Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

EgMaf gaat weer los!

Gestart door EgMaf donderdag 23 september 2010, 15:17:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:EgMaf gaat weer los!
Citaat van: Hero op maandag 09 april 2012, 17:21:52
Klein vraagje

Hoe komt dat slingerlintje achter het station nu weer omlaag?
Dat ga je toch nooit redden om die zo snel weer onder het stationsniveau te krijgen.

Robin
Robin, bedankt voor je vraag(je :)).

Volgens WinTrack gaat dat alleen als ik 5,5% stijging gebruik (bij een tussenruimte van 10cm. Dus ik denk dat als ik het wat optimaliseer (bovenplaat van onderen uithollen (minder tussenruimte), helling al voor de wissels beginnen enz), het wel zal lukken. Bovendien is die slinger voornamelijk voor de zijlijn bedoeld, en zullen hoofdlijn treinen er alleen bij wijze van uitzondering over rijden.

Het spoortje in die tunnel naar boven (het begin van de zijlijn) heeft trouwens hetzelfde probleem. Maar omdat daar echt alleen maar zijlijn materieel (railbus en getrokken treinen met BR55/52/50/tenderlocs) zal rijden lijkt me dat nog wel acceptabel.

Maaaaarrrrr..... als het op een andere manier opgelost kan worden, met midner steile hellingen, dan graag!
Re:EgMaf gaat weer los!
Lid sinds: 2010

offline
Re:EgMaf gaat weer los!
Enige optie om minder steil te gaan is die slinger eruit te halen en boven de wissels langs te gaan.
Als je het goed wil doen zal je het station naar voren moeten halen.Is het probleem opgelost. :D
Kun je wel gelijk een perron aan die zijlijn maken.

Maar of dit een haalbare oplossing is.  :?

Robin
Re:EgMaf gaat weer los!
Citaat van: Hero op maandag 09 april 2012, 20:07:58
Enige optie om minder steil te gaan is die slinger eruit te halen en boven de wissels langs te gaan.
Als je het goed wil doen zal je het station naar voren moeten halen.Is het probleem opgelost. :D
Kun je wel gelijk een perron aan die zijlijn maken.

Maar of dit een haalbare oplossing is.  :?

Robin
Verlies ik dan niet ook meteen de aansluiting (in de tunnel) van het hoofd-station naar die slinger?
Of begrijp ik je verkeerd?
Re:EgMaf gaat weer los!
Lid sinds: 2010

offline
Re:EgMaf gaat weer los!
Wat ik bedoel is dat als die slinger eerder over je sporen heen is dan al eerder kan dalen.
De route zal dan boven je wissels langs lopen.
Dat is wat krap dus vandaar de opmerking om het gehele station iets naar voren te trekken.Van de achterwand af

Dat van dat perron moet je niet serieus nemen.Dat ligt dan met 5% stijging.Lijkt me niet echt comfortabel instappen.

Die aansluiting kun je uiteraard handhaven.

Robin
Re:EgMaf gaat weer los!
Citaat van: Hero op maandag 09 april 2012, 21:37:18
Wat ik bedoel is dat als die slinger eerder over je sporen heen is dan al eerder kan dalen.
De route zal dan boven je wissels langs lopen.
Dat is wat krap dus vandaar de opmerking om het gehele station iets naar voren te trekken.Van de achterwand af

Dat van dat perron moet je niet serieus nemen.Dat ligt dan met 5% stijging.Lijkt me niet echt comfortabel instappen.

Die aansluiting kun je uiteraard handhaven.

Robin
Dan begreep ik je waarschijnlijk verkeerd. Bedoel je de slinger die over het station heen gaat? Met die stijging heb ik geen moeite, dan is toch alleen maar de zijlijn. Ik dacht dat je de slinger aan de linker kant van het station bedoelde (het enkel spoor dat vanuit de tunnel aan het eind van het station met een slinger onder het BW en station door gaat en aansluit op de dubbelsporige hoofdlijn en het dubbelspoor naar het schaduwstation.

Of begrijp ik je nog steeds niet?  B)
Re:EgMaf gaat weer los!
Lid sinds: 2010

offline
Re:EgMaf gaat weer los!
Citaat van: EgMaf op maandag 09 april 2012, 22:19:06
Citaat van: Hero op maandag 09 april 2012, 21:37:18
Wat ik bedoel is dat als die slinger eerder over je sporen heen is dan al eerder kan dalen.
De route zal dan boven je wissels langs lopen.
Dat is wat krap dus vandaar de opmerking om het gehele station iets naar voren te trekken.Van de achterwand af

Dat van dat perron moet je niet serieus nemen.Dat ligt dan met 5% stijging.Lijkt me niet echt comfortabel instappen.

Die aansluiting kun je uiteraard handhaven.

Robin
Dan begreep ik je waarschijnlijk verkeerd. Bedoel je de slinger die over het station heen gaat? Met die stijging heb ik geen moeite, dan is toch alleen maar de zijlijn.

Dit is de slinger waar ik het over had. De daling naar de wissel achter het station lijkt me wat "te " steil.
Je komt daar van boven en moet daar ook gelijk flink doordalen om onder je depot te kunnen.

Robin
Re:EgMaf gaat weer los!
Robin,
Bedankt voor het meedenken en uitleggen. Ik begrijp je nu :-)
Re:EgMaf gaat weer los!
Update-tje:

Het schaduwstation is (voorlopig) uitontworpen:


en opgebouwd:


Het zichtbare deel is ook een beetje aangepast, maar daar kom ik wel op terug tegen de tijd dat ik daaraan ga bouwen (dat zal dit jaar wel niet meer zijn...)

Ook ben ik op zoek geweest naar de (voor mij) juiste besturingssoftware:
Koploper en ModellStellwerk vielen af omdat ze geen CS2 ondersteunen.
iTrain gebruikt geen trein- / bloklengte, en dat heb ik met mijn vele verschillende trein- & bloklengtes wel nodig?
WinDigipet 2012 loopt niet stabiel op mijn Windows8CP machine, en RailWare krijg ik nieteens volledige gedownload (bovendien bevalt me de abonnements-constructie voor updates en fixes helemaal niet! Railware is al de duurste van het rijtje, en dan nog een bijna 100 euro per jaar vragen voor minor updates is me echt teveel van het goede).

Dus het zal waarschijnlijk Freiwald's Railroad&Co TrainController Gold worden. Ook niet goedkoop maar komt op mij in ieder geval erg stabiel en betrouwbaar over. En zo ziet mijn schaduwstation er dan uit in TrainController:


Ik ben druk aan het experimenteren met de probeerversie van de software, en zover lijkt het alles te kunnen wat ik wil.
Vroeger heb ik wel veel met Koploper gespeeld, dus sommige dingen van TrainController snap ik nog niet helemaal.
Maar die vragen zal ik in een topic in het Besturingssoftware deel van het forum plaatsen.
Re: EgMaf gaat weer los!
Zo, ik ben er ook nog :-) Vervelend, al dat reizen voor het werk, en als ik thuis kom rijden de 1:1 treinen door de 1:1 bergen :).

Maar we houden de moed erin, dus ik heb weer eens een alternatief baanplan (voor het zichtbare deel) getekend:

Het oude plan:


Het nieuwe plan (nog niet helemaal uitgewerkt)


In principe is het een splitsingsstation waar een dubbelsporige lijn (van rechts-boven) enkelsporig wordt (links-onder, de buitenboog) met een aftakking naar een andere enkelsporige lijn (links-onder, de binnenboog). Aan die zijlijn zit een aansluiting voor een handelaar, fabriekje, brouwerij ofzo.

De 180 graden boog links-onder wordt verborgen in bos of tunnel, en de aansluiting naar de draaischijf stijgt t.o.v. de rest, zodat het over het dalende dubbelspoor heen kan.
Rechts in het midden is de "Orts-Güteranlage" met wat opstelsporen voor het zijlijn materieel, en rechts-onder de post- en "Eil-Güter" afhandeling.

Wat me bevalt aan dit plan is dat het mooie slanke bogen en wissels gebruikt (zonder de slanke-kruiswissel echt te missen), en minder vol is (zie je wel, ik luister wel :-)). Ook liggen de meeste sporen mooi kort bij elkaar, en heeft het alles wat ik wil:

  • Station met afttakking en doorrijd / wachtmogelijkheden voor lange (tot zelfs 3,5m) treinen
  • BW met draaischijf
  • Lekker "dom" rondjes rijden is mogelijk, met speel-rangeerverkeer dat het verder niet stoort.
  • Een verdwaalde TEE kan hier ook nog wel eens stoppen (in de vakantieperiode ofzo)

