Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

utrecht cs als baanontwerp een groot probleem

Gestart door chanel zaterdag 18 september 2010, 21:50:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
utrecht cs als baanontwerp een groot probleem
hallo allemaal, ben nieuw bij deze forum en ben al een tijdje bezig met een baanontwerp wat wel in mijn hoofd zit maar niet krijg uitgewerkt.
wat mijn ideale baan is is utrecht cs als begin en schaduwstation, het zichtbare is station en als de treinen onder de overkapping gaan komen ze uit op het schaduwspoor, utrecht cs heeft welgeteld plusminus 10 sporen.
naar het station toe is geen probleem, maar dan het schaduwspoor, de breedte wat ik kan gebruiken minimaal op mijn kamer is 110 cm breed onder die overkapping moeten ze weer draaien om weer te keren, maar kom niet uit want de bocht wordt ruimer als mijn breedte van mijn plank.
zou iemand hier een oplossing voor weten, hoe ik het dan anders kan doen of moet doen, ik werk nog met de oude metalen rails(bruine) en wil werk ook met handwissels dus moet evt. wel bij de wissels bij kunnen.
mischien heb ik weer een onmogenlijke droom maar toch zeg het mij dat het moet lukken, met hulp (hopelijk)

graag hoor ik reacties om eindelijk mijn droombaan te kunnen maken, en dat dochterlief eindelijk kan zegen hehe er gebeurd eindelijk iets op die kamer
Re:utrecht cs als baanontwerp een groot probleem
Hoi,

Ik denk dat je bete een iets kleiner station als voorbeeld kan pakken. Utrecht heeft 19 perronsporen allen al. Ik zou gewoon een kleiner stationontwerpen en je daarbij laten inspireren door de kap van utrecht. Hoe lang is je baan eigenlijk?

groeten,

Daan
Re:utrecht cs als baanontwerp een groot probleem
Hoi,

Ik ben bang dat het wel erg ambitieus is. Om de benodigde diepte te kunnen dalen heb je 1 meter rij lengte per 3 cm dalen nodig. Dus dat is al 3 meter voordat de trein onder de grond verdwijnt. Om het verdwijnen te kunnen "verbergen" heb je nog 30cm nodig per kant dus je hebt al een overkapt perron nodig van 3,60 meter lengte. Dan nog de niet overkapte perrons. Vervolgens moet je dan nog wisselstraten gaan leggen om 10 sporen terug te brengen naar 2x dubbelspoor dat kost ook weer 1 tot 1,5 meter dus kom je op 6,60 meter lengte.
Ook schreef je dat je een meter hebt in de breedte, als je per spoor een tussenruimte aanhoudt van ongeveer 70mm dan kan je precies 10 sporen kwijt op een meter en kan je geen stationsgebouw of scenery meer kwijt.
Maar misschien als je de afmetingen van je beschikbare ruimte geeft, kunnen we meedenken om zo dicht mogelijk bij je droom te komen. En troost je ik ben nu bezig met het ontwerpen van mijn vierde baan en krijg er ook niet in wat ik er in wil hebben, dus soms moet je helaas punten van je wensenlijstje schrappen.