Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Problemen met locsound

Gestart door WVDD dinsdag 07 september 2010, 17:17:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Problemen met locsound
Hallo mede forum genoten,

Ik heb een probleempje met mijn Märklin 3526 wisselstroom, deze heb ik gekocht bij de beurs in Houten. Hij was digitaal voor bereid en had locsound. Thuis had ik de loc ingesteld op mijn centraal station en uit het boksje kwam geluid  alleen dat ging heel zacht. Zo zacht dat je alleen als je langs het treintje zat het geluid hoorde. Kan dit op een of andere manier harder worden gezet? En ze zijden ook nog dat er een geluid van een toeter op zat. Deze doet het niet. In het boekje stond dat ik adres 72 moest in stellen op de decoder is dat 1-3. Toen deed de toeter het nog steeds niet. Als ik op decoder de code naar 1-2-3 verander dus dan staat ie op 1-3 dan schuif ik de 2 omhoog en dan hoor ik de toeter een keer. Maar daarna doet de toeter het nog niet. Weet iemand hoe dit komt? Hoe dit te verhelpen is? En kan het ook aan mijn centraal station liggen? Ik zal de zaak waar het treintje vandaan kwam eens bellen en kijken of ze het kunnen verhelpen. Maar die zitten in Haarlem en ik woon onder in Brabant dus ik kan er niet ffe heen gaan. En anders ga ik een keer naar de dichtstbijzijnde model treinen zaak en dan kijk ik of met een ander centraal station de loc sound's het wel goed doen. Maar misschien kunnen jullie mij al eerder helpen.
Alvast bedankt.

Gr,
Wout.
Re:Problemen met locsound
impulsief
gast

Re:Problemen met locsound
Hoi Wout

welke loksound decoder is ingebouwd en welk luidsprekertje?

zolang we dat niet weten is er niets zinvols over te zeggen

groet,

Peter
Re:Problemen met locsound
Ja dat is een goeie want ik heb de decoder enz. zelf niet ingebouwd. Moet je dan een serie nummer ofzo hebben? Staat dat er op? Ik zal wel eens kijken. En ik had foto's maar ik kreeg ze niet op de site gezet dus heb even de foto's naar foto@3rail.nl gestuurd dus ik denk dat de foto's nog komen maar ik zal eens kijken op de loc of er iets te vinden is en anders ben ik dadelijk even.

Wout.
Re:Problemen met locsound
impulsief
gast

Re:Problemen met locsound
zat er geen handleiding van de decoder bij? En met welke centrale rijd jij?
Re:Problemen met locsound
Ik heb geen boekje van welke decoder er in zit bij gekregen. Maar in het boekje van het treintje zelf staat: Uw geautoriseerde Märklin Digital-vakhandelaar zal uw locomotief 3325 graag met een decoder c80 in een Digital-locomotief ombouwen.
En wat bedoel je precies met welke centrale? Het adres ofzo? het adres is 72 = 1-3
Re:Problemen met locsound
Citaat van: WVDD op dinsdag 07 september 2010, 18:01:53
Ik heb geen boekje van welke decoder er in zit bij gekregen. Maar in het boekje van het treintje zelf staat: Uw geautoriseerde Märklin Digital-vakhandelaar zal uw locomotief 3325 graag met een decoder c80 in een Digital-locomotief ombouwen.
Dit zal wel niet geheel juist zijn. Beter is om even de lok open te maken, een foto van de decoder nemen en deze hier plaatsen.

