Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding

Gestart door Henk K dinsdag 09 januari 2007, 16:43:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
Hoi Henk,

of het mooi is of niet dat ligt geheel bij jezelf. Dat is nu juist het leuke van hobby. Op de foto's lijkt je bovenleiding ook niet supermodern, ik vind het wel bij elkaar passen.

Knap dat je het helelmaal zelf gaat maken. lijkt me wel een hele klus, wordt haast productiewerk.

In een ander draadje zag ik je zelfgemaakte koploper, werkt dat al?

Groeten, Rob
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
CiteerOp mijn baan is in de jaren 60 70 de hybride trein al uitgevonden. Dus de hondenkop en de 1200 kunnen ook zonder bovenleiding rijden op die trajecten waar geen bovenleiding is

Hybride auto's vind ik spuuglelijk, en ik wil er nog niet dood in gevonden worden. Maar hybride treinen vind ik wel een goede uitvinding.  Zo kunnen op mijn baan met bovenleiding duitse, zwitserse en nederlandse treinen door een 'ingenieus systeem' gewoon van de zelfde spanning gebruik maken. Het is ook best wel een apart gezicht om een 1100 of hondekop door een berglandschap te zien rijden. M.a.w. ik neem het allemaal niet zo nauw. Ik ben heer en meester op mijn modelbaan, en ik bepaal lekker zelf wat kan en niet kan :D
Meestal laat ik mijn duurdere e-loc's ook nog met de pantograven naar beneden rijden, om slijtage te voorkomen.

m.vr.gr.
Martin
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
CiteerOp mijn baan is in de jaren 60 70 de hybride trein al uitgevonden. Dus de hondenkop en de 1200 kunnen ook zonder bovenleiding rijden op die trajecten waar geen bovenleiding is.
Of wat ook zou kunnen: de electrische voeding van de treinen komt uit een 3e rail langs de spoorbaan, zoals je bijvoorbeeld bij metro-treinen ziet.
In Frankrijk zijn trajecten waar de elektrische spanning door een 3e rail aangevoerd worden. Een e-loc met stroomafnemers neergeklapt rijdt over de spoorbaan: een vreemd gezicht, maar het werkt kennelijk.
Dit antwoord zou je dus ook kunnen geven op de vraag waarom je geen bovenleiding plaatst.

Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
:D, weer wat bijgeleerd. Ik wist niet dat dit in Engeland ook voorkwam.
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
Citaat van: Gerard op maandag 06 augustus 2007, 20:26:22
:D, weer wat bijgeleerd. Ik wist niet dat dit in Engeland ook voorkwam.
Op grote schaal zelfs. Ook de Eurostar is uitgerust met sleepschoenen voor het rijden op 750V derde rail :-)
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
Je heb toch onze puco's als derde rail,  :D en op sommige plaatsen zet je dan de panto omhoog en is er wel een bovenleiding.  8)
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding

EuroStar op 3e rail
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
Geachte Marklincollega's,

Als ik (bijna) alleen stoomlocs zou hebben, dan zou ik zeker geen bovenleiding nemen.
Maar het ligt natuurlijk ook een beetje aan de lay-out van de baan en de (hoeveelheid) scenery. Als het baantje er wat leeg uitziet, dan kan het plaatsen van bovenleiding ervoor zorgen dat het er wat voller uitziet.

Voordat ik m'n baantje met M-rails vanwege storingen had afgebroken, had ik wel bovenleiding, maar ik vond dat het zo nadrukkelijk aanwezig was.
Dus voor m'n huidige baantje zit ik nog te twijfelen.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
Zit net een mooie docu uit Engeland te kijken Aboard de Glorietijd van Stoom maar het moet me van het hart het blijft apart dat stoom gebeuren.