Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Nieuwe Tikker Baan (NTB)

Gestart door tikker maandag 20 september 2010, 15:01:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2008

offline
Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Allen,

Na proefbaan (ovaal met inhaalspoor) een baan gebouwd met spiraal en rolbrug. Ca. 1 jaar ervaring opgedaan met rijden. Kom tot de conclusie, dat er teveel aan mankeert: te korte blokken, onbereikbare baanvakken (er gaat ALTIJD wat mis, dus je moet overal ten allen tijde bij kunnen) Spiraal te weinig tussenhoogte (om met opstaande pantograven te kunnen rijden). Ontbreken van schaduwstation.

Enfin, ik ben maar weer eens aan het ontwerpen geslagen:

(verre van compleet, maar door de tijd zal ik eea "bijsturen")

Allereerste een totaal overzicht in 3D (veranderd, zie verder)
Dan het schaduwstation (met flink veel opstelruimte) (veranderd, zie verder)
Vervolgens de baan op Peil-niveau
Met verloop "achteromloop"
En als laatste
de Bergbaan dmv spiraal (3 wendingen, lekker hoog...):

Kritieken welkom.

Hartelijke groet,
JH








Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Om te beginnen mis ik de keer-verbinding in je schaduwstation :)
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
daanknoben
gast

Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Citaat van: EgMaf op maandag 20 september 2010, 16:16:06
Om te beginnen mis ik de keer-verbinding in je schaduwstation :)
Nee hoor de helft vanwege opstelsporen is een keer mogelijkheid.
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
W00t mooie grote baan :P

Wat zijn je plannen, ik doel dan op je tijdperk enz..?

Mvg, Chopper
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2008

offline
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Hee, mensen,

Ja, een grote baan (gaat veel extra geld kosten...)

Er wordt meegedacht, leuk.
Bij de kopsporen zal de trein terug moeten, maar dat lijkt mij geen probleem. Koploper gaat dat wel regelen.
Tijdperk: niet specifiek, ik ga voor de techniek, 'k heb van alles te rijden (elektrisch, diesel, stoom (zonder stoom...)).
JH

ps. Ik maak nog wel even een plaatje van mijn huidige oude baan, kun je zien waar het spaak loopt.
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Oh okee, komt er ook bovenleiding?

Mvg, Chopper
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2008

offline
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Ja, ook bovenleiding. Heb op mijn oude baan oude m* gecombineerd met nieuw m* én V*mann. De laatste vind ik mooi en ga daar mee verder. Oude m* ivm mijn rolbrug.

Kijk voor mijn oude baan even op deze link (rolbrug perikelen):

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=22825.0

Onderaan staan de foto's.

JH
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2008

offline
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Goedemorgen Allen,


Schaduwstation aangepast: de "scheve" sporen iets korter door "rechte" opstelsporen onderaan. Betere aansluiting van de diverse rails, vloeiender verloop. Opstelmogelijkheid om uit/in te rijden.

Om de  baan van voldoende stroom te voorzien heb ik besloten om de Reloaded-uitbreiding voor mijn CS1 2.0.4 te kopen bij Hobbytreinen (Als alternatief van plaatsen van boosters enzo...) . Heb ik inmiddels bij hun besteld, ben benieuwd wanneer ik eea kan ontvangen. Na installatie zal ik dus een Ecos-rijder zijn (?!). In afwachting daarop, ga ik de baan dóór ontwikkelen.

Momenteel rijd ik met ca. 8 treinen tegelijk, dan springt soms de hele baan op tilt: alles vertraagt tot stilstand en geluiden gaan alle aan, m'n rolbrug begint als het ware te "resetten". Ik heb daarom geconcludeerd dat er meer vermogen op de baan moet, vandaar.

In mijn voorgaande baan (is nog operationeel) heb ik geleerd, dat je de stopmelders, met name, alle even lang moet maken. Op sommige plaatsen had ik 24094 als stopmelder, die zijn gewoon te kort. (Als binnenkomstmelder levert het géén problemen op). Ik ga gebruik maken van volledige detectie, dus inrij- of binnenkomstmelder (24188 of 24172) dan een tussensectie en vervolgens uitrij- of stopmelder (24188 of 24172). Nog beter is het om inrij en uitrij uit een veelvoud hiervan te maken, maar dat kost me teveel ruimte, dus doe ik niet. Aangezien ik in principe de sporen in 2 richtingen laat berijden, geldt dus de inrijsectie ook als uitrijsectie en vv. Dus is de maatgevende de uitrij/stopsectie.

Voor de wissels in mijn schaduwstation ga ik externe decoders gebruiken. Ik denk eraan diverse Kuehn WD10's aan te schaffen. Deze kunnen 8 (ácht!) wissels besturen, heb ik begrepen. Draad kan hier met schroefverbinding worden vastgezet, itt die van ESU. Natuurlijk is het leuk om een decodertje onder in het railbed van de wissel te plaatsen, maar wordt me veel te duur. Daarbij komt, dat ik de Kuehn (evenals trouwens de ESU of Viessmann) apart van stroom kan voorzien, wat aanzienlijk scheelt op de stroomafname van de Centrale. Waarschijnlijk bij MTE het goedkoopst (...) Maar even op de komende beurs in Houten (09-10-10) een afspraak met hun maken.

Voor de wisselaandrijvingen zal ik genoodzaakt zijn die van M* te gebruiken. Dat betekent alle afschakelingen eruit solderen, want die geven altijd storingen bij digitaal rijden met Koploper (of welk ander programma ook). Wat een werk.......

Tot zover.
JH







Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2006

offline
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Ik zou tussen de overgang van de klimspiraal naar het bergspoor minimaal  een lengte rechte rails liggen. twee tegenovergesteld liggende bochten werken nooit zo fijn.
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Indrukwekkende plannen zo te zien  :lol:

groeten minitreintje/Dylan
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2008

offline
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Dank voor reacties:

@ Chimeara,
Ik ga daar over van 24330/24230 naar 24130/24130. Niet héél erg scherp, denk ik, maar neem je opmerking mee tijdens de bouw. Het is het hoogste deel, dus je begrijpt dat kan nog wel even duren....

@ Minitreintje,
Ja, ja, ik heb de 30 rechtse wissels (24612) + aansturingen (74490) + 4 decoders (Kuehn wd10 (4x8 =32...!)) op de beurs in Houten j.l. al aangeschaft en ben bijna klaar met het modificeren van de aandrijvingen (afschakelingen eruit solderen, 30 stuks....).

Tevens gestart met de bouw van de laagste tafel.

Foto's zien?

Oh ja, inmiddels de reloaded-versie van Esu op mijjn cs1 2.0.4. gezet. Daarmee  ben ik nog aan het experimenteren. Dit om de capaciteit flink te verhogen. Lijkt me wel nodig voor deze baan....
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Jij gaat wel met veel, korte treinen rijden zeg! (als ik je schaduwstation zo zie)

Roy
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Als je nog wisseldecoders of s88 wilt kan je deze ook halen tegen een lage prijs bij AlbertJan (er loopt nu een actie!)

groeten minitreintje/Dylan
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
schaduwstation zou makkelijker zijn als je het symmetrisch opbouwt met doorgangssporen.In het midden dan mss een aftakking om een keerlus te krijgen.Kan je ook met klapwissels werken.Spaart heel wat geld en je kan met langere treinen rijden.
Kan je makkelijk 9 sporen krigen : 4 in elke richting en 1 doorrrij spoor.
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2008

offline
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Hallo,

@ minitreintje,
Hou ik in gedachten

@ Roy,
Ja, niet te lang. zo lang zijn mijn trajecten namelijk ook niet. Eventueel langere treinen kunnen op de 2 onderste opstelsporen staan.

Ben aan het timmeren geslagen met de onderste baan (het schaduwstation: HET BEGIN):
Frame van 18x145 hoh 600 met daaroverheen 18mm populieren triplex. Pootjes van vierkant 45 lang 700mm. Om te beginnnen. Mijn restant oude baan staat er ook nog, is mobiel (wat erg handig is...). Kan ik mijn cs1 reloaded 3.3.1 op testen. Sinds deze week werkend. Met wat gestoei met de s88 melders. Esu forum afgestroopt; wordt veel over geschreven; beinvloeding van stroomkringen heeft nadelige werking op de bezetmeldingen. cs1 gedowngrade naar 3.2.1 en vervolgens weer naar 3.3.1 en nu geen klachten.... 100% zul je het nooit weten...
Installatie van 2.0.4. naar reloaded 3.0.0 ging van een "leien dakje" trouwens.

Op het populieren triplex komt de 6mm depron van john (tilly).

De helft van de platen zit erop:




Mijn gedeelte oude baan: (op mobiel onderstel):


Met de Koploper ervan (spiralen inmiddels afgebroken...):


Detail:


Tot zover.

Ik zie dat er inmiddels ook een reactie is van bellejt:
Dank voor reactie, wat moet ik me daarbij voorstellen? Kun je het simpel in een plaatje laten zien?

Maandag eerst nog een gedeelte plaat laten zagen, alvorens het populieren dak te "sluiten".
Dan snel naar de Lippe Lap voor de 6mm Depron, waarna de rails kunnen worden proefgelegd.

Beste groet,
JH
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2008

offline
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Hallo Bellejt,

Ik heb het even uitgezet, maar levert mij kortere trajecten op:



Overigens is genoemd schaduwstation wel een mooiere, ben ik met je eens, maar ik heb (slechts) 4,10m ter beschikking en genoemd schaduwstation heeft er 7.00m (...)

m.vr.gr.
JH
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Dit was ongeveer de bedoeling :

Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2008

offline
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Zo!,
Dat ziet er inderdaad fraai uit, zeg.
Ik ga kijken of ik dat kan implementeren.
Hartelijk dank!
Zou je mij die file kunnen mailen?
Maak ik mijn email in mijn profiel leesbaar voor derden...
JH
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Je hebt een PB tje.Heb helaas vergeten te saven in wintrack.
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2008

offline
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Hallo Allen én Bellejet:

Dank aan genoemde. Het voorgestelde schaduwatation heb ik ter harte genomen en aangepast op mijn situatie/maatvoering, ziedaar:



Een symmetrisch station; ziet er veeeeeeeel beter uit, met dank aan Bellejet. Met alle sporen dóórlopend, veel mooier!!
Ga ik zo maken. Hou ik dus een heleboel rechtse wissels over.... (moet nu linkse wissels erbij kopen...)

Groet,
JH

Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Ik zou er proberen nog een aantal te verwerken in rangeersporen of overgangswissels.Anders gewoon proberen te ruilen met iemand.Verder is het graag gedaan hoor.Ik teken makkelijk in wintrack dus is dat voor mij maar enkele minuten werk en jij kan er op verder bouwen.Zo helpen we elkaar weer een beetje.Is het forum voor hé.
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2008

offline
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Nieuwe leidingengoot (vrij naar John) vandaag binnen. Gister besteld (!)
Precies zoals ik hem hebben wil, 25mm vierkant. met afdekkap.

Niet duur (ca. 2,00/m excl. btw) en GOED!

Voor verzamelen bezetmeld-, wissel- en s88-doorverbind-kabels (en wat dies meer zij).




Nog wachten op linkse wissels (La Casa) en dan verder bouwen.

JH
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2008

offline
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Hallo,

Ik ben bezig om het eerste deel (het schaduwstation)  te implementeren.
In Excel een schematisch overzicht gemaakt (geen foto van...) en vervolgens dit ingelezen in AutCAD.

De sporen liggen, zal daarvan nog een foto maken, deze ga ik aftekenen op de ondergrond, om de juiste plaats de kunnen bepalen van de gaatjes voor de draden.



Wordt vervolgd.

(ik zie dat het beeld wat onduidelijk is, zal kijken of ik het wat duidelijker en dus groter (?!) krijg)
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2008

offline
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Hallo,

Even kijken of deze foto beter te lezen is:





Lijkt er wel op.



Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB) Update 06-12-10
Weer even een paar fotos:

bezetmeldpunten aangebracht. Wisselaansluitdraden verlengd. S88's gemonteerd. Kuehn wisseldecoders gemonteerd met bijbehorende voedingen. (Let wel 8, ja zeker ácht wissels per decoder, welke je ook nog zelf een adres softwarematig kunt geven). Ik ga mijn decoders uit mijn nu nog in gebruik zijnde wissels (nog in werking zijnde testbaan) demonteren, zij doen afbreuk aan stroomafname van mijn digitaal systeem, wat het flikkeren van verlichting en ook haperen van digitale stroom veroorzaakt. Door externe voeding is dat niet meer aan de orde. Tevens vandaag besloten, na verhelderend mailverkeer met Walter, om verder te gaan met de HSI-S88 in combinatie met het onvolprezen Koploper (gebruik ik al). 

















Of dat ooit goed komt met al die draden?
Wie zal het zeggen......

Ben al begonnen met boekbindruggen te plakken onder tegen de tafel. Zien hoe ver ik kom.....
Het getekend baanplan met coderingen (wissels en bezetmeldpunten) is van onschatbare waarde.



Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2008

offline
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Even een kleine update mbt betere foto's van de toestand tot nu toe.
Vanavond overigens boekbindruggen ónder de tafel geplakt (geen fotos daarvan dat dan weer wel, euhhh niet)












Aangezien de grijze draad op is (moet van Velleman komen, is redelijk stug, waardoor je het gemakkelijk in de bindruggen kunt drukken), nog niet alle bezetmeldingen van draden voorzien, ga ik nu eerst maar de draden door de bindruggen trekken en aansluiten op de tams S88's plus dito de wissels aan de kuehn's.
Volgende week vermoedelijk ontvangst van de Littfinski HSI-S88-RS232. Ivm staking van de TNT doe ik de bestelling volgende week, om te voorkomen, dat het in de zending wegraakt...
Velleman grijze draad (euro 9,95 bij electronicazaak in Groningen, is overigens daar ook pas begin januari...) op rol van 100m! bevalt mij zeer goed.
De bedoeling is om het schaduwstation electronisch gereed te hebben om deze geheel te kunnen testen.
Alvorens verder te bouwen.

Zie je.
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Ziet er prachtig uit!


groeten minitreintje/Dylan
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
matthijs popken
gast

Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
mooi gedaan , ik vind dit trouwens de mooiste fase van de treinerij  8) :lol:

suc6 verder.

groet matthijs

Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Dennis1984
gast

Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Mooi structureel aangepakt! Ik wist niet dat Tilly ook dat grijze spul aanbiedt, hmmm. Dit opent mogelijkheden.

Overigens is de staking van TNT alleen de briefpost, pakketpost wordt gewoon geleverd.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2008

offline
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Goedemorgen,

Dennis: oeps heb ik zeker verkeerd geschreven; Tilly biedt het niet aan, hij heeft mij alleen op het idee gebracht, 6mm grijze spul gewoon bij Lippe Lap.

Matthijs: ja, techniek, het goed werkend krijgen, vind ik ook leuk. Daarna eindeloos prutsen (fine-tunen) met Koploper; zie ik naar uit!

Dylan (Bob?): dank

Gisteravond weer even op mijn rug gelegen (?!) onder de tafel. Dat gaat nog wel even duren, alvorens alle draden door de boekbindruggen getrokken zijn en aangesloten. Sommige bezetmelddraden (grijs) zijn wat te kort (...) en moeten verlengd worden: solderen en krimpkousen aanbrengen, kost meer tijd. Voor de wisseldraden tot nu toe lengte oké.
Bestelling van littfinski hsi88 stel ik nog even uit, tnt is op het moment niet erg betrouwbaar. Ook vandaag wordt er weer niet bezorgd. Of de pakketjes wel worden bezorgd, vraag ik mij af. Ik neem het zekere voor het onzekere en wacht tot eind vd week.
JH
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
matthijs popken
gast

Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
hallo Tikker,

ik heb nog wel een vraag/opmerking:
zie ik het goed dat je alles (s88 , voeding , enz) door dezelfde kabelgoot heen doet ?
(is dat niet een risico ? :?)

mvgr ,

      Matthijs
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2008

offline
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Matthijs,
Heb ik, ja, zou dat problemen veroorzaken?
Voor de s88 gebruik ik dientengevolge afgeschermde utp-kabel van Tams.
Of toch beter aparte kabelgoot?
JH
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Citaat van: tikker op woensdag 15 december 2010, 08:03:26
Goedemorgen,

Dennis: oeps heb ik zeker verkeerd geschreven; Tilly biedt het niet aan, hij heeft mij alleen op het idee gebracht, 6mm grijze spul gewoon bij Lippe Lap.

