Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Big Boy

Gestart door Chessmaster donderdag 11 januari 2007, 13:10:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Big Boy
Chessmaster
gast

Big Boy
Hallo,

Ik heb sinds een paar maanden de Big Boy van marklin, nu heb ik een probleem met het geluid.
Er zit namelijk ook stoomgeluid op, als de lok gaat rijden dan krijg je stoomgeluiden en naarmate je harder gaat rijden gaat de freqentie van dit geluid omhoog.
Nu is dat geluid bij mij heel onregelmatig geworden, weet iemand hoe je dit eventueel kan verhelpen?

Groetjes Johan
Re: Big Boy
Mvd--marklin
gast

Re: Big Boy
Welk type is het 4013 4015 (37990) - 4012mfx (37991)?
Bij de 4015 of de 4013 moet u eens proberen het geluid wat zachter te zetten op de geluidsprint in de tender.

Re: Big Boy
Chessmaster
gast

Re: Big Boy
Het is de 37990, ga het wel even proberen met het geluid wat zachter te zetten.
Re: Big Boy
Chessmaster
gast

Re: Big Boy
Heb het geluid zachter gezet maar het helpt niet.
Hij geeft een geluid als een putterende motor, vooral op hoge snelheid.

MVG Johan
Re: Big Boy
Victor
gast

Re: Big Boy
Misschien is er iets mis met de contactaangever??? Deze geeft aan de geluidsmodule door hoe snel de wielen ronddraaien, om zo een goed geluid te laten horen.

Victor
Re: Big Boy
Davy
gast

Re: Big Boy
Probleem kan ook de luidspeaker zijn. Als daar stof in komt dan kan je een krakerig geluid krijgen. Zit er soms stof tuseen de wielen? Verwijder dit dan eens. Stoomlocs kunnen heel wat bijelkaar verzamelen.

En wees voorzichtig met geluid. De levendsduur is echt beperkt en gaat geen 30 jaar mee zoals de meeste Marklinlocs wel mee gaan.

Re: Big Boy
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Big Boy
Hoi Johan,

Kijk even op de exploded view van de 37990 en je ziet dat de voorste as (nr 60) van de voorste drijfgroep is voorzien van een taktgever en daarboven zit de opnemer (nr 67).

Als je lok ondersteboven houdt, kun je het plaatje met de immitatieremmen losschroeven en kijken of er zich geen vuil heeft opgehoopt in de ruimte, waarin zich de assen bevinden.

Beste is om de lok in een U vormig stuk schuimrubber te leggen.

Die taktgever is een magneet en die zal wel eea aan ijzerhoudend stof hebben aangetrokken, waardoor de magneetveldwisselingen niet meer goed worden doorgegeven aan de taktgever en dus onregelmatig worden.

Het is maar een idee en je moet het wel durven, maar ik verwacht geen problemen met de synchronisatie van de wielen, omdat alleen de achterste as wordt aangedreven en de andere assen automatisch volgen via de drijfstangen.

Succes.
Re: Big Boy
J.v.H.
gast

Re: Big Boy
Da's wat hé Ad, geef je de gouden tip en je hoort nada nothing nichts! :D
Re: Big Boy
Arjan
gast

Re: Big Boy
Ja..beetje l*llig inderdaad...