Nieuws: Voor de 3railwiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Digitale Besturing (alle merken)
| | |-+  Digitale Besturing Märklin
| | | |-+  MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin CS2- en MS2-update)
Pagina's: 1 ... 15 16 [17]   Omlaag

Auteur Topic: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin CS2- en MS2-update)  (gelezen 271142 keer)

digipost

• Toffe Gast
  • *
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: update 2.0.0 voor CS3)
« Reactie #800 Gepost op: vrijdag 22 mei 2020, 17:49:51 »

Ja, je moet in zoomen, dus het beeld vergroten.
Groetjes, Leen.

Rij volautomatisch met de CS3.
Met Arduino Uno + Adafruit-PN532 + RFID's.
voor Treinherkenning.

wimpietje

• Stamgast
  • Fantasietjes op de baan
    • Mijn baan
« Reactie #801 Gepost op: zaterdag 23 mei 2020, 06:44:08 »

@citaat Leen en Rob: indeed, moet wel verder inzoomen dan vroeger. Tx voor de reactie  :thumbup:
Grtz
Wim
No rules , great tracks
Mijn baan :
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=75763.0

wimpietje

• Stamgast
    • Mijn baan
« Reactie #802 Gepost op: zaterdag 23 mei 2020, 07:39:09 »

Echter werkt mijn Cs3+ tergend langzaam, voor om het even welke handeling, bob artikellijst weergeven etc, iemand een oplossing hiervoor?
Grtz
Wim
No rules , great tracks
Mijn baan :

svvander

• Zeer Toffe Gast
  • *
  • You never fail until you stop trying
    • De Locloods
« Reactie #803 Gepost op: zaterdag 23 mei 2020, 07:45:39 »

Zit het geheugen niet te vol? Zoals veel computers dient deze volgens mij ook genoeg "werkruimte" te hebben op de harde schijf. Om een voorbeeld te geven: mijn pc van het werk dient minimaal 10% vrije ruimte te hebben op de harde schijf.
Sven Vandersmissen HO en H0f en H0e - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI - Märklin CS3+

http://www.de-locloods.be

wimpietje

• Stamgast
    • Mijn baan
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: update 2.0.0 voor CS3)- problemen seinpaneel
« Reactie #804 Gepost op: zaterdag 23 mei 2020, 08:28:07 »

Geen idee ;); heb net wat oudere updates eruit gegooid. Waar kan je de geheugen status zien?

Tevens:
- in bewerken-seinpaneel kan ik blijkbaar geen seinen of S-88 artikels toevoegen
- in bewerken-artikellijst zie ik de decoders niet meer staan, tevens is er ook geen verwijzing van de artikels naar deze decoders
« Laatst bewerkt op: zaterdag 23 mei 2020, 11:43:04 door wimpietje »
Grtz
Wim
No rules , great tracks
Mijn baan :

svvander

• Zeer Toffe Gast
  • *
    • De Locloods
« Reactie #805 Gepost op: zaterdag 23 mei 2020, 08:51:09 »

Ik dacht onder instellingen en anders zeker op de PC (als je hem aansluit via de Märklin interface).
Sven Vandersmissen HO en H0f en H0e - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI - Märklin CS3+

wimpietje

• Stamgast
    • Mijn baan
« Reactie #806 Gepost op: zaterdag 23 mei 2020, 09:01:35 »

J]Op de PC zie ik :

CPU
10.10%
RAM
34.79%
Speicher
21MB

Dus dat lijkt me ok
Grtz
Wim
No rules , great tracks
Mijn baan :

svvander

• Zeer Toffe Gast
  • *
    • De Locloods
« Reactie #807 Gepost op: zaterdag 23 mei 2020, 09:06:55 »

Mmmm… vreemd. Kan je je baanplan en loc's opslagen op USB of dergelijke en een reset doen? De mijne werkt na de update nog steeds heel goed. Heb gisteren nog een beetje zitten spelen met alle mogelijke features. (Ik ben nog aan het ontdekken).

wimpietje

• Stamgast
    • Mijn baan
« Reactie #808 Gepost op: zaterdag 23 mei 2020, 11:43:27 »

Blijft langazaam....
Grtz
Wim
No rules , great tracks
Mijn baan :

wimpietje

• Stamgast
    • Mijn baan
Re: MÄRKLIN - (new: update 2.0.0 voor CS3) artikellijst toont decoders niet
« Reactie #809 Gepost op: zaterdag 23 mei 2020, 11:44:38 »

Tevens:
- in bewerken-seinpaneel kan ik blijkbaar geen seinen of S-88 artikels toevoegen
- in bewerken-artikellijst zie ik de decoders niet meer staan, tevens is er ook geen verwijzing van de artikels naar deze decoders

Iemand een advies?
« Laatst bewerkt op: zaterdag 23 mei 2020, 22:21:27 door wimpietje »
Grtz
Wim
No rules , great tracks
Mijn baan :

1885

• Beginnende Gast
« Reactie #810 Gepost op: zondag 02 augustus 2020, 16:01:51 »

Stomme vraag misschien maar net een CS3+ aangeschaft.
Kan update 2.1 ineens of moet je eerst 2.0 doen?

Laurent

• Speciale Gast
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
« Reactie #811 Gepost op: zondag 02 augustus 2020, 16:50:51 »

Gewoon aan het netwerk hangen, dan zal ie zelf wel zoeken en vinden wat ie moet doen. Kan best even duren trouwens.
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

wouter

• Toffe Gast
  • *
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: update 2.2 voor CS3)
« Reactie #812 Gepost op: dinsdag 17 november 2020, 11:06:24 »

« Laatst bewerkt op: dinsdag 17 november 2020, 15:44:01 door Olav »

Laurent

• Speciale Gast
    • Sporingerdam
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: update 2.1 voor CS3)
« Reactie #813 Gepost op: dinsdag 01 december 2020, 21:49:43 »

Ik moest het in 3 rondes doen voordat ik de gehele update daadwerkelijk geinstalleerd had.
railion6513

svvander

• Zeer Toffe Gast
  • *
    • De Locloods
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: update 2.1 voor CS3)
« Reactie #814 Gepost op: zondag 06 december 2020, 14:04:25 »

Ga' m volgende week nog eens aan de kabel hangen.

RMW

• Stamgast
  • RMW - Sinds 1963
    • Rensen Modelbaan Wereld
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin schrapt RC3, nieuw apparaat volgt)
« Reactie #815 Gepost op: maandag 04 januari 2021, 18:03:12 »

Informatie over de eerder aangekondigde RC3 Remote controller 55017. Bron: Meises Modellbahn Center:

Citaat
Wichtige Informationen aus Göppingen zum Thema Funkhandregler (55017) für CS3 und CS3plus

Die vor einiger Zeit vorgestellten RC3 Funkhandregler L55017 und RC3 Funkempfänger L55057 werden von vielen Kunden erwartet. Mit dem Kooperations-partner von Märklin war eine Belieferung noch vor Jahresende 2020 angestrebt.

Leider musste Märklin uns mitteilen, dass die beiden RC3-Artikel aus dem Sortiment gestrichen werden. Die vom Kooperationspartner vorgelegten Prototypen erfüllen die gestellten Anforderungen nicht. Märklin hat sich daher entschieden, die vorgesehene Lösung nicht weiter zu verfolgen.

Der Wunsch nach einem funkbasierten Bediengerät ist unverändert vorhanden, daher hat Göppingen beschlossen, umgehend eine Eigenentwicklung anzustoßen. Das vorgesehene neue Funk-Steuergerät wird in Anlehnung und damit vertrauter Bedienphilosophie an die erfolgreiche Mobile Station 2 als funkbasiertes, kabelloses Bediengerät konzipiert. Die Steuerung wird mit Software auf WLAN-Basis umgesetzt und mit vielen anderen Produkten der Märklin / TRIX / LGB Welt kompatibel sein. Durch die Verwendung von WLAN können mehrere Teilnehmer im gleichen WLAN Netz die Modellbahn steuern. Dies verspricht großen, gemeinsamen Spielspaß. Die Netzwerkfähigkeit erlaubt eine perfekte Interaktion mit anderen netzwerkfähigen Produkten aus der Märklin / TRIX / LGB Umgebung. Ein zusätzlich zu erwerbender RC3-Empfänger (L55057) wird bei dieser Lösung nicht benötigt, eine CS2 oder CS3 als Empfangsgerät und Steuerungszentrale muss vorhanden sein. Der grundlegende Neuaufbau ermöglicht die Verwendung eines modernen Prozessors mit Reserven für zukünftige Erweiterungen. Moderne Entwicklungswerkzeuge erlauben eine fortschrittliche Weiterentwicklung. Das bedeutet für Sie: Wie alle Märklin Zentralen und Steuergeräte ist auch das Funksteuergerät updatefähig. Dies gewährleistet Ihnen eine lange Einsatzdauer.

Und das Beste: Das neue Steuergerät soll zu einem geplanten Einführungspreis von 199,00 € (UVP) angeboten werden. Märklin arbeitet mit Hochdruck an der neuen Entwicklung und bittet um unser Verständnis für die zusätzliche Verzögerung und bedankt sich im Voraus für unsere Geduld.

Kortweg:
  • De RC3 is uit het assortiment geschrapt, omdat het prototype niet aan de verwachtingen voldeed.
  • Märklin ontwikkelt achter de schermen een nieuw draadloos bedieningsapparaat (Wifi), dat kan worden gebruikt in combinatie met een CS2, CS3 of CS3plus. Dit apparaat zal naar verwachting ongeveer €199,00 gaan kosten. Meer info volgt.

M.v.g.

Maikel (RMW)

ronaldk

• Stamgast
    • H0: Bouw van mijn baan
« Reactie #816 Gepost op: dinsdag 05 januari 2021, 10:07:45 »

@citaat Geen Massoth DiMAX rijregelaars voor de märklinliefhebbers. Apart dat het "prototype" niet zou voldoen. De DiMaX is al een klein tijdje op de markt. Het was een aardig idee om een draadloze versie te komen. Een apart 2,4 Ghz-verbinding is geen slechte gedachte met zo veel Wifi in de buurt. Dat zal de stabiliteit van de verbinding wel goed gedaan hebben. Nu het idee van een WLan Mobile Station 2. Een heel schuin oog naar het idee wat Roco gedaan heeft met de Wlan-multimaus en daar behoorlijk succesvol mee is. Je ziet de combinatie van een z21(start) / Z21 met een Wlan-multimaus vaker voorbij komen. Het spul communiceert dan over je eigen WiFi-netwerk (of een speciaal treintjes WiFi) met een CS2 / CS3(+). Het enige is dat de mogelijke prijs met een 199 euro relatief hoog is. Een Roco Wlan-Multimaus is iets van 99 euro. Veel meer zal er in een Mobile Station 2 niet in zitten. Daarnaast geeft dat hopelijk voor de Märklin-gebruikers ook een boost aan de verdere ontwikkelingen van de apps (Playstore Märklin Mobile Station App en de Apple Store Marklin Apps). Heel misschien opent dat de weg naar een nieuwe beginnerscentrale alla de Roco z21start. Simpel maar te bedienen met de Wlan-MS2 en/of Märklin Mobile Station App.

Groet Ronald.

De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

Robert

• Vaste Gast
  • **
  • MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom
« Reactie #817 Gepost op: dinsdag 05 januari 2021, 10:54:48 »

Zou een goede app voor op een tablet geen betere / mooiere oplossing zijn? Waarom specifieke hardware ontwikkelen?
Dit werpt ook overigens de de gedachte op of er naast de mooie doch dure CS3 niet een eenvoudiger / goedkopere oplossing zou moeten komen: een centrale zonder user interface / bedienorganen, bestaande uit een WiFi acces Point en interfaces naar de randapparatuur ( bezetmelders, decoders ) en digitale rijstrook interface?

Mvrgr
Robert

ronaldk

• Stamgast
« Reactie #818 Gepost op: dinsdag 05 januari 2021, 11:37:18 »

@citaat: Ze hebben al een App. Zie de linken in mijn bericht.  Met alleen een "goede app" ben je er niet. Zeker niet als deze alleen werkt op een centrale van 700 euro plus. Dan is er geen effect. Dat zie je nu ook. Je hebt niet echt veel mensen die aangeven: Laat ik een CS3 kopen om lekker met de App te gaan rijden. Dat is naar verhouding een dure oplossing als je net gaat beginnen. Je moet op één of andere manier die gebruikers aan je merk zien te binden. Märklin ziet ook wel dat ModellEisenbahn GmbH (Roco / Fleischmann) succes heeft met hun Z21 / z21(start). de z21-app en de WLan-multimaus. Daarom verbaast mij het bericht ook niet. Nu een "WLan-Mobile Station 2" ontwikkelen en op de markt zetten geeft ruimte om inderdaad een centrale alla de z21(start) te ontwikkelen en uit te brengen. Je zag al dat ze geen "Märklin" meer op de nieuwe versie van de Central Station 3 / 3+ zetten. Ze willen het allemaal wat breder in de markt zetten. Alleen de wegen van Märklin zijn op het digitale gebied ondoorgrondelijk soms. Wie weet wat het allemaal wordt....

Groet Ronald.

Robert

• Vaste Gast
  • **
  • MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom
« Reactie #819 Gepost op: dinsdag 05 januari 2021, 12:01:12 »

Ik ben behoorlijk ondervoed indruk wat digikeys levert: flexibel en redelijk van prijs. Je moet je wel behoorlijk verdiepen in de materie, gezien de mogelijkheden. Je ziet wel dat het ook voor normale prijzen kan. Ook alles doorliepen met USB / LAN makt het leven aangenamer / eenvoudiger.

