Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Wie heeft er ervaring met het inbouwen van telexkoppelingen

Gestart door veldkamp vrijdag 17 september 2010, 08:50:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wie heeft er ervaring met het inbouwen van telexkoppelingen
 heb een 1100  wil hier graag  tenminste aan eenzijde  een Telex koppeling, zijn er forum leden die dit al eens gedaan hebben , of een alternatief hier voor hebben gevonden.
Re:Wie heeft er ervaring met het inbouwen van telexkoppelingen
mmm, dat gaat niet met een standaard M* telexkoppeling, daarvoor heb je speciale ruimte nodig onder de lok. Mogelijk dat de moderne telex van de BR50 en BR290 wel past. Anders heeft Roco nog een soort telexkoppeling die in een NEM schacht moet worden geplaatst. Het dings stelt wel speciale eisen aan de decoder, maar er zijn decoders verkrijgbaar die deze koppeling kunnen aansturen (in elk geval één type Zimo decoder)

Walter
Re:Wie heeft er ervaring met het inbouwen van telexkoppelingen
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Wie heeft er ervaring met het inbouwen van telexkoppelingen
Hoi,

Ook Krois heeft dergelijke telex-koppelingen, die in een standaard NEN-schacht passen. Deze kunnen door een gewone functie worden aangestuurd. Krois heeft ook een schakeling, die er voor zorgt, dat de spoel niet te lang aangetroken blijft.

Groet,
Bert
Re:Wie heeft er ervaring met het inbouwen van telexkoppelingen
Hallo,
Ik heb loks met de Marklin telex NEM schacht koppeling 117993, met digitale Krois en met Roco koppeling uitgerust.
Werken allemaal. Ik heb voorkeur voor de M* 117993 koppeling.
- Krois werkt niet met de normale M* kortkoppelingen. Wagon koppeliingen vervangen door hetzij Roco universeel of de speciale Krois messing koppeling beugels welke nogal slap zijn.
- Roco ziet er niet uit vind ik. Gigantisch blok ijzer. Werkt overigens perfect.
- Marklin werkt goed en ziet er niet al te log uit.
Wel moet de decoder geschikt zijn.
De bekrachtigings tijd van de koppeling spoel mag niet langer dan zo'n 8 sec. zijn.
Mijn locs heb ik uitgerust met Kuhn T145 decoders. De Roco en de Krois worden direct door de decoder aangestuurd. Bekrachtigingstijd 4 sec.
De M* worden door een Uhlenbrock 73900 functie decoder aangestuurd welke ik 4sec. laat pulseren. Werkt perfect.
Hoop dat je hier wat aan hebt.

Groet,

Peter
Re:Wie heeft er ervaring met het inbouwen van telexkoppelingen
Kan de Märklin koppeling door een lokpilot v3 worden aangestuurd?
Ik wil namelijk ook graag een aantal lok's ermee uitrusten maar ik heb alleen lp V3's.
Re:Wie heeft er ervaring met het inbouwen van telexkoppelingen
Hallo Lodewijk,

Ik dacht van wel maar weet het niet zeker. Moet je even de LP3 gebruiks aanwijzing doorlezen. Volgens mij heb ik het ergens in die aanwijzing gelezen.

Groet,
Peter
Re:Wie heeft er ervaring met het inbouwen van telexkoppelingen
Zal hem vanavond nog eens doorspitten. :D
Re:Wie heeft er ervaring met het inbouwen van telexkoppelingen
Peter en Lodewijk  alvast bedankt.  Leuk is overigens dat  via google  over koppelingen een link is naar dit forum met een oud topic waarin het een en ander wordt besproken '
Gr Erik
Re:Wie heeft er ervaring met het inbouwen van telexkoppelingen
Volgens mij ben ik niet degene die bedankt moet worden, maar vind het wel aardig van je. :mrgreen:
Re:Wie heeft er ervaring met het inbouwen van telexkoppelingen
Lodewijk,

Je kan de functieuitgang van een lopi na x aantal seconden laten uitgaan, lijkt me wel alsof het erop zit voor de telex. Ik heb het in elk geval bij mijn br86 eens gedaan, werkt perfect!

Mvg
Re:Wie heeft er ervaring met het inbouwen van telexkoppelingen
Citaat van: Lodewijk op vrijdag 17 september 2010, 21:56:01
Kan de Märklin Telex- koppeling door een lokpilot v3 worden aangestuurd?

Beste Lodewijk,

Dit kun je zonder meer toepassen, geen probleem.
Ik heb dit al voor diverse mensen aangepast.
Re:Wie heeft er ervaring met het inbouwen van telexkoppelingen
Dar is mooi.
Heb ik daar dus verder niets voor nodig?
Waarschijnlijk een lokprogramer om de cv's aan te passen of kan dit ook met een mobile station?
Re:Wie heeft er ervaring met het inbouwen van telexkoppelingen
Beste Lodewijk,

De uitgangen staan standaard op "dimmer" en je hoeft daar niets voor te veranderen.
Alleen wanneer je, zoals Kristof aangeeft, de spoeltje kort bekrachtigen wil dient er wel wat aangepast te worden via CV's.
Ik heb geen MS dus kan je niet vertellen hoe dat zou werken, ik werk met de ESU LocProgrammer.
Re:Wie heeft er ervaring met het inbouwen van telexkoppelingen
Ik denk dat ik morgen Keuterman even bel of er nog een telex op voorraad ligt. :D
Re:Wie heeft er ervaring met het inbouwen van telexkoppelingen
Lodewijk,

Even wat aanvullende informatie:
Ik weet niet of de Lopi kan pulseren. De Kuehn kan dat niet. Ik had oorspronkelijk de Telexen direct op de functie uitgang van de Kuehn aangesloten. Ik had regelmatig het probleem dat de nok van de telex niet in zijn blokkeer stand terugkwam (kan dan niet aankoppelen, koppeling beugel glijd er gewoon overheen). Daarom heb ik de telexen op een aparte Uhlenbrock functie decoder aangesloten. Die kan wel pulseren. Het probleem is sindsdien niet meer opgetreden.

Peter
Re:Wie heeft er ervaring met het inbouwen van telexkoppelingen
Citaat van: pclignett op donderdag 23 september 2010, 00:10:15
Ik weet niet of de Lopi kan pulseren.
De LokPilot V3.0 kan dat. Zie blz. 39, hoofdstuk 13.3.3.1. van het handboekje.
Re:Wie heeft er ervaring met het inbouwen van telexkoppelingen
Lodewijk,

Mss niet helemaal op je vraag, maar let heel goed op als je de uitgang niet timed, dat je de telex niet vergeet uit te zetten of je spoeltjes branden op.

Mvg
Re:Wie heeft er ervaring met het inbouwen van telexkoppelingen
Dat had ik al eerder ergens gelezen.
Dat moet je natuurlijk instellen met cv's boven de 80 en dus niet mogelijk met een MS.
Zal er binnenkort één bestellen en dan expirimenteren. :D
Op 2 oktober is er ook een kleine beurs in zalencentrum 't Luttikhuis in Oldenzaal ga daar denk ik ook maar eens kijken. (is voor mij bijna om de hoek.) :D
Re:Wie heeft er ervaring met het inbouwen van telexkoppelingen
Hey Lodewijk,

Hier is het zo dat mijn dealer zo dingen met plezier voor me instelt, dus kan je het misschien daar laten doen? Let ook even op dat de adviesprijs voor 1 telex magneet 20 euro is, dus kijk goed rond op het wereld wijde web :-)

Mvg
Re:Wie heeft er ervaring met het inbouwen van telexkoppelingen
Bedankt voor de tip. :D
Re:Wie heeft er ervaring met het inbouwen van telexkoppelingen
Lodewijk,

Misschien kan je een oude v60 op de kop tikken, de spoeltjes zitten daar ook in (wel een 3065 scoren), als de rest van de loc gaar is maakt het niet zoveel uit. Hangt er wel vanaf in welke loc je um wilt inbouwen?

Mvg
Re:Wie heeft er ervaring met het inbouwen van telexkoppelingen
Ik wil de Nem variant, aangezien mijn BR52 en 44 een kortkoppelings mechanisme hebben.
Re:Wie heeft er ervaring met het inbouwen van telexkoppelingen
Dan gaat het bovenstaande niet op, moet je even bij roco of krois gaan kijken. Ik dacht dat de marklin versies van de nem telex niet los leverbaar waren.

Mvg
Re:Wie heeft er ervaring met het inbouwen van telexkoppelingen
Als je ze bij keuterman als reserve onderdeel besteld wel. :wink:
Re:Wie heeft er ervaring met het inbouwen van telexkoppelingen
T gaat nog goedkomen, ik wil het resultaat wel zien :-)
Re:Wie heeft er ervaring met het inbouwen van telexkoppelingen
Deze bedoel ik:



Het nummer hiervan werd al eerder in dit draadje genoemd märklin 117993.
Deze is gewoon te bestellen.
Ik wacht de beurs van volgende week even af of ik hem daar vind.
Re:Wie heeft er ervaring met het inbouwen van telexkoppelingen
Ik heb de mijnen direct bij Marklin besteld (online shop-erzatsteile-117993).
Kosten 14,95 per stuk. Komen natuurlijk nog wel verzendkosten bij. In Februari 2009 was dat 9,95. Als je meerdere besteld is het wel goedkoper dan de eerder genoemde 23,95 per stuk.

Peter
Re:Wie heeft er ervaring met het inbouwen van telexkoppelingen
Kan je bij de online shop alleen maar met een creditcard betalen??? Die heb ik namelijk niet  :(
En bij de marklin shop in assen kost een telxkoppeling 25 euro terwijl hij op de site van marklin maar 15 euro kost. Dus op 2 koppelingen scheelt dat al 20 euro. En er komen maar 9.95 euro verzendkosten bij

Groeten Jan Willem
Re:Wie heeft er ervaring met het inbouwen van telexkoppelingen
Ja, helaas bestellen alleen met credit card mogelijk.

Groet,

Peter
Re:Wie heeft er ervaring met het inbouwen van telexkoppelingen
Das een beetje jammer, ik heb ook geen credit card. :(
Re:Wie heeft er ervaring met het inbouwen van telexkoppelingen
Citaat van: Lodewijk op vrijdag 24 september 2010, 22:16:02
Deze bedoel ik:



Het nummer hiervan werd al eerder in dit draadje genoemd märklin 117993.
Deze is gewoon te bestellen.
Ik wacht de beurs van volgende week even af of ik hem daar vind.

Ik heb vanmiddag nogmaals met Keuterman gebeld en toen iets beter opgelet.
Bovengenoemde telex kost daar ?15,- en kan gewoon besteld worden. :D
Re:Wie heeft er ervaring met het inbouwen van telexkoppelingen
Kijk dat zijn goede berichten :D :D :D
Re:Wie heeft er ervaring met het inbouwen van telexkoppelingen
Ik heb vanmorgen 2 stuks opgehaald, ik was toch in de buurt.
Ben net even aan het spitten geweest  in de lp V3 handleiding. 
Daaruit blijkt dat de functie uitgangen geactiveerd moeten worden en dit kan alleen met cv's boven de 80.
Ik beschik alleen over 2 mobile stations en kom ik dus niet verder. :(
Toch maar eens rondkijken voor een locprogrammer.
Re:Wie heeft er ervaring met het inbouwen van telexkoppelingen
Lodewijk,

Ze staan standaard geactiveerd, je moet alleen op de betreffende functie toets duwen. (f1 en f2 is dat op mijn 6021). Om er wat aan in te stellen zit het boven cv 80

Mvg
Re:Wie heeft er ervaring met het inbouwen van telexkoppelingen
Ik heb er 1 ingebouwd en deze werkt niet, dat van het activeren heb ik uit de handleiding.
De telex zelf is wel goed, als ik deze direct contact laat maken gaat deze wel open.
Zal het straks nog eens proberen.
Re:Wie heeft er ervaring met het inbouwen van telexkoppelingen
En wederom zonder resultaat.
Met een Mobile station krijg ik het niet zomaar voor elkaar.
Als ik hem in plaats van de achterverlichting aansluit werkt deze perfect.
Hij wordt alleen na een keer of 3 behoorlijk heet dus dit is ook geen oplossing.
Re:Wie heeft er ervaring met het inbouwen van telexkoppelingen
Hallo,

Ik heb nog even door mij files gebladerd en het volgende gevonden m.b.t. de telex koppeling en de Lopi 3:

Hi Ralf,
ich habe ja gerade meine Märklin BR 85007, Art.-Nr.: 3309, abgeschlossen. Die hat die gleiche Art der Telex-Kupplung wie Deine BR 81.
Die AUX 1 + 2 Anschlusse des aktuellen LOPI V 3.0 können speziell für die alte und / oder aktuelle Märklin Telex-Kupplung konfiguriert werden, das
geschieht jeweils mit der Konfigurationsvariablen (CV) 115 für AUX 1 und CV 116 für AUX 2.
Der Basiswert "192" ist für die alte Version. Der Wert "193" würde bedeuten "Kupplung hoch" für 1 Sekunde, "194" f. 2 Sekunden, etc.
Der Basiswert "240" ist entsprechend für die aktuelle Märklin-Version bzw. ROCO... Hier wird dann ein spezielles hochfrequentes PWM-Signal erzeugt,
das diese Kupplungen zu einwandfreien Funktion benötigen, siehe auch BDA des LOPI, Kapitel 12.3.3.2, Seite 39
Ich habe den Wert "193" für AUX 1 + 2 genommen. Damit kann ich die Kupplungen jetzt getrennt schalten und das klappt super.


Misschien dat je er wat aan hebt.

Groet

Peter
Re:Wie heeft er ervaring met het inbouwen van telexkoppelingen
Dat is wat ik ook heb gelezen in de handleiding.
Het probleem is dus dat ik de cv's boven de 80 zelf niet kan aanpassen. :(
Ik speel al langer met de gedachten een lokprogrammer aan te schaffen en dit is weer een reden meer.
Vind ze alleen een beetje prijzig.
Re:Wie heeft er ervaring met het inbouwen van telexkoppelingen
Lodewijk,

Kan je dealer et niet voor je doen? Mijn dealer hier heeft een lokprogrammer en doet het (tot nu toe) met plezier

Mvg
Re:Wie heeft er ervaring met het inbouwen van telexkoppelingen
Dan moet ik naar Somberg in Almelo, ik kan een poging wagen.
Maar aangezien al mijn locomotieven een esu decoder hebben ga ik ter zijnertijd toch een programmer aanschaffen.
Heb er erg goede dingen over gehoord.

Of is er een beter alternatief dat niet te duur is?
Ik doe nu alles met 2 mobile stations.
Re:Wie heeft er ervaring met het inbouwen van telexkoppelingen
Hey Lodewijk,

Je kan ook met een cs1 reloaded, cs2, of de ecos familie die cv s regelen, maar da s niet echt een goedkope oplossing. Ik heb al es met de locprogrammer gewerkt en k moet zeggen, dat ding werkt wel heel goed, gewoon er voor gaan dus!

Mvg
Re:Wie heeft er ervaring met het inbouwen van telexkoppelingen
Als het een beetje mee zit komt de pakketboer me morgen een lokprogrammer brengen. :D
Dus morgen gaat het expirimenteren verder. :mrgreen:
Re:Wie heeft er ervaring met het inbouwen van telexkoppelingen
En vandaag ging het expirimenteren verder.
De lokprogrammer werkt perfect en als ik via deze de functie test werkt de telex ook perfect.
Alleen zodra ik de lok op een testrondje zet en de telex via het mobile station wil bedienen, niets. :(
Ik heb een lok uit de databank opgezocht en de functie uitgang toegewezen aan de corresponderende functie toets, nog steeds niets. :(

Heeft er iemand een hint voor me?
Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Re:Wie heeft er ervaring met het inbouwen van telexkoppelingen
ik ben benieuwd wat er uit komt. met lok 29533 uit de databank ook geen succes? ook niet als je een van de andere druktoetsen op de ms probeert?
Re:Wie heeft er ervaring met het inbouwen van telexkoppelingen
SWOOOP DA WHOOOP!! het werkt.

-Ik heb 29533 gebruikt zoals hierboven genoemd
-Toen uitgevogeld dat de functietoets waar het telex logotje bij staat F2 is, geen logische volgorde.
-F2 ingesteld om aux1 te schakelen met de pulse functie en tadaa UITSTEKEND! :D

Ik kan vannacht rustig slapen. :mrgreen: