Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

B52 lokvet

Gestart door Munin zaterdag 04 september 2010, 21:53:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
B52 lokvet
Lid sinds: 2009

Glueck auf

offline
B52 lokvet
Kwam op site in site, B52 lokvet tegen, zoekfie op ons forum gaf alleen in de Wiki bij 'onderhoud motoren' een 'hit'.

Heeft iemand ervaring in het gebruik van dit, kennelijk, speciale vet?

Hoor(lees)graag.

Peter 
Re:B52 lokvet
Lid sinds: 2010

offline
Re:B52 lokvet
Ik weet alleen dat het duur is en niet echt beter is dan gewoon kogellagervet.
Heb er een stuk over zitten lezen op stummi, de meerderheid daar beweerd dat het alleen beter is als je er in gelooft.
Ik kan het zogauw niet terug vinden dus helaas geen link.

Ik gebruik voor kunststof aslagers vaseline of kogellagervet.
En voor metaal op metaal gebruik ik 10w40 motorolie in een injectiespuit met naald waarvan ik de punt heb afgeknipt. (was me toch een tikkie te scherp.)
Let wel, alles in hele kleine hoeveelheden.
Ik doe het er al enkele jaren mee met uitstekende resultaten en voor een fractie van de prijs.

Re:B52 lokvet
Lid sinds: 2007

offline
Re:B52 lokvet
Het is me ooit aanbevolen door de jongens van Philotrain. Het is dunner dan kogellagervet, blijft desondanks keurig op zijn plaats en wordt nooit hard. Daarmee wat geschikter voor fijnmechaniek.

De prijs vind ik echt het punt niet. Je gebruikt het nu eenmaal in geringe hoeveelheden. Ik doe jaren met een tubetje.
Re:B52 lokvet
Lid sinds: 2008

offline
Re:B52 lokvet
http://www.lokfett.com/index.html

Moet je mij verder niks over vragen, ik geloof er niet zo in......
Re:B52 lokvet
Lid sinds: 2010

offline
Re:B52 lokvet
Dit is hetzelfde als die blikjes prut die je in je versleten versnellingsbak moet gooien en dan zou deze weer perfect schakelen.  :lol:
Re:B52 lokvet
Lid sinds: 2008

offline
Re:B52 lokvet
Citaat van: Lodewijk op dinsdag 14 september 2010, 15:20:21
Dit is hetzelfde als die blikjes prut die je in je versleten versnellingsbak moet gooien en dan zou deze weer perfect schakelen.  :lol:


:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ik moet toegeven, een hoog nep-gehalte  :lol:
Re:B52 lokvet
Lid sinds: 2010

offline
Re:B52 lokvet
Ze hebben het in de link ook over "NASA stoff".
Ooit een modeltrein in de ruimte gezien?
En worden modeltreintjes met horloges vergeleken.
Ga morgen een kijken of er een 5* hoogvermogen motor in m'n horloge past.
Re:B52 lokvet
Lid sinds: 2007

offline
Re:B52 lokvet
Smeerstoffen heb je in alle soorten en maten. Hoe fijner de techniek, hoe dunner het spul moet zijn. Daar staat alleen maar dat het hele gamma ook in de ruimtevaart wordt gebruikt en dat zal best.
Dat een oude hoogvermogenaandrijving prima vooruit kan met kogellagervet, geloof ik graag. Het is ongeveer even verfijnde techniek als een fietswiel. Maar voor mijn locjes met cardanaandrijving is wat dunner spul wel prettig. Het verbruik is zeer klein. Als het erin zit, kan het jaren blijven zitten. Een fabrikant als Roco gebruikt iets soortgelijks en de meeste van mijn Rocolocs heb ik nimmer nagesmeerd.
Re:B52 lokvet
Lid sinds: 2010

offline
Re:B52 lokvet
Zelfs de meest moderne lokmotortjes komen bij lange na niet in de buurt van een horloge uurwerk.
En wondersmeermiddeltjes bestaan al jaren en keer op keer komen mensen er weer achter dat het onzin is.
Er zouden zelfs additieven* zijn die versleten sinchroringen uit een versnellingsbak weer zouden herstellen. :lol: Zeker ingestraald door Jomanda.

B52 zal vast z'n werk wel doen maar die eigenschappen zijn zwaar overdreven voor een lokmotor.
Trek maar eens een oud horloge open en zoek de verschillen.
Mijn keus voor een 5* motor was alleen om het geintje kracht bij te zetten. :mrgreen:

Maar zoals altijd is dit alleen mijn mening en wil ik niemand tegen het zere been schoppen.
Wat andere mensen gebruiken moeten ze helemaal zelf weten.

*toevoegingen om de eigenschappen van de olie naar wens aan te passen. 
Re:B52 lokvet
AnalogDriver
gast

Re:B52 lokvet
Zin of onzin, geen idee.

In elk geval heb ik mij wel eens laten verleiden en heb ik geen potje lagervet.

Ik gebruik nu dus dit B52 voor Märklin motortjes, de lagers en soms een beetje op tandwieltjes. Ja, het blijft redelijk op zijn plek, geen klachten.
Voor wagon aslagers gebruik ik het niet, daar gaat drupje 'normaal' revell vet in.

Ik heb dit B52 ook al 2 maal heel dun op de ankeruiteinden (die metalen ribbels) van al te lawaaige motor gedaan. Die waren wel stiller ja. Maar ik geloof dat het niet de bedoeling is daar vet op te smeren. Maar het werkt wel  :twisted:

Hajo
Re:B52 lokvet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:B52 lokvet
Citaat van: AnalogDriver op woensdag 22 september 2010, 22:00:13
......op de ankeruiteinden (die metalen ribbels) van al te lawaaige motor gedaan. Die waren wel stiller ja.
Wat bedoel je met die metalen ribbels?
Re:B52 lokvet
AnalogDriver
gast

Re:B52 lokvet
Euh, tja, anker, buitenkant van de 3 (of 5) spoeltjes, dat metaal waar spoel omheen gewikkeld zit, ronde gedeelte.
Maar misschien is dit onzin om daar wat te smeren, maar ik geef maar aan waar ik het vet voor gebruikt heb.
Re:B52 lokvet
Lid sinds: 2010

offline
Re:B52 lokvet
Als het goed is raken de ankeruiteinden de veldmagneet niet. :shock:
Re:B52 lokvet
Lid sinds: 2007

offline
Re:B52 lokvet
Citaat van: Lodewijk op donderdag 16 september 2010, 19:06:57
Zelfs de meest moderne lokmotortjes komen bij lange na niet in de buurt van een horloge uurwerk.
En wondersmeermiddeltjes bestaan al jaren en keer op keer komen mensen er weer achter dat het onzin is.
Er zouden zelfs additieven* zijn die versleten sinchroringen uit een versnellingsbak weer zouden herstellen. :lol: Zeker ingestraald door Jomanda.

B52 zal vast z'n werk wel doen maar die eigenschappen zijn zwaar overdreven voor een lokmotor.
Trek maar eens een oud horloge open en zoek de verschillen.

Toch lees je die site niet erg goed. Er staat helemaal niet dat B52 voor horloges wordt gebruikt, wel dat het bedrijf ook smeerstoffen voor de horlogebranche levert. Ze hebben het voortdurend over de hele range producten, waarbij ieder product een eigen toepassing vindt. B52 is veel te dik voor horloges; lopen ze gelijk vast.

Dat B52 is wel dunner dan kogellagervet en mijns inziens geschikter voor de cardanaandrijvingen in mijn locjes. Het heeft in ieder geval veel betere eigenschappen waar het de veroudering betreft. Als het zit, blijft het rustig 10 jaar en langer zitten zonder enig omkijken.
Re:B52 lokvet
AnalogDriver
gast

Re:B52 lokvet

Kortom: echt zekerheid heb je niet, misschien heeft het een hoog 'wonderolie' gehalte, het lijkt goed spul en mogelijk beter geschikt dan kogellagervet, en zo gruwelijk duur is het nu ook weer niet. Schaad doet het ook niet denk ik.
Re:B52 lokvet
Lid sinds: 2007

offline
Re:B52 lokvet
Het spul zit ook in de modellen die het Spoorwegmuseum bij de vroegere Holland Rail Show gebruikte, juist om het onderhoud tot een minimum te beperken. De cardanhuizen werden volgeknepen waarna de huizen werden afgesloten. De modellen hebben een jaar of zeven gereden, rijden sinds de verbouwing helaas niet meer, maar datzelfde vet zit er nog steeds in.
Re:B52 lokvet
Lid sinds: 2010

offline
Re:B52 lokvet
Kogellagervet is gemaakt om gedurende de levensduur van het lager mee te gaan en dat is normaal gesproken lang.
Dit spul is net zoiets als de ''verjongende creme'' waar vrijwel iedere vrouw in gelooft.
Het is prima voor de huid maar doet niets meer als een beetje nivea op je smoel smeren.
Zoals ik al zei dit vet zal z'n werk wel doen maar het is niets speciaals.
 
Re:B52 lokvet
Lid sinds: 2007

offline
Re:B52 lokvet
Iedereen moet vooral zelf weten wat te gebruiken, maar het spul is totaal anders dan kogellagervet. Het is dunner en dan vind ik wel zo prettig. Het prijsverschil gaat nergens over.

Citaat van: Lodewijk op maandag 27 september 2010, 22:40:55[...] een beetje nivea op je smoel smeren.

Eeeh.
Re:B52 lokvet
bluey
gast

Re:B52 lokvet
CiteerKogellagervet is gemaakt om gedurende de levensduur van het lager mee te gaan en dat is normaal gesproken lang.


Mijn vader heeft altijd bij shell gewerkt als laborant en heeft idd de mening dat viscositeit van smeermiddelen het belangrijkste is. Dat kogellagervet een leven lang meegaat is flauwekul. De ouderwetse open lagers moesten bij fietsen brommers ed. vroeger altijd regelmatig van nieuw vet worden voorzien. Daarbij is het erg plakkerig en dik.

Als je over het smeren van kunstof praat zoals hierboven wordt beschreven, werkt het principe totaal anders, In principe smeer je kunstof niet met vet, omdat de aardoliederivaten het kunstof aankunnen tasten. Vaak wordt een siliconen verbinding gebruikt.

Bij de electronica zaak kun je tubetjes met "kunststof vet" kopen (zoals die ook vroeger bij de tandwieltjes van casettedecks gebruikt werd) een soort wit vet, en idd erg duur (tientje per tube of zo) maar het gaat idd jaren mee. Ik gebruik dit zelf voronamelijk in allerlei kunststof schuifjes van oudere opname apparatuur in mijn studio, en het werkt perfect. Geen vergelijk met gewoon kogellager, of kettingvet.


Iedereen moet natuurlijk zelf weten wat hij of zij gebruikt, maar dat er totaal geen verschil in zit klopt niet

B52 ken ik in ieder geval niet (anders dan de bekende bommenwerper ;-))

Roland






Re:B52 lokvet
Lid sinds: 2007

offline
Re:B52 lokvet
Citaat van: bluey op dinsdag 28 september 2010, 16:45:29
Als je over het smeren van kunstof praat zoals hierboven wordt beschreven, werkt het principe totaal anders, In principe smeer je kunstof niet met vet, omdat de aardoliederivaten het kunstof aankunnen tasten. Vaak wordt een siliconen verbinding gebruikt.

Bij de electronica zaak kun je tubetjes met "kunststof vet" kopen (zoals die ook vroeger bij de tandwieltjes van casettedecks gebruikt werd) een soort wit vet, en idd erg duur (tientje per tube of zo) maar het gaat idd jaren mee.

Aha, het vet dat Roco verkoopt is wit spul en Roco gebruikt in de regel kunststof tand- en wormwielen. Faller heeft ook een wittig product dat ze expliciet kunststofvet noemen. Toch leerzaam zo'n draadje.
Re:B52 lokvet
bluey
gast

Re:B52 lokvet
Klopt. Ik heb het hier bij de plaatselijke electronica zaak gekocht. Ik zal de naam wel even opzoeken
Re:B52 lokvet
Marklin verzamelaar
gast

Re:B52 lokvet
Hallo allemaal
Jongens,verkoop toch niet allemaal van die onzin.
Neem gewoon BALLISTO olie,verkrijgbaar in de wapenhandel en in Duitsland in bijna alle grote bouwmaktwinkels.
Kost niet veel,is goed spul
Ik gebruik het al jaren,koekt niet vast,verhardt niet ,en ik reinig zelfs de verlagen ermee,maakt het lekker schoon,heeft geen bijwerkingen.
Aandrijfstangen en beugels met een penseel insmeren en uitvegen,komt gegarandeerd geen roest op.
Ook gebruik ik Van KROON zuurvrije vaseline om alles in te vetten,zelfde resultaat,allen deze reinigt niet.
Andre
Re:B52 lokvet
Lid sinds: 2010

offline
Re:B52 lokvet
Mee eens, het kan gewoon met huis tuin en keuken middelen.
Ik gebruik al jaren 10w40 olie en voor kunstofdelen vaseline of kogellagervet.
Zolang je het maar met mate doet.
En aan mijn loks is nog niets opgelost of weggevreten en ze lopen allemaal prima.
Kogellagervet uit een potje is hetzelfde als in de gesloten ZZ lagers en dat is er toch op gemaakt een lagerlevenlang mee te gaan.
Bij niet gesloten lagers komt het door factoren van buitenaf en daar kan ook B52 niet tegen.
Ik laat m'n treintjes ook niet door de zandbak rijden.
Re:B52 lokvet
bluey
gast

Re:B52 lokvet
Het is jullie goed recht dit allemaal onzin te vinden. Wat mij betreft smeren jullie kogellagervet op je lippen als het winter wordt en laten jullie elke motor lopen op kogellagervet. Ik zou het zeker doen want elk vet en olie is immers hetelfde nietwaar?

Ik bem het er in ieder geval niet mee eens, en geef liever een tientje meer uit om het juiste product te hebben. Er zijn complete studies losgelaten op smeermiddelen die gegarandeert een aantal zeer goede verbeteringen hebben opgeleverd. Zo moest vroeger de olie in een auto elke 6000 km ververst worden en kan dat nu om de 30000. Smeer maar eens kogellagervet op de ketting van een motor en gegarandeerd dat je hem binnenkort kunt vervangen. Smeer omgekeerd highperformance kettingvet op je lokje en hij staat na 1 rondje stil. Kunststof smeermiddel is wel degelijk een heel andere substantie dan vaseline , maar uiteraard staat het je vrij dat te gebruiken als je wilt. Om het allemaal onzin te noemen gaat wel wat ver vind ik, net zoals mijn vergelijk van treintjes met high performance motoren ;-) ik wilde met het bovenstaamde alleen aangeven dat er behoorlijk wat verschil tussen smeermiddelen bestaat.  In hoeverre dat van toepassing is op treintjes is een andere vraag

roland
Re:B52 lokvet
Lid sinds: 2010

offline
Re:B52 lokvet
Ik zeg niet dat het geheel onzin is en ik smeer ook geen vet op m'n fietsketting.
Ik zeg alleen dat dit goedje wel zal werken alleen niets beter dan de goedkopere alternatieven.
Uit eigen ervaring werkt gewone motor olie prima in de messing asbusjes van de lok en op de ankerasjes.
Vet of vaseline gebruik ik alleen op wagon-asjes die in kunstof zijn gelagerd.
Ik beweer ook niet dat het een feit is het is mijn mening maar als dit niet zou werken hadden mijn locomotieven allang het loodje gelegd.

Re:B52 lokvet
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:B52 lokvet
Al mijn M* motoren hebben
kogellagervet op de ankerassen het werkt voortreffelijk.

Ze worden er stiller van
en blijven optimaal gesmeerd.

Natuurlijk heb je olie en vet voor allerlei toepassingen.
En werkt vet op een fietsketting averechts :lol:

Ik gebruik een druppel 10W40 op de tandwielen.

Maar bedenk dat stof en vuil de grootste bedreiging
is voor de motoren en tandwielen..
Re:B52 lokvet
bluey
gast

Re:B52 lokvet
CiteerEn werkt vet op een fietsketting averechts

:shock: Hoezo?
Re:B52 lokvet
AnalogDriver
gast

Re:B52 lokvet
Citaat van: bluey op woensdag 29 september 2010, 00:58:33
Het is jullie goed recht dit allemaal onzin te vinden. Wat mij betreft smeren jullie kogellagervet op je lippen als het winter wordt en laten jullie elke motor lopen op kogellagervet. Ik zou het zeker doen want elk vet en olie is immers hetelfde nietwaar?

Ik bem het er in ieder geval niet mee eens, en geef liever een tientje meer uit om het juiste product te hebben. Er zijn complete studies losgelaten op smeermiddelen die gegarandeert een aantal zeer goede verbeteringen hebben opgeleverd.


Roland,

Dank je voor jou reactie. Het gaat mij ook wat ver om de verhalen over viscositeit en juiste middelen 'onzin' te noemen en ik geloof best dat bepaalde oliesmeerstoffen niet geschikt zijn voor kunststof (reageert op elkaar / maakt kunstof te zacht?).

Dat simpele middelen ook (lijken) te werken zal best, ieder zijn keuze. Op een auto-type forum waar ik ook actief ben heet de oliesectie ook niet voor niets 'De grote olie diskussie'. Loopt al jaren ;)

Hajo
Re:B52 lokvet
bluey
gast

Re:B52 lokvet
Hallo hajo

het exacte type maakt minder uit dan de viscositeit. Een kunsstof vet is een heel ander soort substantie daar simpelweg de verbindingen uit aardoliesubstraten kunsstof op de lange duur aantasten. Verder is er ook nog vrij veel verschil in de residuen die smeermiddelen achterlaten en die oxydatie van electronische componenten tot gevolg kan hebben.

Een ander punt is het reinigen met wasbenzine: dat kan alleen als er geen rubber componenten of kunsstof lagers aanwezig zijn. Wasbenzine maakt ze broos waardoor ze verpulveren. Een goed voorbeeld is een motorketting met kunststof tussenringen die je nooit met wasbenzine mag reinigen

waarom iemand overigens zijn fietsketting niet zou invetten is mij een volslagen raadsel. Ik heb een motor waarvan de ketting ieder 1500 km ingevet moet worden, amders wordt de levensduur gehalveerd. Ik doe hetzelfde met onze fietsen , maar wellicht heb ik de laatste ontwikkeling op high tech fietskettingengebied even gemist

roland
Re:B52 lokvet
Spoorman
gast

Re:B52 lokvet
Vet topic is dit. :P

Gr, Ben.
Re:B52 lokvet
bluey
gast

Re:B52 lokvet
 :P :D
Re:B52 lokvet
Lid sinds: 2009

Glueck auf

offline
Re:B52 lokvet
Oke,oke, zo ken ik er ook nog een.
Wie of wat lok je in hemelsnaam met lokvet? :wink:

Peter
Re:B52 lokvet
Pobox
gast

Re:B52 lokvet
ik zou wel oppassen met die 10w40 motorolie, die zijn er namelijk in verschillende type: minerale, half-syntetische en vol-syntetisch. De laatste 2 tasten velen kunststoffen aan. (daarom mag die syntetische ook nooit voor oudere auto's gebruikt worden ivm de pakkingen).
minerale olie kan wel, maar bepaalde additieven die gebruikt worden zijn slecht voor oa brons waar veel glijlagers van gemaakt zijn of messing.

Additieven voor bijvoorbeeld versnellingsbak olie zorgen ervoor dat er een chemische reactie ontstaat met het metaaloppervlak van tandwielen waardoor er door de hoge belasting het olie niet weggeperst kan worden. Die chemische laag zorgt dan voor een soepel contact, zonder "metaal op metaal" contact.

Bij messing tandwielen moet je dit niet gebruiken want dan vreten de tandjes steeds verder op!

Re:B52 lokvet
Spoorman
gast

Re:B52 lokvet
Citaat van: bluey op vrijdag 22 oktober 2010, 17:49:39

waarom iemand overigens zijn fietsketting niet zou invetten is mij een volslagen raadsel.


Om te voorkomen dat ik vuile handen krijg. Meestal ligt hij achter de voorstoel in de auto en wordt alleen bij risico wedstrijden gebruikt. :D

Over al die soorten oliën en vetten. Waarom wordt niet gewoon datgene gekocht en gebruikt wat fabrikanten voorschrijven? Dat doen ze niet voor niets er daar is over nagedacht. Een tubetje vet en een flesje olie kost 3x niks en je doet er jaren mee.

Gr, Ben.
Re:B52 lokvet
Lid sinds: 2010

offline
Re:B52 lokvet
Citaat van: Pobox op zondag 07 november 2010, 16:36:50
ik zou wel oppassen met die 10w40 motorolie, die zijn er namelijk in verschillende type: minerale, half-syntetische en vol-syntetisch. De laatste 2 tasten velen kunststoffen aan. (daarom mag die syntetische ook nooit voor oudere auto's gebruikt worden ivm de pakkingen).
minerale olie kan wel, maar bepaalde additieven die gebruikt worden zijn slecht voor oa brons waar veel glijlagers van gemaakt zijn of messing.

Additieven voor bijvoorbeeld versnellingsbak olie zorgen ervoor dat er een chemische reactie ontstaat met het metaaloppervlak van tandwielen waardoor er door de hoge belasting het olie niet weggeperst kan worden. Die chemische laag zorgt dan voor een soepel contact, zonder "metaal op metaal" contact.

Bij messing tandwielen moet je dit niet gebruiken want dan vreten de tandjes steeds verder op!



En als je synthetische met minerale olie mengt in je auto vormen er nylon slierten in je lagers met alle gevolgen van dien.

Re:B52 lokvet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:B52 lokvet
Citaat van: Lodewijk op zondag 07 november 2010, 18:39:19
En als je synthetische met minerale olie mengt in je auto vormen er nylon slierten in je lagers met alle gevolgen van dien.
Dan weet je ook meteen hoe ze panty's maken. :lol: