Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Joachim Koll's antwoord of hij alleen locs en wagons in eigen bezit vermeldt!

Gestart door AlbertJan dinsdag 07 september 2010, 15:50:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Joachim Koll's antwoord of hij alleen locs en wagons in eigen bezit vermeldt!
Beste forummers.
Omdat nogal vaak de vraag gesteld wordt waarom niet alle bijzondere wagon- en loc uitgiftes in Koll's spezial Katalog vermeld worden, is het antwoord meestal omdat Joachim Koll (samensteller en uitgever Koll's Katalog) deze niet in zijn collectie heeft (of niet heeft gekregen) en dat deze dan ook niet in de Koll wordt opgenomen.

Vanmorgen zag ik in mijn Koll het Emailadres van Joachim Koll staan en dacht gelijk om in mijn beste Duits deze vraag eens aan hem voor te leggen! :lol:
In het kort heb ik Joachim Koll de vraag gesteld die menig forummer bezighoudt, "worden uitsluitend de wagons en locs die de heer Koll in zijn bezit heeft, opgenomen in de Koll?"

Dit was een uur later zijn (heftige) reactie!

Sehr geehrtee Herr van Drie,

Zweifellos sind die Modelle aus dem Spezialkatalog ganz besondere Modelle. Sie wurden ja meist in einer sehr kleinen Stückzahl produziert. Soweit sie von Märklin gemacht wurden, sind sie im Märklin-Archiv vorhanden und damit auch für mich greifbar und zu fotografieren. Aber leider gibt es da immer mal Ausnahmen von der Regel. So kommt es, daß auch mal Modelle in meinem Katalog fehlen.
Außerdem gibt es, wie Sie wissen, Modelle die nicht  bei Märklin entstanden sind. Von diesen Modellen erfahre ich nur in Ausnahmefällen etwas.
In meinem Katalog wird nirgends behauptet, daß alle existenten Modelle aufgeführt werden. Und anzunehmen, ich besässe alle Modelle, ist schon sehr verwegen.
Lassen Sie sich nicht von den Meckeren Ihren Spass an Märklin nehmen !

Mit freundlichen Grüßen

Joachim Koll

In het kort en vertaald :
Zonder twijfel zijn de modellen in de Spezial Katalog zeer bijzondere modellen, voor zover deze door Märklin gemaakt worden komen deze in het Märklin archief voor en kan de heer Koll deze in zijn catalogus opnemen.
Helaas zijn hier ook uitzonderingen op en deze worden dan ook niet opgenomen.
Ook worden er buiten Märklin om modellen geproduceerd en alleen bij uitzondering is de heer Koll hiervan op de hoogte.
In mijn catalogus wordt nergens beweerd dat alle bestaande modellen opgenomen zijn en om aan te nemen dat ik alle modellen bezit, is wel héél erg ver gezocht!

En als laatste opmerking: laat je niet door "meckeren" het plezier in Märklin ontnemen!" 

En dat zal ons ook zeker niet gebeuren! :lol:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Ps. En laat nu de discussies maar losbarsten! :mrgreen:
Re:Joachim Koll's antwoord of hij alleen locs en wagons in eigen bezit vermeldt!
Citaat van: AlbertJan op dinsdag 07 september 2010, 15:50:11
Beste forummers.
Omdat nogal vaak de vraag gesteld wordt waarom niet alle bijzondere wagon- en loc uitgiftes in Koll's spezial Katalog vermeld worden, is het antwoord meestal omdat Joachim Koll (samensteller en uitgever Koll's Katalog) deze niet in zijn collectie heeft (of niet heeft gekregen) en dat deze dan ook niet in de Koll wordt opgenomen.

