Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

servo's

Gestart door bluey woensdag 01 september 2010, 16:18:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
servo's
bluey
gast

servo's
Hallo,


Ik weet dat er al heel wat draadjes over servo's zijn geplaatst, maar kan het volgende niet vinden.

1) kan ik servo's ook direct (handmatig) aansturen, of moet er een servo controller tussen?
2) Ik wil de servo's gewoon met een schakelaartje kunnen schakelen, dus niet digitaal. is dat mogelijk met een servocontroller, en kun je elke erop aangesloten servo apart bedienen, of gaan ze allemaal tegelijkertijd.
3) Welke servo controlelr moet ik daarvoor aanschaffen?
4) Is elke servo geschikt? (ik heb nog een hele bult van die dingen liggen uit de tijd dat ik nog modelvliegtuigjes maakte, zijn dus wel oude.)

verder snap ik iets niet: ik lees dat de meeste mensen gebogen draadjes gebruiken die ze vasthaken in het wieltje. Dit was 20 jaar geleden al ouderwets. Je neemt altijd een gebogen of flexibele servodraad (er zijn ook flexibele bowden kabels te koop voor de moeilijk bereikbare plekken) die je met een stelnippeltje aan het servowiel klemt. Op die manier kan je de speling instellen en kan hetr draadje nooit los laten! die dingetjes kosten een paar kwartjes herinner ik me (maar ja dat was wel 20 jaar geleden ;-)) Wellicht een tip voor de servogebruikers.

Graag jullie reacties!

Roland

Re:servo's
Lid sinds: 2008

offline
Re:servo's
Een servo kan je niet zomaar aansturen, maar een eenvoudige schakeling maakt het wel mogelijk.
Er zijn diverse mogelijkheden hier voor.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=20287.msg333748#msg333748

Ik heb zelf een schakeling gemaakt waarmee je de wissels met de standaard M* schakelaars kan om zetten EN kan je het aansluiten op wisseldecoders als de K83.
Re:servo's
Spoorman
gast

Re:servo's
En ik heb de schakeling bij Huub thuis zien werken en daar is niks mis mee. :mrgreen:

Gr, Ben.
Re:servo's
Lid sinds: 2008

offline
Re:servo's
Dank u wel hoor !  :lol: