Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Analoog schaduwstation -> klopt dit schema?

Gestart door Laenderbahn027 woensdag 15 september 2010, 22:43:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Analoog schaduwstation -> klopt dit schema?


Zeer simpele vraag wellicht, maar het idee is als volgt:

Mijn schaduwstation dient automatisch bediend te worden en daarvoor heb ik bovenstaand plan ontworpen. Klein (in de rechterbochten) zijn de reedcontacten te vinden. In onderstaand schema wordt de volgende codering gebruikt:

- Wissels van links naar rechts: W1, W2, etc.
- Reedcontacten van links naar rechts: R1, R2, etc.
- Stroomloze sectie na het reedcontact (S1 voor R1, etc.);
- Se1 voor het sein. Dit staan bovenaan en geeft aan dat het station vol is. Dit sein wil ik vooralsnog handmatig op veilig zetten (het is meer een reminder dat het station vol is, danwel dat er een trein naar boven komt).

Nodig zijn 4 relais (vb Viessmann 5551). Schema:

Relais 1:
W2:  rechtdoor
W3:  afbuigend
S1:   stroomloos
S2:   stroom


Relais 2:
W3:   rechtdoor
S2:    stroomloos
S3:    stroom


Relais 3:
W2:   afbuigend
W3:   afbuigend
S3:    stroomloos
S1:    stroom

Nodig:
Relais 4 onder op het paradespoor:
Se1:  onveilig (veilig met kastje)

Hopelijk is dit schema een beetje te volgen. Klopt het in ieder geval? Wat is jullie gedachte? Alvast bedankt voor de hulp.
Re:Analoog schaduwstation -> klopt dit schema?
William,

Mijn inziens klopt de omschrijving niet helemaal.
Er rijdt een strein spoor 1 op, relais 1 wordt geschakeld, trein op spoor 1 stopt, trein op spoor 2 vertrekt, wissel W2 rechtdoor, W3 afbuigend, dus spoor 2 is benaderbaar.

Nu rijdt een volgende trein spoor 2 op en schakelt relais 2, dus spoor 2 stroomloos en spoor 3 krijgt stroom, dit spoor komt dus vrij. Het vreemde is nu dat relais 2 wissel W3 rechtdoor schakelt, W2 staat nog rechtdoor, dus nu wordt spoor 1 weer benaderbaar terwijl de wissels nu naar spoor 3 zouden moeten staan.

Relais 3 zet de wissels W2 en W3 in afbuigende stand, dus richting spoor 3. De W2 afbuigend zou echter dus door relais 2 moeten worden uitgevoerd. Een volgende trein rijdt dan spoor 3 op en schakelt relais 3, spoor 3 wordt stroomloos, spoor 1 krijgt stroom en dit spoor komt dus vrij. De wissels W2 en W3 moeten dan beiden rechtdoor worden geschakeld en spoor 1 is dan benaderbaar. Voor de duidelijkheid: rechtdoor is in mijn optiek dat treinen het rechter spoor op rijden bij de wissels W2 en W3.

Als jij dat andersom bedoeld dan klopt het nog steeds niet, want dan gaat het bij relais 1 fout.

Met vriendelijke groet,

Marcel vM