Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Jowi / Busch Dag/Nacht achtergrond

Gestart door jakeman maandag 13 september 2010, 22:56:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Jowi / Busch Dag/Nacht achtergrond
Heeft iemand ervaring met de Jowi Dag en Nacht achtergrond? Ik hoor dat die achtergronden zo mooi zijn en veel meer diepte geven. Moet ik hiervoor en lichtbak maken achter de treintafel of werkt het min of meer met fluoriserende delen zoals van die sterretjes voor het plafond in de slaapkamer die oplichten nadat je het licht hebt uitgedaan?
Ik ben erg aan het twijfelen of ik zelf een achtergrond in Photoshop zal ontwerpen en zal laten drukken op een groot doek, of een grote achtergrond bij Jowi bestel met het Dag/Nacht effect.

Alvast dank voor reacties!

Groeten Jake
Re:Jowi / Busch Dag/Nacht achtergrond
Op de website van Jowi staat duidelijk dat je voor het dag/nacht effect zelf moet zorgen voor de verlichting erachter, lichtbak dus. Heb je trouwens de prijzen gezien????  :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:  :(
Re:Jowi / Busch Dag/Nacht achtergrond
Ja inderdaad... het is heel erg prijzig. Ik denk echter dat het wel heel supergaaf zal zijn en veel meer diepte zal geven.. maarja... of ik dat inderdaad waard vind..
Ik zal een achtergrond moeten hebben van -schrik niet- 1450 x 120 cm :-(    Ik denk dat ik dan toch maar zal gaan voor een grote bedrukte doek. Totale full colour pint van een zelf gemaakt ontwerp kost me dan ongeveer 400 Euro.
Ik ga nog wel even bij Jowi informeren wat het me zou kosten, en dan moet ik er nog een lichtbak bij op tellen voor de achterwand.. Tjaaaa maarja als je dan het licht uitdoet... ach jaaaa jeeee hoe gek kun je het maken.

haha groeten Jake
Re:Jowi / Busch Dag/Nacht achtergrond
Ik heb achtergronden 2875 en 2876, deze komen optisch overeen met de N116/N117/N118 van JoWi.

Ik kan zeggen dat het zéér mooie achter gronden zijn,
Achter de achtergronden is wél een lichtbak nodig, per vel 1 , dus 4 lichtbakken in mijn geval (ongeveer 4 meter)
1 achtergrond (bijv. 2875) bestaat uit 2 delen van ieder 99 cm bij 34 cm.

Deze achtergronden kunnen desgewenst met dezelfde of andere achtergronden van Busch zo verlengt worden.

Prijs van deze valt ook wel mee: ? 12,75 per stuk.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Sander
Re:Jowi / Busch Dag/Nacht achtergrond
Hallo.


Een doek kan je (zeker in deze afmetingen) erg lastig spannen en strak krijgen. 1 plooi erin, en je bent je totale realistische effect kwijt. Wij produceren dit soort bedrukbare materialen, en wat ik je zou aanraden is om het op (industrieel) behang te laten drukken. Dat is PVC gecoat non woven van 130 cm breedte, wat je of zelf of door een professional naadloos op de muur kunt laten plakken. Als je wilt kan ik wel even voor je navragen waar je dit in NL zou kunnen laten doen?

Roland
Re:Jowi / Busch Dag/Nacht achtergrond
Hoi Sander,

Ik ben heel erg benieuwd naar het effect en resultaat, is het mogelijk om een foto te zenden?
Ik twijfel niet aan het mooie effect met verlichting in de achtergrond, maar mijn baan heeft 1 wand van 8 meter, 1 wand van 420 centimeter en 1 wand van 235 cm. Ik denk dat het een vrij kostbare zaak gaat worden met zo'n afmeting. Maarjah... als het zo erg mooi is..... je weet dat deze hobby soms wetten breekt haha.
Ben je volgende week ook in Houten?

Groeten Jake
Re:Jowi / Busch Dag/Nacht achtergrond
Hoi Sander,

Zijn de achtergronden van karton? Ik begrijp dat er een dag en nacht kant op zit en dat deze op een speciale manier geprint is zodat het op bepaalde plaatsen licht doorlaat. Maar is dit stevig genoeg want ik neem aan dat dit effect niet werkt als het ergens op geplakt wordt.

Bedankt voor de info.

