Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Welke multimeter?

Gestart door paul dinsdag 07 september 2010, 19:34:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke multimeter?
Lid sinds: 2006

Hou niet van AC, niet van DC, maar wel van AC/DC.

offline
Welke multimeter?
Beste Hobbygenoten,

Wil een multimeter kopen maar ben niet zo'n ster in elektronika, dus voordat ik de verkeerde koop.
Waar moet ik op letten, welk merk is goed of niet goed, of is het 1 pot nat en maakt het niet uit.

Hoor het graag.

Vr Gr,

paul
Re:Welke multimeter?
impulsief
gast

Re:Welke multimeter?
Hoi Paul

ik denk dat je niet meer wil doen dan doorpiepen en spanning meten, stroommeting zou ik niet aan beginnen als je niet weet wat je aan het doen bent

Fluke zullen de echte elektronica mensen op het forum dan meteen roepen, maar ik denk dat het jou worst zal zijn of een meting 5% of 5 promiel afwijkt elke handige multimeter voldoet dus die een duidelijke piep geeft het liefste automatisch het juiste bereik instelt en een duidelijk afleesbaar scherm heeft met degelijke meet draden, vraag je hier 100 mensen welke dat dan moet zijn zul je 100 verschillende antwoorden krijgen, mijn voorkeur is de VC-20 Digitale multimeter duidelijk niet te veel knoppen en een redelijke prijs kwaliteit verhouding
Re:Welke multimeter?
Lid sinds: 2009

offline
Re:Welke multimeter?
Hoi Paul,

Welke meter je koopt maakt opzich niet zo heel veel uit, ik zit zelf in het van dus ik ben fluke gewend maar die zij hartstikke duus. Voor hobby doeleinden is de meter die Impulsief bedoeld priema. Kijk anders slef eens op conrad.nl staan een hoop op.

Wat wel makkelijk is als ie autorange heeft, dat betekend dat hij zelf het juiste berijk kiest, en de ampere optie zul je niet veel gebruiken, de "digitale stroom" kan je er al niet eens mee meten. Mocht ja al eens een keer een "normale" stroom willen meten kan je ook even een 0.1 ohm weerstand in serie plaatsen en daar de spanning overheen meten (0.1 volt is dan 1 ampere).

Groeten Jan Willem

Groeten Jan Willem
Re:Welke multimeter?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Welke multimeter?
Hoi Paul.
Omdat ik al 50 jaar mijn eenvoudige jeugd multimeter gebruikte, heb ik vorig jaar de 171600 van Märklin gekocht.
Ik dacht dat daar wel precies op zou zitten wat ik voor het (digitale) modelspoor nodig zou hebben, maar hij werkt precies hetzelfde en heeft dezelfde mogelijkheden als mijn "ouderwetse" multimeter!
Gewoon wissel- en gelijkstroom, Amperage en weerstand.
Alleen staat er nu Märklin op en is deze wat duurder! :? (oh ja, en de draadjes kun je netjes opbergen! :wink:)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Welke multimeter?
Gamesbond
gast

Re:Welke multimeter?
zowat alle multimeters die tegenwoordig verkocht worden hebben Spanning(wissel en gelijk), stroom(wissel en gelijk) en weerstand. Als je de meter enkel voor modelbouw wilt gebruiken kan je ook eens kijken bij Makro (15 a 20 euro). Winkels zoals lidl en aldi doen ook soms een actie
Re:Welke multimeter?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:Welke multimeter?
Zelf heb ik een multimeter die ook capaciteit, transistoren en diodes door kan meten. Is erg handig. Ben even het merk kwijt.

In ieder geval heb ik vergelijkbare meters (qua mogelijkheden) bij conrad gezien.

Re:Welke multimeter?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Welke multimeter?
Aldi,Gamma enzovoort voor 10 euro is meer dan voldoende.Heb zelf een uitgebreide gekocht voor amper 20 euro.Wel geen merknaam.Heeft dezelfde mogelijkheden als een Fluke van 199 euro die ik professioneel gebruik.Enige wat misschien verschilt is de nauwkeurigheid.Denk wel dat het bij modelspoor op enkele millivolt niet zal aankomen..
Re:Welke multimeter?
Lid sinds: 2007

offline
Re:Welke multimeter?
Behalve dat de goedkopere multimeters wellicht een mindere nauwkeurigheid hebben is het nadeel dat de mechanische kwaliteit, en dan met name van de meetpennen, snoeren en stekkers vaak wat minder is.

Niets is zo lastig als een multimeter waar de snoeren defect van zijn :)



Re:Welke multimeter?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Welke multimeter?
mss eens daar kijken veel meters.Ik heb de opteron mt488A.Kunnen kopen via de school van de zoon en heel goede kwaliteit en afwerking.
Re:Welke multimeter?
Lid sinds: 2008

offline
Re:Welke multimeter?
Op Houten, linkse hal achterin worden ook meters verkocht.

Goeie meters voor een schappelijke prijs

groetjes uit beetje krom
opa cees
Re:Welke multimeter?
Lid sinds: 2006

Hou niet van AC, niet van DC, maar wel van AC/DC.

offline
Re:Welke multimeter?
Iedereen bedankt voor de info, denk dat het de VC-20 wordt.

Groet,

Paul
Re:Welke multimeter?
Lid sinds: 2008

offline
Re:Welke multimeter?
Let eens op de aanbiedingen bij de Aldi, zijn prima apparaten voor 5 euro!

Groet,
Frank
Re:Welke multimeter?
Lid sinds: 2010

offline
Re:Welke multimeter?
Alleen hebben goedkope multimeters vaak maar weinig wisselspanning meetbereiken, soms is de laagste 200V, en het kan wat makkelijker zijn als je ook een 20V bereik hebt voor onze hobby.
Re:Welke multimeter?
tgv515
gast

Re:Welke multimeter?
Citaat van: Bassie op zaterdag 11 september 2010, 08:57:34
Alleen hebben goedkope multimeters vaak maar weinig wisselspanning meetbereiken, soms is de laagste 200V, en het kan wat makkelijker zijn als je ook een 20V bereik hebt voor onze hobby.

ik dacht dat bij de goedkopere juist het Ampère-bereik aan de lage kant was?
als ik bij conrad de goedkoopste digitale multimeter neem klik, dan gaat het meetbereik van 0,1 V - 250 V voor wisselspanning en 0,1 mV - 250 V voor gelijkspanning!
Re:Welke multimeter?
Lid sinds: 2010

offline
Re:Welke multimeter?
Citaat van: tgv515 op zaterdag 11 september 2010, 09:03:00
Citaat van: Bassie op zaterdag 11 september 2010, 08:57:34
Alleen hebben goedkope multimeters vaak maar weinig wisselspanning meetbereiken, soms is de laagste 200V, en het kan wat makkelijker zijn als je ook een 20V bereik hebt voor onze hobby.

ik dacht dat bij de goedkopere juist het Ampère-bereik aan de lage kant was?
als ik bij conrad de goedkoopste digitale multimeter neem klik, dan gaat het meetbereik van 0,1 V - 250 V voor wisselspanning en 0,1 mV - 250 V voor gelijkspanning!
Beetje slecht te zien op de foto, maar deze heeft volgens mij ook maar 2 meetbereiken voor wisselspanning waarvan de laagste 200V~ is.. Op zich is het voor wat eenvoudig meetwerk rondom de modelbaan een uitstekend ding doordat de schaal vrij ruim is. De nauwkeurigheid is dan 'minder' maar dat is relatief en voor onze hobby nog steeds meer dan voldoende. Alleen als je kleine fluctuaties wilt meten (Hoeveel spanning verlies ik in een lange leiding, en moet deze soms vervangen worden door een dikkere?) dan wordt dat lastiger.
Re:Welke multimeter?
Lid sinds: 2009

offline
Re:Welke multimeter?
Waarom niet de VC-20 Digitale multimeter (even opzoeken bij conrad want de link is wel erg lang om hier neer te zetten).  Die heeft autorange en kost maar 28 euro :D dan zit je ook niet klooien met het instellen van het juiste berijk
Re:Welke multimeter?
tgv515
gast

Re:Welke multimeter?
Citaat van: Janvis op zaterdag 11 september 2010, 10:33:36
Waarom niet de VC-20 Digitale multimeter (even opzoeken bij conrad want de link is wel erg lang om hier neer te zetten).  Die heeft autorange en kost maar 28 euro :D dan zit je ook niet klooien met het instellen van het juiste berijk

dat was deze dat impulsief aanraadde  :lol:
Re:Welke multimeter?
Lid sinds: 2009

offline
Re:Welke multimeter?
sorry, was even te entoesjast :oops: het was goed bedoeld :D

Maar het is wel een iedeaal metertje voor de hobby, dus ik zeg "DOEN" :lol:
Re:Welke multimeter?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:Welke multimeter?
Ik heb net een VC-150 gekocht bij Conrad.
Voornamelijk omdat deze een akoestische doorgangsmeting heeft.
Kostte ca. 19.00 Euris

John
Re:Welke multimeter?
Handleiding en Technische specificaties Volcraft VC-20

Mvg,
Peter
Re:Welke multimeter?
Gamesbond
gast

Re:Welke multimeter?
er is nu ook een wiki pagina over multimeters.
beneden vindt je ook een stukje over mltimeter kiezen.
http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=electronica:multimeter