Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

3 Weken zuid-Duitsland - laatste update: DB-Museum Nürnberg (44 foto's)

Gestart door Rutger donderdag 02 september 2010, 10:27:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3 Weken zuid-Duitsland - laatste update: DB-Museum Nürnberg (44 foto's)
Deze zomer zijn we 3 weken in het zuiden van Duitsland aan het rondrijden geweest. Daarbij hebben we veel (spoorweg)musea bezocht. Omdat ik in die drie weken zo'n 5500 foto's heb gemaakt, zal het uitzoeken nog wel even duren. Daarom zet ik de voor jullie interessante foto's per museum online.

Via het menuutje kun je snel bij de verschillende series foto's komen:

1. SEH Heilbronn
2. DGEG Neustadt an der Weinstraße
3. Technikmuseum Speyer
4. BEM Nördlingen
5. Bahnpark Augsburg
6. Legoland en München
7. DB-Museum Nürnberg

Ik trap af bij de SEH (Süddeutsches Eisenbahnmuseum Heilbronn), waar we op 25 juli waren.


Binnen in de "vierkante" loods staat een groot aantal locs die stukje bij beetje opgeknapt worden.


Deze BR50 staat volledig in de primer.


De 86 457 was op het verkeerde moment in Nürnberg en wacht nog op betere tijden.


Deze 9.1 zou in eerste instantie opgeknapt worden, maar bleek teveel onderdelen te missen. Het project is nu op de lange baan geschoven.


Door naar de ringlocloods. Er staan een hoop mooie locs te glimmen in de zon.


Hier wordt de 23 105 optisch gerestaureerd. De 23 105 is de laatste door de DB nieuw gebouwde stoomloc. Ook deze loc was 5 jaar geleden op de verkeerde plek :(.


Hoewel het helaas alleen de buitenkant is die opgeknapt wordt (zonder nieuwe ketel zal deze loc nooit meer rijden), ziet het er wel een stuk frisser uit met een verse lik verf.


Deze overbekende dame stond ook in Heilbronn.


Een BR80 had ik ook nog nooit in het echt gezien. We hebben er thuis wel 3 staan (2xH0, 1xSpoor 1) :D


Een mooie Franse loc (helaas wat weinig ruimte om 'm goed op de foto te zetten).


Deze BR89 (T3) is hier in Heilbronn gerestaureerd.


De schitterende 01 1102. Sinds 2004 staat ze stil, maar als alles volgens plan gaat zal ze in 2011 weer gaan stomen.






Klein ontmoet groot (meer van deze strekking hier).


Een sneeuwploeg.


Een V60 in originele kleuren (het blijven toch prachtige locjes!)


Creatief met spoorstaaf! Ideetje voor op de baan...?


Dit oude armsein heeft betere tijden gekend, maar dat maakt 't niet minder fotogeniek.


Een stukje ketel (voor het schaalidee: je kan er in staan!).


Boven in het hoofdgebouw is nog een grote Spoor 1-baan te vinden. Daar staat o.a. deze volledig werkende steengruisschepper.


Wat een heerlijke schaal is 't ook. Als we ooit toch eens een grote tuin en meer geld zouden hebben...


De kamer van de stationschef in oude stijl.

Zo, dat waren de foto's. Het is een leuk museum waar je je rustig een halve dag kunt vermaken. Daarbij moet het wel een beetje droog zijn, want buiten is ook veel te zien. Een echte aanrader voor als je er in de buurt bent of als aangename pauze op doorreis verder naar het zuiden.

De volgende serie foto's (van de DGEG in Neustadt an der Weinstraße) volgt binnenkort!

Groetjes,

Rutger

Re:3 Weken zuid-Duitsland (1): SEH Heilbronn
Hallo Rutger,

Leuke foto's  :)

Ik ben hier van de zomer ook in de buurt geweest maar had helaas geen tijd (ik moest motorrijden 8))

Dus bedankt voor het plaatsen  :)

Groetjes Fulco
Re:3 Weken zuid-Duitsland (1): SEH Heilbronn
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:3 Weken zuid-Duitsland (1): SEH Heilbronn
Citaat van: Rutger op donderdag 02 september 2010, 10:27:54
Omdat ik in die drie weken zo'n 5500 foto's heb gemaakt, zal het uitzoeken nog wel even duren.

5500!! :shock:
Het zullen zeker niet allemaal trein gerelateerde foto's zijn, maar dit draadje gaat volgens mij heel erg leuk worden. :D
De start is in elk geval al veelbelovend!
Re:3 Weken zuid-Duitsland (1): SEH Heilbronn
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:3 Weken zuid-Duitsland (1): SEH Heilbronn
Prachtige foto's van mooie locs. Erg leuk om de grote sneeuwploeg te zien. Ik heb het kleine broertje  :D

Thanx.
Re:3 Weken zuid-Duitsland (1): SEH Heilbronn
Leuke foto's! Zo'n stroomlijnstoomlok blijft erg fraai!
Re:3 Weken zuid-Duitsland (1): SEH Heilbronn
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:3 Weken zuid-Duitsland (1): SEH Heilbronn
Citaat van: 3rail op donderdag 02 september 2010, 12:09:50
Dat stootblok kun je van Weinert kopen, is een bouw pakket. :)
Geweldig, ik zal m'n ogen open houden. Eigenlijk dacht ik dat het een creatief projectje was, maar er zullen er dus wel meer van zijn.

Citaat van: 10103 op donderdag 02 september 2010, 16:56:33
5500!! :shock:
Het zullen zeker niet allemaal trein gerelateerde foto's zijn, maar dit draadje gaat volgens mij heel erg leuk worden. :D
Nee, slechts ongeveer de helft :oops:. We hebben ook een aantal plaatsen bezocht voor de stad zèlf, zoals Nördlingen en Rothenburg ob der Tauber.

Eigenlijk wel grappig: Nördlingen zijn we terecht gekomen omdat we ooit eens (de originele) Charlie and the Chocolat Factory hebben gekeken. In het eindshot (in de lift) vliegen ze over een mooi rond stadje met rode daken. Dat zag er leuk genoeg uit om eens te gaan kijken en via Wikipedia kwamen we erachter dat het Nördlingen was. Later bleek dat we daar sowieso naar toe moesten vanwege de S3/6 3673 die bij de BEM staat.

Rothenburg ob der Tauber is ook zo'n prachtige middeleeuwse vestingstad. Hier kwamen we terecht doordat ik bij Wentink Occasions een stuk stadsmuur met torens had gekocht. De grootste toren bleek de Klingentor van Rothenburg te zijn. Na het bekijken van foto's op Google Maps werd deze stad ook maar aan het "verplichte dingen-lijstje" toegevoegd :D.

Bij het museum van de DGEG (waar de volgende serie foto's over zal gaan) zijn we terecht gekomen vanwege het bouwpakket van het station van Neustadt an der Weinstraße (Faller 111), dat ik nog steeds in elkaar moet zetten. Het museum ligt tegenover dat station.

Kort samengevat: onze halve rondreis is direct "veroorzaakt" door dingen die we in H0 hebben. De rest van de steden/musea die we bezocht hebben zijn eigenlijk vooral ingegeven door Eisenbahn Romantik en een beetje door Wikipedia...


Hier een ideetje van de versnippering van onze reisdoelen. De kaart omvat heel zuid-Duitsland. Slechts een paar dingen hebben we (mede vanwege het slechte weer) overgeslagen. Zo hebben we de DDM in Neuenmarkt bewaard voor als we een keer naar Praag gaan. Het is dan "soort van" op de route 8).

Citaat van: Brigitte op donderdag 02 september 2010, 20:05:20
Prachtige foto's van mooie locs. Erg leuk om de grote sneeuwploeg te zien. Ik heb het kleine broertje  :D
Ik had op de Wiki al gezien dat er een model van is. Ik zal de volgende beurs eens kijken of ik 'm voor een leuke prijs kan vinden. Overigens hebben we 'm in Nördlingen ook nog in 't zwart gezien. De foto daarvan heb ik toegevoegd aan de Wiki-pagina.

Het volgende setje foto's volgt spoedig!
Re:3 Weken zuid-Duitsland (1): SEH Heilbronn
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:3 Weken zuid-Duitsland (1): SEH Heilbronn
Even een kort tussendoortje. Op de 2e dag zijn we naar het Technoseum (techniekmuseum) in Mannheim geweest. Erg gaaf en interessant, maar weinig treintjes binnen. Wel was er deze ketel die ooit deel is geweest van een fabriekje:



En buiten staat ook nog deze mooie 18.3 (Badische IV):





Daarvoor staat een BR202:



Tot slot staat op de stoep een V60:



Het gebouw op de achtergrond is van de SWR. Het zou dus best kunnen dat ene Hagen von Ortloff van Eisenbahn Romantik dit als uitzicht heeft :D

Ik probeer vanavond de foto's van Neustadt online te zetten!

Groetjes,

Rutger
Re:3 Weken zuid-Duitsland - UPDATE (2): DGEG Neustadt an der Weinstraße
Tijd voor de volgende roedel foto's. Deze keer neem ik jullie mee naar Neustadt an der Weinstraße. Daar zit het museum van de DGEG. Niet dat dat in eerste instantie de reden was om daar heen te gaan. Dat kwam door onderstaand station (dat ik nog steeds "een keer" in elkaar moet zetten):



Pas toen ik op Google Maps aan het zoeken was naar meer foto's van het station, kwam ik er achter dat er ook een spoorwegmuseum naast zit :D

Het museum is niet zo heel groot, maar ze hebben er toch best een hoop mooie treinen staan. En ook nog wat andere bijzonderheden...

Het is gevestigd in de oude locloods van Neustadt. Mooie driewegwissel trouwens 8)



Dit moet toch wel een van de coolste spoorwegvoertuigen ooit zijn. Hij bestaat ook op schaal, maar helaas nog niet voor Märklinrails.



Tot onze verbazing stond er ook een BR18 (S3/6). Met de typische kegelvormige rookkastdeur en de schitterende uitlijning van de 4 cylinders, maar deze uitvoering heeft wel een recht machinistenhuis. Voor de geïnteresseerden:het is een S3/6 type k uit 1924; oorspronkelijk genummerd als 3706.



Het leuke van dit museum is dat je overal op mag klauteren. We hebben dus echt even met deze loc kunnen "spelen".



Nog zo'n ding dat je niet dagelijks ziet. Deze sneeuwploeg uit 1942 heeft een eigen stoomketel, tender en 4-cilinder stoommachine voor de aandrijving van de gehaktmolen voorop. Voor de voortbeweging was een extra loc nodig.





Een 103 in vrolijke kleurstelling uit 1997. Voor een toeristentrein waren zowel de loc als de wagons op deze manier geschilderd. Märklin heeft deze trein in H0 en 1 in het assortiment gehad.



2 V36's. Let op de losse zuiger die op de loc staat!



Voor het schaalidee heb ik m'n BR89 er even in gezet. Yep, ze zijn echt kolossaal...



Nog een V36. Ik vind het best leuke locjes :D



Een heel erg oude loc: de Pfalz. Deze loc werd oorspronkelijk in 1853 door Maffei gebouwd, maar dit is een replica uit 1925.



Nog een bijzonderheid. Deze loc werd precies doormidden gezaagd om de werking te kunnen laten zien.