Ik denk dat er ook een aantal mensen zijn die het idee hebben dat Märklin zelf de Koll uitgeeft. Bij deze is dat dan ook duidelijk. Ik heb ook al eens eerder ergens vermeld het volgende voorbeeld:
Ik heb een bedrijf, laat Märklin 500 wagonnetjes produceren met mijn logo, en geef er geen één aan Koll. :mrgreen: Dan heeft ie pech, want dan komt die dus ook niet in zijn boek en in zijn verzameling. :lol:

Dirk-Jan
Re:Joachim Koll's antwoord of hij alleen locs en wagons in eigen bezit vermeldt!
Citaat van: Dirk-Jan op dinsdag 07 september 2010, 16:59:21
Ik heb een bedrijf, laat Märklin 500 wagonnetjes produceren met mijn logo, en geef er geen één aan Koll. :mrgreen: Dan heeft ie pech, want dan komt die dus ook niet in zijn boek en in zijn verzameling. :lol:

Dirk-Jan.
In dit geval hoeft dat dus niet want, volgens Joachim Koll, heeft hij toegang tot het Märklin archief dus komen alle door Märklin geproduceerde modellen in de Koll.
Alleen die modellen (aldus J. Koll) die niet door Märklin zijn geproduceerd en waar hij geen weet van heeft, worden niet in de Koll opgenomen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Joachim Koll's antwoord of hij alleen locs en wagons in eigen bezit vermeldt!
De grote vraag is dan nu; zullen de speciale versies van de Koploper (Schiphol, Voetbal en Alexia), de G1206 (DHL, VOS Logistics en DSM) en de 1200 (1206 en 1255) wél hun weg vinden in de Koll 2011 ?!

Heb ik nog recente speciale varianten gemist?

De special van Marklin Shop in Utrecht misschien; containerwagon met 2 Strukton containers (94336).

En de NS/Railpro 6504 in donkergrijs met blauw/lichtgrijs natuurlijk (37634).

Deze bestaan trouwens al een tijdje dus zouden die al in Koll 2010 kunnen staan?! (De meest recente Koll's die ik heb is die van 2008, dus ik zou het niet weten.)


Met vriendelijke groet,

Keesjan
Re:Joachim Koll's antwoord of hij alleen locs en wagons in eigen bezit vermeldt!
Citaat van: NS-reiziger op dinsdag 07 september 2010, 18:57:52
De grote vraag is dan nu; zullen de speciale versies van de Koploper (Schiphol, Voetbal en Alexia), de G1206 (DHL, VOS Logistics en DSM) en de 1200 (1206 en 1255) wél hun weg vinden in de Koll 2011 ?!

Gezien het antwoord van de heer Koll aan AlbertJan: JA! De modellen zijn allemaal door Märklin officiëel uitgebracht dus ik zou niet weten waarom niet.

NSR-koploper "Olympia" staat reeds in de Spezial-2010 vermeld...
Re:Joachim Koll's antwoord of hij alleen locs en wagons in eigen bezit vermeldt!
De 39896.1 is er ook nog :D
De 6504 staat in de koll zonder prijs, er wordt verwezen naar de special katalog.

Gr Eddie
Re:Joachim Koll's antwoord of hij alleen locs en wagons in eigen bezit vermeldt!
Hallo AlbertJan,

Citaat van: AlbertJan op dinsdag 07 september 2010, 17:07:07
In dit geval hoeft dat dus niet want, volgens Joachim Koll, heeft hij toegang tot het Märklin archief dus komen alle door Märklin geproduceerde modellen in de Koll.
Märklin produceert ook wagens exclusief in opdracht van klanten. Je zou hem de vraag eens moeten stellen of deze ook in de Koll komen te staan.

Mvg,
Peter
Re:Joachim Koll's antwoord of hij alleen locs en wagons in eigen bezit vermeldt!
Citaat van: Freak op dinsdag 07 september 2010, 20:29:45Märklin produceert ook wagens exclusief in opdracht van klanten. Je zou hem de vraag eens moeten stellen of deze ook in de Koll komen te staan.

Hoewel niet aan mij gevraagd: gezien de actuele (spezial) catalogus kan dat bevestigend worden beantwoord. Uiteraard voorzover ook bekend bij Koll! Zelfs "ZAI" modellen staan erin vermeld. Voor alle duidelijkheid: dat zijn dus modellen die NIET door Märklin zijn bedrukt maar door DERDEN....