Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

vraagje over roco loccen voor 3-rail systeem

Gestart door loc6400 zondag 26 september 2010, 11:42:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
vraagje over roco loccen voor 3-rail systeem
Ik heb 2 locjes serie 600 aangeschaft ik rijd digitaal maar op een of andere wijze rijden deze locjes zeer schokkerig over mijn baan weet iemand een oplossing? Ik had iets opgevangen van een stroomreservoir inbouwen? Nu nog een vraag. Ik heb ook een 1600 loc gekocht (digitaal) maar ik krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar die een loc adres te geven. Ik de gebruiksaanwijzing staat alles duits en engels maar dat is bij mij niet zo goed ontwikkeld deze talen.

Groetjes Cobus
Re:vraagje over roco loccen voor 3-rail systeem
Beste Cobus,

Het schokkerig rijgedrag van de 600 locjes is een bekend probleem. Ligt aan de stroomafname op de wielen, her en der zijn er op dit forum wel oplossingen te vinden. Inderdaad met het inbouwen van een condensator voor een 'stroombuffer' of door het aanbrengen van extra massa contacten op de wielen.
Dit laatste heb ik gedaan, en ze rijden nu redelijk goed. Het blijft een moeilijk verhaal.
Condensator inbouwen heb ik me nog niet aan gewaagd, wellicht dat iemand anders je daarmee kan helpen ?

De roco 1600, is dat er in van de allernieuwste generatie ? in dat geval heb je een goede kans dat er een Uhlenbrock decoder inzit, en die laat zich maar moeilijk programeren met bijvoorbeeld een CS of MS. Er is wel een truukje voor, indien gewenst kan ik je dat wel mailen. ( moet ik wel even opzoeken, dus als iemend het voorhanden heeft....)


Grt peter
Re:vraagje over roco loccen voor 3-rail systeem
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:vraagje over roco loccen voor 3-rail systeem
Hoi,

Dat de Roco Bakkies beroerde rij-eigenschappen hebben is inderdaad een bekend probleem van dat model.

Zie HIER voor een niet al te moeilijke manier om dat flink te verbeteren, door het contact tussen wielen en chassis aan te pakken.

Met de 1600 kan ik je niet echt helpen, maar elke loc heeft af fabriek reeds een adres. Bijna altijd is dat 03. Vervolgens hangt het van de decoder af hoe je dat kunt veranderen.

Martijn
Re:vraagje over roco loccen voor 3-rail systeem
Die stroombuffer op basis van zogenaamde goldcaps hoort bij de Lenz decoders. Hier een ombouwverhaal.
Helaas dus niet voor motorola/mfx., maar misschien heb je een centrale die ook DCC praat. Bij andere decoders kun je vaak wel gewone zogenaamde elco's aansluiten, maar daarvan heb je er zoveel nodig dat die met geen mogelijkheid in een bakkie zijn te proppen. In bijna geen enkele H0 locomotief trouwens.

Je zou overigens denken dat het probeem bij de drierailversies veel kleiner is dan bij tweerail met die zes wielen voor massa. Of heeft Roco een asb op één van de wielstellen gezet?