Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Centraal Station Ende (Kopstation).

Gestart door WVDD dinsdag 14 september 2010, 20:52:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
Hoi wout ik zou zeggen dat het tegenovergestelde waar is . Je baan is het mooiste op ooghoogte. Een stationsoverkapping beneemt dan totaal het zicht op de achterste sporen. Omgekeerd doen opstelsporen dat niet, tenzij er een trein opstaat. 20 cm is erg hoog op een baan! In werkelijkheid toch snel een meter of 18 die zie je ook heel goed achter opstelsporen, omdat een stilstaande trein niet veel hoger is dan een cm of zes. Het blijft natuurlijk jouw project dus doe wat je het mooiste vindt!

Roland
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
Maar als je staat dan kijk je wel over die 20 cm heen:P Maar als ik de sporen zou omdraaien dan komt het station aan de achterzijde te liggen en dan is de ingang enzo aan de muur zijde. dus dat valt dan ook allemaal weg.

Wout.
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
Hallo wout dan heb ik niet goed naar je tekening gekeken. Ik dacht dat je de ingang en het gebouw zelf aan de kopse zikde wilde maken

roland
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
Hu dit snap ik niet helemaal. Wat bedoel je met:
CiteerIk dacht dat je de ingang en het gebouw zelf aan de kopse zikde wilde maken
???
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
Sorry tikfoutje. Bedoelde de kopse zijde ( de kant waar de sporen ophouden) omdat dat meestal zo is bij kopstations
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
Mooi ontwerp! Zeker als je het zo ongeveer uitvoert als op de 3D-afbeelding.
Ik ga je draadje in de gaten houden, succes alvast!
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
@ Ronald
Aaah nu snap ik het. Ja mijn ontwerp is gewoon zo net als bij bijvoorbeeld Centraal Eindhoven, daar is gewoon een grote gang onder de perrons door met een trap naar boven. Dat wil ik ook.

@ Kermit65
Dankje, ik werk met Anyrail. Dus ik kan zo moeilijk een 3D-afbeelding maken. Dan zou ik mijn plan in wintrack moeten zetten.

Ik heb zelf ook nog wat gedaan. Alleen nu aan mijn schaduwstation. Ik heb nu dit:

Klik hier.
Wat vinden jullie? Met dit plan kan ik gewoon treinstellen op kop sporen zetten en ik zou goederen treinen of iets dergelijks op op de opstel sporen kunnen zetten. Zo hoef ik niet veel te rangeren in het schaduwstation.

Wout.
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
Ik doelde eigenlijk op dit plaatje:



Dat ziet er gelikt uit naar mijn idee.
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
Ooow haha ja dat is mijn baan niet :P
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
Ik heb het nog iets verandert mijn schaduwstation!

Klik.
Ik wil de kortste railsstuken dus aan de voorkant eigenlijk nog iets langer maken maar, dit moet ik nog even kijken hoe ik dit ga doen.

De defensie is ook al in aantocht!!
De tank is binnen!

De hele set.

Het tankje.

Het tankje met allen accessoires er op.

De wangon.

De wagon met het roer wieletje dingetje er op.

De set achter de NS loc serie 1600 + personen rijtuig.

De andere vier voertuigen zijn ook betaald deze verwacht ik deze week nog binnen te krijgen anders word het volgende week. 8)

Wout.
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
Sinterklaas was vroeg met cadeautjes geven! :-X  Hier de eerste foto's komt nog meer!







Nog een kleine verandering aan de baan:

Klik.

Blauw = Station
Geel = NS opstel sporen
Rood = Rangeer terrein
Lichtgroen = NS/Defensie opstel sporen
Donkergroen = Defensie los/laadplaats

Over de militaire voertuigjes komt nog bericht. Alleen moet ik even nieuwe lijm halen :-X

Wout.
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
Hey,

Miss nog een paar tips voor je station en schaduwstation:

Voor je station, misschien mooier om er in het midden een aantal overloop wissels te plaatsen?

En voor je schaduwstation,
Je hebt een deel 1 sporig, waarom maak je dat niet 2 sporig? Zo kan je die onderste sporen nog weer langer maken.
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
@ Wijbe,

Ja dat kan nog altijd dat ik perron A en B heb. Voor schaduwstation kan ik nog even kijken.

