Ik heb maar weer eens 2 filmpjes gemaakt.
Ben al een hele tijd bezig een treinenset, de lok, goed rijdend te krijgen. Het is de V160 uit set 29825 met de 3 silberlingen.
Het zal inmiddels al wel 3 jaar geleden zijn, dat ik deze set gekocht heb. Al vrij snel na koop vertoonde de lok mankementen: met aankoopbon naar Keuterman, komt terug, deed het weer even, en daarna wéér niet, opnieuw naar Keuterman, dito verhaal. Laatste keer naar Keuterman: eind vorig jaar. En opnieuw rijdt de lok niet soepel. (wat zegt dit over de échte service van K*?) Enfin, dan zelf maar onder de motorkap. Euvel? : hortend en stotend rijden. Géén gezicht.
De motor uit elkaar gehaald en wat bleek? de koolborstels lieten zoveel gruis achter, dat de naadjes tussen de contacten van de trommeldcollector volledig waren dichtgesmeerd.... En dat terwijl de lok nog amper had gereden. Motorblok plus anker in de wasbenzine, opnieuw na drogen ge-olied, en de lok loopt als een zonnetje... totdat hij opnieuw begint te stotteren... Weer uit elkaar gehaald en ik zie dat de naadjes opnieuw geheel dicht geslibd zijn (...) Ik vermoed dus, dat de koolborstels oud zijn, de lok een hele tijd op non actief heeft gestaan, vóórdat ik hem kocht, waardoor de koolborstels makkelijk vegruizen (zoiets?).
Ik heb nieuwe koolborstels én een nieuw anker (voor de zekerheid) geplaatst en vanavond rijdt de lok als een zonnetje. En langer als voorheen, dus dat biedt hoop. De geluidsdecoder is overigens prima. Ik kom er achter dat er méér geluiden in zitten als aangegeven, dus niet alleen 2 fluiten, dieselmotorgeluid, remgeluid, luchtpersgeluid, maar óók een vertrekfluitje én een stationsmededeling.Daar nu zijn deze fimpjes van.
Ik heb nog een probleem: op de kruiswissels en de 3-wegwissels met name wil de lok niet lekker dóórrijden, alsof de wielen te klein zijn...
Vertrek:
Aankomst: