Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

EgMaf gaat weer los!

Gestart door EgMaf donderdag 23 september 2010, 15:17:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:EgMaf gaat weer los!
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:EgMaf gaat weer los!
Waarom hou je vast aan die 1 meter op de kopse kanten ? Je hebt 90 cm tussen de 2 benen van je tafel.Ik zou daar 50 cm van maken.Ruimte genoeg en dan kan je op beide zijden 1,20 meter breed gaan.Geeft je massa's meer mogelijkheden.Zeker aan je locloods.
Re:EgMaf gaat weer los!
Heyyy egmaf.


Ik kon je bestand niet openen, dus heb hem maar even opnieuw ingeklopt.

Zal je het spul morgen sturen, ga nu slapen. (is nu 3 uur)


Ik heb je toegang tot het BW zonder die gekke bocht, zoveel mogelijk slanke wissels in de doorgaande sporen en je stations sporen wat "gekuisd" . Ook dubbelspoor volledig tot aan je schaduwstation is gelukt hoor.

2 nadelen: het wordt een lastige baan om te bouwen, omdat je veel hellingen en hoogteverschillen gaat krijgen. het beste zou spantenbouw zijn denk ik. zonder die hellingen lukt het mij in elk geval niet om alles erop te krijgen. dus daar zul je even mee moeten stoeien


tweede nadeel: wat jij je dubbele paradespoor noemt, ligt in werkelijkheid aan de achterkant. dit ga je dus slechter zien straks (je paradespoor gaat naar beneden, en je toerit tot het BW omhoog en die loopt ervoor) Je zou het anders kunnen doen, maar dan vertrekken de treinen naar het bw vanuit je hoofdstation. Ik zou persoonlijk niet zo'n groot BW op jouw baan zetten, maar een leuke dubbele locloods en een kolenkit denk ik.


Zal het morgen plaatsen.


Roland
Re:EgMaf gaat weer los!
hermanus
gast

Re:EgMaf gaat weer los!
hoi
mischien zitten hier nog een idee voor je in
Re:EgMaf gaat weer los!
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:EgMaf gaat weer los!
 :idea:Mooi zeg Hermanus!
Re:EgMaf gaat weer los!
Geniaal! En ook een stuk beter dan mijn eigen brouwsels :)

Maar... Ik denk dat ik met de hoogte over dat achterste dubbelspoor niet uit ga komen. Zou je daar ook iets op kunnen vinden?
Re:EgMaf gaat weer los!
De truc is dat je met het parade spoor naar beneden moet! Ik zal straks mijn uitvoering evem plaatsen

roland
Re:EgMaf gaat weer los!
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:EgMaf gaat weer los!
Als je de eerste wissel naar de schijf weglaat (alhouwel die wel leuk is zo!), heb je de hele krul om hoogte te winnen.

Roy
Re:EgMaf gaat weer los!
hermanus
gast

Re:EgMaf gaat weer los!
heb zomaar wat geprobeerd en niet op hoogt verschillen gelet.
Re:EgMaf gaat weer los!
Ja maar de hoogteverschillen zijn juist het probleem bij deze opzet. Je moet proberen het bw niet direct op het dubbele hoofdspoor aan te sluiten . Daar zit de crux. In dat geval kan je het dubbele spoor laten zakken ipv het bw spoor te laten stijgen

roland
Re:EgMaf gaat weer los!
Citaat van: RoWi op zaterdag 16 oktober 2010, 12:41:52
Als je de eerste wissel naar de schijf weglaat (alhouwel die wel leuk is zo!), heb je de hele krul om hoogte te winnen.

Roy
Maar dan ben je alle aansluitingen op de draaischijf kwijt, want dan moet je ook de tweede aansluiting weghalen.
Re:EgMaf gaat weer los!
Heeeeey Egmaf,