Olaf
Re:Jowi / Busch Dag/Nacht achtergrond
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:Jowi / Busch Dag/Nacht achtergrond
Nee, het is papier met een zwarte achterkant en een gekleurde voorkant.
Het zwart op de achterzijde is onderbroken daar waar het licht er doorheen moet.
Uit een ander topic even de plaatjes die ik gisteren plaatste, de achtergrondverlichting is van Conrad.
Let niet op de bewogen beelden, mijn statief ligt even niet voor het grijpen:

Re:Jowi / Busch Dag/Nacht achtergrond
Citaat van: jakeman op maandag 04 oktober 2010, 00:24:29
Hoi Sander,

Ik ben heel erg benieuwd naar het effect en resultaat, is het mogelijk om een foto te zenden?
Ik twijfel niet aan het mooie effect met verlichting in de achtergrond, maar mijn baan heeft 1 wand van 8 meter, 1 wand van 420 centimeter en 1 wand van 235 cm. Ik denk dat het een vrij kostbare zaak gaat worden met zo'n afmeting. Maarjah... als het zo erg mooi is..... je weet dat deze hobby soms wetten breekt haha.
Ben je volgende week ook in Houten?

Groeten Jake


Ik heb ze zelf nog niet hangen, maar het effect is schitterend.
je zegt dat het kostbaar wordt, maar die van JoWi zijn veel duurder dan die van Busch.
Ik ga denk ik zaterdag wel naar houten,
ik moet een klimspiraal hebben van Noch: 53009/53109.

Sander
Re:Jowi / Busch Dag/Nacht achtergrond
Hoi Sander, dank voor de foto's!! Erg mooie achtergrond,
hey maarre, hoe komt die mooie van licht naar donker verlopende nachtgloed zo boven die huizen? Ik neem aan dat daar zwart niet licht doorlatend karton achter geplakt behoort te zitten?

groeten Jake


p.s. die spiraal van Noch daar ben ik ook benieuwd naar :-)
Re:Jowi / Busch Dag/Nacht achtergrond
Lezen is hier blijkbaar nog steeds een probleem. In antwoord #4 staat dat toch van die lichtdoor latende plekken.
Re:Jowi / Busch Dag/Nacht achtergrond
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:Jowi / Busch Dag/Nacht achtergrond
Eh, ik ben dan weliswaar niet Sander maar de foto's zijn van mijn baan met een Busch-achtergrond.
Re:Jowi / Busch Dag/Nacht achtergrond
Hoi Richerd,

Bedankt. Ik neem aan dat het dan wel heel stevig papier is.

mvg.

Olaf
Re:Jowi / Busch Dag/Nacht achtergrond
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:Jowi / Busch Dag/Nacht achtergrond
Nee, het is -even ruw geschat- iets van kwaliteit 200 grams en het blijft niet uit zichzelf staan. Je koopt het ook gewoon opgerold.
Ik heb van kunststof platen uit de bouwmarkt een frame gemaakt waarop het met magneten vast zit. Achter die platen zitten de LED-strips.
Re:Jowi / Busch Dag/Nacht achtergrond
Hoi Richard,

Sorry inderdaad heel erg mooi die achergrond. Dus die lichtgloed boven de huizen komt van de Bush achtergrond zelf.
Zeer mooi. Ik twijfel echter of ik dat voor de best grote achtergrond afmetingen van mijn baan zal gaan doen, ik heb ook interesse in de PVC oplossing van Roland, maar kon zo niet het bedrijf vinden op internet.

Groeten Jake
Re:Jowi / Busch Dag/Nacht achtergrond
Re:Jowi / Busch Dag/Nacht achtergrond
Hoi Roland, Alvast dank!!
En complimenten voor de mooie en leuke baan met je dochters

groeten Jake
Re:Jowi / Busch Dag/Nacht achtergrond
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:Jowi / Busch Dag/Nacht achtergrond
Jakeman,

De verlichting komt van de LED-strips van Conrad. De gloed boven de huizen, het donkere deel zeg maar, is wat je inderdaad ziet door de achtergrond van Busch.
Het wittige licht daarboven is de weerschijning van de LED-strips tegen het behang van mijn treinkamer.

Ik zal snel met wat updates komen, inmiddels is ook de linker kant van mijn baan op die manier verlicht namelijk.

Groetjes,

Richard
Re:Jowi / Busch Dag/Nacht achtergrond
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re:Jowi / Busch Dag/Nacht achtergrond
Citaat van: Kermit65 op woensdag 06 oktober 2010, 10:17:25
Nee, het is -even ruw geschat- iets van kwaliteit 200 grams en het blijft niet uit zichzelf staan. Je koopt het ook gewoon opgerold.
Ik heb van kunststof platen uit de bouwmarkt een frame gemaakt waarop het met magneten vast zit. Achter die platen zitten de LED-strips.

Mijn vraag, heb je de papieren achtergrond op ergens op geplakt of alleen gespannen?
Ik heb zelf ook van Busch een achtergrond die wilde ik op doorzichtige kunststof lijmen maar ik ben een beetje bang dat het gaat bollen of ribbelen. Verder wild ik nog weten welke Led strips je het beste kunt toepassen.
Misschien een tekeningetje of plaatje van de constuctie zou helpen.
Re:Jowi / Busch Dag/Nacht achtergrond
Citaat van: Kermit65 op woensdag 06 oktober 2010, 10:17:25
Nee, het is -even ruw geschat- iets van kwaliteit 200 grams en het blijft niet uit zichzelf staan. Je koopt het ook gewoon opgerold.
Ik heb van kunststof platen uit de bouwmarkt een frame gemaakt waarop het met magneten vast zit. Achter die platen zitten de LED-strips.

Zie quote.

Sander (a.s. zaterdag ga ik misschien, als ik er aan toekom de achtergronden plaatsen...)
Re:Jowi / Busch Dag/Nacht achtergrond
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:Jowi / Busch Dag/Nacht achtergrond
Hoi Rob en anderen,

Zoals Sander al aangaf, het zit met magneetjes en bewust geen lijm (inderdaad om bollen te voorkomen maar ook omdat het dan zo definitief vast zit).
De kunststof plaat van de bouwmarkt is gewoon een doorzichtig stuk plexiglas wat je kunt vervormen met een föhn. Dat heb ik op de hoeken gedaan zodat het als het ware de baan "omarmt".

Welke LED's of andere lampen ideaal zijn weet ik niet, ik gebruik de strips van Conrad LINK maar Ikea heeft ook dergelijke strips met bijgeleverde trafo. Het is een kwestie van smaak, van handigheid en je portemonnee. Een vriend van mij gebruikt de Ikea-strips en is daar weer heel gelukkig mee, alleen was hij 60 euro kwijt en ik nog geen twee tientjes en wat uurtjes fröbelen.

Groetjes,

Richard
Re:Jowi / Busch Dag/Nacht achtergrond
Citaat van: bluey op woensdag 06 oktober 2010, 17:43:56
klik


volgens mij gaat dit over consumenten behang. (dus wel makkelijk te plakken) zal het morgen even navragen


roland

Hey dat ziet er errrug goed uit zeg, en is eigenlijk niet duur. Ik heb 1540x40 cm nodig, en als ik die maten invoer op de website kom ik op ca ?260 uit! dat is aanzienlijk minder dan bij Jowi, staat tegenover dat je het nog wel zelf de achtergrond fotot's moet hebben van voldoende kwaliteit en in de juiste schaal. Was daar van Busch of zo niet een cd rom voor?

Walter
Re:Jowi / Busch Dag/Nacht achtergrond
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:Jowi / Busch Dag/Nacht achtergrond
Het grappige is: de achtergronden van Busch worden dus door Jowi gemaakt (voor wie de overeenkomsten niet heeft gezien). De Jowi-nummers N108 en N109 zie je op mijn foto's terug maar dan komen ze uit een kokertje waar Busch op staat...  :lol:
Re:Jowi / Busch Dag/Nacht achtergrond
hallo walter, kijk ook even hier
Re:Jowi / Busch Dag/Nacht achtergrond
okay allen,

ik heb het net even nagevraagd:

er zijn twee mogelijkheden:

QB kwaliteit: consumenten behang op 106 cm breedte, non woven backing, PVC gecoat. Hierop wordt met ecosolvent inkten gedrukt. Dit kan in een stuk indien je 106 cm hoogte of minder nodig hebt, voor hogere wanden worden het dan delen. De prijs hiervoor inclusief bedrukking ligt rond de 20 euro per m2

Digifort kwaliteit: professioneel schrobbaar behang, papier backing, 130 cm breed PVC gecoat. Hierop wordt met dezelfde inkten gedrukt. Het materiaal is gladder en de print komt er dus mooier op uit (niet vergeten dat dit offiecieel behang is, dus meestal zit er iets van een structuurtje in) de prijs hiervan ligt rond de 40 euro per m2.

Het plakken van de consumenten kwaliteit is makkelijker, maar de print wordt niet nog eens gecoat. De professionele kwaliteit wordt ook gecoat en is dus sterker (krasvaster) in hoeverre dit voor jullie belangrijk is moet jezelf bedenken. Ik zou in dat geval ervoor kiezen (zoals bij walter) om de 15 meter in 1 stuk te laten printen overdwars, zodat je 1 rol krijgt zonder naden.

Het bestellen via de website hierboven schijnt niet helemaal goed te werken, en er wordt dan ook aangeraden dit per cd rom op te sturen.


Ik krijg straks nog een verwerkingsblad en de vereisten voor het fotobestand en de rsolutie van de betreffende afdeling. Geinteresserden kunnen mij een pbtje sturen met een email adres, waarna ik het spul zal door sturen. Ik kan ook eventueel wat voorbeelden (staaltjes ) meenemen naar houten zaterdag voor de liefhebber. Ik hoor wel of dit interessant is voor iemand:


Let op: hoe gladder het materiaal, hoe gladder de wand waar je het op plakt moet zijn! dit is bij gewoon behang net zo. Ik zou dan ook aanraden om eerst gipsplaat, of MDF te plaatsen en daar de foto op te plakken. Je zou dan ook vrij eenvoudig denk ik door aan de achterkant bepaalde plekken uit het gips of MDF te snijden de nacht verlichting na kunnen bootsten zoals boven beschreven (het is maar eeen idee)


Voor de duidelijkheid: ik ben GEEN handelaar, werk toevallig bij dit bedrijf (op een andere productgroep) en doe dit  uitsluitend omdat ik denk dat het voor jullie interessant zou kunnen zijn en niet om er winst op te maken of iets dergelijks (ik verkoop dit soort artikelen normaal uitsluitend per 40 voet container, dus dan heb je een idee hoe interessant dit soort hobby orders voor ons bedrijf zijn ;-)

Dit vermeld ik maar even ivm eventuele reacties in die richting.

Ik hoor het wel,

mvrgrt

Roland
Re:Jowi / Busch Dag/Nacht achtergrond

Hoi Roland ik had ook al even in je andere draadje gereageerd, net voordat ik onderstaande reactie zag.

Hoe breed kan de print dan maximaal zijn als de hoogte ipv 120 cm 106 cm wordt?
Ik kan de wand dan wel (professioneel laten)plakken op multiplex of plexiglas platen. Wat ik vooral moeilijk vind is of ik het ontwerp van de wanden als 1 geheel moet aanleveren als EPS, PDF of JPG bestand, of dat ik het moet opdelen in stukken van Xcm breed die daarna naadloos aan elkaar te maken zijn. Nu ben ik begonnen in Photoshop met een ontwerp van de achtergrond van de langste wand in 180dpi. De PC wordt hierdoor erg traag maar het is nog te doen.
Het leuke is nu wel dat ik de achtergrond helemaal zelf kan compileren met zelf gemaakte en van internet gedownloade grote foto's van landschappen en steden. De steden Passau en Basel geven bijvoorbeeld erg mooie foto's waaruit je allerlei elementen kan knippen en combineren.
Ik zag op de site van Modellbahn-Altburg dat de maker, Uwe, wel een doek gespannen had als achtergrond. Maar met een doek is uitsparingen bij 'nachtverlichting' natuurlijk weer niet zo handig. Je zou inderdaad voor de diepte in de achtergrond vooral bij een stad bij het bedrukte behang wel uitsparingen kunnen maken voor lichtdoorschijnende ramen van huizen bijvoorbeeld. Het is uiteraard even afwegen wat handiger is en wat de kosten zijn. De afmeting van mijn totale achtergrond is 1530 cm en dan kan die evt ipv 120 cm hoog 106 cm hoog zijn. Mijn laagste zichtbare spoor rijdt op 90 cm en hoogste spoor gaat op 140 cm rijden, en de bergen worden dus nog wat hoger, het wordt een Zuid Europees landschap, ergens bij Zwitserland en Zuid Oostenrijk. Ik ben er nog even mee aan het stoeien.

Alvast dank voor je tijd en reacties!

Groeten Jake
Re:Jowi / Busch Dag/Nacht achtergrond
hallo Jake,


Niet handig dit. we reageren beide in mijn draadje en in jouw draadje, en de antwoorden op je vragen die je hier stelt heb ik zojuist in mijn draadje geplaats ;-)

kopier en plak het even hier als je kunt, en laten we dan in dit draadje verder gaan omdat het relevanter is denk ik :-)

Hoe je de foto's aan moet leveren hoor ik vanmiddag.
Roland
Re:Jowi / Busch Dag/Nacht achtergrond
haha inderdaad.
kopmt goed

groeten
Re:Jowi / Busch Dag/Nacht achtergrond
Jake,

Denk er ook aan om de hoeken af te ronden, tenzij je natuurlijk bergen tot aan het plafond hebt in de hoeken. Het is iets meer werk, maar wordt wel veel mooier. Kijk maar eens in het draadje van Tilly, helemaal in het begin. Dat geeft een veel beter ononderbroken beeld, een scherpe hoek blijft een lelijk gezicht (eigen ervaring). Het scheelt een klein beetje in je totale lengte. Ik ga een bochtstraal van 20 cm gebruiken, dat scheelt 9 cm per hoek. Ik heb 4 hoeken en heb dus 36 cm minder achtergrond nodig.

Walter
Re:Jowi / Busch Dag/Nacht achtergrond
Hoi Walter, ik heb inderdaad dat draadje van John Tilly gezien, erg mooie ruimte en mooie hoeken inderdaad!
Ik denk echter dat bij mij die hoeken tot bijna boven toe gevuld zullen zijn met berg, aangezien daar de hoogste bergen zijn het Zwitserse gedeelte van mijn baan. Dat eventuele dunne strookje lucht zal ik dan voor lief nemen.

thnx

Groeten Jake