Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Bouw diorama

Gestart door d.vanaalst vrijdag 03 september 2010, 11:33:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bouw diorama
Lid sinds: 2008

offline
Bouw diorama
Beste mensen,

Ik ben nog niet in het bezit van een baan, ook de ruimte hiervoor is in mijn huidige woning beperkt. Wel wil ik graag m'n materieel af en toe laten rijden of er een fototje van maken (nieuwe spullen).
Ik zit er aan te denken om een diorama te gaan maken. Dit mede aangespoord door enthousiaste topics die ik hier en daar voorbij heb zien komen. Ik zat te denken aan een simpel begin (mdf-plaat 80x30 is al in huis), met erop een stuk van een perron met een biergarten ernaast. Het idee heb ik dus wel, maar ben niet extreem handig, en heb ook geen grote voorraad met materialen.
Ik loop eigenlijk vast, nog voor ik goed en wel begonnen ben, omdat:
Ik heb geen idee hoe/ waarmee te beginnen. (grondplaat verven, ballast toevoegen, kurk toevoegen, etc)
Kunnen jullie mij een aantal tips geven, hoe te beginnen?
Wat is echt onmisbaar aan materiaal/gereedschap?
Wat is de volgorde van werken?
Waar zijn de materialen te verkrijgen? (dhzw-winkel?)

Ik hoop op jullie hulp!

Groeten Dennis
Re:Boodschappenlijstje
Leuk idee!
Volgens mij bepaal je zelf de volgorde, omdat je zelf bepaalt wat je wanneer wil doen. Zeker met een diorama is de techniek niet zo belangrijk en heb je ook geen problemen met er niet bij kunnen.
Misschien moet je nog een keer bij de topics over het bouwen van de diverse diorama's op dit forum kijken, dan maak je de daargemaakte fouten niet.

Re:Boodschappenlijstje
Hendrik_marklin
gast

Re:Boodschappenlijstje
Hoi Dennis,

heb 2 jaar geleden een topic geplaatst over de bouw van een diorama. Mischien heb je er iets aan.

link naar topic
Re:Boodschappenlijstje
Hallo Dennis,

Eigenlijk moet je gewoon beginnen. Maak iets, kijk er eens naar, neem een biertje en kijk er nog eens naar. Wat heel veel helpt is naar foto's van anderen kijken, en natuurlijk in het echt goed kijken wat er allemaal zo rond een station ligt, hoe is het opgebouwd, wat voor kleur hebben de gebouwen, rails, etc.

Over de technieken:

Er zijn heel veel verschillende manieren om dit te doen. Als je in de verschillende topics kijkt zul je zien dat ied zijn eigen methode heeft en dat er niet een goed of fout bestaat. Je zult dus gewoon ergens mee moeten beginnen en het doen op een manier die je aanspreekt. Waarschijnlijk kun je beter eerst eens op een kleiner diorama oefenen.

Ik heb met mijn dochters het volgende blad gekocht:

Eisenbahn journal. Eisenbahn im Neckartal

Google er maar eens op. Dit is heel aardig omdat er van begin tot eind in wordt uitgelegd hoe 1 bepaalde baan gemaakt wordt en ook alle scenerytechnieken die gebruikt worden worden er met foto´s in uitgelegd. Ik vind het een aanrader.

Als het je leuk lijkt kun je ook verschillende workshops landschapsbouw volgen. Ik heb in Houten met Jaap gesproken die binnenkort in Alkmaar geloof ik een workshop geeft, en ook railz in rotterdam doet zoiets met enige regelmaat.

Veel succes

Roland
Re:Boodschappenlijstje
Lid sinds: 2008

offline
Re:Boodschappenlijstje
Heel erg bedankt voor de tips.
Ik ben vanmiddag naar de bouwmarkt gegaan en heb daar wat kleine inkopen gedaan.
M'n mdf plaat heeft eerste laag verf gekregen. Dit weekend maar eens verder gaan.
Houd jullie op de hoogte!

Groeten Dennis
Het allereerste begin
Lid sinds: 2008

offline
Het allereerste begin
Nou, door de genoemde tips toch maar de sprong in het diepe gewaagd.

M'n mdf geverfd in een grijze basiskleur


Het eerste begin


Rails vast gemaakt, met een laagje laminaatfolie


Het staat nog verbazingwekkend waterpas

Dit weekend maar eens kijken naar wat grassoorten en wat detaillering. Ben benieuwd!

Groeten Dennis
Bouw diorama
Lid sinds: 2008

offline
Bouw diorama
Hoi allen,

Zoals te lezen in het nieuwe aanwinst topic, ben ik bezig met het bouwen (of althans een poging daartoe) van een diorama.

Gisteren ben ik begonnen met het in elkaar zetten van m'n eerste stukje scenery.


Ik weet nog niet of ik deze gaststatte vastmaak aan m'n grondplaat, en ook nog niet of er licht ingebouwd wordt.
Nu raadt de beschrijving mij aan om achter de wanden zwart papier te plakken, om het lekken van licht te voorkomen.
Maar er is niet genoeg papier voor alle wanden.

Mijn vraag:
is het noodzakelijk om de hele wand af te plakken of komt er alleen licht door/rond de ramen?
Hoe kun je dit anders oplossen?

Dank voor jullie tips!

Groeten Dennisde modelbaan beginner :P
Re:Bouw diorama
Veer
gast

Re:Bouw diorama
Overal komt licht door, dus ik zou, als ik jou was, overal (behalve bij de raampjes en deuren) het zwarte papier plakken. (Vergeet niet goed de randen dicht te plakken! Of zwart verven, dat kan ook.
Re:Bouw diorama
Lid sinds: 2008

offline
Re:Bouw diorama
Nou,

na enige tijd wachten, zit het gasthof in elkaar. En zelfs al vastgeplakt aan de grondplaat. .
Veel ervaring opgedaan omdat ik de laatste bouwdoos in elkaar heb gezet toen ik 12 was ofzo. Was dus weer even wennen:




Een kleine tip voor de mensen die ook deze gaststätte hebben: lijm eerst de luiken vast, anders blijken ze in het midden niet te passen


Ik heb een poging gedaan tot het vastlijmen van de Busch klimrozen, maar ze lijken niet erg op de verpakking. Heeft iemand hier ervaring mee, wat heb ik fout gedaan?

mijn rozen


plaatje zoals het eruit hoor te zien

Nu rustig verder met de aankleding van m'n diorama.

Groeten Dennis
Re:Bouw diorama
Lokkie
gast

Re:Bouw diorama
Hoi Dennis,

Leuk dat gasthof met biergarten. 8)
Kun je heel leuk verder aankleden met bierdrinkende preisertjes en een hoempapa orkestje e.d.
Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Gr.
René
Re:Bouw diorama
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Bouw diorama
Dag Dennis.

Kun je de rozen niet wat 'oprullen' met een oude tandenborstel?

Groeten,

Erik.
Re:Bouw diorama
Lid sinds: 2008

offline
Re:Bouw diorama
Citaat van: Lokkie op dinsdag 16 november 2010, 12:40:43
Hoi Dennis,

Leuk dat gasthof met biergarten. 8)
Kun je heel leuk verder aankleden met bierdrinkende preisertjes en een hoempapa orkestje e.d.
Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Gr.
René

Heren, dank voor de tips, ga hier zeker naar kijken.
Het orkestje heb ik inmiddels kunnen vinden nr 10207. Maar weet iemand een nr van die bierdrinkers?

Tandenborstel zou kunnen werken, misschien dat ik ergens toch nog een stronk kan gaan plaatsen..

Groeten Dennis
Re:Bouw diorama
bluey
gast

Re:Bouw diorama
Er zijn volgens mij van viessmann zelfs bierdrinker die de arm met bierpul echt bewegen( zie www. Conrad.nl

verder kun je geluidsmodules kopen waar je de duitse hoempapa muziek mee af kunt spelen. Erg leuk voor een diorama natuurlijk!

Roland
Re:Bouw diorama
Lid sinds: 2008

offline
Re:Bouw diorama
Hallo,

Jij hebt je rozen volgens mij veels te ''stijf'' en netjes (recht) opgeplakt. Je kunt proberen de rozen voor een groot deel los te maken en ze er vervolgens weer op te plakken, maar dan rommeliger en losser. Overigens lijkt het ook of je erg veel lijm hebt gebruikt, maar dat is mijn mening hoor.  :)

Had je niet beter eerst het gebouw kunnen weatheren, en vervolgens de rozen opplakken?

Ik heb de rozen ook en ben tot volgend resultaat gekomen:



Succes ermee!

Martijn
Re:Bouw diorama
Nobody
gast

Re:Bouw diorama
Citaat van: bluey op donderdag 25 november 2010, 13:54:17
Er zijn volgens mij van viessmann zelfs bierdrinker die de arm met bierpul echt bewegen( zie www. Conrad.nl
Roland
Ik denk dat Roland artikelnummer 244085 bedoelt.
Maar dit artikel is niet (meer) leverbaar!
Re:Bouw diorama
Lid sinds: 2008

offline
Re:Bouw diorama
Ok, nou zal m'n ogen openhouden voor de bierdrinkers..

Over die lijm: ik heb ook wel veel gebruikt, maar dat komt doordat mijn faller plastikkleber, de ene knijp niets loslaat en bij de volgende knijp vloeit het halve flesje leeg...
Zoals bij jou Martijn, had ik het ook graag gehad. Maar eens kijken of ik deze nog los kan krijgen en misschien opnieuw proberen. Het weatheren van het gebouw zou leuk zijn, maar die mogelijkheden heb ik nog niet. Ook een "hobbyruimte" ontbreekt in deze woning.
Zaterdag hoop ik het een en ander aan vaardigheden op te doen, wie weet denk ik er zondag anders over:)

Groeten Dennis
Re:Bouw diorama
bluey
gast

Re:Bouw diorama
O jee, lijkt inderdaad niet meer te leveren, maar hier hebben ze hem blijkbaar nog als je snel bent:
http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Viessmann/21-4-000-3282-0-0-0-0-0-1-0-gatt-gb-p-0/ein_produkt.html

roland