Ik heb de plaatjes van het baanplan wat aangepast:
Schaduwstation (onveranderd):
Verbinding tussen schaduwstation en dichtbare delen:
Zichtbare deel:
In principe gaat het hier om een station aan een dubbelsporige lijn met enkelsporige aftakking. Het bijzondere eraan is de gesplitste goederenafhandeling en dat het station zowel als kopstation en als doorgaand station kan dienen.
Allereerst de doorgaande lijnen: Vanuit het schaduwstation komt een dubbelsporige lijn die langs de goederenafwerking eindigd in het (kop-)station. Vanuit het station gezien is er in de hoofdlijn ook nog een aftakking naar een zijlijn. De grap is echter dat treinen ook door het kopstation heen kunnen doorrijden (als doorgangsstation dus), waarna ze via die zijlijn weer op de hoofdbaan (of in het schaduwstation) uitkomen. Ook kan een trein vanuit het station, via de hoofdbaan naar de zijlijn terug in het hoofd station terecht komen.
Het station zelf is in 3 delen onderverdeeld: Het personenstation (rechts-boven), het stoom-BW (links ervan) en de goederenafwerking (midden onder). Daarnaast is er dus nog een zijlijn station, links-onder in de hoek
Het personenstation heft 4 perronsporen en een 5e spoor als omloopspoor. 3 van de 4 perronsporen kunnen als doorgaan spoor gebruikt worden, er is maar 1 echt kopspoor (spoor 2 van links gezien). Het kopspoor is ong. 1,70m lang, de overige sporen 1,60m, 1,80m en 1,40m en zijn (behalve spoor 1) allemaal voorzien van ontkoppelrails om locwissels makkelijk mogelijk te maken. Omdat de sporen eindigen in een tunnel kan er bij uitzondering ook een langere trein netjes aan het perron stoppen: Die bokkeert dan wel een deel van de tunnel, maar dat is toch niet te zien . En ondanks de starre geometrie van C rails is het toch gelukt om de sporen lekker dicht op elkaar te leggen, waardoor de perrons breder kunnen.
Het BW is relatief eenvoudig, omdat dit station geen hoofdknooppunt is. Het dient alleen voor de verzorging van de zijlijn locs en om doorgaande treinen van frisse locs te voorzien.
De goederenafwerking is aangesloten op zowel de hoofdlijn, als op het BW en op het personenstation zonder het doorgaande verkeer op de hoofdlijn te storen. Zo kan er dus onafhankelijk van het verkeer op de hoofdlijn, tussen het BW en de goederenafwerking gerangeerd worden. De goederenafwerking zelf is vooral gericht op overslag van goederen tussen verschillende treinen en tussen de hoofdlijn en de zijlijn. De 3 centrale sporen dienen als aankomst/vertrek sporen (en dat gebeurt dus nooit in de richting van het station!) en zijn 1,70m, 1,60m en 1,40m lang. Tussen het 3e spoor en het 4e spoor eronder staat de goederen-overslagloods, de beide sporen eronder zijn opstelsporen.
Aan de linker kant van de goederenoverslag is een aansluiting voor een fabriek oid, en het laad/los spoor voor wegvervoer. Daar weer onder is een kleine diesel-verzorging voor de rangeerloc (V60 of Köf2) en een uithaal / wachtspoor voor goederentreinlocs.
Het zijlijnstation tenslotte heeft een kopspoor voor een railbus, een omloopspoor voor getrokken treinen (personen & goederen), een kleine goederenafwerking en een loods voor de overnachtende stoomloc.
De hellingen op de baan zijn max. 4%, en ookal ligt er op sommige plekken R1, de hele hoofdlijn kan bereden worden zonder over R1 bogen te gaan.
Zoals gezegd ben ik momenteel het schaduwstation aan het aansluiten en testen, en heb ik door mijn vele gereis niet veel tijd voor de baan. Dit is dus een meer-jaren (of misschien wel meer-decennia
) plan, en ik heb nog alle mogelijkheden om vanalles aan te passen.
Alle hints, tips en aanmoedigen zijn dan ook welkom!
Ten slotte nog 2 snelle 3D impressies: