Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Friedingen (im Scheunewald): Schaduwstation compleet en nu solderen

Gestart door Buzz_4stroke donderdag 23 september 2010, 02:02:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules. Nummer 3 toegevoegd, de Brugmodule
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules. Nummer 3 toegevoegd, de Brugmodule
Dat was het niet, hij stond niet in de public map van google....  :o)
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules. Nummer 3 toegevoegd, de Brugmodule
Nu zie ik de foto wel, merci!
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules, nieuwe electronica, rails en de achtergrond
Hallo allemaal,

In de afgelopen tijd is er op baanbouw niet zo heel veel gedaan, wel op het gebied van baansloop. Alle rails is verwijderd en kabels aan de onderzijde, dit vanwege een verandering van visie vanwege het gebruik van arduino's voor de aansturing van de wissels e.d, (bij interesse kun je eens kijken in het topic van ARDIMO).

Op de stationsmodule zijn op het rechterdeel twee extra platen ondervloer aangebracht, enerzijds om te kunnen spelen met het foam anderzijds om het verschil met de brugmodule op te kunnen vangen. Ook is de achtergrond op de hardboard aangebracht en is een beetje rails voor het gevoel wat geplaatst.



Daarnaast ben ik bezig geweest met het fabriceren van een piepschuimsnijder. Een beetje hout, wat onderdelen van Ali, een oude beugelzaag en wat verf mixen met wat tijd en energie.

Re: Buzz_4stroke: Baan in modules, nieuwe electronica, rails en de achtergrond
Wat gaat dit worden, is er ook een bouwplan?

Gr, Ben.
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules, nieuwe electronica, rails en de achtergrond
Ben,

De baan of de piepschuimsnijder?
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules, nieuwe electronica, rails en de achtergrond
Ik bedoel eigenlijk de baan.
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules, nieuwe electronica, rails en de achtergrond
Ben,

Railplan is er deels, bouwplan is er niet, het idee wel. Wordt een baantje gesitueerd in het Schwarzwald/ de Eifel. Verwacht geen megabaan aangezien het slechts drie/vier modulen zijn met een keerlus aan weerszijden. Mijn ruimte is zeer beperkt. Natuurlijk denk ik wel na over aankleding van de keerlussen maar kan en wil dit nog niet concreet op papier zetten. Uiteraard zal ik vorderingen in bouw, gedachten en plannen hier delen.

Re: Buzz_4stroke: Baan in modules, nieuwe electronica, rails en de achtergrond
Ben zijn vraag heeft mij wel even getriggerd om het uit te tekenen in WinTrack, hierbij dan ook de drie al bestaande modules met een vierde module fiddleyard (discutabel).
Zo heeft een ieder een goed beeld.



En een 3D versie, onder de bruggen komt uiteraard een "dipje" in het landschap.

Re: Buzz_4stroke: Baan in modules, nieuwe electronica, rails en de achtergrond
Bedankt voor het delen!

Toch jammer wat je maar op 50 cm breedte kunt doen, als je ook een beetje scenery wenst... Ik loop tegen hetzelfde aan. Maar, ik blijf je zeker volgen!

Komt er ook nog een draaischijf in bijv. de fiddleyard (of het station)?

Groeten,
William
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules, nieuwe electronica, rails en de achtergrond
William,

Helaas inderdaad 50cm, dit om nog een fatsoenlijke achtergrond te kunnen hebben, zou ik naar 60-65cm gaan dan heb ik de max aan doorrijhoogte van een trein wel bereikt. Voor een keerlus zou het nog kunnen om wat ruimte te winnen maar voor het zichtbare gedeelte een absolute no-go.
Een draaischijf op de baan neemt wel heel veel ruimte in en zal langs de lange wand absoluut geen optie zijn. Wat er nog in de toekomst komt en gaat gebeuren weet ik niet.
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules, nieuwe electronica, rails en de achtergrond
hallo,


waar heb je die achtergrond gehaald/gekocht ?


mvg,
Michel
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules, nieuwe electronica, rails en de achtergrond
Michel,

Die zijn gekocht bij PeArd en bevallen heel goed. De achtergronden beginnen bij 20cm hoog en sluiten aan links-rechts op elkaar, zo kun je zelfs rond. Ook de versies van 30 en 40 cm kunnen gecombineerd worden met de 20 cm exemplaren, het blauw van de lucht wordt alleen maar meer.
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules, armseinen of lichtseinen (of beetje van beide)?
Goedemorgen,

Op dit moment liggen de rails zo goed en wel op de modules van het station, om het geluid tot een minimum te beperken zijn de rails vastgeplakt met een kaasprikker onder de rails gelijmd in het schuim. De bedrading hangt als laffe spaghetti onder de baan afwachtend op de volgende beslissing.

In een vorige post heb ik een fiks aantal armseinen op de baan gehad en dat zag er prachtig uit, alleen zit ik een beetje in twijfel of ik dat wel wil houden.
Geïnspireerd door het draadje van Henk (Jongslog) en de fragiliteit en complexiteit van armseinen weerhouden mij wat daarvan en duwen mij wat naar de moderne versies.
Nu is de baan tijdperk III en is het een zijlijn, die waren natuurlijk niet het eerste aan de beurt voor de vernieuwing dus wil het ook een beetje correct doen.

Wie wil mij van advies voorzien?

Re: Buzz_4stroke: Baan in modules, armseinen of lichtseinen (of beetje van beide)?
Ik zou zeggen ga voort met wat je aan het doen bent: baantje bouwen, alles aansluiten, testen en rijden. Dan aan de slag met de aankleding. Seinen komen altijd op het laatst als alles klaar is om reden die je zelf aan geeft: kwetsbaarheid. Licht of armseinen: dat bepaal je zelf en vraag je niet aan een forum. Het is jouw baantje toch?

Gr, Ben.
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules, armseinen of lichtseinen (of beetje van beide)?
Ben,

Dank voor de reflectie, is het misschien wel verstandig om alvast de plek te markeren door een gaatje te boren zodat je aan de onderkant vrije ruimte kan houden met de bedrading? Hoe heb jij dat gedaan op je baan?
Re: Buzz_4stroke: Baan in modules, armseinen of lichtseinen (of beetje van beide)?
Ja, gaatje boren vooraf kan als je dat handig vindt.
Baan in modules: Eindelijk liggen alle sporen van het station.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Baan in modules: Eindelijk liggen alle sporen van het station.
Zo! Met nog een paar laatste aankopen afgelopen week heb ik het emplacement af kunnen maken. De baan is opgedeeld in secties, heeft de nodige onderbrekingen en detectiestukken. We verhuizen nu de werkzaamheden naar de spaghetti aan de onderzijde......
Uiteraard wou ik van dit heugelijke moment wel even een fotootje maken en met jullie delen.

Re: Baan in modules: Eindelijk liggen alle sporen van het station.
Er gaat iets mis met de foto denk ik. Had het heugelijke momentje graag aanschouwd ;)
Re: Baan in modules: Eindelijk liggen alle sporen van het station.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Baan in modules: Eindelijk liggen alle sporen van het station.
Link naar Google photo's lukt mij soms niet lekker, blijk je net weer een stapje vergeten te zijn....
Re: Friedingen (im Scheunewald): We weten waar we zijn!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Friedingen (im Scheunewald): We weten waar we zijn!
Vandaag is er een kleine knoop "doorgehakt", de baan in modulen was de "werknaam" wel ontstegen.
Een aantal criteria werden aangehaald om tot de definitieve naam te komen:
- Vernoeming naar de lieftallige echtgenote
- In het gebied wat het moet gaan voorstellen
- Het liefst passend bij het thema:
     * Houtverwerking vlakbij / overslag
     * Landelijk (klein station)
     * TPIII waardig
     * Liggend in het zwarte woud (Baden-Württemberg)

Dan ga je wat googlen en kom je in de lijst van Duitse stations een hele goede match tegen: Fridingen (am der Donau).
Gelegen in in de eerdergenoemde deelstaat vinkt het alle criteria af, maar we kopiëren natuurlijk niet klakkeloos!
Vanwege de fysieke locatie van de baan vond ik de toevoeging "im Scheunewald" wel passend.

Dus vanaf vandaag is het Friedingen (im Scheunewald)
Re: Friedingen (im Scheunewald): Eindelijk liggen alle sporen van het station.
Sommigen hebben een tatoeage (tattoo zeggen ze tegenwoordig) met de naam van hun geliefde, anderen vernoemen een modelspoorbaan...
Allebei leuk!
Maar ik begrijp dat ze jou geregeld met de deegroller achterna zit (houtverwerking vlakbij), afkomstig is van het platteland, een geboortejaar heeft, gelegen ergens tussen 1945 en 1968 (veilige marge!) en dat ze graag in baden ligt van Duiste makelei.
Best moeilijk om er een concreet beeld bij te krijgen... maar lijkt me een sprankelende vrouw!

Groet,

Peter
Re: Friedingen (im Scheunewald): Eindelijk liggen alle sporen van het station.
Peter,

Fout, Fout, Fout, Fout  :P
Wel kwam ik deze nog tegen, de Viessmann 1512

Re: Friedingen (im Scheunewald): Eindelijk liggen alle sporen van het station.
Nou, al had ik alles fout... het bestaaaaat wel in H0!
Re: Friedingen (im Scheunewald): Seinen voorbereiding hulp gevraagd
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Friedingen (im Scheunewald): Seinen voorbereiding hulp gevraagd
Zoals al eerder aangegeven wil ik graag vooraf aan de werkzaamheden aan de onderzijde wel weten waar de seinen komen te staan op de baan.
Plaatsing is nog niet nodig maar de vrije ruimte wel, het zal niet de eerste keer zijn dat er een gat geboord wordt op een plek waar draden lopen.
Omdat ik een bak met oude Viessmann 45xx seinen heb ga ik deze gebruiken (al dan niet na ombouw). Uiteraard zouden 47xx of 49xx ook kunnen.

Nu is de linkerkant van het station wel redelijk duidelijk, ik heb mijzelf ingelezen en kom tot de conclusie dat het als volgt kan worden ingericht:
- Spoor 1 (bovenste) HP0/HP2   stop/langzaam uitrijden (Viessmann 4501)
- Spoor 2 HP0/HP1 stop/uitrijden (= doorgaand spoor) (Viessmann 4500)
- Spoor 3 HP0/HP2 stop/langzaam uitrijden (Viessmann 4501)
- Spoor 4 HP0/HP2 stop/langzaam uitrijden (Viessmann 4501)
Eventueel krijgt spoor 1 nog een rangeersein omdat de twee opstelspoortjes linksboven er nog zitten.



Aan de rechterkant zit ik alleen nog wel met een dilemma zoals je kunt zien op de foto is er tussen spoor 2 en 3 geen ruimte om een sein te plaatsen, dit zou betekenen dat het sein van spoor 2 veel verder naar achteren zit t.o.v. de noodstopsectie (zoals spoor 4 links) en het sein van spoor 3. Is dit en probleem en hoe is dit op te lossen? Onderstaande foto toont de situatie.





Re: Friedingen (im Scheunewald): Seinen voorbereiding hulp gevraagd
Heb er niet genoeg verstand van om je goed advies te kunnen geven maar misschien wel wat ideeën.
Je rijdt alleen van rechts naar links? Anders moet je toch voor beide richtingen een sein plaatsen?
Kun je iets doen met een inrijsein of een voorsein aan de rechterkant? Geldig voor beide sporen.
Of tussen de sporen een dwergsein?
De rangeerseinen zou ik zeker doen.
Re: Friedingen (im Scheunewald): Seinen voorbereiding hulp gevraagd
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Friedingen (im Scheunewald): Seinen voorbereiding hulp gevraagd
Henk,

Goede aanvullende vragen die ik zeker kan beantwoorden voor de verduidelijking.
De vraag betreft alleen de uitrijseinen van het station, waarbij beide richtingen worden bereden op spoor 2 en 3.
Inrijseinen laat ik buiten beschouwing die kunnen altijd nog op aangrenzende modules geplaatst worden aangezien de wissels maar 3cm vanaf de randen van de stationsmodule liggen.
Re: Friedingen (im Scheunewald): Seinen voorbereiding hulp gevraagd
Sein bij spoor 4 kan het hetzelfde zijn als bij spoor 2.
Bij het uitrijden van spoor 4 staat het wissel immers op rechtdoor en dan geldt er geen snelheidsbeperking.

Cees
Re: Friedingen (im Scheunewald): Seinen voorbereiding hulp gevraagd
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Friedingen (im Scheunewald): Seinen voorbereiding hulp gevraagd
Cees,

Op mijn foto in post #66 is te zien dat er nog een slank wissel met een afbuiging naar spoor 3 en 4 achter (of voor) ligt.
Vandaar mijn filosofie van het HP0/HP2 sein.
Re: Friedingen (im Scheunewald): Seinen voorbereiding hulp gevraagd
Chris,

Neem aan post 67. Dan is het inderdaad HP0/HP1

Cees
Re: Friedingen (im Scheunewald): Seinen voorbereiding hulp gevraagd
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Friedingen (im Scheunewald): Seinen voorbereiding hulp gevraagd
Cees,

Juist! Reactie #66 maakt inderdaad post #67 als je de openingspost meetelt.....

De oplossing van het seinprobleem aan de rechterkant van mijn stationsmodulen is na wat google-speurwerk schijnbaar een schaakbord, dat is dan de vertaling vanuit het Duits.
Zij noemen het een "(mini)schachbrettafel" een minuscuul zwart/wit geblokt bordje wat op de plek staat waar het sein normaliter zou moeten staan.
Waar dat niet kan, mag het sein links geplaatst worden en dan bordje (wat significant kleiner is) in de grond geprikt, zie onderstaande foto's.
Eerste is real-life (foto van www.s1gf.de) , tweede is in model gemaakt door gebruiker MM (Manuel) op Stummi.





Probleem opgelost, het solderen kan beginnen.......
Re: Friedingen (im Scheunewald): Seinen voorbereiding hulp gevraagd
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Friedingen (im Scheunewald): Seinen voorbereiding hulp gevraagd
Mijn gevoel zegt dat dit geen reële oplossing is, te verwarrend voor de machinist.

Groet, Anne W
Re: Friedingen (im Scheunewald): Seinen voorbereiding hulp gevraagd
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Friedingen (im Scheunewald): Seinen voorbereiding hulp gevraagd
Anne,

De tweede foto vind ik ook niet echt geweldig qua uiterlijk, dan was ik persoonlijk misschien nog wel voor een bordes- of brugsein gegaan. Mijn situatie lijkt veel meer op foto 1, en daar ziet het er prima uit.
Machinisten komen genoeg zaken tegen onderweg waar wij ons over kunnen/zullen verbazen. Tijdens het kijken van de filmpjes in de zoektocht heb ik ook al een paar keer op pauze gedrukt en/of teruggespoeld.
Re: Friedingen (im Scheunewald): Seinen voorbereiding hulp gevraagd
Ik snap er helemaal niks van, wat ben je nou aan het uitbeelden? Je zet toch geen 2 seinen langs eenzelfde spoor? Foto 1 laat zien hoe het moet.......

Gr, Ben.
Re: Friedingen (im Scheunewald): Seinen voorbereiding hulp gevraagd
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Friedingen (im Scheunewald): Seinen voorbereiding hulp gevraagd
Ben,

Foto 2 is niet mijn baan, was alleen om het schaakbordje te laten zien dat het ook in model wordt toegepast. In de post is het ook benoemd dat het van het Stummiforum komt.
Het voorbeeld van foto 1 is inderdaad ook mijn leidraad voor de inrichting van de modelbaan.
Re: Friedingen (im Scheunewald): Seinen voorbereiding hulp gevraagd
Wat een leuke oplossing! Juist dit soort situaties met een verhaaltje of verklaring er bij maken het leuk.
Wat is dan de oplossing voor de inrijseinen en voorseinen op de aansluitende modules?
Re: Friedingen (im Scheunewald): Ordening in de chaos (maar nog niet klaar)
Laatste dagen bezig met de bekabeling aan de onderkant van de stationsmodules. Door de compacte afmetingen en het aantal accessoires wordt het gauw een wirwar van draden.
Onderstaande foto's tonen de situatie voor en nu.





We zijn er nog niet, want een aantal taken staan nog open:
  - Decoders plaatsen en aansluiten
  - Relaisbordjes plaatsen en aansluiten
  - Verlichting wissels aansluiten
  - Stekkers tussen modulen aansluiten (en ik heb mooie exemplaren!!)

Re: Friedingen (im Scheunewald): Ordening in de chaos (maar nog niet klaar)
Over de stekkers gesproken, ik heb ze even opgezocht.....
Koppelen van de station-modules is redelijk complex omdat er detectiestukken doorlopen, acht ringleidingdraden zijn en nog eens s88 datalijnen.
Uiteraard kun je losse stekkers gebruiken of meerdere multipin of onderstaande  :D
Voor "lichte" verbindingen is een scartstekker m.i. prima te gebruiken voordeel is dat je 21 pinnen tot je beschikking hebt.
Met grotere stromen zijn wat dikkere contacten wel een must, hiervoor heb ik een aantal 16 polige stekkers.
Mocht dat niet genoeg zijn heb ik ook nog een tweetal 30 polige stekkers. Welk merk en type het zijn weet ik niet, maar handig zijn ze zeker!



Re: Friedingen (im Scheunewald): Ordening in de chaos (maar nog niet klaar)
Voortgang 0,0........

Maar de vakantie staat voor de deur!
In huis nog wel een verplichte klus te doen die wel wat tijd van de "urlaub" afsnoept, maar is zeker nog ruimte voor het knutselen.
Re: Friedingen (im Scheunewald): Ordening in de chaos (maar nog niet klaar)
En zo is je vakantie ook alweer voorbij, de verplichte klus is gereed. 2,5 week buffelen maar dan mag het resultaat er ook wezen....
Baan even gelaten voor wat het is, wel materialen ingeslagen voor wat verbeteringen aan onderbouw van de baan. Update daarover volgt binnenkort.

Al langere tijd wil ik graag mijn vitrines weer hebben hangen, enerzijds voor mijn treinen anderzijds voor de TEE spulletjes.
Voor de bouw van de nieuwe badkamer in 2019 zijn mijn twee vitrines van de wand van de overloop gehaald, deze hingen boven elkaar.
Door verandering van muren op de 1e verdieping kunnen ze nu naast elkaar hangen (met aanpassing naar "poortjes"). Ook nog twee nieuwe aangeschaft die al gekoppeld zijn.
Alle vitrines zijn nog voorzien van verlichting met afstandsbediening en dimfunctie. Wanneer ze hangen volgt uiteraard een fotootje.

Daarnaast is er nog een lokje in Friedingen blijven steken, de M* variant was mij iets te prijzig en deze is in absolute nette staat.
Naast de andere groene e-loks gaat deze niet misstaan, het is de Fleischmann 4300 E69. Welliswaar DC maar dat mag de pret niet drukken......



Re: Friedingen (im Scheunewald): Stroomkabels maar dan in het echie
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Friedingen (im Scheunewald): Stroomkabels maar dan in het echie
Terugkomend op de verplichte klus, was een wens die ik al jaren had staan, ordening in de chaos maar dan in het groot......
Na een aantal verbouwingen in de afgelopen jaren was de meterkast toe aan wat meer structuur. Daarnaast was voor het koken op inductie nog een aansluiting nodig.
Twee jaar geleden al 3 fase in de woning gekregen (was inderdaad gratis!) van de netbeheerder en dat kon nu eindelijk in gebruik worden genomen.
De CAI en netwerkaansluitingen moeten nog netjes worden gemaakt maar de groepenkast is naar tevredenheid. Voor de NEN1010 specialisten, alles heeft een eigen groep :P



Inmiddels ook al begonnen met een beginnetje van de keerlus/fiddleyard. De ruimte die ik tot mijn beschikking heb is zoals bekend zeer, zeer beperkt. Aan de andere kant zullen er voornamelijk treinen rijden die makkelijk door r1 heen kunnen. Onderstaand voorbeeld ter illustratie.
De "grundplatte" kan opgebouwd worden uit de standaard bouwmarkt 61x122 plaatjes. Er komen twee tunnelingangen en bovenop de keerlus komt een plateau op nog spulletjes op te bergen (dus eigenlijk op DE bergen :D).



Tips, tricks en aanvullingen welkom!
Re: Friedingen (im Scheunewald): Stroomkabels maar dan in het echie
Citaat van: Buzz_4stroke op maandag 16 augustus 2021, 10:36:35Inmiddels ook al begonnen met een beginnetje van de keerlus/fiddleyard. De ruimte die ik tot mijn beschikking heb is zoals bekend zeer, zeer beperkt. Aan de andere kant zullen er voornamelijk treinen rijden die makkelijk door r1 heen kunnen.

Uitgaande van 90 cm valt R1 niet volledig te vermijden en gelukkig is dat voor jouw treinen ook geen bezwaar. Je zou de overgang van recht naar R1 nog wel kunnen verzachten met iets ruimere bochten, dan rijden de treinen minder abrupt de bocht in en uit. Dat kan al met R2. Het eerste voorbeeld, gebaseerd op jouw grondplaat, gebruikt voor een deel bochten R3. Daar is (net) genoeg ruimte voor, maar de echte reden daarvoor is dat er dan minder passtukjes nodig zijn om de keerlus netjes passend te krijgen.


Citaat van: Buzz_4stroke op maandag 16 augustus 2021, 10:36:35De "grundplatte" kan opgebouwd worden uit de standaard bouwmarkt 61x122 plaatjes.

Misschien zie ik iets over het hoofd, maar zou 244 cm dan niet praktischer zijn dan 250? Het tweede voorbeeld is een alternatieve uitwerking van hetzelfde idee, maar dan gebaseerd op 122 x 61 als standaardmodule. De afwijkingen bij de moduleovergangen zijn hooguit een millimeter, daar hoef je niet eens rails voor door te zagen.
Re: Friedingen (im Scheunewald): Verder met de keerlus
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Friedingen (im Scheunewald): Verder met de keerlus
Rob,

Bedankt voor je feedback en je herontwerp van de keerlus, ik ga in de bak met rails duiken om te zien of ik voldoende in voorraad heb, anders moet ik bijbestellen...
Re: Friedingen (im Scheunewald): Ordening in de chaos (maar nog niet klaar)
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Friedingen (im Scheunewald): Ordening in de chaos (maar nog niet klaar)
Citaat van: Buzz_4stroke op dinsdag 18 mei 2021, 09:34:41
en het aantal accessoires

Ziet er zeer goed uit! Voor een klein leuk baantje heb ik ook onlangs onderdelen geprint voor servo-aandrijvingen onder C-rail wissels. Ik ben zeer benieuwd het verder in elkaar te zetten. Blijf dit graag volgen :thumbup:

Groetjes, Egidius
Re: Friedingen (im Scheunewald): Pootjes verstevigen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Friedingen (im Scheunewald): Pootjes verstevigen
Zoals beloofd zou ik nog een update geven van de bevestiging van de pootjes aan de modulen. In de oude situatie zaten deze vast met vier kruiskopschroeven in de klosjes.
De klosjes maak ik van restjes betonplex wat ik nog had liggen van een project, rekening houdende met het eventuele schuiven van de baandelen zaten die schroefjes van 16mm mij niet helemaal lekker. Omdat de klosjes met wat houtlijm en twee langere schroeven aan de modulen vastzaten waren ze met schroevendraaier en beitel zo los.
Onderstaande foto toont de oude situatie met schroeven.



Om een sterkere verbinding te maken heb ik gebruik gemaakt van M4 inslagmoeren. Door de schroefgaten te gebruiken als geleiding voor de potboor (de kleinste in mijn assortiment) komt de inslagmoer gelijk met de bovenkant van het klosje. Vervolgens boor ik vanaf de andere kant het schroefgat op tot 5mm, hierdoor zit het buisje van de inslagmoer mooi klem, tevens heeft het inbusboutje nog wat spelingsruimte.



Online een aantal zwarte inbusboutjes M4 besteld (het moet ook wat lijken :D), en bij de bouwmarkt nog M4 carrosserieringen gehaald. De inbusboutjes zijn 20 mm, deze komen tot het einde van de inslagmoer. Het klosje is 18mm, de poot 1,5mm en de ring 1mm. Uiteindelijk komt het klosje weer met witte houtlijm en twee schroeven aan de module vast



Doordat de pootjes van standaard modulen 15cm hoog zijn was een boormachine of schroevendraaier wat lastig, de inbusboutjes maken het een stuk makkelijker mocht demontage nodig zijn. Met de klosjes staat de module op 17cm en kunnen er twee rollerboxen onder staan
Voor de keerlus worden 25cm pootjes gebruikt, zodat er iets meer opbergruimte is voor bijvoorbeeld een kunststof opbergbak, de Action is voor mij daarin een dankbare leverancier. Voor het ontwerp van de keerlus van Rob kwam ik drie stukjes rails te kort. Deze zijn inmiddels in huis en kan er worden gestart met de constructie.
Doordat het een keerlus is hoeven er geen fancy zaken qua scenery te gebeuren, er komt dan ook een plaat boven waar de 3d printer gehuisvest gaat worden, deze staat nog steeds in de servicehoek en daar heb ik graag weer wat ruimte.

Wordt vervolgd...... En nu mijn imitatie van Woody Woodpecker  :lol: (de 40+ers snappen het wel)

 
Re: Friedingen (im Scheunewald): Pootjes verstevigen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Friedingen (im Scheunewald): Pootjes verstevigen
Hoi Chris,

Ik ben wel benieuwd naar de foto's alleen zijn die bij mij niet zichtbaar.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Friedingen (im Scheunewald): Pootjes verstevigen
 @citaat Je bent niet de enige... ;)
Re: Friedingen (im Scheunewald): Pootjes verstevigen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Friedingen (im Scheunewald): Pootjes verstevigen
Ik weet niet wie die steen er neerlegt, maar ik struikel er iedere keer weer over........ Genaamd Google public map..... is opgelost.
Re: Friedingen (im Scheunewald): Pootjes verstevigen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Friedingen (im Scheunewald): Pootjes verstevigen
Nu zijn ze zichtbaar Chris, i.p.v. schroeven en houtlijm zou je ze misschien ook met kleine slotboutjes vast kunnen zetten, dit is de manier waarop flightcase bouwers hun wielplaten vastzetten.

De slotbouten zetten dus het houten plaatje vast en de wielen zoals jij het gedaan hebt.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Friedingen (im Scheunewald): Brand op zolder!!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Friedingen (im Scheunewald): Brand op zolder!!
Jawel dames en heren dit is echte clickbait!!
Gelukkig niet bij mij gebeurd maar ik vond onderstaand krantenartikel.
30 december 1966 is dit een vorige eigenaresse van onze woning overkomen.
Decennia later zit er weer zo'n mafkees in het huis, gezien de schade geen Marklin, haha  :D

Re: Friedingen (im Scheunewald): Brand op zolder!!
Ai, een groot aantal verdeelstekkers! Niet voor niets zijn die dingen nauwelijks (of niet meer) verkrijgbaar.

Ik mag hopen dat het nu beter aangepakt wordt op de zolder!

Groet,

Peter