Mijn vader heeft dit alles bekeken en zegt het volgende:
"De 6699 (ken ik niet direct), maar ik weet dat het de voorloper was van de 6600 elektronische rijregelaar. Als er geen afzonderlijke stroombegrenzer op zit is de trafo doorslaggevend. Een trafo geeft altijd wisselspanning af, anders noemt men zo'n apparaat een adapter of een netwerkdeel.
Een trafo (60052) van 60 watt is ideaal voor gebruik bij de nieuwe digitale apparatuur van Märklin, maar kan ook als lichtstroomtrafo gebruikt worden en dus ook voor andere analoge aanwendingen. De trafo heeft een beveiliging die in werking treedt bij overbelasting maar kan in principe een stuk of 6 analoge locomotieven aansturen indien verder geen wagonverlichting in gebruik is en niet te veel seinen in één keer omschakelen. Het kan zijn dat het oude apparaat 6699 zelf een beveiliging heeft die eerder de stroom bij overbelasting onderbreekt, maar dat weet ik niet zeker.
Let op bij digitaal bedrijf en zeker bij het nieuwe CS2 mag nooit een oude trafo worden gebruikt. Die waren blauw van kleur; die blauwe zijn alleen geschikt voor 220 volt en dat is niet goed. De nieuwe zijn voor 230 volt en die zijn afgestemd op de gevoelige digitale apparatuur.
Beter is het om ook geen oude trafo's te gebruiken bij analoge treinbesturing als er een digitale loc op de baan staat. Indien alleen oude analoge locs op de baan staan kunnen de oude trafo's wel worden gebruikt. De oude trafo's geven (doordat de spanning in het lichtnet is verhoogd naar 230 tot 240 volt) in het zwakstroomgedeelte nu ook een hogere spanning af die funest is voor de gevoelige electronica van digitale locs."
M.v.g.
Het Rensen Modelbaan Wereld-Team
Maikel (RMW) & zijn vader