Terug naar buiten, waar deze prachtige ketelwagen met remhuis en "Dampfspeicherlok" (vuurloze loc) staan:



Een indrukwekkende collectie seinen:



Voor de mensen die aan de volgende weather-foto-wedstrijd mee willen doen: hier is wat inspiratie :D



Het museum is groot genoeg om je een paar uurtjes zoet te houden, maar dan heb je alles ook wel zo'n beetje gezien. Ze zijn doordeweeks ook maar van 10:00 tot 13:00 uur open. Gelukkig was er aan de andere kant van het spoor nog iets dat we wilden zien:



Het station van Neustadt an der Weinstraße is echt schitterend. Dit is de achterkant...



...en dit de voorkant:



Om m'n model goed te kunnen bouwen heb ik tientallen detailfoto's gemaakt. Daar zal ik jullie nu niet mee lastig vallen (dat komt wel als ik 't ding daadwerkelijk ga bouwen), maar eentje wil ik jullie niet onthouden:



De duiven voor het station hadden het trouwens ook erg druk :wink:



Een paar honderd meter ten oosten van het station ligt nog een loodsje waar wat (stoom)treinen staan. Dit was helaas niet toegankelijk. Er staan daar echter ook wat donderbussen buiten, die wederom geen slecht voorbeeld vormen voor iemand die z'n wagens eens goed wil weatheren:



Dit monumentale seinhuis is ook prachtig!



Tot slot neem ik jullie nog even mee naar Bad Dürkheim, waar (aan dezelfde lijn langs de Weinstraße) een klein broertje van het station van Neustadt staat:



En o ja, dit ding staat daar ook :mrgreen:



Dat was 'm weer even. De volgende serie foto's zal gaan over de treinen bij het Technikmuseum Speyer.

Groetjes,

Rutger
Re:3 Weken zuid-Duitsland (1): SEH Heilbronn
Hoi Rutger,

Het museum in Heilbronn ben ik in 2006 geweest om de Northlander te halen voor de stichting TEE die daar onderdak had. Wij hebben toen overnacht in een slaap rijtuig die buiten stond. Dat was geen pretje want dat was in juni met de eerste hittegolf met rond de 40 graden in het rijtuig.
Ik zie dat er wat veranderingen zijn geweest er stonden toen wat meer lokken uit Nürnburg en in de loods stond ook nog een rode V200. Ik vond toen wel dat het er rommelig was maar er stond wel veel materieel.
Het zijn zeker mooie plaatjes.

Groet Kees
Re:3 Weken zuid-Duitsland (1): SEH Heilbronn
Hoi Rutger,

Bedankt voor het plaatsen van al deze mooie foto's. 8)

Gr.
René
Re:3 Weken zuid-Duitsland - UPDATE (2): DGEG Neustadt an der Weinstraße
@ Kees: Ik geloof dat de SEH een nogal wisselende collectie heeft, omdat ze er ook treinen opknappen voor andere musea en museumlijnen. Een beetje rommelig is het er trouwens nog steeds wel :D

@ René: Graag gedaan! Er komen er nog véél meer...
Re:3 Weken zuid-Duitsland - UPDATE (2): DGEG Neustadt an der Weinstraße
Leuk dat je even langs kwam  :D
Re:3 Weken zuid-Duitsland - UPDATE (2): DGEG Neustadt an der Weinstraße
Ja hè? Mooi plekje heb je daar! :mrgreen:
Re:3 Weken zuid-Duitsland - (2e grote update !!!): DGEG Neustadt an der Weinstraße
Ik kijk uit naar de volgende 'update' met meer foto's :)

mvg, Chopper
Re:3 Weken zuid-Duitsland - (3e update): Technikmuseum Speyer
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:3 Weken zuid-Duitsland - (3e update): Technikmuseum Speyer
Een korte update deze keer: het Technikmuseum Speyer

Dit museum is een broertje van het Technikmuseum in Sinsheim, net zo gek ver daar vandaan. Sinsheim zullen sommigen van jullie wel kennen van de Concorde en de Tupolev 144 (Concordski) die vanaf de snelweg richting Zuid-Duitsland te zien zijn. In Speyer staan binnen en buiten enkele locomotieven en wat wagons en rijtuigen. Ik heb de leukste er voor jullie uit gehaald.

De eerste is een bruine krokodil (14267):



Een BR55 met schitterende witte wielranden. Sorry overigens voor de witte lichtvlekken op sommige foto's; deze crap-lens is inmiddels vervangen 8)



Een 03:



Tja, hoe kwalificeer je dit? Als Triebwagen? Hij komt uit een "lokomotieffabriek"...



Een Dampfspeicherlok in McKleuren :D



Deze minikrokodil is van de Italiaanse spoorwegen geweest:



Zou Märklin hierop dat standaard kraanwagentje hebben gebaseerd?



Hij heeft 2 assen teveel, maar verder lijkt 't best goed.



De Baureihe 220 was ook vertegenwoordigd:



Tot slot een Chinese loc met paarse wielen. Best een indrukwekkend ding.



Dat was 'm weer even. In de volgende update neem ik jullie mee naar het Bayerische Eisenbahnmuseum (BEM) in Nördlingen, waar o.a. een echte S3/6 staat met (niet onbekend denk ik) nummer 3673 :wink:

Groetjes,

Rutger
Re:3 Weken zuid-Duitsland - (3e update): Technikmuseum Speyer
w00t mooie filmpje, die Chinese loc vind ik echt mooi 8)

Mvg, Chopper
Re:3 Weken zuid-Duitsland - (3e update): Technikmuseum Speyer
Citaat van: Rutger op vrijdag 17 september 2010, 23:56:38
...
Zou Märklin hierop dat standaard kraanwagentje hebben gebaseerd?



Hij heeft 2 assen teveel, maar verder lijkt 't best goed.
...

Hij lijkt bijna... ik mis alleen de slinger aan de zijkant van de cabine om de kraan te bedienen :lol: 8)

Maar leuke foto's allemaal van (on)bekend materiaal.

Groeten,
Ton.
Re:3 Weken zuid-Duitsland - (4e grote update !!!): BEM Nördlingen met veel S3/6
De 4e update alweer. Zoals beloofd laat ik jullie deze keer foto's zien van het Bayerische Eisenbahnmuseum (BEM) in Nördlingen.



Laat ik maar eerlijk zijn: de hoofdreden dat we hier naar toe kwamen was deze loc: de Bayerische S3/6. Daarom trap ik af met een aantal foto's van deze prachtige oude dame, die door velen beschouwd wordt als de mooiste locomotief ooit gebouwd. In april is ze voor het eerst sinds lange tijd weer op stoom gebracht en als het goed is gaat er in 2011 weer mee gereden worden. Toen wij er waren (30 juli) lag echter een van de binnenste drijfstangen nog los naast de loc voor reparatie/onderhoud.







Machinist was een zwaar beroep in die tijd. Maar je maakt mij niet wijs dat het geen geweldig gevoel moet hebben gegeven om hier te staan naast zo'n stampende viercilinder op volle kracht!







Er waren natuurlijk ook nog een heleboel andere treinen te zien en, na de S3/6 uitvoerig van alle kanten (ook onder) te hebben bekeken zijn we die ook maar eens gaan bekijken :D

Deze locomotief is ook tamelijk bijzonder, aangezien hij een houtvergassingsinstallatie heeft. Het is een zeldzame Deutz uit 1916.



Een stoomloc van de serie 57:



Een erg mooie V36:



Met deze (en nog 2 andere) V60 wordt rangeerwerk gedaan op het station van Nördlingen. Zo wordt er wat geld binnengehaald voor het museum.



Het museum heeft ook een stammetje railbus.



Deze sneeuwploeg heeft Märklin ook als model.



Een oud coupérijtuig wacht nog op restauratie.



Een bovenleidingswerkwagen (3x woordwaarde). Ooit dacht ik dat deze tamelijk zeldzaam waren, maar inmiddels ben ik er achter dat vrijwel ieder museum nog zo'n ding heeft staan...



Deze E94 is wat vaal geworden. Maar het blijft toch een indrukwekkend apparaat.



Een Baureihe 42. Die had ik nog niet eerder gezien. Gezien het nummer zullen er toch best veel van geweest zijn.



Een 103 met oud en nieuw DB-logo.



Het station van Nördlingen wordt nog helemaal geregeld met armseinen:



En de wissels bij het museum zijn natuurlijk nog gewoon met handbediening 8)



Nog een mooie oude diesel, met daarnaast een setje Köf-jes:





De staat van het materieel bij de BEM varieert van glimmend&rijdend tot roestend&vast.



Het is maar de vraag of deze 64 ooit nog zelfstandig zal rijden...



Zo, dat waren weer flink wat foto's. Hopelijk vinden jullie het nog leuk :shock:

Overigens kun je ook naar Nördlingen gaan als je niets met treinen hebt. Het is namelijk een schitterend oud vestingstadje met een volledig intacte stadsmuur en talloze monumenten en musea die absoluut de moeite waard zijn om te bekijken. Wij hebben ons er na het BEM-museum nog ruim anderhalve dag uitstekend vermaakt.

De volgende serie foto's gaat over het Bahnpark Augsburg. Zoals gebruikelijk doe ik geen uitspraken over wanneer ik tijd heb voor die update :wink:

Groetjes,

Rutger
Re:3 Weken zuid-Duitsland - (4e grote update !!!): BEM Nördlingen met veel S3/6
gaafe foto's!
Re:3 Weken zuid-Duitsland - (4e grote update !!!): BEM Nördlingen met veel S3/6
Mooi draadje.
Die 64 er in Nordlingen is volgens mij de 64 er met het laatste nummer uit de serie.
en
Re:3 Weken zuid-Duitsland - (4e grote update !!!): BEM Nördlingen met veel S3/6
Ik vind die 57 3525 ook een erg mooie lok.
Maar over dat op stoom brengen, worden er door dat museum ritten georganiseerd ofso?

Mvg, Chopper
Re:3 Weken zuid-Duitsland - (4e grote update !!!): BEM Nördlingen met veel S3/6
Wederom mooie foto's.
Alleen jammer dat die 64 in zo'n slechte staat is.
Vind het anders toch wel een beauty.

Groeten,
Ton.
Re:3 Weken zuid-Duitsland - (4e grote update !!!): BEM Nördlingen met veel S3/6
Bij heel veel spoorwegmusea staan locomotieven die in miserabele staat zijn. Sommige worden voor onderdelen gebruikt; andere wachten op tijd en geld om opgeknapt te worden. Maar beter dat dan voorgoed verloren op de schroothoop natuurlijk.

Ik kan me trouwens niet aan de indruk onttrekken dat spoorwegevenementen, zeker als er stoomtreinen bij meerijden, steeds populairder worden. Het valt me ook op dat er steeds meer jonge mensen op af komen. Daarnaast zijn er talloze museumdepots en het lijkt er op dat er steeds meer bij komen. De toekomst ziet er dus denk ik best goed uit :D
Re:3 Weken zuid-Duitsland - (5e grote update): Bahnpark Augsburg
Hier is dan eindelijk de nieuwe foto-update.

Deze keer gaan we naar het Bahnpark Augsburg. Hier staat een groot aantal bijzondere treinen uit heel Europa. Het is eigenlijk niet echt een museum maar meer een oud hoekje van het nog in bedrijf zijnde Betriebswerk. Het Bahnpark is maar 6 dagen per jaar open, dus een bezoek vereist wat planning. Wij waren er 1 augustus en het was al vroeg druk bij het hek :D

Een van de eerste dingen die je ziet als je binnen komt is deze Tsjechische loc. Dat blauw staat een stoomloc goed!



De meest bijzondere trein in de collectie is waarschijnlijk wel de Gläserner Zug.



Het interieur:





Bij een zwaar ongeluk in 1995 werd één kant van de trein volledig verwoest. Er wordt geld ingezameld voor een reconstructie, maar het zal waarschijnlijk nog erg lang duren voordat daarmee begonnen kan worden.



Van deze Franse loc is "onze" 16/17/1800-serie afgeleid.



Deze prachtige E60 wordt hier gerestaureerd.



Een E18 in grijze kleurstelling.



Deze E71 is ook een erg bijzondere verschijning.



Buiten is aan veel dingen te zien dat het terrein normaal gesproken gewoon in gebruik is. Hier een kudde asjes:



De 41 018 kwam langs met een volle trein bezoekers.



De loc had veel dorst...



En weer op pad...



Een Italiaanse loc.



Een absolute parel, maar natuurlijk wel in verkeerde kleuren. De Blue Star Train is een "rijdend" restaurant. Helaas was het gesloten voor verbouwing toen wij er waren.





Tot slot een heel erg mooi oud tankwagonnetje. Bekend van de modelbaan, maar eigenlijk verwacht je nauwelijks dat die dingen ook echt bestaan hebben...



Dat was het weer voor nu. Volgende keer plaats ik wat foto's uit het Verkehrszentrum in München.

Groetjes,

Rutger
Re:3 Weken zuid-Duitsland - (5e grote update): Bahnpark Augsburg
Dag Rutger.
Wat een geweldige rondreis door (Zuid) Duitsland moet dat geweest zijn!
Met nu alweer het 6e museumbezoek verslag, val ik gelijk met mijn neus in de boter.
Werkelijk helemaal prachtig om al deze schitterende modellen, gerestaureerd of (nog) niet, in volle glorie op de foto te mogen bewonderen.
Wat mij opvalt is dat bij iedere werkplaats wel een apart (auto) railvoertuig te vinden is, de VW met V200 neus is wel de meest opvallende in deze reeks.
Ook de (stations) gebouwen zijn prachtig om te zien en menigeen zal deze herkennen van zijn model op de baan! :lol:

Bedankt voor het maken en plaatsen van deze prachtige foto verslagen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.   
Re:3 Weken zuid-Duitsland - (5e grote update): Bahnpark Augsburg
Ruger bedankt voor het plaatsen van deze mooie foto's
Ik heb nu gezien dat het de moeite waard is om daar ook een keer te gaan kijken.

Groeten van Rob :D
Re:3 Weken zuid-Duitsland - (5e grote update): Bahnpark Augsburg
Hoi Rutger,

Wat een mooie foto´s weer. 8)
Dit museum is inderdaad het bezoeken waard, wat een prachtig materieel staat daar.

Gr.
René
Re:3 Weken zuid-Duitsland - (5e grote update): Bahnpark Augsburg
Zeker erg mooi! Hoop herkenbaars, hoewel ik al die musea nog een keer af moet...

De "50" op een van je eerste foto's is een Pruissische G10, oftewel Baureihe 57, waar je drie of vier musea later nog een exemplaar van hebt getroffen.
De BR 42 is een Kriegslok, zijn er bijna 1000 van gebouwd, maar (lang) niet allemaal in Duitsland.

Tot slot, ik zie naast de 64'er nog de Neubautender van een 50.40 staan, heb je de loc zelf ook nog geplaat ergens??
Re:3 Weken zuid-Duitsland - (5e grote update): Bahnpark Augsburg
Kijk, zo leer ik telkens weer wat bij.  :D
Zo'n BR57 stond ook in Nördlingen trouwens.

De loc bij de tender met nr. 50 4073 heb ik niet gezien. Ik heb al m'n foto's nog even doorgekeken, maar hij staat er helaas niet tussen. Ik heb er wel meer info over gevonden: klikkie doen
Re:3 Weken zuid-Duitsland - (6e update): Legoland en München
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:3 Weken zuid-Duitsland - (6e update): Legoland en München
Oeps ik was dit draadje helemaal vergeten. Er zijn ook veel te veel dingen telkens. Aan m'n baan kom ik al bijna helemaal niet meer toe...

Anyways, ik had jullie nog wat foto's beloofd!

Voor deel 6 van deze serie trap ik af in Legoland. Daarna volgen het Verkehrszentrum en het Deutsches Museum in München.

Ja, ook in Legoland rijden treintjes. Hier het havengebied met (denk ik) een V60 en een V100.



Er was zelfs een Köfje!



En natuurlijk reed er een ICE rond:



Het kasteel in de achtergrond bestaat dacht ik ook in model. Is dat niet Falkenberg o.i.d.?



De koninklijke trein met Beierse loc.



En natuurlijk was er het toeristenvervoer:



Als je die lucht zo ziet zou je niet zeggen dat we ruim een uur hebben moeten schuilen voor een enorme stortbui. Niet de enige van die vakantie overigens....



Door naar de echte treinen. Dit is het Verkehrszentrum in München. Het is onderdeel van het Deutsches Museum. Deze leuke Beierse e-locs stonden buiten te glimmen. Waar heb ik die linker toch eerder gezien?



Binnen stond o.a. dit zeer bijzondere rijtuig treintje (kijk maar eens goed, de ketel staat dwars!):



Ook was er een stukje Rhätische Bahn met een "kleine" krokodil en bijpassend rijtuig.





En hopla, daar is er alweer één! Ik heb het altijd jammer gevonden dat de S3/6 in Nördlingen niet meer die felgroene kleur heeft. Deze heeft het nog wel. :D



Zoals jullie kunnen zien heeft deze loc uit 1911 niet het typische schuine machinistenhuis, zoals we dat kennen van de S3/6 in Nördlingen en het Märklinmodel. Deze S3/6 is van een andere serie (d of e) en is het laatst overgebleven exemplaar van de 18 stuks die gebouwd zijn met grote drijfwielen (2.000 i.p.v. 1.870mm).



Wat een prachtige machine (yep, ik heb een zwak voor de S3/6)!



Er is in ruim 70 jaar tijd wel wat veranderd...



De ICE is ook erg bijzonder, omdat het een prototype is voor wat we nu kennen als de ICE1. Alleen stond de laatste "E" toen nog voor Experimental i.p.v. Express. Deze (of een soortgelijke) heeft dacht ik ook in 1989 in Utrecht gestaan bij 150 jaar NS. Als ik het fout heb moeten jullie me dat maar vergeven; ik was toen net 9...



Tot slot nog een paar foto's uit het Deutsches Museum. Daar is heeeeeeel veel te zien, maar niet zo veel op spoorweggebied. Buiten stonden wel deze alleraardigste kraantjes:



En binnen was een afdeling met speelgoed. Meccano en Märklin gebroederlijk naast elkaar.





En weer terug naar de zeiknatte camping met de bijna museumwaardige Münchener U-Bahn.



Zo, dat was 'm weer. De volgende keer (en daar zal ik niet weer zo lang mee wachten 8)) staat het DB-Museum in Nürnberg op het programma. Dat wordt smullen dus!

Groetjes,

Rutger
Re:3 Weken zuid-Duitsland - (6e update): Legoland en München
Hoi Rutger

Met veel plezier deze topic gelezen en gekeken. verheug me erg op je verslag van het db museum met in mijn ogen de mooiste trein de BR 602.
Wacht vol spanning af.
Ga zo door.

mvg Frans
Re:3 Weken zuid-Duitsland - (6e update): Legoland en München
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:3 Weken zuid-Duitsland - (6e update): Legoland en München
De 602 is de turbineversie van de 601/VT11.5 toch? Die stond ook buiten; gekoppeld aan de 601. Ik zal vandaag foto's uitzoeken!
Re:3 Weken zuid-Duitsland - laatste update: DB-Museum Nürnberg (44 foto's)
Zo, tijd voor het 7e en laatste deel van de grote rondreis. Deze keer een echte must-see, namelijk het DB-Museum in Nürnberg. Dit museum heeft een enorme collectie; van complete treinen, tot schaalmodellen, posters, seinen, etc. Als je er een keer heen gaat, zorg dan dat je vroeg voor de poort ligt. Dan red je het misschien nèt in één dag. Ik heb een selectie van "van alles wat" gemaakt om een zo goed mogelijk beeld van het museum te geven. Helaas was er vocht in m'n lens gekomen, dus ik heb alle foto's moeten bijwerken. Hopelijk valt het niet te hard op. ;)

Deze kolenwagen dateert uit 1829 en is het oudste stukje spoorgeschiedenis van het museum.



Dit is het oudste rijtuig. Het is van 1835 en was ingezet op de eerste Duitse spoorlijn. Dit is DB-Genesis. De reden dat het behouden is, is dat koning Ludwig I erin heeft meegereden. Al in 1877 werd het in een museum geplaatst en sinds 1925 hoort het bij de collectie van dit museum. In 1952 is het gedeeltelijk opgeknapt.



In het museum zijn veel 1 op 5 en 1 op 10 modellen te vinden. Sommige zijn modellen van iets, andere zijn studiemodellen (dus gebouwd vóór de grote versie). In het techniekmuseum in Berlijn vind je overigens ook een grote collectie van dit soort modellen.



Een prachtig model van de S3/6.



Een model van een coupérijtuig uit Beieren. Let op de afwerking van de binnenbekleding!



Dit is geen model; het is een rijtuig van de hoftrein van koning Ludwig II. Aan de sobere stijl is goed te zien dat Ludwig II (die o.a. ook slot Neuschwanstein liet bouwen) een hekel had aan luxe en graag tot het gewone volk gerekend wilde worden.  :O





Een bijzonderheid waar er maar 1 van gebouwd is: de S2/6. Deze loc (nr. 3201) komt uit 1906.



In de voertuighal staat het behoorlijk vol, maar er staan prachtige locs tussen.



Een echte Vliegende Hamburger:



Een 1 op 1 model van een ICE3:



Na deze hal kun je de straat oversteken (spoor volgen!). Als eerste kom je een loods tegen waar speciale tentoonstellingen worden gehouden. Deze keer was er een tentoonstelling over de pioniers van de spoorwegen. De bekendste daarvan is natuurlijk de Rocket. Deze loc (een replica uit 1935) was geleend van het spoorwegmuseum van York. Het origineel reed in 1829.



In de wedstrijd om de eerste opdracht voor te bouwen locomotieven in Engeland was dit een van de concurrenten van de Rocket: de Novelty. Dit is een replica uit 1980.



Deze mocht natuurlijk ook niet ontbreken: de Adler. Dit was Duitslands eerste locomotief; gebouwd in Engeland door ene Robert Stephenson & Co. Het is een replica uit 1935 en hij is na de brand in het depot van het museum in 2005 weer helemaal opgeknapt. Daarachter staat de Saxonia; dat is de eerste in Duitsland gebouwde loc.



Dit is ook een adequaat bakbeest! De 05 001 uit 1935. 200,4 km/h is er mee gereden en dat is/was een wereldrecord. Het record staat officieel op naam van de Engelse Mallard, maar daar zijn altijd vraagtekens bij gezet hoe eerlijk dat is verlopen. De 05 zou nog harder moeten kunnen, maar door het uitbreken van de oorlog is dat nooit meer bewezen. Iemand een projectje?



Sterk staaltje steam-punk voor de machinisten om mee te spelen. Ik vind dit zoooo mooi!



Deze hadden ze ook geleend; de bijzonder elegante 10 001.



Omdat het (even) mooi weer was zijn we snel door naar buiten gegaan. Daar stond namelijk nog iets dat ik er graag wilde zien:



Kwijlen voor gevorderden, kan ik u melden. :D :P

Dit is een deel van de motor van de 602 (de turbineversie van de VT11.5):



In mijn ogen de mooiste trein sinds de S3/6 en volgens mij nog niet overtroffen. Dit is de andere kant, met de niet omgebouwde kop:



Nog wat plaatjes, omdat het kan. ;)









Ook geen misselijk locje: Een BR 78 (voormalig Pruisische T18):



En deze blijft natuurlijk ook gewoon schitterend:



Het eerste prototype voor de latere Baureihe 103.



Als je die lucht zo ziet zou je het niet zeggen, maar vrij snel na die laatste foto zijn we naar binnen gevlucht voor een enorme onweersbui. Daarna bleef het de rest van de dag regenen (zoals zoveel dagen die vakantie).

Een afdeling op een bovenverdieping had een interessant "toegangsbord":



Allemaal modeltreinen dus. Sommige hadden een of andere rare ski tussen de wielen (heeft iemand dat wel eens eerder gezien?) :D



Een schaal- en studiemodel van een E18. Op de achtergrond zie je dat deze loc ook voor propagandadoeleinden is gebruikt. Dat stukje geschiedenis slaan ze (gelukkig) niet over in dit museum. Ze laten alles zien en zijn er eerlijk over. Ik vind het erg belangrijk dat dat (weer) kan.



De zaal met als thema de periode van de Duitse tweedeling is erg mooi opgezet. Aan de linkerkant zie je de treinen, posters, prullaria, etc. van de DB in West-Duitsland; aan de rechter kant ligt alles van de DR in de DDR. De tijd is links en rechts steeds ongeveer het zelfde, zodat je een beetje kan vergelijken.

Hier een Oostduitse V180



Uiteraard komen de TEE-treinen ook aan bod:





Een origineel schildje van de Alpen-See-Express:



Coupé van het treinsecretariaat.



Introductie van de InterCity. In het allereerste begin reden deze treinen eens per 2 uur met alleen 1e klasse, maar al vrij snel werd de dienst uitgebreid naar 1x per uur met 1e en 2e klasse.



Promomateriaal van de DB uit de jaren '70.



Voor de DDR waren de spoorwegen altijd een belangrijk propaganda-instrument.



Een tourtrein voor leden van de Freie Deutsche Jugend, zeg maar de partijscouting van de DDR.





Een verzameling oude seinen. Links de Beierse variant.



Een model van de oorlogsloc 42 001:



Een model van een experiment voor elektrische treinen. Deze trein werkt met draaistroom via 3 bovenleidingkabels die boven elkaar zijn geplaatst. Met het rigineel is in 1903 (!!!) een snelheid van meer dan 200 km/h gehaald. Ongekend voor die tijd!



Wagontransport. Märklin heeft deze dacht ik ook.



Dat was het uit Nürnberg. Ik hoop dat jullie van de foto's genoten hebben. Ik heb ze maar niet alle 472 geplaatst, maar als iemand van iets nog een foto zoekt dan kan ik altijd nog even zoeken. Ik sluit af met een foto uit Rothenburg ob der Tauber, waar we de laatste 3 dagen van onze vakantie hebben doorgebracht. Deze toren is de Klingentor en is in model ook op m'n treinbaan te vinden. :D



Groetjes,

Rutger
Re:3 Weken zuid-Duitsland - laatste update: DB-Museum Nürnberg (44 foto's)
Een fantastische fotoreportage van 3 weken Zuid-Duitsland :thumbup:. Bedankt voor het plaatsen. Van mij mogen jullie vaker op vakantie gaan en dit soort reportages hier plaatsen.

(En nee, ik lever geen financiële bijdrage :P :D: mijn portemonnee is gemaakt van uienleer :(.)
Re:3 Weken zuid-Duitsland - laatste update: DB-Museum Nürnberg (44 foto's)
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:3 Weken zuid-Duitsland - laatste update: DB-Museum Nürnberg (44 foto's)
Heey Rutger,

Wat is dit geweldig om te zien en wat is het toch genieten om al dat mooie (antieke) oude spul te zien! :D
Je hebt prachtige treinen weten te vangen waar ik jaloers op kan zijn! :D
Hartstikke bedankt voor de strakke en vreselijk mooie foto's ik kan daar echt uren naar kijken! :)
Ik hoop in de volgende zomervakantie nog eens een reportage als deze van je te zien. :)
Hartstikke bedankt en ik heb er enorm van genoten.

Groetjes,

Antal
Re:3 Weken zuid-Duitsland - laatste update: DB-Museum Nürnberg (44 foto's)
Hier nog iemand die heeft zitten genieten van al die foto's. Ga maar snel weer op vakantie! ;)
Re:3 Weken zuid-Duitsland - laatste update: DB-Museum Nürnberg (44 foto's)
Bedankt voor de leuke reacties! Fijn om te lezen dat jullie het leuk vinden om de foto's te zien.

Ongetwijfeld zullen we dit nog eens zo doen. Maar voor deze rondreis is een paar jaar "verzamelen" aan vooraf gegaan. Telkens als we wat zagen dat ons interessant leek (bijvoorbeeld bij Eisenbahn Romantik) heb ik het opgeschreven.  En daarmee hebben we uiteindelijk deze "planning" gemaakt:



We hebben misschien wat meer kilometers gemaakt dan strikt noodzakelijk, maar er waren een paar beperkingen. Veel musea zijn op maandag dicht en het Bahnpark Augsburg is überhaupt maar 6 dagen per jaar open. En we hebben meer gezien dan alleen treintjes. We zijn o.a. ook naar het Mercedes-museum, Neuschwanstein en de Weihenstephan-brouwerij (bier sinds 1040) geweest. Vandaar dat we dus ook 3101 km hebben gereden om overal te komen.

Het lijstje hebben we deze zomer voor het grootste deel afgewerkt. Gelukkig is er inmiddels weer wat bijgekomen voor een volgende keer. En een paar locaties wil ik best nog een keer bekijken. Bijvoorbeeld Nördlingen als de S3/6 weer eens gaat rijden. :biggrin:

Wordt dus ongetwijfeld vervolgd! ;)

Groetjes,

Rutger
Re:3 Weken zuid-Duitsland - laatste update: DB-Museum Nürnberg (44 foto's)
De ICE die je hebt gezien, was inderdaad het stel dat in 1989 in Nederland was (vijfdelig, stond ie zo ook daar?). Is een prototype waar er maar één van is.

De Adler, was dat de rijvaardige replica? Want ik dacht dat er in Nürnberg een andere replica stond, maar dat doe ik uit m'n hoofd...

Verder erg leuk :D
Re:3 Weken zuid-Duitsland - laatste update: DB-Museum Nürnberg (44 foto's)
Leuk dat het dezelfde ICE was :-D

Citaat van: timtrein op zondag 23 januari 2011, 14:10:07
De Adler, was dat de rijvaardige replica? Want ik dacht dat er in Nürnberg een andere replica stond, maar dat doe ik uit m'n hoofd...

Goede vraag! Op het bordje dat er bij stond (die bordjes heb ik ook gefotografeerd) was te lezen dat het een replica uit 1935 is. Op Wikipedia is te vinden dat de niet-rijvaardige replica in 1950 is gebouwd. Ik heb echter wat foto's van het Dampfspektakel erbij gepakt (waar de Adler rondreed) en ik kan met "aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid" zeggen dat het niet dezelfde loc is.  Een hendel van de rookkastdeur is anders en er ontbreekt een fabrieksplaatje bij de rechter voorbuffer. Dus die in het museum was de niet-rijvaardige. Bedankt; zo leren we nog eens wat! :D
Re:3 Weken zuid-Duitsland - laatste update: DB-Museum Nürnberg (44 foto's)
Hoi Rutger,

Hele mooie foto's. Bedankt.

Ga vooral weer een keer op vakantie.

Groet,
Bert
Re:3 Weken zuid-Duitsland - laatste update: DB-Museum Nürnberg (44 foto's)
Rutger

Bedankt voor het plaatsen van deze mooie foto's


groeten van Rob
Re:3 Weken zuid-Duitsland - laatste update: DB-Museum Nürnberg (44 foto's)
Hoi Rutger,

Wat een geweldige foto serie is dit geworden. 8)
Ik heb weer genoten van de vele prachtige foto's.
Bedankt voor het plaatsen.

Gr.
René
Re:3 Weken zuid-Duitsland - laatste update: DB-Museum Nürnberg (44 foto's)
Dag Rutger.

Heel erg bedankt voor alle foto's  :thumbup:. Zijn plekken bij waar ik zeker zelf een keer wil gaan kijken. Nogmaals bedankt.

Groetjes Frits
Re:3 Weken zuid-Duitsland - laatste update: DB-Museum Nürnberg (44 foto's)
Alle locaties uit deze reportage zijn denk ik heel erg de moeite waard om zelf te bezoeken. Bovendien is er overal (mocht dat nodig zijn) voor de rest van het gezin in de buurt ook van alles te doen.

Eigenlijk wilden we nog doorrijden naar het Deutsches Dampflokmuseum (DDM) in Neuenmarkt, maar door het aanhoudende slechte weer hebben we besloten dat voor een volgende tour te bewaren. We willen nog wel een keer naar Praag en dan ligt het ongeveer op de route. :P
Re:3 Weken zuid-Duitsland - laatste update: DB-Museum Nürnberg (44 foto's)
Wat een prachtige foto's. Vooral deze vind ik heel erg mooi :thumbup: !!!



M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:3 Weken zuid-Duitsland - laatste update: DB-Museum Nürnberg (44 foto's)
Ik wist wel dat er een hemel op aarde was, en weet nu ook precies waar! Hele mooie rapportage. Het lijkt wel alsof de voertuigen dagelijks gepoetst worden, vooral de VT11.5.
Re:3 Weken zuid-Duitsland - laatste update: DB-Museum Nürnberg (44 foto's)
De "normale" kant van de VT11.5 is al zo vaak gepoetst dat de lak er een beetje dof van is geworden. :D

Het overgrote deel van de collectie ziet er heel erg goed verzorgd uit. Op een paar treinen buiten na, die onder een wit zeil staan. Dat zijn slachtoffers van de grote brand in het depot in 2005, die nog steeds wachten op betere tijden...

Eigenlijk dom van me dat ik deze foto's niet eerder heb uitgezocht. Zit misschien nog wel wat leuks bij voor een fotowedstrijd. Ach; volgend jaar weer een kans! ;)

Groetjes,

Rutger
Re:3 Weken zuid-Duitsland - laatste update: DB-Museum Nürnberg (44 foto's)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:3 Weken zuid-Duitsland - laatste update: DB-Museum Nürnberg (44 foto's)
Wow Rutger, wat moet dat een geweldige trip zijn geweest, erg mooie foto's zeg. :)
Ik had dit draadje al vaker gelezen, maar nog niet gereageerd.
Schroom je niet om nog meer foto's te posten.  ;)
Re:3 Weken zuid-Duitsland - laatste update: DB-Museum Nürnberg (44 foto's)
Wat een schitterende foto's zeg!
Ik heb die ICE destijds ook gezien. Mooie herinneringen, als "kleine" jongen met vader en opa met de trein naar Utrecht toen.

Re:3 Weken zuid-Duitsland - laatste update: DB-Museum Nürnberg (44 foto's)
Bedankt voor de mooie foto's
Die Duitsers weten hoe het moet.... niet slopen maar gewoon bewaren....