Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Uitgebreide railgeometrie

Gestart door rscosworth zondag 19 september 2010, 18:18:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Uitgebreide railgeometrie
Ik las 90 90 90... ;-)
Re:Uitgebreide railgeometrie
Je kunt hierin toch tweemaal de 24206 vervangen door eenmaal de 24912. 2x 6 blijfr 12.
Re:Uitgebreide railgeometrie
Als ik dit overigens teken met meerdere rechte stukken eraan, kom ik toch niet helemaal recht uit. Dit is maar heel weinig, maar toch...
Re:Uitgebreide railgeometrie
Geometrie met 24912

Heeft iemand suggesties hoe je met alleen de 24912 een in dubbelspoor uitgevoerde bocht kunt maken, hetzij met als afstand tussen de rails de standaard (zoals tussen de stralen 24130, 24230, 24330), hetzij met als afstand tussen de rails de standaard voor de grote boogstralen? Het lijkt te kunnen met de 24064, maar ik kom er niet echt aan uit.

Iemand suggesties?
Re:Uitgebreide railgeometrie
Normale geometrie.
Buitenboog: 1x 077 dan 7x 912 dan 1 x 206 en dan 1x 077
Binnenboog: 7x 912 dan 1 x 206

Slanke geometrie:
Buitenboog: 1x 064 dan 7x 912 dan 1 x 206 en dan 1x 064
Binnenboog: 7x 912 dan 1 x 206

groetjes,

Roger
Re:Uitgebreide railgeometrie
Citaat van: rscosworth op zondag 19 september 2010, 21:44:11
En soms heb je een mooie wisselstraat gemaakt en dan kom je nét niet uit qua raillengte..

Het is geen hele mooie oplossing, maar als het niet anders kan dan kun je op deze manier een heel klein lengteverschil oplossen:





Verschil is 3,2 mm :229,3 - (3 x 77,5)

Allerkleinste verschil is te bereiken met de 24236, 24172 en 24064: 236,1 - 171,7 - 64,3 = 0,1 mm.
Re:Uitgebreide railgeometrie
Met K-rails slijp je ze precies op maat met de dremel  :P
Groeten Jake
Re:Uitgebreide railgeometrie
Kan ook bij de C ,op de site van Noch staat hoe dit moet,heb  deze  werkwijze ook eerder meen ik al op het form gezien.
>:-D >:-D >:-D >:-D >:-D
gr Erik
Re:Uitgebreide railgeometrie
Citaat van: rscosworth op zondag 19 september 2010, 21:41:38
En nog 2 grappige Y-splitsingen:






Zeer gave Y-splitsingen, maar is zoiets ook te maken met de standaard C-railgeometrie?

Eens even puzzelen...
Re:Uitgebreide railgeometrie
Zoiets:



Maar het sluit net niet helemaal mooi aan...
Re:Uitgebreide railgeometrie
wie weet hoe ik bochtwissels kan gebruiken in een r2 en r3 bocht

gr wiebrand
Re:Uitgebreide railgeometrie
Van waar naar waar wil je dan rijden?
In de catalogus staat een voorbeeld van hoe je over kan lopen in alle boog stralen.
Waar je een extra boog wissel tegen komt kun je die vervangen door een 130 en een 077 railstuk.

Robin
Re:Uitgebreide railgeometrie
van allebei de sporen  robin.
het is gelukt met r2 en r3 met bocht wissels
maar denk dat ze eigenlijk niet nodig zijn in het ontwerp van franky
gr wiebrand
Re: Uitgebreide railgeometrie
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

online
Re: Uitgebreide railgeometrie
Soms wil je een slankere bocht dan alleen maar R4 en R5, maar heb je niet voldoende ruimte voor een bocht met alleen maar R9..

:)

Tadaa.. En nog met een mooie overgang, en precies 90 graden, en mooi parallel
Re: Uitgebreide railgeometrie
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

online
Re: Uitgebreide railgeometrie
en natuurlijk ook 3-sporig te maken ;)
Re: Uitgebreide railgeometrie
Lid sinds: 2012

SBB - Zwitserland

offline
Re: Uitgebreide railgeometrie
Dank iedereen die heeft bijgedragen aan al deze informatie! Als beginnend C-rail baanontwerper heb ik hier veel aan.

