Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Digitale decoder voor Märklin draaischijf 7286

Gestart door Yeoman zaterdag 18 september 2010, 10:54:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitale decoder voor Märklin draaischijf 7286
Ik wil in de (nabije) toekomst ook mijn Märklin draaischijf 7286 digitaal (via de CS2) kunnen aansturen.
Via zelf zoeken en tips van anderen (JohnnyTrein) heb ik er een paar gevonden.

Graag zou ik willen weten of iemand (goede) ervaring heeft met 1 van de genoemde decoders of wellicht zelf nog een andere decoder kent.


  • 1. Märklin 7686 Digital-ombouwset.
    • Adviesprijs 129,95
  • 2. Littfinski decoder.
    • Als bouwpakket 69,90
    • Kant-en-klaar model 90,50
    • Kant-en-klaar model inclusief behuizing 93,90
  • 3. Moba-digital decoder.
    • Als inbouwmodel 42,50
    • Twee Viessmannseinen erbij voor op de brug 34,00 extra

Groeten,
Ton.
Re:Digitale decoder voor Märklin draaischijf 7286
ik heb zelf de moba digital decoder, werkt als een zonnetje, maar is wel nogal wat werk. Je hele draaischijf wordt omgebouwd, en de sturing kompleet anders. Met name het vergrendelmechanisme vervalt compleet en wordt vervangen door een optische positiesturing.
Verder is er ergens een beschrijving van een ombouw met een LoPi 3, heeft geloof ik in MiBa of Modelleisenbahner gestaan. Da's misschien nog voordeliger, en behoud de originele positiesturing.

Walter
Re:Digitale decoder voor Märklin draaischijf 7286
Hoi Ton,

Ben zelf nog niet zover. Heb wel een oude draaischijf met kastje. Ik heb een ldt decoder gekocht maar heb nog geen poging gedaan om het werkend te krijgen dus ben benieuwd wat er uit gaat komen. Succes.

groet Hennie
Re:Digitale decoder voor Märklin draaischijf 7286
Hoi Walter,

'Het werkt als een zonetje' klinkt bij mij positief.
Was het veel werk of lastig werk 8)
Veel werk, vind ik geen probleem.
Ik ben (denk ik) wel redelijk handig, maar heb geen electrotechnische achtergrond.
Soldeerbout kan ik ook wel hanteren.
Heb zelf al enkele decoders (volgens handleiding) gesoldeerd en a.d.h.v. een schema een ir-lichtsluis gemaakt.
Zou ik het dan ook wel kunnen of moet je echt een ervaren electro-man zijn.

Groeten,
Ton.
Re:Digitale decoder voor Märklin draaischijf 7286
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:Digitale decoder voor Märklin draaischijf 7286
Toch vind ik het altijd interessant waarom een draaischijf persé digitaal moet, behalve als er iets mee in de automatische sfeer mee gedaan wordt.

Alhoewel ik digitaal freak ben, blijft mijn draaischijf gewoon analoog. Heeft toch een beetje charme. Net zoals mijn rolbrug. Ik geef dat geld liever uit aan andere zaken.

Neemt niet weg dat de draaischijf een t***e herrie maakt. Dat zou wel wat stiller mogen.

Re:Digitale decoder voor Märklin draaischijf 7286
Inbouw van de Moba digitaal-decoder is goed te doen als je een beetje handig bent.

Mvg,
Peter
Re:Digitale decoder voor Märklin draaischijf 7286
Ton,

helemaal eens met Freak, is echt goed te doen hoor, zeker met jouw ervaring.  De beschrijving is perfect. De werking vind ik top, zeker zonder die magneet vergrendeling.

Olav,

voor mij hoeft die schijf ook niet digitaal, maar door diverse haperingen aan het systeem en mechanische problemen, was voor mij vooral het grote voordeel dat het vergrendelingsmechaniek eruit is.

Walter
Re:Digitale decoder voor Märklin draaischijf 7286
Hallo Ton,
Kijk eens op de site van ESU ( www.loksound.de )
Daar staat een ombouw van een draaischijf met een lopi.
Erg simpel :D maar doeltreffend.

Gr.Patrick
Re:Digitale decoder voor Märklin draaischijf 7286
Hallo Ton,

De Moba decoder is een docoder van Sven Brandt (http://www.digital-bahn.de/bau_ds/drehsb.htm).
Ik heb deze decoder zo'n 6 jaar geleden gebouwd volgens de bouwbeschrijving van Sven.
Werkt prima.
Het enige probleem was de Marklin motor van de draaischijf.
Deze draait langzaam als hij koud is en heeft dan stukken minder kracht dan in warme conditie.
Gevolg is dat in koude conditie de afgaande rails niet correct met de brug opgelijnd wordt.
Ik heb dit probleem opgelost door de motor te vervangen door een Tillig 86110 wissel aandrijf motor (vergt wel wat aanpassing van de motor houder) en door de motor met 18 Volt in plaats van 15 Volt aan te drijven  (de uA 7815 vervangen door een uA 7818, staat ook op de site van Sven).
Sven is op het ogenblik bezig een vernieuwde, meer uitgebreide versie van de decoder te ontwerpen welke ook een last regeling voor de motor heeft.
Als je nog wat geduld hebt zou ik hierop wachten.

Groet,

Peter
Re:Digitale decoder voor Märklin draaischijf 7286
Hoi Peter,

Bedankt voor je nadere uitleg.
Ik ben niet van plan om dit jaar nog de draaischijf te digitaliseren.
Ik heb de website in ieder geval bij m'n favorieten gezet voor een later moment.

Groeten,
Ton.
Re:Digitale decoder voor Märklin draaischijf 7286
Ton,

Zie ook het Koploperforum met het topic:

Digitale decoder voor schuifbrug 7294 en oude draaischijf 7186 van Märklin

Uit 2006, weliswaar, maar werkt afdoende.
Ik heb de decoder toegepast voor mijn rolbrug (ja, ook die maakt een t*****g herrie)
Je moet bij Dieter wel expliciet aangeven dat het om de draaischijf gaat.
Simpele aansluiting.

Jan Heine
Re:Digitale decoder voor Märklin draaischijf 7286
Hoi Ton,

Ik heb de draaischijf met decoder 7686 en CS 2.
Is zeer makkelijk aan te sluiten (geen veranderingen aan de draaischijf).
De bediening is niet moeilijk, juist zeer makkelijk.
Op tabblad 15 van het keyboard staat  het schema van de bediening van de draaischijf.
Met andere woorden; Ik heb geen spijt van deze keuze.
Re:Digitale decoder voor Märklin draaischijf 7286
Is er nog iemand met ervaring met de Littfinski draaischijf decoder?

Groeten,
Ton.
Re:Digitale decoder voor Märklin draaischijf 7286
jongens,

Als ik jullie draadje volg kan ik dus de draaischijf analoog houden. Sluit ik de draaischijf dan aan het digitale circuit aan? Als dat zo is kan ik de digitale rails ook op de draaischijf aansluiten om te rijden?!
Of moet ik de draaischijf een eigen oude analoge voeding geven, wat doe ik dan met de rijstroom?

En inderdaad het is een k***e herrie, maar wel een blikvanger.

Met vriendelijke groet,

Jos
Re:Digitale decoder voor Märklin draaischijf 7286
Jos,
Als je aan de onderkant van de draaischijf kijkt zie je dat de middenrail gewoon doorverbonden wordt naar de rail aansluitingen. Hierdoor komt dus het digitale signaal door. De motor van de schijf kan je analoog voeden met het blauwe kastje. Heb dat ook al gedaan in een proef opstelling. Succes

Groet Hennie
Re:Digitale decoder voor Märklin draaischijf 7286
Hoi Hennie,

Bedankt, dat ga ik voorlopig doen.

Groet,
Jos