Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Welke lokomotieven hebben in dubbeltractie gereden?

Gestart door Bassie zondag 12 september 2010, 11:25:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke lokomotieven hebben in dubbeltractie gereden?
Van sommige lokomotieven weet je het wel. Zo zullen vrijwel alle goederentreinlokomotieven wel in dubbeltractie hebben gereden als er maar genoeg wagons achter zaten. Twee maal een BR151 ziet er gewoon geweldig uit.

Voor personenlokomotieven wordt het al wat anders. Bij personentreinen varieert de treinlengte volgens mij minder, misschien dat alleen in de bergen nog dubbeltractie nodig is.

Zo vraag ik mij af of de BR111 in dubbeltractie heeft gereden. Ik vind het een mooie lok en zie hem graag in dubbeltractie rijden, maar die lok heeft veel regionale treinen gereden (o.a. S-Bahn) en volgens mij niet op steile berglijnen. Weet iemand hoe dat zit met dit type?

De volgende klus wordt dan om er twee synchroon te laten lopen mbv ECoS, daar begin ik in de loop van volgende week aan, aangezien ik nu de baantafel aan het bouwen ben.
Re:Welke lokomotieven hebben in dubbeltractie gereden?
Hi Bassie

Je kunt eigenlijk alle lokomotieven in dubbeltractie laten rijden. Als het voor het trein gewicht niet hoeft kan het altijd een lok in opzending zijn.

De spoorwegen hebben ook vaak loktreinen rijden. Vorige week zag ik nog een setje rijden op op de Arlberg in Oostenrijk van Bludenz naar St. Ankton. Een stel taurussen en wat ander matriaal. Totaal 5 stuks

De BR 111 heeft in de 70 er jaren op de verschillende IC diensten in dubbeltractie gereden op de lijnen vanuit Munchen. Deze lokken zijn vanaf het begin met stuurkabel geleverd. Dit werd gedaan om de rijtijden te halen die met de BR 103 werden gereden. Er was destijds een tekort aan BR 103 lokken.

Jos
Re:Welke lokomotieven hebben in dubbeltractie gereden?
Hoi Bassie,

Op het Duitse Stumi-forum las ik de volgende opmerking van iemand (het topic ging over iets heel anders):

Das ganze erinnert mich ein bisschen an die Äre Gohlke, als die BR103 soviel eingesetzt wurde, dass keine Instandhaltung mehr betrieben werden konnte. Der Effekt waren dann 30% Schadbestand und ganze IC-Linien wurden auf BR111 in Doppeltraktion umgestellt (Bremen-München komplett und teilweise München-Stuttgart). Bei München-Bremen fiel das nicht auf, weil da praktisch keine 200km/h-Strecken dabei waren. Ich bin das oft genug gefahren, eine 103 war jahrelang auf dieser Strecke eine absolute Ausnahme. Es waren meines Wissens 10 Umlauftage für 111er Päärchen eingeplant.

Ik weet niet hoe goed je Duits is dus ik vertaal het even:

Dat doet me allemaal herinneren aan de periode Gohlke (president van de Bundesbahn van 1981 tot 1991) toen de Br 103 zoveel ingezet werd dat er geen onderhoud meer aan uitgevoerd kon worden. Het resultaat was dat de 30% van de locs schade kregen en er op hele IC-routes overgeschakeld werd op Br 111 in dubbeltractie (Bremen-München helemaal en München-Stuttgart voor een deel.) Voor de lijn München-Bremen viel dat niet echt op omdat er bijna geen 200 km/h stukken tussen zaten. Ik heb daar vaak genoeg gereden en een 103 was op deze lijn eerder een grote uitzondering. Er waren voor zover ik weet 10 rijdagen gepland voor de 111-paartjes.

Volgens dit Duitse forumlid hebben er dus Br 111 in dubbeltractie gereden. Misschien kun je hier iets mee.

Groet, Marc
Re:Welke lokomotieven hebben in dubbeltractie gereden?
Met mijn duits is niets mis, maar voor anderen is de vertaling wellicht welkom.

In ieder geval bedankt voor de reacties, dan ben ik tenminste van die slopende onzekerheid omtrent de BR 111 dubbeltractie af. :wink:

Nog ff doorgaan, heeft de BR103 wel in dubbeltractie gereden? Dat is/was zo´n Ùberlok, dus ik vraag me af of dat ooit nodig was. 2*BR 103 is misschien ook wel fraai.  8)


Dit is weer een Sonderzug, dus dat zegt ook niet alles.

http://www.fotocommunity.de/pc/pc/display/9445100
Re:Welke lokomotieven hebben in dubbeltractie gereden?
Anders dan het opschrift zegt op de site waar deze foto vandaan komt, is dit geen dubbeltractie. De tweede lok mag gewoon meeliften (panto's omlaag.)
Eerlijk gezegd kan ik me ook niet voorstellen dat een 103 een maatje nodig had voor reizigersvervoer. Maar wie weet, ik wist tot vandaag ook niet dat de 111 in dubbeltractie rond heeft gereden.  :D
Re:Welke lokomotieven hebben in dubbeltractie gereden?
Citaat van: 10103 op maandag 13 september 2010, 19:16:48
Anders dan het opschrift zegt op de site waar deze foto vandaan komt, is dit geen dubbeltractie. De tweede lok mag gewoon meeliften (panto's omlaag.)
Scherp!
Re:Welke lokomotieven hebben in dubbeltractie gereden?
Pas geleden kwam hier ook een goederentrein langs met twee 6400/6500 locs voorop en een 1600 op sleep (panto's naar beneden). Daarachter pas kwamen de wagons.
Je kunt dus allerlei tracties rijden.

