Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

De Schappenbaan

Gestart door ernstcramer maandag 20 september 2010, 14:03:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: De Schappenbaan
Citaat van: Jørg op zaterdag 09 september 2017, 15:10:30
...Ziet er allemaal weer heel strak en doordacht uit...

Dank je wel Jørg!

Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 10 september 2017, 12:16:14
...Erg netjes hoe je de 230V-installatie hebt aangelegd en afgeschermd van de zwakstroom-instasllatie ...

Nog best altijd een klus Erik. Je kan tegenwoordig zulke mooie kleine trafo's voor bv 5V of 12V kopen, dat is soms wel denk om gewoon 220V onder de bakken te leggen en iedere bak met eigen trafo te voorzien. Hoef je niet de spanning over de hele baan met een ringleiding te brengen... Maar ja, er wordt genoeg voor gewaarschuwd om voorzichtig te zijn met en 220V en zwakstroom onder de baan. Dus zo maar opgelost  :D
De Schappenbaan: even een vraagje tussendoor...
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan: even een vraagje tussendoor...
Even een vraagje tussendoor. Ik heb een Märklin (voormalig) posttrein (mP3000) gekocht. Daar zit deze decoder in:



Kan iemand mij helpen wat voor en type dit is?
Re: De Schappenbaan
Ben den Hollander
gast

Re: De Schappenbaan
Het lijkt me een Kuhn T65:



Gebruiksaanwijzing zal dan deze zijn: http://www.kuehn-digital.de/files/T65_de_b_shgn9577.pdf

Gr, Ben.
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: De Schappenbaan
wow! thnx Ben!
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: De Schappenbaan
Het inderdaad een Kuhn. Dank Ben. Ik heb 'm uitgelezen via de ESU Programmer. Ik kon ook nog het adres wijzigen. Maar dan houdt het ook op: andere instellingen zijn echt niet aan te passen via de Programmer...  :|
De Schappenbaan: foto achtergronden
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan: foto achtergronden
Om achtergronden voor de modulebakken te maken "verzamel" ik al een paar jaar opnames van vakanties waarbij ik bewust het maken van een panorama foto mogelijk wil maken. Ik moest alleen ook nog even de goede software weer terugvinden om dat te doen.

Dit is het eerste resultaat om foto's van de individuele modulebakken te kunnen maken of een statieportret van loc/wagon.







Volgens mij zijn ze best goed gelukt.
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: De Schappenbaan
 @citaat Volgens mij ook, Ernst. Succes verder!
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: De Schappenbaan
Zoals ik in mijn vorige post liet zien heb ik een paar achtergronden laten afdrukken. Vanavond tijd gehad om eens te kijken hoe of het staat...







Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden...
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: De Schappenbaan
...en toen ik toch bezig was kon ik het niet nalaten nog een paar detailopnames te maken...









en dan nog eentje echt voor het beeld inclusief achtergrond:



Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De Schappenbaan
Daar past natuurlijk maar 1 reactie op Ernst, Erg geslaagd! Heb je de achtergronden af laten drukken op doeken oid?
Re: De Schappenbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: De Schappenbaan
Ha die Ernst.
Dat zijn prachtige en natuurlijk ook nog unieke achtergronden geworden! :thumbup:
En ook de detailopnames zijn erg leuk om te bekijken.

Veel plezier en succes met de verdere baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2008

offline
Re: De Schappenbaan
Hallo Ernst,
Met deze achtergrondfoto's creer je een mooie diepte.
Mi goed geslaagd.
Groet, Erik
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2009

offline
Re: De Schappenbaan
Hoi Ernst,

Wow, wat komen die achtergronden mooi uit man! Ik ben zwaar onder de indruk én het geeft ook mij weer ideeën. Bedankt voor het delen!  :thumbup:

Groeten,
William
Re: De Schappenbaan
Lokkie
gast

Re: De Schappenbaan
Hoi Ernst,

Dat ziet er super uit. B)

Gr.
René
Re: De Schappenbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De Schappenbaan
Hoi Ernst,

De achtergronden zien er prachtig uit, het wordt een geheel met je baan  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De Schappenbaan
peterke33
gast

Re: De Schappenbaan
Hoi Ernst

Ja hoor dat mag gezien worden die achtergronden, ziet er heel erg mooi uit geeft gelijk een ander beeld op je baan.
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De Schappenbaan
Ernst,

Schitterend mooi. :) :thumbup:
Re: De Schappenbaan
Martijn
gast

Re: De Schappenbaan
Je achtergronden zijn zeer goed geslaagd. Je hebt een mooie dieptewerking zo voor je module bakken.  :thumbup:
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: De Schappenbaan
Ziet er geweldig uit.
Vraag: welk materiaal gebruik je voor de bestrating?
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: De Schappenbaan
Hallo Ernst  :)

Dat zijn best mooie achtergronden  :thumbup:

Welke software heb je daarvoor gebruikt ?
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: De Schappenbaan
Ernst die achtergronden zijn goed geslaagd.  :arrow: :thumbup: :thumbup:
Ben benieuwd hoe je die hebt laten maken
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: De Schappenbaan
Ah...heb nog geen tijd gehad ff de vragen te beantwoorden.
Overigens: dank voor de complimenten  :D :thumbup:

Het zijn eigen foto's. Ik had ooit een mooi programmatje van HP (bij een printer van 10 jaar gelden of zo?) dat perfect werkte. Nu heb ik Image Composite Editor daarvoor gebruikt.
De foto's heb ik gewoon bij onze fotograaf in Zeewolde laten afdrukken. Die kan maximaal 90 cm breed zijn 90 cm hoog (net hoe je de foto doet  :D).
De grote foto's zijn 1,2m' lang. Ik heb ze bij een lijstmakerij bij ons op 2mm pvc laten plakken.

en de vraag van Robert over de bestrating: dat is gewoon dik papier; ik weet niet meer van welk merk. ik heb het zelf een beetje verouderd met zwarte verf, en de sporen van de wielen getrokken.
De Schappenbaan: statiefoto's
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan: statiefoto's
Ik ben wel wat bezig, maar met deze warmte nou ook niet weer zoveel. Wel bijna al het materieel op de statiefoto gezet...


















Re: De Schappenbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De Schappenbaan
Ze staan er mooi op Ernst en helemaal mijn smaak  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: De Schappenbaan
Prachtige statieplaatjes Ernst
Re: De Schappenbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: De Schappenbaan
Ziet er goed uit Ernst. Ik zou alleen het kilometerpaaltje verplaatsen. Vind ik, maar das mijn mening, nogal storend.
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

offline
Re: De Schappenbaan
mooie sfeervolle plaatjes hoor
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: De Schappenbaan
Dank!
Citaat van: Laurent op woensdag 08 augustus 2018, 01:11:26
...Ik zou alleen het kilometerpaaltje verplaatsen...

...kon ik beter de scherptediepte in de gaten houden... :-)
Re: De Schappenbaan
peterke33
gast

Re: De Schappenbaan
Ernst

Heel mooie foto's mooie achtergrond, mij stoort het niet hoort erbij vind ik.
De Schappenbaan: tussendoortje - De Koninklijke Trein
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan: tussendoortje - De Koninklijke Trein
Ik was er al een hele poos mee bezig, maar eindelijk is de koninklijke trein klaar. En als ik dan zeg ik zal ik eerlijk zijn dat mijn bijdrage eruit bestaan heeft mensen te vinden die de wagons voor me konden overspuiten.
Nadat er nieuwe decals beschikbaar kwamen voor de SR10, het koninklijke rijtuig, en en de begeleidingsrijtuigen SR11 en SR12 kon de uitvoering plaats vinden. Ger Knijf heeft zich over de wagons ontfermd en er echt plaatjes van gemaakt.

De SR10 is het originele Marklin rijtuig, licht aangepast door antennes en aanpassingen van "niet te openen" ramen, en daarna in dezelfde kleuren als de begeleidingsrijtuigen gespoten.

De SR11 en SR12 zijn ICR-A rijtuigen van Marklin die ik voor dit doel op ebay heb gescoord.

hier dan:






Maar wat is nu de passende lok? Tot voor kort werd de Koninklijke Trein altijd begeleid door 2 NS1600/1700, sinds de TRAXX er is wordt die nu ingezet. Er is geen vaste lok beschikbaar.
Maar op de site van nico Spilt kwam ik een gefotoshopte 1700 tegen, en die vond ik te leuk om niet te gebruiken. En gelukkig was Koos Schellevis in de gelegenheid om een 1700 die ik otch als trekker voor de koninklijke Trein had gekocht, om te spuiten in koninklijk blauw, met kroontje  :D



En zo ziet de samenstelling er dan uit...



ik ben er wel heel blij mee...
moet nog wel wat aan gebeuren. Lok digitaliseren, verlichting in de wagons, misschien andere koppelingen...
Maar voor nu kan die in de sierkast  :)

Re: De Schappenbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: De Schappenbaan
Ha die Ernst.
Fijn om te lezen en te zien dat de Koninklijke trein een prachtig geheel is geworden! :thumbup:
Het heeft alles bij elkaar flink wat moeite gekost maar het resultaat mag er zijn.

Het is dat er tegenwoordig niet veel bagage meer mee gaat want anders had er ook nog een Koninklijk bagage rijtuig bij gekund! O:-D

Veel plezier met dit prachtige Koninklijke treinstel.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De Schappenbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De Schappenbaan
Jij hebt iets unieks op de baan Ernst, super leuk / mooi

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2008

offline
Re: De Schappenbaan
Hallo Ernst,
Gefeliciteerd met deze bijzondere set.

Wellicht iets om.mee te nemen naar de stamtafel ?
Groet,
Erik
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: De Schappenbaan
Citaat van: erik01 op zaterdag 20 oktober 2018, 19:29:01
...Wellicht iets om.mee te nemen naar de stamtafel

Als ik het niet vergeet zal ik dat doen. Leuk idee!
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: De Schappenbaan
Hallo Ernst,

Dat is mooi gelukt en een unieke trein! Nu nog een achter de ramen zittende (wuivende) Koninklijke Preiser Familie  scoren en dan kan de populatie van jouw baan juichend de trein voorbij zien komen!
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: De Schappenbaan
niet echt relevant maar.... ik vind de scenery en dan met name het gras en de struiken heel erg mooi gedaan.  :thumbup:
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: De Schappenbaan
Ernst, je hebt daar een mooi setje! Ik hoop het eens in den lijve te kunnen zien op een stamtafelavond!
De Schappenbaan: on hold...
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan: on hold...
Na lang aarzelen en iedere keer weer iets anders aanpakken en nooit de tijd hebben om de baan echt verder te brengen, heb ik besloten het uitgebreide concept los te laten. Ik denk wel dat ik de modules die ik heb, af ga maken (er staan er nog 3 al 5 jaar klaar om bebouwd te worden... 8o), maar de meerdere lagen moet ik denk ik maar even uit mijn hoofd zetten.


Komt bij dat we naar verwachting begin volgend jaar ons huis te koop willen zetten (dus als je belangstelling hebt om naar Zeewolde te willen verkassen...  ;)) en ik toch weer op een andere plek moet zien hoeveel ruimte ik dan weer heb. Dus...


kleine projectjes zullen wel door blijven gaan, zoals de geheel verniewde testtafel, en de ombouw van locomotieven. Daar moet ik het dan maar mee doen  O:-D  voorlopig...

Ik weet niet hoe dat verder gaat met zo'n draadje, maar deze zal dus niet heel erg meer bijgewerkt gaan worden.
Dank voor jullie betrokkenheid op de bouwsel tot nu toe. Daar heb ik weer heel veel van geleerd. En wat ik zeg: ik hoop dat ik de kleine projectjes gewoon kan blijven doen. Ik heb nog 3 locs uit elkaar liggen, mijn zelfgebouwde kuroord, digitaliseren van de testbaan, nog 3 modules...
Re: De Schappenbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De Schappenbaan
Dat zijn grote veranderingen Ernst, ja als er een verhuizing aan zit te komen kan ik me voorstellen dat het werken aan een vaste baan niet motiverend is.
Toch jammer dat je baan on holt staat maar wel begrijpenlijk.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De Schappenbaan
Ook kleine projectjes kunnen voldoening geven. Zoals het maken van een basis voor je modelwoning.
Wij gaan vanaf maart klussen in het nieuwe huis, dus ik kan je gevoel heel goed begrijpen. Het blijft hobby en niets moet. Doe wat je wil, wanneer je het wil.

Ik vond het leuk je gesproken te hebben en nog bedankt voor de tips. Maak je je 'W&S diorama' wel nog af?
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: De Schappenbaan
Dank Patrick!

en het wordt nog best een klus met het diorama wat we gebouwd hebben.
Ik dacht dat ik al best een goede ruimte had gereserveerd, maar het huis blijkt nog groter te zijn...



aan de andere kant levert zijn ruige begroeiing ook al direct een leuke impressie op:



Dus ik ga eens kijken wat of ik er verder mee kan doen  :D
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: De Schappenbaan
CiteerWaarschuwing: er is al ten minste 120 dagen geen nieuw bericht geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, overweeg je beter om een nieuw topic aan te maken.

Ik weet het...
...maar inmiddels zijn we verhuisd. En na een heel stevige verbouwing heb ik nu ook de beschikking over een prachtige modelbouwzolder.

Ik moet de plannen die ik had gaan veranderen. Maar gelukkig heb ik de keuze gemaakt om modulair te bouwen; en had ik nog maar 1 module (90%) klaar. dus: niet getreurd, de tekening erbij gepakt en we gaan opnieuw plannen. Ik ga daar alleen ook een nieuw draadje voor maken. Te beginnen met de eerste bouwlaag: Bad Allesheim...

Dus dit draadje wordt vanaf nu niet meer bijgewerkt. Dank voor al jullie constructieve bijdrages en adviezen! ik heb er waanzinnig veel van geleerd.
Op naar de volgende fase!
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2008

offline
Re: De Schappenbaan
Ernst dank voor delen van je bouw activiteiten.
Ducces met je nieuwe start.
Groet,
Erik