Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Hoe maak je een analoge afremmodulle ??

Gestart door Looney Tunes donderdag 23 september 2010, 20:44:11

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Hallo iedereen

ik vind het irritant als ik met mijn analoge baan rijdt en er een sein op rood staat de trein heel plotseling stopt.
(graag ook dat ik er met volle snelheid langs kan)
(maar dat kan denk ik wel door een schakelaar met 16v aan de ene kant en de stroom van de afremmodule aan de andere kant)
wat kan ik er aan doen??

ideen uit dit topic (pas gewijzigd)

-een 10va trafo (gaat mijn voorkeur naar uit)
-viessmann langsamfahrwiederstand
-een spanningsdeler (een rij met diodes)


wat zijn nog andere mogelijkheden??

groetjes John
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Ik gebruikte destijds een "langsamfahrwiederstand" van Viessmann net voor de stopsectie.

Guy
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Citaat van: guyremgabdel op donderdag 23 september 2010, 21:12:33
Ik gebruikte destijds een "langsamfahrwiederstand" van Viessmann net voor de stopsectie.

Guy


Hallo Guy

ik heb het op internet opgezocht maar volgens mij is dit maar voor 1 sein en ik heb er meer dus wordt het een duur grapje (kosten op de site van Viessmann ?16.10)

weet iemand misschien een goedkopere oplossing??

Groetjes John
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Ik had alle afremblokken, uiteraard aangesloten op de dezelfde boostersectie ! , aan dezelfde viessmaan module gelegd en dat werkte prima hoor.

Guy

PS. Op beurzen heb ik deze module al gezien voor max 10 euro.
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
maak met een kroonsteenstripje een spanningsdeler van steeds twee diodes antiparallel
hierop kun je dan drie of vier stukjes spoor op aansluiten.

het eerste stukje spoor geef je twee afrem diodes en het volgende daarmee in serie, weer twee afrem diodes, krijgt dus 4 afremdiodes.

het laatste stukje spoor heeft dan alle diodes in serie en heeft de laagste snelheid.

Hessel.

Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Citaat van: looney tunes op donderdag 23 september 2010, 20:44:11
mijn ideeën

-een potmeter met weerstanden
-de rode draaiknop uit een kapotte ms1

Potentiometer zorgt dat de trein bv. 50% trager rijdt, en daarna nog steeds bruusk zal stoppen. overigens zijn voor weerstanden Vermogens types nodig, aangezien bv. een treinstel met binnenverlichting wel wat stroom trekt. Voor een potmeter heb je per potmeter al een schakeling nodig (Je trein rijdt wel een stuk zuiniger door zo'n schakeling: rendement ligt zeer hoog)
die rode knop ben je niks mee, dit is een rotary encoder = speciale schakelaar. Je hebt al een hoop elektronica nodig om zo'n ding te gebruiken.


Citaat van: de Hoeve op vrijdag 24 september 2010, 23:40:51
maak met een kroonsteenstripje een spanningsdeler van steeds twee diodes antiparallel
hierop kun je dan drie of vier stukjes spoor op aansluiten.

het eerste stukje spoor geef je twee afrem diodes en het volgende daarmee in serie, weer twee afrem diodes, krijgt dus 4 afremdiodes.

het laatste stukje spoor heeft dan alle diodes in serie en heeft de laagste snelheid.

Hessel.
Spanning kan berekend worden via de formule Vspoor=Vin-(0.7v * aantal dioden). dus 2 diodes in serie zorgen voor een baanspanning van 16 - 1.4 = 14.6V.
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Citaat van: Gamesbond op zaterdag 25 september 2010, 11:35:59
Potentiometer zorgt dat de trein bv. 50% trager rijdt, en daarna nog steeds bruusk zal stoppen. overigens zijn voor weerstanden Vermogens types nodig, aangezien bv. een treinstel met binnenverlichting wel wat stroom trekt. Voor een potmeter heb je per potmeter al een schakeling nodig (Je trein rijdt wel een stuk zuiniger door zo'n schakeling: rendement ligt zeer hoog)
die rode knop ben je niks mee, dit is een rotary encoder = speciale schakelaar. Je hebt al een hoop elektronica nodig om zo'n ding te gebruiken.
Hallo Gamesbond

ik heb niet echt heel veel verstand van electronika dus snap ik het niet helemaal maar bedankt voor de uitleg

Citaat van: Gamesbond op zaterdag 25 september 2010, 11:35:59
Citaat van: de Hoeve op vrijdag 24 september 2010, 23:40:51
maak met een kroonsteenstripje een spanningsdeler van steeds twee diodes antiparallel
hierop kun je dan drie of vier stukjes spoor op aansluiten.

het eerste stukje spoor geef je twee afrem diodes en het volgende daarmee in serie, weer twee afrem diodes, krijgt dus 4 afremdiodes.

het laatste stukje spoor heeft dan alle diodes in serie en heeft de laagste snelheid.

Hessel.
Spanning kan berekend worden via de formule Vspoor=Vin-(0.7v * aantal dioden). dus 2 diodes in serie zorgen voor een baanspanning van 16 - 1.4 = 14.6V.


al moet de trein (gelikmatig) naar 0 heb ik wel erg veel diodes nodig (16/0.7= 22.9 dus zeg maar 22)en dat kost ook veel baanvakken

ik bedoel dus met gelijkmatig dit

en niet zo

want dit krijg je met weerstanden en een klein aantal baanvakken

en dan kan ik het eigenlijk beter het zelfde houden

groetjes John
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Beste John,

Zonder elektronika kom je er niet, er er zijn door de komst van de digitale techniek weinig tot geen ontwikkelingen meer geweest voor het analoge bedrijf.

Er is in Duitsland nog een ontwikkelaar voor automatisering van analoge banen, zie http://www.mpc-modellbahnsteuerung.de/ en in Nederland hebben we http://dinamo.vanperlo.net/

Groet, Anne W
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
John,

Je hoeft niet helemaal naar 0 met de spanning. Acht stappen is voldoende.
met één extra diode voor de negende stap heb je totaal 17 diodes nodig.
Ik betaal 0,09 euro voor een diode (kan volgens mij goedkoper), dus dat zijn de kosten niet. De kroonsteenstrips zijn duurder.

zie mijn topic: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag

Wel komen er nog twee relais bij om de trein bij groen door te laten rijden.
(en eventueel een relais voor het laten branden van de binnenverlichting bij rood.)

Ik betaal voor een relais (tweede hands) euro 8,00
Die 16,10 euro die jij te veel vindt, ben je met diodes in ieder geval ook kwijt.
In die zin geef ik dus geen antwoord op jouw vraag.

Rob

 
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
ik denk dat de diode oplossing de meest eenvoudige is en ook de meest robuuste. een leek kan dit heel eenvoudig maken.

in analoog bedrijf zul je genoegen moeten nemen met het afremmen in drie of vier stappen. Wil je gelijkmatig zoals in je grafiek, dan ontkom je niet aan een elektronische schakeling.

je kunt het aantal diodes halveren, als je eerst een gelijkrichter aansluit.

maar je vroeg om ideeën, niet om de verdediging van één van die ideeën. ;-)

misschien nog meer ideeën?

groeten,
Hessel.
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
voor de prijs moet je het niet laten. ik koop de mijne tegen 1 cent per stuk, heb er zelf al gezien van ?0.005 / stuk.
als je zo'n mooi gespreide vertraging wilt zou ik grijpen naar een microcontroller, of toch naar geavanceerde elektronica.
de diodes komen het goedkoopste uit, zelfs goedkoper dan weerstanden (5 cent/stuk voor 1%)
trouwens, kroonstenen: koop liever gaatjesprint (of proto-print of experimenteerprint, allemaal 't zelfde). 80 cent voor 10 op 5 cm. om de 2.54mm een gat. ja kan dus alles mooi solderen, en je draden erop aansluiten.
voor de mogelijkheid om te paseren met volle snelheid: relais voorzetten (bistabiel), kost max. ?2.5
door dat relais zal je misschien wel meer diodes nodig hebben (1 per baanvak extra, 22 cent voor 22 baanvakken

totale kost:
? 0.39 (diodes)
? 0.80 (gaatjesprint)
? 5.00 (relais, max. prijs)
+ ----------
? 6.19

das +- 7 euro per sein. op die 6.19 euro moet je wel nog verzendkosten van webshops rekenen. verzendkosten. gaatjesprint is die prijs bij mijn elektronicaboer om de hoek betaal.
relais is 2x 8 A bistabiel bij dickbest.nl (?4.95)
mvg,

Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Hallo iedereen

bedankt voor de links maar ik wil mijn modelbaan gewoon handmatig besturen en niet automatisch maar ik ben dat snel stoppen zat :!:
maar als iedereen de diodes het beste vind ga ik dat wel proberen bij 1 sein
maar moet je het dan zo aansluiten??

(de - en wissel+sein aansluitingen weggelaten)
de schakelaar is er om als het sein op groen staat dat de trein met volle snelheid langs kan rijden
de blauwe draden lager dan 16v en de rode draden 16v, de groene de diodes

Citaat van: M75 op zondag 26 september 2010, 23:55:31
John,

Je hoeft niet helemaal naar 0 met de spanning. Acht stappen is voldoende.
met één extra diode voor de negende stap heb je totaal 17 diodes nodig.
Ik betaal 0,09 euro voor een diode (kan volgens mij goedkoper), dus dat zijn de kosten niet. De kroonsteenstrips zijn duurder.

zie mijn topic: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag

Wel komen er nog twee relais bij om de trein bij groen door te laten rijden.
(en eventueel een relais voor het laten branden van de binnenverlichting bij rood.)

Ik betaal voor een relais (tweede hands) euro 8,00
Die 16,10 euro die jij te veel vindt, ben je met diodes in ieder geval ook kwijt.
In die zin geef ik dus geen antwoord op jouw vraag.

Rob

 

Hallo Rob

kan het ook zonder relais
want schakelen doe ik handmatig en mijn slepers van binnenverlichting zit helemaal achteraan de laatste wagon
en die pakt dan stroom bij het eerste afremstuk

groetjes John
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
John,

Helaas  :(
Op twee punten gaat jouw schema verkeerd.

1. De met diodes gestuurde baansegmenten moeten niet gelijktijdig met het sein worden geschakeld. Als het sein op groen springt, rijd de trein op volle snelheid weg.
Voor het gedeelte van de aankomst zou het wel gelden, tenzij halverwege het remtraject het sein op groen springt. De trein versnelt dan in één moment van langzaam naar volle snelheid.

2. Als de rode draden niet van spanning zijn voorzien, in jouw geval als het sein rood staat, worden de diverse baansegmenten door de niet gebruikte rode draden met elkaar verbonden, waardoor het effect van de diodes teniet gedaan zal worden.

Kortom: dit schema kan in de prullenbak. Het is niet anders.

Wat het handgeschakelde betreft:
Natuurlijk is het mogelijk om wel/niet diodes handmatig te schakelen, maar bedenk wel dat je dit naast het rood/groen van het sein moet doen.
Dus sein rood: diodes aan.
Sein groen: diodes aan als trein bij sein staat en diodes uit als er geen trein staat.
Staat daarna sein groen en is de trein reeds weg, dan zullen de diodes alsnog uitgeschakeld moeten worden.
Een heel gedoe, maar prima voor de testfase.
(beetje kromme tekst van diodes aan of uit, maar ik neem aan dat je begrijpt wat ik bedoel.)

Rob
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Citaat van: M75 op maandag 27 september 2010, 22:13:39
John,

Helaas  :(
Op twee punten gaat jouw schema verkeerd.

1. De met diodes gestuurde baansegmenten moeten niet gelijktijdig met het sein worden geschakeld. Als het sein op groen springt, rijd de trein op volle snelheid weg.
Voor het gedeelte van de aankomst zou het wel gelden, tenzij halverwege het remtraject het sein op groen springt. De trein versnelt dan in één moment van langzaam naar volle snelheid.

2. Als de rode draden niet van spanning zijn voorzien, in jouw geval als het sein rood staat, worden de diverse baansegmenten door de niet gebruikte rode draden met elkaar verbonden, waardoor het effect van de diodes teniet gedaan zal worden.

Kortom: dit schema kan in de prullenbak. Het is niet anders.

Wat het handgeschakelde betreft:
Natuurlijk is het mogelijk om wel/niet diodes handmatig te schakelen, maar bedenk wel dat je dit naast het rood/groen van het sein moet doen.
Dus sein rood: diodes aan.
Sein groen: diodes aan als trein bij sein staat en diodes uit als er geen trein staat.
Staat daarna sein groen en is de trein reeds weg, dan zullen de diodes alsnog uitgeschakeld moeten worden.
Een heel gedoe, maar prima voor de testfase.
(beetje kromme tekst van diodes aan of uit, maar ik neem aan dat je begrijpt wat ik bedoel.)

Rob


Hallo Rob

jammer dat mijn schema in de prullenbak kan  :cry:  :?

ik begrijpt de tekst en ook dat ik het niet tegelijk kan schakelen

waar zou je alsjeblieft dan een goed schema kunnen maken zodat het wel gaat lukken  :roll: :roll:
(en nog een vraag welk soort diodes te gebruiken???)

groetjes John
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
als diodes kan je 1N4001- 1N4008 gebruiken.

hier is mijn versie van het schema. mijn tekenkunst in paint is wel niet uitstekend.
Het komt hierop neer: Als uitgang 1 actief is, zal de trein remmen. als uitgang 2 actief is , zal de trein gewoon rijden. (diodes voorkomen onderlinge koppeling tussen 2 stopsecties)
antiparallelle dioden zijn niet getekend, maar moeten wel geplaatst woden (ik kan wel een uitgewerkte versie maken, dit is een klad).

er kan een vertragingsschakeling voor het relais, zodat de trein niet plots versnelt. (het relais schakelt dan bv. pas na 10 sec. naar uitgang 1

Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
ook maar eens wat getekend,

je ziet de diode-remmodule met de aansluiting op vier vertragingssecties.
de remmodule werkt doordat de spanning verlaagd wordt met het vermelde voltage.

de vrije baan is aangesloten op de trafo spanning
de rijrichting is van links naar rechts.

er is een schakelaar S om het relais K1 te bedienen en het sein. je kunt het sein trouwens ook nog op het andere kontakt van S aansluiten, dan kan het met een enkelpolige schakelaar.

als het sein op rood staat, remt de trein af. staat het op groen, dan rijdt de trein op volle snelheid door.



< *** Let op! verbeterd schema. *** >

hessel.
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Dag John en Hessel.

Prima schema, maar kan je ook met één
relaiscontact af, als je ná het contact de
aftakkingen bedraad?

Groeten,

Erik.
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Hoi,

1 kontakt wordt een probleem, omdat je dan alle tussenligende delen aan elkaar verbindt.

Ik mis trouwens ook nog het stukje voor geheel tot stilstand komen.

Groet,
Bert
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
ik heb het schema aangepast, want de aansluitingen zaten niet goed in het rechtse deel met de schakelaars.

hessel
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
laatste stuk is gewwon met een weerstand van enkele K-Ohm. zo geeft marklin toch aan voor digitale locs. (Om decoder info niet te verliezen, en toch te stoppen)
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
inderdaad kun je alle stop-secties dmv een weerstand van 5K gewoon op de rode draad aansluiten als je dat wilt.

het heeft echter niks met dit schema te maken, je hoeft de weerstand namelijk niet te schakelen. het levert vaak minder storingen op als je de secties dmv weerstand direct aan de rode draad koppelt.

hessel.
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Citaat van: Gamesbond op woensdag 29 september 2010, 12:35:02
laatste stuk is gewwon met een weerstand van enkele K-Ohm. zo geeft marklin toch aan voor digitale locs. (Om decoder info niet te verliezen, en toch te stoppen)

Let op Gamesbond (?) het topic betreft: "Hoe maak je een analoge afremmodule?"

Groeten,

Erik
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Hi Boys, laten we het simpel houden.
http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/175000-199999/199354-as-01-de-Anfahr__und_Bremsautomatik_Bausatz.pdf

Werkt perfect, kost bijna niks, en is eenvoudig na te bouwen. Een bezetmelder op basis van stroomdetectie erbij en je hebt een bloksysteem.


Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Citaat van: Sprinter op woensdag 29 september 2010, 19:25:00
Hi Boys, laten we het simpel houden.
http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/175000-199999/199354-as-01-de-Anfahr__und_Bremsautomatik_Bausatz.pdf

Werkt perfect, kost bijna niks, en is eenvoudig na te bouwen. Een bezetmelder op basis van stroomdetectie erbij en je hebt een bloksysteem.

Hi Sprinter.

Iets té simpel denk ik, bij de product beschrijving op de Conrad-site staat duidelijk
in de laatste zin bij de bouwpakket-versie te lezen:

"Niet geschikt voor Faulhabermotoren en geluidsfrequentiegestuurde treinen (bijvoorbeeld Trix-EMS) en Märklin-banen (wisselstroom)."

Bij de kant-en-klaar module staat er zelfs nog bij: "...alleen voor gelijkstroombanen."

Groeten,

Erik.
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Erik,

Maar jouw Marklin wisselstroom treintje rijdt perfect op gelijkspanning, dus je kunt deze perfect toepassen, sterker nog alle afremmodules zullen op basis van gelijkspanning werken.
Dus is het een perfecte oplossing en zeer eenvoudig te maken.
Zodra er een diode aan te pas komt wordt het al een gelijkgerichte wisselspanning. De oplossingen hierboven dus ook.  :wink:
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Citaat van: Sprinter op woensdag 29 september 2010, 19:53:11
Zodra er een diode aan te pas komt wordt het al een gelijkgerichte wisselspanning. De oplossingen hierboven dus ook.  :wink:

Sprinter,
Volgens mij heb je het niet helemaal door. :shock:
Rob
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Sprinter,

uitgangspunt is hier toch een analoge baan, welke (lijkt mij) met
Märklin transformatoren wordt bediend die een wisselstroom op
de baan zetten.
Zouden de opmerkingen van Conrad dan complete onzin zijn?

Groeten,

Erik.
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Citaat van: M75 op woensdag 29 september 2010, 20:00:21

Sprinter,
Volgens mij heb je het niet helemaal door. :shock:
Rob


Oh, is dat zo, leg het ons allemaal dan eens uit hoe het dan werkelijk is.
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Hallo iedereen

ik ben nog eens verder gaan zoeken en heb toen gezien dat ze een schakelaar met weerstanden hebben gebruikt en ik dacht toen gelijk aan mijn 1e idee: een potmeter met weerstanden (was dus nog niet zo gek :lol: :lol: :lol: :lol:)
en had zoiets van ik probeer het maar eens en ik ben nu nog aan het testen maar het werkt tot nu toe goed en dat is wel iets goedkoper dan al die modules (die ook handig kunnen zijn) dus ga ik er nog maar verder me experimenteren want ik moet nog de juiste weerstand vinden
ik denk ook dat ik er maar 1 per sein nodig heb want hij remt wel gelijk matig (en niet 32 :shock: :shock: diodes om op 16-11.2= 4.8 volt uit te komen)

groetjes John
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Kerels, kerels, voordat de gemoederen te verhit raken:

dit draadje gaat over een analoge afrem module voor een wisselstroom baan.

er zijn verschillende manieren om dat te doen.

een elektronische schakeling: voor veel mensen niet weggelegd: te ingewikkeld, maar het kàn natuurlijk wel.

een weerstands-schakeling: eenvoudig, robuust, als je een beetje kunt solderen, is het een leuk experiment.

een diode schakeling: net zo eenvoudig, en je lost het probleem op van weerstanden die minimaal 500 mW moeten zijn. Er is verder niet veel verschil tussen het diode netwerk en het weerstandsnetwerk.

toch heb ik nog wel een vraag aan John wat hij nou bedoelt met "een potmeter met weerstanden". Want een potmeter is een weerstand....

en John, probeer weerstanden van ongeveer 60 Ohm en 1/2 Watt


groeten allemaal,

Hessel
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 29 september 2010, 20:02:13
Sprinter,

uitgangspunt is hier toch een analoge baan, welke (lijkt mij) met
Märklin transformatoren wordt bediend die een wisselstroom op
de baan zetten.
Zouden de opmerkingen van Conrad dan complete onzin zijn?

Groeten,

Erik.

Nee, Erik dat is geen complete onzin, maar probeer eens wat verder te kijken dan dit. Weet je wat voor spanning eruit een 6600 van Marklin komt? Dat was een regelaar voor het langzaam afremmen en optrekken en voor een pendel.  :wink:
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Citaat van: M75 op woensdag 29 september 2010, 20:00:21
Citaat van: Sprinter op woensdag 29 september 2010, 19:53:11
Zodra er een diode aan te pas komt wordt het al een gelijkgerichte wisselspanning. De oplossingen hierboven dus ook.  :wink:

Sprinter,
Volgens mij heb je het niet helemaal door. :shock:
Rob


Sprinter,
Zonder jouw ervaring of deskundigheid te betwisten, reageerde ik op de door mij geciteerde zin uit jouw bijdrage.
Wanneer je twee diodes antiparallel schakelt, is er volgens mij geen sprake van gelijkrichten.
In de schema's tot nu toe is dat steeds het geval.
Verder no hard feelings. :D

Rob

Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Rob,

Je hebt helemaal gelijk, je had het ook anders kunnen brengen.
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Citaat van: de Hoeve op woensdag 29 september 2010, 20:40:46

toch heb ik nog wel een vraag aan John wat hij nou bedoelt met "een potmeter met weerstanden". Want een potmeter is een weerstand....

en John, probeer weerstanden van ongeveer 60 Ohm en 1/2 Watt


groeten allemaal,

Hessel

Hallo Hessel

zo goed ben ik in elektronica (nog niet op school gehad :cry: :cry: :?)

maar over die weerstand snap ik niet want viessmann gebruikt maar tot 30Ω weerstanden en ik denk dat hun het wel weten
ik gebruik nu een 36Ω weerstand en dat gaat wel langzaam sommige analoge locomotieven doen niets dus 60Ω wordt het niet

ga denk maar 10Ω weerstanden nemen en dan proberen wat het mooiste resultaat geeft (gebruikt viessmann ook kijk maar onderin deze link klik maar

groetjes John

Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Ok, geeft niks natuurlijk. kijk eens in de wiki, daar leer je in korte tijd het een en ander.

de weerstandswaarde is afhankelijk van de stroom die de trein gebruikt, kijk maar:

  • als je lok/trein 0,1 Ampere gebruikt, valt over de weerstand van 10 Ohm ongeveer 1 Volt.
    een weerstand van 30 ohm snoept dan 3 Volt weg.
  • gebruikt je lok/trein echter 0,5 A dan valt over de weerstand van 10 Ohm ongeveer 5 Volt en de weerstand van 30 ohm snoept dan 15 Volt weg!

dit nadeel hebben diodes niet.
dus even experimenteren is wel gewenst, heb je een multimeter? dan kun je het ongeveer uitrekenen wat je nodig hebt.

en welk schema heb je dan in je hoofd? ik denk dat we hier wel benieuwd naar zijn.

groeten en succes, Hessel
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Weerstanden "vreten" aan je motorkracht.
De voeding behoort hard te zijn en is dat niet meer met weerstanden van enige betekenis in serie met de motor.

Het is dus een noodoplossing....
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Citaat van: de Hoeve op donderdag 30 september 2010, 20:43:47
Ok, geeft niks natuurlijk. kijk eens in de wiki, daar leer je in korte tijd het een en ander.

de weerstandswaarde is afhankelijk van de stroom die de trein gebruikt, kijk maar:

  • als je lok/trein 0,1 Ampere gebruikt, valt over de weerstand van 10 Ohm ongeveer 1 Volt.
    een weerstand van 30 ohm snoept dan 3 Volt weg.
  • gebruikt je lok/trein echter 0,5 A dan valt over de weerstand van 10 Ohm ongeveer 5 Volt en de weerstand van 30 ohm snoept dan 15 Volt weg!

dit nadeel hebben diodes niet.
dus even experimenteren is wel gewenst, heb je een multimeter? dan kun je het ongeveer uitrekenen wat je nodig hebt.

en welk schema heb je dan in je hoofd? ik denk dat we hier wel benieuwd naar zijn.

groeten en succes, Hessel

Hallo Hessel

ik ben nog aan het experimenteren
ik ben nog niet tevreden met de weerstand want die rookt en dat is niet de bedoeling maar ik ga binnenkort naar een elektronicawinkel en dan kijk ik wel welke dingen ik wil proberen ??
(het schema komt nog)

Citaat van: huub op donderdag 30 september 2010, 22:22:31
Weerstanden "vreten" aan je motorkracht.
De voeding behoort hard te zijn en is dat niet meer met weerstanden van enige betekenis in serie met de motor.

Het is dus een noodoplossing....

Hallo Huub

dat ze stroom vreten snap ik maar die noodoplossing niet helemaal
bij mijzelf rookt hij dus gaat het hem niet worden (deze weerstand dan)
maar viessmann gebruikt wel 10 ohm weerstanden in hun langzaamrijmodule kijk maar in de link die ik in 1 bericht eerder heb gezet

Groetjes John
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
hij bedoelt dat de trekkracht van de lok afneemt als je een weerstand in serie schakelt.

het is gewoon zo dat die weerstanden geen goede oplossing zijn, al lijkt het in eerste instantie te werken, toch zal je op steeds meer nadelen stuiten. 8)

het kàn wel met weerstanden, dus ga gewoon door met experimenteren. vroeger deden wij dat ook en toen had je nog geen forums waar iedereen zei dat je op de verkeerde weg zat.  :D

heb je wel 1/2 Watt weerstanden? misschien is het beter om 1 Watt te nemen, want ze mogen ook niet te heet worden.

succes.

we wachten op je schema, want nu hebben we geen idee van wat je aan het doen bent. "iets met weerstanden" maar verder kom ik niet.

Hessel.
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Vermogen weerstanden moet je baseren op de formule: vermogen is het kwadraat van de stroom maal de weerstand.

Dus 0,5 ampère in het kwadraat maal 10 Ohm is 2,5 watt....

Groet, Anne W
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
ook ff rekeninghouden met de kostprijs, 2.5W en hoger zijn al niet zo goedkoop meer.
deze is 5W: conrad link
ook opletten met het volgende:
de big-ben verbruikt tot 1A, 2loks achtereen is ook 1A. Dan heb je al 5W weerstanden nodig.

mvg,
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
In deze uitermate uitgebreide discussie wil ik eigenlijk een stukje de andere kant op sturen. Nix geen elektronica, gewoon basic, zoals vroeger.

Je baan rijdt op normale rijspanning uit een geregelde transformator. Tot zover niets nieuws.
Je hebt de baan verdeeld in spanningssecties, zodat je genoeg vermogen hebt (niet verplicht).

Je heb nog een kleine trafo over (bijv, uit de startset , 10VA)

Sluit de baan gewoon aan zoals je gewend bent.
Sluit de "langzaamrij"-gedeelten aan met behulp van de bovenleiding-functie of een apart relais met wissel-kontakten,

Uitgang: = langzaamrij-baanvak.
Stand Groen: = normale trafo
Stand Rood / Geel: = aparte (kleine) trafo

Stel de kleine in op een lagere spanning, bijv. 8-10 V i.p.v. 16 Volt.

Je kunt hiermee alle langzaamrij-gedeeltes bedienen, want zoveel treinen tegelijk op het langzaamrij gedeelte komt niet vaak voor.
Mocht je toch vermogen te weinig hebben, dan biedt een 16VA trafo al weer wat meer power.

(LET OP: wel de trafo's in fase zetten)

John
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Citaat van: VT601 op zondag 03 oktober 2010, 12:32:08
Je baan rijdt op normale rijspanning uit een geregelde transformator. Tot zover niets nieuws.
Je hebt de baan verdeeld in spanningssecties, zodat je genoeg vermogen hebt (niet verplicht).

Je heb nog een kleine trafo over (bijv, uit de startset , 10VA)

Sluit de baan gewoon aan zoals je gewend bent.
Sluit de "langzaamrij"-gedeelten aan met behulp van de bovenleiding-functie of een apart relais met wissel-kontakten,

Uitgang: = langzaamrij-baanvak.
Stand Groen: = normale trafo
Stand Rood / Geel: = aparte (kleine) trafo

Stel de kleine in op een lagere spanning, bijv. 8-10 V i.p.v. 16 Volt.

Je kunt hiermee alle langzaamrij-gedeeltes bedienen, want zoveel treinen tegelijk op het langzaamrij gedeelte komt niet vaak voor.
Mocht je toch vermogen te weinig hebben, dan biedt een 16VA trafo al weer wat meer power.

(LET OP: wel de trafo's in fase zetten)

Nou John,

je hebt exact omschreven hoe ik het op mijn baan oplos
met de langzaam-rijd-secties! Ik was van mening dat deze
oplossing een beetje vreemd was, ben echter blij hoe jij
het hier beschreven hebt!

Groeten,

Erik.
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Hallo iedereen

@Hessel : ik heb een schema

maar dit gaat hem niet worden want dan overleeft de weerstand het niet

Citaat van: VT601 op zondag 03 oktober 2010, 12:32:08
In deze uitermate uitgebreide discussie wil ik eigenlijk een stukje de andere kant op sturen. Nix geen elektronica, gewoon basic, zoals vroeger.

Je baan rijdt op normale rijspanning uit een geregelde transformator. Tot zover niets nieuws.
Je hebt de baan verdeeld in spanningssecties, zodat je genoeg vermogen hebt (niet verplicht).

Je heb nog een kleine trafo over (bijv, uit de startset , 10VA)

Sluit de baan gewoon aan zoals je gewend bent.
Sluit de "langzaamrij"-gedeelten aan met behulp van de bovenleiding-functie of een apart relais met wissel-kontakten,

Uitgang: = langzaamrij-baanvak.
Stand Groen: = normale trafo
Stand Rood / Geel: = aparte (kleine) trafo

Stel de kleine in op een lagere spanning, bijv. 8-10 V i.p.v. 16 Volt.

Je kunt hiermee alle langzaamrij-gedeeltes bedienen, want zoveel treinen tegelijk op het langzaamrij gedeelte komt niet vaak voor.
Mocht je toch vermogen te weinig hebben, dan biedt een 16VA trafo al weer wat meer power.

(LET OP: wel de trafo's in fase zetten)

John

Hallo naamgenoot :lol: :lol:

ik vind dit een heel goed idee ik heb wel een 10va trafo dus het moet lukken maaar hoe moet ik dat aan sluiten??

zo (de kleine = 10va de grote =30va


Groetjes John
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Dag John.

Dat ziet er goed uit zo. Maar let goed op,
zoals jouw naamgenoot (VT601) al zei:
Citaat van: VT601 op zondag 03 oktober 2010, 12:32:08(LET OP: wel de trafo's in fase zetten)

Maak bij voorkeur gebruik van een schakelbaar
stekkerblok waar je de trafo's op aansluit en
laat nooit één van de twee stekkers los liggen,
daar de kans bestaat dat er 230V op de losse
stekker staat!
Tevens is het aan te raden iedere stroomkring
secundair af te zekeren, d.w.z.: iedere draad
vanaf de transformator (m.u.v. de massa bruin)
voorzien van een glaszekering.  :wink:

Groeten,

Erik.
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 03 oktober 2010, 19:15:10
Dag John.

