Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Aelderbaan project.

Gestart door Gerrit W. zaterdag 18 september 2010, 10:18:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aelderbaan project.
Gerrit W.
gast

Aelderbaan project.
Hallo allemaal,

Nadat ik in Juli 2008 mijn kleine project ?Project: Koning Winter? (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=10113.0) gestart ben en het succesvol beëindigd heb op het einde van dat jaar, begint het weer te kriebelen om aan iets nieuws te beginnen.

Toen ik in het voorjaar 2 dagen bij Huub ben langs geweest om mijn Edits-booster werkende te krijgen met Koploper en DDW, was ik zeer blij dat ik eindelijk al mijn treinen hun rondjes kon laten rijden.
Bij deze wil ik Huub nogmaals bedanken.

Terwijl de treintjes rustig hun rondjes reden besefte ik dat ik iets mistte. Ik ben dan maar eens naar de website van PaHaSOFT (www.pahasoft.nl) gesurft om de laatste update van Koploper te downloaden. Daar vond ik ook een zeer handig document van Chris Burger: ?Hoe begin je met Koploper 7.1??
Eens het document gelezen te hebben, had ik gevonden wat ik nodig had. De Aelderbaan leek mij zeer geschikt om Koploper verder te leren kennen.

Na enkele avonden tekenen ben ik tot onderstaand sporenplan gekomen, welke voor mij de meeste gelijkenissen vertoond met de Aelderbaan van Chris Burger.



Daarna ben ik begonnen met het indelen van de blokken.



Tot zover was het plan volledig geslaagd, ik diende enkel nog de bezetmelders in de blokken te verwerken. Maar daar stuitte ik al op mijn eerste vraag.
Hoe groot moet zo een bezetmelder zijn?
Ik heb er dan maar eens de handleiding van Koploper bij genomen en daar staat in vermeld dat deze minimaal 30 cm moet zijn.
Dus ben ik beginnen denken en terug met Wintrack aan de slag gegaan om het één en ander aan te passen. Omdat ik toch wel bezetmeldsecties van minimum 30 cm wou en niet meteen aan de lengte van een blok wou komen heb ik hier en daar wat veranderd, zodat de treinen elkaar niet zouden kunnen raken en op een veilige afstand van de wissels zouden stoppen.

Zodoende kwam ik bij het tweede ontwerp.



De blokindeling is hetzelfde gebleven, enkel kan ik nu makkelijker de bezetmelders plaatsen. Er dient namelijk geen enkele C-rail doorgezaagd te worden. Na het plaatsen van de bezetmelders kwam ik tot het volgende.



Nu stoot ik hier op een tweede vraag. Liggen bezetmelder B1.07 en bezetmelder B1.08 niet te dicht bij elkaar?
Aangezien Chris Burger enkel contact- of schakelrails gebruikt, heeft hij afstand genoeg tussen deze 2 bezetmelders. Maar in mijn geval heb ik er helemaal geen plaats meer tussen?
Weet iemand of dit wel degelijk een probleem is, of kan dit helemaal geen kwaad?
Re:Aelderbaan project.
Populier
gast

Re:Aelderbaan project.
Hoi Gerrit,
Leuk om weer een voorbeeld van de Aelderbaan te zien. Heb mijn baan net weer afgebroken. Ik werk met M rails en stroomdetectie dus dat is wel anders. Achteraf bezien zou ik gewoon per blok 2 melders gebruiken. De eerste direct na de wissel en de tweede aan het eind van het blok. Je rijdt in één richting daarom kan je vlg. mij de 1e melder(binnenkomst) op 1 raillengte houden. De 2e zou ik 2 lengtes nemen. Verder natuurlijk als eerste beginnen met het ijken van de snelheid. Ik zou ook in het doodlopende gedeelte een ontkoppelrails doen: leuk om te rangeren. Moet je wel iets meer lengte maken, ook achter de ontkoppelrail. Omdat je met massadetectie werkt kan je nauwkeurig bepalen waar de trein gaat stoppen. Over het doorzagen van rails: volgens mij nergens voor nodig. Als je een korter stuk wil kan je toch gewoon een korter railstuk nemen. Overigens weet je denk ik dat er ook een koploperforum is, waar je ook je vragen kunt stellen. Succes met de bouw.

groet Hennie
Re:Aelderbaan project.
Gerrit W.
gast

Re:Aelderbaan project.
Hey Hennie, bedankt voor het antwoord.
Er wordt inderdaad maar in één richting gereden. Op uitzondering van blok 6 en blok 7. Nu ga ik gelijk weer aan de Wintrack-tekentafel zitten om het één en ander aan te passen. Je idee van de ontkoppelrail zie ik ook wel zitten, maar denk niet dat rangeren echt mijn ding is, zie de treinen veel liever hun rondjes rijden.
Op het Koploperforum heb ik me nog niet ingeschreven, ik ben al van aardig wat forums lid en op de duur zie je door het bos de bomen niet meer. En hier zitten ook veel Koplopergebruikers, dus 2 vliegen in één klap.
Re:Aelderbaan project.
chopper
gast

Re:Aelderbaan project.
Nee das best begrijpelijk.
Ik ben alleen hier lid van, want dit forum is baas!!

Succes met je bouw.

Mvg, Chopper
Re:Aelderbaan project.
peterke33
gast

Re:Aelderbaan project.
hallo gerit,

ik heb even je vorige baan helemaal bekeken,en moet zeggen dat het heel mooi was.ben benieuwd wat je nu gaat maken,ik ben ook opnieuw beezig volgende week samen met einte&lokje23 een tafel maken met schaduwstation.

groeten en succes verder met je baan;

peter(ke33)
Re:Aelderbaan project.
Gerrit W.
gast

Re:Aelderbaan project.
@ chopper en peterke33: Bedankt voor de reacties, de vorige baan was eigenlijk iets dat vrij snel klaar diende te zijn. De Aelderbaan gaat veel meer tijd in beslag nemen want ik ga hier alles tot in de puntjes uitwerken. Maar eerst natuurlijk zien dat ik Koploper zelf goed onder de knie krijg.

