Hoi Bassie,
Op het Duitse Stumi-forum las ik de volgende opmerking van iemand (het topic ging over iets heel anders):
Das ganze erinnert mich ein bisschen an die Äre Gohlke, als die BR103 soviel eingesetzt wurde, dass keine Instandhaltung mehr betrieben werden konnte. Der Effekt waren dann 30% Schadbestand und ganze IC-Linien wurden auf BR111 in Doppeltraktion umgestellt (Bremen-München komplett und teilweise München-Stuttgart). Bei München-Bremen fiel das nicht auf, weil da praktisch keine 200km/h-Strecken dabei waren. Ich bin das oft genug gefahren, eine 103 war jahrelang auf dieser Strecke eine absolute Ausnahme. Es waren meines Wissens 10 Umlauftage für 111er Päärchen eingeplant.
Ik weet niet hoe goed je Duits is dus ik vertaal het even:
Dat doet me allemaal herinneren aan de periode Gohlke (president van de Bundesbahn van 1981 tot 1991) toen de Br 103 zoveel ingezet werd dat er geen onderhoud meer aan uitgevoerd kon worden. Het resultaat was dat de 30% van de locs schade kregen en er op hele IC-routes overgeschakeld werd op Br 111 in dubbeltractie (Bremen-München helemaal en München-Stuttgart voor een deel.) Voor de lijn München-Bremen viel dat niet echt op omdat er bijna geen 200 km/h stukken tussen zaten. Ik heb daar vaak genoeg gereden en een 103 was op deze lijn eerder een grote uitzondering. Er waren voor zover ik weet 10 rijdagen gepland voor de 111-paartjes.
Volgens dit Duitse forumlid hebben er dus Br 111 in dubbeltractie gereden. Misschien kun je hier iets mee.
Groet, Marc