Ik heb ook nog een ander plan gemaakt. Dit is geen kopstation. Ik vond zoon plan altijd minder omdat je dan veer ruimte verlies hebt aan bochten. Maar door flexrails kun je je station over heel de plaat mooi verdelen.

Mijn andere plan. Zit nog meer bij maar ik laat even alleen het station zien. Is nog niet af dit plan!

Klik.

Wout.
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
Nog de laatste foto's van de tankjes. Had vanmiddag nieuwe lijm gehaald en een nieuw mesje. Nu heb ik alle accessoires er op zitten.

Klik.

Klik.

Klik.

Klik.

Klik.

Klik.

Klik.

Wout.
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
Mijn andere baanplan nog wat bij gewerkt:

Klik.

Blauw = perrons sporen
Donkergroen = defensie los/laadplaats
Geel = NS opstel sporen

Links onder zit nog een zij spoor. Dit kan ook voor NS opstel sporen worden gebruikt of voor wat wagons. Maar ben ik vergeten een kleur te geven :P.

Wout.
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
Ik vond je eerste plan mooier,

Mischien maar een idee, maar mischien kun je een panorama spoor maken ? dat de treinen dan tog 1 rondje kunnen rijden. (panorama spoor wel iets lager doen dan je station,)

MVG Clint
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
IK vind juist dat laatste plan schitterend! MIsschien het station nog in een iets flauwere bocht?
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
@ marklin 1995,

panorama spoor? Wat is dat precies? :P

@ Wijbe,
Ik wil nog kijken of ik het spoor in een flauwere bocht kan krijgen maar dat ga ik zo even proberen.

Wout.
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
kijk, panorama spoor is een soort ''show'' spoor, waar je treinen alleen 1 stuk rechtdoor gaan, het mooist vind ik om die 10 cm lager dan je nivo 0 te doen, en dan langs je tafel 2 baans recht (of flaue bocht metk rails) doet, en of je die laat door gaat in je schaduw station of terug gaat met een keerlus, moet jezelf weten,

MVG Clint
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
Oow je bedoelt dat ik niet alleen maar station op mijn baan heb liggen maar ook nog een stuk rechte rails waar de trein over heen rijd. Ja kan maar ik wil mijn plan zo echt mogelijk maken. Maar niet dat de trein weg gaat en meteen weer boven komt.

Ik heb mijn plan iets verandert. Nu is het station in een veel flauwere bocht.

Klik.
Wat vinden jullie?

Wout.
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
Wauw schitterend!, tevens zou ik de ingang voor het legergedeelte rechts, voor het station doen!

Wel ben ik bang dat het links nog iets te scherp is, en miss nog iets flauwer moet
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
De defensie los laad plaats kan ik ook omdraaien. Enu de bocht van het station af links is wel wat scherp ja! Moet nog ffe kijken hoe ik dat ga doen.

Wout.
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
Aan je wisselstraten ligt het niet :P
die zijn al mooi genoeg!
ik heb alleen het idee dat je station steeds groter wordt :D
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
Groter!? :P Dat is ook ik heb de wissel straat veel verder naar de klimspiraal toegetrokken omdat ik dan het station beter in een flauwe bocht kon leggen.

Wout.
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
Citaat van: WVDD op zaterdag 20 november 2010, 01:13:13
De defensie los laad plaats kan ik ook omdraaien. Enu de bocht van het station af links is wel wat scherp ja! Moet nog ffe kijken hoe ik dat ga doen.

Wout.

Die los en laads plaats omdraaien!
Voor het station, misschien de tafel in dat hokje waar het perron de tafelrand iets naderd, een scheve plank van 20 cm bouwen? Kan je het station veel beter neerleggen!

Ik denk dat je er zo steeds dichter bij komt! Verrweg mooiste plan nu!
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
Hallo wout,

dat is ook een mooi plan! Je maakt het jezelf makkelijker met een doorgaand station( in een kopstation kun je zonder computerbesturing eigenlijk alleen goed met treinstellen rijden.

Je bochten zijn nog steeds veel te scherp om een perron in te leggen, daar komt een trein niet langs, dus of je perrons inkorten of je bochten flauwer maken

clint bedoelt een paradespoor, een meestal tweesporig stuk waar de treinen op volle snelheid voorbij rijden. Je kunt dat realistisch maken door het verdiept aan te leggen waardoor het echt twee gedeeltes van de modelbaan worden.