Dat ziet er goed uit zo. Maar let goed op,
zoals jouw naamgenoot (VT601) al zei:
Citaat van: VT601 op zondag 03 oktober 2010, 12:32:08(LET OP: wel de trafo's in fase zetten)

Maak bij voorkeur gebruik van een schakelbaar
stekkerblok waar je de trafo's op aansluit en
laat nooit één van de twee stekkers los liggen,
daar de kans bestaat dat er 230V op de losse
stekker staat!
Tevens is het aan te raden iedere stroomkring
secundair af te zekeren, d.w.z.: iedere draad
vanaf de transformator (m.u.v. de massa bruin)
voorzien van een glaszekering.  :wink:

Groeten,

Erik.

Hallo Erik

Ik gebruik ook een stekerblok met een schakelaar (was alleen te lui om dit te tekenen  :shock: :shock: :lol: en ik gebruik geen zekering maar zoals het nu gaat (zonder zekering) lukt het ook dus hou ik het zo
maar waarom zei je dit niet eerder alle ideen (die goed werken  8)) zijn welkom en ik ben hier wel tevreden mee na het proefrijden ik kan nu gelijkmatig optrekken en afremmen en ook nog een locomotief orangeren van de voor kant naar de achterkant van de trein en dat zonder heel veel elektronica
 
Groetjes John
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Dag John.

Citaat van: looney tunes op zondag 03 oktober 2010, 19:43:24
Ik gebruik ook een stekerblok met een schakelaar (was alleen te lui om dit te tekenen  :shock: :shock: :lol: en ik gebruik geen zekering maar zoals het nu gaat (zonder zekering) lukt het ook dus hou ik het zo
Prima! Als dat voor jou werkt, zo houden.

Citaat van: looney tunes
maar waarom zei je dit niet eerder alle ideen (die goed werken  8)) zijn welkom en ik ben hier wel tevreden mee na het proefrijden ik kan nu gelijkmatig optrekken en afremmen en ook nog een locomotief orangeren van de voor kant naar de achterkant van de trein en dat zonder heel veel elektronica
Ach, laten we het er maar op houden dat bescheidenheid
de mens siert :wink: tevens vind ik het technisch niet echt
een sierlijke oplossing, maar net zoals voor jou geldt, geldt
ook voor mij: het werkt en het blijft overzichtelijk. Ik zou de
draden wel coderen met kleur of stukje schilders-tape met
opschrift
.

Groeten,

Erik.


Edit: ben trouwens wel benieuwd of John (VT601)
dit op zijn eigen baan toepast . . . . .
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
CiteerEdit: ben trouwens wel benieuwd of John (VT601)
dit op zijn eigen baan toepast . . . . .

Laten we het maar zo zeggen, dit is een methode uit de oude doos, dus uit een tijd dat we nog niet digitaal reden.
In principe is het voor elke baan toepasbaar. De grootste extra investering zijn de relais, die tussen groen en "langzaamrijden" moeten schakelen.

Toen ik begon met mijn (eigen) baan  (ca. 1970) was dit de enige bruikbare weg.

Nu rijd ik overigens digitaal.

John
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
het is ook de gevaarlijkste methode. eigenlijk niet toegestaan.
er gebeuren nu rare dingen op het stroom-net...

ik weet niet of je dit wel zou moeten doen.

groeten,
Hessel.
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Vertel Hessel:

ben zeer benieuwd wat er niet is toegestaan . . . .
en welke rare dingen gebeuren op het stroom-net?

Groeten,

Erik.
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
Hessel schreef:
Citeerhet is ook de gevaarlijkste methode. eigenlijk niet toegestaan.
er gebeuren nu rare dingen op het stroom-net...

ik weet niet of je dit wel zou moeten doen.

groeten,

Leg dat dan eens uit. Het relais schakelt de beide stroomkringen afzonderlijk aan en uit.
Waar zit dan het probleem?

Of bedoel je wellicht dat je twee trafo's niet parallel mag aansluiten.
Dat gebeurt niet door het schakelende relais.
De enige situatie dat dit kan ontstaan is wanneer de loc met de sleper net op de overgang tussen de beide secties blijft staan. Dat kan eigenlijk niet, want we hebben een afremsectie met twee verschillende spanningen. Dus is er geen reden om stil te gaan staan.

John