Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

De Schappenbaan

Gestart door ernstcramer maandag 20 september 2010, 14:03:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:De Schappenbaan
Citaat van: Kappa op donderdag 20 januari 2011, 13:32:14
Hoi Ernst, je opzet ziet er erg mooi uit.
Hoe ga je al die overgangen maken tussen de twee delen van de klimspiraal, of zaag je de rail gewoon door?
Veel succes.

Ik zaag de rail door. Ik zal er nog wel een keer een foto van plaatsen, maar aan één overgang komt de baan vast te zitten. De andere kant wordt in hoogte instelbaar. Moet dus altijd pas te maken zijn!

Maar wordt vervolgd  :lol:
De Schappenbaan, update 15/2/11
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan, update 15/2/11
Tja, dat was me wat. Ben je er ineens helemaal tussenuit omdat je vader overlijdt. Je hebt dan echt wel wat andere dingen aan je hoofd dan een klimspiraal.

De dag dat ik opgeroepen werd om naar het ziekenhuis te komen zat ik in België bij Hans Deloof. Dat werd dus een hele omschakeling; vanuit intensieve discussies over loconet, modules, inrichting van je baan en automatsering vol in het ziekenhuis gebeuren. Tja... :(

Maar de discussie over LocoNet nu maar weer fris opgepakt. En dat was wel een heel leuk gesprek daar in België. Zeer inspirerend over de mogelijkheden van het LocoNet. En een belangrijke beslissing genomen: ik ga overstappen van massadetectie naar stroomdetectie. De belangrijkste reden is de betrouwbaarheid van het systeem (er zijn natuurlijk best vervangers voor het S88-principe, maar toch... :?) en het belangrijkste: ook de wisselstraten zijn beveiligd. Want ondanks alle goede adviezen van sommigen op dit forum dat het hun nooit is overkomen, zijn bij mij de meeste ontsporingen of ontkoppelingen gebeurt op de wisselstraten. En met stroomdetectie heb je dat punt getackeld.

Nu eerst maar eens soullen bestellen om met de LocoNet modules aan de slag te kunnen. Wordt vervolg.

En dan nu weer naar zolder. De klimspiraal omzetten van massadetectie naar stroomdetectie... :P
Re:De Schappenbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:De Schappenbaan
Sterkte met het verlies van jouw vader, Ernst.

Groeten en gecondoleerd,

Erik.
Re:De Schappenbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De Schappenbaan
Gecondoleerd met je vader Ernst.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De Schappenbaan
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re:De Schappenbaan
Ernst,

Gecondoleerd met het verlies van je vader en veel sterkte de komende tijd.
Re:De Schappenbaan
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:De Schappenbaan
ernst
gecondoleerd en sterkte !
robert
Re:De Schappenbaan
Lokkie
gast

Re:De Schappenbaan
Gecondoleerd met het overlijden van je vader.

Gr.
René
Re:De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:De Schappenbaan
Dank voor het meeleven. Het is wel wat off-topic, maar aan de andere kant kan je op die manier ook met elkaar meeleven. Dank daarvoor!  :thumbup:

Vandaag was ik in de buurt van Wentink in Arnhem, en ik dacht: kom laat ik eens langs gaan. En ja hoor, mooi wat spullen gescoord voor de bovenleiding die ik op de modules voor de stijgspiraal nodig heb. Dus zometeen eerst maar eens naar boven om wat te klussen.  ;)

Nog even wat foto's over de ontwikkeling van de spiraal. Het is echt een hele klus om de totale spiraal zowel vertikaal in tweeën te kunnen delen, als zometeen ook horizontaal.



pasmaken van de volgende stijgdelen:


de eerste rails op de stijgdelen:


En even proefrijden natuurlijk. Dat was nog wel met de rails "met massadetectie"...


Zoals eerder aangegeven ben ik dat nu aan het omzetten naar stroomdetectie. De rails weer los en andere kleuren solderen, om straks onder de baan niet in verwarring te raken. Dat wordt toch moeilijk want als kleurenblinde is een rode fase-draad en de bruine massa niet echt makkelijk.... B)

En dit komt straks op de eerste echte module. Je moet na al dat werken natuurlijk wel kunnen uitrusten...  ;)


Nu eerst eens even kijken naar die bovenleidingmasten...
De Schappenbaan, update 17-2
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan, update 17-2
De eerste mastjes langs de baan gezet. Ik heb er een paar van Viessmann gekocht en een aantal van Sommerfeldt. Om te kijken hoe het allemaal werkt. Loop ik gelijk tegen het probleem aan dat de masten van Sommerfeldt > 9 cm zijn, terwijl de hoogte in de railspiraal maximaal 9 cm is  :?