Hier mijn brouwsel. Ik kon je file niet openen en heb hem dus maar opnieuw gedaan dus ik hoop dat het klopt. De truc zit hem zoals gezegd in de hoogte verschillen. Ipv met het BW spoor omhoog te gaan, kun je beter met het paradespoor naar beneden (dat zie je ook wel vaak, zo'n "goot") de nadelen heb ik hierboven al beschreven, maar de voordelen zijn dat je ruimte hebt voor het BW en die rare slinger kwijt ben. Heb ook de ruimere locloodsen kunnen gebruiken. Ik heb je stationssporen en rangeerterreinen opnieuw gelegd. Je moet de Bw toegang niet op het hoofdspoor aan proberen te sluiten, want dan kun je de hoogte niet meer overbruggen. Ook heb ik al die rottige kleine passtukjes eruit gehaald. Lijkt leuk op wintrack, maar in het echt ziethet er niet uit als je er een stam rijtuigen doorheen jaagt. Je dubbelspoor is op deze manier ook gewoon door te laten lopen je spiraal in lijkt me. Ik zou persoonlijk de bochtwissels niet gebruiken omdat dat echt de lijn van de treinen verbreekt (dan maar wat kortere treinen) maar als je persé met treinen van 2 meter wilt rijden, moet het zo. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik stuur je het wintrack bestand per mail toe, kijk dan goed naar de hoogteverschillen en stijgingspercentages. In het echt kun je er nog wel wat mee schipperen ( zo liggen nu ook je stationssporen licht hellend, maar dat is op je baan niet nodig. Ik heb 12 cm hoogte verschil tussen lagen aangehouden vanwege de bovenleiding, maar 9 wil ook ( en dan kom je veel beter uit) nergens is de helling meer dan 3%

Hoor wel wat je ervan vindt

Roland






O ja, wat ik ook nog heb veranderd is het gebruik van al die verschillende bochten achter elkaar. Ook dat ziet er op wintrack ok uit, maar in het echt niet zo, omdat je de vloeiende lijn doorbreekt. Geen probleem met goederentreinen, wel met rijtuigen.

Roland
Re:EgMaf gaat weer los!
Hoi Egmaf,

Ik was bezig om ongeveer hetzelfde idee als dat wat Roland heeft in elkaar te zetten, maar ik kwam er niet uit om de hoogte verschillen te overbruggen.
Daarom grote complimenten aan Roland voor het plan, want het heeft alles dat je erin wil. En dat is best veel op de ruimte die je er voor hebt!

Is het een idee om je perronsporen aan de voorkant te leggen en je rangeersporen erachter (dus omwisselen met nu het plan) en dan achter je dubbelspoor omhoog naar het bw te gaan? Als dit idee je wat lijkt wil ik wel proberen of ik dat in een plan kan krijgen.

Waar ik nog nieuwsgierig naar ben is de oplossing van Roland om het dubbelspoor op je spiraal aan te sluiten. (Kunnen we daar nog een plaatje bij krijgen?)

Groeten,

Tim


Re:EgMaf gaat weer los!
hermanus
gast

Re:EgMaf gaat weer los!
was ook bezig
Re:EgMaf gaat weer los!
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:EgMaf gaat weer los!
Ik vind die van Bluey erg mooi. Nietmeer zo druk als voorheen.

Roy
Re:EgMaf gaat weer los!
Ik denk dat ik de combinatie van beide plannen een goede oplossing vind. Het station van Roland omdat je daar de perrons goed kan leggen en dan het bw van Hermanus omdat je niet via de schijf hoeft om je locs te verzorgen.
Re:EgMaf gaat weer los!
Volgens mij kan je op de wintrack tekening het dubbele spoor onder het bw zien lopen. Het zijn gewoon 230 en 130 bochten wat nu wel uitkomt omdat de hoek van het paradespoor net iets anders is. Ik had echter de tekening van de spiraal niet dus het is ongeveer zo gedaan als de tekening van egmaf

ik heb trouwens de meeste aandacht aan het hoofdplan en de stationssporen besteedt met de bijbehorende hellingen omdat daar volgens mij het probleen lag . Het bw heb ik er in 10 minuten ingetekend. De basis is dat je daar nu van alles kan doen omdat het spoor bij de eerste wissel al op hoogte is. Je hebt dus die rare bocht niet meer nodig om er te komen

ik zou trouwens nog steeds geen bw doen met een draaischijf maar er gewoon een dubbele locloods met wat opstelsporen van maken. Je houdt nu namelijk bijna geen ruimte over voor scenery, maar dat was nou eenmaal de wens vam egmaf.

Waarachijnlijk zou ik een klein bw bij het station positioneren waardoor je het paradespoor beel mooier kunt laten verlopen met bv k flexrails en op de plek waar nu het bw ligt een mooi landschap en dorpje maken

roland
Re:EgMaf gaat weer los!
Allemaal (ook via email en pm), bedankt voor de hulp, hiermee kan ik verder!
Reacties en tips blijven natuurlijk welkom...  :lol:

Ik moet nu eerst even goed nadenken over welke compromissen ik wel, of niet wil sluiten: Dubbelspoor zichtbaar, nuttige ruimte in het station, BW, paradebaan etc. Jullie hebben me veel voer tot nadenken gegeven. Heerlijk zo'n forum :)
Re:EgMaf gaat weer los!
Graag gedaan egmaf!

Het probleem is volgens mij duidelijk : je wil teveel ! Minder is meer en omgekeerd. De allerduurste trein wordt pas echt mooi als hij door een mooi landschap rijdt. Je kunt beter 1 mooi thema nemen en dat goed opbouwen. Het blijft echter altijd verleidelijk om zo veel mogelijk spoor neer te gooien. Dat kennen we allemaal .

Zal voor de grap nog eens proberen iets totaal anders op jouw ruimte neer te leggen
roland
Re:EgMaf gaat weer los!
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:EgMaf gaat weer los!
Gelukkig. Kan iedereen in de tussentijd mij en mijn plan verder helpen.

Roy
Re:EgMaf gaat weer los!
Citaat van: bluey op zaterdag 16 oktober 2010, 23:30:45
Zal voor de grap nog eens proberen iets totaal anders op jouw ruimte neer te leggen
Misschien een kopstation (met doorlopende paradebaan) met BW?  8)
Re:EgMaf gaat weer los!
Klinkt als een verlanglijstje voor sinterklaas ;-) ben net al even aan het stoeien geweest maar kom er nog niet uit .

Vraag 1: ik snap dat het stuk voor je raam niet te diep mag zijn, maar waarom zo breed ? Ik bedoel de twee poten van de u zijn met een meter erg smal. Als je daar nou 1,20 van kunt maken dan hou je nog een breed genoeg pad over denk ik ? Je bent nu namelijk teveel ruimte kwijt aan de 90 graden bochten

vraag 2 mag ik krail flex voor het paradespoor gebruiken ? Wordt zoveel mooier! Gebaseerd op wat ik heb gezien zou ik voor alle zichtbare sporen krail gebruiken trouwens. Heb je ook meteen een slanke engels wissel ....

Gaat wel even duren
Re:EgMaf gaat weer los!
AnalogDriver
gast

Re:EgMaf gaat weer los!

Hallo EgMaf,

Ik zou sowiezie die lus bij het BW weglaten en die ruimte gebruiken voor meer en wat schuin gelegde opstelsporen (afstel / z-stell).
Die lus om het BW maakt een draaischijf nogal zinloos.

Hajo
Re:EgMaf gaat weer los!
Hallo Egmaf,

Als je terug bent uit je overpeinzingen en je hebt nieuwe aanknopingspunten dan horen we dat graag en gaan we kijken of we je verder kunnen helpen. Of nog meer stof tot nadenken kunnen geven  :lol:

Succes ik wacht in spaning af.

@Rowi:  Ik ga nu nog even in jouw draadje gluren om te kijken of ik daar nog iets mee kan!! :lol:
Re:EgMaf gaat weer los!
Citaat van: bluey op zondag 17 oktober 2010, 01:13:34
Klinkt als een verlanglijstje voor sinterklaas ;-) ben net al even aan het stoeien geweest maar kom er nog niet uit .
Wensen mag altijd, toch? En aangezien waar ik nu woon, ze Sinterklaas helemaal niet kennen, vraag ik het aan jullie :)

Citeer
Vraag 1: ik snap dat het stuk voor je raam niet te diep mag zijn, maar waarom zo breed ? Ik bedoel de twee poten van de u zijn met een meter erg smal. Als je daar nou 1,20 van kunt maken dan hou je nog een breed genoeg pad over denk ik ? Je bent nu namelijk teveel ruimte kwijt aan de 90 graden bochten
Nou, ehm, onder andere omdat ik een tikkie onhandig ben en nogal eens wat omstoot. Bij meer loopruimte is dat risico hopelijk wat minder. Maar ok, hier kan waarschijnlijk wel wat schipperen (zoals ik in de binnenhoekjes ook al deed...)

Citeer
vraag 2 mag ik krail flex voor het paradespoor gebruiken ? Wordt zoveel mooier! Gebaseerd op wat ik heb gezien zou ik voor alle zichtbare sporen krail gebruiken trouwens. Heb je ook meteen een slanke engels wissel ....
Flexrails mag altijd, het gaat zoiso om het idee dat ik (als ik toch besluit C-Rail te gebruiken) zelf wel omplan. Maar juist om die reden liever geen slanke engelse wissel, want die is er (nog steeds) niet in C-Rails.

