Goedemorgen Allen,
Schaduwstation aangepast: de "scheve" sporen iets korter door "rechte" opstelsporen onderaan. Betere aansluiting van de diverse rails, vloeiender verloop. Opstelmogelijkheid om uit/in te rijden.
Om de baan van voldoende stroom te voorzien heb ik besloten om de Reloaded-uitbreiding voor mijn CS1 2.0.4 te kopen bij Hobbytreinen (Als alternatief van plaatsen van boosters enzo...) . Heb ik inmiddels bij hun besteld, ben benieuwd wanneer ik eea kan ontvangen. Na installatie zal ik dus een Ecos-rijder zijn (?!). In afwachting daarop, ga ik de baan dóór ontwikkelen.
Momenteel rijd ik met ca. 8 treinen tegelijk, dan springt soms de hele baan op tilt: alles vertraagt tot stilstand en geluiden gaan alle aan, m'n rolbrug begint als het ware te "resetten". Ik heb daarom geconcludeerd dat er meer vermogen op de baan moet, vandaar.
In mijn voorgaande baan (is nog operationeel) heb ik geleerd, dat je de stopmelders, met name, alle even lang moet maken. Op sommige plaatsen had ik 24094 als stopmelder, die zijn gewoon te kort. (Als binnenkomstmelder levert het géén problemen op). Ik ga gebruik maken van volledige detectie, dus inrij- of
binnenkomstmelder (24188 of 24172) dan een
tussensectie en vervolgens uitrij- of
stopmelder (24188 of 24172). Nog beter is het om inrij en uitrij uit een veelvoud hiervan te maken, maar dat kost me teveel ruimte, dus doe ik niet. Aangezien ik in principe de sporen in 2 richtingen laat berijden, geldt dus de inrijsectie ook als uitrijsectie en vv. Dus is de maatgevende de uitrij/stopsectie.
Voor de wissels in mijn schaduwstation ga ik externe decoders gebruiken. Ik denk eraan diverse Kuehn WD10's aan te schaffen. Deze kunnen 8 (ácht!) wissels besturen, heb ik begrepen. Draad kan hier met schroefverbinding worden vastgezet, itt die van ESU. Natuurlijk is het leuk om een decodertje onder in het railbed van de wissel te plaatsen, maar wordt me veel te duur. Daarbij komt, dat ik de Kuehn (evenals trouwens de ESU of Viessmann) apart van stroom kan voorzien, wat aanzienlijk scheelt op de stroomafname van de Centrale. Waarschijnlijk bij MTE het goedkoopst (...) Maar even op de komende beurs in Houten (09-10-10) een afspraak met hun maken.
Voor de wisselaandrijvingen zal ik genoodzaakt zijn die van M* te gebruiken. Dat betekent alle afschakelingen eruit solderen, want die geven altijd storingen bij digitaal rijden met Koploper (of welk ander programma ook). Wat een werk.......
Tot zover.
JH