Matthijs: ja, techniek, het goed werkend krijgen, vind ik ook leuk. Daarna eindeloos prutsen (fine-tunen) met Koploper; zie ik naar uit!

Dylan (Bob?): dank

Gisteravond weer even op mijn rug gelegen (?!) onder de tafel. Dat gaat nog wel even duren, alvorens alle draden door de boekbindruggen getrokken zijn en aangesloten. Sommige bezetmelddraden (grijs) zijn wat te kort (...) en moeten verlengd worden: solderen en krimpkousen aanbrengen, kost meer tijd. Voor de wisseldraden tot nu toe lengte oké.
Bestelling van littfinski hsi88 stel ik nog even uit, tnt is op het moment niet erg betrouwbaar. Ook vandaag wordt er weer niet bezorgd. Of de pakketjes wel worden bezorgd, vraag ik mij af. Ik neem het zekere voor het onzekere en wacht tot eind vd week.
JH

Bob?? Wat bedoel je daarmee?


groeten minitreintje/Dylan
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
matthijs popken
gast

Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Citaat van: tikker op woensdag 15 december 2010, 17:45:36
Matthijs,
Heb ik, ja, zou dat problemen veroorzaken?

ik hoor wel eens van sommige mensen op het forum dat dit tot storing KAN lijden , ik
wil dat risico bij de aanleg niet gaan nemen (zover ben ik nog niet).
ik heb nog een testbaantje. :?

gr,
matthijs
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2008

offline
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Ik zal kijken of ik eea anders kan aanleggen, bedankt.
JH
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2007

offline
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Hoi JH,

je bent goed bezig :D

maar ik zie zoveel terugmelddraden :shock: Bestaan de opstelsporen uit meerdere blok(jes) of zo?

Groetjes, John

PS: misschien moet je dit draadje laten verplaatsen naar modelbaanbouw. Daar hoort het volgens mij beter thuis dan hier.
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2008

offline
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Dag John,

Goed voorbeeld doet goed volgen, zeg ik altijd!

Ja, veel terugmelddraden, omdat ik inderdaad meerdere blokken per opstelspoor heb (2 bij de langere), en elk blok per definitie voorzie van 3 melders. Ik kan op dit moment niet overzien of ik de banen in één richting ga berijden of beide (ben dus dan flexibel naar de toekomst toe). Ik heb goede ervaringen met 3 melders per blok, daarmee kun je "alle richtingen uit", letterlijk en figuurlijk, dus vandaar. Mijn schaduwstation is voorzien van 6 bezetmelders = 6 x 16 = 96 melders (...) lekker bezig! Inmiddels gistermiddag de laatste aansluitingen gemaakt (Hoewel, niet écht de laatste, want de grijze draad is op en nog niet alle melders zijn aangesoldeerd) nog een paar dus. Ook de wissels aangesloten op de Kuehn-decoders (mogelijkheid om 8, ja acht per decoder, wissels aan te sluiten, wat ik dan ook doe). Handige dingen, hoor, je kunt ze zelf een adres programmeren (en weet ik het allemaal niet...), software-matig. Ook daar dus erg flexibel mee.

Jan Heine

ps: je opmerking voorgelegd aan forumbeheer.
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
matthijs popken
gast

Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Hallo Tikker,

heb je een link voor mij van die Wisseldecoders ??
ben nu wel een beetje schieuwnierig  :mrgreen: :mrgreen:

Gr,
Matthijs
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Citaat van: tikker op dinsdag 09 november 2010, 20:02:12Ik ben bezig om het eerste deel (het schaduwstation)  te implementeren.

Hoi,

de sporen van je schaduwstation zijn niet allemaal even lang. Vind je dat handig? Heb je dat om een speciale reden gedaan?

Ik heb juist zodanig gepland dat in mijn schaduwstation alle sporen even lang zijn zodat alle treinen overal kunnen staan.

Maar nogmaals, misschien had je daar reden(en) voor. Ben benieuwd en verder heel veel succes met de aanleg van je baan!
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2008

offline
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
@Matthijs:

Effe googelen. Ik heb ze bij MTE gekocht:
http://www.modeltreinexpress.nl/www/artikelen.asp?merk=Kuehn&groepnaamid=3672
fotootje vind je daar ook.
Nederlandse handleiding moet ook ergens op internet te vinden zijn....
Ik herinner mij nu, dat er hier op het forum ook eens over is gesproken.

@Hans:
Ruimte plus symmetrie. Ik heb verschillende lengtes treinen, waarvan ook enkele uitsluitende loks, dus....
Op deze manier heb ik een symmetrisch beeld, vond ik mooi. Én kan ik van beide richtingen berijden.

Jan Heine
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Citaat van: tikker op maandag 20 december 2010, 12:59:29
Op deze manier heb ik een symmetrisch beeld, vond ik mooi.

Hoi Jan Heine,

voor jouw informatie. Zo wordt mijn hoofd-schaduwstation (bovenste gedeelte):


Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2008

offline
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Dag Hans,

Ziet er inderdaad ook zeer fraai uit. Zo kan het ook !


Jan Heine

Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Citaat van: tikker op maandag 20 december 2010, 13:37:08"I stick to my plan", nevertheless.

Het was absoluut niet mijn bedoeling jou op andere gedachten te brengen. Gewoon je eigen plan trekken......... :D
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2007

offline
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Jan Heine,

ik hoop niet dat je het erg vindt maar ik wil even reageren op het plan van Hans.

Hans,

waarom heb je eigenlijk die opening tussen het 4e en 5e spoor :?: En kijkende naar het achterste spoor wat op 1.5m diepte ligt, is dit nog wel bereikbaar?

Groetjes, John
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Citaat van: Tilly op maandag 20 december 2010, 23:00:58ik wil even reageren op het plan van Hans.

Hallo John,

dank voor je belangstelling. Lijkt mij geen probleem.

De opening tussen het 4e en 5e spoor heeft alles te maken met een risico dat ik hiermee wil uitbannen. In het begin (links) waar eventueel een wissel zou kunnen liggen bevindt zich (helaas) ook een staander van m'n railspiraal. Het "profiel van vrije ruimte" komt daar dusdanig in gevaar dat uitzwenkende voertuigen de staander kunnen raken met alle gevolgen van dien. Mijn gedachtengang: dan maar een spoor minder.

Het achterste spoor is bereikbaar. Ik heb tot nu toe steeds vergeten ook daar een aanduiding "naar niveau 2" te plaatsten. Maar ook daar komt een railspiraal naar boven.

John, ik hoop dat het zo duidelijk is. Heb je ook WinTrack? Mocht je geïnteresseerd zijn dan stuur ik m'n hele railplan naar je toe. Dan kun je zien wat mijn verdere bedoelingen zijn.
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2007

offline
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Hans,

ok, bedankt voor je antwoord.

Ik ben in bezit van Wintrack 8.0 en ben wel geïnteresseerd.

Groetjes, John
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Citaat van: Tilly op maandag 20 december 2010, 23:27:02Ik ben in bezit van Wintrack 8.0 en ben wel geïnteresseerd.

Is goed John, komt eraan. Wel graag goed bekijken en eventueel commentaar is hartelijk welkom van een zo te zien zeer ervaren modelbaan-bouwer.
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Citaat van: Hans Biere op maandag 20 december 2010, 23:33:33
Is goed John, komt eraan. Wel graag goed bekijken en eventueel commentaar is hartelijk welkom van een zo te zien zeer ervaren modelbaan-bouwer.
Hans,
IK heb nagenoeg dezelfde ruimte ter beschikking en nagenoeg hetzelfde schaduwstation. AL heel wat plannen gemaakt voor de bovenbouw  maar altijd is het uiteindelijk net niet wat ik eerst in gedachten had. Ik ben ook geïnteresseerd in de bovenbaan van jou.

Vriendelijke groet,

Noud 

Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)
Lid sinds: 2008

offline
Re:Nieuwe Tikker Baan (NTB)




Ter bevestiging van mijn hellingbaan aan de ondergrond dmv draadeinden m10.
Nog niet zo gemakkelijk om deze inslagmoeren te verkrijgen. Meestal gaat het tot m8. Ik heb draadeinden m10...
Kom ik terecht bij een klimwinkel. Zij gebruiken ze om de handvaten aan de klimwand te bevestigen....
Gister besteld, vandaag met de post hier. Chapeau.