Ik had je dat idee al een tijd terug genoemd. Het is makkelijk realiseerbaar door het inkomende en uitgaande spoor van je schaduwstation  aan de voorkant van je baan te laten lopen, en dan " zichtbaar " te maken met twee tunnelingangen, of bij een nederlandse baan bomen of gebouwen waar het achter verdwijnt.

Roland
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
Ik zag weer een leuk plaatje van een kopstation waardoor ik toch een leuk idee kreeg.
Ik heb nu minder langen sporen gemaakt.

Klik.
Ik wil toch een plaat maken met minder rails er op. Ik vindt dat mijn plaat nu te vol komt te liggen met rails en wil ook nog wat anders op mijn plaat hebben liggen als alleen maar rails.

Wout
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
 zou gewoon crails nemen en het eerst eens neerleggen en gaan rijden. Je verandert nog wel eens van idee, zullen we maar zeggen;-
groet

roland
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
Je bedoelt de hele baan van C rails? Ja ik heb het bovenstuk nu helemaal liggen. Ik dacht ik leg eens het stationnetje neer op mijn plaat. En tot mijn verbazing vond ik dit er erg mooi uit zien. Ik heb het stationnetje op de lange zijde gelegd. Ik heb nu niet alle opstel sporen enz. Maar ik denk dat ik hier ook een hele mooie omgeving bij kan maken. Maar ik heb niet genoeg om tot mijn schaduwstation te komen met Märklin C rails. Ik vind tenminste dat heb ik dat je bij any rail heel snel hebt dat je je plaat heel vol legt voordat je denkt dat het pas mooi is terwijl als je een simpel plannetje neer legt op je plaat dat het er vaak ook al wel mooi uit ziet.
Hier een foto hoe de baan licht:


Zo vind ik het er saai uit zien maar op mijn plaat vindt ik het wel grappig liggen en ik denk dat ik er een mooie omgeving omheen kan bouwen. Het plan word nog iets verandert. Misschien een lichte buiging in het station.

Wout.
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
leuk :D
maar kan je links boven niet beter dubbelspoor houden?
wordt je wisselstraat ook weer wat leuker :wink:

en komt links onder een keerlus of wat is daar de bedoeling?
nu ziet het er een beetje raar uit :lol:

nu is je station weer kleiner, heb ik een idee :(

Groeten,
Martijn
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
Hier wat fotootjes:




Ik ga het station nog iets in een bocht leggen maar dat ga ik vanavond even kijken.
Nog wat foto's hoe het nu op mijn kamer licht. Links boven moet ik nog even kijken. Eehm links onder komt denk ik gewoon een klimspiraal naar beneden toe. Het station is weer kleiner geworden alleen zijn de twee langste perrons sporen nog steeds ongeveer 2 meter lang.

Wout.
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).

Hier het station in een hele flauwe bocht. Ook heb ik de wissel straat aan beide kanten nog wat aangepast.

Wout.
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
Jaaha :D

Mooi hoor! ziet er goed uit, tot hoever zie je de spiraal naar beneden? rechts?

Groeten,
Martijn
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
Eehm... moest ik toch even spieken :lol: Na de eerste driekwart bocht gaat de trein al onder de plaat. Dus als je de horizontale lijn door trekt.

Wout.
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
Citaat van: WVDD op woensdag 24 november 2010, 17:10:56
Eehm... moest ik toch even spieken :lol: Na de eerste driekwart bocht gaat de trein al onder de plaat. Dus als je de horizontale lijn door trekt.

Hoi Wout,

dus je ziet de spiraal voor een kwart?
ik zou hem (denk ik) voor de helft laten zien, maar bossen en huizen ervoor zodat hij niet zo opvalt

Groeten,
Martijn
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
Ja ik wil hem ook zoveel mogelijk weg werken.
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
goed idee :P
maar komt daar de stad of het buitengebied?

anders heb je denk ik andere afwerkings dingen
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
Het liefst buitengebied. Ik wil veel groen. Een eigen gebouwd station met wat huisjes. Misschien ook wel zelf gebouwd.
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
Ik heb mijn plan nog iets verandert. Ik ga geen kopstation meer maken. Ik heb nu mijn defensie los/laadplaats achter het station gelegd. Zo heb ik ongeveer 3 vierkante meter vrije bouw ruimte.

Klik.

Nog een klimspiraaltje aan de linkerkant. Het schaduwstation ontwerpen en nog even het plan verduidelijken.

Wout.
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
Leuk, alleen je wissels liggen links niet helemaal in de bocht, naja ze hebben niet de juiste bocht :(
Maar rechts is ie nu juist wel mooi :D al kan ik het niet zo goed zien

Citaat van: WVDD op woensdag 24 november 2010, 21:10:58
Het liefst buitengebied. Ik wil veel groen. Een eigen gebouwd station met wat huisjes. Misschien ook wel zelf gebouwd.

dat heb ik ook, veel groen en hier en daar bebouwing, dat vind ik realistiser

Groeten,
Martijn
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
Ik heb het plan nog iets veranderd. Ik heb een opstelspoor achter het station gemaakt. Ik heb een perron tussen twee sporen in gelegd nu zijn er ook drie perrons sporen. Ik heb de defensie los/laad nou het station gelegd. Ook licht het station nu in een hele flauwe bocht.

Klik.

Wat vinden jullie?

Wout.
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
Het station ziet er goed uit! Maar wat je je wel moet realiseren is dat de doorgaande trein (dus die niet stopt op je station nu twee keer een slinger moet maken over het bovenste spoor. In werkelijkheid scheurt een doorgaande trein gewoon rechtdoor over een spoor in het midden.

Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
Opstelspoor! Oftewel daar kan een trein stoppen voor een pauze! :P De goederen treinen kunnen ook gewoon over een perrons spoor door rijden. Ik zie nu ook dat de wisselstraat links onder nog niet compleet is want als er een trein van links onder aankomt kan de trein niet naar de achterste twee sporen komen. Dat moet ik nog even veranderen.

Wout.
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
Ben gisteren even begonnen aan een klein proef stukje. Ik dacht laat ik eens kijken hoe het staat als ik mijn Märklin C rails ballast. Spullen gekocht en dit is het resultaat:

Klik.

Klik.

Klik.

Klik.

Ik heb hier toch een volle middag over gedaan om dit mooi te kreigen. Gewoon omdat er steeds stukjes open zaten en waar je het andere ballast bed ziet. Ik denk dat dit met Märklin K rails veel gemakkelijker gaat. Dus ik doe gewoon het laatste baanplan. Nu alleen nog even geld verdienen :-X Ook heb ik meteen de rails aan een kant verhoogt net als in het echt. Even kijken hoe dat staan :P Vind het er zelf wel mooier uit zien. Ik vind de ballast kleur erg mooi. Ik weet niet of ik heel de baan deze ballast wil hebben maar misschien voor de defensie los/laadplaats wel. Of misschien als ik de rails wat roest kleur geef enz. dat het wel iets is om op heel de baan te leggen. Maar dat kijk ik nog even. Alleen is dit wel erg dure ballast.
Maar vinden jullie het een beetje gelukt? Misschien nog tips.

Gr,
Wout.
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
Hey wout

dat ziet er prachtig uit maar is idd een monnikenwerk voor je hele baan. Wellicht een tip: busch verkoopt speciale ballast voor crails. Im dat geval kun je de zijkanten van de rails met lijm insmeren en ballasten. Het ballast heeft dezelfde kleur als de bedding van crails, dus het valt niet zo op dat je tussen de bielzen niet geballast hebt. Kijk maar even op mijn draadje dan kun je een idee krijgen hoe dat eruit gaat zien

roland
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
Ja volgens mij heb ik die ballast al een keer gehad. Maar ik vind gewoon dat zwart niet zo mooi staan op de baan.
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
Tja dat gevoel ken ik :-) je kan het overigens nog wel drybrushen en er licht zand naast strooien, maar toch. Ballasten tussen de rails bij crails gaat sowieso niet goed want dan gaan je wissels niet meer om. In principe kom je dan idd op krails uit

roland
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
Ja ik heb wissels van märklin C rails nog nooit geballast. Dat ben ik ook niet van plan dus ik ga ook gewoon K rails gebruiken.
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
maar dan moet je je hele baan opnieuw kopen?
maar dan kan je wel ballasten :P

Succes!
Martijn
Re:Centraal Station Ende (Kopstation).
hoho! Mijn bovenste gedeelte van de baan word märklin K rails maar mijn schaduwstation/klimpsiralen worden van Märklin C rails.