Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Mijn kopstation

Gestart door hoolsema zondag 12 september 2010, 20:23:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn kopstation
hoolsema
gast

Mijn kopstation
hallo allen

Zoals jullie weten ben ik al druk bezig met me kopstation. Maar tot nu toe was ik niet helemaal tevreden over mijn spoorplan. Dus heb het kopstation aangepast en ben zeer benieuwt naar jullie mening.



Nou zit ik te twijfelen of ik aan de bovenkant nog een fabriekje moet plaatsen of  niet. Rechtsonder komt de zand en kiezel fabriek. En dat kleine spoortje links wordt een klein loodsje of iet in die richting. Nou zijn dat maar 2 industrie plekken. En dat vind ik iets wat weinig maar ik twijfel of ik nog iets moet toevoegen bovenin aangezien er onder niks bij moet.

graag jullie mening hier over

mvg
Reinder
Re:Mijn kopstation
Lid sinds: 2008

offline
Re:Mijn kopstation
Hoi Reinder,

Ik zou je stationssporen wat schuiner naar rechtsboven laten lopen.
De 4 langste sporen ook allemaal dezelfde lengte geven.
En ruimte overhouden om ook je station nog op de kopszijde te kunnen plaatsen.

Groeten,
Ton.
Re:Mijn kopstation
hoolsema
gast

Re:Mijn kopstation
ik ben bang als i dat doe dat mijn perronsporen te kort worden

mvg
Reinder
Re:Mijn kopstation
Lid sinds: 2008

offline
Re:Mijn kopstation
1 rechte rail na de wissel rechts boven is onvoldoende. Een iets grotere trein past al snel niet.

Re:Mijn kopstation
hoolsema
gast

Re:Mijn kopstation
eb het uitgeprobeerd maar me 1100 pas er prima op en aangezien die de sneltrein trekt zou dat voldoende moeten zijn. Tevens als het een grotere loc is moet ik gewoon met 2 locs werken

mvg
Reinder
Re:Mijn kopstation
Ronald69
gast

Re:Mijn kopstation
Wat is de maximale lengte die je kunt gebruiken? Anders is dit iets misschien?


Of deze?


Grt, Ronald.
Re:Mijn kopstation
hoolsema
gast

Re:Mijn kopstation
de baan is 2.80 bij 1 meter. En die bocht links moet der in liggen das de bocht naar het schaduwstation. En die daalt achter over de lengte naar beneden

mvg
Reinder
Re:Mijn kopstation
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re:Mijn kopstation
Ik zou die twee wissels in je kopstation weg halen,dan kan je wat langere treinen kwijt,als je die er nu neer zet staan ze boven op een wissel bovendien kan je die twee sporen toch goed bereiken.

Mvg Frans
Re:Mijn kopstation
hoolsema
gast

Re:Mijn kopstation
hmm tja het was eigenlijk bedoeling dat op 1 van de sporen een trein binnen komt met een loc voor op. Dan terwijl de passagiers uit stappen de loc omloopt. En aan de andere kant aankoppelt. En dan zodra vertreksein is gegeven weer vertrekt

mvg
Reinder

Re:Mijn kopstation
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re:Mijn kopstation
Hoi Reinder,
Dan kan je beter die wissels naar voren brengen,want op een 172 en een 188 past nauwelijks een loc.

Mcg Frans
Re:Mijn kopstation
hoolsema
gast

Re:Mijn kopstation
mijn 1100 past er op. Maarja of een iets grotere loc pas wordt krap. Misschien kan ik dan beter met 2 locs werken. En die zou dan links op 1 van die 2 kleine spoortjes moeten wachten.

Mvg
Reinder
Re:Mijn kopstation
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re:Mijn kopstation
Reinder als je die locs gewoon in die kromming laat wachten heb je heel die wissels niet nodig,je trein komt binnen de loc koppelt af,dan komt er een andere loc vanuit die doodlopende kromming en koppelt.
Trein vertrekt en je loc neemt het plaatsje van die vertrokken loc in.
Maar het blijft jouw keus en baan natuurlijk.

Mvg Frans
Re:Mijn kopstation
Lid sinds: 2008

offline
Re:Mijn kopstation
Als je links de bocht wissels eerder laat beginnen (hoger in de bocht) zou je vanuit de bocht je onderste opstelsporen kunnen beginnen (rechtdoor lopend). Met 2 kwartbochtjes kan je toch een bepaalde scheefstand van de sporen creeeren. Daarmee wordt de opstellengte van de onderste 2 sporen een stuk langer. Dan heb je ook niet zo'n onnatuurlijke knik.