Maar ik post het hier om jullie meningen te horen. Wat vinden jullie ervan? Beter of slechter? Voor en nadelen? Ik ben benieuwd...
Re: EgMaf gaat weer los!
Lid sinds: 2011

offline
Re: EgMaf gaat weer los!
Ik vind het een mooi plan, met mooi vloeiende bogen (bij het station)
Wel zou ik die kruiswissel echt uit die rangeersporen halen. Als je er gewoon twee lossen sporen van maakt kun je er 2 heerlijk lange treinen op kwijt (evt. met rijtuigen).
Als je ze houdt zoals nu blokkeer je beide sporen zodra er een iets langere trein op 1 van de sporen staat.
Re: EgMaf gaat weer los!
Ik vind het een 100% verbetering naar het type plan waar ik zelf van hou, met ruime bogen en het verdoezelen van beperkte lengte door het "om de hoek buigen" van het station.
In één van mijn ooit hier gepresenteerde sporenplannen had ik ook een dergelijk station. Voordeel van de binnenboog is dat de rijtuigen mooi aansluiten.

Ik ben het overigens met de voorgaande opbouwende kritiek eens; door de wisselverbinding via het engelse wissel naar beide hoofdsporen beperk je de mogelijkheid om een lang perron te maken en lange perronsporen.

Groet,
Ronald
Re: EgMaf gaat weer los!
Bedankt voor de opbeurende reacties! Erg leuk om te lezen :-)

Maar hebben jullie het nu over de kruiswissel rechts-boven bij de achterkant van de locloods? Die ligt in het "buurtgoederen-overslag" gedeelte, met een losweg links ernaast, daar komen geen personentreinen en dus ook geen perrons.
De kruiswissel dient ervoor dat je het spoor erachter als omloopspoor voor het spoor aan de losweg kan dienen. De 3 sporen daar weer rechts van zijn al opstelsporen (dus niet voor laden/lossen).

@Ronald: Heb je een link naar dat sporenplan? Klinkt interessant!
Re: EgMaf gaat weer los!
Ik weet niet welk wissel Assembler bedoelt, ik bedoel het engels wissels ongeveer nabij de "knik" in de L vorm van de tafel.

Mijn plan van destijds vind je hier terug.

Groet,
Ronald
Re: EgMaf gaat weer los!
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: EgMaf gaat weer los!
Ik vind het een mooi plan! Ondankt het gebrek aan flexrails wel mooi slanke bogen genomen. Maar dat spoor achter je draaischijf-loods, dat komt tegen de loods aan? en  het opstelspoortje linksonder ligt te krap in de bocht lijkt me?

En ik zou de 2 opstelspoortjes rechtsonderin verwijderen, of verminderen tot 1 kopspoor, wat dan eindigd tegen het stationsgebouw, en niet erachter. (erg onnatuurlijk)

Roy
Re: EgMaf gaat weer los!
Lid sinds: 2011

offline
Re: EgMaf gaat weer los!
Ik bedoelde wissel in het plaatje. Ik ging er ook niet vanuit dat je daar perron ging maken, maar omdat dat je 2 langste rangeersporen zijn zou je die ook kunnen gebruiken om reizigerstreinen te 'parkeren', zoals je bijv. bij Utrecht Centraal ook enkele rangeerterreinen vlakbij hebt met reservetreinen.
Re: EgMaf gaat weer los!
Ik heb geprobeerd om jullie opmerkingen te verwerken, en het plan ook in iets meer detail uitgewerkt.
En dit is het resultaat:


@Assembler: Ik heb de engelse wissel iets gedraaid en de locloods is iets verder weg komen te liggen. Maar graag hou ik hem er wel in. Er zit genoeg opstelruimte links van die wissel.

@Roy: Bedankt! De 2 opstelsporen rechts-onder hebben een iets andere functie gekregen: De ene is voor de boemel naar de zijlijn, de andere is een opstelspoor dat ook voor goederen overslag gebruik kan worden.

@Rorail: Mooi plan, maar ïk hou niet zo van scherpe bogen in het zicht...
Re: EgMaf gaat weer los!
In mijn nieuwe plan (een heel ander plan) heb ik die scherpe bogen ook niet meer.

Ik ben benieuwd naar de uitvoering!

Groet,
Ronald
Re: EgMaf gaat weer los!
Zo... Met hulp van jullie reacties hier (bedankt!) is het plan nog wat verder aangescherpt en uitgewerkt.

