Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

herbouw van modelbaan

Gestart door madmenno dinsdag 09 januari 2007, 20:11:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
herbouw van modelbaan
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
herbouw van modelbaan
Hallo allemaal,

Zoals beloofd in mijn voorsteltopic, post ik hierbij de wintrack plannen van mijn modelbaan die ik ga herbouwen. Ik heb deze 3 jaar geleden helaas af moeten breken i.v.m. mijn studie, maar ik ga binnenkort de hobby weer oppakken :)

De situatie is als volgt: Ik heb de beschikking over de ruimte om een baan van 1,10 bij 4,40 meter te bouwen. De baan bestaat in totaal uit 4 niveaus: -2,-1, 0 en 1, waarbij alleen 0 en 1 zichtbaar zijn. Op niveau 0 is een groot station en op niveau 1 nog en klein zijlijntje. Op niveau -1 zijn sporen om naar niveau -2 te komen en om terug naar het grote station te kunnen rijden vanaf de andere zijde. Op niveau -2 is een groot schaduwstation. Er liggen veel sporen, want ik wil veel kunnen wisselen tussen de treinen.

De constructie van de baan bestaat uit een open raamwerk en stroken van 9 en 6 mm MDF plaat waar sporen komen te liggen. Die stroken worden ondersteunt door spanten die ook van MDF zijn gemaakt.

Ik gebruik Märklin k-rails, aangezien ik dit het mooiste vindt. Ik ga voornamelijk met Duits en Zwitsers materieel rijden op de baan. Ik heb zelf al een serie br 120.1 een br 128 prototype en een br 152. (EDIT: nu ook een br 146.1) Daarbij heb ik een redelijke hoeveelheid moderne personenrijtuigen (waaronder een intercity-night) en een hele handel goederenwagens. Ik zal later nog wel eens een paar foto's van het materieel plaatsen.

Hieronder de screenshots van de wintrack plannen:







De besturing van de baan gaat gebeuren met een Central Station (EDIT: ga een ECoS halen geen CS) , maar voorlopig rijd ik nog met een eerste generatie Delta-control. De wissels bestuur ik analoog, volledig onafhankelijk van de rest van de baan met momentschakelaars.

Ik ga waarschijnlijk pas over een maand beginnen met de opbouw, aangezien er nog opgeruimd moet worden op de plek waar die komt te liggen. Ik heb net een digitale camera gekocht, dus ik zal tegen die tijd precies laten zien wat ik allemaal ga doen en heb gedaan aan de modelbaan. Ben op het moment nog de benodigte onderdelen aan het verzamelen om te kunnen beginnen.
Re: herbouw van modelbaan
Lid sinds: 2006

offline
Re: herbouw van modelbaan
ik denk dat die host t niet leuk vind dat je ze oproept op een andere site ... dat is alles volgens mij

en die links geven allemaal de melding: U bent niet gemachtigd om deze pagina te bekijken.
Re: herbouw van modelbaan
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: herbouw van modelbaan
[NIET MEER VAN TOEPASSING]



EDIT:

Kleine toevoeging bij het verhaal.
Het idee van dit sporenplan is dat je van beide zijden van het grote station het schaduwstation binnen kan rijden en omgekeerd. Ook kan je een rondje rijden zonder via het schaduwstation te gaan.
Re: herbouw van modelbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: herbouw van modelbaan
Ik had exact hetzelfde (ook dat met F5) nadat ik mijn eerste foto's op dit forum had gezet, nota bene gehost op mijn eigen webserver thuis.

Na wat zoeken en denken schoot het me te binnen dat ik ooit een "leechblocker" (zuigblokkeerder, vrij vertaald) heb geïnstalleerd op mijn webserver. Die voorkomt dat afbeeldingen worden opgehaald door een webpagina die niet op dezelfde server staat (deep-linking of leeching).

Ik heb dat gedaan omdat mensen allerhande plaatjes van mijn site op forums en weblogs plaatsten, en iedere keer dat die ergens ter wereld door iemand bekeken werden, kostte mij dat bandbreedte. Toen iemand ook nog met mijn ingescande Lowlands bandjes begon te pronken, was de maat vol.

Werkt perfect :mrgreen:, die leechblocker, maar nu zat-ie dus even in de weg.
Mijn oplossing was het aanmaken van een tweede website, op poort 81, zonder leechblocker. Daarop staan alleen de afbeeldingen die ik op dit forum geplaatst heb.

