Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (new: CS3 update)

Gestart door RMW zondag 19 september 2010, 14:05:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Brigitte,

Ik heb het niet helemaal duidelijk uitgelegd wat ik bedoel, mijn excuses.

Wat ik bedoel; De 'moderne' Trix/LGB gebruiker wordt aangeraden om als centrale de CS2 te kopen. Want dit is de centrale die bij hun merk 'hoort'.

Nu zend deze centrale mfx/dcc/motorola/(selectrix???) uit. Dus waarom zou marklin nu op zijn locdecoder dcc zetten? De centrale zend immers ook wel mfx uit. Of dit nu op 2 of 3 rail is maakt niks uit.

Wim,

Nieuwe mogelijkheden? Nah bullshit....... Motorola kun je maar 4 functie's per adres bedienen. 16 functie's voor MFX. Meer dan 21 voor DCC.

Wat zijn dan de nieuwe mogelijkheden? Helemaal niks. Het is gewoon een nieuwe decoder.

Motorola is al achterhaald, en heeft al een opvolger, namelijk mfx. Helaas is dat niet geworden wat Marklin had gehoopt. Daarom ben ik ook zeer benieuwd na hoelang ze het blijven gebruiken. Gelukkig voegen ze er nu ook eindelijk dcc bij.
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
DCC blijft voor Marklin nog steeds noodzaak om in hun centrale te hebben. De oudere Trix en LGB loks praten toch echt alleen maar DCC taal. Net zoals oudere Marklin loks alleen Motorola praten.
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Dat klopt, maar waarom zet je dan dcc op de nieuwe decoders? Als je je eigen protocol 'mfx' wil verdedigen? ;)
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Heren toch,wat laten sommige onder ons zich weer eens meeslepen :?

Ben je dan nog wel met je hobby bezig?

Lijkt me niet erg ontspannend :thumbdown:


@ De Geluidsman,

Peter,je weet toch dat je veel kunt kopen,en waarom zouden dat geen Märklindecoders kunnen zijn?

Het lijkt me namelijk een slechte zet,als Märklin ook de Esu gebruikers buitenspel zet.

Er zal vast wel iets in de software zitten die uitlezing van een Ecos niet toe staat,en dat is gemakkelijk te verwijderen.

Het lijkt me ook een testfase,om te kijken hoe lang ze zonder klachten Esu even kunnen vergeten.

Maar om hierover te struikelen met z'n allen,vind ik te belachelijk voor woorden.

M.v.g.

Hans V200.0
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Ik snap niet dat mensen roepen: "dan moet je een duur CS-2 aanschaffen". Als je een mSD koopt, kun je toch ook naar je dealer om de geluiden er op te (laten) zetten. Niemand zegt dat je per se zelf een CS-2 moet aanschaffen. Het mag natuurlijk wel, maar niemand verplicht het je, ook Märklin niet.

De vergelijking tussen het CS-2 en de Programmer van ESU is ook vreemd te noemen. De Programmer kan geen baan aansturen, een CS-2 wel. Een CS-2 is eigenlijk een Ecos en een Programmer in één.

MFX zal trouwens gewoon blijven bestaan. Het Märklin MFX-systeem is erg uitgebreid en biedt veel mogelijkheden. Een voorbeeld van Stummi in combinatie met de nieuwe mSD:

Citaat van: Stummi Forum"Ich habe mir grade eine S-Bahn auf meinen Dekoder aufgespielt - genial!

Multibahnhofsound - jedes mal, wenn man eine Funktionstaste drückt, wird ein anderer Haltepunkt angesagt (Plochingen, Altbach, Fell, Oberesslingen... Hauptbahnhof, Stadtmitte, Feuerweg, Schwabstraße) und dann noch wechselnd mit der Fahrtrichtung. Und dann hat man noch die Auswahl, ob Ausstieg in Fahrtrichtung rechts oder links, Zug endet oder Streckenabschnitt noch nicht frei...

Man, da sind jetzt so viele Sounds drauf, daß mir die Funktionstasten ausgehen."