Waarom dan niet over op K-Rails (en mijn bestaande C-Rails ondergronds gebruiken)? Nou, ik vind het profiel van C-Rails mooier, het blijft beter schoon en (voor mij ook heel belangrijk) Dat hoef ik wissels niet van ballast te voorzien, want bij mij gaat dat geheid mis bij de wissel-mechanieken.

Citeer
Gaat wel even duren
Het is nog lang geen Sinterklaas :)
Re:EgMaf gaat weer los!
Citaat van: Veer op zondag 17 oktober 2010, 09:36:53
Hallo Egmaf,

Als je terug bent uit je overpeinzingen en je hebt nieuwe aanknopingspunten dan horen we dat graag en gaan we kijken of we je verder kunnen helpen. Of nog meer stof tot nadenken kunnen geven  :lol:
Aan mijn overpeinzingen zal waarschijnlijk nooit een eind komen, dus ik meld me ook alvast als er iets te melden is :).

Zo zat ik over een ander compromis te denken: Met een brug de 2 puten van de U vorm verbinden, of zelfs de hele kamer rondgaan: Dus 2 bruggen (1 vanaf de korte poot langs de buitendeur naar mijn bureau, en 1 brug vanaf de driehoek in 45 graden voor de andere deur langs, naar de andere kant van mijn (L-vormige) bureau. Dan loopt er dus ook een spoor op het achterste deel van mijn bureau, in een boog tussen de 2 bruggen.

Misschien moet ik het even uittekenen, of is het nu al begrijpelijk?
Re:EgMaf gaat weer los!
Uittekenen is altijd handig. Ik was juist bezig om je paradespoor op de poot rechts te mAken en je station voor het raam;-) teveel uitneembare beuggen zou ik niet doen. Is het nog mogelijk je spiraal te spiegelen waardoor je het spoor omhoog tegen de wand kan leggen ? Stuur me nog even een afbeelding van je schaduwstation ajb

roland
Re:EgMaf gaat weer los!
Ps flexrail in een paradespoor vervangen door crail kan noet vanwege de bochten. Daarom gebruik je nou juist flexrail ;-) die wissels ballasten moet te doen zijn. Ik ga het van de week zelf doen en als ik de ervaring eenmaal heb help ik je wel om het goed te krijgen ;-)

roland
Re:EgMaf gaat weer los!
Even terug naar mijn openingspost:
Citeer
Links onderin is de deuropening, en de linker boven hoek wordt gebruikt voor mijn bureau e.d.
Midden bovenin zit een 2e deuropening, waardoor de baan daar niet groter kan worden, en rechts in het midden van de U-vorm zit een raam dat goed bereikbaar moet blijven.

In de overgeblevne hoek staat mijn bureau (L-vorm). De buitendeur begint meteen na de korte U-poot van 172cm, en de binnendeur zit naast het stukje van 35cm. Een idee is nu dus om bovenaan, strak langs de buitendeur, een verwijderbare brug naar het bureau te maken, en bij de andere deur ook een, maar dan onder een hoek van 45 graden van de muur, dus haaks naar het schuine deel van 135cm. Dan kan aan die kant de deur in ieder geval nog open en dicht met de brug op zijn plek.

Ideaal zou de baan zelf nog steeds keerlussen hebben in de uiteindes van de U vorm, zodat ook zonder bruggen gereden kan worden. Maar ik wil misschien weer eens teveel....

Flexrail is geen probleem: Waarschijnlijk leg ik het eerst uit in C-Rails, en als het inderdaad niet bevalt vervang ik het (voordat alles 100% vast ligt). Hou me op de hoogte van je bevindingen!
Re:EgMaf gaat weer los!
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:EgMaf gaat weer los!
Zelfde opmerking : waarom breng je de benen niet naar 1,20 meter breedte ipv 1 meter ?  De ruimte er tussen is toch verloren anders.Op 1,20 meter kan je veel meer (grotere boogstralen) en je ruimte blijft dan 50 cm tussen de benen? Is ruim voldoende om tussen te kunnen.Desnoods op het deel naar de deur toe taps werken (1,20 naar 1 m toe).
Re:EgMaf gaat weer los!
Citaat van: bellejt op zondag 17 oktober 2010, 17:26:43
Zelfde opmerking : waarom breng je de benen niet naar 1,20 meter breedte ipv 1 meter ?  De ruimte er tussen is toch verloren anders.Op 1,20 meter kan je veel meer (grotere boogstralen) en je ruimte blijft dan 50 cm tussen de benen? Is ruim voldoende om tussen te kunnen.Desnoods op het deel naar de deur toe taps werken (1,20 naar 1 m toe).

Ik dacht ik dat al beantwoord had? Anyway: 90cm loop/draai/zitruimte lijkt me een stuk comfortabeler dan 50cm, en het wordt ook vrijwel onmogelijk om de achterste hoeken van de U vorm te bereiken als de poten 120cm "dik" zijn, toch?
Re:EgMaf gaat weer los!
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:EgMaf gaat weer los!
Citeer@Rowi:  Ik ga nu nog even in jouw draadje gluren om te kijken of ik daar nog iets mee kan!!

Zo, dat "even" van jou duurt al 8-9 nu. Daar moet straks een superplan uitrollen!

Roy
Re:EgMaf gaat weer los!
heey egmaf.


dit is zoals ik het (ongeveer) zou doen als je er een BW en een kopstation in wilt hebben. Nu is alles niet te vol en heb je veel rijmogelijkheden, en toch ook een hoop mooi landschap. idee is een doorgaand spoor via een parade spoor. Van het hoofdspoor buigt een nevenspoor af naar een kopstation met wat goederenvervoer en een klein BW. er is ook een kopspoortje voor pendeltreintjes (railbus bv) die naar een klein bergstationnetje rijden. ook daar is een klein goederen spoortje.

zie maar of je er wat mee kunt. Ik heb je tafelmaten hetzelfde gelaten, en voor alle paradesporen krails gebruikt. Liefst zou ik dat in het staion ook doen (doe ik ook :-)) maar dat wou je geloof ik niet.

tsjuus


roland






Re:EgMaf gaat weer los!
Hmmm, wow! Dat biedt inspiratie...

Maar zou het station op de lange poot niet veel meer ruimte geven? Of blijft er dan niets meer over voor het parade-spoor?

Ik zou natuurlijk ook een hele andere tafel-vorm kunnen kiezen: Bijvoorbeeld een LU vorm, waarbij de 2 uiterste poten erg smal blijven en het grootste deel in het midden ligt (goed beriekbaar van 3 kanten).
Dat middendeel kan misschien zelfs diagonaal (van linksboven naar rechstonder), met de rechterbovenhoek grotendeel opengelaten voor de bereikbaarheid.

Ik ben blij dat ik nog niet begonnen ben met het bouwen :-). Jullie leveren me heerlijk veel inspiratie op!
Re:EgMaf gaat weer los!
Wat moet ik me voorstellen bij een LU vormige baan?
Re:EgMaf gaat weer los!
Citaat van: lokje 23 op maandag 18 oktober 2010, 09:53:22
johnny een lu is simpel een baan in de vorm een L maar langs de ene kant langer dan aan de andere kant dan een teentje  aan de L bij zie tekening en zo heb je meer of min een u vorm.
Oeps, ik was blijkbaar niet duidelijk: Ik bedoel een baan met 3 poten, dus 2 langs de muur (erg smal in mijn geval) en 1 in het midden ertussen. En die 3 poten worden dan bovenaan verbonden. Tesamen geeft dat een W of LU vorm, toch?

Citeer
maar ja egmaf is gewoon om duits te lezen daarom was het mischien deze woorden speling van LU wij lezen nog steeds nederlands he :mrgreen:.
Nederlands, Duits, Engels, Frans, Vlaams, Limburgs... En vaak begrijp ik mezelf nog nieteens  8)
Re:EgMaf gaat weer los!
Egmaf, je grootste probleem is dat je een oppervlak van ongeveer 3 x 3 meter hebt en daar een baan van 8 meter op probeert te zetten. De vorm maakt daarbij niet veel uit hoor ;-) we kennen het probleem allemaal wel. Het feit is dat als je en een groot station en een groot bw en een mooi paradespoor wil, je gewoon zal moeten verhuizen. De vorm doet er dan niet meer zo toe.