Groeten,
Ton.
Re:Welke lokomotieven hebben in dubbeltractie gereden?
Citaat van: Yeoman op maandag 13 september 2010, 19:28:50
Pas geleden kwam hier ook een goederentrein langs met twee 6400/6500 locs voorop en een 1600 op sleep (panto's naar beneden). Daarachter pas kwamen de wagons.
Je kunt dus allerlei tracties rijden.
We gaan natuurlijk voor symmetrie, althans dat oogt mooier. En eigenlijk denk ik bij dubbeltractie automatisch aan twee loks van hetzelfde type. Maar combinaties kunnen natuurlijk ook.
Re:Welke lokomotieven hebben in dubbeltractie gereden?
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re:Welke lokomotieven hebben in dubbeltractie gereden?
Ik ben even zo vrij om hier een foto te plaatsen over de 111 in dubbeltractie.

Die Doppeltraktion mit der 111 098-0 und einer Schwesterlok im S-Bahnlook durchfährt mit ihrem InterCity aus Erfurt ohne Halt durch Frankfurt/Main-Süd. August 1996
foto komt hier vandaan: www.eriksmail.de
Re:Welke lokomotieven hebben in dubbeltractie gereden?
Mooie foto, goed gevonden Wilfried! Blijkbaar is dit dus toch ook vaker voorgekomen dan alleen gedurende die 10 dagen waarvan sprake was in mijn eerder berichtje.
Re:Welke lokomotieven hebben in dubbeltractie gereden?
Het hoeft niet perse dubbeltractie te zijn, het kan ook een lok mee in opzending zijn.

Mvg,
Peter
Re:Welke lokomotieven hebben in dubbeltractie gereden?
Citaat van: Freak op maandag 13 september 2010, 23:30:46
Het hoeft niet perse dubbeltractie te zijn, het kan ook een lok mee in opzending zijn.

Mvg,
Peter

Ik meende dat dan normaal gesproken de panto van de opzendlok omlaag gelaten werd. Toch?
Re:Welke lokomotieven hebben in dubbeltractie gereden?
Citaat van: 10103 op dinsdag 14 september 2010, 00:50:26Ik meende dat dan normaal gesproken de panto van de opzendlok omlaag gelaten werd. Toch?
Meestal wel maar niet altijd.

Mvg,
Peter
Re:Welke lokomotieven hebben in dubbeltractie gereden?
om iets over zes vanmiddag nog een dubbeltactie BR189 gezien op de betuwelijn, tussen Geldermalsen en Wadenoijen, met een sleepje ertsbakken
Re:Welke lokomotieven hebben in dubbeltractie gereden?
De mallet locomotieven reden vaak in dubbeltractie.

Nu zelfs nog steeds in het Harz-gebergte 8)

Mvg, Chopper
Re:Welke lokomotieven hebben in dubbeltractie gereden?
Citaat van: Bassie op zondag 12 september 2010, 11:25:14Voor personenlokomotieven wordt het al wat anders. Bij personentreinen varieert de treinlengte volgens mij minder, misschien dat alleen in de bergen nog dubbeltractie nodig is.

Zo vraag ik mij af of de BR111 in dubbeltractie heeft gereden. Ik vind het een mooie lok en zie hem graag in dubbeltractie rijden, maar die lok heeft veel regionale treinen gereden (o.a. S-Bahn) en volgens mij niet op steile berglijnen. Weet iemand hoe dat zit met dit type?
Volgens mij ging de vraag over de BR111 in dubbeltractie :wink:.

Mvg,
Peter
Re:Welke lokomotieven hebben in dubbeltractie gereden?
Citaat van: 10103 op maandag 13 september 2010, 19:16:48

Eerlijk gezegd kan ik me ook niet voorstellen dat een 103 een maatje nodig had voor reizigersvervoer.

Een beetje later reactie van mijn kant nog even.

De 103 had geen maatje nodig maar was soms toch een maatje te klein. Niet in het normale verkeer natuurlijk. Soms was het de lengte van de trein ( lees gewicht ) die problemen gaf. Op het traject Stuttgart - München ligt de Geislingersteige. Dit is een sterk steigend traject op de deutsche waterscheiding van Europa of ook wel de Schwabische Alb.

Göppingen, de meeste weten wel waar dat is, ligt aan de voet van deze 40 km brede strook laaggebergte. De Geislingersteige klimt dan tussen Geislingen en Amstetten zodanig dat de meeste lokomotieven dan vermogen tekort komen.

Hier werd dan ook nagedrukt met E94 ers in de 80 er jahren. Zo kon het voorkomen dat enkele IC's ( met eigen ogen gezien ) die langer waren dan 13 bakken stopten op het station Geislingen. ( Geen geplande stop ) en dat er een E94 als opdruk lok bij geplaatst werd.

Heden weet ik het niet. Ook bij de huidige serie 101 zal het vast niet nodig zijn, maar het treingewicht zal wellicht een dusdanige rol kunnen spelen dat als en IC langer is dan 14 bakken ( zal wel niet meer voorkomen met dat trekduw spul ) ook dan een druklok nodig is om de koppelingen niet over te belasten.