De voornaamste wijzigingen zijn:

  • Kruiswissel bij het goederendeel is vervangen door 2 wissels, waarbij een laad-losspoor naar voren gehaald is
  • De kruiswissel in rechts bij het perron is ook weg nu. Het gevolg is een vloeiendere lijn voor het perronspoor en een beveiligingsspoortje onderaan de helling naar het BW (voordelen), maar ook wat minder opstelruimte (nadeel)
  • Aan de andere kant van het station is nu een parallel vertrek / aankomst van beide enkelsporige baanvakken mogelijk
  • Het zijlijnstationnetje (met laadspoor voor boomstammen) is nu ook uitgewerkt. Ook is er nu een 3-sporig schaduwstationnetje tussen het zijlijnstationnetje en de hoofdbaan. Hierdoor kan het zijlijnstationnetje ook als "Spitzkehre" gebruikt worden.




Re: EgMaf gaat weer los!
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: EgMaf gaat weer los!
Hoi Egmaf,

het wordt wel een erg volwassen plan zo. alles goed doordacht. Maar toch nog enkele opmerkingen van mijn kant.

-Je hebt in het smalle deel rechts, het kopspoortje. (losspoortje denk ik). Het spoor daarnaast zou ik laten vervallen. Voegt niks toe. Daardoor kun je het losspoor 1 rail naar beneden schuiven, waardoor je met een langer treintje in 1x op dat spoortje kunt komen.

-ik vind zelf de lange boog naar de draaischijf niet mooi. Waarom draai je de draaischijf niet om, zodat de loods aan de voorkant komt te staan, waar nu de schijf ligt?

-waarom lopen de 2 bogen linksondering (je dubbelspoor) niet parallel? Zou mooier zijn, en evt beiden een stuk door een tunnel? Oogt wat rustiger, en mooier qua scenery.

-haal je aan de bovenzijde de benodigde hoogte bij je dubbelspoor? Lijkt mij wat kort, en vergeet niet de inbouwhoogte die een draaischijf nodig heeft?

Roy
Re: EgMaf gaat weer los!
Citaat van: Roy op dinsdag 30 oktober 2012, 07:14:45
Hoi Egmaf,

het wordt wel een erg volwassen plan zo. alles goed doordacht. Maar toch nog enkele opmerkingen van mijn kant.
Hai Roy, bedankt voor je opmerkingen. Daarvoor plaats ik het bericht :-)

Citeer-Je hebt in het smalle deel rechts, het kopspoortje. (losspoortje denk ik). Het spoor daarnaast zou ik laten vervallen. Voegt niks toe. Daardoor kun je het losspoor 1 rail naar beneden schuiven, waardoor je met een langer treintje in 1x op dat spoortje kunt komen.
De gedachte bij het kopspoortje is dat daar een loods en/of kophelling komt, het spoor ernaast is "Freiladegleis", dus gelijkvloers door direct overladen tussen wagon en vrachtwagen. Dat spoor dient tevens ook als omloopspoor.
Het uithaalspoor voor het kopspoortje is inderdaad wel kort, maar omdat het kopspoortje zelf ook maar kort is denk ik dat dat wel goed komt.

Citeer
-ik vind zelf de lange boog naar de draaischijf niet mooi. Waarom draai je de draaischijf niet om, zodat de loods aan de voorkant komt te staan, waar nu de schijf ligt?

-haal je aan de bovenzijde de benodigde hoogte bij je dubbelspoor? Lijkt mij wat kort, en vergeet niet de inbouwhoogte die een draaischijf nodig heeft?
Dankzij die lange boog (met helling) haal ik de benodigde hoogte over het dubbelspoor: De boog gaat omhoog (3,5 %, maar daar rijden alleen losse locs, geen treinen) en het dubbelspoor gaat naar beneden (2,5%), om zo 10cm tussenruimte te hebben waar ze over elkaar heen gaan.

Citeer
-waarom lopen de 2 bogen linksondering (je dubbelspoor) niet parallel? Zou mooier zijn, en evt beiden een stuk door een tunnel? Oogt wat rustiger, en mooier qua scenery.
Ik wilde hier juist duidelijk aangeven dat het geen dubbelspoor meer is, maar een enkelsporige hoofdlijn (buitenboog) en een enkelsporige zijlijn (binnenboog). Vandaar ook dat ik het prima vind dat de krappe (24130) zijlijnboog in het zicht ligt, maar de (voor een hoofdlijn nog steeds erg krappe, 24230) hoofdlijnboog verborgen is in een tunnel.

Maar dat komt blijkbaar niet duidelijk over, dus hier moet ik nog eens over nadenken. Ook het tunnelportaal bij het begin van de boog zit me nog niet helemaal lekker: Het lijkt nu een beetje alsof de trein een buis in rijdt, geen tunnel...
Roy
[/quote]