Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Baan voor 2 kids

Gestart door Daniel61 vrijdag 17 september 2010, 20:46:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan voor 2 kids
Daniel61
gast

Baan voor 2 kids
Hallo allemaal.
Aangezien ik nieuw ben op dit forum is dit mijn 1 post met uitzondering van het even voorstellen dan.
Ik zit met een groot probleem, namelijk ik heb 2 zoontjes die willen kunnen rijden met een elk eigen baan maar wel in 1 ontwerp loc.( situtie bijgewerkt op 19-09-2010 )is nu digitaal
Ik heb op een ander forum ook al eens gepost maar dit ligt blijkbaar moeilijk.
Hier al een plannetje dat ik heb gemaakt maar het stijgen is een beetje scherp 5%.
]

De 2 hoofdbanen ORANJE en PAARS zijn gescheiden van elkaar met isolators en er worden dus 2 transformators gebruikt de neven baan en rangeersporen kunnen tevens middels isolators en schakelaars zonder stroom worden gezet.
Al het materiaal hier aangegeven op de tekening is voorhanden en nog veel meer ook.
Wij gebruiken de M rails en gaan voorlopig althans voor analoog vanwege de kostprijs voor 2 keer digitaal !
De afmeting is hier 350 cm op 100 cm. Er kan ook nog een L vorm van gemaakt worden maar dan word het korte been van de L maximaal 200 cm en bevind zich dan links onder op dit plan.

Graag enkele tips van jullie of andere plannen die bruikbaar zijn op dit formaat.
Groeten en bij voorbaat dank
Daniel 61

PS:  Ik gebruik voor mijn plannen Anyrail4.nl

Belangrijke update
Sinds vandaag 19-09-2010 hoeft deze situatie niet meer ( aparte banen ) want wij gaan voor DIGITAAL. 1 groot plan graag.

Re:Baan voor 2 kids
Daniel61
gast

Re:Baan voor 2 kids
Dank zij een mede spoorder ben ik op dit forum aan volgende link geraakt http://www.vds-express.nl/paginas/baanplan/m-rail/anlage14_gp.gif.
Hier heb ik dan iets gevonden wat zeer bruikbaar is en aan de afmetingen voldoet als ik de lengte zie doe ik deze baan 2 keer ,spiegel ze en deze dan boven en onderaan met telkens 2 wissels door verbind enkele isolators er tussen en zij hebben dan een baan.De draaischijf word vervangen door een 3 wegwissel en een stukje spoor met stootblok.
Dan ziet het er ongeveer zo uit .
Zij kunnen naar elkaar toe maar verliezen dan wel de kontrole oiver hun trein. of het moet digitaal gemaakt worden maar daar is momenteel geen budget voor.

Doch hoop ik op reacties van U allen met indien mogelijk nieuwe plannen

tot spoors
Re:Baan voor 2 kids
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan voor 2 kids
Hallo Daniel,

Welkom op het forum  :D eerst  :?

Leuk baanplan  :D  ik heb wel een paar tips voor je, leg je rails zo nauwkeurig mogelijk ivm. ontsporingen, probeer een ringleiding aan te leggen voor het voeden van je railspanning ivm. spannings verlies over grote stukken.

Kijk maar in mijn draadje, wel even zoeken, maar er staat genoeg informatie in waar je wat aan hebt, en anders hoor ik het wel.

Succes er mee.

Gr Einte
Re:Baan voor 2 kids
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Baan voor 2 kids
Dag Daniël.
Leuk om nu gelijk 2 van dit soort bijzondere ontwerpen te kunnen bekijken.
Is het trouwens de bedoeling om bij deze baan ook scenery aan te leggen of gaat het alleen om het rijden?
Zelf vind ik het 1e ontwerp een hele knappe en rij-technisch ook nog is vele mogelijkheden bieden, het 2e ontwerp is natuurlijk echt voor beide zoontjes een eigen baan, met toch mogelijkheden om bij elkaar te komen.
En waar blijft nu de baan (of stukje) voor jezelf? :wink:
(Je zult je handen al wel vol hebben aan het helpen bij deze baan, denk ik!)

Zelf had ik jaren geleden voor mijn kleinzoons een hele grote U baan in dubbelspoor gelegd, daar konden ze naar hartelust ieder een eigen trein laten rijden.
Helaas liep dit bij het ouder worden uit de hand en ontaardde in een race- en bots festijn, maar ze hebben wel een hoop plezier gehad! :lol:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re:Baan voor 2 kids
Daniel61
gast

Re:Baan voor 2 kids
Hallo Albert Jan,
Het is inderdaad wel de bedoeling dat er enkele huisjes en zo op komen met achteraan een berg een brug en wat tunnel.
Mijn deel van de baan blijft hier in bij de opbouw ,plannen en dergelijke het plan dat ik ooit wel eens voor mij zelf zal maken ( als de kids ouder zijn ) zou er totaal anders gaan uitzien omdat ik dan geen dubbelplan meer hoef zoals nu.maar dat is zorg voor later.
De periode waarin dit zich zou bevinden( voor het huidige plan) is voorlopig althans van geen belang , rijden willen ze de kids

Spoorse groeten
Daniel61
Re:Baan voor 2 kids
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re:Baan voor 2 kids
Dit geeft geheid botsingen en bonje je kan beter twee aparta baantjes maken bijv 1 met een bergje de ander met een stadje.
Dan laat je ze regelmatig even ruilen.
Zomaar een idee hoor.

Succes Frans
Re:Baan voor 2 kids
Lid sinds: 2009

Station Brummen 1925

offline
Re:Baan voor 2 kids
Mmm Ziet er leuk uit maar als je digitaal neemt kun je deze rails ook houden :) en als je 2 mobilestations (45euro p/s) neemt kunnen ze allebij tegelijk rijden :D En op allemaal verschillende snelheden dat zou veel speelplezier opleveren. Je zou dan ook nog je locs moeten laten ombouwen of dat doe je zelf licht eraan hoe technies je bent.



Gr. Maarten
Re:Baan voor 2 kids
chopper
gast

Re:Baan voor 2 kids
Een mooi ontwerp hoor :)

Mvg, Chopper
Re:Baan voor 2 kids
Ik heb ook iets gemaakt als je dat kan helpen,

alles

een stukje tunnel

3D (voor de eerste keer dat het mij bijna gelukt is ...  alleen zie je geen tunnelportalen)



groeten minitreintje/Dylan
Re:Baan voor 2 kids
Daniel61
gast

Re:Baan voor 2 kids
Bedankt Minitreintje of Dylan.
Ik heb echter nog beter nieuws .
Wij hebben besloten om toch maar digitaal te gaan.
Ik heb op een ruilbeurs in Merksem ( België ) het nodige materiaal aangekocht om aldus digitaal van start te gaan dus aparte banen hoeft niet meer.
Ik heb de 6021 en de 6035 +transformator op de kop kunnen tikken, wel blijven wij bij de M rails.
Dit schept natuurlijk nieuwe wegen.

Groeten
Daniel61
Re:Baan voor 2 kids
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Baan voor 2 kids
Hey,

Dit noem ik dus goed nieuws, want voor de 'kidzzz' is er niks leukers dan digitaal rijden. Je hebt er zoveel meer mogenlijkheden mee. Als ik jouw was zou ik wel meteen een schaduwstation aanleggen. Aangezien anders de baan binnen korte tijd te vol word met materiaal, hoef je het er dan niet af te halen en heb je lekker nog ruitme in het schaduwstation. En kan er natuurlijk veel mooier met de treinen worden gereden.

Groetjes, Wijbe
Re:Baan voor 2 kids
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan voor 2 kids
Citaat van: Daniel61 op zondag 19 september 2010, 15:10:19
Bedankt Minitreintje of Dylan.
Ik heb echter nog beter nieuws .
Wij hebben besloten om toch maar digitaal te gaan.
Ik heb op een ruilbeurs in Merksem ( België ) het nodige materiaal aangekocht om aldus digitaal van start te gaan dus aparte banen hoeft niet meer.
Ik heb de 6021 en de 6035 +transformator op de kop kunnen tikken, wel blijven wij bij de M rails.
Dit schept natuurlijk nieuwe wegen.