Het aantal mogelijkheden zal alleen nog maar verder worden uitgebreid.


Citaat van: degeluidsman op maandag 12 december 2011, 17:17:12
Je geeft geen antwoord op mijn vragen

Mijn excuses als dat het geval is geweest, maar ik kan niet alles bijhouden op het forum.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Maikel,

Wat als ik zelf wil expirimenteren met de decoders? Dan ben ik genoodzaakt om de cs2 te kopen, want een dealer laat je niet een paar uur expirimenteren in zijn winkel. Dus die vergelijking gaat wel op, maar dat heb jij blijkbaar nog niet door met je Marklin propagenda. Geef nauw zelf ook eens toe dat ze een veel groter publiek bereiken als ze een goedkoper 'expirimenteer apperaat gaan verkopen'
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Citaat van: RMW op maandag 12 december 2011, 20:07:25
Ik snap niet dat mensen roepen: "dan moet je een duur CS-2 aanschaffen". Als je een mSD koopt, kun je toch ook naar je dealer om de geluiden er op te (laten) zetten. Niemand zegt dat je per se zelf een CS-2 moet aanschaffen. Het mag natuurlijk wel, maar niemand verplicht het je, ook Märklin niet.

M.v.g.

Maikel (RMW)

Hoi Maikel,

Dan komen we met al onze nieuwe decoders bij jouw winkel experimenteren,of zit je daar niet op te wachten?

M.v.g.

Hans V200.0
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Citaat van: Hans V200.0 op maandag 12 december 2011, 20:52:22
Dan komen we met al onze nieuwe decoders bij jouw winkel experimenteren,of zit je daar niet op te wachten?

Zoals al vaker gezegd heb ik geen eigen winkel. Wordt dus lastig om dat in "mijn" winkel uit te testen ;).

Toch geldt altijd dat je bij een dealer terecht kunt voor info, een demonstratie en hulp, dus ook hulp bij de nieuwe mSD. Wel is het zo dat bijna nog geen enkele winkel de nieuwste update op het CS-2 zal hebben staan, aangezien er nog geen USB-update beschikbaar is (volgt in januari).


Citaat van: Wijbe op maandag 12 december 2011, 20:12:20
Maikel,

Wat als ik zelf wil expirimenteren met de decoders? Dan ben ik genoodzaakt om de cs2 te kopen, want een dealer laat je niet een paar uur expirimenteren in zijn winkel. Dus die vergelijking gaat wel op, maar dat heb jij blijkbaar nog niet door met je Marklin propagenda. Geef nauw zelf ook eens toe dat ze een veel groter publiek bereiken als ze een goedkoper 'expirimenteer apperaat gaan verkopen'

Dit topic gaat over "Märklin Digitaal Nieuws". Dat heeft niets met propaganda te maken. Ik voorzie mensen alleen van nieuwtjes op het gebied van het Märklin Digital-systeem. Door continu op mij te reageren, zorg je er zelf voor dat er steeds meer aandacht op Märklin wordt gericht ;).

En nee, ik zie niet in waarom Märklin een goedkoper apparaat moet maken. Een all-in-one Central Station is wat mij betreft veel beter dan meerdere losse apparaten. Märklin breidt gewoon de mogelijkheden voor de trouwe Märklin-klanten uit, namelijk dat men nu ook decoders kan programmeren en van sound kan voorzien, etc. In de toekomst zullen de mogelijkheden van het CS-2 en de mSD-decoders alleen nog maar verder worden uitgebreid. En denk niet dat Märklin hiermee een kleine markt aanspreekt. Zeker in Duitsland, maar ook hier in Nederland zijn er een hoop CS-2-gebruikers.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Maikel,

Een all-in-one apperaat is inderdaad beter. Maar hoe zit het met de klanten van een 6021, en een CS1? Moeten die dan echt 'de nieuwe' dure centrale aanschaffen? ;) Volgens mij vergeet je dat, deze vraag is al vaker gesteld maar nog geen antwoord. Hiermee maakt Marklin een fout.

Ps. Deze discussie moest inderdaad in een ander topic plaats vinden ;)
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Citaat van: Wijbe op maandag 12 december 2011, 21:22:45
Maikel,

Een all-in-one apperaat is inderdaad beter. Maar hoe zit het met de klanten van een 6021, en een CS1? Moeten die dan echt 'de nieuwe' dure centrale aanschaffen? ;)

Zoals vaker gezegd: die laten het gewoon doen bij de dealer of bij een vriend met CS-2. De geluiden kan men gewoon afspelen met een CS-1. Met een 6021, overigens nog altijd een mooi apparaat, benut men niet meer alle mogelijkheden van vandaag de dag.

Voor de personen die wel zelf continu willen experimenteren; die kunnen er over nadenken om wel het all-in-one apparaat te nemen, maar dat moeten ze uiteraard zelf weten. Ik denk er zo over: als je nu geluiden in een loc wilt plaatsen en je koopt een losse Lokprogrammer, maar komt vervolgens tot de conclusie dat je ook wel een nieuwer bedieningsapparaat wilt hebben, om alle nieuwe functies te benutten (lees: CS-2), dan heb je twee keer je geld uitgegeven. Dan kun je beter gelijk één keer goed doorsparen voor het all-in-one apparaat met de naam CS-2. Nogmaals: dit is hoe ik er tegenaan kijk.

Je hebt dus niet per se een CS-2 nodig om de mSD te kunnen gebruiken, hooguit om hem zelf aan te passen (nieuwe geluiden).


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Citaat van: Wijbe op maandag 12 december 2011, 21:22:45
Een all-in-one apperaat is inderdaad beter. Maar hoe zit het met de klanten van een 6021, en een CS1? Moeten die dan echt 'de nieuwe' dure centrale aanschaffen? ;) Volgens mij vergeet je dat, deze vraag is al vaker gesteld maar nog geen antwoord. Hiermee maakt Marklin een fout.
Wijbe, zulke vragen moet je in Goppingen stellen en niet hier op het forum. De enige die het antwoord weet op je vragen is de directie van Marklin zelf. Wij zullen ons gewoon neer moeten leggen bij het geen Marklin ons aanbiedt. Of dit nu goed of fout is toch?!
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Brigitte,
:thumbup:  ;)
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Brigitte,

Klopt volkomen, ik hoop dan ook graag dat Marklin met een apperaatje komt. Zoals gewoonlijk kijkt Marklin niet verder dan hun eigen markt.
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Citaat van: Wijbe op dinsdag 13 december 2011, 20:43:29
Zoals gewoonlijk kijkt Marklin niet verder dan hun eigen markt.
Volgens mij doen alle fabrikanten dat hoor :D  Alleen is voor elke fabrikant het begrip 'markt' anders.
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Märklin moet ook niet vergeten welke markt ze al bedient hebben,en dat er ook meerdere aanbieders zijn.

Soms moet er concurrentie zijn om elkaar scherp te houden,maar soms heb je die ook nodig om grotere dingen voor elkaar te krijgen.

De digitale markt is door de jaren heen veranderd,en als je niet let op de signalen,ben je als fabrikant verkeerd bezig.

@ RMW,

Maikel,ik doelde niet op jouw winkel,maar op die waar je werkt.

Het zal zeker bij de eerste decoders een gestoei zijn,om de juiste geluiden in de decoder te zetten,en ik denk persoonlijk dat de winkelier zijn tijd anders wil gebruiken.

M.v.g.

Hans V200.0
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Citaat van: Brigitte op dinsdag 13 december 2011, 19:01:34
Citaat van: Wijbe op maandag 12 december 2011, 21:22:45
Een all-in-one apperaat is inderdaad beter. Maar hoe zit het met de klanten van een 6021, en een CS1? Moeten die dan echt 'de nieuwe' dure centrale aanschaffen? ;) Volgens mij vergeet je dat, deze vraag is al vaker gesteld maar nog geen antwoord. Hiermee maakt Marklin een fout.
Wijbe, zulke vragen moet je in Goppingen stellen en niet hier op het forum. De enige die het antwoord weet op je vragen is de directie van Marklin zelf. Wij zullen ons gewoon neer moeten leggen bij het geen Marklin ons aanbiedt. Of dit nu goed of fout is toch?!

