Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Robert's Modelbanen

Gestart door treinrobert vrijdag 10 september 2010, 22:27:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Robert's Modelbanen
Lid sinds: 2010

offline
Robert's Modelbanen
Hallo allemaal,

Ik ben Robert, al mijn hele leven ben ik in de weer met treinen. Mijn vader heeft mij aangestoken met de hobby. Ben inmiddels 23 en studeer. Door die studie heb ik niet veel tijd om bezig te zijn met de modelbanen.

Modelbanen, ja, want naast Marklin HO hebben we ook nog een flinke LGB baan in de tuin liggen.

Ik zal op dit forum vertellen over de Marklin baan. Veel updates hoeven jullie niet te verwachten want zoals ik al zei, ik studeer en ben daardoor niet vaak bij mijn ouders waar de banen zijn opgesteld.

Ik zal hieronder een beeld geven van het verloop.

Op mijn 4e kreeg ik de ICE. Snel hierna kwam er een modelbaan in mijn kamer.



Het was niet genoeg, er moest wel bovenleiding bij !!





Het paste allemaal niet meer op mijn slaapkamer en er kwam een verhuizing naar de zolder op de garage. Deel 1 in de garage: K rails.









Na de K rails, kwam de C rails. Met de mooie slanke wissels en bochten !!













Omdat dit een groot station was en eigenlijk maar een simpel rondje vond ik dat het tijd was voor iets anders.
Ongeveer een maand geleden ben ik begonnen met het opzetten van een nieuw plan. In het midden van de ruimte een groot station, waarna de trein een dubbel rondje moet rijden om terug te komen op het grote station. Hierbij komt hij ook nog een ICE station tegen.









Naast Marklin hou ik mij dus bezig met LGB. Een beeld hiervan is te vinden op :
http://lgb.atspace.com

Ik zal de volgende keer weer foto's maken wanneer ik weer bezig ben geweest !!

Robert.
Re:Robert's Modelbaan
hoolsema
gast

Re:Robert's Modelbaan
intressante banen tot nu toe. Ben benieuwt naar je vorderingen

mvg
Reinder
Re:Robert's Modelbaan
Hoi Robert,
Ziet erg mooi uit met al die slanke wissels. Mooie treinen.
Succes!
Remie
Re:Robert's Modelbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:Robert's Modelbaan
Dat zijn mooie banen, en die treinen  :shock:

Al begonnen op je 4e, zozo  :D

Groet, Lesley
Re:Robert's Modelbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Robert's Modelbaan
Hoi Robert.
Wat leuk om zo "alle" ontwikkelingen op jouw modelspoor te kunnen volgen.
Ook wel bijzonder om in zo'n korte tijd van M- via K- naar C-rail over te gaan, maar daar heb je ongetwijfeld een goede reden voor.
De baan ziet er mooi uit en met slanke wissels altijd lekker ruim uitgevoerd.

Het filmpje met de LGB tuinbaan is ook erg leuk, het begint met een "aardbeving" en loopt via een prachtig en avontuurlijk traject, de hele tuin door, onderweg rotsblokken en bomen trotserend, en eindigt deze prachtige rit met weer een "aardbeving"! :lol:

Bijzonder leuk gedaan en ook erg mooi materieel (en scenery) kunnen bewonderen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.     
Re:Robert's Modelbaan
Lid sinds: 2010

offline
Re:Robert's Modelbaan
Er is weer een hoop gebeurt inmiddels. Ik heb een hele hoop rails gekocht waardoor ik de baan rond heb kunnen maken. Hieronder wat foto's, heb ze met mijn telefoon moeten maken dus ze zijn niet geweldig.

























De rails ligt dus en nu kan ik beginnen aan de scenery voor zover ik daar tijd voor heb. In ieder geval kan ik weer rijden. (hoewel ik goed kan merken dat ik lang niet heb gereden, loks maken op sommige plekken erg slecht contact met de rails)

De volgende keer ook maar eens kijken hoever ik kom met de bovenleiding die ik nog heb liggen. Ik denk 50% van de baan......

Groet,

Robert.
Re:Robert's Modelbaan
Lid sinds: 2009

offline
Re:Robert's Modelbaan
Mooie lange stukken. Door het gebruik van de slanke wissels ziet het er allemaal erg vloeiend uit.
Re:Robert's Modelbaan
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Robert's Modelbaan
Hey,

Dat je slecht contact maakt met de rails heeft waarschijnlijk 2 problemen.