Zelf vind ik het bijvoorbeeld mooi om parallel lopende rails wat dichter bij elkaar te brengen dan de "standaardafstand". Dit topic biedt (ook) hiervoor veel informatie.

En voor mij als nog prille C-rijder en nog niet zo goed thuis zijnde op het forum, fijn dat dit topic uit 2010 een kick heeft gekregen.

Al wat handige afdrukken gemaakt van verschillende ontwerpen.

Nogmaals dank!

Groet, Diandi
Re: Uitgebreide railgeometrie
Lid sinds: 2012

SBB - Zwitserland

offline
Re: Uitgebreide railgeometrie
Hier mijn gefrobel van vandaag met een basisovaal met gebogen wissels en mooi smalle ruimte tussen de rails. In de praktijk past het prima!

Groet,

Diandi



Re: Uitgebreide railgeometrie
Pas je wel op met langere wagons!
Door de ruimte tussen de rails smaller te maken kunnen ze elkaar meestal niet meer passeren in de bocht.

Robin
Re: Uitgebreide railgeometrie
Aliebengalie
gast

Re: Uitgebreide railgeometrie
Gaat in dit geval niet op hoor.

Past allemaal prima, en nog ruimte over.

Heb zelf ook een aardig tal van dit soort situatie's waar dit voorkomt.

Maar ik geef toe...blijf het wel controleren voor je alles vast gaat schroeven.

Veel suc6.

Mvg: Alex

Re: Uitgebreide railgeometrie
Citaat van: Aliebengalie op zaterdag 09 juni 2012, 11:59:14
Gaat in dit geval niet op hoor.

Past allemaal prima, en nog ruimte over.
Dat hangt natuurlijk ook af van welk materieel je gebruikt. Die Franse aluminium TEE rijtuigen mogen elkaar in deze bochten vast niet tegenkomen. Maar als je alleen met 24xm blikken rijtuigen rijdt, is het vast geen problem :-)
Re: Uitgebreide railgeometrie
Lid sinds: 2012

SBB - Zwitserland

offline
Re: Uitgebreide railgeometrie
Ik heb hier een testbaan met deze dubbele ovaal liggen en dus met deze afstand tussen de rails. Marklin personenrijtuigen gaan herbij zonder problemen door de bochten en er zit nog aardig ruimte tussen de tegemoetkomende trein.

Wagons van zeg meer dan 30 cm gaan misschien niet lukken. Ik wil deze ook niet aanschaffen. Materiaal waarvan de wagons gemaakt zijn (blik of anderszins), maakt daarbij niet zo veel uit.  ;)

Groet, Diandi
Re: Uitgebreide railgeometrie
Citaat van: diandi op maandag 11 juni 2012, 03:01:06
Ik heb hier een testbaan met deze dubbele ovaal liggen en dus met deze afstand tussen de rails. Marklin personenrijtuigen gaan herbij zonder problemen door de bochten en er zit nog aardig ruimte tussen de tegemoetkomende trein.

Wagons van zeg meer dan 30 cm gaan misschien niet lukken. Ik wil deze ook niet aanschaffen. Materiaal waarvan de wagons gemaakt zijn (blik of anderszins), maakt daarbij niet zo veel uit.  ;)
Sjongejonge, druk ik me dan zo moeilijk uit?

  • Die Franse TEE wagens zijn bijna 30cm lang (29,3 + koppelingen). maar er zijn nog langere wagens die problemen zouden kunnen veroorzaken, zoals de goliath telesoopwagen (met bijwagen) en de zwanenhalswagen (die extreem lange trafo-transport-wagen)
  • Ik had het over materieel, niet materiaal, al snap ik wel dat mijn opmerkingen over aluminium en blikken wagens verwarrend kunnen zijn als je maar half leest
  • IK heb het zelf niet getest, ik (en anderen met mij) waarschuw alleen dat het problemen op zou kunnen leveren

Goeiemorgen allemaal  :mrgreen:
[/list]
Re: Uitgebreide railgeometrie
Lid sinds: 2012

SBB - Zwitserland

offline
Re: Uitgebreide railgeometrie
Ik heb je bericht prima gelezen, dus je opmerking over "maar half lezen" is geen reden voor hoor. En komt ook een beetje vervelend over.

Maar voor jouw speciaal dan meer uitleg:  Blik is een soort MATERIAAL. Net als hout een soort materiaal is. Jij hebt het over MATERIEEL (rijtuigen) dat van het MATERIAAL blik gemaakt is. Je schrijft immers "BLIKKEN rijtuigen".

Daarom schrijf ik dat het materiaal (blik, plastic, gietijzer enz) waarvan de wagons (= materieel) gemaakt zijn, daarbij niet uitmaakt.

Maar was maar grapje hoor. Stond ook een knipoogje bij toch.

Maar On Topic: de rails ligt in zo'n bocht met smalle tussenruimte er heel mooi bij vind ik. Maar je moet dan wel een keuze maken geen langere rijtuigen en wagons te gaan gebruiken. Ook niet in de toekomst.

Een foto van de testbaan hierbij.
Re:Uitgebreide railgeometrie
SanderdeGoede
gast

Re:Uitgebreide railgeometrie
Citaat van: rscosworth op maandag 04 april 2011, 22:08:40
Citaat van: treinrobert op maandag 04 april 2011, 21:59:43


Kun je die 094 ook weglaten als je sporen dichter bij elkaar liggen?

Dan kom je qua lengte niet goed uit. Het is zonder zaag niet te maken.

Dit is het enige dat kan met zo kort mogelijke rails:

Ik heb deze hosentrager 2x in mn baanzitten, alleen de 24236 zijn vervangen door 24712.

Sander
Re: Uitgebreide railgeometrie
Citaat van: diandi op maandag 11 juni 2012, 17:19:49
Ik heb je bericht prima gelezen, dus je opmerking over "maar half lezen" is geen reden voor hoor. En komt ook een beetje vervelend over.

Maar voor jouw speciaal dan meer uitleg:  Blik is een soort MATERIAAL. Net als hout een soort materiaal is. Jij hebt het over MATERIEEL (rijtuigen) dat van het MATERIAAL blik gemaakt is. Je schrijft immers "BLIKKEN rijtuigen".
Nee, ik schreef: "24cm blikken rijtuigen", maar ik zal het niet meer over "half lezen" hebben...

Citeer<knip>
Maar On Topic: de rails ligt in zo'n bocht met smalle tussenruimte er heel mooi bij vind ik. Maar je moet dan wel een keuze maken geen langere rijtuigen en wagons te gaan gebruiken. Ook niet in de toekomst.
Dus we zijn het eens...
Re: Uitgebreide railgeometrie
Lid sinds: 2012

SBB - Zwitserland

offline
Re: Uitgebreide railgeometrie
Is het de inderdaad 24230 die gebruikt is bij het paradespoor? Dat is niet helemaal te zien.

Ziet er mooi uit. Maar ik zoek dus naar een mogelijkheid om dan "vanuit de bocht" ook smal verder te gaan. Maar ik denk dat dat niet gaat lukken.

Grtz, Dick

(Egmaf: je hebt het toch over 24 cm blikken rijtuigen man! Doe niet zo flauw joh. Was gewoon een grapje, waar jij een heel drama van maakt)

Re: Uitgebreide railgeometrie
Vraag:

Heeft iemand een idee hoe je vanuit een draaischijf een aantal (opstel-)sporen kunt bedienen die de standaard breedte van C-rails uit elkaar liggen? Ik denk erover om een draaischijf te gebruiken aan het einde van mijn "schaduwstation" om op die manier locs te kunnen omdraaien zonder dat je dit handmatig hoeft te doen. Op die manier kan een trein terug richting kopstation. Een tenderloc kan nog wel achteruit (die kan ik dus "om" laten lopen) maar een Wurtemberger C niet echt in mijn ogen.

Ga vanavond zelf ook eens puzzelen, maar wellicht heeft iemand van jullie dit al eens gedaan?

Alvast bedankt!

Groet,
William
Re: Uitgebreide railgeometrie
Hendrik_marklin
gast

Re: Uitgebreide railgeometrie


Hoi William, bedoel je dit???
Re: Uitgebreide railgeometrie
Yep :-):thumbup:

Eventueel mag er ook 1 stukje op de draaischijf tussen zitten, dat geeft in ieder geval mij een wat rustiger gevoel.
Re: Uitgebreide railgeometrie
Veel  :thumbup: :thumbup: :thumbup: voor jullie creativiteit! Ga zo door!  :thumbup:
Re: Uitgebreide railgeometrie
Hendrik_marklin
gast

Re: Uitgebreide railgeometrie
Wat jij wil William.

Re: Uitgebreide railgeometrie
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Uitgebreide railgeometrie
kijk dat is mooi op een module breedte en lengte.

gr john
Re: Uitgebreide railgeometrie
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Uitgebreide railgeometrie
 :D  :D
Als het nou #FB was zou ik zeggen  :thumbup:  :thumbup:

Best leuk om te zien... En zie ik dan ook goed dat die draaischijf schat ik wel 40 cm in doorsnee is?
Re: Uitgebreide railgeometrie
Hendrik_marklin
gast

Re: Uitgebreide railgeometrie
Citaat van: ernstcramer op maandag 19 november 2012, 23:06:52
En zie ik dan ook goed dat die draaischijf schat ik wel 40 cm in doorsnee is?

38,6cm  :thumbup: goed geschat ;)
Re: Uitgebreide railgeometrie
Afmetingen van de draaischijf:




Mvg,
Peter
Re: Uitgebreide railgeometrie
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

online
Re: Uitgebreide railgeometrie
'k Ben er ook nog achter gekomen dat je handig kunt om gaan met slange wissels in combinate met R4 en R5 bochten.
Als je na de wissel de R4 als buitenbocht gebruikt, en de R5 als binnenbocht, dan kom je precies uit op de originele railafstand.

Dit gecombineerd met wat extra wissels dan kun je mooie combinaties maken, zoals onderstaande.
Zo kun je dus zonder bochtwissels en zonder lange wisselstraten toch heel snel overgaan van 2 naar 6 sporen.
Re: Uitgebreide railgeometrie
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

online
Re: Uitgebreide railgeometrie
Ben ik weer met m'n C-rail combinaties :)
'k Moest voor mezelf even wat terug zoeken, kom ik er achter dat ik deze combi er nog niet bij had gezet..

Of te wel, met slanke wissel een bochtwissel die uit komt op de exact juiste railafstand van 64,3 mm

In combinatie met de bovenstaande wisselstraat kun je erg mooie wisselstraten maken
Re: Uitgebreide railgeometrie
Gaaf,mooi draadje zeg was me nog niet eerder opgevallen. :thumbup:
Re: Uitgebreide railgeometrie
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

online
Re: Uitgebreide railgeometrie
En daar is hij dan, de nieuw aangekondigde R3 bochtwissel!
Onderstaand even de "standaard mogelijkheden"

Binnenkort maar eens uitrekenen wat we hier nog meer mee kunnen :)
Re: Uitgebreide railgeometrie
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

online
Re: Uitgebreide railgeometrie
En zie hier, de mooiste manier om ze te leggen, met zo min mogelijk passtukjes.

(dus met maar 1x24315 per binnenbocht ipv 2x24315 zoals Marklin op geeft)
Re: Uitgebreide railgeometrie
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

online
Re: Uitgebreide railgeometrie
Hiervoor de optie om van de buitenbocht naar de binnenbocht te rijden. Nu ook de mogelijkheid om van de binnenbocht naar de buitenbocht te rijden.
Het is niet 100% conform de standaard railgeometrie. De parallelafstand is net-niet 64,3 mm (verschil is verwaarloosbaar)
Re: Uitgebreide railgeometrie
Ik heb ook even wat geklooid met de R3 bochtwissels.
Denk dat er nog veel meer mogelijk is en hoop hier binnenkort nog meer mogelijkheden te zien. Van standaard oplossingen tot de wat minder voor de hand liggende creaties.