Zo, ik ben er ook nog
Vervelend, al dat reizen voor het werk, en als ik thuis kom rijden de 1:1 treinen door de 1:1 bergen
.
Maar we houden de moed erin, dus ik heb weer eens een alternatief baanplan (voor het zichtbare deel) getekend:
Het oude plan:
Het nieuwe plan (nog niet helemaal uitgewerkt)
In principe is het een splitsingsstation waar een dubbelsporige lijn (van rechts-boven) enkelsporig wordt (links-onder, de buitenboog) met een aftakking naar een andere enkelsporige lijn (links-onder, de binnenboog). Aan die zijlijn zit een aansluiting voor een handelaar, fabriekje, brouwerij ofzo.
De 180 graden boog links-onder wordt verborgen in bos of tunnel, en de aansluiting naar de draaischijf stijgt t.o.v. de rest, zodat het over het dalende dubbelspoor heen kan.
Rechts in het midden is de "Orts-Güteranlage" met wat opstelsporen voor het zijlijn materieel, en rechts-onder de post- en "Eil-Güter" afhandeling.
Wat me bevalt aan dit plan is dat het mooie slanke bogen en wissels gebruikt (zonder de slanke-kruiswissel echt te missen), en minder vol is (zie je wel, ik luister wel
). Ook liggen de meeste sporen mooi kort bij elkaar, en heeft het alles wat ik wil:
- Station met afttakking en doorrijd / wachtmogelijkheden voor lange (tot zelfs 3,5m) treinen
- BW met draaischijf
- Lekker "dom" rondjes rijden is mogelijk, met speel-rangeerverkeer dat het verder niet stoort.
- Een verdwaalde TEE kan hier ook nog wel eens stoppen (in de vakantieperiode ofzo)
Maar ik post het hier om jullie meningen te horen. Wat vinden jullie ervan? Beter of slechter? Voor en nadelen? Ik ben benieuwd...