Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

EgMaf gaat weer los!

Gestart door EgMaf donderdag 23 september 2010, 15:17:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:EgMaf gaat weer los!
Zoiets?


Het vlak recht-boven is dus het bureau, het rechthoekje links de meterkast (met 2 deurtjes! en eronder is er 95 cm vrije hoogte)
Re:EgMaf gaat weer los!
Super

nu nog even bedenken of je een schaduwstation wilt of juist niet en ik kan weer wat voor je puzzelen;-)/

roland
Re:EgMaf gaat weer los!
Citaat van: bluey op maandag 06 december 2010, 00:44:36
Super

nu nog even bedenken of je een schaduwstation wilt of juist niet en ik kan weer wat voor je puzzelen;-)/

roland
Die vraag is makkelijk te beantwoorden!

JA!

Misschien zelfs 2 lagen onder het grote vlak (rechts-onder), en een kleinere in de nieuwe hoek links-boven. Ik zat zelfs te denken aan een aantal verdiepingen met doodlopende opstelsporen onder het meterkastje (naar boven de hoek in). Alleen dan moet er daar wel een keerluis bij komen, zodat de geparkeerder treinen om kunnen draaien.

Ideeën zat, maar (nog) geen tijd om ze uit te werken. Vanavond vertrek ik voor een weekje Casablanca!
Dus alle hulp is welkom!
Re:EgMaf gaat weer los!
Bedoel je hulp in casablanca? Dan ben ik je man !;-)

bedoelde teoywens kopstation ipv schaduwstation, sorry was al laat!

Roland
Re:EgMaf gaat weer los!
Citaat van: bluey op maandag 06 december 2010, 09:06:28
Bedoel je hulp in casablanca? Dan ben ik je man !;-)
Je bent welkom hoor :)

Citeerbedoelde teoywens kopstation ipv schaduwstation, sorry was al laat!
Ah, tja, kijk... Ik hou ervan als de treinen (afwisselend, vandaar het schaduwstation) hun rondjes kunnen rijden. Maar ik hou ook van rangeren. Vandaar dat mijn plannen uiteindelijk meestal uitkomen op een doorgangs- of splitsings-station, waar niet altijd alle treinen stoppen, maar met (goederen-)rangeer gelegenheid en loc-wissel mogelijkheid (dus BW).

En dan nog een klein kopstationnetje voor een zijlijn ergens (op het smalle deel links-onder misschien?) :).
Re:EgMaf gaat weer los!
Was er nog iemand bezig met een ontwerp voor mij? (hint hint :-))
Re:EgMaf gaat weer los!
Sorry egmaf, is een beetje hectisch hier ;-) zal er snel eens naar kijken

roland
Re:EgMaf gaat weer los!
Citaat van: bluey op donderdag 23 december 2010, 16:18:03
Sorry egmaf, is een beetje hectisch hier ;-) zal er snel eens naar kijken

roland

Voel je niet verplicht! Er zijn belangrijkere dingen deze dagen, en het moet wel een hobby blijven!
Re:EgMaf gaat weer los!
Citaat van: EgMaf op donderdag 23 december 2010, 16:03:23
Was er nog iemand bezig met een ontwerp voor mij? (hint hint :-))

Sinds wanneer heb jij hulp nodig? Als er iemand een basisplan in elkaar kan zetten dan ben jij het wel!  :lol:
Ik begrijp het wel. Je vind het gewoon leuk om te zien wat andere mensen voor ideeën hebben, maar eigenlijk zat ik te wachten op weer zo'n ingenieus Egmaf-plan met een schaduwstation tot op de mm gevuld.  :lol:

Ik zou je ook graag willen helpen, maar ik weet dat ik je beter kan helpen als er een basis is waarop ik verder kan bouwen.
Re:EgMaf gaat weer los!
Citaat van: Veer op vrijdag 24 december 2010, 13:56:47
Citaat van: EgMaf op donderdag 23 december 2010, 16:03:23
Was er nog iemand bezig met een ontwerp voor mij? (hint hint :-))

Sinds wanneer heb jij hulp nodig? Als er iemand een basisplan in elkaar kan zetten dan ben jij het wel!  :lol:
Ik begrijp het wel. Je vind het gewoon leuk om te zien wat andere mensen voor ideeën hebben, maar eigenlijk zat ik te wachten op weer zo'n ingenieus Egmaf-plan met een schaduwstation tot op de mm gevuld.  :lol:

Ik zou je ook graag willen helpen, maar ik weet dat ik je beter kan helpen als er een basis is waarop ik verder kan bouwen.

