Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Marklin ES 800 incompleet

Gestart door HdW vrijdag 24 september 2010, 22:42:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin ES 800 incompleet
Ik ben sind kort gelukkig eigenaar van een geheel gedemonteerde en incomplete ES 800.
De carosserie is wél in orde (wel ontbreken de plastic ramen). Van het chassis ontbreken het schakelrelais en delen van de motor. (Is n.m.m. te herstellen). Probleem is echter dat de 8 wielen ontbreken. Van de vier grote aangedreven wielen zijn de assen aanwezig. Klopt het dat de wielen nog gewoon te koop zijn bij M? Hoe kom ik de juiste maat te weten?
De kleine wielen aan beide zijden ontbreken geheel (incl. assen) en het evt. draaistel.
Zijn die te maken/te koop? Is er een exploded view van de ES 800?

Gaarne uw gewaardeerde mening.
Re:Marklin ES 800 incompleet
Re:Marklin ES 800 incompleet
Dank voor de links. Ik ben veel wijzer geworden. Wat onderdelen bestellen en het ding weer in elkaar zetten.

Als hij weer rijdt geef ik een seintje en maak ik een foto.
Re:Marklin ES 800 incompleet
Inmiddels heb ik de nodige zaken besteld en ontvangen. Ik heb panto's en nieuwe wielen gemonteerd en het anker en motorschild teruggeplaatst. Nu wil ik het schakelrelais (afkomstig uit een 3013) gaan plaatsen, maar dat  past niet in het frame, terwijl ik tóch vrij zeker weet dat dit het juiste relais is.  De opstaande beugel, waar het relais aan gemonteerd zou moeten worden is te kort en het schroefgat zit (veel) te laag. Zijn er (technische) suggesties?
Re:Marklin ES 800 incompleet
Ik heb inmiddels op een andere site gekeken en vastgesteld dat de beugel afgebroken/afgezaagd is. Ik ga iets maken met een verloopstukje of maak hem gelijk digitaal.

Wordt vervolgd.
Re:Marklin ES 800 incompleet
Ik ben weer een fase verder met de loc maar heb toch nog wat technische vragen. Het lijkt alsof van de veldspoel de ingaande draad ontbreekt (ik neem althans aan dat die er zou moeten zijn). Verder weet ik even niet hoe ik de draad van de sleper moet doorvoeren. Ik zie in het frame daar geen gat voor.

Of kan ik voor de antwoorden op mijn vragen ergens achter een technische tekening komen?

Dank voor uw commentaar.

HdW
Re:Marklin ES 800 incompleet
Lid sinds: 2006

offline
Re:Marklin ES 800 incompleet
Fotootje zou welkom zijn van de vorderingen.Zijn we hier dol op.

groetjes Huib.
Re:Marklin ES 800 incompleet
Lid sinds: 2008

offline
Re:Marklin ES 800 incompleet
De veldspoel heeft normaal gesproken 3 aansluitingen (eigenlijk 4, maar 2 stuks zitten aan elkaar).
Een goede exploded view zou inderdaad helpen....
Re:Marklin ES 800 incompleet
Hoe krijg ik een foto van het corpus delecti geplaatst?
Re:Marklin ES 800 incompleet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Marklin ES 800 incompleet
Citaat van: HdW op maandag 21 februari 2011, 08:38:45
Hoe krijg ik een foto van het corpus delecti geplaatst?
Lees eens http://forum.3rail.nl/index.php?topic=65021.0

Edit forumbeheer: link hoe foto's te plaatsen geüpdatet
Re:Marklin ES 800 incompleet
Citaat van: HdW op vrijdag 18 februari 2011, 22:39:48
Ik ben weer een fase verder met de loc maar heb toch nog wat technische vragen. Het lijkt alsof van de veldspoel de ingaande draad ontbreekt (ik neem althans aan dat die er zou moeten zijn). Verder weet ik even niet hoe ik de draad van de sleper moet doorvoeren. Ik zie in het frame daar geen gat voor.

Of kan ik voor de antwoorden op mijn vragen ergens achter een technische tekening komen?

Dank voor uw commentaar.

HdW

Hoi

Als je hem toch digitaal maakt dan zou ik er gewoon een grote HAMO magneet indoen van esu, met bijbehorende decoder.
En anders gewoon een nieuwe veldspoel erin. Is dezelfde als van de LFCM. Er is vast wel een forumlid die er een overheeft.

De sleperdraad zit normaal aan een metalen "sleper-onderlegplaatje" gesoldeerd en zou dan via een gaatje door het frame gaan.
Dit plaatje zit onder de sleper op een bakeliet isolatiestuk. Kabeltje zit dan helemaal vooraan op een overstekend nokje.
Ik weet niet welke sleper je eronder wil hebben, maar als je de tongsleper wil vervangen dan heb je de 7174 nodig. Al jaren uit het assortiment, maar nog steeds te krijgen onder nummer 212010

bart
Re:Marklin ES 800 incompleet
Ik hoop dat het gelukt is. Hierbij wat foto's van de loc. De ingaande draad van de veldspoel ontbreekt. Daar moet dus een andere voor komen. Verder zit er volgens mij ook een bovenleidingschakelaar bij. Mij is even onduidelijk waar die gemonteerd moet worden.

HdW
Re:Marklin ES 800 incompleet
Hoi

Dit is geen ES800, maar een RS790. Zogezegd de handgeschakelde hobbyversie van de ES.
Daarom ontbraken dus ook de kleine wieltjes met de voorlopers, deze zaten hier niet op.

De handschakelaar dien je zo aan te brengen dat de schakelarm door de dakopening naar buiten komt. (Ook al zie ik deze opening niet op je fotos)

Bart
Re:Marklin ES 800 incompleet
Goedemiddag,

Op de kap staat toch echt: ES 800. In eerste instantie ontbraken overigens alle wielen. Heb ik via Ritter aangeschaft.
Overigens zit er boven in de kap inderdaad een gleuf voor de schakelaar.
Ik ga nog even nadenken over de veldspoel. Waarschijnlijk ga ik die vervangen door de eerder genoemde permanente magneet van ESU.
Weet iemand welk type dat is (en in combinatie met welke decoder ik die moet aanschaffen)?

HdW
Re:Marklin ES 800 incompleet
Het is waarschijnlijk een onderstel van de ES 800 en de kap van een RS 790...

De ES 800-1/-2 (uitsluitend groen) heeft 4 assen, 8 wielen.
De RS 790-2 (rood) heeft 2 assen, 4 wielen (1949 - 1950)
De Rs 790-1 (grijs)


nmbs < Willy > sncb
=============
Re:Marklin ES 800 incompleet
Citaat van: HdW op zondag 27 februari 2011, 17:36:33
Goedemiddag,

Op de kap staat toch echt: ES 800.


Natuurlijk staat er ES800 op. Deze komt ook uit dezelfde mal.
Vergelijk het maar met de 3013 en de 3012 of de 3034/3037.
Deze hebben ook beide hetzelfde nummer.

Als je hem digitaal wil maken moet je esu setje 54630 hebben, of de ESU magneet 51960 met een decoder naar keuze.

Persoonlijk zou ik hem echter laten zoals hij is, en er af en toe mee op een analoog M-rail baantje rijden.
Moderne veldspoel past er ook gewoon in, nummer 202870. Zou je voor bijna noppes van iemand moeten kunnen overnemen.

bart
Re:Marklin ES 800 incompleet
Ik begrijp het. Doordat het een incompleet model is, ben ik dus (mede door Marklin)op het verkeerde been gezet. Welnu, dan ga ik er maar een stukje curiosa van maken:

Een gedigitaliseerde, gemuteerde RS-790, type 2 (met vier assen; ik heb die wielen en draaistellen nu eenmaal tóch gekocht).

Met vier assen is-ie overigens wél mooier (completer).

Als hij weer rijdt, meld ik me weer. Ik ga het ESU-setje bestellen. Of heeft iemand van de forumleden de veldspoel 202870 in de aanbieding?
Re:Marklin ES 800 incompleet
Citaat van: HdW op dinsdag 01 maart 2011, 20:59:31
Ik begrijp het. Doordat het een incompleet model is, ben ik dus (mede door Marklin)op het verkeerde been gezet. Welnu, dan ga ik er maar een stukje curiosa van maken:

Een gedigitaliseerde, gemuteerde RS-790, type 2 (met vier assen; ik heb die wielen en draaistellen nu eenmaal tóch gekocht).

Met vier assen is-ie overigens wél mooier (completer).

Als hij weer rijdt, meld ik me weer. Ik ga het ESU-setje bestellen. Of heeft iemand van de forumleden de veldspoel 202870 in de aanbieding?

als je hem wilt digitaliseren moet je een permanent magneet hebben,en geen veldspoel...
Re:Marklin ES 800 incompleet
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:Marklin ES 800 incompleet
Niet helemaal Stefan.

Het is alleen afhankelijk van wat je wilt. Ouderwets met een veldspoel zonder snelheid/lastregeling. Modern met een permanenten magneet met snelheid/lastregeling.  :)