Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Bergen schilderen / bekleden

Gestart door Roonie zondag 29 augustus 2010, 10:04:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bergen schilderen / bekleden
Hallo allemaal,
Ik ben vorig maand met deze fantastie hobby na lang tewijfelen begonnen  :P
Nu heb ik al een hoop gelezen en heb in middels een idee voor een baan.....
Ben ook al met wat bergen begonnen, (ook online geleerd) gemaakt van gaas/papiermachè en daar overheen tegellijm met wat cement er doorheen (voor structuur)...... Is allemmaal aardig goed gelukt (al zeg ik het zelf) voor iemand die nog niet echt weet wat ie aan het doen is !!!  :?
Nu komt natuurlijk ook een vraag...... weet niet echt hoe ik de bergen moet kleuren !! Met  kwast of spons wat voor een verf / verdunnen ???
Dat soort dingen....
Heb een hoop gelezen maar niemand die echt uitleg hoe ze het gedaan hebben ...
Kan iemand mij daar in helpen , uitleg of link naar uitleg zou te gek zijn .....
Sorry als het onderwerp al een keer voorbij is gegaan maar kon niet echt wat vinden met de zoek aktie.
Alvast bedankt,

Ronald


Re:Bergen schilderen / bekleden
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re:Bergen schilderen / bekleden
Je zou acrylverf kunnen gebruiken. Dat is verkrijgbaar in potjes en tubes. Te koop in een winkel voor hobbyschildersbenodigdheden. Het is te mengen met water, dus in verhouding heb je niet zo gek veel nodig. Begin met enkele basis kleuren zoals zwart, wit en bruin. Door te mengen krijg je allerlei kleuren grijs die als basis kunnen dienen voor je rotsen. Daarna her en der aan te kleden met groen strooisel en dergelijke. Gewoon een beetje proberen en bevalt een stuk geschilderd rots je niet, kan je het gewoon weer overschilderen. Ik denk dat er bij mij op de  bergen op sommige plekken ook wel 5 lagen verf zitten of zoiets. En verder op internet een beetje rondneuzen voor kleur ideeën.

Succes
Dirk-Jan
Re:Bergen schilderen / bekleden
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re:Bergen schilderen / bekleden
Probeer ook eens hier en daar wat rotspartijtjes te maken van bijv stukjes piepschuim een beetje gips er over krijg je weer een ander gezicht het is nu erg vlak allemaal.

Mvg Frans
Re:Bergen schilderen / bekleden
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re:Bergen schilderen / bekleden
Je kan ook stukjes boomschors gebruiken.
Kijk even naar de link en dan foto 5 en 6.
Alle staande rotswanden zijn van boomschors en dan wat bijgesmeerd met gips.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16546.0

Dirk-Jan
Re:Bergen schilderen / bekleden
Lid sinds: 2009

offline
Re:Bergen schilderen / bekleden
Hoi Ronald,

om wat ruwere stukjes op je berg aanbrengen adviseer ik je ook, maakt het allemaal wat levendiger, hiervoor zijn er vele methodes zoals door diverse voorgangers ook al aangegeven.

de verf welke ik gebruik is gewoon grijze muurverg kleur steen van de gamma a 9,- euro per emmertje en wat witte latex, eerste laag gewoon opzetten, dan een wat lichtere mengkleur erover drybrushen en wat witte accenten op de punten eventueel wat afdeppen met keukenpapier en heel beperkt drybrushen met de kleur zand (dacht ik)( ook van de gamma) en ik was klaar. Maar het is sterk afhankelijk van welke kleur je je bergen wilt maken.

mijn bergen vind je bij landendriehoek. (scenery), ook van erik salden zijn er vele mooie bergen te vinden  onder modelbaan bouw,  je vindt hem bij modelbaanbouw)
Re:Bergen schilderen / bekleden
hallo ronald

jou berg vind ik op zich niet slecht maar zoals de voorgangers al zeiden iets meer structuur
op de berg maakt het meer levendiger.
dit is gemakelijk te maken met broken piepschuim op de berg te lijmen en daar een laagje gips over.
bij mijn berg schilder ik de hele berg eerst verdunde zwarte waterverf zodat deze in de naaden en kieren loopt.
daarna heb ik mijn berg met de kleur amber geschilderd gekocht bij de action.
als de berg droog is dan met wit/amber met een bijna drogen kwast langs de rotsen.
bijna zonder druk .
dan gebruik ik 2 a 3 verschillende kleuren gras gewoon tussen de vingers uitstrooien.
laat maar naar beneden dwarelen.
dit lijm ik vast met verdunde houtlijm 1 op 3
dan hier en daar struikjes en boomjes planten en de berg is klaar

zie voor foto`s mijn draadje   http://forum.3rail.nl/index.php?topic=20040.150
Re:Bergen schilderen / bekleden
Allemaal erg bedankt voor de reacties.......  :o
Op de foto`s lijkt de berg minder reliëf te hebben dan werkelijkheid. heb nou een idee hoe ik het `kleuren`van de berg moet aan pakken ....  :P
Zal zeker vaker hier op het forum kijken en lezen !!!!

Roon,
Re:Bergen schilderen / bekleden
 hallo :lol:
ik maak altijd de bergen van gips. dan krassen we er rotsjes in. daarna schilderen we de  bergen in donker grijs. dan maken we er gras op (grasstrooier van een elektrische vliegen mepper gemaakt lekker goedkoop! 8) ).

de rotsen schilderen we eerst met heel erg verdunde zwarte verf. Daarna vegen we de verf weer met een klets natte spons af, waardoor het alleen in de kiertjes blijft zitten.
dan kan je dat zelfde nog doen met bruin of licht grijs (net hoe je het mooi vindt :) ).
en dan als laatste wit over de uitstekende puntjes smeren. Dat doe je door je kwast in de witte verf te dopen en vervolgens op een kartonnetje uit te vegen net zo lang totdat er geen verf meer vanaf komt. Dan veeg je voorzichtig over de uitstekende delen. niet overdrijven! :!:
Daarvan wordt het pas echt mooi!

Als je hier kijkt zie je een foto hoe mijn berg geworden is.
Citeerhttp://forum.3rail.nl/index.php?topic=24559.0

mijn vader heeft een blad voor me gekocht : Eisenbahn journal. Eisenbahn im Neckartal
daarin staat precies uitgelegd met foto's erbij hoe je dit doet. EN ER STAAT NOG VEEL MEER IN!

Veel succes met je berg!

sanne (11)
Re:Bergen schilderen / bekleden
Dat ziet er goed uit .........
Ben al bezig, die tip van het `dunne` zwarte verf kwam ik per ongeluk zelf achter!! Had wat zwart iets te dun gemaakt en ben toen toch wat gaan kliederen sommige stukken zien erg leuk uit !! andere weer niet !!  :?

Wordt nog hard aan gepuzzeld !!!
Re:Bergen schilderen / bekleden
Hoi ronald

wat mijn dochter is vergeten te zeggen is dat je kleine stukjes zwart moet maken en het er dan gelijk weer met een natte spons af moet halen. Zet er gerust een emmer water naast om je spons steeds weer schoon en nat te maken. De verf mag absoluut niet drogen! Het wit maakt het pas echt levend. Kom gerust kijken in a'foort noord als je een demo wilt hebben de koffie staat klaar!

Trouwens als het mislukt veef je de boel weer grijs wn begin je van voren af aan. Dat blad waar alles in beschreven staat ( echt een aanrader) kun je overigens gerust van me lenen hoor!

Ik hoor het wel

roland
Re:Bergen schilderen / bekleden
Bedankt,
Zal nog even wat aan rommelen ...........
Zelf hou ik meer van de technniek die er achter zit , seinen wissels spoorweg overgang bla bla ..... alles wat met stroom te maken heeft !!!
Ben vanavond een paar uur bezig geweest een Faller houtzagerij bouw pakket in mekaar aan het zetten (596 stukjes!!!  :shock:)
Dat begint ook wat te lang te duren, en we zijn nog niet eens op de helft !!
Maar jammer die dingen horen ook bij me baantje .....

Roon,
Re:Bergen schilderen / bekleden
Ook toevallig! Die zijn wij ook aan het maken. Albert jan heeft mooie lampjes om in de zagerij te hangen voor bijna niks! Ik kan trouwens wel wat hulp met seinen gebruiken trouwens ;-)
Re:Bergen schilderen / bekleden
Lampjes geen probleem hier ....... haal ze gewoon bij mij op me werk en solder er 2 draadjes aan, simpel en erg goedkoop (gratis  :D)
12v trafo heb ik ook nog wel (weer van me werk !!  :D)

Roon,
Re:Bergen schilderen / bekleden
nee dat snap ik, maar in het opgenwerkte deel van de zagerij kun je mooi een paar hanglampjes met metalen kap hangen (zoals je vaak in een werkplaats ziet. Die lampjes heb ik van Albert Jan meegenomen (graankorrellampje met een kapje) echt heel leuk. Kijk maar eens bij zijn topics


Roland
Re:Bergen schilderen / bekleden
Hallo,
Zo nu het verfen een `beetje` gelukt is wil ik gaan bekleden met schroeisel...
Alleen heb ik wel het ene en ander gelezen maar alles is nog niet helemaal duidelijk  :?
Ik lees overal iets met houtlijm verdunnen ??? 1 op 3 ??? Is dat dan 1 deel houtlijm en 2 delen water of net andersom ...??? ah ah
En als ik het goed heb gewoon de aangedunde houtlijm met een kwast een beetje aanbrengen en stroeien maar ?? :P  :lol:
En misschien nog wel de domste vraag ...... Waar, wat te stroeien ??
Wat een vragen zo vroeg in de morgen ...............  :lol:

Roon,

Re:Bergen schilderen / bekleden
"Zo nu het verfen een `beetje` gelukt is wil ik gaan bekleden met schroeisel..." wat bedoel je met schroeisel ? En het is VERVEN en niet verfen.  :shock:
Re:Bergen schilderen / bekleden
Citaat van: Johnnytrein op zondag 05 september 2010, 07:51:03
"Zo nu het verfen een `beetje` gelukt is wil ik gaan bekleden met schroeisel..." wat bedoel je met schroeisel ? En het is VERVEN en niet verfen.  :shock:

Dit soort opmerkingen van je,komt elke keer als zeer vervelend over.

Er zijn hier leden genoeg met bepaalde handicaps die dit soort fouten nu eenmaal maken.
Hou hier is een keer rekening mee aub.

mvg: Alex
Re:Bergen schilderen / bekleden
Citaat van: Johnnytrein op zondag 05 september 2010, 07:51:03
"Zo nu het verfen een `beetje` gelukt is wil ik gaan bekleden met schroeisel..." wat bedoel je met schroeisel ? En het is VERVEN en niet verfen.  :shock:

Dude ....... doe eens rustig !!! het is nog vroeg ............ :shock:
Ik bedoelde natuurlijk strooisel, wat over de berg gaat, gras en zo .......


Citaat van: Aliebengalie op zondag 05 september 2010, 08:12:07
Er zijn hier leden genoeg met bepaalde handicaps
:?

`handicap` zou ik het niet noemen .........
Meer slaap te kort, maar ja  :?

Re:Bergen schilderen / bekleden
Sloeg niet op jou persoonlijk. Sorry als het zo overkomt. Mijn excusus.
Voortaan wel op tijd naar bed he... :lol:

Maar er zitten nu een maal leden , die niet zo goed zijn in de nederlandse taal. (ben er ook zo een).
Als je nu bij elke fout moet gaan muggen ziften , word het heel erg vervelend.
Er zijn hier al meerdere topics met dit soort opmerkingen.
Maar men leert hier volgens mij niets van.
Persoonlijk vind ik dit erg vervelend.
En laat de mens in zijn waarde.

Nobody is perfect.

Mvg: Alex
Re:Bergen schilderen / bekleden
Lid sinds: 2009

offline
Re:Bergen schilderen / bekleden
Hoi Roon,

ja ja het valt niet mee zo vroeg in de morgen. (heb er ook last van hoor).
Wat betreft het verdunnen van houtlijm, ik kijk niet zo kieskeurig hoor, gewoon wat lijm in een bekertje doen en dan een klein beetje water erbij zodat het net niet te vloeibaar is, goed roeren. De lijm met de kwast aanbrengen en dan kan je bestrooien met diverse spullen, zelf gebruik ik grasvezels van heki, die doe ik in een strooibusje van noch, schudt even en dan maar knijpen. Dan vallen de grasvezels mooi in de lijm en heb je een mooi grasveldje.

Veel succes ermee.

gr. Henk

Re:Bergen schilderen / bekleden
hallo Alex, mee eens! Ik stuur vaak berichtjes vanaf mijn ipod en dan maak je een hoop onbedoelde typefouten. heeft weinig zin om daar opmerkingen over te maken.

Ronald: ik ben vanmiddag thuis en ga zelf wat aan de baan doen. Als je even langs wilt komen in kattenbroek, dan laat ik je wel even zien wat je moet doen. is makkelijker denk ik

stuur je wel even een PB met mijn telefoon nummer

Roland
Re:Bergen schilderen / bekleden
Dat is aardig ......
Maar ben net terug van Vathorst NOW met de nodig bier op !!! :shock:
Dus dat wordt even lekker in de tuin zitten .............

nogmaals bedankt,

Roon,
Re:Bergen schilderen / bekleden
Hey Roon,


:-) Wat een herrie maakt die zooi ! kan het hier luid en duidelijk horen ;-)

Bel maar een keer. Ben ma t/m wo in Polen, maar daarna weer thuis


Roland