Hulp is altijd welkom. Zelf heb ik het gevoel dat ik een beetje "vast" zit met de invulling vanwege de rare vorm van de ruimte (door de deuren, het raam en omdat er ook nog een bureau in moet). En dan is hulp & inspiratie altijd welkom!

Ook heb ik het een beetje druk met het "nieuwe" huis (we wonen hier pas een half jaar) en het inburgeren (de Alpen zijn best interessant :))
Ow, en met sneeuwruimen natuurlijk:

Re:EgMaf gaat weer los!
Dat begrijp ik.
Ook ik zal eens kijken of ik iets spannends kan bedenken voor jouw losse componenten.
Vrienden van ons hebben in Zwitserland gewoond en er ging idd veel tijd in de bergen zitten. Geniet ervan!


Fijne kerstdagen!!



Re:EgMaf gaat weer los!
Hey egmaf

woon je in de buurt van zurich? Moet 13 jan voor een sollicitatie in zurich zijn en heb een morgentje over. Zou leuk zijn om een kop koffie met je te drinken!

Roland
Re:EgMaf gaat weer los!
Je hebt een PM  :D
Re:EgMaf gaat weer los!
Nou, ehm, ahum. Ik geloof dat ik inderdaad echt een beetje losgeslagen ben :)
Maarja, zo vlak voor het einde van het jaar moet dat kunnen, toch?

Hier mijn nieuwste plan (het schaduwstation is in grote lijnen hezelfde gebleven. Zie daarvoor pagina 1).


Ik overweeg nu dus om mijn bureau voor de buitendeur te zetten (meteen een mooi uitzicht, en die deur gebruiken we toch bijna nooit). Achter het bureau langs (dus tussen het bureau en de deur) is dan nog wat ruimte voor een paar verbindingssporen. Ook komt er een brug voor de andere deur, maar die brug hoeft niet altijd geplaatst te worden om de baan in bedrijf te hebben.

Dit plan is in feite één kopstation met bijbehorende "tuin" voor het opstellen van materieel, wat goederenaansluitingen en een BW.


Door de brug (links) te plaatsen kan het station gedeeltelijk ook als doorgangsstation gebruikt worden, waarbij dat spoor onder het BW aansluit op de hoofdbaan.


Zonder brug worden de onderste 2 bogen van beide sporen vervangen door 2x 24188 en een stootblok.

Aan de andere kant van het station is een enkelsporige aftakking van de hoofdbaan, die onder het station weer dubbelsporig wordt en naar het schaduwstation gaat. De hoofdbaan die aan die kant het station verlaat, keert onder het BW weer terug om achter het bureau langs ook aan te sluiten op het schaduwstation.

Het station zelf heeft perrons voor 2 (lange-afstands) D-treinen, 2 kortere regionale treinen en een lange goederentrein.
Voor de personentreinen zijn ook een aantal opstel / wachtsporen en sporen om een loc neer te zetten voor als er bij de stop ook een locwissel nodig is. Ook is het BW vanuit alle perronsporen makkelijk te bereiken zodat locs snel en makkelijk hun honger en dorst kunnen stillen.

Schematisch ziet het er zo uit:


Ik weet het, veel spoor maar weinig ruimte voor scenery. Maar het gaat me zoiso vooral om rijmogelijkheden.
Wat vinden jullie ervan?

Re:EgMaf gaat weer los!
Hmm, ook nu kom ik weer niet met de hellingen uit: Zowel het enkelspoor naar het BW en het enkelspoor uiterst rechts-onder moeten 5 a 6% worden...
Re:EgMaf gaat weer los!
Hey egmaf

dat zijn weer een hoop rails! Hou je niet van huisjes plakken ofzo? ;-)

prettige jaarwisseling

roland
Re:EgMaf gaat weer los!
Citaat van: bluey op donderdag 30 december 2010, 22:14:34
Hey egmaf

dat zijn weer een hoop rails! Hou je niet van huisjes plakken ofzo? ;-)

prettige jaarwisseling

roland

Nee hoor, ik vind plakken best leuk. Alleen het resultaat lijkt bij mij meestal nergens op :)
Re:EgMaf gaat weer los!
Ik heb jullie commentaar ter harte genomen ( :-) ), en het plan aangepast.



Wat is er verandert:


  • Aansluiting tussen BW en station gaat nu achter het hoofdspoor langs. Voordeel daarvan is dat de helling van dat aansluitspoor nu het zicht op het hoofdspoor niet ontneemt. Hierdoor moest ook het BW zelf aangepast worden.
  • De "tuin" van het station is nu ook anders vorm gegeven, omdat de aansluiting naar het BW nu aan de andere kant ligt.
  • Het omloopspoor tussen de beide perrons is komen te vervallen. Daardoor is er nu ook ruimte voor het stationsgebouw :-)
  • Het goederendeel is grondig onder handen genomen: De sporen liggen daar nu dichter bij elkaar (realistischer) en er kan nu ook een 2e lange goederentrein gehuisvest worden.
Verder nog wat kleine details. Nu is er ook geen probleem meer met de hellingen: Bij een tussenruimte van 10cm zijn de meeste hellingen tussen de 2 en 3%, met 3,5% als maximum. Ook heb ik nu meer loopruimte!

Hier ook wat 3D plaatjes:



Wat vinden jullie ervan? Beter zo?
Re:EgMaf gaat weer los!
Tja, wat zal ik er van zeggen.....
Ik kan alleen maar zeggen: hout bestellen en bouwen!! :lol:

Misschien moet je nog even kijken naar het nut van dat ene doodlopende spoortje dat je gelegd hebt als je uit het BW komt vlak voor je de tuin in komt. Maar waarschijnlijk wil je dat gebruiken om een loc vlak bij het station "bij de hand" te houden. Ook valt mij (in de 3d) de kronkel in het buitenste stationsspoor vlak na de aansluiting van het BW op. Maar ik zie ook niet echt een oplossing daarvoor. Je zal uit moeten testen of dat een hinderlijke kronkel is.

Succes,

Tim
Re:EgMaf gaat weer los!
Hallo Tim,

Bedankt voor je reactie!
Citaat van: Veer op zondag 02 januari 2011, 22:20:06
Tja, wat zal ik er van zeggen.....
Ik kan alleen maar zeggen: hout bestellen en bouwen!! :lol:
Ik ga eerst een onderbouw bouwen van Ikea PAX elementen. Helaas heeft Ikea die niet in Frankrijk of Zwitserland, dus ik moet ervoor helemaal naar Milaan (4 uur rijden  :?).

CiteerMisschien moet je nog even kijken naar het nut van dat ene doodlopende spoortje dat je gelegd hebt als je uit het BW komt vlak voor je de tuin in komt. Maar waarschijnlijk wil je dat gebruiken om een loc vlak bij het station "bij de hand" te houden.
Dat spoor is bedoeld als "beveiligingsspoor", zodat er nooit iets (kolenwagens? op hol geslagen of defecte loc?) de helling vanuit het BW af kan komen rollen, zo het station in. Dat soort korte kopspoortjes zie je vaker onderaan hellingen, waar een zijspoor of aftakking aansluit op de hoofdbaan of het station.

CiteerOok valt mij (in de 3d) de kronkel in het buitenste stationsspoor vlak na de aansluiting van het BW op. Maar ik zie ook niet echt een oplossing daarvoor. Je zal uit moeten testen of dat een hinderlijke kronkel is.
Bedoel je die 24612 met daarna 2x 24206? Goed gezien! Dat was me nog niet opgevallen!
Voor nu denk ik dat het nog geen probleem zal zijn: De buitenste 2 stationssporen zijn bedoeld als sporen om materieel op weg te kunnen zetten. Het 3e spoor is bedoeld als primair in/uitrij verbinding. Pas als de capaciteit daarvan te kort komt, zal het 2e en daarna pas het 1e spoor als verbindingsspoor gebruikt worden. Maar het moet in de praktijk nog blijken of dat ook wel lekker werkt zo. Eventueel kan ik die wissel wel vervangen door een 24912 met daarna een slanke wissel om toch weer op 2 sporen uit te komen. Dan moet de helling van het aller-buitenste spoor daar wel iets steiler worden, maar dat kan nog wel.

CiteerSucces,

Tim
Bedankt!
Re:EgMaf gaat weer los!
Dat zijn grootse plannen EgMaf, heb je het verder naar je zin in het verre Zwitserland?

Hoop dat er gauw foto's komen van het bouwen, het beloofd heel wat te worden.
Alleen vind ik het jammer dat je veel spoor gebruikt, en te weinig ruimte voor scenery.

Maar ieder zijn ding, veel succes!
Re:EgMaf gaat weer los!
Citaat van: chopper op zaterdag 05 februari 2011, 16:36:54
Dat zijn grootse plannen EgMaf, heb je het verder naar je zin in het verre Zwitserland?
Heerlijk! Als ik thuis ben teminste... Ik zit nu in Libië, weet je wel, tussen Tunesië en Egypte...

Citeer
Hoop dat er gauw foto's komen van het bouwen, het beloofd heel wat te worden.
Nou, 80% van de onderbouw (de meubels) staat, volgende stap is om een test-baan te leggen en zien of opstelsporen lang genoeg zijn, welke software ik ga gebruiken om te automatiseren enz...

