Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Bouwen van tunnelportalen en muren

Gestart door Tom dinsdag 14 maart 2006, 14:41:41

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Bouwen van tunnelportalen en muren
Hallo,

Op de site van ModelSpoorGroep 's Hertogenbosch (http://members.home.nl/remco.spierings/) staat onder de link 'scenery' o.a. een beschrijving voor het maken van tunnel portalen en steunmuren.
Men heeft het over schuimplaat, maar onder die naam is het hier bij geen enkele hobbyzaak/bouwmarkt te verkrijgen. Ik heb al een paar keer een mailtje naar ze gestuurd, maar ik heb tot op heden nog geen reactie mogen ontvangen.
Daarom maar op dit forum: Weet iemand welk materiaal bedoeld wordt en waar het verkrijgbaar is?

Nog een modelbouwtip: verderop onder het kopje 'scenery' heeft men het over het maken van een waterputje en dakshingles (Houten dakpannen) met behulp van fineer. Dit fineer is te verkrijgen bij:
De Arnhemse fijnhouthandel (http://www.af.nl/voorraad/fineer/)
Ik heb in een mailtje aan dit bedrijf aangegeven dat ik het fineer wilde gebruiken voor het maken van dakshingles en ik kreeg toen voor 10 Euro keurig een envelop met een stuk of 12 velletjes Europees eiken fineer opgestuurd.
(Dus niet het setje met diverse soorten fineer zoals op de site vermeld staat)

Met vriendelijke groet,

Tom
Bouwen van tunnelportalen en muren
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Bouwen van tunnelportalen en muren
Die schuimplaat is een isolatiemateriaal. Echter hebben alleen de grotere bouwmarkten dit spul. De meeste bouwmarkten verkopen namelijk piepschuim. Dit kun je ook gebruiken, is wat grofer van structuur maar met een beetje snijden en vijlen krijg je het oook behoorlijk glad.

Groeten,
Herman
Piepschuim
Tom
gast

Piepschuim
Herman>
Ik heb al eens geprobeerd om portaaltjes etc. te maken van piepschuim, maar dat lukt niet goed omdat het materiaal te korrelig is.
En schuimplaats (zoals op de site blijkbaar wordt bedoeld) is tot in de verre omstreken niet verkrijgbaar.
Toch bedankt voor je reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Bouwen van tunnelportalen en muren
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Bouwen van tunnelportalen en muren
En piepschuim vervolgens veilen (zodat het strak wordt) en vervolgens gipsen? Heb zelf ook naar dat schuim gezocht om m'n berg van te maken,.. maar was ook bij mij niet te krijgen.

Groeten,
Herman
Bouwen van tunnelportalen en muren
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Bouwen van tunnelportalen en muren
Laten we de hulp van Erik Salden inroepen :-)

Hij is ge-PB't - Erik weet erg veel van landschappen en scenery bouwen :)
Schuimplaat
Tom
gast

Schuimplaat
Hallo,

Op dezelfde site van ModelSpoorGroep 's Hertogenbosch staan foto's met wat ik van dat schuimplaat wil maken:
http://members.home.nl/remco.spierings/html/bouwgroep/petershohental/beurs/beurs.html

Hier is een echte scenery-vakman aan het werk geweest. Welgemeend complimentje dus.

Met vriendelijke groet,

Tom
schuimplaten gebruiken voor tunnels/steunmuren
Dag, wil men een natuurlijke muur creeren kan men niet om de schuimplaten van Heki heen. Deze zijn in elke modelbouwzaak te koop of te bestellen. Het beste resultaat verkrijgt men indien men de modelspoorplaten bestemd voor N-spoor neemt.
Maak een tunnelportaal/steunmeur van multiplex en zaag deze in de maat die men wil . Plak met houtlijm hier de modelplaat van Heki op. Snij het overtollige weg met een modelbouwmes ( stanleymes) Laat een en ander minstens een dag drogen. Neem van het merk Heki de basiskleur "sandstein: of "granit". Verf de gehele muur hiermee en laat weer een dag drogen. Neem weer van het merk Heki de "lasurfarbe "
Verf de gehele muur/tunnelportaal met deze verf. Nee een rechthoekige spond en een bakje met lauw water. Knijp de spons in dit bakje water "half "droog en veeg de natte lasurverf af. Zolang blijven herhalen totdat alleen de dieper liggend voegen nog donkergekleurd zijn en er een bruinige waas over het oppelvlak hangt.Laat ook dit weer een dag drogen. Neem een platte vierkante perseel ( 2 cm breed) en doop deze in de witte latex. Wrijf de perseel met verf nu droog in een stuk keukenpapier. Strijk met dit perseel( met minimaal latexrest) over het behandelde oppervlak.
Hierdoor krijg je "highlights"op de muur/portaal.Op deze manier heb ik alle tunnelportalen en steunmuren/bergen op mijn gehele baan gemaakt.
Bekijk maar even de foto's die ik geplaatst heb in de fotohoek of dit bevalt.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=57
Veel succes en vragen beantwoordt ik altijd.
Erik
Schuimplaat
Tom
gast

Schuimplaat
Sascha> Bedankt dat je Erik hebt ge-PB-t.
Erik> Ik had de foto's van jouw schitterend mooie modelbaan al eerder gezien, maar toen wist ik nog niet zo goed de namen van iedereen.
Jammer dat je het gaat afbreken/inmiddels al afgebroken hebt.
(Kan Erik tegen een flauw geintje? Ik bied er 5 Euro voor  :D )

Erik? Ik heb jouw uitgebreide reactie gelezen. Ik ga op zoek naar de door jou genoemde materialen van Heki. (Ik ken het overigens niet).
Maar zijn daar zulke muurtjes mee te maken zoals op de foto's in de link van 'PetersHohental' te zien zijn?

Bij voorbaat dank voor je reactie. Ik stel het zeer op prijs.
(Bespaart me een aantal teleurstellende avondjes prutsen met piepschuim).

Met vriendelijke groet,

Tom
modelmuurtjes
ERIK SALDEN
gast

modelmuurtjes
Dag,

ik heb de foto's gezien en ben niet ZO erg onder de indruk. Indien je e.e.a. maakt zoals beschreven weet ik zeker dat je deze MOOIER en natuurgetrouwer vindt.
Erik