Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Iemand ervaring met Piko rijtuigen?

Gestart door WFR MärklinFan zaterdag 04 september 2010, 14:50:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Iemand ervaring met Piko rijtuigen?
Hallo iedereen,
Eerder vroeg ik al of iemand ervaring had met Kleinbahn - en hun Eurofirma rijtuigen in de wit rood grijze livrei, omdat ze zo ontzettend goedkoop waren. Maar nu kan je voor dezelfde prijs bij modellbahnshop lippe dezelfde soort rijtuigen kopen. Hiervoor zou wel er nieuwe asjes onderzetten voor AC, maar dat moest ook bij Marklin. Mijn vraag is dus of er iemand ervaring heeft met deze rituigen, en of ze door R1 bochten kunnen.

Alvast bedankt,
Wout

EDIT: Een paar correcties gedaan.
Re:Iemand ervaring met Piko rijtuigen?
Citaat van: WFR MärklinFan op zaterdag 04 september 2010, 14:50:09
Hallo iedereen,
Eerder vroeg ik al of iemand ervaring had met Kleinbahn - en hun Eurofirma rijtuigen in de wit rood grijze livrei, omdat ze zo ontzettend goedkoop waren. Maar nu kan je voor dezelfde prijs bij modellbahnshop lippe dezelfde soort rijtuigen kopen. Hiervoor zou wel er nieuwe asjes onderzetten voor AC, maar dat moest ook bij Marklin. Mijn vraag is dus of er iemand ervaring heeft met deze rituigen, en of ze door R1 bochten kunnen.

Alvast bedankt,
Wout

EDIT: Een paar correcties gedaan.

Als je deze rijtuigen opzoekt op de website van piko zelf (www.piko.de), dan krijg je bij de beschrijving (klik op het plaatje van de wagon) te zien wat de minimale radius is die de wagon aankan. Ik heb even gekeken hoe het zat met met één van de nieuwe Zilverlingen van hun, die 303mm lang zijn (dus exact 1:87), en daar wordt aangegeven een minimum radius van 358 mm. R1 van Märklin is 360mm, dus dat zit wel goed. Ik heb overigens het sterke vermoeden dat alle wagons van Piko R1 kunnen behappen. Doe je dat als fabrikant niet, dan heb je volgens mij een probleem.

Voor wat betreft het wisselen van de assen: ik heb dat bij mijn PIKO-wagons nog nooit gedaan. In plaats daarvan verbind ik de elektrisch gescheiden assen door met Noch Silberleitlacke. Werkt perfect. Deze wagons ontsporen ook niet ( K-rails, C-rails). Het gebruik van die speciale lak heeft mij tot nu toe heel veel geld gescheeld :-)

Dus, check even de website van Piko om absoluut zeker te weten of jouw rijtuigen R1 aankunnen. Maar ik ben er bijna zeker van dat dat het geval is.

Groetjes,
Walter

Re:Iemand ervaring met Piko rijtuigen?
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Iemand ervaring met Piko rijtuigen?
Hoi Walter,

Ik zorg altijd bij aankoop voor wisselstroomwielen, dan is het bij de meeste winkels gratis. Ik heb wel gemerkt, dat echte wisselstroomassen toch beter werken, dan gelijkstroomassen. Vooral als de baan niet altijd even netjes is gelegd, of bij module-overgangen.

Groet,
Bert