Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

analoog/digitaal

Gestart door bipo woensdag 08 september 2010, 21:12:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
analoog/digitaal
bipo
gast

analoog/digitaal
Hallo iedereen,

In mijn voorlopig getekend plan heb ik 2 spoorbanen naast elkaar in de vorm van een rechthoek waar mijn locs in tegenover gestelde richting rijden. Mijn bedoeling is om 6 locs continu te laten rijden verdeeld over de 2 sporen met stations waar andere locs staan te wachten om verder te rijden wanneer er een andere loc binnen komt in een station en hier en daar seinen die de sporen beveiligen tegen locs die elkaar zouden inhalen enz...
Nu zou ik voor die 2 stroomkringen elk een transfo gebruiken van 32VA of 2 lichttransfo's met snelheidregelaars(6699).
Al een tijdje heb ik gezien dat m'n op een digitaal spoor transfo's gebruikt die 60VA hebben van vermogen, de transfo 60052 om persies te zijn.
Mijn vraag is nu ;kan ik zo'n digitale transfo met een snelheidregelaar(6699 analoog)gebruiken voor mijn analoge baan ?Reden daarvoor is om overbelasting uit te sluiten wanneer er toevallig toch meer dan 3 locs op één stroomkring zouden rijden ,bij het wisselen van stroomkring bv. :?
Groeten Didier
Re:analoog/digitaal
maavm
gast

Re:analoog/digitaal
Beste Didier,

De 60052 is volgens mij inderdaad een trafo die specifiek voor digitaal bedrijf is bedoeld en die, zover als ik weet, een gelijkspanning afgeeft. De 6699 zal zeer waarschijnlijk wisselspanning nodig hebben (komt nog uit het pré-digitale tijdperk) en dan kan je beter trafo 6002 gebruiken. Deze heeft een vermogen van 52VA.

Met vriendelijke groet,

Marcel vM
Re:analoog/digitaal
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:analoog/digitaal
Hallo,

Een trafo zonder een geintegreerde regelaar geeft altijd wisselspanning af.

Als je tussen deze trafo en een analoge baan een losse regelaar plaatst dan kun je rijden. Beter is in het analoge bedrijf een regelbare trafo te gebruiken, kun je meteen omschakelen.

Digitale regelapparatuur wordt altijd gevoed met een trafo en de regelaar voor de baan bouwt het signaal keurig om naar een digitaal signaal, zie maar aan de 6021 of een mobile station.

Gr. Fred.
Re:analoog/digitaal
Alvast bedankt voor jullie info Marcel en Fred,een trafo van 52VA komt al goed in de buurt maar zou ik daar dan ook 6 locs op kunnen laten rijden zonder de trafo te overbelasten?Nochtans meen ik toch dat je per loc ongeveer op 10VA van verbruik mag rekenen dus zou ik met een trafo van 52VA iets te weinig hebben van voeding  of reken ik verkeerd?
Beste Marcel, wat bedoel je juist met "meteen omschakelen"?Van richting veranderen(vooruit / achteruit)?

Groeten Didier.
Re:analoog/digitaal
Lid sinds: 2006

offline
Re:analoog/digitaal
Een trafo 60052 geeft 60 va. een 6002 geeft 50 va.
Re:analoog/digitaal
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re:analoog/digitaal
Dat is een goede vraag. Ik kan je helaas op dit moment niet helpen met dit probleem, maar ik zal dit topic ook even voorleggen aan mijn vader, om te kijken of hij het weet.

M.v.g.

Het Rensen Modelbaan Wereld-Team :D
Maikel (RMW) & zijn vader
Re:analoog/digitaal
maavm
gast

Re:analoog/digitaal
Citaat van: bipo op donderdag 09 september 2010, 22:38:14
Alvast bedankt voor jullie info Marcel en Fred,een trafo van 52VA komt al goed in de buurt maar zou ik daar dan ook 6 locs op kunnen laten rijden zonder de trafo te overbelasten?Nochtans meen ik toch dat je per loc ongeveer op 10VA van verbruik mag rekenen dus zou ik met een trafo van 52VA iets te weinig hebben van voeding  of reken ik verkeerd?
Beste Marcel, wat bedoel je juist met "meteen omschakelen"?Van richting veranderen(vooruit / achteruit)?

Groeten Didier.

De opmerkingen van het "meteen omschakelen" kwam van Fred en niet van mij, maar dat terzijde. Je geeft aan dat je 2 stroomkringen hebt. Ik zou dan ook 2 trafo's 52VA gebruiken. Je gaat, neem ik aan, niet met 6 locs op één stroomkring rijden. Als dat wel het geval is wordt zelfs een trafo 60VA kritisch. Als een trafo tot aan z'n maximale vermogen wordt belast zal de baanspanning waarschijnlijk in mekaar zakken, waardoor de locs langzamer gaan rijden.

Groet,

Marcel vM

Re:analoog/digitaal
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:analoog/digitaal
Citaat van: bipo op donderdag 09 september 2010, 22:38:14
Beste Fred, wat bedoel je juist met "meteen omschakelen"?Van richting veranderen(vooruit / achteruit)?


Omschakelen doe je met de regelaar op de trafo, zo'n regelaar zit niet op de trafo van 60VA, moet je dan een oplossing voor bedenken: Hoe geef ik genoeg voltjes voor omschakelen aan de baan door.

Gr. Fred.
Re:analoog/digitaal
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re:analoog/digitaal
Mijn vader heeft dit alles bekeken en zegt het volgende:

"De 6699 (ken ik niet direct), maar ik weet dat het de voorloper was van de 6600 elektronische rijregelaar. Als er geen afzonderlijke stroombegrenzer op zit is de trafo doorslaggevend. Een trafo geeft altijd wisselspanning af, anders noemt men zo'n apparaat een adapter of een netwerkdeel.
Een trafo (60052) van 60 watt is ideaal voor gebruik bij de nieuwe digitale apparatuur van Märklin, maar kan ook als lichtstroomtrafo gebruikt worden en dus ook voor andere analoge aanwendingen. De trafo heeft een beveiliging die in werking treedt bij overbelasting maar kan in principe een stuk of 6 analoge locomotieven aansturen indien verder geen wagonverlichting in gebruik is en niet te veel seinen in één keer omschakelen. Het kan zijn dat het oude apparaat 6699 zelf een beveiliging heeft die eerder de stroom bij overbelasting onderbreekt, maar dat weet ik niet zeker.

Let op bij digitaal bedrijf en zeker bij het nieuwe CS2 mag nooit een oude trafo worden gebruikt. Die waren blauw van kleur; die blauwe zijn alleen geschikt voor 220 volt en dat is niet goed. De nieuwe zijn voor 230 volt en die zijn afgestemd op de gevoelige digitale apparatuur.
Beter is het om ook geen oude trafo's te gebruiken bij analoge treinbesturing als er een digitale loc op de baan staat. Indien alleen oude analoge locs op de baan staan kunnen de oude trafo's wel worden gebruikt. De oude trafo's geven (doordat de spanning in het lichtnet is verhoogd naar 230 tot 240 volt) in het zwakstroomgedeelte nu ook een hogere spanning af die funest is voor de gevoelige electronica van digitale locs."

M.v.g.

Het Rensen Modelbaan Wereld-Team :D
Maikel (RMW) & zijn vader
Re:analoog/digitaal
de Hoeve
gast

Re:analoog/digitaal
een trafo is een trafo (zeker als het een Märklin trafo betreft)! Dus alle 'normale' trafo's voldoen aan de volgende regels:

allereerst is een trafo een apparaat dat de ingangsspanning volgens een vaste factor verlaagt.  bijv. factor 0,1 betekent:
100V in = 10V uit en 220V in = 22V uit.

ten tweede zakt de uitgangsspanning ook nog iets door de trafo te belasten: hoe meer stroom, hoe lager de uitgang.

ten derde werkt elektronische apparatuur gewoonlijk met een ingangsbereik. dus bijvoorbeeld ingang = 10..15V. Er is dus een minimum en een maximum. dit heeft te maken met het tweede punt.

het lichtnet is in kleine stapjes van 220V verhoogd naar 230V. maar de spanning uit je stopcontact is geen 230V precies, maar schommelt in de loop van de dag tussen 207V en 253V.
dit was vroeger tussen 198V en 242V. de kans dat de spanning bij jou thuis hoger dan 242V is, is werkelijk heel klein.

Dus ook oude trafo's kunnen nog steeds op het lichtnet worden aangesloten. anders zou alle apparatuur thuis zoals wasmachines en audio allemaal kapot gaan.

Ook oude trafo's kunnen nog steeds worden gebruikt voor het voeden van elektronische apparatuur. zolang de actuele uitgangsspanning niet onder de minimale ingangsspanning van de apparatuur zakt.

Natuurlijk zijn trafo's die speciaal voor de CS worden geleverd, goed. Of ook andere trafo's gebruikt mogen worden, moet je afleiden uit bovenstaande. Meestal is het geen enkel probleem. Maar een multimeter is wel handig.

Groeten,
Hessel.
Re:analoog/digitaal
Hallo iedereen,

Alvast bedankt iedereen voor jullie nuttige informatie, 'k ben er al wat wijzer op geworden en tot nu toe tot de volgende conclusie gekomen: op elke stroomkring ga ik een trafo aankopen van 52VA (6002) en aansluiten met de rijregelaar (6699).
De rijregelaars (6699) gebruik ik gewoon omdat ik die al heb en mijn keuze voor de digitale trafo's zou ik willen aankopen omdat ik toch na verloop van tijd digitaal wil rijden ,altans wat de voeding betreft voor mijn locs. Buiten 1 ICE trein(van delta) zijn al mijn locs nog analoog, sommige zou ik ombouwen om digitaal te rijden ,andere locs zou ik verkopen om ineens een digitale loc aan te kopen maar das voor later.

Groeten iedereen en tot de volgende :D
Re:analoog/digitaal
Lid sinds: 2006

offline
Re:analoog/digitaal
Wat bedoel je met digitale transfo's? Het is pas door een digitale centrale te gebruiken dat je een digitaal signaal op je baan krijgt.
Re:analoog/digitaal
Wat bedoel je met digitale transfo's? Het is pas door een digitale centrale te gebruiken dat je een digitaal signaal op je baan krijgt.

U hebt gelijk Johnnytrein , ik heb het verkeerd uitgedrukt!
Thx voor de tip.
Groeten