Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

analoog (met weerstand)

Gestart door Jan22 dinsdag 17 augustus 2010, 23:51:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
analoog (met weerstand)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
analoog (met weerstand)
Veertig  jaar geleden had ik een M* rail baan met een stijgende helling van 2% en een dalende van 8%. Op de daling had ik een 20 Ohm's weerstand gezet. Als mijn buurjongetje van zes kwam spelen, dan kon het bergafwaarts in ieder geval nooit fout gaan.

Later bedacht ik dat die weerstand handig was voor sporen langs perrons. Immers, een trein scheurt nooit full speed door een station heen.
2/3 van de snelheid in stations en krappe bogen, de rest gelijk aan de gevraagde snelheid.

Nu zit ik met schaduw station problematiek, en daar denk ik aan dezelfde tactiek.  In plaats van een lange remsectie, rijdt de trein traag op elk afstelspoor, of niet, als het stroomloos moet zijn.

Hoe doen andere mensen dat die analoog rijden, met ruimtegebrek?
Re:analoog (met weerstand)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:analoog (met weerstand)
Dag Jan.

Kijk eens in dit topic of deze om wat ideeën op te doen. :wink:

Groeten,

Erik
Re:analoog (met weerstand)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re:analoog (met weerstand)
Die berichten heb ik gezien, ja. Die leggen de oplossing bij inbouw in elke loc die te hard rijdt.  Mijn aanpak betrof een aparte weerstand op de middenrail van bepaalde trajecten. Tegenwoordig doe ik het zelfde met een aparte trafo voor aparte trajecten.


Re:analoog (met weerstand)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:analoog (met weerstand)
Citaat van: Jan22
Die berichten heb ik gezien, ja. Die leggen de oplossing bij inbouw in elke loc die te hard rijdt.  Mijn aanpak betrof een aparte weerstand op de middenrail van bepaalde trajecten..
Als je de topics doorleest, inclusief diegene waarnaar verwezen wordt,
kun je lezen dat b.v. Hajo (AnalogDriver) de diodeschakeling tussen
trafo en rails heeft getest, met zeer bevredigend resultaat: naar het
schijnt zijn de optrek- en afremeigenschappen een stuk beter!

Citaat van: Jan22
Tegenwoordig doe ik het zelfde met een aparte trafo voor aparte trajecten.
Dat is mijn insteek ook, eventueel een grote trafo voor meerdere aparte
trajecten. Per traject kun je dan bekijken hoeveel dioden er nodig zijn
voor de bijpassende snelheid.

Voor de omschakelpuls van 24V ben ik van plan een aparte voeding te
gebruiken, en wel een DC voeding voor minder brom- en huppeleffect.
Zie hiervoor dit topic.

Groeten,

Erik
Re:analoog (met weerstand)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re:analoog (met weerstand)
Het topic Regeltrafo Märklin met Servobesturing had ik inderdaad nog niet gezien. Dat opent nieuwe perspectieven ...
Ik heb al een stuk of 5 M* compatible wisselstroom trafo's. Dus ik weet niet direct wat ik ermee kan.

Maar ik heb ook een electronische gelijkstroom trafo van Kleinbahn (electronische puls), en daar moet ik, geloof ik, maar eens wat mee gaan experimenteren op m'n K-rails, met analoge M*loks.