Behoort in het Topic "grote Marklin blunders" . Maar gelukkig hebben we nu nog andere alternatieven.

Mvg: Alex
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Moet ineens denken aan een oudere brochure van Märklin, waarin toch keihard staat dat het altijd met elkaar compatible zal blijven. Daar was de hele architectuur op gebaseerd.
Dat klopt dus maar ten dele.
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Op verzoek van B u U dit bericht verwijderd.


Mvg,
Peter
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: mSD - EERSTE SOUNDDOWNLOADS)
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 10 december 2011, 17:43:39
En dat vind ik niet slim, ik stap echt niet over naar een CS2.

Veel mensen rijden met koploper en daar verkopen ze deze centralle niet aan, laten we hopen dat ze zo slim zijn om een soort programmer te ontwikkelen ( voor een nette prijs ) zodat ze een grote groep gebruikers niet tegen het hoofd stoten.


Even ook wat roepen, ik denk dat het net iets anders is.., als hier word geroepen.
De decoders zijn alleen met een Märklin CS 2 te veranderen, dus niet met CS1 e.d. allemaal öude Märklin producten.
Je kunt ze dus wel beluisteren en gebruiken met CS1 en bijv. de 6021 (max 4.Funties, en tweede adres nog 4)
Altans dat ik wat ik zo'n beetje begrijp op ons zusterforum in de DB zone.
Het formaat op de nieuwe sound decoders wordt ook ondersteund door DCC centrales van alle andere merken.

Ik denk dus dat straks bijv. een lokprogammer deze nieuwe sounddecoders (bij nieuw opdate software esu) gewoon zijn te voorzien van andere of nieuwe sounds.
Het is een decoder zonder soundslot geloof ik, maar daar ben ik niet helemaal uit :-(.

Wie weet dit wel...

Ik ben benieuwd, wil ze graag eens gaan inbouwen,maar niet als ik een CS 2 moet kopen :thumbdown:.

Groet, jan






Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Op verzoek van B u U dit bericht verwijderd.


Mvg,
Peter
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
 :)
Thanks Peter,

Dus dan wacht ik nog even met aanschaffen van deze decoders.

Groet ,Jan
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Citaat van: Freak op woensdag 14 december 2011, 23:09:44
Hallo Jan,

De decoders zullen ook hier met soundslots werken gezien het programmeren van de functies aan de sounds. Het verschil zal hem zitten de wijze van wegschrijven in het flashgeheugen.
Het zal me niet verbazen indien over een tijdje dit ook middels een upgrade mogelijk is met b.v. een ECoS of ander merk centrale/programmer.

Mvg,
Peter

Dit wordt toch in de software van het protocol bepaald?
In de beschrijving van de neuheiten folder is te lezen,dat deze decoders ook onder DCC programmeerbaar zullen zijn.

Nu is die folder wel onder voorbehoud,maar het zal zeker niet slim zijn,om het DCC verhaal te blokkeren.
Als ze dat wel doen,breken ze dus met de belofte dat alles compatibel is.

M.v.g.

Hans V200.0
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Citaat van: Kermit65 op woensdag 14 december 2011, 20:23:03
Moet ineens denken aan een oudere brochure van Märklin, waarin toch keihard staat dat het altijd met elkaar compatible zal blijven. Daar was de hele architectuur op gebaseerd.
Dat klopt dus maar ten dele.
Met "compatible" zijn wordt in feite bedoeld "downward" en niet "upward", dit wil dus zeggen dat nieuwe apparatuur oudere apparatuur zal ondersteunen maar niet omgekeerd. Kan trouwens ook niet want een 6021 heeft geen firmware en dus niet software upgradable. Of M* in de toekomst minder sound decoders zal verkopen zou ik niet durven stellen. Indien M* op termijn hiervoor geen oplossing biedt dan zal de concurrentie graag hierop inspelen. Voordeel, geen ontwikkelingskosten voor M* en de verkoop van decoders gaat gewoon zijn gang.  Dus M* zal even de kat uit de boom kijken en zien hoe de markt reageert.  
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Citaat van: Freak op woensdag 14 december 2011, 20:30:20
Maar als Marklin slim was geweest dan had men er ook voor gezorgd dat het geluid ook met o.a. een CS1(R) te programmeren was. Het aantal los de verkopen decoders zal dan zekere groter zijn.
Door zich nu te beperken tot enkel de CS2 zal de verkoop aantallen een (heel) stuk kleiner zijn.

Als Märklin ooit nog het CS-1 mocht upgraden, zodat men er bv. ook sounddecoders mee kan programmeren, dan hebben alsnog een hoop mensen een probleem. Alle versies met een latere ESU-update zullen namelijk niet meer worden ondersteund. De updates die Märklin nooit zelf op de site heeft gezet voor het CS-1, zijn namelijk niet erkend door Märklin. Eigenlijk vrij logisch, maar dit kan problemen opleveren voor veel mensen, die er een "voor Märklin" niet officiële update op hebben gezet.

Aangezien ESU nu voor updates zorgt voor het CS-1, lijkt mij dit ook eerder een klusje voor ESU zelf. De vraag is alleen: hoe lang ondersteunen ze het CS-1 nog?


Citaat van: KeyWest op donderdag 15 december 2011, 08:44:55
Citaat van: Kermit65 op woensdag 14 december 2011, 20:23:03
Moet ineens denken aan een oudere brochure van Märklin, waarin toch keihard staat dat het altijd met elkaar compatible zal blijven. Daar was de hele architectuur op gebaseerd.
Dat klopt dus maar ten dele.
Met "compatible" zijn wordt in feite bedoeld "downward" en niet "upward", dit wil dus zeggen dat nieuwe apparatuur oudere apparatuur zal ondersteunen maar niet omgekeerd. Kan trouwens ook niet want een 6021 heeft geen firmware en dus niet software upgratable.

Klopt helemaal!!! Alle digitale apparatuur van Märklin is compatibel. Het ene systeem heeft alleen meer mogelijkheden (bv. CS-2) dan het andere (CS-1 en ouder). Dit heeft vooral met de leeftijd van de apparatuur te maken.

Het is vrij logisch dat Märklin de oudere apparatuur niet meer vernieuwd door middel van updates e.d. Dit ziet men ook bij bijvoorbeeld Microsoft. Een Windows-7 computer wordt nog ondersteund, maar XP binnenkort niet meer. Ook Vista gaat er over een één of twee jaar volledig uit. Oudere systemen worden al langere tijd niet meer ondersteund. Het zou mij bijvoorbeeld ook niets verbazen als ESU over een paar jaar zegt: "we ondersteunen het CS-1 niet meer".


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
De CS1 is nooit van Marklin geweest. Het is altijd een ESU apperaat geweest met een Marklinlogo erop. Het is ontwikkeld door ESU. Destijds werkte Marklin samen met ESU, maar is zo dom geweest om ruzie te gaan maken.

ESU blijft zijn klanten wel trouw, en heeft ervoor gezorgt dat de CS1 ontwikkeld blijft worden zoals door Marklin bedoeld was. Echter liet Marklin zijn klanten in de steek door te stoppen met de ontwikkeling van de CS1.

Zolang de Ecos 1 en CS1R niet geheel uitontwikkeld zijn blijven er update's voor komen. Dit zal naar waarschijnlijkheid nog jaren duren. Men komt pas in de problemen als de centrale de info niet meer kan verwerken, door bijvoorbeeld te weinig Ram-Geheugen. Dit is ook een reden waarom de lokprogrammer niet geheel in de Ecos verwerkt kan worden. Het zou dan te traag functioneren.

Het zou eventueel wel kunnen met de Ecos 2 omdat deze meer geheugen heeft. Echter zit er zowieso al meer geheugen in om het kleurenscherm aan te sturen.

Esu houd kwa functionaliteit de Ecos 1 en 2 gelijk, maar in de toekomst zou het dus mogelijk zijn dat de Ecos 2 meer functionaliteit krijgt kwa programmeermogelijkheden.
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Citaat van: Wijbe op donderdag 15 december 2011, 12:07:37
De CS1 is nooit van Marklin geweest. Het is altijd een ESU apperaat geweest met een Marklinlogo erop. Het is ontwikkeld door ESU. Destijds werkte Marklin samen met ESU, maar is zo dom geweest om ruzie te gaan maken.

ESU blijft zijn klanten wel trouw, en heeft ervoor gezorgt dat de CS1 ontwikkeld blijft worden zoals door Marklin bedoeld was. Echter liet Marklin zijn klanten in de steek door te stoppen met de ontwikkeling van de CS1.

Het eerste klopt geheel: het CS-1 is, in tegenstelling tot het CS-2, ontwikkeld door ESU. Het is dan ook logisch dat ESU de update-werkzaamheden momenteel nog voortzet.

Het tweede klopt gedeeltelijk: Märklin moest verplicht stoppen met het traditionele MFX-protocol. Zij konden dus niet meer door met het MFX-systeem van ESU en dus ook niet meer met het CS-1. ESU mocht wel door met dat protocol, maar moest de naam wijzigen (want die was wel van Märklin). Daarom werkt ESU nu met M4 (het traditionele MFX) en Märklin met een nieuwe versie van mfx. Dit alles inderdaad door een ruzie tussen twee goede merken :?.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Misschien kan de forum moderator het topic even veranderen in "Märklin en elkaar afbranden", dat dekt de inhoud wat beter.

>:-D
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Er zijn alweer nieuwe updates van geluiden
voor de nieuwe decoders !
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Citaat van: Wim op zondag 18 december 2011, 15:03:57
Er zijn alweer nieuwe updates van geluiden
voor de nieuwe decoders !

Welke dan, als ik vragen mag?


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Die Maerklin WebNews 167 (12/2011)

of krijg jij die niet ? B)
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Citaat van: Wim op zondag 18 december 2011, 16:13:29
Die Maerklin WebNews 167 (12/2011)

of krijg jij die niet ? B)

Tuurlijk krijg ik die, maar ik zie geen nieuwe geluiden op de site (sinds de eerste melding op dit forum). Vergeet niet dat WebNews altijd iets achter loopt. 3rail Forum was dit maal sneller dan Märklin met informeren :D.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
 :thumbup:  ;)
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
ik heb nog een vraagje. Hoe krijg ik extra lok afbeeldingen op mijn cs2 ,wat ik heb geen voor mijn CFL18 serie en E10 rheingold.

mvg benoit
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Citaat van: benoit1 op zondag 18 december 2011, 17:04:07
ik heb nog een vraagje. Hoe krijg ik extra lok afbeeldingen op mijn cs2 ,wat ik heb geen voor mijn CFL18 serie en E10 rheingold.

mvg benoit

Je kunt ze uiteraard zelf maken, maar ook Rainer Lüssi (uit Zwitserland) maakt prachtige loc-plaatjes. Je kunt ook gewoon plaatjes ("icons") bij hem aanvragen. Noem hierbij sowieso de locnaam, merknaam en het artikelnummer en eventueel ook alvast een link.

Link naar Rainer Lüssi: klik.