Citeer
Alleen vind ik het jammer dat je veel spoor gebruikt, en te weinig ruimte voor scenery.

Maar ieder zijn ding, veel succes!
Dat hoor ik vaak, maar ik vind stations (en hun voortuinen / omveld) het interessantste. Het manouvreren van de treinen naar het juiste spoor, langs opgestelde andere treinen. Spitsuur vs. daluren, lokaal, regionaal en "fern-"verkeer uit elkaar houden.
Ik verheug me nu al op de puzzels en problemen :)

Veel landschap met wegen, bergen en watervallen zullen er inderdaad niet zijn. Maar er blijven kansen zat om toch leuke scenes op te zetten. Op de perrons, of spoorwegpersoneel, laad- & los scenes, onderhoud aan materieel en het spoor enz enz. Dus dat komt vast wel goed.

En gelukkig zijn er nog heel veel mensen die wel landschap bouwen, en daar geniet ik zeker ook van!
Re:EgMaf gaat weer los!
Lid sinds: 2006

offline
Re:EgMaf gaat weer los!
Citaat van: EgMaf op zaterdag 05 februari 2011, 17:21:54
Heerlijk! Als ik thuis ben teminste... Ik zit nu in Libië, weet je wel, tussen Tunesië en Egypte...

Ik hoop dat je daar nu niet meer zit ...
Re:EgMaf gaat weer los!
Citaat van: Vince op zondag 13 maart 2011, 23:10:36
Citaat van: EgMaf op zaterdag 05 februari 2011, 17:21:54
Heerlijk! Als ik thuis ben teminste... Ik zit nu in Libië, weet je wel, tussen Tunesië en Egypte...

Ik hoop dat je daar nu niet meer zit ...

Ik was er net op tijd (weekje voor het losbarstte) weg, gelukkig maar.
Binnenkort naar Jordanië en Tunesië. Hopelijk wat minder spannend...
Re:EgMaf gaat weer los!
Lid sinds: 2011

offline
Re:EgMaf gaat weer los!
Mooi baanplan, ik zie alleen nergens een 3 weg wissel, mvg

Re:EgMaf gaat weer los!
Citaat van: Chief op donderdag 14 juli 2011, 22:30:35
Mooi baanplan, ik zie alleen nergens een 3 weg wissel, mvg
Ik ook niet, had je die wel verwacht dan?
Re:EgMaf gaat weer los!
Lid sinds: 2011

offline
Re:EgMaf gaat weer los!
1 op zijn minst, mvg
Re:EgMaf gaat weer los!
Soms is het wel handig als je veel eenzame nachten in hotels verblijft.... Hier is mijn nieuwste baanplan!

Schaduwstation:


Verbinding:


Station met BWtje en zijlijn (buitenlangs):


Helaas nog geen 3D plaatje omdat ik nog geen tijd gehad heb om de hoogtes goed uit te werken.

Zoals je kunt zien heb ik goed naar jullie opmerkingen en adviezen geluisterd, tenzij he tniet mijn smaak is natuurlijk. Het doel was om meer ruimte in de kamer vrij te houden voor mijn werkplek, en geen "tijdelijke" brugverbindingen dwars door de kamer.
Voor mijn gevoel is deze baan een stuk minder druk (maar nog steeds genoeg mogelijkheden voor rij- & speelplezier), en kunnen er ook flinke lange treinen op terecht, ondanks de beperkte ruimte. Ook heb ik
in het zicht (behalve in het rangeer & BW deel) overal uitsluitend slanke wissels gebruikt en ruime bogen (de R2 lus om het BW heen is het begin van de zijlijn aansluiting die links-onderin een eigen klein stationnetje krijgt (buiten de tekening).

Het idee is:

  • Station aan een enkelsporige, middelgebergte hoofdlijn met zijlijn.
  • Het einde van de zijlijn is een geliefde vakantiebestemming. In het station stoppen soms dus ook D-treinen voor een overstap of koerswagen naar het eindpunt van de zijlijn.
  • BW is nodig omdat sommige treinen op deze lijn door het middelgebergte voorloop-, opdruk- of remlocomotieven nodig hebben die vanuit dit station voorzien worden.


  • Spoor 1 (langs het stationsgebouw): Wachtspoor voor kruisende treinen op het hoofdspoor. Het perron zal niet erg vaak gebruikt worden, want de meeste D-treinen zullen aankomen op spoor 2.
  • Spoor 2: Perronspoor voor de overstap tussen hoofdlijn en zijlijn
  • Spoor 3: Perronspoor voor de zijlijn (hier kunnen eventueel ook 2 zijlijn-treinen achter elkaar staan). Ook kan een hoofdlijn D-trein hier aankomen als er koerswagens uitgewisseld moeten worden met de zijlijn
  • Spoor 4: Aankomst- / vertrek- en samenstel-spoor voor goederentreinen voor de hoofd- en de zijlijn. Dit spoor dient ook als omloopspoor voor rangeerbewegingen van spoor 5
  • Spoor 5: Rangeer & omloopspoor
De opstelsporen rechts-boven dienen om vakantietreinen en ander (tijdelijk) overbodig materieel te "parkeren" tussen de aankomst ('s ochtends) en vertrek ('s avonds).
Voorlangs het station lopen dan nog 2 paradesporen.

Ondergronds is alles zo aangesloten dan het in feite 2 keerlussen zijn die op elkaar zijn aangesloten. het station ligt in 1 van de keerlussen, en het schaduwstation in de andere lus. Daarmee kan dus elke trein vanuit elke richting van & naar het station komen. Om lang wachten op een trein te vermijden, heb ik een deel van de onzichtbare sporen dubbelspoors gemaakt. Dan kan een nieuwe trein alweer binnenkomen terwijl de vertrekkende trein pas net weg is.

Zoals je kunt zien moeten het BW en het zijlijnstation (en waarschijnlijk ook het laatste deel van de zijlijn zelf) nog wat uitgewerkt worden.

Wat vinden jullie ervan? (behalve: Teveel rails, te weining ruimte voor landschap: Ik hou meer van bewegende treinen dan landschap. Voor mooi landschap hoef ik alleen maar naar buiten te kijken. En dat kan ik echt niet overtreffen met mijn eigen bouwsels :))
Re:EgMaf gaat weer los!
Niemand?
Re:EgMaf gaat weer los!
Hallo EgMaf,

Ik vind je station goed in elkaar passen, kortom een goed plan.
Maar ik denk dat je beter even kunt wachten totdat de kenners zich ermee bemoeien.

Vriendelijke Groet,
Elden.
Re:EgMaf gaat weer los!
Bedankt Elden voor je reactie. De experts zijn wel erg stil hier, ondanks het weer :)

Het plan is inmiddels alweer verder "geëvolueerd":
Het dubbelsporige verbindingsstuk is aangepast, waardoor er minder hoogteverschil tussen het station en het schaduwstation nodig is. Daarvoor moest ook het schaduwstation aangepast worden, en dat is meteen wat "logischer" geworden. Ook heb ik alvast wat blokken aangegeven: Rood voor binnenkomst en vertrek en groen voor bezetmelding. Bruin is het "doorgaande" spoor van het schaduwstation.


Het station zelf is niet veranderd, net als de zijlijn. Het BW heeft wel wat kleine aanpassingen gekregen:


Wat vinden jullie ervan?
Re:EgMaf gaat weer los!
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:EgMaf gaat weer los!
Ik ben dan wel geen expert, maar wat me opvalt is dat het perron in een vrij scherpe bocht ligt. Vooral met lange rijtuigen gaat dat er wellicht wat minder fraai uitzien. Ook de wissels halverwege het perron vind ik persoonlijk minder fraai. Heb je er een bedoeling mee? Voor het laten passeren van een tweede trein aan hetzelfde perron lijkt me namelijk de ruimte te beperkt. Maar goed het blijft een kwestie van mening en smaak en jij bent degene die het bepaalt en mooi vindt. Succes!
Re:EgMaf gaat weer los!
Hallo Blauw,

Het is inderdaad een afweging tussen lange of rechte perronsporen, en ik heb nog geen beter compromis kunnen vinden. De boogstralen zijn R4 en R5, dus ik hoop dat de overhang van de rijtuigen mee zal vallen.

De wissel halverwege het perron is inderdaad met opzet: Het idee is dat er vanuit de zijlijn een personentrein aan het perron aan kan komen waarvan dan de loc afkoppelt voor verzorging in het BW (zand, kolen, water). Terwijl de rijtuigen aan het perron staan te wachten kan er dan toch nog een tweede trein vanuit de zijlijn aan het perron komen, die bijvoorbeeld doorrijdt naar de hoofdlijn.
Re:EgMaf gaat weer los!
Spoorman
gast

Re:EgMaf gaat weer los!
Citaat van: EgMaf op zondag 24 juli 2011, 21:54:10

Wat vinden jullie ervan?


Zal ik het zeggen? :)

Gr, Ben.
Re:EgMaf gaat weer los!
Citaat van: Spoorman op maandag 25 juli 2011, 13:17:57
Citaat van: EgMaf op zondag 24 juli 2011, 21:54:10

Wat vinden jullie ervan?


