Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Hoe maak je een analoge afremmodulle ??

Gestart door Looney Tunes donderdag 23 september 2010, 20:44:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Citaat van: VT601 op maandag 04 oktober 2010, 15:47:46
De enige situatie dat dit kan ontstaan is wanneer de loc met de sleper net op de overgang tussen de beide secties blijft staan. Dat kan eigenlijk niet, want we hebben een afremsectie met twee verschillende spanningen. Dus is er geen reden om stil te gaan staan.

Märklin adviseert dat toch ook: bij analoog bedrijf en meerdere
stroomkringen om met meerdere treinen te kunnen rijden?
Deze stroomkringen zijn dan precies zo aangesloten als de
afremsectie, of begrijp ik het dan verkeerd?  :shock:

Groeten,

Erik
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
jullie geven het probleem zelf al aan. er worden twee trafo's parallel geschakeld door de sleper van de lok en lichtvoerende wagons.

één van de trafo's heeft een lagere spanning dan de andere. dus gaat die stroom voeren van die andere trafo en geeft dus (zolang de sleper de twee blokken verbindt) een rare spanningsvorm aan het net. de kleine trafo verliest het van de grote en kan stuk gaan

de opmerking "zorg dat ze in fase staan" is geldig bij trafo's die dezelfde spanning afgeven. "haal de steker niet uit de tafelcontactdoos" vertelt al dat er vreemde spanning/stroom uit de trafo komt, aan de verkeerde kant wel te verstaan.

misschien snappen jullie nu dat de vuistregels best wel beperkingen hebben. een dikke weerstand van 10 Ohm in serie met de lage-spannings-trafo is misschien een goede bescherming. maar daarvoor zou je moeten meten en experimenteren.

voor veiligheid weet ik geen oplossing in dit geval.

met vriendelijke groeten,
Hessel.

PS.  heeft iemand al eens geprobeerd om de remsectie te voeden via een enkele diode? want onze forumstarter is ongemerkt overgestapt van geleidelijk afremmen naar twee snelheden.

Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Hessel schreef:
CiteerPS.  heeft iemand al eens geprobeerd om de remsectie te voeden via een enkele diode? want onze forumstarter is ongemerkt overgestapt van geleidelijk afremmen naar twee snelheden.

in principe kan dit ook (bijv. ook met een aantal stappen / diodes)
je gebruikt dan de spanningsval over de diode in de geleidende richting.

door de MM-decoders kan deze informatie echter verkeerd begrepen worden.
hiermee is deze oplossing weinig kansrijk.

maar ook hier gaat proberen voor studeren.
als het werkt prima. ik raad dan wel een flinke diode aan zoals de 1N4001.

John
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
de diodes moeten inderdaad hoge stromen aankunnen, dus van de reeks 1N4001-1N4008
Citaat van: VT601 op dinsdag 05 oktober 2010, 15:27:44
door de MM-decoders kan deze informatie echter verkeerd begrepen worden.
hiermee is deze oplossing weinig kansrijk.

maar ook hier gaat proberen voor studeren.
als het werkt prima. ik raad dan wel een flinke diode aan zoals de 1N4001.
die foute data zou niet zozeer  een probleem mogen zijn. door de antiparallelle schakeling kan er immers wisselspanning door, enkel de toppen zullen afgevlakt zijn
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
nee mannen, goed lezen: een enkele diode maakt dus enkele gelijkrichting van de rijstroom.
dat betekent dat de afremsectie ongeveer de helft aan energie op de trein overbrengt, waardoor hij langzamer rijdt.

het is al eens opgemerkt dat de marklin treinen ook op gelijkstroom rijden.

we hebben het hier over analoog bedrijf, geen decoders ed.

groeten,
Hessel.
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Hessel schreef:
Citeerwe hebben het hier over analoog bedrijf, geen decoders ed.

Klopt op zich, maar veel nieuwe locomotieven zullen toch een decoder aan boord hebben, en daarmee reageren op "vreemde" negatieve spanningen.

John
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Hallo iedereen

er komen analoge locomotieven te rijden en niet digitale (dan zou het  topic heten een digitale afremmodule maar nu heet het een analoge afremmodule

ik wil graag (als het kan) nog wat informatie over een potmeter en natuurlijk wil ik ook wel weten hoe het met 1 diode kan  :? :? ik denk dat het lastig wordt (maar ik ben niet heel goed met elektronica)
Citaat van: de Hoeve op maandag 04 oktober 2010, 19:39:40

PS.  heeft iemand al eens geprobeerd om de remsectie te voeden via een enkele diode? want onze forumstarter is ongemerkt overgestapt van geleidelijk afremmen naar twee snelheden.


Hallo Hessel

ik ben voor jou gevoel misschien ongemerkt over gestapt maar voor mijn gevoel niet
ik ben namelijk (bijna 8) heb namelijk niet alles in huis) alle ideen aan het testen om te weten hoe ik het vind werken

Groetjes John
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
prima hoor! experimenteer maar lekker verder.

we horen het wel wat de voor- en nadelen van de verschillende oplossingen zijn.

als je ook nog zou willen uitproberen:
je hebt een stopsectie en een afremsectie (twee stukken geïsoleerd spoor dus)
de afremsectie wordt gevoed via één 1N400x diode, dus geen weerstand, maar een diode.

als het sein op veilig staat, wordt de afremsectie natuurlijk gevoed vanaf de trafo.

maar wat gebeurt er dan als het sein op onveilig staat? remt de lok dan netjes genoeg af?

groeten en succes!
Hessel

Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Citaat van: de Hoeve op donderdag 07 oktober 2010, 23:10:05
prima hoor! experimenteer maar lekker verder.

we horen het wel wat de voor- en nadelen van de verschillende oplossingen zijn.

als je ook nog zou willen uitproberen:
je hebt een stopsectie en een afremsectie (twee stukken geïsoleerd spoor dus)
de afremsectie wordt gevoed via één 1N400x diode, dus geen weerstand, maar een diode.

als het sein op veilig staat, wordt de afremsectie natuurlijk gevoed vanaf de trafo.

maar wat gebeurt er dan als het sein op onveilig staat? remt de lok dan netjes genoeg af?

groeten en succes!
Hessel



Hallo Hessel

Ik ben naar een onderdelenwinkel geweest maar ik heb geen diodes meegenomen dus kan ik het niet voor je testen maar ik denk dat als de spanning nog maar 15.3v is de trein lekker door rijdt op een vrij hoge snelheid

potmeters en weerstanden redden het niet op 16v en 2a dus ga ik gewoon voor de aparte trafo (het makkelijkst   8) 8) ) want met de diodes gaat het afremmen wel maar het bij groen doorrijden lastig  :?  :?

Groetjes John