Je zult moeten bedenken wat je prioriteit heeft. Een paradespoor is erg mooi, maar het moet wel vrij liggen. Lange treinen zijn ook mooi, maar die kun je niet kwijt in een station als ke maximale lengte 2,90 meter is en er ook bochten en lussen op moeten. Vandaar dat ik een lang paradespoor met een nevenbaan heb gemaakt waar je station aan ligt. Op die manier kun je de lange treinen van scaduwstation naar schaduwstation laten rijden en niet in je station laten stoppen. Je hebt nu ook flink wat ruimte voor landschapsbouw, wat een baan mooi maakt. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om alleen een station en bw te maken, maar dan mis je de langszoefende treinen.

Als je wilt zien wat je kunt met smalle poten, kijk dan even in mijn draadje. Wij hebben een baan van 1,80 bij 2,50 en gaan hem nu uitbreiden met een kopstation en een schaduwstation van nergens meer dan 50 cm breed. De lengte van de totale baan wordt daarmee al 2,50 bij 4,50 meter en dan heb ik nog maar vier stationssporen en vijf sporen in het schaduwstation.

Ik hoop dat ik je in ieder geval wat ideeen heb gegeven. Je zult nu keuzes moeten maken . Ik geef het stokje nu door aan iemand anders.

Het wintrack file zit in je mailbox.

Succes ! Roland
Re:EgMaf gaat weer los!
Hm ik begin het te snappen :D
Re:EgMaf gaat weer los!
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:EgMaf gaat weer los!
Egmaf,

hoe krijg je het toch klaar, dan anderen allemaal een hoop voor jou tekenen, en jijzelf amper tekeningen hoeft te posten? Steekpenningen? Of stuur je kratten bier dwars door nederland? hahahhaha.

Ik vind beide plannen mooi. het paradedeel van het laatste plan is erg netjes, maar ik vind het bw met draaischijf te klein, om er een draaischijf in te plaatsen.

Zoals ik al eerder zei, zou ik geen draaischijf plaatsen op een dergelijk klein plan. Neem veel teveel ruimte in beslag. Je zou ook met een 3-wegwissels kunnen werken, en een ronde locloods. Werkt ook, maar neemt minder plek in.

Roy
Re:EgMaf gaat weer los!
de Hoeve
gast

Re:EgMaf gaat weer los!
het komt er dus gewoon weer op neer: welk thema wil je? een realistisch station met Bw is al zoveel dat daarmee de tafel al vol ligt.

ik heb zelf m'n station in een keerlus liggen. de baan is enkelsporig. het parade spoor is de voorste tak van de keerlus. dit combineert dus twee thema's en spaart veel ruimte. jij zou ook zoiets kunnen doen.

als je het aanrijspoor van je schaduwstation zichtbaar maakt, kun je nog een stuk vrijebaan creeren. maar veel meer kun je niet kwijt op een modelbaan. ik heb er nog een zijspoortje en bruggendeel over een rivier ingepropt, maar dat is echt proppen, dat doe je als je de grote lijnen klaar hebt. en ik breek nu mn hoofd hoe ik al die steile rotsen en muren moet vorm geven.

verder heb ik twee losse modelbanen boven op elkaar gebouwd omdat ik de hoogteverschillen anders niet kon overbruggen. ik heb eigenlijk geen zichtbare hellingen. de onderste dubbelsporige baan heeft een eigen schaduwstation en  stelt een hoofdlijn voor, waar een keur van internationale treinen langs komt. deze baan kun je eenvoudig als ovaal bouwen.

misschien is dit weer wat inspiratie!

ik hou zelf van lange sporen en grote boogstralen, mn baan is 80 cm breed en 5m lang. jij hebt ook zoiets, alleen dan gebogen.

succes met verder puzzelen, ik heb al veel mooie baanplannetjes van jou gezien, dus je kunt het wel!

groeten,
Hessel.
Re:EgMaf gaat weer los!
Geen angst, ik kom er wel.
En de hulp hier maakt dat een stuk makkelijker en vooral: Leuker!

Het laatste plan van Ronald heeft me flink aan het denken gezet, dat de ruimte die ik heb ook heel anders ingedeeld kan worden. Ik meld me (binnenkort) zeker weer met nieuwe plannen!
Re:EgMaf gaat weer los!
Hoi allemaal,

Even off topic:
Ik wil gewoon even zeggen dat ik het toch wel erg leuk vind om in dit draadje de kracht van het forum naar boven te zien komen. Ieder met zijn eigen kijk op een onderwerp stimuleert de ander om er op een andere manier naar te kijken. GEWELDIG!  :lol:

En weer on topic:
Egmaf, ik wacht met spanning af welk geniaal plan er nu weer uit jouw hoge hoed komt!

Groeten,

Tim
Re:EgMaf gaat weer los!
 :oops: Bloos... Ik zal mijn best doen!
Re:EgMaf gaat weer los!
Even een snelle update:

Ik heb naar jullie geluisterd (natuurlijk! ;-)), en ik denk dat ik de inrichting van de kamer anders aan ga pakken:
De werkplek komt dan, in plaats van de linker-bovenhoek, nu in de rechter-bovenhoek (dus tussen raam en deur). Dus waar ik eerst het BW wilde doen.
Het grote vlak voor de baan blijft hetzelfde, maar in plaats van de plek voor het BW (waar nu dus mijn bureau komt) komt daar nu een smal paradespoor langs het bureau naar de linker-bovenhoek (waar eerst geen sporen zouden komen, omdat daar het bureau zou komen).

Nadeel: Er moet een brug voor de (buiten-)deur langs, maar die deur wordt toch niet zoveel gebruikt. Het is trouwens een glazen deur, dus een brug zal daar mooie plaatjes op kunnen leveren ;-).
Een ander nadeel is dat het schaduwstation ook anders en kleiner zal moeten worden. Misschien dat ik het nu in 2 lagen leg ofzo...

Voordeel: Meer ruimte voor het BW en de keerlus die eronder komt (misschien maak ik daar ook een loc-schaduwstation? En het bureau komt nu ook beter uit.

Over een paar weken hoop ik weer een eerste aanzet voor het baanplan te hebben.
Helpen jullie me dan ook weer?
Re:EgMaf gaat weer los!
Ik wil niet ongeduldig lijken .... maar kan je niet alvast een tekening plaatsen met hoe je de kamer in gaat richten dan kunnen we ons vast voorbereiden.

Ik wacht weer in spanning af!
Re:EgMaf gaat weer los!
Hey egmaf

goed weer van je te horen

ga je morgen nog naar de gastendag? Zou grappig zijn je een keer te spreken. Als je op de plek van je voormalige bureau de bocht omkan, zou ik proberen twee scaduwstations te maken met een soort van hoofdbaan ertussen zoals ik al had getekend. Je station kun je dan onder het raam laten lopen als nevenbaan zoals getekend. Dit zou je dan zelfs handmatig kunnen bedienen. Vanuit je station een spoor bovenlangs voor de deur naar het bw en onderlangs ( dus een twee verdiepingen brug) van je paradespoor naar het tweede schaduwstation. Op die manier krijg je een heel interessant bedrijf. Het idee voor deze opzet is niet van mij maar van josef brandl in de baan immenfeld, het mooiste sporenplan wat ik ooit gezien heb. Doe je zelf een lol en bestel de special even bij eisenbahn journal. Tonnen imspirarie voor 17 euro!

Als je me even de afmetingen van de linkerhoek doorgeeft zal ik proberen een opzet te maken.  Waarom heb je trouwens een bureau nodig? Je gaat toch niet zitten werken in een kamer vol treinen. Wees realistisch ;-)

roland
Re:EgMaf gaat weer los!
Citaat van: bluey op vrijdag 26 november 2010, 13:12:36
ga je morgen nog naar de gastendag? Zou grappig zijn je een keer te spreken.
De afstand is mij een beetje te ver: Ik woon in het buitenland :-)

CiteerAls je op de plek van je voormalige bureau de bocht omkan, zou ik proberen twee scaduwstations te maken met een soort van hoofdbaan ertussen zoals ik al had getekend. Je station kun je dan onder het raam laten lopen als nevenbaan zoals getekend. Dit zou je dan zelfs handmatig kunnen bedienen. Vanuit je station een spoor bovenlangs voor de deur naar het bw en onderlangs ( dus een twee verdiepingen brug) van je paradespoor naar het tweede schaduwstation. Op die manier krijg je een heel interessant bedrijf. Het idee voor deze opzet is niet van mij maar van josef brandl in de baan immenfeld, het mooiste sporenplan wat ik ooit gezien heb. Doe je zelf een lol en bestel de special even bij eisenbahn journal. Tonnen imspirarie voor 17 euro!
Hmm,m dat moet ik even laten bezinken. in welke EJ staat die (ik heb er al wel een paar...).
Op het eerste oog lijkt het me wat te complex: Die brug wordt dan moeilijker weg te halen, en ook geen mooi foto-object meer...

Citeer
Als je me even de afmetingen van de linkerhoek doorgeeft zal ik proberen een opzet te maken.  Waarom heb je trouwens een bureau nodig? Je gaat toch niet zitten werken in een kamer vol treinen. Wees realistisch ;-)
Het is officieel mijn thuis-werkplek, dus ik moet in ieder geval kunnen doen alsof ik werk ;-)

Ik zal kijken of ik een plattegrond snel kan plaatsen.
Re:EgMaf gaat weer los!
Neen nu ben je echt verkeerd, jouw werkplek is voortaan je treinbaan, dan hoef je echt niet meer te doen alsof.
Re:EgMaf gaat weer los!
Hallo egmaf. Het is een eisenbahn special. Die brug valt wel mee. Een brug voor een glazen wand levert ook geen mooie plaatjes op, wsnt bruggen hebben een brughoofd en lopen ergens overheen en er ligt iets achter. Een lossr brug slaat eigenlijk nergens op. Daarbij zul je hem op een hele dikke plank moeten maken anders buigt hij door. Kortom: eigenlijk moet je er een module van maken met een brug erop. Ik ben dat net ook aan het maken en zal binnenkort wat foto's plaatsen

als je een module maakt kun je ook twee kruisende bruggen boven elkaar maken, of een brug met een spoor eronder, of.....

roland
Re:EgMaf gaat weer los!
Citaat van: EgMaf op vrijdag 26 november 2010, 14:45:11
Citaat van: bluey op vrijdag 26 november 2010, 13:12:36
ga je morgen nog naar de gastendag? Zou grappig zijn je een keer te spreken.
De afstand is mij een beetje te ver: Ik woon in het buitenland :-)

CiteerAls je op de plek van je voormalige bureau de bocht omkan, zou ik proberen twee scaduwstations te maken met een soort van hoofdbaan ertussen zoals ik al had getekend. Je station kun je dan onder het raam laten lopen als nevenbaan zoals getekend. Dit zou je dan zelfs handmatig kunnen bedienen. Vanuit je station een spoor bovenlangs voor de deur naar het bw en onderlangs ( dus een twee verdiepingen brug) van je paradespoor naar het tweede schaduwstation. Op die manier krijg je een heel interessant bedrijf. Het idee voor deze opzet is niet van mij maar van josef brandl in de baan immenfeld, het mooiste sporenplan wat ik ooit gezien heb. Doe je zelf een lol en bestel de special even bij eisenbahn journal. Tonnen imspirarie voor 17 euro!
Hmm,m dat moet ik even laten bezinken. in welke EJ staat die (ik heb er al wel een paar...).
Op het eerste oog lijkt het me wat te complex: Die brug wordt dan moeilijker weg te halen, en ook geen mooi foto-object meer...

Ik geloof dat ik hem gevonden heb: EJ Joseph Brandls Traumanlagen 2/2010: Betriebsanlage Immenfeld. Stond al in mijn boekenkast en inderdaad een goede inspiratie. Alleen weet ik nog niet of ik wel een kopstation wil...

Citeer
Citeer
Als je me even de afmetingen van de linkerhoek doorgeeft zal ik proberen een opzet te maken.  Waarom heb je trouwens een bureau nodig? Je gaat toch niet zitten werken in een kamer vol treinen. Wees realistisch ;-)
Het is officieel mijn thuis-werkplek, dus ik moet in ieder geval kunnen doen alsof ik werk ;-)

Ik zal kijken of ik een plattegrond snel kan plaatsen.
De plattegrond van de hele kamer had ik dus al   :? :

Links-onder is een deur (88cm breeds) die naar de hoek toe opendraait. Daarnaast een meterkast van 57x25 met 2 openklappende deurtjes. Maar die meterkast hangt, en er is 95cm vrije hoogte onder dat kastje.
Midden boven is de andere (glazen buiten-)deur die naar rescht open gaat en 95cm breed is.
Mijn bureau komt nu dus in de rechter bovenboek (ong. 150x75), waar ik nog wat ruimte achter en naast laat voor de spoorbaan.

De vrije hoek links-boven is dan 177 (boven) x 149 (links, + 57cm onder de meterkast)

Hopelijk is het een beetje duidelijk zo, want ik ben niet zo goed in met de hand tekenen op de PC :)
Re:EgMaf gaat weer los!
Het gaat om de preciese afmetingen van de hoek links boven. Teken gewoon de maten even in wintrack in

roland