Aangezien je ze kennelijk niet zelf host is dat voor jou geen oplossing, maar je kunt altijd nog Sascha lief aankijken... ;-)
Re: herbouw van modelbaan
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: herbouw van modelbaan
Zo, hehe, nu moet het lukken.

Wat vinden jullie ervan?

EDIT:
Let trouwens niet op de gele bolletjes hier en daar die aangeven dat stukken rails niet aansluiten, gek genoeg past het in de praktijk perfect.

En het dubbele spoor aan de rechterkant dat zomaar stopt is een dummiespoor, omdat ik het niet vond kunnen dat er slecht een enkelspoor vanaf de rechterkant van het station liep. Nu ontstaat er ook een veel interessantere wisselstraat.
Ik kan eventueel later natuurlijk uitbreiden via die 2 sporen.
Re: herbouw van modelbaan
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: herbouw van modelbaan
Even verversen, vanwege alle ellende met de screenshots nog geen reactie op het baanplan gehad, dus vandaar.
Komen waarschijnlijk nog wat kleine aanpassingen bij, maar daarover later.

Alvast bedankt voor jullie input

Groetjes,
Menno
Re: herbouw van modelbaan
Dit ziet er geweldig uit Menno zeer veel rij mogelijkheden veel opstelsporen dus veel variatie.

Zeer mooi plan.

Groet Frans
Re: herbouw van modelbaan
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: herbouw van modelbaan
Hoi Frans,

Dank voor je reactie.
Rijmogelijkheden was ook het belangrijkste doel van de baan. Het ziet er misschien ook wat massaal uit met heel veel spoor, maar ik offer wat realisme op voor speelmogelijkheden. Met een beperkte ruimte moet je toch compromissen sluiten helaas.

Groetjes,
Menno
Re: herbouw van modelbaan
Lid sinds: 2007

offline
Re: herbouw van modelbaan
Hallo Menno.

Ik zit het baan plan te bekijken maar ik snap het nog niet helemaal.
Ik zie het grote station met 5 doorgaan de sporen een kopspoor.
Ik ken de nummers van K rails niet uit mijn hoofd, ik neem aan dat je kruiswissels gebruikt.

Rechts zie ik 1 doorgaand spoor en 2 doodlopende sporen met een overloopwissel.
Ik neem aan dat dit voor een lokwissel zal dienen, Als dit zo is zou je kunnen volstaan met enkel het onderste doodlopende spoor. (uitgaande van kruiswissels).

Misschien kan je daarmee de rechterkant v/h station wat compacter krijgen, zodat je de stationsporen iets langer kan maken.

Willicht zie ik het niet goed, Wat is jouw idee hierover?

Aan de linkerkant van het station zie ik 2 doorgaande sporen en een spoor naar een opstelgedeelte.
De twee overloopwissels liggen op een helling. Dit kan een zwak punt zijn.

Wellicht zou je kunnen overwegen  om de linker dubbele spoor in een 1,5 x spiraal uit te voeren. Hiermee win je ruimte voor het middelste schaduwstation. Zodat je op -15 cm kan komen. 7 cm is heel erg krap.
Als er een probleem op een schaduwstation is, dan is dit per definitie altijd  op het achterste spoor en de sporen ervoor zijn allemaal bezet. ( Door de sluiting die de ontsporing met zich mee brengt krijg je die  niet zomaar weg.) 

Op deze manier hebt ook meer ruimte voor het opstelgedeelte op het bovenste deel.

Het doorgaande gedeelte op de middelste schaduwbaan is mij ook nog niet duidelijk maar dit komt nog wel.

Gezien het aantal opstelplaatsen en wissels die niet zichtbaar zijn zou ik veel aandacht besteden aan de automatisering van dit gedeelte.

Zo ik hoop dat je hier wat mee kan.

m.v.g

Paul
Re: herbouw van modelbaan
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: herbouw van modelbaan
Hoi Paul,

Bedankt voor je reactie. Ik zal even wat toelichting geven over het sporenplan aangezien het niet helemaal duidelijk is (begrijp het heel goed, is vrij ingewikkeld).
Allerseerst is k-rail 2260 een dubbele engelse kruiswissel. De 2 sporen aan de rechterkant dienen echter niet als locwissel. Ik heb deze ingebouwd om het idee te geven van een doorgaande verbinding naar rechtsonder. Deze sporen lopen voorlopig dood op een spoorbrug, maar ga daar in de toekomst misschien uitbreiden. De overloopwissels aan de rechter zijde van het perron in combinatie met die aan de linkerzijde dienen ervoor om goederentreinen over het meest onderste spoor van het station te kunnen loodsen als alle sporen vol staan met passagierstreinen.
De overloopwissels op de helling aan de linkerkant geven geen probleem, aangezien deze baan al eens een keer opgebouwd is geweest. Ontsporingen heb ik daar nog niet gehad gelukkig ;)