Nou, maar eens kijken hoe ik dat op kan lossen.

Maar ingewikkelder is hoe je de masten precies plaatst. Voor overgangen op de modules lijken de Viessmann masten mooier/handiger: door de speciale haakverbinding kan je die makkelijker demonteren. Wanneer ik op de overgang masten van Sommerfeldt plaats heb ik een probleem met solderen.
Komt bij dat je toch erg precies moet plannen waar precies de mast komt, of ik een afspanmast wil plaatsen, of ik een dubbele uitlegger moet toepassen. Kortom: hoe mooi wil ik het hebben.

Ik denk dat ik voor de railspiraal module voor eenvoudig ga, en de gewone modules probeer een stapje verder te gaan. Maar nu eerst mijn huiswerk maken en zien hoe ik de masten kan plaatsen... :warning:
Re:De Schappenbaan
jakeman
gast

Re:De Schappenbaan
Mooi dit draadje, ben benieuwd naar je ontwikkelingen!

Groeten Jake



Volg de bouw van mijn baan via:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=23739.0
De Schappenbaan, update 21/2/2011
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan, update 21/2/2011
Vandaag een stukje scenery gemaakt op het laagste niveau van de railspiraal; dat moet wel nu, want als ik de volgende "omgang" laat zakken kan ik er niet meer bij. Leuk werk, maar er komt wel veel bij kijken. Omdat ik het laagste deel, wat een Duits landschap krijgt, ook met bovenleiding wil berijden, moet er eerst nagedacht worden waar ik alle bovenleiding masten moet plaatsen. Nog ingewikkelder is het op de scheiding van de railspiraal: daar moet de bovenleiding demontabel zijn.

Hier de plattegrond zoals het tot nu uitgepuzzeld is:


Ik heb zowel masten van Sommerfeldt als van Viessmann gekocht en geplaatst. Sommerfeldt is erg mooi en natuurgetrouw, maar de Viessmann masten hebben een groot voordeel: geen gesoldeer en een systeem van ophangen van de draad die mij wel aanspreekt. Dat wil ik nu uitproberen op de railspiraal. Ik doe de Viessmann masten op de scheiding: daarvan kan ik de draad dus makkelijk losmaken wanneer de spiraal uit elkaar moet. En verder doe ik een aantal Sommerfeldtmasten om te zien hoe ingewikkeld dat nu is... 8o

Hier een foto van de Viessmannmasten op de scheiding in de railspiraal:


Daarnaast heb ik afgelopen zaterdag landschapsmateriaal gekocht bij de Sceneryshop. Wat een mooi spul is dat toch. Niet goedkoop, maar wel erg mooi en heel knap gemaakt. Voor de gedeelten bij de railspiraal die het meest in zicht komt heb ik dat als proef gebruikt. Met wat struikjes van Polák maak je vrij snel een mooi geheel.

Een struikje om de voet van een draadeind te maskeren:


Detail van de landschapsmat:


En een overzichtje...


Nou, nu morgen eerst maar weer eens gewoon geld verdienen en aan het werk... :-)
Re:De Schappenbaan
Dribbel
gast

Re:De Schappenbaan
Misschien kan je je draadeinden met een stukje pvc-buis vermommen als betonpilaar (of met een andere patroon erop als bastenen)

Mooi spul trouwens dat decoratie materiaal!
Re:De Schappenbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De Schappenbaan
Hoi Ernst,

Scenery materiaal kan behoorlijk in de papieren lopen maar gelukkig staan hier op het forum ook goedkope ideeen.

De plattegrond van je spiraal ziet er ingewikkeld uit, maar de foto's zullen dat straks wel verduidelijken.

Succes met de bouw.


Mvg,

Peter / Degeluidsman.

De Schappenbaan: update 23/2 - het materiaal voor de LocoBoosters is aangekomen
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan: update 23/2 - het materiaal voor de LocoBoosters is aangekomen
Na mijn bezoek aan Hans Deloof heb ik de knoop doorgehakt: ik ga aan de slag met LocoNet.
Zaterdag heb ik in Houten de IB Basic opgehaald, vandaag kwamen de spullen binnen van Hans Deloof en een dikke doos van Conrad. Het was een heel uitzoekwerk, maar nu dan alle spullen op een rijtje.



't is weer een indrukwekkende hoeveelheid materiaal. Ik doe er straks wel een foto bij.
En nu ff een uurtje vinden om de boel te gaan zitten sorteren... :-)
De Schappenbaan: update 24/2 - wat ruist daar in het struikgewas...
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan: update 24/2 - wat ruist daar in het struikgewas...
Vandaag bezig geweest met het hoekje landschap in de railspiraal. Ik had nog een doosje liggen met hertjes en heb dat er maar eens opgezet.





En daarnaast de struikjes van MiniNatur geprobeerd. Wat is dat toch een mooi spul. Kijk zelf:



En dan de ultieme poging: kan ik een foto maken op ooghoogte van de herten...





En een poging de sfeer op te roepen van de Hoge Veluwe...


Tot zover maar eens.
Morgen naar OnTraxs... :)
Re:De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:De Schappenbaan
Mooi stukje natuur heb je daar!
Leuk ook al die hertjes  :D

Groeten,
Martijn
De Schappenbaan, 24/2 - LocoBooster materiaal
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan, 24/2 - LocoBooster materiaal
Nou zeg...
Heb ik het materiaal voor de LocoBooster van Hans Deloof uitgelegd blijken de Elco's veel te groot.  :O

Het is een heel kompacte printplaat en de Elco van Conrad zit nu over andere componenten heen. De diameter is 35 mm, terwijl de print uigaat van 25 mm. Alternatieven van bv Distrelec.com zijn wel van de goede maat. Het is een Hoogcapacitieve elco 058/059 63V 6800µF. Nu kijken of ik een alternatief kan vinden bij Conrad, kan ik die andere knoeperts inruilen...



En ja, ik weet niet of 6800µF nou het belangrijkste is of de 63V. Het originele schema vraagt een 35V Elco. Nou ja, maar eens uitzoeken. Maar ik kan dus nog niet gelijk gaan solderen  8o
Re:De Schappenbaan
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:De Schappenbaan
Hoi Ernst, waar heb dat hert toch eerder gezien  :D, volgens mij bij Wim N  :P. Mooi stukje zo, gaat veel rust van uit, vr gr Arie
De Schappenbaan, update 1/3/11
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan, update 1/3/11
Afgelopen week een aantal keren bezoek gehad van de post:  :D een pakje van Conrad, een pakje van webshop Het Spoor (spullen van Hans Deloof) en een pakje van Huib Maaskant. En nu maar solderen. De eerste besturingsmodules zijn al bijna klaar, nu zorgen dat ik prik op de baan, lees de railspiraal krijg, dan kan ik de IB Basic er aan hangen.

Nog ff volhouden, dan heb ik weer een paar foto's... :-)
Re:De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Machinist bij de Valleilijn

offline
Re:De Schappenbaan
at w88 uurt nu al lang :)
ga zo door! :thumbup: :thumbup:
De Schappenbaan, update 5/3/11
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan, update 5/3/11
Zoals ik eerder al schreef heb ik een aantal postpakketjes gehad met bestelde spullen voor de besturing. Als eerste de LocoIO's van Hans Deloof en de spullen voor de LocoHubs van Huib Maaskant.



Maar eens even makkelijk beginnen: de LocoHub



Dan weer even er goed induiken voor een wat steviger printplaatje: de LocoIO



Aan zo'n LocoIO kunnen wisselsdecoders worden aangesloten, terugmeldingen (massadetectie of stroomdetectie), seinen (of direct - da's de goedkope manier  :-) - of via een seinmodule) en nog meer.
De LocoIO vormt dus de verbinding tussen het LocoNet en de aangesloten baanhardware.

Daarna was er een pakje met de LocoNet paneeltjes (waar ik eerder een draadje over gemaakt had). En deze paneeltjes, die ook bij Hans Deloof vandaan komen, gelijk maar ingebouwd in de railspiraal: daar ga ik als eerste de baan aansluiten en wil ik de IB aan kunnen sluiten.





Zo, en nu maar eens verder solderen aan de LocoBooster. Dan kan ik daarna de baan gaan aansluiten en eens voorzichting beginnen met de modules te programmeren en te rijden.

Re:De Schappenbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De Schappenbaan
Die printen zien er netjes uit Ernst  :thumbup:.

Succes met al het soldeer werk.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan
dit weekend even geen werkzaamheden aan de baan. We zijn er een weekendje tussenuit naar Egmond aan Zee. En dat is best leuk. Wel zijn we daarom in de gelegenheid geweest een te kijken bij Huider Modeltreinen in Heerhugowaard. Ook leuk  :thumbup:

Ik had al eens advertenties gezien en flyers op een van de laatste beurzen in Utrecht. Mooie zaak moet ik zeggen, jammer dat zoiets niet in de buurt van Zeewolde is.
Een paar leuke dingen voor het landschap gescoort, en een aantal masten voor de bovenleiding met afspaninrichting. Kan ik de railspiraal afmaken en over de aansluiting van alle blokken gaan nadenken.

En nu eerst weer even naar het strand...
De Schappenbaan: mDDM via Marktplaats
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan: mDDM via Marktplaats
Op Ontrakxs merkte ik dat de DD-AR met mDDM van Rivarossi weliswaar nu uit is gekomen, maar dat deze bij voorintekening al weer uitverkocht was. Dat was balen, want naast de sprinter, de VIRM, een stam 1700-binnenlandrijtuigen en zo, stond deze hoog op mijn verlanglijstje. Vooral de mDDM is natuurlijk spannend om te hebben. Op marktplaats kwam ik een aanbod tegen en dat heb ik niet laten lopen. Toen ik vandaag thuiskwam was de postbode bij de buren geweest, en ja hoor...een grote doos stond mij aan te staren  :D
Uitgepakt en ff op de testbaan gezet. Rijdt mooi, maar eerst een soort statieportretje gemaakt natuurlijk.



en de mDDM op de kop genomen:



Maar het is nog ff wachten voordat de baan zover is dat hij gewoon zijn rondjes kan draaien. Maar mooi is ie.

En de buren zullen echt wel gek worden van me, want voor de prints van Hans Deloof had ik nog meer materiaal besteld plus de Elco's die van de bestelling van Conrad veel te dik bleken te zijn. Nu heb ik de juiste kunnen kopen, maar wel via een andere site: Farnell. Nog wel ingewikkeld als particulier vind ik, maar het is gelukt. Maar ja, ook dat pakje stond bij de buren...
Gauw uitgepakt en gepast en ja hoor: 't zijn de goeie...



Nu nog een gaatje vinden om de prints verder te solderen. Gaat vanavond alleen niet meer lukken.  ;)
Re:De Schappenbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De Schappenbaan
Hallo Ernst,

Dat is een mooi treinstel :thumbup: :thumbup:

Veel plezier ermee en soldeer-se :) :)


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De Schappenbaan
chopper
gast

Re:De Schappenbaan
Een heel mooi treinstel heb je aangeschaft, heerlijk!


Elden
Re:De Schappenbaan
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:De Schappenbaan
Schitterent treinstel, veel plezier ermee. Nog een hele klus die prints solderen, succes, vr gr Arie
Re:De Schappenbaan
Lid sinds: 2011

offline
Re:De Schappenbaan
Prachtig flexibel concept modulebakken en schappen. Dank voor de link naar de bouwer van de modules, deze had ik nog niet gezien. Hij heeft leuke onderdelen. Het ziet er allemaal zeer solide uit en wens je veel wijsheid bij het maken van de keuzes.

groet, Michiel
De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan
Tja, heb ik me daar toch een discussie met degene van wie ik de mDDM heb gekocht: de kleine onderdelen zitten er niet bij. Terwijl op marktplaats toch duidelijk aangegeven werd dat dit een uniek mooi exemplaar is. Nou, mooi is ie, maar nu de kleine spulletjes noch zien te bemachtigen.

Verder ben ik door mijn werk niet echt veel opgeschoten. Wel ben ik bezig met een website voor de baan.
Kijk maar eens op http://schappenbaan.wordpress.com/.
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

En nu eerst weer an het werk... B)
De Schappenbaan, update 26/3 - LocoIO gebouwd
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan, update 26/3 - LocoIO gebouwd
Vanwege mijn werk ben ik momenteel wat minder vaak op zolder... :(
Maar dat betekent niet dat er niet iets gebeurd. Inmiddels heb ik de eerste LocoIO van Hans Deloof in  elkaar gesoldeerd. Een leuk klusje, waar ik op mijn site een verslag van heb geplaatst.

Nu ben ik bezig met de bouw van de LocoBooster. Ik hoop van de week weer wat aan de railspiraal te kunnen doen.
De Schappenbaan, update 30/3/2011
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan, update 30/3/2011
Gisteren wat bovenleiding materiaal gekocht zodat ik het deel waar ik straks niet meer (of moeilijker... :|)bij kan alvast af kan werken. En vanavond maar eens even wezen uitproberen hoe dat nou werkt met die buigtang van Viessmann. Ik moet zeggen dat dat nog wel een gepuzzel is: de instructiehandleiding biedt niet erg duidelijke afbeeldingen. En hoe je dan precies dat tangetje moet houden... :? :?

Ik ben er wel uitgekomen, maar het is een aardig gepruts. Nu nog even zorgen dat de mastjes "door" de eerstvolgende laag steken. En wanneer ik die laag er weer op kan schroeven dan hoop ik eigenlijk echt even door te kunnen werken aan de volgende 6 lagen van de spiraal.

Voor de LocoBooster moet ik wachten tot ik de kristalen van Conrad krijg nageleverd. wk 19 staat er dan grappig op de lijst van de afgeleverde spullen... 8o :-( kan ik dus de boel nog niet testen. Nou ja, er is echt ng meer dan genoeg te doen.
De Schappenbaan: ontwerp 1e laag - Duitsland
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan: ontwerp 1e laag - Duitsland
Zoals gezegd wil ik het Duitsland-deel dubbelsporig en met bovenleiding uitvoeren. Dat geldt dan ook voor het gedeelte aan de achterkant. Hier zal voornamelijk gebufferd worden, terwijl het de bedoeling is dat aan de voorzijde de treinen lekker kunnen doorrijden.

Het landschap zal licht heuvelachtig kunnen zijn; tenslotte is het Duitse deel niet zo ver weg van het grensstation. Belangrijk is dat op het onderste deel met alle materieel gereden kan worden: stoom, diesel en elektrisch, maar dat onderweg naar de tweede laag uitsluitend stoom- en dieseltractie mag komen. Dat zal ook voor de besturing nog een stevige opgave zijn. In het eerste ontwerp ga ik ervan uit, gezien ook de beschikbare rijlengte die ik heb, om geen station aan te brengen. Dat is op zich wel jammer maar volgt uit de beperkte lengte die ik tot mijn beschikking heb. Wel gaat er een industrieaansluiting komen, waarbij nu gedacht wordt aan een brouwerij. Ik heb namelijk daarvan al een gebouw en een heel aantal bierwagens. Ik kom dan tot het volgende plaatje:



Er is een optie om een station te maken aan de voorzijde, maar dat kan dan niet van een grote stad zijn. Je krijgt dan zo iets:



Er is niet veel ruimte voor de inrichting van een station met voorplein of zo. De stad aanduiden zal eigenlijk alleen kunnen als je dat doet op de achterwand. Aangezien ik op dit niveau in ?Duitsland? rijdt, zijn het ook nog wat langere treinen, en heb ik een groter station nodig. Wat nu getekend is, is eigenlijk al iets te lang. voor de ruimte die ik beschikbaar heb.

Eventueel kan ook de achterkant nog worden benut van de rechterzijde van de modulebaan. Ik moet de bakken aan die kant dan wat dieper maken. De vraag is dan of je voor 3 of 4 sporen gaat in het station.



In deze variant is het wel goed mogelijk een aftakking te maken met een spooraansluiting, bv voor een brouwerij. Ik heb daar de benodigde bierwagens en een brouwerij al voor in huis?

Het is nog niet definitief: ik ben benieuwd naar reacties.
De Schappenbaan, materiaal voor Booster en moduleverbindingen
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan, materiaal voor Booster en moduleverbindingen
YOEPIE!

Ik krijg net precies een mailtje van Conrad dat de nalevering van het materiaal voor de LocoBooster (van Hans Deloof) onderweg is. Kan ik nu de booster af gaan bouwen en in de railspiraal onder gaan brengen.
Ik wil dat doen door voor iedere laag van de schappenbaan (en dat worden er drie) een Booster aan te brengen. Dit is een LocoBooster en moet dus aangestuurd worden via de LocoNet uitgang van de IB Basic.


Per laag komt er dan een trafo en een booster en van daaruit volgt dan de verdeling over de laag. Ik breng deze power stations onder in de railspiraal waar ik nu nog mee bezig ben. Foto's volgen nog wel  ;)

De doorkoppeling van onder andere deze besturingsdraden doe ik via de moduleconnector van Huib Maaskant. En ook daar kreeg ik het materiaal voor binnen. Gauw de eerste twee printplaatjes in elkaar gesoldeerd; kan ik deze waarschijnlijk gelijk al toepassen in de railspiraal.
Re:De Schappenbaan
peterke33
gast

Re:De Schappenbaan
hallo,
ik heb even je draadje doorgelezen,en moet zeggen dat het ook een flinke groote baan gaat worden.wens je hierbij veel plezier en succes met je baan.

groeten
peter(ke33)
Re:De Schappenbaan, materiaal voor Booster en moduleverbindingen
Citaat van: ernstcramer op donderdag 07 april 2011, 00:09:10
...Ik wil dat doen door voor iedere laag van de schappenbaan (en dat worden er drie) een Booster aan te brengen. Dit is een LocoBooster en moet dus aangestuurd worden via de LocoNet uitgang van de IB Basic.

Hallo Ernst,

Ik volg je draadje graag en check ook je eigen site. Het ziet er allemaal mooi uit en met name omdat ik een IB basic heb aangeschaft volg ik graag je Loconet avontuur. Mag ik vragen: Wat maakt een booster nou tot een Locobooster? Wat zijn de voor- en nadelen? Zijn boosters daartoe aan te passen?

Wellicht staat het al ergens? Dan is een verwijzing goed genoeg voor mij. Bij voorbaat dank!

groet,
Michiel
Re:De Schappenbaan, LocoBooster
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:De Schappenbaan, LocoBooster
Citaat van: Golfer op donderdag 07 april 2011, 09:09:22
...Mag ik vragen: Wat maakt een booster nou tot een Locobooster? Wat zijn de voor- en nadelen? Zijn boosters daartoe aan te passen?
...groet,  Michiel

Leuke vraag Michiel! Daar ben ik ook naar op zoek geweest. In principe hoeft een booster alleen maar het signaal van de centrale te versterken. Deze booster van Hans Deloof doet dat ook; je kan van dit model 3 verschillende versies maken waarvan zelfs eentje die niets met LocoNet van doen heeft. Door de verbinding met LocoNet kan de booster door de baanbesturing in/uit geschakeld worden; kun je zoals bij modulebanen handig kan zijn, een hele sectie in een keer van de spaning halen. Terwijl de rest van de baan gewoon functioneel blijft. Daarnaast zit op de booster van Hans Deloof een IO poort waar je weer een andere module op aan kan sluiten, bijvoorbeeld voor seinen, de aansturing van wisseld of nog andere, via LocoNet aan te sturen, modules.

Ik weet niet direct het antwoord of alle boosters zo aan te passen zijn; ik denk het niet eerlijk gezegd.
Re:De Schappenbaan
Lid sinds: 2011

offline
Re:De Schappenbaan
Toch wel interessant. Bedankt voor de link Ernst. Hij heeft ook een handleiding Locobooster geschreven en daar zal ik me eens in verdiepen. Heb jij toevallig een vergelijking gemaakt met de AJ-boosters? Sta eigenlijk op het punt om er twee bij te bestellen.

groet,
Michiel
Re:De Schappenbaan
Lid sinds: 2011

offline
Re:De Schappenbaan
Grootste verschil zit natuurlijk in de poorten die erop gedrukt zijn.
Re:De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:De Schappenbaan
Citaat van: Golfer op vrijdag 08 april 2011, 09:30:42
... Heb jij toevallig een vergelijking gemaakt met de AJ-boosters? Sta eigenlijk op het punt om er twee bij te bestellen.
groet, Michiel

Nee heb ik niet. Toen ik de keus voor LocoNet gemaakt heb ben ik gelijk naar passende spullen daarvoor gaan zoeken. Eerst bij Uhlenbrock, later dus bij Hans Deloof.
De Schappenbaan: bouw van een Booster
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan: bouw van een Booster
De LocoBooster is een module van Hans Deloof uit België. Deze booster is speciaal geschikt voor LocoNet. Overigens kan dezelfde module ook zo gebouwd worden dat deze zonder LocoNet kan worden gebruikt.

Het begint met de printplaat. Ik plaats de componenten gestructureerd naar type vervolgens op de print.


Aanbrengen van de diodes, weerstanden en LED?s:


Aanbrengen IC-voetjes en stiflijst:


Aanbrengen van de elco?s, condensatoren, transitoren, kristallen:


De bestelde hoogcapacitieve elco?s (63V 6800µF) bleken veel te groot te zijn; ik schreef daar eerder al over. De diameter was wel 10 mm groter dan de ruimte op de printplaat. Dit zijn die grote jongens:

Gauw nieuwe elco?s besteld bij andere leverancier (Farnell in plaats van Conrad) en toen die binnenkwamen even snel passen op de print:

En nu dus gauw verder de boel in elkaar zetten.

Aanbrengen van de diverse aansluitingen op de print:


Aanbrengen van de spanningsregelaar, IC met koellichaam, printrelais:


Aanbrengen van de optocoupler, comparator en plaatsen van de geprogrammeerde PIC:


Een mooie klus, op een echt mooie printplaat.  :P
Ik moet nu eerst de eerste laag van de railspiraal zover klaar maken dat ik daarna de booster inclusief voeding aan de onderzijde kan aanbrengen. Ik denk erover om de IB Basic inclusief booster eerst te testen op mijn testbaantje, maar als ik nou snel genoeg met die railspiraal kan ik het eerste rijden daarop wel combineren... 8)
Re:De Schappenbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De Schappenbaan
Hallo Ernst,

Die print ziet er proffessioneel uit  :thumbup: :thumbup:.

Succes met de verdere bouw van je baan.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
De Schappenbaan: bouw van buigmal een bovenleiding testwagen...
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan: bouw van buigmal een bovenleiding testwagen...
Eindelijk weer eens tijd gehad om echt te klussen aan de baan. Bezig geweest met mijn railspiraal: de onderste laag voorzien van bovenleiding. De klimspiraal krijgt geen bovenleiding; want daar zal alleen stoom- en dieselmaterieel gaan rijden.

Voor de bouw van de bovenleiding heb je prachtige mallen, maar om te zien of je de draad goed gespannen hebt moet je eigenlijk een wagon met stroomafnemer hebben. Aangezien ik die niet had heb ik eerst bij Märklin een ?stevige? pantograaf opgezocht en besteld, en toen een rongenwagen voorzien van belading.



Blokje hout precies pas tussen de rongen, en dan daar de pantograaf, recht boven een van de assen, gemonteerd.







En dan hier het resultaat nog een keer onder de draad:





Je ziet het: deze draad zit bijna aan het maximum van de breedte van de pantograaf. Precies goed dus.

Ik heb ook een klein malletje gemaakt om de bovenleiding van Sommerfeldt of Viessmann (ik gebruik dat door elkaar heen...) aan het eind te kunnen buigen. Simpel maar wel makkelijk om nauwkeuriger te kunnen werken. Bovenleiding op de markering leggen:



Met een blokhaak "omzetten", net als op een buigbank (je weet wel, zoals we op de MTS hadden)



En dan is het al klaar:



Het laatste stukje kan je dan makkelijk bijbuigen met de hand en het oogje wat verder dichtknijpen met een tang. Zodat het goed past op de uithouder aan de bovenleidingmast.

Snel ook een update van de bouw van de bovenleiding zelf...
Re:De Schappenbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De Schappenbaan
Hallo Ernst,

Jij hebt een unieke wagon gemaakt  :) :) maar wel een handig hulpmiddel om te bovenleiding goed te plaatsen.

Succes met de rest.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De Schappenbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:De Schappenbaan
Slimme hulpmiddeltjes gemaakt Ernst!  :thumbup:

Groeten,

Erik.
De Schappenbaan, update 4 mei
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan, update 4 mei
Even een update voordat ik naar de dodenherdenking ga... :|

Ik experimenteer op de railspiraal met twee typen bovenleiding, namelijk die van Viessmann en die van Sommerfeldt. De laatste omdat die toch wel als de Rolls Royce onder de bovenleidingen wordt gezien en erg robuust is. Als ik echter de beschrijving lees, en de verschillende draadjes op fora volg, is het nog best bewerkelijk. Ook een uitgaven van de Modellbahn Schule gaat erover en beschrijft de verschillende stappen om tot een mooie bovenleiding te komen. De resultaten zijn inderdaad prachtig moet ik zeggen. Voor de standaard opstellingen zijn er min of meer kant-en-klare masten verkrijgbaar. Moeten meerdere sporen worden overspant wordt het knutselgehalte toch wel aanmerkelijk groter. Van Viessmann had ik gewoon heel goede recensies gelezen en heb dat dus ook gekocht. Het mooie van de Viessmann bovenleiding is dat het demontabel blijft. En dat heb ik nodig voor al die moduulovergangen. Dus beide systemen gekocht om te zien of en zo ja hoe goed ze combineerbaar zijn.

Eerst maar eens de beide masten.



Ik vind beide mooi! En de uitstraling verschilt niet heel erg. Die kan je best door elkaar gebruiken; in het grootbedrijf staan ook geregeld verschillende type masten in hetzelfde traject naast elkaar.


De mast van Sommerfeldt


De mast van Viessman

Voor de mast van Sommerfeldt is het voldoende om met behulp van de sjabloon de afstand ten opzichte van de rails te bepalen. Je markeert dat punt dan door het slaan van een markeringsgaatje (doe ik met een spijkertje) afhankelijk van de boogstraal. Hoe kleiner de boogstraal hoe verder de mast vanaf het spoor komt te staan. Dat in verband met de zij-uitslag die een grote wagon heeft in een scherpe bocht. Op het punt van het spijkergaatje moet dan een gat door en door geboord worden ten behoeve van de bevestiging van de mastvoet. Een prima en stabiele constructie.
Voor de Viessmann mast is het iets ander geregeld. Zij maken ook reclame met het feit dat je de mast altijd van bovenaf kan aanbrengen. Het mastvoetje is los van de mast zelf. Aan de mastvoet zit een afstandshouder die, afhankelijk van het type rails, ingekort kan worden op de juiste maat.



Wanneer dat gedaan is kan de mastvoet direct vastgeschroefd worden op de ondergrond.



Daarna kan de mast in positie geschoven worden. Dat gaat met een heel stabiele zwaluwstaart verbinding die stevig aanvoelt en de trekkrachten van de gespannen bovenleiding prima aankan.



Voor de bovenleiding van Viessmann geldt dat er een heel scala aan kant-en-klaar voorbereide bovenleiding delen zijn die per stuk geschikt te maken zijn voor een specifieke afstand. Omdat ik geen kans zag te werken met een standaard mastafstand en vanwege het feit dat de profi-draad van Viessmann slanker is, heb ik daarvoor gekozen. Ook om te monteren aan de Sommerfeldt masten. De bevestiging aan de Sommerfeldtmast wordt gesoldeerd; die aan de Viessmannmast wordt voorzien van een speciaal oog en blijft demontabel. Beiden werken erg goed. Zo kan ik dus aan de ene kant het oogje aanbrengen voor montage aan die Viessmannmast en aan de andere kant de bovenleiding gewoon solderen. Werkt uitstekend moet ik zeggen.

Hier een close-up van twee bovenleiding vakken samen op een uithouder van de Viessmannmast.


Hier de andere kant van zo?n bovenleiding stuk gesoldeerd op de Sommerfeldt draagarm:


Voor het solderen is het handig als je een goede ondersteuning hebt die gelijk ook een indicatie geeft van de speelruimte waarbinnen je moet solderen. Ik heb daarvoor (idee heb ik niet van mezelf hoor) een blokje hout pas gemaakt.


Hier nog een keer een gesoldeerde verbinding in detail:


Tot slot een overzicht van de verschillende gemonteerde bovenleidingvakken.


Conclusie:
Aanbrengen van de bovenleiding is best veel werk en vraagt enig geduld. Soms is een keer extra passen en uitmeten de enige oplossing om goede keuzes te maken. Zo heb ik drie keer de mastafstanden opnieuw bepaald om niet al te veel verschil direct achter elkaar te krijgen in die mastafstand.
De masten van Sommerfeldt en Viessmann zijn prima te combineren en het werkt eigenlijk prima. De gesoldeerde verbindingen zijn misschien mooier, de snelle montage van Viessmann moet ik blijven gebruiken op de moduulovergangen. Ik blijf denk ik beide typen gebruiken.
Re:De Schappenbaan
jakeman
gast

Re:De Schappenbaan
Hoi Ernst,
Ik vind het ook een moeilijke keuze qua bovenleiding. Ik vind die DRG "oude tijdperkmasten" van Viesmann erg mooi ,maar helaas heben ze daar geen voordelige sets van en ze zijn vrij prijzig. Ik twijfelde of ik voor het station bovenleiding van Sommerfeldt zou nemen omdat die van die typische Zwitserse hebben. Mijn station heeft echter 6 sporen met 2 perrons ertussen, een totale overspanning van zo'n 42,5 cm. Het valt niet mee en te weinig mensen hebben die Zwitserse bovenleiding in de stations zo gebouwd om goed te zien of het iets is.
Ben benieuwd naar jouw keuze! Blijf het met interesse volgen, succes!
Groeten Jake
Re:De Schappenbaan
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:De Schappenbaan
die wagon vind ik een superidee.Ga dat ook ff snel in elkaar zetten.Mss eens denken om dat in de WIKI te plaatsen.
Re:De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:De Schappenbaan
Citaat van: jakeman op vrijdag 06 mei 2011, 14:01:20
... Mijn station heeft echter 6 sporen met 2 perrons ertussen, een totale overspanning van zo'n 42,5 cm. Het valt niet mee en te weinig mensen hebben die Zwitserse bovenleiding in de stations zo gebouwd om goed te zien of het iets is...

Is dit wat je kan helpen? Volgens mij zul je altijd wat moeten knutselen als je zo'n maat moet overbruggen. Bij mij zal ik die breedte niet kunnen maken... :?

Ik heb straks modules van 50 cm breed, dus met een beetje landschap erbij blijft er niet veel over om een giga station te bouwen. en dat ga ik dus ook niet doen... :-(

De grootste overspanning die ik waarschijnlijk ga maken is de driesporigheid op de "achterbak"ken"van de Schappenbaan, of anders 4 sporen in een station. Maar dat moet dan nog wel gepland worden  O:-D
Re:De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:De Schappenbaan
Citaat van: bellejt op vrijdag 06 mei 2011, 14:25:43
die wagon vind ik een superidee.Ga dat ook ff snel in elkaar zetten.Mss eens denken om dat in de WIKI te plaatsen.

O:-D het werkt prima, maar ik heb het idee niet geheel van mijzelf hoor. Het stond ook in dat mooie boek van Sommerfeldt dat ik aangeschaft had om aan de bovenleiding te beginnen. Maar het werkt wel  :thumbup:
Re:De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:De Schappenbaan
Citaat van: jakeman op vrijdag 06 mei 2011, 14:01:20
...een totale overspanning van zo'n 42,5 cm. Het valt niet mee en te weinig mensen hebben die Zwitserse bovenleiding in de stations zo gebouwd om goed te zien of het iets is.
...

Misschien helpt deze site je een beetje; kun je een overspanning samestellen die lang genoeg is. Met een "tussenportaal" of zo...

Of zoiets...