Groeten
Daniel61


Hallo Daniel,

Heb zelf ook de 6021 + trafo + 3 X 6035  :shock:  = veel rij plezier  :D

Zie hier  8)

Gr Einte
Re:Baan voor 2 kids
Daniel61
gast

Re:Baan voor 2 kids
Ook even iets in elkaar geplant.
Graag reacties.
het hele plan

het schaduw station

station met rangeermogelijkheid.

verder berg op

en tot slot de top


Ik heb nog een beetje sporen over dus kan nog uitbrijden.

Spoorse groeten
Daniel61
Re:Baan voor 2 kids
chopper
gast

Re:Baan voor 2 kids
Zoals het er nu uitziet vind ik het goed hoor ;)

Heb je misschien ook een 3D vieuw?

Mvg, Chopper
Re:Baan voor 2 kids
Daniel61
gast

Re:Baan voor 2 kids
Dat 3D werkt jammer genoeg niet met anyrail. doch ik vrees voor aanrijdingen naar het schaduw station is toch beter apart om te stijgen en te dalen ( in en uit ).
greets
Daniel61
Re:Baan voor 2 kids
Lid sinds: 2008

offline
Re:Baan voor 2 kids
Hoi Daniel,

Een mooi plan, alleen twee opmerkingen.
1. Je bovenste twee stationssporen liggen wel heel dicht op elkaar.
    Met wat langere rijtuigen kun je dan problemen krijgen, wanneer het bovenste spoor bezet is.
2. De driewegwissel rechts zou ik vervangen door meedere 'normale' wissels.

Groeten,
Ton.
Re:Baan voor 2 kids
Daniel61
gast

Re:Baan voor 2 kids
Aangezien ik er echt niet uitgeraak heb ik eens een inventaris gemaakt van de rails en wissels die we hebben.
Hieronder de lijst alles is M rails.
5200 = 25 bocht straal 437.4mm 30°
5120 = 8 bocht straal 286mm 45°
5206 = 2 bocht straal 437.4mm 24°17'
5100 = 88 bocht straal 360mm 30°
5205 = 10 bocht straal 437.4mm 5°43'
5102 = 11 bocht straal 360mm 7.5°
5101 = 5 bocht straal 360mm 15°
5106 = 113 recht 180 mm
5107 = 20 recht 90 mm
5108 = 13 recht 45 mm
5109 = 1 recht 33.5 mm
5110 = 3 recht 22.5 mm
5129 = 1 recht 70 mm
5210 = 3 recht 16 mm
5208 = 1 recht 8 mm
7190 = 10 stootblok
7162 = 4 vakwerkbrug 180 mm
???? = 2 boogbrug 360 mm
7289 = 1 locloods van Marklin
5112 = 8 ontkoppelrails elec
5142 = 2 gebogenwissel rechts elec
5141 = 2 gebogenwissel links elec
5118 = 9 wissel links elec
5119 = 4 wissel rechts elec
5214 = 2 driewegwissel elec
5222 = 1 wissel links elec
5223 = 1 wissel rechts elec
5138 = 1 wissel links elec
5207 = 2 engelsman kruising
5123 = 1 handwissel rechts
5222 = 2 handwissel links
5223 = 2 handwissel rechts
De beschikbare ruimte is reeds vermeld 350x100cm kan echter uitgebreid worden naar een L met dan de korte zijde van de L 200cm
Ik ben er ook al aan het denken van verder uit te breiden naar 120 cm ipv.100cm wegens meer mogelijkheden.
Doch ik geraak er niet uit ik wens zoveel mogelijk de sporen te gebruiken die we hebben en indien nodig kan ik er nog bij halen.
Wij gaan voor digitaal op dit ogenblik slechts 2 locs.
ALLE HULP IS WELKOM in het plannen.
Re:Baan voor 2 kids
Lid sinds: 2008

offline
Re:Baan voor 2 kids
Genoeg materiaal om een leuke baan van uit te leggen, zou ik zo zeggen. Maar ik snap dat het een uitdaging is om een baanontwerp te maken die zoveel mogelijk van dit materiaal benut. Door de bomen zie al snel het bos niet meer! ;)

Zelf begin ik altijd eerst met een simpele opzet en probeer ik dit in tweede instantie verder uit te bouwen en interessant/spannend te maken met het resterende materiaal.

Ik zou in ieder geval wel voor twee omlopen gaan waar elk een loc over kan rijden zonder de ander te hinderen (bijv. ovaal in dubbelspoor). Hiermee kunnen beide kids rijden zonder gelijk brokken te maken door tegen elkaar aan te botsen. Combineer dit met ieder een eigen rangeerterrein en/of uitwijksporen voor meer variatie. (Zie eigenlijk jouw eerste twee ontwerpen, die vond ik eigenlijk best leuk.)

Wat bij mij ook goed werkt is spelenderwijs ontdekken welke variaties er gemaakt kunnen worden met het beschikbare materiaal. Gewoon uitleggen en spelen op de vloer. Hiermee ontdek je ook met welke baanontwerpen het meeste rijplezier te beleven is. Het uitleggen en bedenken van nieuwe baanontwerpen is een deel van het spelplezier (dit natuurlijk afhankelijk van de aandachtsspanne die de kids kunnen opbrengen). Daarna kun je altijd nog aan een vaste baan beginnen.

Veel succes en vooral veel plezier! :D

Vriendelijke groet,

Keesjan
Re:Baan voor 2 kids
Daniel61
gast

Re:Baan voor 2 kids
Bedankt voor de opmonterende uitleg.
Hier nog maar eens iets geprobeerd doch ik heb hulp nodig om hier nog een schaduwstation bij te toveren.


Het gele stukje zijn de bruggen.
De driehoek die ik gemaakt heb is om de loc of hele trein te draaien . Ik heb geen draaischijf en ik vind ze nogal duur ook daarom deze oplossing.
Re:Baan voor 2 kids
Lid sinds: 2008

offline
Re:Baan voor 2 kids
Hoi Daniel,

De driehoek bestond in het echt ook.
Ze zijn zeldzaam en is inderdaad een alternatief voor een draaischijf.
Leuk om eens deze oplossing te zien.
Succes met het verder plannen.

Groeten,
Ton.
Re:Baan voor 2 kids
chopper
gast

Re:Baan voor 2 kids
Die keerdriehoek vind ik goed gevonden, en ik meen mij te herinneren ooit een reportage gezien te hebben over het Duite stoomtijdperk waar dit ook aan bod kwam.

Verder vind ik dat je je ruimte goed benut met een comfortabele baan.
Re:Baan voor 2 kids
Lid sinds: 2008

offline
Re:Baan voor 2 kids
Driehoeken is een leuk idee en ik heb het ook al op een enkele andere modelbaan gezien; zelfs eentje met dubbelspoor in M-rail! :shock: Meen er eentje in C-rail "ergens" op dit forum gezien te hebben. En die dubbelspoor in M-rail op een eigen website van een van onze forumleden?!?!

Heb helaas geen linkjes voor handen. Heb ff snel gezocht, maar natuurlijk is dit weer zoeken naar een speld in een hooiberg!

Als eerste probeersel met zo'n drieweg wissel vind ik dit trouwens knap gevonden, maar op een definitieve baan is dat natuurlijk niet echt een fraai gezicht. Maar dat is zorg voor later; het idee moet je zeker behouden! ;)

RE: Schaduwstation
Wat was er trouwens mis met het schaduwstation wat jij eerder al liet zien (afgezien van het enkele in- en uitrijspoor) ? Als je aan de linkerkant bijv. geen keerlus, maar eveneens een spiraal maakt, heb je het probleem verholpen en heb je een pracht van een schaduwstation. Of je laat de keerlus in een helling omhoog lopen (anders ben je die keerlus natuurlijk wel kwijt, wat weer jammer zou zijn).

In beide gevallen moet je wel ff goochelen hoe dit dan op de rest van het plan aansluit, maar met een kleine aanpassing moet je dat idee van het schaduwstation toch wel kunnen gebruiken, lijkt mij.

Geef de moed niet te snel op, volgens mij heb je al enkele aardige opzetjes gemaakt. Het is nu echter zaak om van die losse ideeën één geheel te maken. Dat kan soms wat pogingen vergen voordat "de puzzelstukjes" in elkaar vallen. Hou vol! :D

Groet,

Keesjan
Re:Baan voor 2 kids
Lid sinds: 2008

offline
Re:Baan voor 2 kids
Yes! Toch nog gevonden: http://web.inter.nl.net/users/bravocie/henkietrein/

Dit is het baanplan met driehoek uitgevoerd in dubbelspoor met M-rail waar ik het over had.

Bij nader inzien misschien niet helemaal de oplossing voor jouw probleem, maar wel een leuke bron van inspiratie.  :)

Groet,

Keesjan
Re:Baan voor 2 kids
Daniel61
gast

Re:Baan voor 2 kids
Nog maar eens aan het werk gegaan met anyrail en dit op de bestaande afmeting van 350x100cm.
Geen schaduwstation maar dat zal de pret niet bederven voor de kids.
Zij zijn er alvast voor te vinden en ik heb het ook al eens uitgelegd op de plaat.
hier het beeld.
.
de 2 gelestukjes baan zullen de bruggen zijn op een hoogte van 5 cm, komt overeen met 3%.
links zou een locwerkplaats komen recht is er dan plaats om de wagons afte stellen.
Ook de 2 binnenste sporen te hoogte van de bruggen zouden kunnen  dienen om wagons af te stellen vandaar dat er aan beide zijde ook ontkoppelaars zijn aangebracht.de binnenste baan is echter wel met de scherpe bochten gemaakt 5120 straal 286mm wat niet goed is voor grote rijtuigen.
Verdere raad is steeds welkom.
Ik heb bewust de baan een beetje korter gehouden dan de plaat zodat door alles een beetje te verschuiven naar links of rechts er aan de zijkant nog plaats is om een aansluitng te maken naar een schaduwstation, doch dat zal zorg zijn voor later.
Ik wil gebruik maken van ringleidingen om overal een degelijke stroom voorziening te hebben doch welk materiaal gebruik ik daar het beste. Let wel besturing trein is digitaal bediening wissels blijft analoog.

Groeten Daniel



Re:Baan voor 2 kids
Lid sinds: 2008

offline
Re:Baan voor 2 kids
Citaat van: NS-reiziger op dinsdag 28 september 2010, 00:03:06
Yes! Toch nog gevonden: http://web.inter.nl.net/users/bravocie/henkietrein/

Dit is het baanplan met driehoek uitgevoerd in dubbelspoor met M-rail waar ik het over had.

Bij nader inzien misschien niet helemaal de oplossing voor jouw probleem, maar wel een leuke bron van inspiratie.  :)

Groet,

Keesjan

En ook dat andere voorbeeld nog gevonden van een driehoek met M-rail. Zie dit draadje.

Hopelijk heb je d'r iets aan.

Zie dat je nu alweer een heel ander plan hebt. ;)

Ook niet verkeerd. De buitenste twee ovalen voor het snelle intercity verkeer en een binnen ovaal voor het goederen- en lokaal verkeer.

Is een ringleiding voor een dergelijke layout al noodzakelijk?! Ik ben hier geen expert in, maar het klinkt voor nu een beetje als overkill. Mede gezien het feit dat je nog slechts met twee locs tegelijk rijdt.

Maar de echte experts onder ons zullen hier vast ook een (meer onderbouwde) mening over hebben.

Vriendelijke groet,

Keesjan
Re:Baan voor 2 kids
Freak
gast

Re:Baan voor 2 kids
Citaat van: NS-reiziger op zondag 03 oktober 2010, 17:39:00
Is een ringleiding voor een dergelijke layout al noodzakelijk?! Ik ben hier geen expert in, maar het klinkt voor nu een beetje als overkill. Mede gezien het feit dat je nog slechts met twee locs tegelijk rijdt.
Een deugdelijke ringleiding met aftakkingen naar de sporen is zeker geen overkill. Hoe dikker de toevoerdraden van de rindleiding zijn, des te kleiner de spanningsval daarover is.

Mvg,
Peter
Re:Baan voor 2 kids
Daniel61
gast

Re:Baan voor 2 kids
Dit is het dan uiteindelijk geworden.


Om het onderliggende spoor te zien nog deze.


Geel zijn kleine vakwerkbruggen
blauw zijn grotere boogbruggen.
Bij het uitleggen van het plan stel ik echter een verschil vast wat echter logisch is.
Het bovenste spoor met de boogbruggen komt in werkelijkheid iets meer naar onder toe en komt ongeveer ter hoogte van het onderliggende spoor van de driehoek.
Aangezien het vooral een speelbaan zal zijn voor de kids hou ik mij niet aan de regel  :shock: van max 3% stijging, maar ga eerder naar de 5% toe.
Later als alles klaar( electrisch) is zal ik wel enkele foto's plaatsen.
Spoorse groeten
Daniel61
Re:Baan voor 2 kids
Lid sinds: 2008

offline
Re:Baan voor 2 kids
Hoi Daniel61,

Ik vind het een hele leuke baan.

Enige min-puntje dat ik aan dit ontwerp kan ontdekken is misschien dat je slechts één keerlus hebt. Als je linksom over de baan rijdt kun je via de keerlus in de binnenste ovaal wel omkeren, maar als je dan rechtsom op de baan rijdt kun je niet anders keren dan weer achteruit dezelfde keerlus door te rijden. Mooiste is natuurlijk wanneer er nog ergens een omgekeerde keerlus in de baan ligt en het achteruit rijden niet meer nodig is.

Maar voor een speelbaan van twee kinderen is dit natuurlijk een pracht baan! Ben benieuwd naar de foto's.

Met vriendelijke groet,

Keesjan
Re:Baan voor 2 kids
Daniel61
gast

Re:Baan voor 2 kids
Dat is inderdaad een minpuntje, maar aangezien ik hier niet echt die bedoeling had om een keerlus te maken maar wel een driehoek om de loc in de andere richting te krijgen is de keerlus handig meegenomen.
om de driehoek alleen te maken met een beetje rangeer ruimte er aan was de plaats te klein en dit kwam zo juist uit met de lus.

Spoorse groeten

Daniel61
Re:Baan voor 2 kids
Ok, maar als de kinderen er me aan het spelen zijn kunnen ze nu dus "ongemerkt" alle treinen dezelfde kant op laten rijden zonder de mogelijkheid om ze weer om te draaien te hebben. Je kan natuurlijk een tweede keerlus in het midden maken. Door in je rechter deel van de driehoek een rechte te vervangen door een wissel vanaf deze wissel met bochten terug te keren naar de baan onderin het plan. Dan heb je én de driehoek én twee keerlussen.
Wat ook altijd een leuk effect geeft op kinder-speel-banen zijn kruisingen!
Re:Baan voor 2 kids
Daniel61
gast

Re:Baan voor 2 kids
OK alweer aangepast zo dus.




even links onderaan ook aangepast want ik had een rechtse wissel te kort en nog enkele linkse wissels  over.
Tussen de 2 wissels in het midden zit er wel een ontkoppelaar  een kruising heb ik niet meer dus hier ook niet gebruikt.
Re:Baan voor 2 kids
Lid sinds: 2008

offline
Re:Baan voor 2 kids
Niet om vervelend te doen, maar deze aanpassing heeft geen omgekeerde keerlus opgeleverd.

Als je een tweede keerlus wilt (en dat is natuurlijk geen verplichting) dan zou ik zelf eerder denken aan zo'n schaduwstation zoals jij eerder liet zien. Dit schaduwstation heeft dan een mooie dubbelfunctie; keerlus én schaduwstation!

Het is maar een idee.

"Driehoeken" blijft natuurlijk altijd leuk (waarbij je per definitie altijd op een zijde in tegenovergestelde richting rijdt). Had de driehoek natuurlijk wel gezien, maar had me de functie even niet gerealiseerd.

Driehoek, keerlus, het zal allemaal wel. Als die locjes maar lekker kunnen rijden! :)

Met vriendelijke groet,

Keesjan
Re:Baan voor 2 kids
Je hebt helemaal gelijk, dit levert idd geen tweede keerlus op. Dan zou je hem op één van de twee doodlopende sporen moeten aansluiten, maar daar heb je geen ruimte voor.
Sorry was vanmorgen nog neit echt wakker, denk ik.