Olaf
Re:Mijn kopstation
hoolsema
gast

Re:Mijn kopstation
Ah das geen slechte olaf ga der vanaaf is effe aan klussen. ]]kijken of ik dat mooi krijg

mvg
Reinder
Re:Mijn kopstation
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Mijn kopstation
er zijn via een ander topic reeds voorstellen gedaan om je schaduwstation uit te werken.Mss daar ook eens kijken en in dat zelfde topic later je uitgewerkte plan plaatsen.
Re:Mijn kopstation
hoolsema
gast

Re:Mijn kopstation
bellejt dat is niet mijn schaduw station. En ja ik dacht dat ik er al 1 geopend had maar kon hem niet zo snel vinden vandaar dit topic.

mvg
Reinder
Re:Mijn kopstation
hoolsema
gast

Re:Mijn kopstation
Citaat van: Falcon op maandag 13 september 2010, 13:24:14
Als je links de bocht wissels eerder laat beginnen (hoger in de bocht) zou je vanuit de bocht je onderste opstelsporen kunnen beginnen (rechtdoor lopend). Met 2 kwartbochtjes kan je toch een bepaalde scheefstand van de sporen creeeren. Daarmee wordt de opstellengte van de onderste 2 sporen een stuk langer. Dan heb je ook niet zo'n onnatuurlijke knik.

Olaf

]ben effe aan het rotzooien geweest maar ik kan niet echt zeggen dat ik een tevreden resultaat er kan uit halen. Het wordt dan allemaal zo snel symmetrisch. Maar je mag rustig wat kladderen op me plaatje om het wat duidelijk te maken

mvg
Reinder
Re:Mijn kopstation
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Mijn kopstation
oh dan zitten er 2 topics door elkaar  (met voorstellen).
Re:Mijn kopstation
hoolsema
gast

Re:Mijn kopstation
maakt niet uit hoor

mvg
Reinder
Re:Mijn kopstation
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Mijn kopstation
Citaat van: Falcon op maandag 13 september 2010, 13:24:14
Als je links de bocht wissels eerder laat beginnen (hoger in de bocht) zou je vanuit de bocht je onderste opstelsporen kunnen beginnen (rechtdoor lopend). Met 2 kwartbochtjes kan je toch een bepaalde scheefstand van de sporen creeeren. Daarmee wordt de opstellengte van de onderste 2 sporen een stuk langer. Dan heb je ook niet zo'n onnatuurlijke knik.

Olaf

net mijn idee wat ik wou typen, zo krijg je aardig wat lengte meer!
Re:Mijn kopstation
hoolsema
gast

Re:Mijn kopstation
De opstel sporen hoeven niet langer als 1.30 te zijn aangezien de sporen in het schaduwstation ook niet zo lang zijn. Dus heeft het niet veel nut om ze langer te maken. maaar ik ben wel bezig met het 1 en ander te proberen. Alleen gaat dat niet zo makkelijk want de sporen passen steeds niet :x

mvg
Reinder
Re:Mijn kopstation
Lid sinds: 2008

offline
Re:Mijn kopstation
Hoi,

Zoiets.

Re:Mijn kopstation
hoolsema
gast

Re:Mijn kopstation
hmm Dat ga ik effe uit werken in wintrack. Dank je voor de moeite

mvg
Reinder
Re:Mijn kopstation
Lid sinds: 2008

offline
Re:Mijn kopstation
Hoi,

Ben je er al uit?

Olaf
Re:Mijn kopstation
hoolsema
gast

Re:Mijn kopstation
eh ben de laatste tijd effe bezig geweest met me nieuwe baan kost nogal veel tijd veel over uurtjes hihi. Meer poen voor de trein. Nou loop ik nog wel met verschillende ideeën rond. De ene zegt je  moet een doorgaansstation maken omdat het beter staat op een kleine baan. Nou weet ik dus niet zeker wat ik wil. Ik zit er aan te denken om boven ook een keerlus te maken. Nou heb ik ook nagedacht over het schaduw station. Ik heb te weinig ruimte voor 2 dubbelsporige opritten. Dus moet efkes kijken hoe ik dat doe

mvg
Reinder
Re:Mijn kopstation
hoolsema
gast

Re:Mijn kopstation
zoiets dus olaf efkes een idee



mvg
Reinder
Re:Mijn kopstation
Lid sinds: 2008

offline
Re:Mijn kopstation
Hoi,

Ik zou nog steeds die rare knik eruit halen. Bovendien kan je de keerlus dan beter helemaal buitenom laten lopen. Voordeel wel van de opzet is dat je de trein toch nog rondjes kan laten rijden.

mvg.

Olaf
Re:Mijn kopstation
hoolsema
gast

Re:Mijn kopstation
ja dat snap ik olaf dit was puur om efkes aan te geven wat ik wou he

mvg
Reinder
Re:Mijn kopstation
hoolsema
gast

Re:Mijn kopstation
Zo ben effe bezig geweest



dit is het ongeveer als je de stations sporen schuin doet. maar ik zat te denken om de stations sporen gelijk te laten lopen aan de doorgaande spoor richting de lus.

graag jullie mening

]ga ik daar vanaaf effe naar kijken nu 1st efkes uit eten met een leuke dame

mvg
Reinder
Re:Mijn kopstation
chopper
gast

Re:Mijn kopstation
Door met schuine sporen te werken heb je denk ik meer ruimte voor een stationsgebouw ed.
Dit lijkt me puur uit praktiese reden het beste, maar ben pas een beginner! :lol:
Re:Mijn kopstation
hoolsema
gast

Re:Mijn kopstation
falcon kan je dat plaatje van jou is wat groter laten zien. En welicht met stukken nummers kan er niet helemaal hoogte van krijgen

mvg
Reinder
Re:Mijn kopstation
Lid sinds: 2008

offline
Re:Mijn kopstation
Hoi,

Ik denk niet dat dat lukt omdat het met 3D modeltreinen is gemaakt voor K-rails. Helaas kan ik dit programma niet meer gebruiken voor ander rails omdat het eigenlijk niet meer op windows Vista werkt.
Het is puur bedoeld als voorbeeld.

Olaf
Re:Mijn kopstation
hoolsema
gast

Re:Mijn kopstation
ok naja ben druk aan het prutsen met die bocht er uit te krijgen

mvg
Reinder
Re:Mijn kopstation
hoolsema
gast

Re:Mijn kopstation


zo dit is een opzet je om die knik er uit te krijgen. Maar misschien is het voor de logica eter als ik het station recht maak. Of zie ik dat verkeert?

mvg
Reinder
Re:Mijn kopstation
hoolsema
gast

Re:Mijn kopstation


en zo is het als het recht ligt

mvg
Reinder
Re:Mijn kopstation
hoolsema
gast

Re:Mijn kopstation
Nog een berichtje ja nog 1


met alle sporen


en dit is het zichtbare gedeelte. Zoals ik er nu aardig over content ben. meningen zijn welkom

mvg
Reinder

Re:Mijn kopstation
chopper
gast

Re:Mijn kopstation
Je houd zo aan de bovenkant meer ruimte over voor scenery, maar je stationsgebouw(als je die wilt tenminste, en dat lijkt me logisch want een kopstation is best groot) is niet haalbaar lijkt me.
Want daar ligt dat schuine spoortje voor.
Re:Mijn kopstation
Lid sinds: 2009

offline
Re:Mijn kopstation
Ik moet zeggen dat ik schuin een stuk mooier vind ogen. Anders wordt het zo'n standaard iets...
Re:Mijn kopstation
kiezel
gast

Re:Mijn kopstation
Citaat van: William027 op dinsdag 28 september 2010, 08:29:20
Ik moet zeggen dat ik schuin een stuk mooier vind ogen. Anders wordt het zo'n standaard iets...

...je haalt me de woorden uit de mond!

Ik denk dat het er veel 'natuurlijker' uitziet als het allemaal niet zo haaks en recht ligt.

Groetjes,
Kiezel :)
Re:Mijn kopstation
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Mijn kopstation
Na de kruiswissel moet je een 206 doen, dan heb je die rare knik weg. een normale wissel of kruiswissel plus een 24206 is namelijk een r2 bocht (24230)
Re:Mijn kopstation
hoolsema
gast

Re:Mijn kopstation
@wijbe welke kruis wissel bedoel je. En in welk plan?

Tja dat scheefe heeft zeker wel iets. Maar daar kan ik eigenlijk geen industrie kwijt. En bij de rechter wel wil namelijk het station dwars over de sporen plaatsen. Zal als ik thuis ben wel een schets maken van het idee.

Mvg
Reinder

Re:Mijn kopstation
hoolsema
gast

Re:Mijn kopstation
Zo beetje laat maar beter laat dan niet.


zo komt dan ongeveer de wisselstraat. Naja ze komt ie eigenlijk alleen ligt die bochtwissel andersom hihi


en hier zie je de keerlus nog rond lopen. Moet nog een paar pas stukkies tussen maar die moet ik nog efkes kopen en uitwerken in wintrack. Want de baan is toch iets anders geworden


en zo is het dus als het overdekt is


en hier is dan mooi ruimte voor een stationsplein. En dat is toch een vereiste van mij. Om die te kunnen maken.

mvg
Reinder