Zal ik het zeggen? :)

Gr, Ben.
Graag! Maar ik ga niet over op 2-rail :) (of K rails)
Re:EgMaf gaat weer los!
Hoi Egmaf,


Ik heb bewust even niet gereageerd, want je kent mijn mening (zie mijn voorstellen eerder in dit draadje) Ik denk dat je veel teveel rails op een baan probeert te proppen, waardoor het er niet meer realistisch uit gaat zien (maar dat is natuurlijk mijn smaak) Ik hou meer van een rustiger geheel.


Ik denk wel dat je qua rijden heel veel problemen kunt gaan verwachten met zoveel wissels op lastige plekken en erg veel spoor en draaiingen onder elkaar. Zorg iig dat je er altijd goed bij kunt (heb ik zelf gelukkig ook gedaan en ik lig regelmatig op mijn rug onder de baan te vloeken ;-)

Verder denk ik dat dit plan wel bij jou past, aangezien het erg lijkt op je eerste plan :-) Ik zou dus maar eens gaan bouwen als ik jou was  O:-D


Succes

Roland
Re:EgMaf gaat weer los!
o ja, die perrons in R4 en R5 kun je vergeten. Dat zijn nog behoorlijk scherpe bochten, en ze zullen een eind van de rails moeten staan zodat de rijtuigen er niet tegenaan komen. Bovendien ziet het er niet fraai uit. als je een perron in een bocht wil leggen, zul je flexrail moeten gebruiken (zie de marklin Krail catalogus, of Tilly's draadje ;-))
Re:EgMaf gaat weer los!
Hallo Roland,

Ik weet wel dat we het niet eens zullen worden over het aantal rails per vierkante meter :). Toch lees ik je reactie graag want het zet me wel aan het nadenken.

Voor mij gaat de modelspoorhobby vooral om de sporen, treinen en de directe omgeving ervan. Mooie, wijdse landschappen kan ik zien als ik uit mijn raam kijken, en zo realistisch kan ik ze toch niet nabouwen :).

Bereikbaar is inderdaad wel belangrijk, ook voor mij. dat is ook de reden waarom ik het voorlaatste plan heb aangepast. Door het spoor tussen de stations-lus en het schaduwstation wat meer naar binnen te leggen, is alles beter bereikbaar geworden omdat er nu 1 tussenlaag minder nodig is. En zoals het nu ligt kan ik (net...) bij de uiterste hoek (links-onder), waar bovendien geen wissels liggen.

En R4/R5 perrons, tja, dat zou balen zijn als dat niet lukt.... Zijn er misschien foto's van bij mensen die dat toch gedaan hebben (met lange, 1:93 rijtuigen)?

Re:EgMaf gaat weer los!
Lid sinds: 2010

offline
Re:EgMaf gaat weer los!
Allereerst Ziet er goed uit.

Het voordeel van deze perrons in R4 /  R5 is dat je aan de binnenzijde tegen de rijtuigen aankijkt.
De opening tussen de rijtuigen sluit in een binnenbocht..Het zou er dus mooier/korter gekoppeld als op een rechtstuk uitmoeten zien. :D

Ik denk dat die afstand ook wel meevalt. De uitzwaai in deze bochten is minimaal.Je perron kan toch pas buiten het standaard ballastbed beginnen.
Ik zal vanavond eens meten met een 1:87 rijtuig in een R4 bocht. Ik denk dat het mm werk wordt.
Wat nog te verbergen valt door het perron iets hoger te maken
Robin
Re:EgMaf gaat weer los!
Citaat van: Hero op maandag 25 juli 2011, 14:01:10
Allereerst Ziet er goed uit.

Het voordeel van deze perrons in R4 /  R5 is dat je aan de binnenzijde tegen de rijtuigen aankijkt.
De opening tussen de rijtuigen sluit in een binnenbocht..Het zou er dus mooier/korter gekoppeld als op een rechtstuk uitmoeten zien. :D

Ik denk dat die afstand ook wel meevalt. De uitzwaai in deze bochten is minimaal.Je perron kan toch pas buiten het standaard ballastbed beginnen.
Ik zal vanavond eens meten met een 1:87 rijtuig in een R4 bocht. Ik denk dat het mm werk wordt.
Wat nog te verbergen valt door het perron iets hoger te maken
Robin

Hallo Robin,

Ik ben erg benieuwd naar die foto's. Ik rij vooral Ep.III en IV, en dus ook veel met stomers. Met met die cylinders hebben die op een recht spoor waarschijnlijk meer ruimte nodig op perronhoogte dan rijtuigen. Of misschien moet ik de perrons juist niet zo hoog maken, zodat de wagenbak er overheen valt (ipv er tegenaan).
Re:EgMaf gaat weer los!
Lid sinds: 2010

offline
Re:EgMaf gaat weer los!
De hoogte was vroeger natuurlijk wel iets lager.
De bak boven het perron lukt natuurlijk niet.
Die cylinders is wel een aandachts puntje. Heb je daar al r4 bochten liggen?
Laat anders eens weten hoever ze bujiten de rails komen. Als ik toch ga meten.

Robin
Re:EgMaf gaat weer los!
Lid sinds: 2010

offline
Re:EgMaf gaat weer los!
Zo net even snel voor je gemeten op R4 met een 1:93 wagen.
De maat dat de wagon naar buiten komt is 4mm. Dit valt niet echt op.
Op R4 met een 1:87 wagon van roco uitslag 7mm

Wat wel storend is  de hoeken bij de koppeling  vallen een eind naar binnen tot op ongeveer de railstaaf.
Het perron op de foto is een muismat van 3/4 mm hoger dan de sporen en blijft nog onder de wagenbak.

Oordeel zelf

Edit even de gegevens aangevuld

Groeten Robin
Re:EgMaf gaat weer los!
Een plaatje zegt inderdaar meer dan een hele boel woorden! Bedankt!
Was dit op een R4 of een R5 rail? En hoe lang zijn deze rijtuigen?

Re:EgMaf gaat weer los!
Of toch je station in krail leggen zodat je flexrail kunt gebruiken. Dan kun je je hele station in een flauwe bocht leggen (zie mijn draadje)
Re:EgMaf gaat weer los!
Lid sinds: 2010

offline
Re:EgMaf gaat weer los!
Egmaf,

ik heb de gegevens even in mijn vorige bericht erbij vermeld. :D
Sorry, was ik vergeten erbij te zetten in de haast om mijn prakkie nog warm naar binnen te werken.

Robin
Re:EgMaf gaat weer los!
Hehe, eindelijk weer eens tijd om een updateje over mijn eigen baan te schrijven?
Naast heel druk geweest te zijn met "inburgeren" en reizen voor werk, heeft de modelspoorhobby ook niet stilgestaan. Veel moois gekocht, maar ook (fysiek en mentaal :) ) aan de baan gewerkt. Op het moment ben ik bezig met het aanleggen van het schaduwstation ( dat ligt er al wel, maar moet nog wel "even" aangesloten worden). Ook ben ik bezig met het her-ontwerpen van de zichtbare delen.

Omdat dit draadje in het "Banenplan ontwerpen" deel van het forum staat, hier alvast de huidige ontwerpen:
Schaduwstation:


Zichtbare deel:


Morgen meer uitleg :)
Re:EgMaf gaat weer los!
Lid sinds: 2006

offline
Re:EgMaf gaat weer los!
Wil je dan uitleggen wat het nut van de 2 kruiswissels in je opstelterrein is ? Dat is mij nu niet geheel duidelijk namelijk ... want de opstelspoortjes zijn nu wel heel kort. Evenals linksonder al die wissels, wat wil je daar laten omlopen vanaf het middelste spoor en hoe staan de wagons dan opgesteld, die door de loc verlaten zijn ?
Re:EgMaf gaat weer los!
Citaat van: Vince op maandag 09 april 2012, 14:06:46
Wil je dan uitleggen wat het nut van de 2 kruiswissels in je opstelterrein is ? Dat is mij nu niet geheel duidelijk namelijk ... want de opstelspoortjes zijn nu wel heel kort.
Tuurlijk!
De bovenste 3 van de opstelsporen met die 2 kruiswissels zijn bedoeld als aankomst/vertreksporen voor goederentreinen. De kruiswissels zijn dan ook bedoeld om de loc van binnengekomen goederentreinen na afkoppelen weg te kunnen halen. Die locs kunnen dan via die kruiswissels (voor zover de andere sporen vrij zijn) al zig-zaggend onder de brug van de zijlijn door naar het BW zonder het verkeer op de hoofdbaan te storen.

Bij binnenkomst van een trein op het bovenste van die 3 sporen zullen de 2 aansluitingen aan het begin van dat spoor geblokkeerd zijn. Dus dan moet er meteen gerangeerd worden om die sporen weer bereikbaar te maken :)

CiteerEvenals linksonder al die wissels, wat wil je daar laten omlopen vanaf het middelste spoor en hoe staan de wagons dan opgesteld, die door de loc verlaten zijn ?
Ik neem aan dat je het station van de zijlijn bedoelt?
Daar zou een trein dan binnenkomen op het bovenste spoor, en omrijden via het onderste spoor naar het stootblok rechts bij de aansluiting van het station aan de zijlijn. Omdat de zijlijn meteen na het station al begint te dalen, kan een loc nu omlopen zonder op het dalende spoor te hoeven remmen & keren.
Re:EgMaf gaat weer los!
Ik heb de plaatjes van het baanplan wat aangepast:
Schaduwstation (onveranderd):


Verbinding tussen schaduwstation en dichtbare delen:


Zichtbare deel:


In principe gaat het hier om een station aan een dubbelsporige lijn met enkelsporige aftakking. Het bijzondere eraan is de gesplitste goederenafhandeling en dat het station zowel als kopstation en als doorgaand station kan dienen.

Allereerst de doorgaande lijnen: Vanuit het schaduwstation komt een dubbelsporige lijn die langs de goederenafwerking eindigd in het (kop-)station. Vanuit het station gezien is er in de hoofdlijn ook nog een aftakking naar een zijlijn. De grap is echter dat treinen ook door het kopstation heen kunnen doorrijden (als doorgangsstation dus), waarna ze via die zijlijn weer op de hoofdbaan (of in het schaduwstation) uitkomen. Ook kan een trein vanuit het station, via de hoofdbaan naar de zijlijn terug in het hoofd station terecht komen.

Het station zelf is in 3 delen onderverdeeld: Het personenstation (rechts-boven), het stoom-BW (links ervan) en de goederenafwerking (midden onder). Daarnaast is er dus nog een zijlijn station, links-onder in de hoek
Het personenstation heft 4 perronsporen en een 5e spoor als omloopspoor. 3 van de 4 perronsporen kunnen als doorgaan spoor gebruikt worden, er is maar 1 echt kopspoor (spoor 2 van links gezien). Het kopspoor is ong. 1,70m lang, de overige sporen 1,60m, 1,80m en 1,40m en zijn (behalve spoor 1) allemaal voorzien van ontkoppelrails om locwissels makkelijk mogelijk te maken. Omdat de sporen eindigen in een tunnel kan er bij uitzondering ook een langere trein netjes aan het perron stoppen: Die bokkeert dan wel een deel van de tunnel, maar dat is toch niet te zien . En ondanks de starre geometrie van C rails is het toch gelukt om de sporen lekker dicht op elkaar te leggen, waardoor de perrons breder kunnen.

Het BW is relatief eenvoudig, omdat dit station geen hoofdknooppunt is. Het dient alleen voor de verzorging van de zijlijn locs en om doorgaande treinen van frisse locs te voorzien.

De goederenafwerking is aangesloten op zowel de hoofdlijn, als op het BW en op het personenstation zonder het doorgaande verkeer op de hoofdlijn te storen. Zo kan er dus onafhankelijk van het verkeer op de hoofdlijn, tussen het BW en de goederenafwerking gerangeerd worden. De goederenafwerking zelf is vooral gericht op overslag van goederen tussen verschillende treinen en tussen de hoofdlijn en de zijlijn. De 3 centrale sporen dienen als aankomst/vertrek sporen (en dat gebeurt dus nooit in de richting van het station!) en zijn 1,70m, 1,60m en 1,40m lang. Tussen het 3e spoor en het 4e spoor eronder staat de goederen-overslagloods, de beide sporen eronder zijn opstelsporen.
Aan de linker kant van de goederenoverslag is een aansluiting voor een fabriek oid, en het laad/los spoor voor wegvervoer. Daar weer onder is een kleine diesel-verzorging voor de rangeerloc (V60 of Köf2) en een uithaal / wachtspoor voor goederentreinlocs.

Het zijlijnstation tenslotte heeft een kopspoor voor een railbus, een omloopspoor voor getrokken treinen (personen & goederen), een kleine goederenafwerking en een loods voor de overnachtende stoomloc.
De hellingen op de baan zijn max. 4%, en ookal ligt er op sommige plekken R1, de hele hoofdlijn kan bereden worden zonder over R1 bogen te gaan.

Zoals gezegd ben ik momenteel het schaduwstation aan het aansluiten en testen, en heb ik door mijn vele gereis niet veel tijd voor de baan. Dit is dus een  meer-jaren (of misschien wel meer-decennia :) ) plan, en ik heb nog alle mogelijkheden om vanalles aan te passen.

Alle hints, tips en aanmoedigen zijn dan ook welkom! :)

Ten slotte nog 2 snelle 3D impressies:


Re:EgMaf gaat weer los!
Lid sinds: 2010

offline
Re:EgMaf gaat weer los!
Klein vraagje

Hoe komt dat slingerlintje achter het station nu weer omlaag?
Dat ga je toch nooit redden om die zo snel weer onder het stationsniveau te krijgen.

Robin