Nieuws: LET OP! donderdag 21 november 2019 sluit de aanmelding voor de 3railforum gastendag! Zie ook de aankondiging!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Elektronicatechniek
| | |-+  Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: Hoe maak je een analoge afremmodulle ??  (gelezen 14158 keer)

Nieuwenhuis

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Old Skool Märklin & Scratch Building
    • Märklin - M-rail - Modelbaan
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
« Reactie #50 Gepost op: maandag 04 oktober 2010, 18:49:21 »

De enige situatie dat dit kan ontstaan is wanneer de loc met de sleper net op de overgang tussen de beide secties blijft staan. Dat kan eigenlijk niet, want we hebben een afremsectie met twee verschillende spanningen. Dus is er geen reden om stil te gaan staan.

Märklin adviseert dat toch ook: bij analoog bedrijf en meerdere
stroomkringen om met meerdere treinen te kunnen rijden?
Deze stroomkringen zijn dan precies zo aangesloten als de
afremsectie, of begrijp ik het dan verkeerd?  :shock:

Groeten,

Erik
Gelogd

              Märklin - M-rail - Modelbaan                 Topic                Website

de Hoeve

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
« Reactie #51 Gepost op: maandag 04 oktober 2010, 19:39:40 »

jullie geven het probleem zelf al aan. er worden twee trafo's parallel geschakeld door de sleper van de lok en lichtvoerende wagons.

één van de trafo's heeft een lagere spanning dan de andere. dus gaat die stroom voeren van die andere trafo en geeft dus (zolang de sleper de twee blokken verbindt) een rare spanningsvorm aan het net. de kleine trafo verliest het van de grote en kan stuk gaan

de opmerking "zorg dat ze in fase staan" is geldig bij trafo's die dezelfde spanning afgeven. "haal de steker niet uit de tafelcontactdoos" vertelt al dat er vreemde spanning/stroom uit de trafo komt, aan de verkeerde kant wel te verstaan.

misschien snappen jullie nu dat de vuistregels best wel beperkingen hebben. een dikke weerstand van 10 Ohm in serie met de lage-spannings-trafo is misschien een goede bescherming. maar daarvoor zou je moeten meten en experimenteren.

voor veiligheid weet ik geen oplossing in dit geval.

met vriendelijke groeten,
Hessel.

PS.  heeft iemand al eens geprobeerd om de remsectie te voeden via een enkele diode? want onze forumstarter is ongemerkt overgestapt van geleidelijk afremmen naar twee snelheden.

Gelogd

VT601

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • VT601 is one of my favorite trainsets
    • Modelbaan en meer
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
« Reactie #52 Gepost op: dinsdag 05 oktober 2010, 15:27:44 »

Hessel schreef:
Citaat
PS.  heeft iemand al eens geprobeerd om de remsectie te voeden via een enkele diode? want onze forumstarter is ongemerkt overgestapt van geleidelijk afremmen naar twee snelheden.

in principe kan dit ook (bijv. ook met een aantal stappen / diodes)
je gebruikt dan de spanningsval over de diode in de geleidende richting.

door de MM-decoders kan deze informatie echter verkeerd begrepen worden.
hiermee is deze oplossing weinig kansrijk.

maar ook hier gaat proberen voor studeren.
als het werkt prima. ik raad dan wel een flinke diode aan zoals de 1N4001.

John
Gelogd
VT601 is my favorite
Ik rij met marklin digitaal , periode IV en CS3+


https://modelbaan-en-meer.000webhostapp.com/

https://www.youtube.com/user/vt601

Gamesbond

  • Gast
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
« Reactie #53 Gepost op: dinsdag 05 oktober 2010, 17:00:46 »

de diodes moeten inderdaad hoge stromen aankunnen, dus van de reeks 1N4001-1N4008
door de MM-decoders kan deze informatie echter verkeerd begrepen worden.
hiermee is deze oplossing weinig kansrijk.

maar ook hier gaat proberen voor studeren.
als het werkt prima. ik raad dan wel een flinke diode aan zoals de 1N4001.
die foute data zou niet zozeer  een probleem mogen zijn. door de antiparallelle schakeling kan er immers wisselspanning door, enkel de toppen zullen afgevlakt zijn
Gelogd

de Hoeve

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
« Reactie #54 Gepost op: dinsdag 05 oktober 2010, 23:09:58 »

nee mannen, goed lezen: een enkele diode maakt dus enkele gelijkrichting van de rijstroom.
dat betekent dat de afremsectie ongeveer de helft aan energie op de trein overbrengt, waardoor hij langzamer rijdt.

het is al eens opgemerkt dat de marklin treinen ook op gelijkstroom rijden.

we hebben het hier over analoog bedrijf, geen decoders ed.

groeten,
Hessel.
Gelogd

VT601

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • VT601 is one of my favorite trainsets
    • Modelbaan en meer
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
« Reactie #55 Gepost op: woensdag 06 oktober 2010, 10:59:32 »

Hessel schreef:
Citaat
we hebben het hier over analoog bedrijf, geen decoders ed.

Klopt op zich, maar veel nieuwe locomotieven zullen toch een decoder aan boord hebben, en daarmee reageren op "vreemde" negatieve spanningen.

John
Gelogd
VT601 is my favorite
Ik rij met marklin digitaal , periode IV en CS3+


https://modelbaan-en-meer.000webhostapp.com/

https://www.youtube.com/user/vt601

Looney Tunes

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Dag/nacht schakeling Verlichte modelauto's
    • Mijn website met zelf ontworpen printplaten voor diverse treinen
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
« Reactie #56 Gepost op: woensdag 06 oktober 2010, 18:46:55 »

Hallo iedereen

er komen analoge locomotieven te rijden en niet digitale (dan zou het  topic heten een digitale afremmodule maar nu heet het een analoge afremmodule

ik wil graag (als het kan) nog wat informatie over een potmeter en natuurlijk wil ik ook wel weten hoe het met 1 diode kan  :? :? ik denk dat het lastig wordt (maar ik ben niet heel goed met elektronica)

PS.  heeft iemand al eens geprobeerd om de remsectie te voeden via een enkele diode? want onze forumstarter is ongemerkt overgestapt van geleidelijk afremmen naar twee snelheden.


Hallo Hessel

ik ben voor jou gevoel misschien ongemerkt over gestapt maar voor mijn gevoel niet
ik ben namelijk (bijna 8) heb namelijk niet alles in huis) alle ideen aan het testen om te weten hoe ik het vind werken

Groetjes John
Gelogd
Groetjes John,
Kalender-items:

de Hoeve

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
« Reactie #57 Gepost op: donderdag 07 oktober 2010, 23:10:05 »

prima hoor! experimenteer maar lekker verder.

we horen het wel wat de voor- en nadelen van de verschillende oplossingen zijn.

als je ook nog zou willen uitproberen:
je hebt een stopsectie en een afremsectie (twee stukken geïsoleerd spoor dus)
de afremsectie wordt gevoed via één 1N400x diode, dus geen weerstand, maar een diode.

als het sein op veilig staat, wordt de afremsectie natuurlijk gevoed vanaf de trafo.

maar wat gebeurt er dan als het sein op onveilig staat? remt de lok dan netjes genoeg af?

groeten en succes!
Hessel

Gelogd

Looney Tunes

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Dag/nacht schakeling Verlichte modelauto's
    • Mijn website met zelf ontworpen printplaten voor diverse treinen
Re:Hoe maak je een analoge afremmodulle ??
« Reactie #58 Gepost op: zondag 10 oktober 2010, 18:22:14 »

prima hoor! experimenteer maar lekker verder.

we horen het wel wat de voor- en nadelen van de verschillende oplossingen zijn.

als je ook nog zou willen uitproberen:
je hebt een stopsectie en een afremsectie (twee stukken geïsoleerd spoor dus)
de afremsectie wordt gevoed via één 1N400x diode, dus geen weerstand, maar een diode.

als het sein op veilig staat, wordt de afremsectie natuurlijk gevoed vanaf de trafo.

maar wat gebeurt er dan als het sein op onveilig staat? remt de lok dan netjes genoeg af?

groeten en succes!
Hessel



Hallo Hessel

Ik ben naar een onderdelenwinkel geweest maar ik heb geen diodes meegenomen dus kan ik het niet voor je testen maar ik denk dat als de spanning nog maar 15.3v is de trein lekker door rijdt op een vrij hoge snelheid

potmeters en weerstanden redden het niet op 16v en 2a dus ga ik gewoon voor de aparte trafo (het makkelijkst   8) 8) ) want met de diodes gaat het afremmen wel maar het bij groen doorrijden lastig  :?  :?

Groetjes John
Gelogd
Groetjes John,
Kalender-items:

 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.338 seconden met 22 queries.