Hoi,
gisteren had ik een dagje vrij
.
Dus meteen maar goed besteed en boven op zolder verder gegaan met de baan.
Op onderstaande foto's is het een en ander te zien
.
Dit is de linkerkant van mijn baan. Hier moet een dubbele klimspiraal komen met R1 en R2 bochten.
Het is de bedoeling om stijgende treinen over de R1 te laten gaan, en dalende treinen over R2.
Dit omdat ik altijd wel last had van ontsporingen als ik R1 gebruikte om te dalen.
Nou ligt er een tijdelijke keerlus, zodat ik mijn schaduwstation kan gaan testen
. Kan ik eindelijk weer rijden
.
De bovenste foto's laat een deel van mijn analoge beveiliging zien voor het schaduwstation
.
(Ik moet nog wel effe de draadjes een beetje ordenen
.)
Het idee is dat er een trein binnenkomt en vervolgens het naast liggende spoor vrijschakeld en zijn eigen spoor spanningsloos schakelt.
Ook gaat het wissel om naar het naastliggende spoor. Op deze manier gaat het spoor voor spoor. Dus er zit een vaste volgorde in
.
Aangezien ik met schakelrails werk ,en ik meerdere treinen heb met 2 of meer slepers, moest ik daar wat op verzinnen. Want het is niet wenselijk om meerdere keren de schakelrail te bedienen.
De oplossing die ik bedacht heb, is dat ik aan de laatste rail een relais, d.m.v massadetectie, verbonden heb.
Deze schakelt de voeding van de schakelrail af, zodat deze het niet meer doet.
Ik kan nou met proefrijden beginnen, om te kijken of het allemaal goed en probleemloos rijdt en schakelt. Als alles goed werkt, kan ik een begin maken met de klimspiraal
.
Groeten Sander