Na enkele uurtjes aan de Wintrack-tekentafel gezeten te hebben en het één en ander aangepast te hebben ben ik tot het volgende baanplan gekomen. Dit is ook het definitieve baanplan.



Voor de geïnteresseerden plaats ik hier meteen een lijstje van de gebruikte rails.

   8 x   Mä24188   Recht railstuk Lengte 188.3 mm
   4 x   Mä24172   Recht railstuk Lengte 171.7 mm
   2 x   Mä24094   Recht railstuk Lengte 94.2 mm
   5 x   Mä24077   Recht railstuk Lengte 77.5 mm
   2 x   Mä24064   Recht railstuk Lengte 64.3 mm
   1 x   Mä24977   Raileinde met stootblok Lengte 77.5 mm
   3 x   Mä24330   Gebogen rail 1/1 Boogstraal 515 Parallelle cirkel
   8 x   Mä24230   Gebogen rail 1/1 Boogstraal 437.5 Parallelle cirkel
   4 x   Mä24215   Gebogen rail 1/2 Boogstraal 437.5 Parallelle cirkel
   2 x   Mä24224   Gebogen rail 5/6 Boogstraal 437.5 Tegenboog
   2 x   Mä24206   Gebogen rail 1/6 Boogstraal 437.5 Parallelle cirkel
   8 x   Mä24130   Gebogen rail 1/1 Boogstraal 360 Normale cirkel
   6 x   Mä24115   Gebogen rail 1/2 Boogstraal 360 Normale cirkel
   2 x   Mä24611   Linkse wissel Boogstraal 437.5 Parallelle cirkel
   2 x   Mä24612   Rechtse wissel Boogstraal 437.5 Parallelle cirkel
   1 x   Mä24071   Recht railstuk Lengte 70.8 mm
   2 x   Mä24671   Meegebogen wissel links
   1 x   Mä24672   Meegebogen wissel rechts

Ook heb ik meteen de nodige bezetmelders geplaatst.



Tot zover deze update. Nu staat er bij mijn oma in de garage een volledig gedemonteerde houten kast. Hier ga ik zoveel mogelijk van gebruiken om zo weinig mogelijk hout te moeten inkopen.
Re:Aelderbaan project.
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Aelderbaan project.
Ben hier ook al eens mee bezig geweest. KLIK
Alleen heb ik mijn proefbaan nooit getest maar zoals je ziet wel gelegd.
Misschien kun je ( toch nog ) iets met de tekening?
Re:Aelderbaan project.
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:Aelderbaan project.
Met de bestaande railgeometri kun je veel mooiere bogen leggen zonder rechte stukjes er tussen.

Zie onderstaande wat ik voor je in elkaar gezet hebt.
Je zal alleen je bezetmelding er even opnieuw in moeten tekenen

Re:Aelderbaan project.
Gerrit W.
gast

Re:Aelderbaan project.
@ Rieske: Bedankt voor de link, dit is zeer nuttig maar ga toch bij dit ontwerp blijven. Dit omdat de rails bij de 2 meegebogen wissels veel te dicht tegen elkaar komen. Ook je andere tips ga ik zeker in gedachten houden.

@ rscosworth: Bedankt voor je ontwerp en het meedenken aan dit baanplan! Jouw ontwerp had ik ook al eens gemaakt, maar ik vond dat ik dan in de knoei kwam met de lengte van mijn bezetmelders. Daarom heb ik het aangepast tot hoe het er nu uitziet.
Re:Aelderbaan project.
Gerrit W.
gast

Re:Aelderbaan project.
Na enkele weken van nadenken ben ik tot de conclusie gekomen dat het ontwerp van rscosworth er mooier uitziet dan het mijne. Ook heb ik hier minder plaats nodig dan bij mijn ontwerp.
Even mijn baanplan met afmetingen.



En nogmaals de nodige rails:

   6 x   Mä24188   Recht railstuk Lengte 188.3 mm
   6 x   Mä24172   Recht railstuk Lengte 171.7 mm
   3 x   Mä24094   Recht railstuk Lengte 94.2 mm
   1 x   Mä24977   Raileinde met stootblok Lengte 77.5 mm
   3 x   Mä24330   Gebogen rail 1/1 Boogstraal 515 Parallelle cirkel
  10 x   Mä24230   Gebogen rail 1/1 Boogstraal 437.5 Parallelle cirkel
   2 x   Mä24224   Gebogen rail 5/6 Boogstraal 437.5 Tegenboog
   2 x   Mä24206   Gebogen rail 1/6 Boogstraal 437.5 Parallelle cirkel
  10 x   Mä24130   Gebogen rail 1/1 Boogstraal 360 Normale cirkel
   6 x   Mä24115   Gebogen rail 1/2 Boogstraal 360 Normale cirkel
   2 x   Mä24611   Linkse wissel Boogstraal 437.5 Parallelle cirkel
   2 x   Mä24612   Rechtse wissel Boogstraal 437.5 Parallelle cirkel
   2 x   Mä24671   Meegebogen wissel links
   1 x   Mä24672   Meegebogen wissel rechts

Vervolgens heb ik een nieuwe blokindeling gemaakt.



En als laatste de bezetmelders geplaatst.



De volgende stap is het maken van de plaat waar alles op moet komen. Maar daarvoor moet ik eerst de nodige balkjes aankopen.