Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Nieuwe Tikker Baan (NTB)

Gestart door tikker maandag 20 september 2010, 15:01:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB) update 27-01-11
Goedendag Allen,

Het heeft even geduurd, maar hier is weer een update met 2 filmpjes.

Inmiddels is dus alles aangesloten, wissels worden bediend door de Kuehn's wd10 (met eigen voedingen) plan in Koploper gemaakt, en begonnen met 1 trein, wat nu inmiddels zo'n 14 zullen zijn (ik ben de tel kwijt...). Veel ge-experimenteer met treinlengtes, bloklengtes, wel/niet stoppen in blokken, enz. enz.

Het werkt formidabel. En dit is alleen nog maar mijn schaduwstation. De treinen rijden in één richting rondjes in willekeurige volgorde. Dat valt later allemaal nog bij te sturen, als ik het schaduwstation ook alleen als schaduwstation ga gebruiken (lange termijn planning).

De volgende fase dient zich aan: hellingbaan (inmiddels ook al voor 3/4 af) + het eerste deel op peil niveau. Tekening vanuit Wintrack naar AutoCAD en vervolgens de melders gedefinieerd, wissels genummerd, plaatsen voor aansluiten van de baanspanning doen, alles op tekening.

Wat volgt is de hellingbaan, waarna het eerste deel (links) van het peilniveau op de juiste hoogte aanbrengen.

Enfin bekijk de filmpjes ter lehringe ende vermaecke.








Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
hallo tikker,

je baan ziet er wel indrukwekend groot uit,ook veel treinen heb je rijden op je baan.

groeten en succes verder:
peter(ke33)
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2007

offline
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Hoi JanHeine,

dat ziet er al heel goed uit en het wordt nu alleen maar leuker :)

Groetjes, John
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
OH.., ik zie heer weer zo'n heerlijk initiatief en denk dat ik dit ga volgen!
Inmiddels draait het schaduwstation ook al. Zo mooi om te zien dat ik, nu het nog kan, de poten onder mijn tafel in kort en er alsnog een schadustation onder ga leggen.

n.b. JH Heb je een link naar de leverancier van je kabelgoten? of evt. per PB

bvd dank en groet,
Michiel

Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2008

online
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
He Michiel,

Ik ben inmiddels zo ver, dat ik met de baan op "peil" bezig ben. Plateau's maken op draadeinden op ca. 22 cm hoogte boven het schaduwstation. Komen tzt wel foto's van.

Link kabelgoot: http://nl.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=3011924

Je moet echter wel een btw-nummer hebben om te kunnen bestellen, dan worden er vervolgens GEENEENS verzendkosten berekend, als je via internet bestelt.
Plaatje van hun site wijkt iets af van de kabelgoot die ik heb, maar je krijgt die ik heb!

JH
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Een tijdje terug zei je dat je je kabels bij een winkel in grûnn haalde. Is dat de Okaphone?
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2008

online
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Yep.

Grijze kabel van Velleman MOWGR 100m 7x0,193mm (0,20mm2) zijnde "montagesnoer" kijk maar even via google, kom je op Okaphone en bij deze kabel als meest verkocht (...) dat was ik dus.. hi hi. 9,95 is geen geld. Kabel bevalt zeer goed, vooral om hem in de boekbindruggen te drukken, kabel is nl. wat stug. Ik gebruik deze draad voor mijn bezetmeldingen. Soldeert subliem. Ook in andere kleuren te krijgen.

Moest ik hier in Heerenveen 20 euri voor betalen (...)
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Kijk, dat zijn handige tips. Dan moet ik daar ook maar heen zodra ik toe ben aan de bedrading. (eerst nog maar wat timmeren)
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Citaat van: tikker op woensdag 16 februari 2011, 15:03:26
.......Link kabelgoot: http://nl.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=3011924

Je moet echter wel een btw-nummer hebben om te kunnen bestellen, dan worden er vervolgens GEENEENS verzendkosten berekend, als je via internet besteld.
Plaatje van hun site wijkt iets af van de kabelgoot die ik heb, maar je krijgt die ik heb!
JH

Super, ik ga erachter aan! Ben gelukkig in bezit van btw-nummer

groet,
michiel
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2008

online
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
bestelt is met een tee, heb ik even veranderd.....
JH
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2008

online
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Nieuwe aanwinst: KURK

Bij kurkrol.nl:
8m x 0,50m 4mm dik, per rol.









Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Electronica Freak
gast

Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)

handig :idea: :idea:

Gr,
Matthijs
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2007

offline
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Hoi JanHeine,

de prijs lijkt mij goed maar de kwaliteit (verwerking) zal straks bepalend zijn. Ben benieuwd naar je bevindingen.

Groetjes, John
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2008

online
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Oh ja, ga ik gebruiken voor mijn modelbaan.... hi ,hi. :D Het zichtbare deel, waar ik nu aan toe ben.

