Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding

Gestart door Henk K dinsdag 09 januari 2007, 16:43:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
Ik sta een beetje in dubio.

Aan de ene kant rijd ik voornamelijk tijdperk III, en heb ik dus veel stoomlocs heb.
Aan de andere kant denk ik dat ik met bovenleiding mijn modelbaan nog mooier kan maken.

Ik vraag me alleen af of het er wel een beetje leuk uitziet: stoomlocs die onder bovenleiding doorrijden. Aan de andere kant, heb ik wel een mooi excuus om nog wat e-locs uit die tijd aan te schaffen... moeilijk, moeilijk, moeilijk.

Een zoektocht naar foto's leverde niet veel op. Ik denk dat het vaker voorkomt dat mensen elektrisch rijden zonder bovenleiding dan stoom, met. Dus bij deze de vraag: wat vinden jullie van de combinatie stoomlocs en bovenleiding. Meningen die gestaafd zijn met fotografisch materiaal, worden helemaal gewaardeerd. :)
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
Wat een idee zou zijn is een klein stukje voorzien van bovenleiding waar je elektrische treinen over laat rijden.

Ligt er ook aan hoe de baan eruit ziet.
Bij mij zou het kunnen. Maar ik doe het niet.
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
ja zou ik ook doen gewoon 1 of 2 banen met bovenleiding voorzien rest zonder en in het station wat sporen en afstelsporen
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
Ik weet niet of een baan met bovenleiding er optisch beter op word. Zeker niet met die nostalgische sfeer die jij probeert neer te zetten.
Ik zou het dus niet doen. (maar ik ga tijdperk V rijden en laat de bovenleiding ook achterwege)

Koop gewoon die paar electrolocomotieven en rijdt er eens mee over je baan. Vind je het echt onnatuurlijk uitzien kun je alsnog je baan voorzien van bovenleiding. Kun je er mee leven, dan laat je het zo. Je kunt toch niet alles realistisch maken.
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
Dag Henk,

volgens mij is tijdperk III geschikt voor zowel electro locs en stoomlocomotieven.
Op het traject Trier-Geroldstein heeft ( dit weet ik van omwonenden) gemengde tractie gereden. Dus..... onnatuurlijk is dit echt niet.

Groeten:

Erik
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
Hoi,

Zelf rij ik ook tijdperk 3 met stoomlocs en diesel, zonder bovenleiding en zonder E-locs. Dit is (was?) een bewuste keuze. Nu denk ik er af en toe toch over om misschien in de toekomst met E-locs (uit tijdperk 3) en dus bovenleiding te gaan rijden (E-locs zonder bovenleiding vind ik geen gezicht).
Moeilijke keuze, maar als tip zou ik meegeven hou met de aanleg van je baan rekening met eventueel later aan te leggen bovenleiding; dwz in tunnels e.d. reeds bovenleiding aanleggen, zelfbouw).

Met vriendelijke groet,

PJ 
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
Mocht je nu al met vage plannen rondlopen om (later) e-locs te kopen, dan is het verstandig daar nu al rekening mee te houden met de aanleg van je spoorbaan. Het zou anders wel eens zeer moeilijk, of misschien zelfs onmogelijk blijken, om later de bovenleiding in te passen en/of aan te leggen.
Het is zoals je zelf zegt "moeilijk, moeilijk, moeilijk".

En stoomloc's onder draad: het komt in de schaal 1:1 ook voor.
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
Citaat van: Gerard op dinsdag 09 januari 2007, 19:42:59

En stoomloc's onder draad: het komt in de schaal 1:1 ook voor.


sjust, of wel, juist.
Niets aan toe te voegen.

Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
CiteerDenk hierbij aan de EP3/6, EG2/2, E69, E44, E60, E18 en 19, E70, E75, E41, E91 om er enkele te noemen.
Mag ik aannemen dat dit trajecten in Duitsland zijn?
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
 :oops: Hm, een beetje stom van me, hè?  :oops: :cry:
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
Citaat van: Freak op dinsdag 09 januari 2007, 20:43:04
Waarom zouden stoomlocs niet op trajecten met bovenleiding kunnen rijden. In tijdperk III (1945 tot 1907) waren er al vele trajecten met bovenleiding waarop stoomlocs en e-locs reden. Denk hierbij aan de EP3/6, EG2/2, E69, E44, E60, E18 en 19, E70, E75, E41, E91 om er enkele te noemen.

Mvg,
Peter

Citaat van: Henk K op dinsdag 09 januari 2007, 16:43:37Ik vraag me alleen af of het er wel een beetje leuk uitziet: stoomlocs die onder bovenleiding doorrijden.

Het gaat me dus niet zo zeer om het realisme, want dat er trajecten zijn geweest waar gezamelijk elocs en stoomlocs hebben gereden, dat wist ik wel. Het gaat me er echt om: ziet het er mooi uit? Doet de bovenleiding geen afbreuk aan de romantiek van de stoomtrein? Zoiets. :)

Ik denk dat ik heel goed in staat ben om bovenleiding mooi te verouderen, waarvan ik denk dat het mooi in het totaal plaatje past. Maar het liefste zou ik het "even uitproberen", maar als ik het neer zet is het redelijk definitief.

Overigens wil ik de bovenleiding niet functioneel gebruiken, puur decoratief. Moet ik dan ook al rekening houden met tunnels en dergelijke?
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
Wat vind je er zelf van? Stoomlocomotieven onder de waslijn?
Je zou een foto van één van de SSN loks of één van de VSM loks kunnen opzoeken als ze in actie zijn op de hoofdlijn en dan afgaan op je allereerste reactie. Zeg je, ziet er fraai uit... óf zeg je dat het lelijk is?

Ik vind een stoomlok onder de rijdraad er imposant uit zien. Ik vond het wat jaartjes geleden ook heel bijzonder als ik een modelbaan bezocht met bovenleiding, want dan reed mijn stoomlok onder de draad! Dus ik vind het zelf wel mooi eruit zien. Nu ben ik wel wat jaartjes verder en zou ik zelf ook zorgen voor een traject zonder bovenleiding. Want dat heeft ook zo zijn charme.

In het grootbedrijf komt het dus ook gewoon voor. Je bent niet opeens iets aan het 'nabootsen' wat in het echt nooit is voorgekomen. In Duitsland hebben zat stoomloks aan het eind van het stoomtijdpekr onder de draad gereden.


De Guterzug Express die ik op 29 juni 2004 met stoomloks 23 105 en 86 173 reed in Zoetermeer. Toen was het een geweldige ervaring: mijn loks reden onder bovenleiding!! (Vind dit één van de mooiste foto's die ik ooit gemaakt heb)
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
CiteerOverigens wil ik de bovenleiding niet functioneel gebruiken, puur decoratief. Moet ik dan ook al rekening houden met tunnels en dergelijke?
Ja, want je stroomafnemers moeten aan het eind van de tunnels e.d. "opgevangen" worden. Anders blijft de loc achter de draad hangen, met alle gevolgen van dien.
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
Ik snap dat er in de tunnel iets moet zitten om ervoor te zorgen dat de pantograaf goed op de draad komt als hij de tunnel uit komt. Maar ik maak me sterk dat ik daarvoor de complete tunnel moet be-bovenleiding-en. :) Het lijkt me dat een schuin aflopende draad voldoende moet zijn. En die kan ik denk ik best nog wel inbouwen als de berg al dicht is.
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
Ik schreef ook:
CiteerJa, want je stroomafnemers moeten aan het eind van de tunnels e.d. "opgevangen" worden.
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
Oepsie, klein misverstandje, het ging er mij om of ik nu al iets met tunnels moet doen of dat dat later kan. Mijn conclusie is dat dat later ook kan, omdat het toch decoratief is. Anyway,...

Bedankt voor de meningen. Ik ga eens even rondstruinen op het net, kijken waar ik niet al te dure bovenleiding kan vinden. :) Heeft er hier toevallig iemand ervaring met Hobbex bovenleiding? Dat is de goedkoopste die ik tot nog toe heb kunnen vinden:

http://www.modelleisenbahn-haertner.de/hobbexigm/hobbexigmodell08.jpg

http://www.modelleisenbahn-haertner.de/hobbexigm/hobbexigmodell14.jpg

Ziet er toch niet verkeerd uit. Bij die tweede heb ik echt het idee dat ik naar schaal 1:1 zit te kijken. :)

Ik vond trouwens toch nog een foto van een stoomtrein onder de draad:

http://www.modelleisenbahn-haertner.de/hobbexigm/hobbexigmodell25.jpg
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
Op mijn baan zijn stukken bewust zonder bovenleiding!

Museum loc depot met draaischijf, zonder bovenleiding

Een goederen traject, zonder bovenleiding

Goederen rangeer terrein, gedeeltelijk met bovenleiding, electrolok komt binnen met goederentrein.
De lok wordt afgekoppeld en vervolgens verdeeld de diesellok de wagons weer over de bovenleiding loze sporen voor het samenstellen van nieuwe treinen.

Groet,

Arkadas
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
Het is mijn bedoeling om op nog nieuw te bouwen baan het hoofdtraject van bovenleiding te voorzien en de neventrajecten niet.
Ik heb al een aantal E-locs uit de periode 2 en 3 die op het hooftraject moeten gaan rijden en voor de rest stoom- en diesellocs.
Moet nog wel gaan zoeken naar bovenleidingsmasten uit periode 2/3 of deze zelf gaan maken!
AlbertJan.
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
Dag Henk,

Waarschijnlijk bedoelt Gerard een constructie zoals te zien is op Klik hier en vervolgens de foto van de Marklin 3055 (De loc met nummer 1205).

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
Dat bedoelde ik.
Ik had het op mijn vorige baan iets anders opgelost: een compleet draadstuk bovenleiding met een mast. Deze mast had ik op een blokje hout van +/- 1 cm dikte gelijmd, zodat het "opvangen" van de stroomafnemer een stuk geleidelijker gebeurde. Maar het resultaat was uiteraard hetzelfde.
Een dergelijke constructie moet je eigenlijk al neerzetten voordat je de berg dichtmaakt, anders kun je er later niet meer bij.
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
Hallo Henk,

Ik rijd met stoom, diesel en electrisch in een wat uitgerekte periode III. Op mijn baan heb ik het grootste deel voorzien van bovenleiding en ik moet zeggen dat ik het mooi vind staan. Bekijk de site maar voor een indruk.

mvg Klaas
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
Bedankt allemaal. Ik heb ondertussen de knoop doorgehakt, en besloten dat er bovenleiding gaat komen. Ik heb ondertussen op ebay Duitsland voor 39 euro 80 masten besteld, en dan nog voor 64 euro 48 rijdraden. Dat laatste vond ik toch wel een beetje aan de (relatief) prijzige kant, dus ben ik eens gaan nadenken over hoe ik hier mee zou kunnen omgaan. Ik zou kunnen kijken of ik met rijdraden van andere merken misschien ergens zou kunnen komen, maar voor wat ik kon zien, drukte dat de prijs nou ook niet echt. Dus eens kijken of ik niet zelf iets in elkaar kan goochelen.

Men neme 1 meter vertind koperdraad,...



... en zorge ervoor dat het mooi strak recht komt te staan. Dat doe je door de ene kant vast te zetten aan de tafel,...



..., en de andere kant in de boor machine.



En draaien maar!



Hopsa, mooi recht.



Vervolgens in stukjes geknipt.



Ik weet uit ervaring dat die draadjes aan de wandel gaan als ik ze niet vast zet. Stukjes klei bieden hier uitkomst. :)



Pompidom, het vordert al...



En klaar.



Hmmm... Tsja.. Ik heb verder niet al te veel uitgemeten, dingen een beetje op de gok gedaan, en kom dat ook tot de conclusie dat het middelste stuk best lager had gekund. Maar al met al ben ik niet ontevreden. De solderingen zien er niet allemaal evennetjes uit, maar ik vraag me ook af of dat echt moet. Juist de kleine puntjes tin er net naast geven het wat meer een jaren '50 uiterlijk, althans dat idee heb ik. Daarnaast zullen de solderingen ook wel wat mooier worden aangezien ik wel van plan ben om met de juiste gereedschappen aan de gang te gaan, mocht ik heel veel van deze rijdraden maken. Het is hier trouwens ook niet helemaal recht, maar ook daar komt wel verbetering in, als ik bijvoorbeeld een soort mal maak waar ik de draden in kan leggen als ik ze wil solderen.

Ik ben dus niet ontevreden, maar ik moet er nog wel even over nadenken. :)
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
Als je dan toch zelf bovenleiding gaat maken kijk dan eens op volgende site. http://www.meb.gerolf.be/ klik op spoorweg,dan op zelfbouw en vervolgens op bovenleiding.
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
Citaat van: Erik Salden op dinsdag 09 januari 2007, 18:58:24
Dag Henk,

volgens mij is tijdperk III geschikt voor zowel electro locs en stoomlocomotieven.
Op het traject Trier-Geroldstein heeft ( dit weet ik van omwonenden) gemengde tractie gereden. Dus..... onnatuurlijk is dit echt niet.

Groeten:

Erik
Precies,

Ik zou het ook "gewoon" doen. Dus wel bovenleiding op me baan aanleggen.
Groetjes,

Marcel
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
Hallo Henk.
Zo lijkt het maken van je eigen bovenleidingsdraden een makkie, maar zo eenvoudig zal het wel niet zijn! :(
En welke masten koop jij voor ? 39,- de 80 ?
Ik heb net een partijtje 2e hands Märklinmasten gekocht voor ? 1,- per stuk.

Johnny, nog bedankt voor de link, hele leuke goed bruikbare site!
AlbertJan. 
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
nog even een vraagje waar koop je/koopt u dit draad waar u de bovenleidingsdraden van maakt??

alvast bedankt,
ericj
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
He, ik krijg een Deja-vu bij het zien van deze foto's.

Maar het ziet er weer goed uit Henk. Je gaat echt als een speer.
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
80 masten voor 39 euro: check hier

Het draad heb ik bij een gewone elektronicaboer gekocht. Die had alleen rolletjes vertind koperdraad van 1 meter voor 1 euro. Dat vond ik ook wat aan de prijzige kant en ben dus eens gaan zoeken bij Conrad. Daar heb ik nu een bestelling lopen van nog dunner vertind koperdraad (0.6 mm, 40 meter, 9.45 euro) en helemaal dun verzinkt koperdraad (0.4 mm, 90 meter, ook 9.45 euro). Ik weet nog niet 100% zeker of verzinkt koperdraad ook gewoon gesoldeerd kan worden, maar het schijnt van wel. :)

Hmm, ken je dat, dan edit een moderator je bericht om het linkje er een beetje netjes uit te laten zien (niks mis mee, hoor), maar dan net op het moment dat je zelf ook aan het editen slaat, en dan zijn opeens je wijzigingen weg. :) Nah ja. Nog maar een keer:

Ik ben op zoek naar een site waar op staat waar je zoal aan moet denken om realistische bovenleiding neer te zetten. Afspan regelingen en zo, gebruik van overspanningen, etc. Mag best merkgebonden zijn, dat maakt niet uit. Ik weet dat verschillende bovenleiding merken boekjes uitgeven, maar het lijkt me dat er ook moeten zijn met die info online...?
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
Hallo Henk.
Bedankt voor je info.
? 39,- voor 80 stuks en dan ook nog nieuw, dat is geen geld!
Zelf 2e hands voor ? 1,- maar ja, is wel Märklin.
Volg jouw draadje met veel interesse want ik ben van plan (één van de vele plannen) om een hoofdtraject met zelfgemaakte 2-baans portaalmasten (periode 2/3) te gaan maken.
Succes verder,
AlbertJan.
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
Citaat van: Henk K op zondag 14 januari 2007, 00:28:11
Hmm, ken je dat, dan edit een moderator je bericht om het linkje er een beetje netjes uit te laten zien (niks mis mee, hoor)
:roll:,

Ja de link was erg lang dus ja had ehm maar even verkleind ;). Ik kan niet zien of je met je bericht bezig bent  :oops:.
Maar tis goed gekomen zie ik ;).

Marcel
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
Is dit mischien wat?:

Klik hier
(onderaan)

Mischien wel duur maar verzilverd
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
Citaat van: laurens66 op zondag 14 januari 2007, 18:30:04
Is dit mischien wat?:

Klik hier
(onderaan)

Mischien wel duur maar verzilverd

Het is ook 1 mm dik, en dat is me veel te dik. Ik denk dat ik voor de 0.6 mm ga, ik heb net vanavond ondervonden dat 0.4 wel erg dun is, want... de bovenleiding is binnen. Ik heb nu 80 van deze masten.



Dat is overigens niet helemaal waar. Ik heb 40 masten met een korte dwarsligger en 40 met een lange. Het is namelijk de bedoeling dat je de boel laat zigzaggen:



Ik vind dat er niet uit zien, en zo zal het dus ook niet op mijn treinbaan gebeuren.

Ik vind de masten er voor de prijs heel goed uit zien. Er zitten wel wat braampjes aan van het spuitgieten, maar dat mag bijna geen naam hebben en met een mesje is het zo weg.

Ik wilde natuurlijk wel even kijken hoe e.e.a. er uit zou zien met zelfgemaakte rijdraden. De eerste poging:







Ik had hier een extra isolator bovenop geplakt, zodat de draad er mooi bleef liggen. Dat slaat alleen helemaal nergens op (wordt het dubbel geisoleerd) en ik vond het ook niet mooi. Daarnaast hing de draad veel te hoog. Dus nog even broeden, en daar kwam dit uit:







En daar ben ik redelijk tevreden over. Op het moment zit het nog wat gammel in elkaar, dus als ik de pantograaf omhoog laat komen, dan veert meteen de hele bovenleiding weg, maar het idee is er. :)
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
CiteerIk heb 40 masten met een korte dwarsligger en 40 met een lange. Het is namelijk de bedoeling dat je de boel laat zigzaggen:
(foto)
Ik vind dat er niet uit zien, en zo zal het dus ook niet op mijn treinbaan gebeuren.
Maar in het echt "zigzagt" de rijdraad wel. Dit gebeurt met opzet, omdat anders de draad een "sleuf" trekt in (de koolstof van) de stroomafnemer.
De rijdraad heeft een uitslag naar links en rechts van +/- 20 cm uit het hart van het spoor.

Overigens ziet het er goed uit, en ik wens je veel succes met het maken van je bovenleiding.
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
Citaat van: Henk K op donderdag 11 januari 2007, 18:04:41
Dus eens kijken of ik niet zelf iets in elkaar kan goochelen..................

Men neme 1 meter vertind koperdraad,...

........................ook daar komt wel verbetering in, als ik bijvoorbeeld een soort mal maak waar ik de draden in kan leggen als ik ze wil solderen.


Zo heb ik ook rijdraden gemaakt, zo'n 40 jaar geleden, ik had twee mallen voor rijdraad, één voor lange rechte stukken en een andere voor korte stukken in de bogen.

Een mal bestond uit een vurenhouten plankje waarop een voorbeeld rijdraad van M* werd overgetrokken en die tekening is vervolgens uit gefreesd.
zo ontstond een groef in de vorm van een rijdraad.

Dan is het nog een kwestie van draden op lengte knippen en in de groeven duwen en alle punten aan elkaar solderen.

Dit werkte toen heel best en als ik weer aan bovenleiding toe ben ga ik het weer zo doen.
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
Op aanvulling van Gerard's posts,

Naast het sleuven trekken kan door het draad te laten zigzaggen ook de pantograaf = stroomafnemer langer meegaan als wanneer je hem recht door het midden zou laten lopen.
En in het echt zie je het ook heel duidelijk. Kijk voor de grap maar is naar een echte trein die het station binnenkomt, dan rijdt hij langzaam en valt het op.

Groeten,
Herman
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
dat wist k niet  dat die draden scheef hangen  daar ma eens op letten  :lol:
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
Ik wist het dus ook niet dat de draden in het echt ook zigzagden, maar op zich is het natuurlijk wel logisch. In het grootbedrijf zal het alleen niet zo enorm opvallen omdat de afstanden tussen de masten veel groter is. Daarnaast zigzagt alleen de onderdraad. De bovendraad hangt altijd even ver weg van de mast. Dit betekent dat als je de draden zo moet ophangen, dat ze in een soort knik zitten. Ik kom een klein beetje terug van mijn eerste stelling "dat doe ik dus niet", maar het zigzaggen zal wel over een grotere afstand plaatsvinden, en de bovendraad zigzagt mee. :)
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
Herman schreef:
CiteerKijk voor de grap maar is naar een echte trein die het station binnenkomt, dan rijdt hij langzaam en valt het op.
Nog duidelijker zichtbaar wordt het  wanneer je in het verlengde van een recht stuk spoor gaat staan.
Doe het eens en je zult versteld staan.
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
Citaat van: Henk K op vrijdag 19 januari 2007, 11:52:03
In het grootbedrijf zal het alleen niet zo enorm opvallen omdat de afstanden tussen de masten veel groter is.

Je hebt helemaal gelijk, valt helemaal niet op  :roll:

Mvg, Johan.

Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
De meeste mensen kijken alleen niet langs, maar tegen de bovenleiding aan. Daarnaast:

CiteerFocal length: 85.0mm (35mm equivalent: 700mm)

Goed, ik ga ervan uit dat de EXIF informatie van die foto niet helemaal correct is (want de CCD van een Canon EOS 10D is toch echt 22.7 mm breed en niet 4.37), maar het lijkt me wel vrij duidelijk dat hier behoorlijk ingezoomd is. Wellicht dat de 85 mm wel klopt, maar de berekening met de CCD breedte niet. Dan kom je volgens mij uit op 4 keer ingezoomd.
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
Ingezoomd of niet, op deze foto is duidelijk te zien dat de rijdraad een zigzag vertoont.
Nogmaals: ga eens in het verlengde van een recht stuk spoor staan. Dan zie je het 1 : 1.
Voor het overige stel ik voor weer on-topic te gaan.
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
waarom zigzaggen de draden?
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
Voordat je vragen stelt die hierboven al beantwoord zijn: zie de verschillende posts hierboven  :roll:
En nu terug on-topic.
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
de draden zigzaggen op een parrarelogram te vormen, zou de rijdraad loodrecht gespannen zijn zou door de druk van de pantograaf de rijdraad opzij geduwd worden, door parralelogrammen heffen de krachtdelen elkaar op getuige de leidingen van een trollybus waarbij gelijkmatige slijtage niet van toepasing is
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
Goed, vandaag heb ik wat tijd genomen om eens te peuteren met de bovenleiding. Ik heb een aantal rijdraden gemaakt, maar omdat ik nog niet goed wist hoe ik e.e.a. precies aan elkaar vast zou maken, heb ik die even opzij gelegd en ben ik aan het experimenteren geslagen met de gekochte rijdraden. In elk geval, zo ziet het er uit met een stoomtrein eronder:



Niet verkeerd, dacht ik zo.

Dit systeem werkt normaliter met twee oogjes waar de rijdraden door steken. De meest ontsierlijke, de bovenste, wilde ik zo snel mogelijk kwijt raken, en daar heb ik deze oplossing voor bedacht:



Een klein stukje buis, ingetwijnd met een stukje draad, verbonden aan de ligger. Beetje zilververf eroverheen, klaar is Klara. Nou ja, niet helemaal, want ik wil de boel nog wel een beetje weatheren. Ik vraag me overigens ook af of de masten nog een kleurtje moeten krijgen. Ik heb wel eens lichtgroene masten gezien. Is dat wat?

Overigens wil ik met de onderste verbinding de doorstekende stukjes draad wegwerken, maar ik weet nog niet precies hoe.
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
Ik zelf ga voornamelijk goederentreinen laten rijden met dikke diesels ervoor en enkele stoomlocs .

Maar ik vind de IRM koploper een prachtige uitgave van lima en wil die graag op me baan hebben , heb hem op rijswijk gezien en niet gekocht omdat er iets anders op het progamma stond . heb er nu wel spijt van want kan hem nergens meer vinden .

Maar zo'n irm wil ik er nog graag bij hebben dus zal het wel zo mooi zijn om er bovenleiding op me baan op te zettene n dit voornamelijk op het gewone traject . maar tegen die tijd laat ik me sporenplan wel naar voren komen en de meningen waar het moet komen op me af laten zweven
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
Was gisteren met toeval op Hde waar ik gelegenheid zag de zig-zag nog eens goed te fotograferen.



Mvg, Johan.
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
Ik heb dat probleem met de bovenleiding anders opgelost. Ik heb een mooie hondenkop van Piko en ook een mooie 1200. Maar die kunnen dus niet want geen bovenleiding op de baan. Een bovenleiding op mijn baan vind ik niets. Bovenleiding op de modelbaan leidt te veel af, los van het feit dat we al te veel compromissen moeten sluiten, dikke draden, ik vindt het niets. Maar das persoonlijk, gelukkig bestaan er parallelle werelden. Op mijn baan is in de jaren 60 70 de hybride trein al uitgevonden. Dus de hondenkop en de 1200 kunnen ook zonder bovenleiding rijden op die trajecten waar geen bovenleiding is.
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
Ik zeg.. Stoom Stoom Stoom... duits, groot en zwart.....
BR01.10, BR 51,BR52, Tosti Crosti,   etc etc ... niks elektrisch....

Moet ik nog zeggen hoeveel bovenleiding ik heb ??  :D :D :D

Groeten,
Arjan
Re: Meningen gevraagd: Stoomlocs en bovenleiding
Als je baan hebt die met romantiek zit zou ik zeggen niet doen dan is stoom of diesel de oplossing.
Wil je toch bovenleiding kan dat gewoon maar ook dat heeft zijn nadelen want als er wat werk is aan de baan kan dat behoorlijk in de weg zitten bij bijv storingen.
Bovendien is het toch wel erg kwetsbaar.
Ik kies voor romantiek dus geen bovenleiding.

MVG Frans