Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

De Schappenbaan

Gestart door ernstcramer maandag 20 september 2010, 14:03:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:De Schappenbaan
jakeman
gast

Re:De Schappenbaan
Hoi Ernst,
Dank voor de uitleg en links!
Ik las van iemand dat ik over 1 middenpaal aan weerszijden zo'n uidtrager kon vastmaken. Ik heb dan dus steeds 2 van die 371 overspanningen nodig denk ik.
Ik heb inmiddels de Sommerfeldt bovenleiding handleiding besteld. Ik ga het eens goed bestuderen! Wordt vervolgd!
Groeten Jake
Re:De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

offline
Re:De Schappenbaan
Hoi Jake,

De catalogus kun je downloaden op internet, jij wil kiezen voor de portaalmasten 371 ik heb zelf de 370. Je moet goed bekijken welke je wil.

groetjes Martin.
Re:De Schappenbaan
jakeman
gast

Re:De Schappenbaan
Hoi Martin, De Catalogus heb ik inderdaad, maar er is ook een handleiding met daarin uitleg en de verschillende mogelijkheden met alle afmetingen. Die wil ik dus wel hebben, dat is handig voor Zwitserse bovenleiding!
Groeten Jake
Re:De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:De Schappenbaan
Citaat van: jakeman op donderdag 12 mei 2011, 00:28:23
...Catalogus ... Die wil ik dus wel hebben, dat is handig voor Zwitserse bovenleiding...

Is inderdaad heel handig! En instructief.
Re:De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:De Schappenbaan
Ik heb nog niet gelijk weer een foto-update maar ben druk bezig met de verdere bouw van de railspiraal. Daarop ben ik dus druk bezig met de bovenleiding op het laagste niveau: zoals ik eerder schreef een heel gepuzzel. Wel is duidelijk dat ik rustig de Viessmann-masten en de Sommerfeldt-masten door elkaar kan gebruiken waarbij ik eigenlijk de Sommerfeldt constructie net iets fraaier vind. Ben ik nog wel op zoek of je die extra uithouder die de Sommerfeldt constructie kent, ook daadwerkelijk moet toepassen. Nu doe ik het op de eenvoudige manier:


Kan iemand daar uitsluitsel over geven?

Daarnaast ben ik er bijna aan toe om wissels aan te gaan sluiten en heb dus vandaag de bestelling geplaatst voor de modules. Dat zijn zogenoemde drivermodules van Hans Deloof waarop de Märklin wissels aangesloten kunnen worden. Daarnaast de benodigde componenten bij Conrad. Laat maar komen die spullen... :-)
Re:De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:De Schappenbaan
Vandaag dus mijn eerste pakje van alle bestellingen voor de besturing binnen: die van Conrad. Nou hopen dat de printplaten ook snel komen, kan ik aan de slag. In mijn vorige post heb ik nog een reactie gevraagd op de montage van de bovenleiding: of daar officieel die extra uithouder aan gemonteerd zou moeten worden... (sorry, beetje ingewikkeld geschreven... :?)

Wie weet het?
Re:De Schappenbaan | de Intellibox...
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:De Schappenbaan | de Intellibox...
Tja, op die printplaten zit ik dus nog steeds te wachten...
en dus ben ik maar aan de slag gegaan om te zien of ik mijn Intellibox aan de baan kan hangen. Nou, op zich ziet dat er wel prima uit, maar....

- er staat spanning op de baan
- loknummer ingevoerd
- motorola formaat gekozen (maar welke dan... oud of nieuw format...)

loknummer kiezen en toen...NIETS...  :?
ik heb de hele instructie nog eens door zitten lezen en zie niet wat er fout gaat. En dus wat nu? Iemand een leuk advies?  8o
Re:De Schappenbaan | de Intellibox...
Citaat van: ernstcramer op zaterdag 11 juni 2011, 00:26:32

- er staat spanning op de baan
- loknummer ingevoerd
- motorola formaat gekozen (maar welke dan... oud of nieuw format...)

loknummer kiezen en toen...NIETS...  :?


Wat is precies je vraag, gaat het om de LocoBooster of voed je je baan vanuit de IB?

Alle moderne decoders luisteren naar MM nieuw. Als je Multiprotocol decoders hebt kun je beter DCC rijden met een IB. Je hebt dan namelijk 28 stappen.

Gr, Ben.
Re:De Schappenbaan
chopper
gast

Re:De Schappenbaan
Hallo Ernst.

Dat wordt een hele mooie baan als ik je ontwerpen zie zeg!
Ben echt benieuwd wat je ervan weet te maken.

Ik hoop dat het lukt met de juiste type's bovenleiding en dat het eindresultaat maar mooi zal wezen!
Veel plezier verder en succes, ik blijf je baanbouw trouw volgen!

Vriendelijke Groet,
Elden.
Re:De Schappenbaan | de Intellibox...
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:De Schappenbaan | de Intellibox...
Citaat van: Spoorman op zaterdag 11 juni 2011, 08:05:09
Wat is precies je vraag, gaat het om de LocoBooster of voed je je baan vanuit de IB?
...

Ik voed de baan direct vanuit de IB. LocoBooster er tussen is wat mij betreft stap 2. Ik redeneer maar zo: nieuwe techniek stapje voor stapje doen... 8)

Citaat van: Spoorman op zaterdag 11 juni 2011, 08:05:09
...Alle moderne decoders luisteren naar MM nieuw. ...

Het betreft een Märklin stoomloc uit zo'n startset van ik denk 2 jaar oud... Märklin nieuw?
Re:De Schappenbaan | de Intellibox...
Citaat van: ernstcramer op zaterdag 11 juni 2011, 21:11:12

Citaat van: Spoorman op zaterdag 11 juni 2011, 08:05:09
...Alle moderne decoders luisteren naar MM nieuw. ...

Het betreft een Märklin stoomloc uit zo'n startset van ik denk 2 jaar oud... Märklin nieuw?

Zou het op Motorola nieuw moeten doen. Adres goed gekozen?

Doen andere loks het ook niet?

Gr, Ben.
Re:De Schappenbaan | de Intellibox...
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:De Schappenbaan | de Intellibox...
Citaat van: Spoorman op zaterdag 11 juni 2011, 21:15:08
...Doen andere loks het ook niet?...

Tja, het is de eerste die ik erop zette...
vanavond nog eens testen met Motorola nieuw.
Die 14 stappen he, da's best wel weinig... 8o Kun je niet echt fijn regelen met de snelheden voor bv rangeren. Hoe lossen jullie dat op? gaat dat in een programma beter? of kan die ook alleen maar de stappen uitdelen die de decoder aan kan?  8)
Re:De Schappenbaan
Lid sinds: 2011

offline
Re:De Schappenbaan
Hallo Ernst,

Oud of Nieuw heeft bij mij geen merkbaar verschil opgeleverd. Gewoon proberen of zetten op het type waarvan je de meeste loc's hebt.
In Koploper kun je de topsnelheid per loc niet te hoog kiezen zodat de stappen ook niet te groot worden, heb ik begrepen. Misschien lost zo'n programma ons probleem dan weer op.

groet,
Michiel
Re:De Schappenbaan | de Intellibox...
Citaat van: ernstcramer op zaterdag 11 juni 2011, 22:30:43
Citaat van: Spoorman op zaterdag 11 juni 2011, 21:15:08
...Doen andere loks het ook niet?...

Tja, het is de eerste die ik erop zette...
vanavond nog eens testen met Motorola nieuw.
Die 14 stappen he, da's best wel weinig... 8o Kun je niet echt fijn regelen met de snelheden voor bv rangeren. Hoe lossen jullie dat op? gaat dat in een programma beter? of kan die ook alleen maar de stappen uitdelen die de decoder aan kan?  8)

De IB kan in Motorola alleen op 14 stappen. Zorg voor het beste resultaat dat je alle 14 kunt gebruiken door de maximum snelheid van de lok die je toch niet rijdt terug te schroeven in de decoder b.v. 120km/hr op stap 14. Dat is natuurlijk lok afhankelijk.

De nieuwe Marklin decoders luisteren straks ook naar DCC, dan kan je 28 stappen rijden. DCC verdient trouwens altijd de voorkeur.

Citaat van: Golfer op zaterdag 11 juni 2011, 22:40:58

Gewoon proberen of zetten op het type waarvan je de meeste loc's hebt.


Dit is niet de bedoeling. In het lokmenu van de IB stel je per lok het protocol in.

Gr, Ben.
Re:De Schappenbaan | de Intellibox...
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:De Schappenbaan | de Intellibox...
Citaat van: Spoorman op zondag 12 juni 2011, 06:47:14
...Dit is niet de bedoeling. In het lokmenu van de IB stel je per lok het protocol in...

Euh...als ik de beschrijving goed lees stel je wel eerst een soort "basis hoofdvoorkeur" in. Voor iedere lok wordt daar dan initieel vanuit gegaan. Daarna kan je per lok eventueel een ander format instellen.
Maar nog even om dit mooie stukje info af te ronden:
1) is dat de reden dat er veel andere decoders, bv de lokpilot, op dit forum populair zijn?
2) Is het raadzaam om een DCC decoder in te bouwen?

Straks de update van de resultaten van jullie adviezen...
De Schappenbaan, Intellibox aan de praat!
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan, Intellibox aan de praat!
Eindelijk ben ik zover dat ik kan proberen de Intellibox aan de baan te hangen. Ik heb op de railspiraal nu bijna een hele spiraal liggen waarop ik in één keer kan doorrijden. De rest is al opgedeeld in blokken en aangezien de stroomdetectie units nog gebouwd en geplaatst moeten worden hangen er nu nog maar alleen losse draden onder de baan. Op het gedeelte van de railspiraal dat ik nu aan het bouwen ben kon ik dus een aardig stuk gebruiken om eens een testrondje te gaan maken.

Eerst de opstelling klaar gemaakt. Ik heb voor de Intellibox een aparte voeding; net zoals ik voor iedere booster ook een aparte voeding heb. Voor de test schakel ik nog niet de LocoBooster die intussen al wel gebouwd zijn ertussen. Eén stap per keer heb je vaak je handen al vol genoeg aan.
Hier de opstelling van de Intellibox, samen met voeding en laptop.



Ik moet daar nog een definitieve opstelling voor bouwen. Na het aansluiten van de Intellibox aan de trafo eerst de baan er provisorisch aan gehangen. Handig die krokodillenklemmen?



Maar de lok reageerde nergens op. Het betreft een Märklin stoomloc BR86 uit een digitale startset. In eerste instantie werkte er niets. En daar zat ik met:
- er staat spanning op de baan
- het loknummer is ingevoerd
- motorola formaat gekozen (ik wist niet of het een oude of nieuwe decoder was?)
?maar er gebeurde dus niets. Gelukkig was er op het forum hulp die met goede tips kwamen. DANK BEN EN MICHIEL :thumbup:



Het licht ging niet aan?wist ik veel dat dit F0 is van de functies?Op de Märklin 6021, die op de testbaan zit, is een aparte toets voor de verlichting. Na enig experimenteren kwam ik daar dan toch achter. Maar voordat het zover was heb ik zo?n beetje alle knopjes uitgeprobeerd.
Na de tips op het forum over decoder type en wat geschuif met de lok blijkt de oplossing heel simpel: vuile baan en dus slecht contact?  :? 8o
Dat eerst maar eens goed schoon maken en ja hoor: bij het plaatsen op de baan ging op commando F0 de verlichting aan. En met een beetje hulp kwam er beweging in.



En zie hier: de eerste test met lok-met-verlichting op mijn baan. Het werkt! Volgende stap is nu de LocoBooster ertussen te zetten, en dan opnieuw de test uitvoeren. Maar eerst even nog een paar metertjes heen en weer, en dan hop verder met de railspiraal.
Re:De Schappenbaan | de Intellibox...
Citaat van: ernstcramer op zondag 12 juni 2011, 21:25:19
Citaat van: Spoorman op zondag 12 juni 2011, 06:47:14
...Dit is niet de bedoeling. In het lokmenu van de IB stel je per lok het protocol in...

Euh...als ik de beschrijving goed lees stel je wel eerst een soort "basis hoofdvoorkeur" in. Voor iedere lok wordt daar dan initieel vanuit gegaan. Daarna kan je per lok eventueel een ander format instellen.
Maar nog even om dit mooie stukje info af te ronden:
1) is dat de reden dat er veel andere decoders, bv de lokpilot, op dit forum populair zijn?
2) Is het raadzaam om een DCC decoder in te bouwen?


Wat je zegt over hoofd voorkeur klopt.

Of het raadzaam is DCC decoders in het bouwen: nee. Je zult zien dat rijden op Motorola 14 stappen (zeker als het computer gestuurd is) best te doen is. Echter als je toch een decoder moet vervangen neem dan een die ook DCC praat waardoor je 28 stappen hebt.

Succes met je volgende stap, de LocoBooster.

Gr, Ben.
Re:De Schappenbaan
Lid sinds: 2011

offline
Re:De Schappenbaan
Mooi dat het werkt ernst! Ik zie leuke foto's.

groet,
Michiel
De Schappenbaan: besturing komt stapje voor stapje
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan: besturing komt stapje voor stapje
De afgelopen week zijn er een heel aantal pakjes bezorgd voor de wisselaansturing, bovenleiding en nog een paar zaken. Niet allemaal gelijk om foto's bij te plaatsen, maar toch een mooie stap verder in het opbouwen van de besturing. Nu zijn de nieuwe stroomdetectiemodules hdm14 :important: van Hans Deloof nog onderweg; wanneer die binnen zijn, en in elkaar gezet, kan ik beginnen aan het "invoeren" van de baan in de besturing.

De Railspiraal vordert ook gestaag; daar hoop ik eerstdaags een update van te kunnen plaatsen.  8)

Voor de besturing zoals die nu samengesteld gaat worden ga ik uit van de modules van Hans Deloof. Die kan je ook combineren met andere merken, maar ik wil op deze manier maar eens beginnen.
De Intellibox wordt verbonden met LocoNet. Aan het LocoNet komen de LocoBoosters te hangen, ieder met eigen voeding. Daarnaast gebruik ik de LocoIO waar je direct (daglicht)seinen op aan kan sluiten of wisselmodules. Ik heb inmiddels 2 boosters gebouwd, ben nu bezig met een aantal LocoIO's en een aantal wisselmodules. Na aansluiting kan dan het proefbedrijf beginnen.
Re:De Schappenbaan
jakeman
gast

Re:De Schappenbaan
 Hoi Ernst, helaas zijn er sommige Locs die intern een wat minder goede massaverbinding hebben. Je kunt dit oplossen door een extra massadraadje in de loc aan te brengen richting de assen die massa opnemen. Dat hebben meerdere mensen op het forum ook gedaan.
Succes met je leuke baan! en Loc

Groeten Jake
De Schappenbaan, modules voor wisselbesturing en terugmelding bij de post
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan, modules voor wisselbesturing en terugmelding bij de post
Citaat van: jakeman op vrijdag 17 juni 2011, 00:35:13
...zijn er sommige Locs die intern een wat minder goede massaverbinding hebben. Je kunt dit oplossen door een extra massadraadje in de loc aan te brengen richting de assen die massa opnemen...

Dank je Jake!  :idea: Ik zal die tip onthouden!  :idea: Maar zoals ik eerder al schreef was het nu vooral een vuile baan... :oops: :oops:

Schreef ik dat ik de nieuwe SD-modules van Hans Deloof had besteld: vandaag was er een pakje bij de post  :D
Ik ben al druk bezig met de productie van de bestelde wisselmodules; daar komen nu de terugmeldmoduels bij. En dat is mooi, want dan kan ik de railspiraal gaan aansluiten en gaan rijden.

Mijn handen jeuken...
...maar eerst nog eventjes voor mijn bedrijf aan de slag... O:-D



Hier de LocoNet Drivermodules. Deze worden via een LocoIO/LocoNet verbonden met de besturing.



En hier de stapel (een klein deel maar hoor... ;)) SD-modules (HDM14)
Re:De Schappenbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De Schappenbaan
Hallo Ernst,

Jij hebt nog wel even wat te doen  :)
Wat een stappel.

Succes met solderen van de printjes.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
De Schappenbaan, update 17/6/2011
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan, update 17/6/2011
Gisteren en vandaag bezig geweest met het samenbouwen van de modules van Hans Deloof om de wissels aan te kunnen sturen. Hierbij een paar foto's van die bouw.
Het begint met de printplaat. Ik probeer, analoog aan eerdere bouwpakketten die ik in elkaar gesoldeerd heb, gestructureerd de componenten vervolgens op de print te zetten.



Aanbrengen van de draadbruggen, diodes, weerstanden:


Aanbrengen IC-voetjes:


Aanbrengen van de transitoren:


Aanbrengen van de diverse aansluitingen op de print:


Aanbrengen van de optocouplers:


Ik heb voor deze eerste serie wisselmodules gebruik gemaakt van de optie om controle LED?s in te bouwen. Deze zijn geplaatst net naast de transistors, op de foto?s aan de rechter kant.
De LocoDriver wordt aan de ene zijde aangesloten op LocoIO en aan de andere zijde wordt daar de hardware van de baan op aangesloten. Dat kunnen (arm)seinen zijn, wissels of andere onderdelen die met externe voeding geactiveerd worden. De LocoDriver van Hans Deloof kan in 6 verschillende typen gebouwd worden, geschikt voor de verschillende typen seinen en wissels. In dit verslag bouw ik het type MD1 waarmee wissels met gemeenschappelijk voeding (de plus) wordt geschakeld. Zoals Märklinwissels. Je hoeft dus geen aparte digitale wissels in te bouwen, maar kan de standaard uitvoering gebruiken.

Bezig met de samenbouw van 7 modules...



En hier de laatste visuele controle:



Wanneer ik ook nog de andere LocoIO modules waar deze op aangesloten moeten worden af heb, kan ik gaan testen via de IB Basic.



De Schappenbaan: wissels onder de bovenleiding
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan: wissels onder de bovenleiding
Al eerder beloofd maar hierbij een update met foto's van de werkzaamheden aan de bovenleiding.
Na de start met de bovenleiding op mijn railspiraal module was ik al snel toe aan het aanbrengen van bovenleiding boven de eerste wissels. Je moet dan nadenken over hoe je over de wissels komt, maar tegelijkertijd moest ik in dit geval een ?nieuwe draad? starten. De baan gaat van een enkelsporigtracé namelijk naar dubbelsporig tracé op de 1e laag. Zie hieronder:



De eerste plaatsing leverde al gelijk een probleem op. Want ik had de afspanmast gelijk als start van de nieuwe draad geplaatst, maar dat kan natuurlijk niet. De nieuwe bovenleiding moet eerst ingeschaard worden zodat deze boven het spoor kan komen. Pas dan kan die over de wissel gaan lopen. Dus nieuwe positie gekozen bij de rechte wissel waar het dubbeltracé overgaat in enkeltracé.





Op deze foto is te zien dat de afspaninrichting niet goed de draad boven het aftakkende spoor brengt. Dus moet ik de mast eerder plaatsten. Dan is er ruimte om de nieuwe bovenleiding in te scharen. Dat gebeurt dan op een mast met een dubbele uithouder.





Volgens de beschrijving van Viessmann had ik het bovenleidingvak ingekort en bevestigd aan de afspaninrichting. Maar duidelijk is te zien dat het kennelijk nog te lang is. De afspanwielen zitten aan een stukje elastisch draad en brengt dus echt spanning op de bovenleiding. Tenminste dat zou moeten?
Ik heb dus het vak ingekort voorbij de eerste draagdraad en daarmee ontstaat voldoende trek op het bovenleidingvak.



Daarna kwam een van de moeilijkste puzzels: hoe breng ik de beide bovenleidingvakken goed boven de beide sporen. Ik heb daarvoor de hoge mast met afgespannen draagarm gebruikt. Na enig pas en meetwerk had ik de juiste positie.



En hier is dan het resultaat van de gemonteerde bovenleiding vanaf de afspanmast, ingeschaard en doorgevoerd naar het afbuigende spoor. In detail de continuering op de dubbele uithouder aan deze mast.





Ik werk niet met gebogen bovenleiding draad. Hoewel ik geen echte purist ben gaat me dat toch te ver. Bovendien is het ook niet nodig en vind ik de zigzag die je in de bovenleiding moet brengen mooi om te maken. Maar dan komt het dus heel precies hoever de masten dan uit elkaar kunnen staan. En dat was in de bocht na de meegebogen wissel een probleem. Ik heb er alvast een knikje in gemaakt om te controleren dat de bovenleiding dan goed boven de pantograaf blijft zitten. Eigenlijk moet het ook in de binnenbocht gebeuren.



Daarom gebruik ik op deze plek een mast die de bovenleiding in vorm trekt. Eerst een foto van de trekdraad die het bovenleidingvak op zijn plek moet houden. Daarna gemonteerd en in overzicht waarbij duidelijk de correctie op de ?rechte lijn? te zien is.







En dit is dan het resultaat, precies van boven gefotografeerd.









Een mooie en geslaagde puzzel, waar overigens wel heel wat uurtjes in zijn gaan zitten.
Re:De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

offline
Re:De Schappenbaan
Hoi Ernst,

Mooi hoor die bovenleiding, als ik het goed heb is het Viessmann?

groetjes Martin.
Re:De Schappenbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De Schappenbaan
Hallo Ernst,

Wat een werk die bovenleiding  :O maar fijn dat je eruit bent.

Door de bovenstaande foto,s weten we ook gelijk hoe je eruit ziet  >:-D >:-D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De Schappenbaan
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:De Schappenbaan
Hoi Ernst, heel erg mooi deze puzzel van bovenleiding, ben toevallig ook met de bovenleiding bezig, maar maak me er iets makkelijker van af ( 1 draads bovenleiding). Mooie print heb je weer gemaakt,  vr gr Arie
Re:De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:De Schappenbaan
Citaat van: oosterom op zondag 19 juni 2011, 00:37:35
Hoi Ernst,

Mooi hoor die bovenleiding, als ik het goed heb is het Viessmann?

groetjes Martin.

Een mix van Viessmann (op de moduulscheidingen, omdat deze bovenleiding demontabel blijft) en Sommerfeldt. Ik vind het allebei mooi spul!
Re:De Schappenbaan
jakeman
gast

Re:De Schappenbaan
Dat ziet er erg vakkundig uit! Ik ben zover nog niet, maar hoop dat de bovenleiding ook ooit zo mooi wordt als bij jou!
Ik neem in het Duiste gedeelte Viesmann en in het Zwitserse gedeelte Sommerfeldt. Als de baan verhuisd moet worden soldeer ik daar de draden maar weer los denk ik :?
Groeten en blijf je volgen!

Jake
De Schappenbaan: update 30/6 - Intellibox en LocoNet
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan: update 30/6 - Intellibox en LocoNet
Ik heb nog geen uitgebreide foto update beschikbaar maar er gebeurt best wel wat. Zo heb ik twee LocoBoosters gebouwd, stroomdetectie modules, LocoIO modules...

Nu heb ik de Intellibox in stelling gebracht, aangesloten en gekoppeld aan de computer, maar dan kom je op het punt: hoe kan ik dat alles testen.
In dit draadje heb ik aangegeven waar ik tegenaan liep om de IB Basic aan de praat te krijgen via de computer. En ook mijn LocoBoosters krijg ik vooralsnog niet aan de praat.

Dus daarom ben ik op zoek naar een mogelijkheid om te kunnen testen of en zo ja hoe de communicatie verloopt bij een aangesloten Intellibox. Nu doe ik dat door Koploper of Windigipet te starten en dan kun je eigenlijk alleen zien dat je geen foutmelding krijgt (bv centrale niet gevonden). Maar wat zou het handig zijn als er gewoon een eenvoudig tooltje is waarmee je bijvoorbeeld snel een paar commando's kan geven die dan zichtbaar zijn in de display van de IB. Dus als iemand een idee heeft... O:-D
Ik gebruik, zoals bekend, de modules van Hans Deloof, en dat programma gaf ook geen reactie aan als ik de Intellibox koppel. Inmiddels lijkt dat opgelost, alhoewel ik moet zeggen dat dit "haast bij toeval" lukte.

Waar ik niet op verdacht was is dat je de Intellibox Basic, waar dus een LocoBuffer in zit, apart moet configureren om de functie beschikbaar te krijgen. Dankzij oplettende meelezers (daarvoor nogmaals dank  :thumbup:) heb ik nu, zo lijkt, de juiste configuratie.
Spannend is nog de instelling over de softwareversie die je moet kunnen instellen in de LocoBuffer. Volgens de handleiding is die niet relevant (aangegeven als "-"). Maar wanneer ik dat probeer in te vullen bij LNCV1 wordt die waarde niet geaccepteerd. Het systeem geeft dan een vraagteken, en vult zelf een "4" in wanneer je dat zelf niet doet. Tja waarom... :?

Verder heeft die hele exercitie geleerd dat de LocoBuffer in de Intellibox Basic (ook dankzij de meelezers in het andere topic) dezelfde eigenschappen heeft als de 63120 van Uhlenbrock. Iets dat overigens ook in de handleiding staat... :oops: :oops:

Maar nu stuiter ik dus op de LocoBooster die ik niet aan de praat krijg. Het lijkt erop dat er iets mis is met de spanningsregelaar op de print, maar ja: ik kan wel een print solderen, maar ik ben natuurlijk een werktuigbouwer... B) het blijkt dat er dus iets mis gaat, maar ik heb geen flauw idee waar. Gelukkig kan ik a.s. zaterdag de modules aan Hans Deloof meegeven in Houten, en dan maar even zijn diagnose afwachten  :P Ik hoop dat de dokter het positief inziet...

Nou ja, de elektronica moet dus ff wachten op de Boosters, dan ga ik binnenkort maar de LocoIO's programmeren. Dan kan ik daarna de terugmeldingen gaan afmonteren in mijn railspiraal.


Re:De Schappenbaan: update 30/6 - Intellibox en LocoNet
Citaat van: ernstcramer op vrijdag 01 juli 2011, 00:32:24
Dus daarom ben ik op zoek naar een mogelijkheid om te kunnen testen of en zo ja hoe de communicatie verloopt bij een aangesloten Intellibox. Nu doe ik dat door Koploper of Windigipet te starten en dan kun je eigenlijk alleen zien dat je geen foutmelding krijgt (bv centrale niet gevonden). Maar wat zou het handig zijn als er gewoon een eenvoudig tooltje is waarmee je bijvoorbeeld snel een paar commando's kan geven die dan zichtbaar zijn in de display van de IB. Dus als iemand een idee heeft... O:-D

gewoon: gas geven! Loc invoeren in koploper, plaatsen op testovaal en gaan. De enige test naar mijn idee komen alle basics aan bod  ;)

Wellicht in een stap terug nog alle bezetmelders eerst op je IB basic testen? Jij hebt zoveel nieuw spul dat je dadelijk niet meer kan duiden wat er niet werkt in het geval dat er iets niet werkt   ;)

Veel succes Ernst!


Michiel
Re:De Schappenbaan: update 30/6 - Intellibox en LocoNet
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:De Schappenbaan: update 30/6 - Intellibox en LocoNet
Citaat van: Golfer op vrijdag 01 juli 2011, 08:38:20
...Jij hebt zoveel nieuw spul dat je dadelijk niet meer kan duiden wat er niet werkt in het geval dat er iets niet werkt ...Michiel

:D :D
Dat klopt wel...
maar vandaar dat ik stukje bij beetje aansluit en dus niet alles tegelijk. Om bijvoorbeeld de stroomdetectie te kunnen monteren en aan te sluiten moet de railspiraal eigenlijk uit elkaar. Maar dat is nog ff een werkje waar ik nog niet aan toe ben. En om nou op je rug onder die railspiraal alles op zijn kop te gaan liggen solderen... :?
Om het nog even te laten zien:

De basistafel...

...en hier al een stuk opbouw...


Maar dank voor het steuntje in de rug  :thumbup:

Trouwens, ff off-topic...
Ik heb iedere keer ruzie met photobucket, dat ie vastloopt. Herkennen jullie dat? en is daar een alternatief voor?
Re:De Schappenbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De Schappenbaan
Hoi Ernst.

Ik gebruik tinypic voor het up-loaden van mijn foto,s en dat werkt goed ( een keer een probleem gehad ).

Je bent weer lekker druk in de weer, succes met aansluiten.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De Schappenbaan: update 30/6 - Intellibox en LocoNet
Citaat van: ernstcramer op vrijdag 01 juli 2011, 16:44:55

Maar dank voor het steuntje in de rug  :thumbup:

Graag gedaan hoor maar ik hoop dat die rug het houdt onder die lage basistafel..  :?

Groet,
Michiel
De Schappenbaan: wat als het ff niet lukt...
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan: wat als het ff niet lukt...
Het is best een heel werk om alle modules in elkaar te solderen. Maar dat is wel een heel leuke bijkomstigheid in deze hobby. In de vorige besturing (die van MpC) moest ik ook alle printplaten zelf solderen. Al snap ik weinig van wat er nu gebeurt op zo’n print het geeft best voldoening als het er weer goed uitziet. Maar nu moeten er een heel aantal LocoIO’s gesoldeerd worden en niet te vergeten alle terugmeldingen, de nieuwe HDM14 van Hans Deloof. Er zitten 4 terugmeldingen op 1 HDM14 module; voor het eerste gedeelte van de railspiraal heb ik pakweg 40 terugmeldingen nodig. Dus dat wordt productie draaien…...

En dat moet je zorgvuldig doen. Des te frusterender is het als dat allemaal niet tot het gewenste resultaat leidt. Bij het aansluiten van de LocoDriver en later de LocoIO gaan de controle led’s van de 5V niet branden. En dat zou wel moeten wil het werken. Ik heb van alles getest, zelfs per telefoon gecoacht door Hans Deloof om te zien of we kunnen vinden waar het in zit. Niet dus. Het enige dat we kunnen vinden dat is dat het circuitje dat de 5 volt moet leveren dat niet doet. Afgelopen zaterdag heb ik een paar modules aan Hans Deloof meegegeven, die was op de beurs in Houten. En nu maar even afwachten wat de uitslag wordt…

En @Michiel: ik ga dus (als het ff niet nodig is... :D) niet onder die tafel liggen. Het is de bedoeling dat wanneer ik op halve hoogte (van de railspiraal) ben ik de tafels uit elkaar haal en dan op zijn kant leg. Kan ik dan solderen... 8)

Tenminste: dat is de gedachte... ;)
De Schappenbaan: Goed nieuws!
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan: Goed nieuws!
Meldde ik 2 juli nog dat het met de besturingskaarten van Hans Deloof niet allemaal lukte, vandaag was er goed nieuws! Heel goed zelfs: de kaarten komen weer naar Zeewolde. Het oordeel van de ?dokter? is stevig  :? 8o:

     ??Op ALLE boards stonden de LED?s omgekeerd, en dan kunnen de boosters niet werken. Ook mankeerde op iedere booster de weerstand R29, die staat in mijn handleiding maar niet in de papieren die je zelf had gemaakt. Na de LED?s omgedraaid te hebben en de weerstanden te plaatsen werkte alles prima.

Op de afbeelding hieronder heb ik aangegeven waar het fout zit:


In de witte cirkel ontbreekt een weerstand van 47kΩ. En in de gele cirkels de led?s op de printplaten die dus kennelijk allemaal verkeerd om zitten. Nu vond ik dat de destijds bij de vorige besturing ook al ingewikkeld hoe je dat kon onthouden. Ik dacht goed onthouden te hebben dat de lange poot van de led bij het merktekentje moest?fout dus. Hans Deloof reikte een mooi ezelsbruggetje aan (ik neem aan dat dit niets nieuws is voor de echte electromensen onder ons?)

??Op het symbool staat een ?C? van Cathode (engels) of Kathode (nederlands) = Korte poot?

Staat genoteerd.  8)
Nu wachten todat ik de kaarten weer heb, en dan inbouwen. Er is genoeg te doen!
Re:De Schappenbaan
Lid sinds: 2011

offline
Re:De Schappenbaan
Ik heb er sowiezo bewondering voor hoor! Voortaan één afgemonteerde kopen voor een goed vergelijk?

groet,
Michiel
Re:De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:De Schappenbaan
Citaat van: Golfer op dinsdag 19 juli 2011, 22:03:48
Ik heb er sowiezo bewondering voor hoor! Voortaan één afgemonteerde kopen voor een goed vergelijk?...

Tja: kant en klare worden er hier niet van verkocht. Je kan vanaf de site van Hans Deloof doorklikken naar de webshop van Het Spoor in Belgie en vandaar de prints (soms aangevuld met onderdelen) zelf bestellen. Bij een aantal kaarten moet je dan zelf wel alle onderdelen bijvoorbeeld via Conrad bestellen. Ik heb daarvan overzichten per kaart gemaakt met bestelnummers op basis van de info die je van Hans Deloof krijgt. Kan ik een volgende keer zo een nieuwe bestelling plaatsen... :-)

Zou ook niet moeten hoeven hoor een kant-en-klare als referentie: ik heb gewoon niet goed gekeken, het stond in de beschrijving wel goed aangegeven. Zie bijvoorbeeld in de handleiding: http://users.telenet.be/deloof/booster/LocoBoosterNL.pdf

Alleen die led's  :idea:, tja, daar moet je dus wel ff bij nadenken. Ik ben begonnen met het zelf veranderen op de prints die ik al klaar heb liggen. Ze zitten allemaal fout... :warning: :warning:
De Schappenbaan: eerst de theorie
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan: eerst de theorie
Zoals ik al eerder schreef ben ik bezig om de besturing van de IB Basic, het LocoNet en een besturingsprogramma aan te sluiten. Ik doe dat stap voor stap. Op mijn site heb ik dat uitgebreid beschreven.

Om hier een indruk te geven het schema dat ik nodig heb om de besturing ook daadwerkelijk in te kunnen richten.


De keuze is gevallen op het nieuwste type terugmelding HDM14 van Hans Deloof uit België, geheel compatible met LocoNet. Daarnaast heb ik de keuze gemaakt voor stroomdetectie, omdat ik dat ook kan toepassen in de wisselstraten. En dat wil ik graag: de meeste ontsporingen gebeuren vaak op de wissels en meestal helemaal achteraan op je baan?

Voor zover ik dat kan nagaan is dat hetzelfde als een S88 (die weliswaar voor massadetectie is ontworpen) in combinatie met een LocoNetadapter. Uhlenbrock heeft ook terugmelders voor LocoNet (stroomdetectie art-nr 63340 ? 8 aansluitingen; massadetectie art-nr 63350 ? 16 aansluitingen). In tegenstelling tot wat de specificatie van LocoNet vraagt (specificatie door Digitrax) hebben deze Uhlenbrock modules geen aparte stroomvoorziening.

De aansluiting van de wissels gaat via de LocoDriver HDM11 van Hans Deloof. Deze kan op veel verschillende manieren worden samengesteld; de matrix opbouw maakt 7 varianten mogelijk. Afhankelijk van het type wissels, seinen, of andere te besturen onderdelen, kan de print aangevuld worden. Voor het aansluiten van wisselsaandrijvingen met gemeenschappelijke positieve verbinding, zoals de Märklin wissels, heb ik type MD1 gebruikt. Voor wissels met servomotoren of andere typen is of een andere uitvoering van deze driver HDM11 nodig, of nog weer een andere kaart. Deze beschrijf ik hier niet; de aansluiting van deze kaarten van Hans Deloof gebeurt echter ook via een LocoIO.

Ik realiseer me dat er nog heel veel andere configuraties mogelijk zijn. Met andere fabrikaten terugmeldingen, niet de standaard wissels van Märklin maar van andere merken. Servobesturingen, overwegen, toepassen van massadetectie in plaats van stroomdetectie. Maar ik heb hier willen laten zien met welke configuratie ik aan de slag ga, en zal van de praktijervaringen ook verslag doen.
Re:De Schappenbaan
Spoorman
gast

Re:De Schappenbaan
Citaat van: ernstcramer op zaterdag 30 juli 2011, 16:32:43

De keuze is gevallen op het nieuwste type terugmelding HDM14 van Hans Deloof uit België, geheel compatible met LocoNet. Daarnaast heb ik de keuze gemaakt voor stroomdetectie, omdat ik dat ook kan toepassen in de wisselstraten. En dat wil ik graag: de meeste ontsporingen gebeuren vaak op de wissels en meestal helemaal achteraan op je baan


Goede keuze LocoNet. :thumbup:

Maar waarom stroomdetectie: dat heeft toch geen zin met 3rail? Je kunt alléén maar stroomverbruikers detecteren en dat zijn je lok's, niet de rijtuigen en wagons. En ontsporingen kun je niet detecteren, je centrale stopt er mee  :) dus stroomdetectie in de wisselstraat om die reden heeft m.i. geen zin. ;)

Gr, Ben.
Re:De Schappenbaan
Lid sinds: 2007

offline
Re:De Schappenbaan
Hoi Ernst,

waarom je niet voor massadetectie begrijp ik ook niet helemaal maar je tekening ziet er prachtig uit :thumbup:

Groetjes, John
Re:De Schappenbaan: eerst de theorie
Citaat van: ernstcramer op zaterdag 30 juli 2011, 16:32:43
Voor zover ik dat kan nagaan is dat hetzelfde als een S88 (die weliswaar voor massadetectie is ontworpen) in combinatie met een LocoNetadapter. Uhlenbrock heeft ook terugmelders voor LocoNet (stroomdetectie art-nr 63340 ? 8 aansluitingen; massadetectie art-nr 63350 ? 16 aansluitingen). In tegenstelling tot wat de specificatie van LocoNet vraagt (specificatie door Digitrax) hebben deze Uhlenbrock modules geen aparte stroomvoorziening.

Hallo Ernst,

Ik neem genoegen met een melder vóór en één na het wissel en daar waar er twee of meer wissels achter elkaar zijn neem ik het risico maar. De treinen zijn vaak lang genoeg. Je vergeet trouwens de 63330 voor 3-rail waarvan ik er ook 1 heb tussenzitten. Deze heeft overigens ook geen aansluiting voor externe voeding.

groet,
Michiel
Re:De Schappenbaan: eerst de theorie
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:De Schappenbaan: eerst de theorie
Citaat van: Golfer op zaterdag 30 juli 2011, 19:31:36
...Ik neem genoegen met een melder vóór en één na het wissel en daar waar er twee of meer wissels achter elkaar zijn neem ik het risico maar...

Dat vind ik dus het linke ervan. Ik ben zo gewend aan totale detectie vanuit de vorige beveiliging dat ik dat nu ook weer doe. en ja, het kan ook anders, maar ja zoals zo vaak is het een keuzen die je maakt.

Citaat van: Golfer op zaterdag 30 juli 2011, 19:31:36
...Deze heeft overigens ook geen aansluiting voor externe voeding...

Ik wist dat eerst ook niet, maar werd daar door een andere LocoNet gebruiker op gewezen. De officiele specificatie van Digitrax is dus dat iedere LocoNetmodule zijn eigen voeding heeft. Om de centrale niet te zwaar te belasten. Uhlenbrock heeft dit opgelost (deels maar, omdat de voeding beperkt is) door de LocoNet T-bus en de LocoNet B-Bus. Volgens mij heeft bijvoorbeeld een Digitrax centrale deze optie niet. En moet je dus erg opletten als je Uhlenbrock modules op zo'n Digitrax centrale aansluit.

Citaat van: Spoorman op zaterdag 30 juli 2011, 16:46:25
...dat heeft toch geen zin met 3rail? Je kunt alléén maar stroomverbruikers detecteren en dat zijn je lok's, niet de rijtuigen en wagons...

Dezelfde problemen dus als bij tweerail...en daar moet je dat ook oplossen door bijvoorbeeld een stroomverbruiker toe te voegen. Ik ben van plan (ja ik weet: een modelbouwer heeft eigenlijk teveel wensen...  8) :D) om ieder laatste wagon te voorzien van sluitverlichting. Nou ja, dan heb ik gelijk een stroomverbruiker.
De Schappenbaan, update 30/7/2011
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan, update 30/7/2011
Vandaag weer stevig geklust aan de bovenleiding op het onderste gedeelte van de railspiraal. Ook daar moet een wisseloplossing gevonden worden voor de bovenleiding. En dat is gelukt, maar wat een gepuzzel zeg. Eerst maar een overzicht van het geheel.


Bij de wissel moet is weer een nieuw bovenleidingvak invoegen, maar ik had eigenlijk te weinig lengte omdat de wissel vlak bij de moduulscheiding zit. En ik wilde niet onnodig veel vakken over de moduulscheiding heen hebben. De mast van Viessmann is prachtig aan te passen aan precies de juiste maatvoering.


Hier wat meer in detail hoe de bovenleiding door elkaar verweven zit.


Vlak voor de bocht zie je rechts de afspanningmast staan waar het bovenleidingvak voor de doorgaande lijn begint.


En hier dan wat meer ingezoomd op de moduulscheiding van de railspiraal waar de bovenleidingvakken demontabel moeten zijn.


Dit plaatje even verduidelijkt waar het dan precies om draait:

De zwarte lijn is de scheiding van de modules, in geel het bovenleiding vak (van één van de sporen?) wat demontabel blijft.

Daarnaast is op de foto?s nog een belangrijke stap gezet: de rails in ingeschottert. Wat een heidens karwei zeg. Misschien is het wel mooi, maar ik denk er nog steeds over na of ik op de modules niet kant en klare bedding zal gaan gebruiken?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties op het inschotteren. Aangezien het zicht op dit stuk spoor nog beperkt is heb ik nog geen vervuiling zoals begroeiing aangebracht. Maar misschien ga ik dat nog wel toevoegen. Eerst maar eens zien of het inwassen met verdunde houtlijm voldoende stevigheid heeft opgeleverd.

Weer een belangrijke stap gezet: ik kan nu de lagen erboven gaan monteren en de spiraal tot en met de tweede laag gaan opbouwen.
Re:De Schappenbaan
Roeny
gast

Re:De Schappenbaan
Hoi Ernst,

Die bovenleiding is inderdaad een vak apart,

Je moet echt heel voorzichtig en precies werken, maar het geeft wel een mooie extra waarde aan de baan als het eenmaal voor elkaar is. B)
Ik vindt je oplossingen erg mooi, en dat geldt ook voor de text en mooie plaatjes.

Als je ''save'' wilt zitten zou ik kant en klare bedding op rol kopen en voor de wissels aparte inleg stukjes. Echter als je besluit een techniek toe te passen waarbij de wisselaandrijvingen uit het zicht worden gebracht, zie je dan wel weer lege plekken. Zelf ga ik voor echte steentjes als ballast, omdat ik het leuk vindt om te doen en ik dan een bedding naar mijn wensen (kleuren) krijg. Hiervoor gebruik ik dan waarschijnlijk een fijne korrel (voor N), omdat dit makkelijker aan te brengen is en je minder snel problemen krijgt.

Toch als je werkt met modules en/of demontabele delen is het altijd handing om kant en klaar spul te gebruiken, omdat je dan gewoon een snee kunt maken bij de aansluiting van 2 delen.

Mvg,

Jeroen
Re:De Schappenbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De Schappenbaan
Kant en klare bedding ?? ik wist niet dat het bestond, ik maak zelf de bedding tussen de rails.

Op de onderkant gebruik ik houtlijm en strooi hier de ballast overheen, omdat nu de bovenste steentjes nog los liggen druppel ik sterk verdunde houtlijm met een druppeltje afwasmiddel over de ballast na het drogen zitten alle steentjes vast.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De Schappenbaan
bluey
gast

Re:De Schappenbaan
CiteerKant en klare bedding ?? ik wist niet dat het bestond, ik maak zelf de bedding tussen de rails.

Op de onderkant gebruik ik houtlijm en strooi hier de ballast overheen, omdat nu de bovenste steentjes nog los liggen druppel ik sterk verdunde houtlijm met een druppeltje afwasmiddel over de ballast na het drogen zitten alle steentjes vast.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Maar jij gebruikt dan ook crail en die hoef je eigenlijk helemaal niet te ballasten;-) bij krail is het idd een klus, maar het is eenmalig en als je het vervuilen goed doet wordt het toch echt veel fraaier dan kant en klare bedding. Gewoon elke keer een stukje doen, dan valt het wel mee en is het eigenlijk best leuk. Het ergste rotwerk vind ik de railstaven schilderen :-(

Het wordt trouwens erg mooi !

Roland
Re:De Schappenbaan
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:De Schappenbaan
Hoi Ernst,

Net je draadje doorgelopen en het is een mooi module systeem dat je aan het bouwen bent. Het is nogal een gepuzzel met de bovenleiding.

Mooi dat je dit allemaal zo duidelijk hebt omschreven.

De scenery producten die je gebruikt zijn zeer fraai met echt natuurgetrouwe kleuren. Ik heb meteen de site opgezocht en ga daar zeker wat mee doen.

Groet, Ronald
De Schappenbaan, korte update besturing
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan, korte update besturing
Citaat van: bluey op zondag 31 juli 2011, 11:28:39
.. Het ergste rotwerk vind ik de railstaven schilderen ...Roland

@Roland: daar begin ik dus ook niet snel aan..

Even een korte en snelle update van wat er gebeurd is. Ik heb de railspiraal uit elkaar en op zijn kant om de rails aan te kunnen sluiten. Want dat was toch een van de voordelen van zo'n systeem. Nog best ingewikkeld maar daar kom ik uitgebreider op terug.

Maar bij de besturing hoort natuurlijk ook het aansluien van de terugmeldingen, inrichten van LocoNet, aanbrengen van de Booster die de eerste laag van mijn Schappenbaan moet gaan voeden. Maar de prints van Hans Deloof kreeg ik niet aan de praat. En daar baalde ik goed van, want voordat ik de boel weer overeind zet wil ik eigenlijk al die onduidelijkheid of het zal werken achter de rug hebben.

Gisteravond de doorbraak: wat niet lukte bij al het testen bleek een LocoNet kabel te zijn die kennelijk niet goed uitgevoerd was  :-( :? Daar kan je dus eindeloos lang naar zoeken...

Nu dus op naar het adresseren van de modules die aangebracht worden, de "energiecentrale" op de baan afmaken, en dan de modules weer overeind en de railspiraal verder gaan opbouwen. Maar nu eerst naar mijn werk  8) :D
De Schappenbaan, update 12/8/2011
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan, update 12/8/2011
En toen was het zover: ik heb de railspiraal uit elkaar gehaald om beter bij de onderkant te kunnen. Langzamerhand wordt het steeds meer nodig dat ik kan rijden tijdens het bouwen, om te zien of alles goed werkt. Maar om de losse draden op mijn kop onder de baan te gaan solderen, daar had ik weinig zin in.  :? ;) En ik heb niet voor niets gekozen voor een modulesysteem: die bakken kan je op de kant neerzetten. Zo was het bedacht:


Na alle zooi die tijdens het werken aan de baan op de railspiraal is gekomen, nu van de beide delen er afgehaald te hebben ben ik begonnen met het losschroeven van de ?oren? die aan één deel van de railspiraal zitten. Die heb ik gemaakt om de beide delen altijd strak te kunnen positioneren, en om stevigheid te creëren wanneer de delen tegen elkaar aan zitten.

En gelijk deed zich voor waar ik al bang voor was: de boel zit een beetje aan elkaar geplakt en is nauwelijks los te trekken. Het gewicht neemt behoorlijk toe als je alle ijzerwerk in ogenschouw neemt en de platen voor iedere spiraalhelft. Straks komt de elektronica, waaronder ook de voedingen voor boosters e.d., er in en dan wordt het alleen nog maar meer. Met veel getrek, en wringen met een schroevendraaier als hefboom, heb ik de zaak uit elkaar gekregen. Daar moet dus een oplossing voor komen.




Om dat in het vervolg makkelijker te kunnen doen, juist ook als er straks meer gewicht op staat, heb ik het volgende bedacht om te doen. (Je bent tenslotte werktuigbouwer of niet? O:-D)
Ik ga één deel voorzien van zwenkwielen: bij het uit elkaar drukken glijdt dat makkelijker is de gedachte. De poten die ik onder de modules heb zitten hebben verstelbare voetjes. Ik ontdekte dat er zwenkwielen met schroefdraad zijn en dus kan ik die verstelbare voetjes zo uitwisselen voor deze wielen.
Daarnaast moet ik iets maken waarmee ik de bakken als het ware uit elkaar kan duwen, maar ook weer naar elkaar toe kan trekken. En dat het liefst zo centraal mogelijk om het in je eentje te kunnen doen. De eerste gedachte was een systeem zoals wij vroeger thuis hadden op de tuindeuren: de espagnolet. Een hevel waar je kracht op kan zetten en een mooie horizontale beweging kan maken. Alleen is de slag van zoiets te kort. Na heel veel zoeken ben ik uiteindelijk op dit gestuit: een sluitspanner.


Deze worden gebruikt voor bijvoorbeeld het sluiten van transportkisten. Door een goede bevestiging te maken moet het mogelijk zijn deze ook als ?duwer? te gebruiken.

En dan nu de bakken op hun kant gezet, zodat ik erbij kan. Ook dat was een heel gedoe want je moet goed opletten dat je die draadeinden niet in je gezicht krijgt.  8o Maar dan is dit het resultaat, en kan ik beginnen aan de aansluiting en opbouw van de besturing.





Afsteunen door middeld van een paar latten was wegens het gewicht van de draadeinden en wat er al aan opbouw opzit wel nodig. Anders kieperde ze zo op hun kop. ;)