Wat moet je precies doen:

  • Klik met de rechter muisknop op het gewenste loc-plaatje
  • Kies: "Afbeelding opslaan als..."
  • Geef het bestand een logische naam zonder vreemde tekens
  • Sla het loc-plaatje op in een map "icons" op een lege USB-stick
  • Stop de USB-stick in het CS-2
  • Klik onder "Setup" op "USB" en vervolgens op "Programma updaten"
  • Wacht totdat de update klaar is en zoek het juiste locplaatje op

Let op: Rainer Lüssi heeft ook een eigen winkel. Gezien de feestdagen heeft hij het druk en heeft hij dus weinig tijd om loc-icons te maken. Waarschijnlijk moet je even geduld hebben tot begin 2012. Ik had zelf namelijk ook nog icons aangevraagd, maar hij heeft sinds 31 oktober niets meer toegevoegd.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Citaat van: Wim op maandag 12 december 2011, 17:43:50
Weet je wat sommigen steekt ?

Zij willen zelf uitmaken wat ze kiezen en
Marklin laat hun niet kiezen,
want die wil dat ze de CS2 gebruiken.


Inmiddels komt Marklin ook met een programmer:

60801 Sound-Programmer 99.99 Euro

Gr, Ben.
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Is alleen zinvol voor de niet-CS2 gebruikers, vermoed ik...

Groeten,
Ton.
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Citaat van: Yeoman op woensdag 04 januari 2012, 21:56:41
Is alleen zinvol voor de niet-CS2 gebruikers, vermoed ik...

Groeten,
Ton.

Natuurlijk ook voor iemand met een CS2 die zijn treinen graag op een apart spoor op bijv. zijn bureau wil programmeren en testen.
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Citaat van: Edwin op woensdag 04 januari 2012, 23:06:14
Citaat van: Yeoman op woensdag 04 januari 2012, 21:56:41
Is alleen zinvol voor de niet-CS2 gebruikers, vermoed ik...

Groeten,
Ton.

Natuurlijk ook voor iemand met een CS2 die zijn treinen graag op een apart spoor op bijv. zijn bureau wil programmeren en testen.

Daar heb je bij het CS2 een speciale aansluiting voor, het programmeer spoor.

Gr Eddie
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Citaat van: BMW-Fan op woensdag 04 januari 2012, 23:16:45
Citaat van: Edwin op woensdag 04 januari 2012, 23:06:14
Citaat van: Yeoman op woensdag 04 januari 2012, 21:56:41
Is alleen zinvol voor de niet-CS2 gebruikers, vermoed ik...

Groeten,
Ton.

Natuurlijk ook voor iemand met een CS2 die zijn treinen graag op een apart spoor op bijv. zijn bureau wil programmeren en testen.

Daar heb je bij het CS2 een speciale aansluiting voor, het programmeer spoor.

Gr Eddie

Ja maar wat als je wat verder weg wilt zitten.
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Klasse marklin! Ook de programmer is goedkoper dan die van esu. Ben benieuwd of het wat wordt. Ik wacht eerst even de ervaringen over de decoders af.
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Zeker ,ik denk dat iedereen even afwacht op de resultaten.

Zeker als het net zo werkt als de ESU programmer.

Benne erg benieuwd naar het resultaat.

Mvg: Alex
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Citaat van: Wijbe op woensdag 04 januari 2012, 23:33:49
Klasse marklin! Ook de programmer is goedkoper dan die van esu. Ben benieuwd of het wat wordt. Ik wacht eerst even de ervaringen over de decoders af.
Ik heb de nieuwe 60947 decoder ingebouwd en tot nu toe geen problemen, dus afwachten maar. Mvg. Jean
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
laten we hopen dat M ook eens aan de klanten heeft gedacht en dat ding compatibel heeft gemaakt voor de
CS1 CS2 en de CS1 esu versies!

Citaat van: Spoorman op woensdag 04 januari 2012, 21:45:49
Citaat van: Wim op maandag 12 december 2011, 17:43:50
Weet je wat sommigen steekt ?

Zij willen zelf uitmaken wat ze kiezen en
Marklin laat hun niet kiezen,
want die wil dat ze de CS2 gebruiken.


Inmiddels komt Marklin ook met een programmer:

60801 Sound-Programmer 99.99 Euro

Gr, Ben.
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Een programmer werkt normaal gesproken los van je Centrale, dus maakt niet uit wat je hebt. Bijv. die van ESU sluit je aan op de PC en een stukje spoor waar de lok op staat. Na de programmering kan de lok op iedere baan rijden die de protocollen van de decoder ondersteunt.
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Citaat van: AC rocks DC op donderdag 05 januari 2012, 09:59:24
laten we hopen dat M ook eens aan de klanten heeft gedacht en dat ding compatibel heeft gemaakt voor de
CS1 CS2 en de CS1 esu versies!

Citaat van: Spoorman op woensdag 04 januari 2012, 21:45:49
Citaat van: Wim op maandag 12 december 2011, 17:43:50
Weet je wat sommigen steekt ?

Zij willen zelf uitmaken wat ze kiezen en
Marklin laat hun niet kiezen,
want die wil dat ze de CS2 gebruiken.


Inmiddels komt Marklin ook met een programmer:

60801 Sound-Programmer 99.99 Euro

Gr, Ben.

Ik denk eerder dat dit gewoon een programmer is en niets van doen heeft met welke centrale dan ook.

Het zou verder aardig zijn als je er ook decoders van andere merken mee kan programmeren. Juist dan heeft M* een voorsprong op de concullega's (en ga ik misschien, hééél, hééél misschien zo'n ding wel kopen). :D

Gr, Ben.
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Citaat van: Spoorman op woensdag 04 januari 2012, 21:45:49
Inmiddels komt Marklin ook met een programmer:
60801 Sound-Programmer 99.99 Euro
Gr, Ben.
Kun je alléén sounds programmeren met dit ding?
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Citaat van: nobody op donderdag 05 januari 2012, 12:12:15
Citaat van: Spoorman op woensdag 04 januari 2012, 21:45:49
Inmiddels komt Marklin ook met een programmer:
60801 Sound-Programmer 99.99 Euro
Gr, Ben.
Kun je alléén sounds programmeren met dit ding?


Als ik naar de naam kijk, zou ik dat wel zeggen, maar ik denk dat we het gewoon rustig af moeten wachten.


Citaat van: Spoorman op donderdag 05 januari 2012, 10:05:05
Ik denk eerder dat dit gewoon een programmer is en niets van doen heeft met welke centrale dan ook.

Het zou verder aardig zijn als je er ook decoders van andere merken mee kan programmeren. Juist dan heeft M* een voorsprong op de concullega's (en ga ik misschien, hééél, hééél misschien zo'n ding wel kopen). :D

Märklin heeft nu al op bepaalde vlakken een voorsprong. Geen enkel ander merk heeft een all-in-one-centrale, waarmee men zowel de baan kan aansturen, als locomotieven programmeren en van sound voorzien. Märklin belooft nog veel meer mogelijkheden toe te voegen dit jaar.

@Iedereen: Ik kijk trouwens op van deze aankondiging. Maar goed, wel erg handig voor mensen zonder CS-2. Waarschijnlijk kan men alleen Märklin-decoders programmeren (mSD) en bv. geen ESU-decoders. Met de ESU Programmer kan men toch ook geen mSD van sound voorzien ;) ?!?!


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Citaat van: Spoorman op woensdag 04 januari 2012, 21:45:49
Inmiddels komt Marklin ook met een programmer:
60801 Sound-Programmer 99.99 Euro

Gr, Ben.

Ben, hoe kom je aan die info. Ik heb geprobeerd te googelen, maar ik kan niks vinden.
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Citaat van: fonzo999 op donderdag 05 januari 2012, 12:50:12
Citaat van: Spoorman op woensdag 04 januari 2012, 21:45:49
Inmiddels komt Marklin ook met een programmer:
60801 Sound-Programmer 99.99 Euro

Gr, Ben.

Ben, hoe kom je aan die info. Ik heb geprobeerd te googelen, maar ik kan niks vinden.

Hier staat wat info: klik.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:MÄRKLIN - Digitaal Nieuws (New: Sounddownloads + Update 2.0.1)
Wat een goede zet voor 2012, laten ze de echte Marklin gebruikers niet in de kou staan.

Zo,n programmer zal er hier wel gaan komen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.