Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

[Gezocht] Vertragingsschakeling voor pulscontact

Gestart door madmenno zondag 12 september 2010, 11:57:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
[Gezocht] Vertragingsschakeling voor pulscontact
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
[Gezocht] Vertragingsschakeling voor pulscontact
Hallo allemaal,

Ik hoop dat de topictitel een beetje duidelijk is. Als electronica amateur ontbreken mij soms de juiste termen :P

De situatie is als volgt:

Ik gebruik op een groot schaduwstation (VSZ parkeerbaan) met 2 grote wisselstraten meerdere ESU Switchpilot Servo kastjes om de bijbehorende servo's voor de wissels te schakelen. Nu kan deze Switchpilot zowel analoog (met pulsschakelaars/knoppen) als digitaal worden aangestuurd.
De bedoeling is om analoge puls schakelaars aan te sluiten op deze Switchpilot's om via een bedieningspaneel de wissels te kunnen omzetten. De bedoeling is om met 1 druk op de knop alle wissels naar een bepaald spoor (max 4 wissels verdeeld over 2 Switchpilots) correct te zetten.

Tot nu toe niks schokkends :P

Echter blijkt na tests dat de Switchpilots het niet aankunnen om 2 gelijk binnenkomende pulsen te verwerken. De wissels schakelen dan niet of slechts af en toe. Als de pulsen 1 voor 1 kort na elkaar binnenkomen op de Switchpilot werkt het wel correct.
Ik gebruik meerpolige pulsdrukknoppen en pulsschakelaars.

Nu ben ik dus op zoek naar een manier om 1 van de pulsen afkomstig van de schakelaar/drukknop een klein beetje te vertragen zodat deze een fractie van een seconde later binnenkomt op de Switchpilot decoder. Ik denk dat deze vertraging ergens tussen de 0,1 en 0,5 seconde moet liggen.

Is er een eenvoudige schakeling beschikbaar om dit te bereiken? Of ben ik dan toch min of meer verplicht om een IC te programmeren voor dit doel.
Het liefste maak ik de schakeling zo simpel mogelijk, omdat ik er nogal wat nodig heb.

Ik heb al op internet en diverse electronica fora rondgekeken voor oplossingen, maar heb tot nu toe nog niets gevonden waarbij ik een 'eureka' moment had....

Alvast bedankt voor jullie tips en hulp! :D

Groetjes,
Menno
Re:[Gezocht] Vertragingsschakeling voor pulscontact
ik heb een oplossing: Schakelaar stuurt NE555 aan, welke op zijn beurt een 4017 aanstuurt.
Waarschijnlijk versta je hier geen snars van (wat ik je niet kwalijk kan nemen) maar het komt hierop neer:
Zolang jij de drukknop ingedrukt houdt, zal een IC'tje pulsen generen. met die pulsen wordt dan een ander IC aangestuurd, dat telkens de volgende uitgang activeert.
Het schema post ik zodra ik tijd heb, maar ik moet het volgende weten:
-Voedingsspanning
-Aantal wissels
-Aansturing wissels (hebben deze een positieve puls nodig, of moet de kabel met de massa verbonden worden)
-pauze tussen het schakelen van 2 wissels (bv. 0,25s)
-Als het kan: de benodigde stroomsterkte.

totale kost: 1 a 2 euro per schakeling
mvg,
Re:[Gezocht] Vertragingsschakeling voor pulscontact
Hallo Menno,

Schakelpuls moet kort zijn, er kan er maar 1 tegelijkertijd geschakeld worden anders wordt deze niet goed herkend. Verstandig is om te zorgen voor een korte tussenpauze tussen twee schakelmomenten.
Houdt er rekening mee dat schakelcontacten van de schakelaars (of relais) potentiaal vrij moeten zijn.

Mvg,
Peter
Re:[Gezocht] Vertragingsschakeling voor pulscontact
hoe schakel je zo'n decoder?
gelijk of wisselspanning? welke spanning?
Re:[Gezocht] Vertragingsschakeling voor pulscontact
Citaat van: Gamesbond op zondag 12 september 2010, 13:46:59
hoe schakel je zo'n decoder?
gelijk of wisselspanning? welke spanning?
Zo'n decoder schakel je normaal middels een MM of DCC signaal. Verder kan de decoder om het het digitale signaal (vermogen) te ontlasten gevoed worden met een externe voeding (AC of DC). Vanuit de decoder is het verder ook nog mogelijk om een uitgang te schakelen middels een drukschakelaar, de contacten moeten potentiaal vrij zijn.

En als Menno iets verder op het Internet had gekeken  :wink:

Mvg,
Peter
Re:[Gezocht] Vertragingsschakeling voor pulscontact
heb je een aansluitschema van die schakelaars? schema tekenen is nogal moeilijk, als je niet weet wat op de uitgangen moet komen
Citaat van: Freak op zondag 12 september 2010, 13:58:41
Vanuit de decoder is het verder ook nog mogelijk om een uitgang te schakelen middels een drukschakelaar, de contacten moeten potentiaal vrij zijn.
de bruine draad van de M* trafo? of 0V DC? is er dan een 0V punt beschikbaar op de decoder?

(ik heb eens de handleiding gelezen, vond ik niet echt wat ik zocht over die drukknoppen
Re:[Gezocht] Vertragingsschakeling voor pulscontact
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:[Gezocht] Vertragingsschakeling voor pulscontact
Sorry voor mijn late reactie. Ben een beetje druk geweest!

Een LM555 had ik tijdens mijn zoektochten ook al gevonden. Ik heb alleen te weinig kennis om deze toe te passen.
Ik heb ondertussen ook een schema van Peter gehad (bedankt daarvoor) waarvan ik wel min of meer de werking snap.

De volgende informatie over de situatie kan ik wel geven:

Het betreft een ESU Switchpilot die gevoed wordt door een aparte 12VDC voeding en ook aan het digitale signaal hangt (gedeelde massa).
Dit lijkt me verder niet heel erg van belang omdat het volgens mij vooral gaat om het interne gebeuren van de Switchpilot decoder.

De Switchpilot bevat voor het aansluiten van analoge drukschakelaars een header van 2x8 pinnetjes die in paren van 2 aangesloten moeten worden. Dus voor elk van de 4 servo's 2 standen. Verder is in de handleiding aangegeven dat een korte puls voldoende is en de schakelaars potentiaal vrij moeten worden uitgevoerd. Hoe de verdere interne schakelingen van de Switchpilot decoders zijn opgebouwd kan ik helaas niet achterhalen zonder deze open te maken en te analyseren (momenteel even niet mogelijk). Het enige wat ik wel met enige zekerheid kan zeggen is dat de interne spanning 5VDC is aangezien er een LM7805 inzit en de servo's voor zover ik weet 4,8V 'eten'. Verder staat ook aangegeven dat er slecht 1 puls tegelijk kan worden verwerkt.

De bedoeling is dus om deze laatste beperking te omzeilen door een vertragingsschakeling toe te passen op één drukcontact, zodat met 1 drukknop (met 2 polen) meerdere contacten kort achter elkaar kunnen worden aangestuurd.
Gezien de opstelling van de wisselstraat is het maximum te gelijk te schakelen wissels altijd maar 4 verdeelt over 2 Switchpilot decoders. Dus maximaal maar 2 wissels tegelijk op dezelfde Switchpilot decoder op hetzelfde moment. Dit maakt de benodigde schakeling hopelijk wat eenvoudiger.

De benodigte vertraging in de 'tweede' puls is mij onbekend maar ik verwacht dat een fractie van een seconde meer dan voldoende is. Het gaat er volgens mij voornamelijk om dat de eerste puls die de Switchpilot bereikt voorbij is voordat de tweede aankomt.

Hopelijk is het nu wat duidelijker wat de bedoeling is.

Wat is in dit geval de meest eenvoudige schakeling die ik kan gebruiken?

Groetjes,
Menno
Re:[Gezocht] Vertragingsschakeling voor pulscontact
hey

dit schema wordt gevoed met 5VDC, en kan pulsen geven met een regelbare interval.
connector SV1 wordt verbonden met de knopaansluitingen.
probleem is wel dat dit schema als uitgangsspanning 5V heeft, niet potentiaalvrij

werking:
NE555 genereert pulsen (freq. aanpasbaar via R1).
4017 schakelt de 4 transistoren na elkaar.

als je de knoppen "naar 0" moet trekken, kan ik dit wel oplossen.
meet eens (als je kan) met een multimeter wat de spanning is langs weerszijden van de knop.
Re:[Gezocht] Vertragingsschakeling voor pulscontact
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:[Gezocht] Vertragingsschakeling voor pulscontact
Ik kan momenteel even niet meten. Ik heb helaas pas over twee weken weer de beschikking over de Switchpilots.

Het schema heeft zo op het eerste gezicht wel wat weg van hetgene wat ik van Peter heb gehad.

Groetjes,
Menno
Re:[Gezocht] Vertragingsschakeling voor pulscontact
Citaat van: madmenno op maandag 13 september 2010, 20:39:58Het schema heeft zo op het eerste gezicht wel wat weg van hetgene wat ik van Peter heb gehad.
En daar zit een startknop op die je maar 1 x in hoeft te drukken, na x aantal pulsen (instelbaar) stopt deze van zelf.

Mvg,
Peter
Re:[Gezocht] Vertragingsschakeling voor pulscontact
expert ben ik niet maar als ik dit had moeten doen ......... de ecos (andere digitale stuurapparaten vast ook wel toch?)  kan een wisselstraat aansturen met een vertraging per afzonderlijke wissel... wil je toch graag zelf op een fysiek knoppie drukken... knoppie een terug melding naar de ecos geven gewoon via een S88 ingangetje en die met die terug melding die ' wisselstraat' laten omzetten netjes 1 voor 1 natuurlijk....
Rob
Re:[Gezocht] Vertragingsschakeling voor pulscontact
Hoi Menno,

Ik heb zelf een kant en klare impulsvertrager gekocht van Tams (Minitimer MT-3).
De vertraging is uiteraard instelbaar.

Groetjes,
Kiezel :)
Re:[Gezocht] Vertragingsschakeling voor pulscontact
Citaat van: Freak op maandag 13 september 2010, 20:43:46
Citaat van: madmenno op maandag 13 september 2010, 20:39:58Het schema heeft zo op het eerste gezicht wel wat weg van hetgene wat ik van Peter heb gehad.
En daar zit een startknop op die je maar 1 x in hoeft te drukken, na x aantal pulsen (instelbaar) stopt deze van zelf.

Mvg,
Peter
ben ik vergeten te tekenen, maar de NE 555 voeding wordt onderbroken door de knop.
je moet de knop 1 seconde induwen, dan heeft de NE 555 genoeg tijd om pulsen te genereren.
Als je de knop loslaat (voedingsspanning weg) reset de hele schakeling zichzelf