Hier zie je simpelweg dat Märklin met CS2 en CS3 op het eind van een ontwikkeling zit. Dit zie je ook met seinen met ingebouwde besturing en diverse componenten als vertragingmodules: hardware georiënteerde oplossingen.

De stap naar een app met eenvoudiger hardware bouwstenen is een stap naar een nieuwe generatie. Hiervoor is zelf ontwikkelen vaak geen optie. Zie je al met CS2/3. Misschien moet Märklin eens met digikeys gaan praten.....

Mvrgr
Robert

Laurent

• Speciale Gast
    • Sporingerdam
« Reactie #820 Gepost op: dinsdag 05 januari 2021, 12:17:21 »

@citaat: Ze hebben al een App. Zie de linken in mijn bericht.  Met alleen een "goede app" ben je er niet. Zeker niet als deze alleen werkt op een centrale van 700 euro plus. Dan is er geen effect. Dat zie je nu ook. Je hebt niet echt veel mensen die aangeven: Laat ik een CS3 kopen om lekker met de App te gaan rijden. Dat is naar verhouding een dure oplossing als je net gaat beginnen. Je moet op één of andere manier die gebruikers aan je merk zien te binden. Märklin ziet ook wel dat ModellEisenbahn GmbH (Roco / Fleischmann) succes heeft met hun Z21 / z21(start). de z21-app en de WLan-multimaus. Daarom verbaast mij het bericht ook niet. Nu een "WLan-Mobile Station 2" ontwikkelen en op de markt zetten geeft ruimte om inderdaad een centrale alla de z21(start) te ontwikkelen en uit te brengen. Je zag al dat ze geen "Märklin" meer op de nieuwe versie van de Central Station 3 / 3+ zetten. Ze willen het allemaal wat breder in de markt zetten. Alleen de wegen van Märklin zijn op het digitale gebied ondoorgrondelijk soms. Wie weet wat het allemaal wordt....

Groet Ronald.
Ik deed het inderdaad andersom. CS3 en vervolgens de app. Voor het rijde vind ik de RemoteCS3 app overigens beter. Die laat je de fysieke volumeknoppen op je telefoon gebruiken als versnel/vertraagknop en trilt bij rijrichting verandering.
railion6513

ronaldk

• Stamgast
« Reactie #821 Gepost op: dinsdag 05 januari 2021, 13:26:01 »

hoi,

De stap naar een app met eenvoudiger hardware bouwstenen is een stap naar een nieuwe generatie. Hiervoor is zelf ontwikkelen vaak geen optie. Zie je al met CS2/3. Misschien moet Märklin eens met digikeys gaan praten.....

Zelf ontwikkelen deden ze al heel vaak niet. Ze waren vaak de opdrachtgever. Het DCC-protocol is opdracht van Märklin door Lenz ontwikkeld. Ze wilden het toch niet gebruiken. Esu heeft in opdracht van Märklin het MFX-protocol en de CS1 (en MS1) ontwikkeld. Esu leverde ook de decoders aan Märklin. De Firma Kontron heeft het gedaan voor de CS2.

Groet Ronald.

RMW

• Stamgast
  • RMW - Sinds 1963
« Reactie #822 Gepost op: dinsdag 05 januari 2021, 13:34:06 »

Zelf ontwikkelen deden ze al heel vaak niet. Ze waren vaak de opdrachtgever. Het DCC-protocol is opdracht van Märklin door Lenz ontwikkeld. Ze wilden het toch niet gebruiken. Esu heeft in opdracht van Märklin het MFX-protocol en de CS1 (en MS1) ontwikkeld. Esu leverde ook de decoders aan Märklin. De Firma Kontron heeft het gedaan voor de CS2.

Klopt, ook al heeft Märklin wel een eigen technische afdeling, maar die gaat met name over software en in mindere mate over hardware.

@citaat: Ze hebben al een App.

De app heb je niet eens meer nodig om je CS3/CS3plus aan te sturen. Gewoon het IP-adres van je CS3 ingeven in een willekeurige browser (PC, laptop, tablet of smartphone) en je hebt toegang tot alle belangrijke besturingselementen, zoals ze ook op je CS3 werken. Bovendien kun je via deze weg ook locicons toevoegen aan je CS3.