En nog wat :ik heb niks met honden! Maar dan ook helemaal niks..... :?

JH
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
daanknoben
gast

Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Citaat van: Tilly op donderdag 17 februari 2011, 18:41:26
Hoi JanHeine,

de prijs lijkt mij goed maar de kwaliteit (verwerking) zal straks bepalend zijn. Ben benieuwd naar je bevindingen.

Groetjes, John

Check Kurkonline.be Nog ruim 30% goedkoper. Ik heb er ervaring mee, en vind het erg fijn werken.

Gr.Daan
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2010

Rustaagh 😎

offline
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Citaat van: Dennis1984 op dinsdag 14 december 2010, 22:53:32
Mooi structureel aangepakt! Ik wist niet dat Tilly ook dat grijze spul aanbiedt, hmmm. Dit opent mogelijkheden.

Overigens is de staking van TNT alleen de briefpost, pakketpost wordt gewoon geleverd.

Met vriendelijke groet,
Dennis

Ey Dennis,

Dit grijze spul heet Hedipron en is 6mm dik.
Het is er ook in 3 mm.



Gr. Joachim
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB) (vervangen wisselaandrijving...)
Hallo,

Dat is lang geleden, er is veel gewijzigd. Mss in de loop van de komende tijd wat meer beeldmateriaal.

Nu eerst het niet zo leuke:
Vervangen van een wissel aandrijving, nét nu ik met beetje scenery was/ben begonnen...
Ik gebruik de decoders Kühn WD10. Blijkbaar heb ik bij bepaalde instellingen (ik ben nog zoekende naar een oplossing, omdat mijn seinen onberekenbaar reageren...) onbedoeld gewijzigd, want gisteravond bleek één van de 2 aandrijvingen van een 3-wegwissel continue van stroom te worden voorzien, waardoor deze "dicht" smolt.... Enfin rigoureus het spul eraf en een nieuwe geplaatst, nádat ik de decoder van de juiste code heb voorzien (!) Het wissel werkt nu weer, alleen moet ik hem weer "inbouwen" in het plan. En om dat weer goed te kunnen doen moet ik de Noch ballast er geheel afsnijden. Zie de plaatjes:

Eerst was het zo:



Nu is het zo:











Het ware beter om er aan de ónderkant bij te kunnen, maar ja, dat heb ik niet....
Groet,
JH
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Haha , na een jaar toch weer een update  ;)  Dat zijn toch mooie schakeldecoders maar ze moeten inderdaad wel juist geprogrameerd zijn. Ze kunnen veel heb ik van Peter begrepen.
De baan zal nu wel veel verder zijn en dat vraagt natuurlijk weer om zo'n mooi filmpje van je als het wissel weer zit
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
klasse is dit .   Heel mooi en verzorgd werk met een grondige aanpak.
Jammer van die wissel, maar dat zijn inderdaad dingen die je moeilijk kan voorzien of vorospellen.   Even slikken en doorgaan, komt wel goed.  Een tip die ik hier elders in een ander topic heb opgeraapt is om bij het aftekenen van de wissels op je baan (voor je ze vast legt en ballast aanbrengt)  te zorgen dat je een gat uitzaagt zodat je langs onderen bij de wissel bediening kan om ze te vervangen.   Is niet in alle situaties mogelijk, maar meestal wel.

Dit is alweer een topic op mijn volglijst, eentje waar ik regelmatig zal terug komen om mijn ogen de kost te geven en te genieten.

Succes met de verdere bouw
Dani
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2007

offline
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Hoi JanHeine,

balen van die wissel :( Ik hoop dat dit mij in de toekomst bespaard blijft.

Groetjes, John
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2008

online
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Heren,

Hartelijk dank voor de leuke reacties.
Mss moet ik inderdaad maar een gat zagen in de onderplaat (tpv de wissel dan..  :)), vooral mbt dit type wissel (3-weg) Dan maar even wat extra rommel, waarna dan wél goed....
Thnx
JH
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2008

online
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Nu ik hier toch ben....
Ik heb een probleem met mijn seinen die ik  (ook) schakel met de Kühn's. Gaat voortreffelijk tenzij ik bij wissels keuze heb uit meerdere blokken. Alles in Koploper goed (?) ingesteld (...) en meestal (dus soms ook goed..) schakelt de Kühn na rood direct weer op groen, gek hoor! zie filmpje. Ook de Kühn's staan goed ingesteld (bedrijfsmodus 8 ).
Van alles geprobeerd, maar ik kan het niet vinden. Het ligt niet aan Koploper, want de seinstanden zijn altijd correct op mijn beeldscherm en ook via de logging heb ik gezien, dat de schakel opdrachten correct worden gegeven.
Mss heeft iemand nog ideeën?


Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Staat die Kühn niet als k83 ingesteld?


groeten Dylan
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2008

online
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Dylan,

Nee, hij staat goed ingesteld. Bedrijfsmodus 8 geeft zelfs dat het sein schakelt van groen naar rood naar geel naar groen. Dus bij schakelen van rood naar groen gaat dat via geel; heel mooi. Het  valt op, dat de directe (foute) schakeling naar groen alléén plaats vindt bij een aftakking, niet als de trein rechtdoor rijdt. In dat laatste geval blijft het sein op rood staan, zoals het hoort en is ingesteld in Koploper (default onveilig).

Gisteravond nog geprobeerd met verschillende bekrachtigingstijden, maar geeft geen soelaas.

Zou het aan de decoder liggen?

JH
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2008

online
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Ik ben eruit:

Er moest toch nog een extra instelling in Koploper worden gedaan: bij de uitgebreide seininstellingen:

Bij groen heb ik voor beide adressen "recht" gezet. En nu werkt het.

JH
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Ik wil niet vervelend zijn maar volgens mij hoor je bij afbuigend spoor geel te hebben ipv groen of zit ik abuis.
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2008

online
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Zou ook nog kunnen. Ik ben al lang blij, dat het nu werkt. Ik beschouw geel als "verwacht onveilig" in volgend blok. Afbuigend zal ook wel gestuurd kunnen worden. Vergt weer meer onderzoek en testen. Bedankt voor tip.
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Geen dank, we zijn er toch om elkaar te helpen.
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2008

online
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Dag allen,

Ik heb maar weer eens een paar filmpjes gemaakt.
Voornamelijk om te laten zien hoe mooi de seinen werken. Ik bestuur ze met de Kühn WD10 decoders: waarbij je de opgloei en uitfade tijd zelf kunt bepalen (!) en ook de felheid van het licht (dimfunctie). Dat doe ik door via dcc de decoder te programmeren (fluitje v.e. cent). In de  bedrijfstoestand van de decoder met preset 8 schakelt het sein van rood naar groen naar geel naar groen (en dus ook van geel naar geel naar groen...) Ik heb seinen van Henckens geplaatst, sommige met cijferbak. De cijferbak (wit licht) schijn je ook apart te kunnen sturen, maar daar ben ik (nog)  niet achter. Voert mij op dit moment te ver.

De situatie is die van Station -1-. Beetje scenery dmv Noch kurkstrooisel, vastgezet met mengsel van 1x houtlijm+4x water gedruppeld met pipet. Volgende keer ga ik ander Noch gebruiken, meer bruinig..
Eigenlijk komt eea het beste tot zijn recht in het laatste filmpje, maar de overige zijn mss ook leuk "ter lehringe ende vermaecke"







Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Hee Tikker,

Leuke fimpjes, maar in het laatste filmpje gaat er volgens mij iets nog niet helemaal goed.
Het sein staat op groen. Er komt een trein dat baanvak oprijden en het sein springt op geel met de cijferbak. En dan vlak voordat de trein het sein passeert springt het sein weer op groen. Ik woon vlak bij station Hilversum en sta wel eens te kijken naar de treinen, maar deze sein combinatie heb ik daar echt nog nooit gezien.

Heerlijk dat je met je treinen kunt rijden. Ik zit nog steeds in de plannings fase.

Groetjes Peter.
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2008

online
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Peter,

Ja, dat is een variatie op een thema....

Bij de beschrijving van de decoder bij bedrijfstoestand 8 staat dat het licht "vorbildgerecht" (!) schakelt van rood naar geel naar groen (als je schakelt van rood naar groen....). Derhalve schakelt hij dus ook van geel naar groen via geel (...), geinig. Bij bedrijfstoestand 7 schakelt de decoder afzonderlijk, dus zónder eerst op geel naar groen. Dan zou het wel goed schakelen, maar ik vind de bedrijfstoestand 8 van de fabrikant van Kühn oké. Blijkbaar vinden zij dat de seinen in Nederland zo schakelen...

JH
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2008

online
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Ik heb maar weer eens 2 filmpjes gemaakt.
Ben al een hele tijd bezig een treinenset, de lok, goed rijdend te krijgen. Het is de V160 uit set 29825 met de 3 silberlingen.
Het zal inmiddels al wel 3 jaar geleden zijn, dat ik deze set gekocht heb. Al vrij snel na koop vertoonde de lok mankementen: met aankoopbon naar Keuterman, komt terug, deed het weer even, en daarna wéér niet, opnieuw naar Keuterman, dito verhaal. Laatste keer naar Keuterman: eind vorig jaar. En opnieuw rijdt de lok niet soepel. (wat zegt dit over de échte service van K*?) Enfin, dan zelf maar onder de motorkap. Euvel? : hortend en stotend rijden. Géén gezicht.
De motor uit elkaar gehaald en wat bleek? de koolborstels lieten zoveel gruis achter, dat de naadjes tussen de contacten van de trommeldcollector volledig waren dichtgesmeerd.... En dat terwijl de lok nog amper had gereden. Motorblok plus anker in de wasbenzine, opnieuw na drogen ge-olied, en de lok loopt als een zonnetje... totdat hij opnieuw begint te stotteren... Weer uit elkaar gehaald en ik zie dat de naadjes opnieuw geheel dicht geslibd zijn (...) Ik vermoed dus, dat de koolborstels oud zijn, de lok een hele tijd op non actief heeft gestaan, vóórdat ik hem kocht, waardoor de koolborstels makkelijk vegruizen (zoiets?).
Ik heb nieuwe koolborstels én een nieuw anker (voor de zekerheid) geplaatst en vanavond rijdt de lok als een zonnetje. En langer als voorheen, dus dat biedt hoop. De geluidsdecoder is overigens  prima. Ik kom er achter dat er méér geluiden in zitten als aangegeven, dus niet alleen 2 fluiten, dieselmotorgeluid, remgeluid, luchtpersgeluid, maar óók een vertrekfluitje én een stationsmededeling.Daar nu zijn deze fimpjes van.
Ik heb nog een probleem: op de kruiswissels en de 3-wegwissels met name wil de lok niet lekker dóórrijden, alsof de wielen te klein zijn...

Vertrek:


Aankomst:



Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Tikker,

Je zegt dat de lok lang heeft stil gestaan, verwissel de anti slipbandjes voor nieuwe,
misschien  is dat het probleem.

Suk6 ermee,

Gr, Jan
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Hoi Tikker

Wat een geweldige baan heb je.
En je materiaal mag er ook zijn zeg.
Leuke filmpjes klasse.

Tony :thumbup:
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB) probleem met V160 uit 29825
Dag Jan,

Ik heb de bandjes verwisselt voor nieuwe: geen verbetering...
Ook heb ik extra lood bij het motorblok geplaatst: nóg blijft de lok slippen op genoemde wissels. Overigens vind ik de lok al zwaar uit zichzelf, andere zijn minder zwaar en geven geen problemen. Het lijkt wel of de flenzen vd wielen op de horizontale vlakken staan en dat er dus geen contact is tussen het rubber vd antislipbanden en de rails (c.q. kunststof tpv de wisssels...), waardoor slippen. Met ander loks geen probleem. De meeste zijn lichter...
Herkennen meer mensen dit? Wat nog te doen?

Dag Tony,
De techniek is nu wel grotendeels klaar (de bovenbaan moet nog...). Nu begint het landschap.... Is een heel ander verhaal.... Eigenlijk ben ik meer van de techniek, maar vind ook, dat een beetje realistisch landschap veel toevoegt.

Groet,
JH
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2007

offline
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Hoi JH,

ik herken dit probleem niet maar kan het niet liggen aan het "kiepen" van de sleper? Misschien staat ie wel iets te bol.

Voor de rest ziet het er mooi uit, de treinen rijden lekker soepeltjes :thumbup:

Groetjes, John
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2008

online
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
He John,

Dat  van die sleper zal ik vnvd controleren. Gedaan: nee, is het niet, want de sleper zit vóór en de motor + antislip zit achter. Duidelijk voel ik nu dat over de kunststof rails de wielen bijna geen grip hebben, alsof inderdaad de flenzen op de horizontale delen rijden ipv de antislipbanden op de rails.... Alsof de flenshoogte te groot is....

Ik heb nog wel een paar geinige filmpjes:





Re: Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2008

online
Re: Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Hallo,

Dat van die sleper....: heb ik inmiddels geen last meer van, waarschijnlijk is het vet van de banden af, het rijdt nu conform verwachting. Overigens heb ik de lok wel helemaal uit elkaar gehaald, schoongemaakt opnieuw, nauwkeurig in elkaar gezet, gesmeerd, zodat het lawaai vd motor minimaal is. Ook nu nog rijdt de lok zoals verwacht. Overigens heb ik wel eens stuk lood toegevoegd, mss dat dat de oplossing was/is.

Ik heb maar weer eens een filmpje gemaakt, zelfde locatie met nieuwe treinen, ben met de bovenbaan bezig, althans aanzet daartoe. Aangezien ik er moeilijk bij kan, moet dat in etappes. Dus stukken van ca. 2m sporen leggen, draden bevestigen, seinen plaatsen, stroomonderbrekers (isolatie), bovenleiding Sommerfeldt portalen, en die ga ik dan aan elkaar zetten.

Enfin, nu de film:



Groet.
Re: Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Ben beneuwd maar de link ....  "Deze video is privé"  :(
Re: Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2008

online
Re: Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Oeps, sorry, nu moet het goed zijn.