Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

"Plastic Look"

Gestart door Rinze zondag 26 september 2010, 23:45:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
"Plastic Look"
Rinze
gast

"Plastic Look"
Hallo allemaal,

Ik heb al een tijdje aardig wat auto's op mijn modelbaan. Waar ik met name aan stoor is dat een hoop autootjes een behoorlijke plastic look hebben. Erg leuk natuurlijk als ze net uit de fabriek zijn gereden maar niet voor mijn baan. Mijn baan zit zo rond episode 2/3 ik kan me dan ook niet voor stellen dat ze toen al metallic lak soorten hadden  :lol:

Tuurlijk wil ik ook mijn autootjes licht bevuilen, maar dan wel zo dat het nog wel aannemelijk is.

Hoe haal ik de plastic tuperware look van de autootjes? Tips  :roll:

Groetjes,

Rinze
Re:"Plastic Look"
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:"Plastic Look"
Ik heb hier 2 manieren voor:
1. Wagentje uit elkaar halen en het de buitenkant (zonder raampjes) met mat-blanke lak spuiten.
2. Weatheren met poeder van Noch (bijvoorbeeld met "stof" om 'm semi-vuil te maken, of met "roet" om 'm echt smerig te maken).

Groetjes,

Rutger
Re:"Plastic Look"
Nobody
gast

Re:"Plastic Look"
Citaat van: Rutger op maandag 27 september 2010, 09:43:34
Ik heb hier 2 manieren voor:
1. Wagentje uit elkaar halen en het de buitenkant (zonder raampjes) met mat-blanke lak spuiten.
2. Weatheren met poeder van Noch (bijvoorbeeld met "stof" om 'm semi-vuil te maken, of met "roet" om 'm echt smerig te maken).

Groetjes,

Rutger
Kijk eens om je heen op de weg en in de straat. Er zijn maar weinig auto's echt vies. Wél als ze net aan een rally of safari hebben meegedaan.
De meeste auto's worden door hun (trotse) eigenaar goed verzorgd.
Dus: Modelletje demonteren en zoals boven al aangegeven schilderen of spuiten met glanslak of zijdeglanslak van originele kleur of kleur naar eigen keuze. Het interieur niet vergeten en evt. chauffeur en passagiers aanbrengen. Meestal moeten, wegens te weinig "beenruimte" de onderdanen geamputeerd worden voordat ze vastgeplakt worden. Je kan natuurlijk ook metalen modellen (b.v. Schuco) kopen...
Re:"Plastic Look"
Veer
gast

Re:"Plastic Look"
Citaat van: Nobody op maandag 27 september 2010, 13:12:50
Kijk eens om je heen op de weg en in de straat.
[/quote]

Wil je een foto van mijn auto, dan zal je zien dat er echt auto's zijn die vies zijn. Op 11 april is de auto jarig, dan wordt hij gewassen!
Wat ik er maar mee zeggen wil is dat het idd niet erg is als je auto's mooi schoon zijn, maar als je je stoort aan de "plastic" look kan je op diverse manier vervuilen, net als mijn auto. De ene keer is ie vies van de regen de andere keer omdat ik mee gedaan heb aan een rally (of was het een nieuwbouwwijk?)

Ik zou gewoon doen wat je zelf het mooiste lijkt.
Re:"Plastic Look"
Nobody
gast

Re:"Plastic Look"
@ Veer,

Ik schreef "weinig auto's zijn echt vies". Dat de uwe daar niet aan voldoet bevestigt mijn bewering.
Ter informatie:
1) Ik woon niet in een nieuwbouwwijk doch ook niet in een modderpoel.
2) Ikzelf reinig mijn autootje ook nooit. Eens per jaar wordt het vervoermiddel, gelijk met de "grote beurt" door het garagepersoneel in- en uitwendig schoongemaakt en gepoetst.

Voorts sluit ik me aan bij hetgeen u in de laatste alinea schrijft.   
Re:"Plastic Look"
Veer
gast

Re:"Plastic Look"
@Nobody

Helemaal eens! De uitzondering bevestigt de regel. (En ik ben je en jij hoor. U was ik vroeger op mijn werk, nu gelukkig ook niet meer!)

Terug on topic: Ik vind het "zonde" om mijn auto's te bewerken en neem de plastic look voor lief, om het gene dat Nobody schreef er zijn genoeg trotse bezitters van auto's die elke week hun auto wassen en poetsen.
Re:"Plastic Look"
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:"Plastic Look"
Wellicht is glanzende blanke lak ook een optie. Dan behoud je de originele kleur en kun je ze allemaal in één keer doen ;-)
Re:"Plastic Look"
Nobody
gast

Re:"Plastic Look"
Citaat van: Acido op maandag 27 september 2010, 18:00:56
Wellicht is glanzende blanke lak ook een optie. Dan behoud je de originele kleur en kun je ze allemaal in één keer doen ;-)
Dat helpt niet echt. Het "doorschijnende" eigen aan gekleurd plastic, verhelp je op deze wijze niet.
Re:"Plastic Look"
bluey
gast

Re:"Plastic Look"
matte blanke lak schijnt idd de manier te zijn om van de plastic look af te komen. Metallic lak is er overigens al in ieder geval van net na de oorlog. Fender gitaren werden in die tijd al met kleuren als candy apple red en inca silver gelakt, nitro metallic lakken uit de caddilac fabrieken.


Roland
Re:"Plastic Look"
Nobody
gast

Re:"Plastic Look"
Citaat van: bluey op maandag 27 september 2010, 18:54:37
matte blanke lak schijnt idd de manier te zijn om van de plastic look af te komen.
Roland
Een fraai gepoetste automobiel imiteren met matte lak?
Re:"Plastic Look"
Veer
gast

Re:"Plastic Look"
Voor auto modellen heb je ook hoogglans verf. Daar heb ik vroeger een keer een model mee geschilderd en dat zag er strak uit. Ook heb ik er een 1:34 model van mijn eigen auto mee geschilderd. Deze was rood en die van ons blauw, maar in één keer dekkend en glanzend (zelfs na 10 jaar nog!)

Re:"Plastic Look"
bluey
gast

Re:"Plastic Look"
CiteerEen fraai gepoetste automobiel imiteren met matte lak?


:PZou ook niet mijn keus zijn, maar volgens mij wilde hij hem juist niet fraai gepoetst hebben! anders kun je hem gewoon zo laten, toch? Anyway, mijn reactie ging meer over de metallic lak.

Ik vind zelf overigens de ijzeren schuco made in china autootjes ook erg mooi, en nog zeer betaalbaar ook!

Roland
Re:"Plastic Look"
Rinze
gast

Re:"Plastic Look"
Wow  :shock: wat heb ik nu weer teweeg gebracht...... :lol:

Ja het ging er mij om dat het plastic niet tegemoet blinkt, vind ik zonde. Heb je net je huisje geweatherd/licht vervuilt, staat er een bling bling bak voor de deur.. :lol:

Mijn idee was gewoon een matte auto met een eventule lichte vuil aanslag, als het autootje op een zand vlakte staat. Een beetje lichte stof/modder rond de wielen/wielkasten. Overigens wist ik niet dat ze toen al metallic lakken hadden. Zoals boven beschreven zit mijn baan in episode 2/3. Net na de 2e Werldoorlog.

Ik ga binnenkort eens aan de gang met de blanke lak zoals Rutger omschreef. En inderdaad ook met de Noch pigmentkleuren. Ik vind dat 1 van de betere weather-tools. Helemaal Top dat spul.

Thanx voor alle replys  8)