Laat ik een CS3 kopen om lekker met de App te gaan rijden. Dat is naar verhouding een dure oplossing als je net gaat beginnen. Je moet op één of andere manier die gebruikers aan je merk zien te binden. Märklin ziet ook wel dat ModellEisenbahn GmbH (Roco / Fleischmann) succes heeft met hun Z21 / z21(start). de z21-app en de WLan-multimaus.

Eens dat dat een dure oplossing zou zijn, maar veel mensen willen toch nog graag met de bekende bedieningsknoppen en het touchscreen werken. Vanuit diverse Nederlandse winkels krijg ik namelijk te horen dat het CS3 al enkele jaren erg goed verkoopt (in vergelijking met de Z21 en (inmiddels verouderde) Ecos).

M.v.g.

Maikel (RMW)
RENSEN MODELBAAN WERELD

Site  |  Topic

Buffer

• Nieuwe Gast
« Reactie #823 Gepost op: maandag 01 februari 2021, 21:10:43 »

Catalogusprijs van de RC3 handregelaar 55017 is/was 279,99€. Daarbij nog een RC3 ontvanger 55057 à 159,99€. 440 € totaal. Dure grap.
Ben wel zeer geïnteresseerd in een afstandsbediening, maar niet aan zulke prijzen.
Groeten
Johan

Laurent

• Speciale Gast
    • Sporingerdam
« Reactie #824 Gepost op: dinsdag 09 februari 2021, 11:49:03 »

Daisy II Funk zit in dezelfde categorie. Enige voordeel is dat je daar max. 20 (in praktijk 16-17) regelaars op 1 ontvanger zet.
railion6513

RMW

• Stamgast
  • RMW - Sinds 1963
Re: MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: Märklin CS2- en MS2-update)
« Reactie #825 Gepost op: vrijdag 26 februari 2021, 19:09:34 »

Zojuist heeft Märklin CS2-update 4.2.13 en MS2-update 3.121 gepubliceerd. Meer informatie (incl. een PDF met uitleg) is te vinden op de Nederlandse site van Märklin: KLIK.

M.v.g.

Maikel (RMW)
RENSEN MODELBAAN WERELD

Site  |  Topic

Yeoman

• Stamgast
« Reactie #826 Gepost op: vrijdag 26 februari 2021, 21:23:54 »

@citaat
Belangrijk te vermelden.
Na de update van de cs2 naar deze nieuwe versie, is deze niet meer te koppelen met een cs1.

Groeten,
Ton.
Groeten,
Ton,
3railforum modulebaan team.

ACTS.zuid

• Stamgast
« Reactie #827 Gepost op: zaterdag 27 februari 2021, 08:40:24 »

@citaat Oei, da's de tweede keer dat CS1 bezitters in de kou worden gezet.

@Maikel RMW: waarom zouden ze dat doen?

Gr, Ben.

RMW

• Stamgast
  • RMW - Sinds 1963
« Reactie #828 Gepost op: zaterdag 27 februari 2021, 18:25:01 »

@citaat Oei, da's de tweede keer dat CS1 bezitters in de kou worden gezet.

@Maikel RMW: waarom zouden ze dat doen?

Gr, Ben.

Dat is technisch niet meer mogelijk. Het CS1 wordt al jaren niet meer ondersteund door Märklin vanwege de gerechtelijke bepaling dat ESU het toenmalige MFX/M4-protocol (waar het CS1 technisch gezien een onderdeel van was (namelijk: ontwikkeld door ESU)) mocht behouden en Märklin de naam "MFX". Het heeft niets te maken met het "in de kou laten staan", maar gewoon met een uitspraak van de rechter waar Märklin zich aan moet houden.

In de handleiding over deze update staat iets meer informatie over het niet meer kunnen combineren met het CS1: KLIK.

M.v.g.

Maikel (RMW)
RENSEN MODELBAAN WERELD

Site  |  Topic

ACTS.zuid

• Stamgast
« Reactie #829 Gepost op: zaterdag 27 februari 2021, 18:44:17 »

@citaat

Mijn vraag was: gisteren kon je het CS1 nog koppelen aan het CS2, vandaag na de update niet meer. Dat heeft niets met een gerechtelijke uitspraak te maken lijkt me.
Het is dus een technisch issue lees ik, bedankt voor de link. Linksom of rechtsom: CS1 bezitters worden in de kou gezet.

Gr, Ben.

antonv

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #830 Gepost op: zaterdag 27 februari 2021, 19:24:52 »

Ah, ik heb een CS1R en lig er niet wakker van, CS2 of CS3, 't mag mij allemaal gestolen worden, ik kan nu eigenlijk al veel meer doen dan ik nodig heb  ;)
Groeten,

Anton
Pagina's: 1 ... 15 16 [17]   Omhoog