Het middelste schaduwstation waar je het over hebt bestaat echter niet. Het lijkt zo op het plaatje maar de 2 middelste van de 4 sporen zijn doorgaande sporen naar het onderste niveau waar dan wel een groot schaduwstation is. De 2 buitenste sporen van de 4 komen aan de rechterkant boven de 2 middelste bij elkaar en gaan dan via de bocht aan de rechterkant terug naar links en daarna via nog een bocht weer terug naar voor en naar het zichtbare gedeelte.
Het hele middelste gedeelte is puur bedoeld om naar het laagste niveau te komen en om rond te kunnen rijden naar de andere kant van het station.
Wat betreft de doorrijhoogte van 7 cm. Dit geeft geen probleem omdat de baan een open structuur is en geen massieve platen dus. Ik kan dus via de onderkant overal redelijk makkelijk bij.

Het onderste niveau met het schaduwstation zal in de loop van de tijd geautomatiseerd worden omdat ik het inderdaad niet kan zien. Ik overweeg zelfs een soort camerasysteem aan te schaffen met een splitscreenmonitor, maar dat is nog in de planning.

Als je nog meer vragen hebt stel ze gerust, ik heb graag veel reacties en beantwoord ze graag.

Groetjes,
Menno
Re: herbouw van modelbaan
Lid sinds: 2007

offline
Re: herbouw van modelbaan
Hallo Menno,

Ik snap je uitleg. Met de uitbreiding van de brug komt de het grote station goed tot zijn recht.
Je hebt de baan al eens gebouwd. De layout zal dan ook geen problemen meer opleveren en de rails en wissels heb je dus al in bezit.

Het is een mooi plan.

Weet je ook al hoe je gaat rijden Rechts of links of in twee richtingen ?
Als je dit hebt bepaald dan zouden sommige wissels geen aandrijving nodig hebben omdat ze altijd open gereden worden.

Je gaat met elektrisch materieel werken. 7 cm hoogte is dan wel krap. Maak je ook nog iets om de pantografen te begeleiden?
De bedrading van de wissels hoe ga je hier mee om ?


mvg

Paul




Re: herbouw van modelbaan
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: herbouw van modelbaan
Hoi Paul,

Inderdaad komt het station dan beter tot zijn recht. Ik vond het niet kunnen om zo'n groot station aan te leggen met één enkelspoortje aan de rechterkant, dat zou er niet uit hebben gezien.

Ik ga beide kanten oprijden, je kunt aan het baanplan zien dat als je van het station via het enkelspoor naar de andere kant van het station rijdt, de treinen elkaar op 2 punten kunnen passeren. Namelijk in de bocht linksonder en bovenaan op de buitenste 2 van de 4 sporen. Beide onzichtbaar trouwens. De wissels kunnen daar bijna allemaal handmatig zijn, aangezien ze toch altijd de rechter baan nemen vanuit de cabine gezien en elkaar zo kunnen passeren. Scheelt toch weer een hele hoop aandrijvingen. De enige wissels die op dit enkelsporige traject aangedreven worden zijn de 2 wissels die uitmaken of de trein weer terug rijdt naar het station over enkelspoor of naar het schaduwstation op het onderste niveau.

Wat betreft bovenleiding. Sommige stukken zijn inderdaad te krap hiervoor, maar zijn gelukkig maar kleine stukjes. Ik ga denk ik alleen bovenleiding op het zichtbare niveau leggen en met de pantografen naar beneden rijden. Ik zie op het moment geen andere oplossing en zo geeft het toch een beetje het moderne gevoel. De bedrading van de wissels is inderdaad een hels karwei, ik heb een analoog bedieningspaneel met daarop het sporenplan uitgetekend, de wissels worden dan bedient met momentschakelaars. Ik ga deze binnenkort conrad bestellen alsmede 200 meter blauwe schakeldraad, 100 meter bruine en 100 meter gele. Daarmee hoop ik genoeg te hebben, maar er gaat meer inzitten dan je denkt.
Om de draden een beetje netjes te krijgen ben ik me op het moment een beetje aan het orienteren en hou een ander draadje bij op dit forum ( deze dus ) over dat specifieke onderwerp. Hier ben ik dus nog niet helemaal uit. Op zich spreekt het syteem met plastic ringbanden me wel aan.

Groetjes,
Menno