Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject(nieuw plan Pieter)

Gestart door Tilly vrijdag 24 september 2010, 15:59:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject(nieuw plan Pieter)
Hallo allemaal,

zoals jullie weten ben ik bezig met de bouw van een grote Märklin C-rail baan. Het lukt mij echter niet om een plan te maken dat aan al mijn verwachtingen voldoet. Daarom zou ik graag gebruik willen maken van jullie kennis en kunde.

Voor degene die niet weten om welk project het gaat, hier een link naar mijn topic:

Tilly's modelbaanproject

Het gaat dus om een baan die gebouwd wordt in C-rail. Tijdperk I, II, IIIa met een heuvelachtig landschap. Voor de rest staat alles nog open. Ik heb nog totaal geen scenery dus kan alle kanten op.

Nog enkele wensen:

Alleen slanke C-railwissels.
Boogstralen vanaf R3.
Veel bedrijvigheid maar niet overladen.
Zoveel mogelijk hoogteverschillen.
Ruimte voor een draaischijf.

De beperking is wel dat het baanplan van de schaduwstations al klaar is dus dit moet het uitgangspunt zijn.

Het baanplan is getekent met "Marklin-software "Gleisplanung 2D/3D", een soort van Wintrack versie heb ik begrepen.

-Klik hier voor het wintrackbestand-

Willie, bedankt voor de link.

Daan heeft een eerste aanzet gemaakt met deze tekening:



Daan, alvast bedankt voor de moeite maar er is te weinig treinverkeer mogelijk. Wie heeft er nog ideeën en wil mij helpen?

Groetjes, John
Re:Hulp gevraagd voor banenplan Tilly's modelspoorproject
Helpen wil ik wel, maar het is best veel werk om alles in WinTrack uit te tekenen.

Kun je (in meer detail) uitleggen wat je wel & niet bevalt aan het plan van Daan, en van andere plannen die je misschien al hebt?

Mbt het "plan Daan":) denk ik in de volgende richting:

  • Station bovenin kan best een kruisingsstation worden, waarbij de beide hoofdsporen aan beide kanten onzichtbaar toch weer bij elkaar komen en op de beide spiralen aansluiten
  • De "poot" links kan dan handel/industrie oid worden, en de poot rechts eindstation van een zijlijn (met eigen schaduwstation!)
  • Op het middendeel (waar nu het station met de draaischijf ligt) kun je dan een opstal-emplacement maken met BW. Hier worden dan dus de treinen die op dat moment niet in dienst zijn, opgestald en de locs verzorgd.
Waarom wil je trouwens geen R1 of R2, of standaard wissels, in de onzichtbare delen?
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Hoi Edmaf,

lange tijd niets meer van je gehoort, goed dat je weer terug bent :D

Citaat van: EgMaf op vrijdag 24 september 2010, 16:17:43

Waarom wil je trouwens geen R1 of R2, of standaard wissels, in de onzichtbare delen?


Puur vanwege bedrijfszekerheid.

Citaat van: EgMaf op vrijdag 24 september 2010, 16:17:43

Kun je (in meer detail) uitleggen wat je wel & niet bevalt aan het plan van Daan, en van andere plannen die je misschien al hebt?


Het plan van Daan heeft te weinig variatie en er is te weinig bedrijvigheid mogelijk. Kijk eens aan de rechterzijde, het gaat hier om een stuk van 1.60m bij 4m en er liggen maar 3 spoortjes :? Natuurlijk veel ruimte voor scenery maar dit vindt ik toch echt te magertjes. Daan was zelf trouwens ook niet tevreden met dit plan maar zoals ik al eerder aangaf is dit een eerste aanzet.

Groetjes, John
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Citaat van: Tilly op vrijdag 24 september 2010, 16:46:45
Hoi Edmaf,

lange tijd niets meer van je gehoort, goed dat je weer terug bent :D
Ik zit verder weg dan ooit, maar dat mag de pret niet drukken :)

Citeer
Citaat van: EgMaf op vrijdag 24 september 2010, 16:17:43

Waarom wil je trouwens geen R1 of R2, of standaard wissels, in de onzichtbare delen?


Puur vanwege bedrijfszekerheid.
Dat maakt alleen verschil bij enorm lange treinen, en dus alleen op de hoofdbaan en de stations die daarop aansluiten. Op zijlijnen en rangeer / industrie e.d. gebieden kan en mag het dus wel?
Citeer
Citaat van: EgMaf op vrijdag 24 september 2010, 16:17:43

Kun je (in meer detail) uitleggen wat je wel & niet bevalt aan het plan van Daan, en van andere plannen die je misschien al hebt?


Het plan van Daan heeft te weinig variatie en er is te weinig bedrijvigheid mogelijk. Kijk eens aan de rechterzijde, het gaat hier om een stuk van 1.60m bij 4m en er liggen maar 3 spoortjes :? Natuurlijk veel ruimte voor scenery maar dit vindt ik toch echt te magertjes. Daan was zelf trouwens ook niet tevreden met dit plan maar zoals ik al eerder aangaf is dit een eerste aanzet.

Groetjes, John
Had je zelf al iets geschetst? Of want vond je van mijn omschrijving hierboven?
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Hoi John.
Lijkt mij zeker verstandig om nu alvast eens te gaan kijken wat het zichtbare gedeelte moet gaan worden.
Daan heeft zeker al een mooie voorzet gegeven om een idee te hebben wat er zou kunnen komen.

Citaat van: Tilly op vrijdag 24 september 2010, 15:59:57
Daan, alvast bedankt voor de moeite maar er is te weinig treinverkeer mogelijk. Wie heeft er nog ideeën en wil mij helpen?

Veel zichtbaar treinverkeer krijg je natuurlijk wanneer er héél veel sporen en wissels gelegd worden, alleen moeten deze sporen wel zin hebben.
Wat verbinden ze en waar gaan ze heen!?
Omdat je een enorm schaduwstation gebouwd heb kun je bovengronds eigenlijk volstaan met lange tracks en hier en daar een dorp, stad of industrie voorzien van station, halte of los- en laadplaats.
Maar aangezien je wel veel treinverkeer wilt zien kun je dit zoeken in stations met extra (opstel) sporen, (rangeer) emplacement of laad en/of losplaatsen.
Ook een kopstation zou zich uitstekend voor veel treinverkeer lenen.

John, je hebt vast al wel ideeën waar je een dorp, stad of industrie wilt gaan maken.
Dit zou dan een uitgangspunt voor het, al of niet, drukke treinverkeer kunnen worden.

Dus laat maar eens zien waar je dit op je baan dacht te gaan bouwen, dan bedenken wij wel de sporen erbij! :wink:    

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Hoi John,

Inderdaad heb je de beschikking over een groot aantal vierkante meters om een spoorplan te realiseren. Probeer in ieder geval een thema te bedenken. Je layout geeft de mogelijkheid om een aantal thema's te combineren. Zelf heb ik zeker drie jaar geworsteld met het bedenken van een sporenplan. Het is al genoemd door AlbertJan, sporen vallen niet zomaar uit de lucht.
Je moet ook rekening houden met de bebouwing waar factoren als oppervlakte, hoogte, stijl een rol kunnen spelen. Met de aanleg van wegen kun je letten op de breedte, asfalt, steen en natuurlijk een zinvolle bestemming.

Bij de aanleg van de sporen, moet je rekening houden met het plaatsen van de bovenleiding,
de seinen, de breedte van de perrons. Mijn ervaring is dat ik van meer naar minder ben gegaan. Misschien is het handig wanneer je met een clubje mensen een aantal brainstorm-sessies kunt houden.

Sterkte met vinden van een thema!

Groetjes,
Rob
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Hallo John,

Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden.
Vandaar dat ik dit topic van je ook wil volgen.

Groetjes Jac.
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Citaat van: wacojaco op vrijdag 24 september 2010, 20:09:13
Hallo John,

Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden.
Vandaar dat ik dit topic van je ook wil volgen.

Groetjes Jac.


Sluit me aan bij Jac
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Ahum, Ik zal mijn ideeenbus eens opentrekken.

-Je zou rechtsboven een kleiner station aan een enkelsporige lijn kunnen maken. (station in een boog maken).
-Van daaruit ga je naar rechtsonder (op je spiraal) naar wat bedrijfsaansluitingen, die af en toe een paar wagons krijgen. Misschien een mooie plek voor een kolenmijn ofzo. (met smalspoor kolenwagons ala Roco Hoe smalspoorsystemen).
-midden bovenin maak je een groot station, aan een dubbelsporige hoofdlijn. Het spoortje naar het kleine station linksboven komt hier dus ook uit. Dit station wordt de blikvanger van je baan. ca 5-6 opstelsporen voor goederenverkeer, 3 of 4 perrons en een kopspoor voor de enkele lijn. Verder eventueel wat kortere bedrijfspoortjes (had je in die tijd veel meer als nu!) naar gieterijen, dakpanfabrieken, etc etc)
-Je dubbelspoor rechts verdwijnt in een berg (kolenmijnberg) naar de spiraal)
-Je dubbelspoor links gaat vloeiend links naar beneden, met een aftakking die helemaal links een berg ingaat. (spiraal).
-het dubbelspoor naar beneden gaat naar je eiland. Op dat eiland komt aan de linkerzijde een kleiner station, met een groot "betriebswerk" rechts, Met alles erop en eraan. Het station wordt wel een doorgangsstation, wat daarna in een berg verdwijnt. Op die berg licht dan je draaischijf. (na het stationsemplacement loopt het spoor naar beneden de berg in, zodat je draaischijf ongeveer op hetzelfde niveau ligt als je emplacement.
-Helemaal links in het midden zou je een brug kunnen maken met een dal tussen 2 bergen in. Dit spoor verdwijnt dus aan beide zijden in een berg.

Laat eens even weten wat je hiervan denkt. Ik kan het e.e.a wel in wintrack tekenen, maar als jij er daarna met jou programma aan verder wil werken, dan heb je niks aan mijn wintrackbestand?

Roy
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Goedavond,

allemaal wee bedankt voor jullie reacties :D

Roy,

het idee is helemaal toppie, dat zijn zeer leuke ideeën!

Zou je eens voor mij kunnen proberen dit in een plan om te zetten?

Groetjes, John
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Zo, dat zijn mooie suggestie's die Roy geeft ;)
Hier kun je uiteraard wel wat mee?
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
John,

In mijn visie zie ik rond je controller tafel het grote station verschijnen met links daarvan een loc depot.
Op de rechterkant van dat station verdwijnt de baan in je spiraal en een industrie aansluiting.(Kolenmijn?)

Links onder splitst de spiraal zich naar het station (rechtsaf) en rechtdoor klimt iets omhoog en loopt als paradebaan door de heuvels naar rechts boven.
In die rechterboven hoek is een 4 sporig splitsings station.2 sporen uit de rechterspiraal vertakken in voorgaande lijn en een lijn naar je grote station op het midden deel.Aan deze dallijn kun je naar hartelust aansluitingen op dal niveau maken.

Je neven lijn kan rechts onder (via een station) hoog achterlangs lopen(gedeeltelijk door tunnels en dus uitzicht) En splitst zich in het linkerdeel achteraan in een aftakking naar het hoofdstation midden onder en een bergbaantje met kopstation linksonder.

Het kan voor ons inzicht in de grote van de baan misschien handig zijn als je je tafelplan neerzet met
wat stationssporen op de lengte die je wenst. ook is het voor de verbeelding van het depot handig als je de
loods vast aan de draaischijf zet.De grote van het depot komt dan veel beter over.(zal je zien dat de door mij geopperde plaats misschien wel te klein is.)

Een heel verhaal wat hopelijk duidelijk is.

Groeten Robin
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Bij deze mijn eerste opzet. Let op, is getekend in k-rails, omdat ik daar 5x zo snel mee teken, dan met C-rails.)



Uploaded with ImageShack.us
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Hoi Roy,

harstikke bedankt voor dit eerste probeersel :D

Enkele opmerkingen:

ik mis de aansluiting helemaal rechts op de binnenste klimspiraal.
Het grote station helemaal bovenaan ziet er al mooi uit maar ik had graag dat je probeert om niets evenwijdig te laten lopen aan de plaatkant. Nu weet ik dat dit niet simpel is met C-rails maar daarvoor mag je gewoon k-flexrails inteken. Later zie ik dan wel hoe we dit oplossen met C-rails.
De plaats van de draaischijf vind ik heel mooi omdat dit een echter blikvanger is en je er voor 3 kwart omheen kunt lopen :D
De wisselaansluiting van beide dubbelsporige trajecten aan de linkerzijde vint ik minder. Liever zou ik zien dat de sporen van het middengedeelte er onder door gaan en dat de verbinding op een andere manier (verdekt misschien) gemaakt wordt.
Helemaal aan de linkerkant is het nog wat kaal maar dat zul je zelf ook wel weten :wink:

Robin,

jij ook bedankt voor het meedenken :D

Waar Roy de draaischijf nu getekent heeft vind ik perfect, het is misschien een goed idee om de kolenmijn nu aan de linkerkant te situeren.

Als ik het goed begrijp dat wil je het bovenste station in de tekening van Roy verplaatsen naar rechtboven?

Groetjes, John
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
John,

ik heb nu de kolenmijn rechtsboven getekend. (smalspoordingen)

De aansluiting midden op de baan is voor jou tijdvak nog niet zo verkeerd lijkt me. Tegenwoordig moeten het allemaal fly-overs zijn, omdat kruisende sporen bij hogesnelheidsdelen gevaarlijk zijn, en tijd kosten (wachtende treinen).Maar in jou tijd kwam het zich nog niet zo nauw.

De rest zal ik eens gaan doorvoeren. Ik teken alles met k-rails. Later kunnen we/je dit gaan omzetten.

Roy
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
John,

Kijk we boeken vooruitgang.Je weet al waar het depot komt.

Ik bedoelde inderdaad het station opschuiven naar rechts tot de bocht.
Je kan dan op het lange stuk een soort slinger langs een of twee bedrijfs aftakkingen maken.
Je binnenste spiraal (nevenlijntje?)zou dan wel naar je andere station moeten worden gebracht.

Grt Robin
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Hoi Roy,

het gaat inderdaad om het idee, het omzetten naar C-rail kan ik ook zelf.

Robin,

stukje voor stukje komen we er wel samen wel aan uit:D Eens kijken waar Roy mee komt :o

Groetjes, John
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Zo, alvast wat wijzigingen doorgevoerd.



Uploaded with ImageShack.us

Wat zou je links nog willen dan?

Roy
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Hoi Roy,

het lijkt mij leuk om aan de linker zijde, hoger gelegen, een klein kopstation te maken. De brug die je daar getekent hebt zou misschien verplaatst kunnen worden naar het traject tussen de beide stations(bij de wissels).

Zoals Robin al aangaf kun je het grote station aan de bovenzijde misschien nog iets meer naar rechts verplaatsen.

Groetjes, John

Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Hallo

Misschien heb je hier wat aan
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Persoonlijk zou ik niet gaan voor 'rondjes' rijden.

Het is met zo'n grote baan veel mooier als je ziet dat treinen ook echt ergens heen rijden ipv rondjes rijden.

In heeeele grote lijnen zou ik de hoofdbaan er zo uit laten zien:



Waarbij:

rood = personen station, waarje niet makkelijk bij hoeft te kunnen
oranje = goederen station / overslag waar je kunt rangeren, en dus bij moet kunnen
groen = emplacement en beginpunt voor een nog te bedenken zijlijn
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Hey ford,

hoezo rondjes rijden? Alles eindigd gewoon in de spiralen. Niet 1 trein rijd rondjes.

Tilly,

waar wil je dan je eilanddeel op aansluiten, als je een brug wilt op de plek van de wissels?

Roy
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Citaat van: RoWi op zaterdag 25 september 2010, 21:13:50
Hey ford,

hoezo rondjes rijden? Alles eindigd gewoon in de spiralen. Niet 1 trein rijd rondjes.

Tilly,

waar wil je dan je eilanddeel op aansluiten, als je een brug wilt op de plek van de wissels?

Roy

Uiteindelijk rijd alles rondjes :)
Maar ik bedoelde meer dat je ze niet in het zicht een rondje ziet rijden...

in plaats daar van lange trajecten van het ene spiraal naar het andere spiraal..
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Ze rijden ook nooit in het zicht, een rondje. Hooguit van station naar station met BW. Daarna verdwijnen ze weer in de bergen.

CiteerHoi Roy,

het lijkt mij leuk om aan de linker zijde, hoger gelegen, een klein kopstation te maken. De brug die je daar getekent hebt zou misschien verplaatst kunnen worden naar het traject tussen de beide stations(bij de wissels).

Zoals Robin al aangaf kun je het grote station aan de bovenzijde misschien nog iets meer naar rechts verplaatsen.

Groetjes, John

John, waarom? Wil je dan het kleine station in de bocht rechtsboven laten vervallen? En de kolenmijn-sporen aansluiten op je hoofdstation? (let op, zoals ik nu getekend heb, zouden de sporen met kolenwagonnen aansluiten aan perronzijde van je station. Je kolentreinen zouden dan het hoofdspoor kruisen)

Roy
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
John,

ik heb een vraag die je waarschijnlijk al eens eerder hebt beantwoord. Zou je voor het zichtbare deel niet gaan voor K-rails, zodat je gebruik kunt maken van flexrails en zo een veel natuurlijker verloop met zacht vloeiende bogen zou kunnen maken? Zeker op een baan van jouw afmetingen opent dat aanzienlijke mogelijkheden. Verder heb je dan ook de beschikking over slanke kruiswissels. Zowel het ontbreken van flexrails als kruiswissels zijn voor mij de belangrijkste reden om in het zichtbare af te zien van C-rails.

Walter
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Hoi Manus,

dit is mij een beetje teveel van het goede :?

rscosworth,

de wissel die beide stations verbindt moet inderdaad verdekt zijn maar ik ben bang dat in jouw plan er een "onbelans" ontstaat tussen het vullen en ledigen van de schaduwstations. De sporen die uit het schaduwstation van het middengedeelte komen moeten denk ik zowel een aansluiting krijgen op beide spiralen van de grote schaduwstations.

Citaat van: RoWi op zaterdag 25 september 2010, 21:13:50

waar wil je dan je eilanddeel op aansluiten, als je een brug wilt op de plek van de wissels?


Roy,

heb wat weinig tijd nu maar dat wordt denk ik één van de uitdagingen :lol:

Walter,

je hebt gelijk maar, eigenwijs als ik ben, wil ik toch C-rails gebruiken :mrgreen:

Groetjes, John
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Citaat van: Tilly op zondag 26 september 2010, 10:02:43
Hoi Manus,
dit is mij een beetje teveel van het goede :
Daar was ik al bang voor,ontwerp eigenlijk nooit met slankewissels, moest dus eerst ff kijken hoe dat werkt toen ik het door had meteen een beetje doorgeslagen.
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
CiteerJohn,

ik heb een vraag die je waarschijnlijk al eens eerder hebt beantwoord. Zou je voor het zichtbare deel niet gaan voor K-rails, zodat je gebruik kunt maken van flexrails en zo een veel natuurlijker verloop met zacht vloeiende bogen zou kunnen maken? Zeker op een baan van jouw afmetingen opent dat aanzienlijke mogelijkheden. Verder heb je dan ook de beschikking over slanke kruiswissels. Zowel het ontbreken van flexrails als kruiswissels zijn voor mij de belangrijkste reden om in het zichtbare af te zien van C-rails.

Walter

:idea: Helemaal mee eens walter. Daarom ontwerp ik ook met k-rails (ook omdat ik die zelf heb). Hoe Tilly dat straks omzet naar C, dat is zijn probleem. :D

Roy
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Hoi John,

Alle op en aanmerkingen nog eens meegenomen, en daar is dit uitgerold. Het is lastig om in de linker onderhoek vanuit de spiraal rechtsaf te gaan, zonder veel lengte in het station te verliezen. Al met al is het best goed gelukt.

In gebied GH een groot splitsingsstation met de hele reutemeteut en draaischijven erbij.
Van daaruit een zijlijntje die via een kleine spiraal omhoog gaat, en linksachter verder stijgt tot ca 72 cm vanaf basis hoogte, en uitkomt in een bergstationnetje.

Verder vanuit dat station in gebied GH kun je rechts naar beneden in de spiraal. Links kun je omhoog de spiraal in het grote oranje viaduct op. En vanaf beneden uit de spiraal naar het staiton toe. Verder loopt er een enkele lijn met een krul achter het meer langs.

Aan die zijlijn nog een kleine goederenaansluiting. Rechtsboven in het midden een doorgaand station waar de zijlijn en hoofdlijn samen komen. Met een perron en wat kopspoortjes, die uiteindelijk rechtsonder in de grote spiraal uitkomt.

De kleine spiraal rechtsonder gaat omhoog naar een berg stationnetje, en onder de grond achterlangs via een spiraal komt hij uit op de andere zijlijn naar gebied GH. Links onder in gebied EF nog een kleine goederenaansluiting voor een hotuzagerij ofzo.

Gebied ABCG:



Gebied DEFH:



SUcces ermee, ik ben even Wintrack-moe :) :)

Groeten,

Daan

p.s. ik zie dat per ongeluk de randjes van de plaatjes zijn afgevallen. Maargoed jullie kunnen je wel voorstellen hoe t zit:)
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Hallo allemaal!

ik zie dat er in dit draadje hard gewerkt wordt aan een banenplan. Nou staat het hele draadje al in het teken van hard werken, maar toch gaat het hier een beetje te hard in mijn optiek.

ik mis bijvoorbeeld een thema. is er landschap, wat voor station heb je: grote stad, dorp, voorstad, goederen/personen? zijn er stoomloks die van het station naar het bw moeten? heb je een rangeerterrein nodig met ontkoppelrails ed.? wil je dienstregeling rijden, wil je doelgericht rijden (zoals pendellijnen, internationaal verkeer, lokaal, boemel enz.)?

John heeft ontzettend veel materieel, geschikt voor (hele) lange treinen. daar moet de zichtbare baan ook weg mee weten. bijvoorbeeld in het station, lange perrons, of rijden lange treinen alleen maar langs?

John heeft wel (40?) opstelsporen in zijn schaduwstation, voor 40 treinen, ook die moeten kunnen worden gezien, dus een parade baan?

ik begrijp dat door het tekenen ook ideeën boven komen drijven, maar er moeten wel wat vragen worden beantwoord voordat een passend plan kan worden gemaakt.

Iedereen wel succes gewenst, het is een mooi project, dat is zeker!

Hessel
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Hessel,

op een paar van jou vragen, weet ik het antwoord al. Thema is tijdperk 2-3, voor de rest kregen we veel vrijheid. Goederen en personen door elkaar (zelfs gecombineerd in 1 trein kon toen). Veel (zo niet hoofdzakelijk) stoom, dus een BW hoort erbij. Giga lange treinen is hij (lijkt me) niet zo´n fan van. Dus met een rijtuig of 5/6 schat ik dat we moeten tellen.

Maar een beetje ben ik het wel met je eens. Enige duidelijkheid qua wensen van John, meningen over de door ons getekende plannen en eigen inbreng van hem is wel wenselijk.

Ik stop er hier dan ook mee. Ik ga niet met 2-3 man (in)tekenen op dit project. Ik heb voorheen vaker baanplannen voor mensen compleet gemaakt, waar gigantisch veel tijd in ging zitten. Op die manier kom ik totaal niet aan mijn eigen plannen toe, en dat gaat toch wel voor.

Ik zal dan ook alleen nog maar advies en commentaar geven. Anderen moeten ook zelf hun plan tekenen, dus dat vind ik bij deze baan ook. Het lijkt hier een beetje op een bouwproject, waar aannemers op in mogen tekenen. (met als resultaat dat de beste de klus "toegewezen" krijgt.)

Groetjes,

Roy
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Citaat van: RoWi op zondag 26 september 2010, 16:34:15

Ik zal dan ook alleen nog maar advies en commentaar geven. Anderen moeten ook zelf hun plan tekenen, dus dat vind ik bij deze baan ook. Het lijkt hier een beetje op een bouwproject, waar aannemers op in mogen tekenen. (met als resultaat dat de beste de klus "toegewezen" krijgt.)


Hoi Roy,

het was absoluut niet mijn bedoeling om dit gevoel op te roepen. Volgens mij heb ik dit dan ook niet goed aangepakt. Ik zal de ideeën van jullie zelf uitwerken in een plan en vandaaruit verder werken.

Heb deze week echter nauwelijks tijd dus jullie zullen even geduld moeten hebben.

Groetjes en allemaal bedankt voor jullie inbreng, John
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Hoi John,

Ken je het volgende boek (Artikelnr 07452):


Hierin staan voorbeelden van grote stationssporen en complete baanplannen.
Wellicht kun je daar ook wat inspiratie van opdoen.
Ik kan het eventueel wel meenemen naar de gastendag, als je geïnteresseerd bent.

Groeten,
Ton.
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
ik denk dat het gevoel van Roy terecht is. het kost nogal veel werk om iets in elkaar te knutselen en daarna wordt het door iedereen bekritiseerd. Dat is niet erg, maar het is wel zonde van je tijd. Het is gewoon nog een beetje te vroeg om met Wintrack aan de gang te gaan. Maar later wel natuurlijk!

Ik denk dat  RSCosworth het dichtst bij de goede aanpak komt. dat is een voorstel voor de globale indeling van je treinlandschap. John moet bepalen of hij zo een mooi zicht op de treinen krijgt vanaf de kijk- of bedienpositie in de treinen ruimte. Hierover kun je tenminste discusseren, opties toevoegen of weglaten, enz.

Voor alle duidelijkheid: stationemplacementen, rangeerterreinen, Bw's en zijlijnen worden altijd van de hoofdbaan afgetakt. en in de hoofdbaan worden altijd zo min mogelijk aftakkingen gemaakt. Dus als de hoofdlijn vastligt, kun je met de verdere invulling aan de gang.

In het voorstel van RSCosworth moet je de zwarte lijn (denk ik) als dubbelspoor interpeteren. Ik kan er uit opmaken dat de treinen van A naar B rijden en niet in zichtbare rondjes. onder weg komen ze alle terreinen tegen die genoemd zijn. ik zou zelf nog een hooggelegen parade baan toevoegen in serie met de getekende hoofdlijn. en is een gebogen station in de rechter bovenhoek gewenst? en hoe kun je met een paar tunnels bereiken dat er zeer afwisselend materieel voorbijkomt, zonder dat het te vol lijkt? Kom maar op zou ik zeggen... En alles ten dienste van John, het is per slot van rekening zijn baan.

Citaat van: rscosworth op zaterdag 25 september 2010, 20:15:56
Persoonlijk zou ik niet gaan voor 'rondjes' rijden.

Het is met zo'n grote baan veel mooier als je ziet dat treinen ook echt ergens heen rijden ipv rondjes rijden.

In heeeele grote lijnen zou ik de hoofdbaan er zo uit laten zien:



Waarbij:

rood = personen station, waarje niet makkelijk bij hoeft te kunnen
oranje = goederen station / overslag waar je kunt rangeren, en dus bij moet kunnen
groen = emplacement en beginpunt voor een nog te bedenken zijlijn


wel een lang verhaal, maar het is ook een groot project zullen we maar zeggen.
Hessel

Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Vanuit die hoofdbaan gedachte, zou ik zeker ook meer dan 1 aftakking van die hoofdbaan maken: Die kunnen onzichtbaar best wel weer terug de hoofdbaan op aangesloten worden, of samenkomen bij de spiralen. Dat biedt weer meer mogelijkheden zonder dat het al te veel ruimte kost.
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
"if I was John" (maar dat ben ik niet :) ik zou eerst kijken of er niet iets met het (zwarte) hoofd traject kan worden gedaan.

bijv. zoiets, maar het kan ook anders natuurlijk, het gaat even om de gedachte:



bij A verlaat de trein de spiraal na een klim uit het schaduwstation
bij B neemt hij 2 rondjes van de spiraal naar beneden en komt bij C weer tevoorschijn
hij zal niet naar D gaan maar via de scherpe bocht naar E gaan en verdwijnen in het schaduwstation.

als het hoofdspoor dubbelsporig is, dan kunnen andere treinen natuurlijk in tegenovergestelde richting rijden.

op deze manier maak je meer gebruik van de grote rijlengte. en door gebruik van spiralen aan de uiteinden geen stijgingen in de vrije baan.

groeten,
Hessel
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Hessel,

hoe wil je bij het stippelijntje bij D, de hellingen klaar krijgen? Dat haal je nooit

Roy
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Citaat van: RoWi op maandag 27 september 2010, 20:27:36
Hessel,

hoe wil je bij het stippelijntje bij D, de hellingen klaar krijgen? Dat haal je nooit

Roy

Volgens mij bedoelde hij de sporen bij die stippellijn weglaten, en in plaats daarvan om het groene station heen gaan.
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Hallo Roy! goed dat je nog meedenkt man!

het lijkt mij een goed idee voor de baan van John om gebruik te maken van de spiralen die daar aan de uiteinden liggen. en de hoge parade baan, om veel hoogteverschil te kunnen krijgen. dus heel veel zichtbare rijlengte, bijna zonder hellingen, dat is de kern van het idee.

details zijn er nog niet. misschien moeten de sporen wel aan de andere kant van de spiraal worden aangesloten, maar dat kost slechts een kleine wijziging.

@Roy:  D sluit op een lager niveau in de spiraal aan dan E. verder weet ik niet of je D wel moet uitvoeren. het is een kortere weg naar het schaduwstation. persoonlijk vind ik dat zinloos, maar anderen vinden dat misschien leuk. hij stond al in de schets van rscosworth, ik laat dat er alleen daarom in.

vriendelijke groeten,
Hessel
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Goedeavond,

opnieuw bedankt allemaal voor het meedenken :D

Ton,

ik kan dit boek niet maar ben momenteel in het bezit van zoveel lectuur en CD's dat ik nog een jaar leesvoer heb :D Toch bedankt voor het aanbod.

Hessel,

jouw tekening ziet er goed uit maar iets is me niet helemaal duidelijk:

Bedoel je met A het schaduwstation wat gebouwd gaat worden in het middengedeelte en met E het schaduwstation wat licht aan de lange zijde?(gebied BCDE)

Groetjes, John
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
@John: ik bedoel met A, B, C en D aansluitingen op "de spiralen" die naar de schaduwstations gaan. die heb jij al liggen, dus daarop moeten de sporen op de een of andere manier worden aangesloten.

ik stel me zo voor dat de spiralen doorstijgen met nog drie ronden vanaf nul niveau.

ik weet niet precies hoe je spiralen liggen, vandaar het algemene taalgebruik.
zou je een schetsje kunnen geven hoe de spiralen liggen en welk schaduwstation daarop is aangesloten? je stelde al als voorwaarde dat de sporen op de bestaande spiralen moeten aansluiten.

groeten,
Hessel.
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Hoi Hessel,

ik zal eens kijken of ik morgen een schematische tekening kan maken.

Groetjes en bedankt, John
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
@John: ik heb al even in je andere draadje gekeken.

ik snap nu ook je vraag. in gebied A staat een spiraal van diep naar nulniveau. Zo ook in gebied F.

je wilt nog een spiraal maken in gebied G. deze spiraal gaat je veel ruimte kosten. ik zou hem weglaten en het schaduwstation aansluiten op de spiraal in gebied A. je niveau 0 op gebied G biedt dan ruimte aan veel landschap of emplacement.

met de derde spiraal creeer je een derde gat waarin treinen verdwijnen. dit gaat ten koste van de tijd dat ze zichtbaar zijn. ik zou het niet doen. de andere spiralen kun je net zo goed gebruiken als lift naar beneden.

groeten,
Hessel.


Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Hoi Hessel,

opnieuw bedankt voor je reactie maar de spiraal in gebied G is zo goed als klaar en komt er :D

Het wordt een hele uitdaging om dit allemaal aan elkaar te koppelen maar dit moet en zal lukken. Helaas deze week geen tijd gehad om aan de baan of het plan te werken.

Ook forumlid Robin (Hero) heeft meegedacht en mij een mooie tekening gestuurd, ideeën genoeg dus :D

Groetjes, John
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Ik moet wel eerlijk zeggen, dat ik het een wat vreemde bouwwijze vind. Eerst schaduwstations en spiralen bouwen, en dan pas gaan nadenken over het zichtbare deel van de baan. Nu zit je aan je spiralen vast!

Roy
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Roy,

het is misschien ietwat vreemd maar het idee erachter is dat bij de bouw van de schaduwstations zoveel als mogelijk optimaal gebruik wordt van de ruimte, ongeacht het plan van het zichtbare gedeelte. Het is de bedoeling dat deze schaduwstations voor "altijd" , dus maar één maal, gebouwd worden. Het zichtbare gedeelte daarintegen zal regelmatig wel eens veranderd gaan worden.

Als je nu de schaduwstations bouwt aan de hand van het zichtbare gedeelte en je gaat dit zichtbare gedeelte veranderen, dan zul je hoogstwaarschijnlijk ook de schaduwstations weer moeten veranderen en dit wil ik dus niet.

Ik zit helaas nu met een ander probleem, het geplande schaduwstation in het middengedeelte past niet. Ik heb verzuimt mijn "controlekamer" goed in te tekenen dus moet het één en het ander aangepast worden :(

Groetjes, John
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Citeerik kan dit boek niet maar ben momenteel in het bezit van zoveel lectuur en CD's dat ik nog een jaar leesvoer heb  Toch bedankt voor het aanbod.



Hallo John. mijn eerste reactie op jouw topic, maar niet de eerste keer dat ik kijk! wat een mega project!

Ik ken het boek wel, en kan het je absoluut aanraden. Ik kijk er regelmatig in en denk dan: had ik maar zo'n grote baan. het is niet alleen een hulp bij het ontwerpen van een grote baan, maar geeft ook veel info over hoe je zo'n baan mooi in het landschap integreert ipv een baan met zoveel mogelijk reils maken en er dan huisjes tussenzetten! de banen zijn heel realistisch, er staan fantastische stations in en hele fraaie parade sporen. Verrassend is dat ze daar zelfs op hele grote banen maar een paar huizen neerzetten, maar ze staan wel net als in het eggie op de goeie plek. Ik zou zeker van het aanbod gebruik maken om het boek een keer te lenen als ik jou was.

Verder ben ik geen sporen expert. Ik weet wel dat de mooiste banen die het natuurlijkst overkomen vaak degenen zijn waar niet zoveel spoor zichtbaar is. Als je met bergen gaat werken is er niets zo fraai als af en toe een trein tevoorschijn zien komen. Dat is in het echt ook veel interessanter om te zien als de lijn amersfoort amsterdam naar mijn idee.


Heel veel succes met het ontwerp van de geweldige ruimte die je hebt, en maak er wat moois van

Roland
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Citeerde spiraal in gebied G is zo goed als klaar en komt er
tis jouw baan, dus dat kan.

en de spiraal is natuurlijk goed inpasbaar in de grove schets, je kunt de spiraal opnemen in de boog die nu in G is getekend. en weer dezelfde techniek: aftakken in de spiraal op verschillende niveaus.

maar wat vind je eigenlijk van die grove schets? het is een grof idee over de zichtbare sporenloop en bovendien is het een voorstel van hoe je zoiets aan zou kunnen pakken.
voordat je begint met een gedetailleerd sporenplan moet je in mijn optiek eerst de grove lijnen vaststellen. bovendien is het een goed uitgangspunt om mensen op het forum mee te laten denken, waaruit jij weer de beste elementen kunt lichten en samenstellen tot "de mooiste baan van de wereld".

succes met je baan, want indrukwekkend is het zeker!

groeten,
Hessel.

Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Om zo'n grote baan degelijk verder uit te breiden ben je beter dat je vaste delen opmaakt.Daarna kan je dan zien hoe ze te verbinden met elkaar.Bv eerst het locdepot uittekenen,daarna hoofdstation,daarna zijlijnstation enzovoort.Je legt ze dan op de juiste plaats in het plan en dan is het gewoon een kwestie van uit te zoeken hoe ze goed te verbinden.Doe ik regelmatig zo en in een korte tijd heb je goed resultaat.Mijn baan is ook zo tot stand gekomen.Deeltjes (ideeen) gebruiken van anderen is toch niet verboden.
Re:Hulp gevraagd voor baanplan Tilly's modelspoorproject
Hessel,

er zitten zeker leuke ideeën in jouw baanplan, vooral dat bovenliggende spoor(getekent in bruin) vind ik mooi. "De mooiste baan van de wereld" vind ik toch wat overdreven, het landschap gaat straks alles bepalen en zoiets heb ik nog nooit gemaakt. Dit kon dus wel eens zwaar tegen gaan vallen.

Op advies van enkele forumleden toch maar eerst geprobeerd een bedrijfsschema te tekenen. Omduidelijk te maken om welke gebieden het gaat, hier nog eerst een overzicht van de onderbouw:



En dan hier het bedrijfsschema:



Dit viel nog niet mee om te tekenen maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Het is al met al behoorlijk complex aan het worden en ik hoop natuurlijk ook uitvoerbaar. Nu nog proberen om dit met al jullie hulp in een mooi baanplan te gieten.

Groetjes, John