1. Je hebt maar 1 aansluitpunt? Een ringleiding met meerdere aansluitpunten is slimmer.
2. Je rails moeten een schoonmaakbeurt hebben.

Verdere een vette baan hoor! Mooi de ruimte!

Groet, Wijbe
Re:Robert's Modelbaan
Reinder
gast

Re:Robert's Modelbaan
ziet er mooi uit robert. Dat ice perron is ook erg mooi. En die slanke wissels maken het heel fraai. Geeft een mooi lijn spel

mvg
Reinder

Re:Robert's Modelbaan
chopper
gast

Re:Robert's Modelbaan
Mooie baan zeg, een ik heb al veel materieel voorbij zien komen.

Jij rijd alles door elkaar neem ik aan, en neemt het niet zo nauw met de tijdperken?

Ik blijf je volgen man, hoop dat er leuke scenery wordt gerealisseerd.

Vriendelijke Groet,
Elden.
Re:Robert's Modelbaan
Lid sinds: 2010

offline
Re:Robert's Modelbaan
Citaat van: wijbe op maandag 11 oktober 2010, 10:39:04
Hey,

Dat je slecht contact maakt met de rails heeft waarschijnlijk 2 problemen.

1. Je hebt maar 1 aansluitpunt? Een ringleiding met meerdere aansluitpunten is slimmer.
2. Je rails moeten een schoonmaakbeurt hebben.

Verdere een vette baan hoor! Mooi de ruimte!

Groet, Wijbe

Ik denk dat de rails vies is. Ik heb 3 aansluitpunten op het dubbel spoor (zijn er dus eigenlijk 6). De problemen bevinden zich toch best dicht bij de aansluitpunten waardoor ik denk dat het toch de rails moet zijn die vies is.

Is er voor Marklin geen poets-lok ofzo? Ik die bij onze LGB baan wel en dat werkt echt als een tierelier !!
Re:Robert's Modelbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:Robert's Modelbaan
Je hebt natuurlijk een railgum voor het schoonmaken van de rails.

Er zijn ook schoonmaakwagons van Dapol en Lux (voor meer info zoek het forum even door :wink:)

Groet, Lesley
Re:Robert's Modelbaan
Lid sinds: 2010

offline
Re:Robert's Modelbaan
Citaat van: chopper op maandag 11 oktober 2010, 16:37:42
Mooie baan zeg, een ik heb al veel materieel voorbij zien komen.

Jij rijd alles door elkaar neem ik aan, en neemt het niet zo nauw met de tijdperken?

Ik blijf je volgen man, hoop dat er leuke scenery wordt gerealisseerd.

Vriendelijke Groet,
Elden.

We rijden in principe alles door elkaar. Wel probeer ik vooral realistische combinaties te maken zoals Zwitsers bij Zwitsers en Duits  bij Duits enz. Wat er op de baan staat is nog niet alles. We hebben ook nog een hele hoop NS rijtuigen en de IC+ van de NS. Heb daar alleen nu geen plek voor op de baan. Tijdperken doen we ook niet echt aan nee. Wel hebben we maar 1 stoom lok. Dit alles in tegenstelling tot onze LGB collectie in de tuin waar we alleen RhB rijden op een paar goederen wagentjes na.
Re:Robert's Modelbaan
chopper
gast

Re:Robert's Modelbaan
Beste Robert,

Bedankt voor de uitleg. Je hebt trouwens een leuke site 8)

Met Vriendelijke Groet,
Elden.
Re:Robert's Modelbaan
Lid sinds: 2008

offline
Re:Robert's Modelbaan
ziet er al goed uit
Re:Robert's Modelbaan
Nameless
gast

Re:Robert's Modelbaan
Robbbert!! :D Willem hier, van het grootspoorforum :P
Re:Robert's Modelbaan
Lid sinds: 2010

offline
Re:Robert's Modelbaan
Citaat van: Nameless op zaterdag 06 november 2010, 14:39:37
Robbbert!! :D Willem hier, van het grootspoorforum :P

Beter laat dan nooit: Heey !!
Re:Robert's Modelbaan
Wat een baan  :shock: :shock: :shock: en een station!!!



groeten minitreintje/Dylan
Re:Robert's Modelbaan
Lid sinds: 2010

offline
Re:Robert's Modelbaan
Citaat van: minitreintje op dinsdag 16 november 2010, 20:45:31
Wat een baan  :shock: :shock: :shock: en een station!!!



groeten minitreintje/Dylan

Dankje !!! Het gaat alleen erg traag met de bouw ervan. (student) Ben vooral blij dat ik inmiddels kan rijden als ik bij mijn ouders ben.....
Re:Robert's Modelbaan
Juist hetzelfde systeem als bij mij school en mijn baan is bij mijn opa...


groeten minitreintje/Dylan
Re:Robert's Modelbaan
Lid sinds: 2010

offline
Re:Robert's Modelbaan
Beste robert,

Wat een mooie treinbaan heb jij en vooral de treinen. :D
Re:Robert's Modelbaan
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Robert's Modelbaan
erg mooie baan !!
rechts tegenover je station een marklin locloods ???
heb ik er ook 2 van zijn erg mooi !!!
succes met je vorderingen !!!
groet robert
Re:Robert's Modelbaan
Lid sinds: 2010

offline
Re:Robert's Modelbaan
Beste iedereen,

Wellicht kan iemand mij een wijze tip geven.

Onze baan staat op een zolder die slecht geïsoleerd is. M.a.w. het wordt nogal koud in de winter. Omdat ik student ben en niet veel bij mijn ouders kom wordt er niet veel gereden maar als ik wil rijden heb ik erg veel last van contact problemen met de rails. (ook op plekken vlak bij aansluitpunten) Mijn conclusie is dan ook dat het komt door de weersomstandigheden op deze zolder. Er is geen optie om een betere ruimte in te richten met de baan dus het zal met deze zolder moeten ondanks de problemen die het veroorzaakt. (heb opmerkelijk genoeg nooit dit probleem gehad met de K rails. Het is pas sinds we over zijn gegaan op bijna volledig C rails. Het stukje K dat er nog ligt heeft dan ook nergens last van)

Bij de plaatselijke treinen-winkel heb ik al wat navraag gedaan en er zijn dus poets-wagons die ook de midden-rail poetsen. Wellicht is dit een oplossing maar wel een vrij kostbare. Ik kan natuurlijk elke keer de hele baan overgaan met een poetsdoek maar daar ben ik te lui voor want ik ben de poets-loc op de LGB baan gewent (aanzetten en wachten tot de baan schoon is B) :-)). Nee, alle gekheid op een stokje, lichamelijk ben ik door onvolmaaktheden  :o) niet in staat om telkens overal bij te kunnen om te poetsen met de hand.

Mijn vraag is dan ook of iemand tips heeft voor mijn probleem (andere ruimte is dus geen optie) of dat iemand een goedkopere oplossing weet dan die poets-wagon.
Re:Robert's Modelbaan
jakeman
gast

Re:Robert's Modelbaan
Hoi Robert,
Erg leuke ontwikkelingen. Misschien kan je nadat je de rails eens goed hebt schoongemaakt eens overwegen om vrijwel om de meter een ringleiding voor de stroom aan te leggen, het is wel ff wat werk, maar ik denk dat dit het rijgedrag ten goede zal komen.

Succes ik blijf je draadje volgen


Groeten Jake
Re:Robert's Modelbaan
Lid sinds: 2009

offline
Re:Robert's Modelbaan
Zoals iedereen al zegt is dat je een ringleiding moet aanleggen zodat ieder stukje rails ook echt stroomkrijgt verder omdat je langere periodes niet rijd een kap over je treinbaan maken zodat er geen stof en vocht op de baan komt.
waar ik mee schoonmaak en (al ineerdere topics heb vermeld) Wat ik gebruik is wd40 wat je dan op een stukje piepschuim spuit en daar mee ga je over je rails heen en je rails word brandt schoon weg roest weg vet weg vuil etc.
Re:Robert's Modelbaan
Lid sinds: 2010

offline
Re:Robert's Modelbaan
Bedankt voor de reacties. Die ringleiding heb ik nog niet maar wel voor een deel. Die komt er sowieso nog wel maar ik denk niet dat dit het probleem op gaat lossen. Als ik de rails namelijk flink poets en met name de midden-rail is het probleem weg. Ik vind het echter niet echt leuk en fijn om telkens als ik even wil rijden alles moet poetsen, misschien dan toch die poets-wagon kopen.
Re:Robert's Modelbaan
Lid sinds: 2010

offline
Re:Robert's Modelbaan
Vandaag bezig geweest met het experimenteren met ballast. Ik weet nog niet wat ik het mooiste vind. Ook is het nu nog aan het drogen dus kan ik het nog niet 100% beoordelen.

hier een foto van het experiment. Ik heb zwarte en bruine ballast gekocht. Ik heb ze apart gedaan maar ook combi's van 75% bruin & 25% zwart en 75% zwart & 25% bruin.

Op het eerste gezicht denk ik een kleine voorkeur te hebben voor bruin. Alleen zwart maakt het zo erg ''zwart''. Dat bruine heeft wel iets denk ik.

Ben wel benieuwd naar jullie mening.





Re:Robert's Modelbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:Robert's Modelbaan
Hallo Robert,

Ik was een tijdje geleden ook bezig met het 'experimenteren' met ballast op c-rail. En ik ben er nog steeds niet echt uit.  :D

Naar mijn mening is die bruine mooier, die zwarte maakt het inderdaad zo 'zwart' en kleurloos.

Ik zou ook proberen het ballast iets hoger te leggen.
Je kan er desnoods ook eerst hout (of iets anders) onder leggen, zoo verspil je minder ballast.  ;)


Groet, Lesley
Re:Robert's Modelbaan
Lid sinds: 2010

offline
Re:Robert's Modelbaan
Ik heb meerdere foto's gezien waarbij de ballast hoger ligt. Maar ik ben er daar ook nog niet over uit of ik dat mooier vind. Het is ook wel mooi wanneer de rails er nog iets bovenuit komt.

Lastig....
Re:Robert's Modelbaan
Lid sinds: 2010

offline
Re:Robert's Modelbaan
Ik heb inmiddels weer wat aan de baan gedaan en heb een filmpje gemaakt. Het is film technisch zeer slecht maar het is iets! Jammer van die zon die naar binnen schijnt.

Over het uiteindelijke ontwerp van het ''moderne'' station (met de K rails) ben ik nog niet uit. Het hoofdstation is inmiddels af en ik heb nu genoeg mogelijkheden om op alle sporen te komen. Ik zal kijken of ik hier nog een plan van kan plaatsen.

Verder zit ik te denken om terug te gaan naar één ''land''. Duitsland of Zwitserland. Het probleem tijdens het denken is dat ik de NS treinen ook erg mooi vind en ze niet weg wil doen en er ook mee wil rijden. Maar voor het realistische beeld is het natuurlijk mooier om er maar één te pakken. Misschien toch meer fantasie in de baan brengen.



Re:Robert's Modelbaan
Günther
gast

Re:Robert's Modelbaan
Hallo Robert,

Dat is even een leuk filmpje.
Kan je gelijk zien hoe je baan eruit ziet.
En je begint ook al heel wat treinen te krijgen.

vr.gr. Günther.
Re:Robert's Modelbaan
Lid sinds: 2010

offline
Re:Robert's Modelbaan
Citaat van: Günther op zaterdag 23 juli 2011, 19:38:00
Hallo Robert,

Dat is even een leuk filmpje.
Kan je gelijk zien hoe je baan eruit ziet.
En je begint ook al heel wat treinen te krijgen.

vr.gr. Günther.

Bedankt voor je reactie! Het is nu zeker een leuke baan met een leuke rijlengte. Ik ben nu bezig met een test op een stuk hout hoe ik het ''moderne'' perron ga maken.

De meeste treinen hebben we al een hele tijd. Er is de laatste tijd niet veel bij gekomen. Vooral veel rails gekocht en bezig om het een beetje op te fleuren. Helaas niet veel tijd vanwege mijn studie.
Re:Robert's Modelbaan
Günther
gast

Re:Robert's Modelbaan
Hallo Robert,

Ik ben zelf ook al 8 maanden met mijn schaduwstation bezig en nog is het niet klaar.
Je moet maar zo denken niet alles kan gelijk.
Ik hoop tegen het einde van het jaar zover te zijn dat ik kan gaan proef rijden in het schaduwstation.
Ik ben ook al heel lang treinen aan het verzamelen.

vr.gr. Günther.
Re: Robert's Modelbaan
Lid sinds: 2010

offline
Re: Robert's Modelbaan
Ik ga mijn topic weer nieuw leven inblazen. Lange tijd weinig gedaan met het bouwen aan de baan. Vooral gereden als ik bij mijn ouders was.
Nu heb ik met mijn vrouw ons eerste huis gekocht waar we eind maart de sleutels van krijgen. En ja, ik heb natuurlijk flink onderhandeld over de ruimtes voor de treinen   >:-D

In de 25 bij 10 diepe tuin komt een grote LGB baan naar voorbeeld van de RhB met opstelsporen in de garage en op de zolder komt de H0 Marklin baan.

Voor de H0 baan heb ik helaas wel wat minder ruimte dan ik had bij mijn ouders. En dat wordt nog passen en meten want ik hou van slanke wissels en bochten in het zicht. Het liefst maak ik een eigen versie van een station zoals Emmerich. Niet precies zoals die is maar vooral de functie, het grensstation tussen NS en DB. Lijkt mij leuk met rangeren e.d. en omdat ik vooral veel DB en NS materieel heb en niet voor één van de twee wil kiezen  O:-D
Hoe ik dat in ga passen in de ruimte weet ik nog totaal niet. In de bijlage een plattegrond (van de makelaar met wat fouten erin van deuren die er niet zijn en een dakkapel wat gewoon een Velux dakraam is) Het dak is wel behoorlijk schuin dus aan de zijkanten hou ik niet heel veel ruimte over. Ik denk dan ook om op een laag niveau te beginnen. Misschien dit keer toch eens gaan klungelen in een ontwerpprogramma. (eerder maakte ik de banen ''uit de losse hand'') Meerdere zichtbare en onzichtbare lagen lijkt mij een goede optie. Niet één grote plank maar alleen hout waar rails komt en daar omheen scenery. Maar hoe ik dat ga scheiden met NS en DB weet ik nog niet.
Re: Robert's Modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Robert's Modelbaan


Hallo Robert !

Mooi afgewerkte ruimte heb je daar ! Misschien niet de grootste, maar daar is best iets te maken. Zeker als je door de muur richting cv-ruimte kunt. Succes met verhuizen en passen en meten gewenst.

Grtz Tony
Re: Robert's Modelbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Robert's Modelbaan
 :) Nou, dat lijkt toch een mooie ruimte te zijn, daar moet wel wat van te maken zijn.
Als eerste het dakraam openzetten en al die rommel eruit gooien. :D
En van de LGB baan willen wij natuurlijk ook op de hoogte worden gehouden, als er treintjes te zien zijn is het altijd leuk.

Dirk-Jan
Re: Robert's Modelbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Robert's Modelbaan
Mooie ruimte Robert kan je best een mooie baan in maken. :thumbup:
Niet de tafel en stoel door het dakraam gooien hoor kan je straks heerlijk aan knutselen als de treinen een rondje rijden. ;)
Re: Robert's Modelbaan
Lid sinds: 2010

offline
Re: Robert's Modelbaan
Als het goed is laten de huidige bewoners het leeg achter. Dus dan hoef ik er zelf niks uit te gooien. Tenminste we hebben niet afgesproken dat we op de zolder (behalve de cv ketel natuurlijk) iets overnemen. Dan moeten ze het leeg opleveren.

Ik kan in principe wel door de want naar de cv ruimte maar daar wil de vrouw ook een wasrek en dat krijg ik haar hoofd niet uit..... De kamer is geheel voor mij en in de cv ruimte mag ik dingen doen als het wasrek er maar kan staan en achter de gordijntjes mag ik niks daar. Dus om rond te komen zou het kunnen over het trapgat.

De LGB baan hou ik op een ander forum bij maar zal hier af en toe ook wel wat plaatjes zetten. Waarschijnlijk wordt dat het eerste project om mee te beginnen en met slecht weer op de zolder  :D
Re: Robert's Modelbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Robert's Modelbaan
Zet anders een link van je LGB baan onder je handtekening dan kan iedereen het makkelijk volgen zij dat zouden willen. ;)
Re: Robert's Modelbaan
Lid sinds: 2010

offline
Re: Robert's Modelbaan
Citaat van: h0_miessie op woensdag 18 februari 2015, 12:25:58
Zet anders een link van je LGB baan onder je handtekening dan kan iedereen het makkelijk volgen zij dat zouden willen. ;)

Ik kan er wel een link bij zetten maar het andere forum is grotendeels gesloten voor gasten en daar moet je je eerst aanmelden om de berichten te kunnen zien. Kan ik beter hier af en toe ook wat plaatjes neerzetten.
Re: Robert's Modelbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Robert's Modelbaan
Ja dan houd het op ga ik hier je foto's van de LGB baan volgen. :thumbup:
Re: Robert's Modelbaan
Hallo Robert,

Dat is een prachtige ruimte, daar is zeker iets moois van te maken.

gr.
Piwie.
Re: Robert's Modelbanen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Robert's Modelbanen
Een kleine update van deze kant. We zijn goed verhuist en alles (bijna alles) staat op z'n plek.
Nu het zomer wordt ga ik beginnen met de tuinbaan LGB. Hiervoor moesten er eerst wat inde weg staande coniferen de tuin uit. Deze zijn inmiddels weg incl stronken en ik heb al begonnen met het gedeelte bij het terras waar een station moet komen om de ondergrond voor te bereiden.

Vandaag heb ik de eerste versie van het baanplan uitgewerkt. Ik ben nog wat aan het dubben over het stijgingspecentage op het ''Bernina'' gedeelte van maximaal 4% er rekening mee houdend dat daar altijd met dubbeltractie wordt gereden.




Re: Robert's Modelbanen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Robert's Modelbanen
Mooi plan Robbert, heerlijk als je zo,n grote tuin tot je beschikking hebt.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Robert's Modelbanen
Lid sinds: 2010

Rustaagh 😎

offline
Re: Robert's Modelbanen
Tof plan Robert. Succes met de uitvoering.
Ga ik zeker volgen.
Re: Robert's Modelbanen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Robert's Modelbanen
Hier nog een volger Robert. :P
Wat een mooie grote tuin heb je tot je beschikking. :thumbup: :thumbup:
Re: Robert's Modelbanen
Robert

Heb juist je topic helemaal doorgenomen en je hebt het virus goed te pakken zou ik zeggen.
Je kan je ten volle uitleven op verschillende banen.
Hier meldt zich nog een volger aan.
Re: Robert's Modelbanen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Robert's Modelbanen
Leuk dat jullie gaan volgen. Het zal wel even duren voordat alles klaar is. Het is zeker 180 meter aan rails in de tuin. Ik heb ongeveer de helft al liggen dus er moet nog een stevige 90 á 100 meter nog gekocht worden. Verder natuurlijk de middelen om op te hogen en de rails neer te kunnen leggen. Al met al genoeg hobby werk te doen. De buitenbaan wordt overigens naar voorbeeld van de RhB in Zwitserland. Mijn favoriet, ik kom daar al sinds mijn geboorde vrijwel elk jaar....

Met de Marklin H0 baan ga ik overigens in de winter beginnen, heb alleen nog geen idee hoe ik die ga maken omdat ik nu minder ruimte voor die baan heb dan ik bij mijn ouders had. Bij de buitenbaan is het precies andersom.
Re: Robert's Modelbanen
Hallo Robert,

Wat een geweldige tuinbaan ontwerp heb je, gaat het lukken om de treinen deze zomer nog te laten rijden als je nog zoveel meter aan rails moet kopen?

Gr.
Piwie.
Re: Robert's Modelbanen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Robert's Modelbanen
Citaat van: Piwie op zaterdag 02 mei 2015, 08:28:00
Hallo Robert,

Wat een geweldige tuinbaan ontwerp heb je, gaat het lukken om de treinen deze zomer nog te laten rijden als je nog zoveel meter aan rails moet kopen?

Gr.
Piwie.

Dat denk ik wel. Ik ga eerst de ''hoofdbaan'' die rond gaat maken, die ligt ook het minst hoog. Hier ga ik een hoop flex rails voor kopen om mooie bochten te maken. Als die rond is kan er gereden worden, misschien alleen nog zonder ballast bij de rails. Daarna ga ik aan het ''Bernina'' gedeelte beginnen. Dat is de grootste uitdaging om de helling precies mooi te laten verlopen en de rails constant recht te hebben liggen. Die grote wagens ontsporen snel als de rails niet goed ligt, zeker in wat krappere bochten.