Mvg,
Peter
Re:Problemen met locsound
impulsief
gast

Re:Problemen met locsound
Citaat van: WVDD op dinsdag 07 september 2010, 18:01:53
Ik heb geen boekje van welke decoder er in zit bij gekregen. Maar in het boekje van het treintje zelf staat: Uw geautoriseerde Märklin Digital-vakhandelaar zal uw locomotief 3325 graag met een decoder c80 in een Digital-locomotief ombouwen.
En wat bedoel je precies met welke centrale? Het adres ofzo? het adres is 72 = 1-3

hoi ik heb het idee dat we elkaar verkeerd begrijpen bedoel jij met locsound alleen de toeter? of zit er een printje in dat ook het rij geluid nabootst?

als het alleen om de toeter gaat zit er waarschijnlijk ook een schroefje op de decoderprint waarmee je het volume harder en zachter kunt zetten
Re:Problemen met locsound
Lid sinds: 2006

offline
Re:Problemen met locsound
Beste Wout,

Surf even naar de site van ESU (DE) en zoek de Loksound decoder op.
Heb je zoiets in je lok of niet ?
Deze decoders kosten +- 100 ?, heb je dat erbij betaald bij de aankoop ?
Zoniet zul je nooit een lok met een Loksound decoder hebben gekocht.
En een foto zou veel verduidelijken.

Mvg

Olivier
Re:Problemen met locsound
Wout,

Ik herken een beetje je probleem. Laatst heb ik een P8 laten ombouwen met zijn loksound decoder en mij viel ook op dat het geluid eigenlijk te zacht staat. Ik ben terug gegaan naar mijn handelaar die over een lokprogrammer beschikt en daar de bewuste CV op 63 gezet. Is nu beter maar haalt toch nog altijd niet de luidsterkte van mijn Marklin stoomlokomotieven.

Guy
Re:Problemen met locsound
Kijk er zit rij geluid + een toeter op. Het rij geluid doet het wel maar erg zacht en er zitten drie verstel knopjes aan 2 daarvan zijn voor het op trekken en afremmen en de andere staat niet in het boekje. Ik heb hier al een keertje aan gedraaid maar er veranderde niks. Maar die doet het dus wel alleen dan erg zacht. En de toeter doet het niet. Ik ga denk ook even bij de modelspoor zaak hier in de buurt even langs om te kijken of mijn modile station het nog wel goed doet want volgens mij is die ook niet helemaal goed meer. misschien licht het daar wel aan. Oow en het schakelaartje zet alleen de toeter harder en zachter niet het rij geluid!?

Ik heb al eerder gezecht dat het me niet lukt om er een foto op te zetten dus heb ik het aan de moderators gevraagd. En de toeter doet het wel als ik de trein met op de decoder 1-4-5-6 ik noem maar wat en dan de trein van de rails af haal en dan er op zet dan doet de toeter het wel een keer maar als ik hem gewoon op 1-3 het staan en adres 72 dan doet ie het niet. maar als ik tijd heb ga ik even kijken of mijn mobile station het wel goed doet bij de modelspoor zaak hier in de buurt.

Wout.
Re:Problemen met locsound
Wout,

Ik denk dat jij een decoder met dipswitches hebt en een losse soundmodule. Dus geen loksound, maar de foto zal het uitwijzen.

Mocht je er helemaal niet uitkomen, ik woon in dezelfde plaats als jij en kan je wellicht wel even helpen.

Gr, Ben.
Re:Problemen met locsound
Foto's!!! Het is me gelukt hoor :D





Kunnen jullie er nu wel iets mee of moet ik nog ergens specifiek een foto van maken?
Wout.
Re:Problemen met locsound
Hallo Wout,

Dat is een decoder met geïntegreerde soundmodule MKL 502601 V1.2 en zit o.a. 37261.
Chip: 701.22B MM II.
Functies: F0 licht aan/uit,  F1 geluid 1, F3 geluid 2, F4 rangeerstand aan/uit.

Mvg,
Peter
Re:Problemen met locsound
Citaat van: Freak op dinsdag 07 september 2010, 21:03:57
Hallo Wout,

Dat is een decoder met geïntegreerde soundmodule MKL 502601 V1.2 en zit o.a. 37261.
Chip: 701.22B MM II.
Functies: F0 licht aan/uit,  F1 geluid 1, F3 geluid 2, F4 rangeerstand aan/uit.

Mvg,
Peter

Dus wat je nu wil zeggen is dat het geluid wat er op zit het wel moet doen? Want dit valt buiten mijn kennis van elektronica :lol: Want dan betekent het dat het gewoon aan met mobile station licht toch?

Wout.
Re:Problemen met locsound
De potmeter op de derde foto is voor de geluidssterkte.

Mvg,
Peter
Re:Problemen met locsound
Citaat van: Freak op dinsdag 07 september 2010, 23:43:40
De potmeter op de derde foto is voor de geluidssterkte.

Mvg,
Peter

Klopt maar die zet niet het rij geluid harder allen de toeter.

Wout.
Re:Problemen met locsound
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re:Problemen met locsound
Dit type decoder heeft GEEN rij geluid, en alleen 2x toeter (op functie F2 en F3). Je zal het moeten doen met het rijgeluid wat het model zelf produceert.

Het is in ieder geval GEEN volledige locsound decoder.
Re:Problemen met locsound
Citaat van: NL-modelspoor op woensdag 08 september 2010, 08:51:48
Dit type decoder heeft GEEN rij geluid, en alleen 2x toeter (op functie F2 en F3). Je zal het moeten doen met het rijgeluid wat het model zelf produceert.

Het is in ieder geval GEEN volledige locsound decoder.

Maar dus met volledig bedoel je met rij geluid enz. Maar de toeter hoort het er normaal wel op te doen? Want dan licht het gewoon aan het Mobile Station. Dan ga ik die even laten testen.

Wout.
Re:Problemen met locsound
Hallo,

Net terug van het dorp. Ik heb daar mijn treintje mee genomen met mijn mobile station. Bij de intertoys waar ze modeltreinen verkopen een nieuw mobile station aan wat stukjes rails bevestigt en gekeken of het toetertje het nu deed. En ja hoor de toetertjes want het zijn er twee deden het alle bij gewoon. Dus het licht aan mijn mobile station en niet aan het treintje zelf.

Wout.
Re:Problemen met locsound
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Problemen met locsound
Helaas voor je dat hij het niet meer doet :(
Goedkoop ms valt vast wel ergens te vinden :D
Re:Problemen met locsound
Ja ik wou toch al een nieuw mobiel station aanschaffen maar is wel jammer want ik kon deze natuurlijk nog altijd gebruiken voor weet ik veel wat:P

Wout
Re:Problemen met locsound
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Problemen met locsound
Heb je wel de juiste lok aangemaakt op je MS?
Re:Problemen met locsound
Aliebengalie
gast

Re:Problemen met locsound
Kijk of je bij iemand anders hem kan proberen bij je in de buurt.
Niet dat ik wil zeggen dat je het niet goed hebt gedaan,maar je weet nooit dat je iets over het hoofd hebt gezien.

Wens je veel suc6.
Mvg: alex
Re:Problemen met locsound
impulsief
gast

Re:Problemen met locsound
Citaat van: Kappa op zaterdag 25 september 2010, 19:54:35
Heb je wel de juiste lok aangemaakt op je MS?


Staan er tekentjes naast de functietoetsen op je MS? waar je de toeter mee aan en uit zet?
Re:Problemen met locsound
Even voor de duidelijk heid. Het probleem is al opgelost! Het lag aan mijn MS maar is niet heel erg want ik was al van plan om een nieuwe te kopen.

Wout.
Re:Problemen met locsound
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Problemen met locsound
Wout,

Je moet eerst  een nieuw adres/lok aanmaken in je MS.
Zoek het nr 37261 in de database op, en maak lok 1720 aan.
Hierna ga je deze lok aanpassen, door het adres te wijzigen in het adres van jouw lok. (Dit kan je ook doen met de naam.) Als dit gelukt is zie je in je MS 2 icoontjes voor de extra functies van BEIDE hoorns/functies. De hoorns hoeven niet beide als "hoorn-icoon" in het display te staan!
Als dit niet lukt, ligt het waarschijnlijk aan je MS.

Succes