Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

De baan van Falco; 17/12/2015 Na heel veel geduld te hebben gehad.... de kast

Gestart door falco1994 dinsdag 31 augustus 2010, 12:06:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De baan van Falco; 29/12/2012 het geduld voor de baan raakt al langzaam op
Falco

Wat Anne zegt is goede raad.Plaats daar je file en de problemen eens.Als je te hard rijdt krijgt een loc nooit de kans om ergens op tijd te stoppen.Je rijdt met geijkte locs?Zet de topsnelheid eens op 100 en ijk ze dan eens tot 5 km en dan opnieuw proberen.De snelheid die in de blokken gereden mogen worden kan je ook instellen.Bij ons is er geen blok meer waar harder dan 100 km gereden mag worden.Schaduwstation staat op 50 km per uur.Wij hebben ook ingesteld dat in het schaduwstation een binnenkomende trein maximaal 15 minuten moet blijven staan.Dan heb je direct minder treinen tegelijk op de baan rijden.

Als je meldingen verkeerd binnen komen dan zit er iets verkeerd aangesloten of er is iets verkeerd ingevoerd.Als je een tekening van je baan hebt of nog beter in je baanoverzicht je melderpunten hebt ingevoerd dan even met een losse loc over de baan rijden en kijken welke melder er waar oplicht.Gaat er eentje aan waar het niet moet dan dat aanpassen.Je kan dat ook in test doen van koploper.

Geduld is echt een schone zaak met Koploper.Wij hebben dat meer als 1 x verloren maar op het eind met hulp kom je er vast wel uit.

Harald & Alex
Re: De baan van Falco; 29/12/2012 het geduld voor de baan raakt al langzaam op
Alex,

Dat hele oplicht verhaal is nog niet ingevuld.
Dus wil op het koploper forum serieus genomen worden dat eerst invullen ,anders krijg als eerste antwoord dat de database niet compleet is.Je weet uit eigen ervaring hoe de eerste reacties daar zijn.

Ik heb Falco een Pb gestuurd met wat punten die hij moet bekijken en invullen.
In de test werkte hier alles gewoon.Dus heel veel fouten kunnen er niet in zitten.

Het is door al dat 2richting verkeer wel een ingewikkeld geheel.Je hebt geen idee meer waar een trein naartoe gaat.
Dus is het misschien verstandig de baan eerst eens een richting op goed werkend te zien en dan steeds meer delen 2 richting berijdbaar te maken.
Maar of dat nodig is ligt een beetje aan het Talent van Falco.

Robin
Re: De baan van Falco; 29/12/2012 het geduld voor de baan raakt al langzaam op
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De baan van Falco; 29/12/2012 het geduld voor de baan raakt al langzaam op
Beste Falco,

Wat Robin zegt is helemaal waar: zorg er voor dat eerst het éénrichting verkeer perfect werkt, voordat je aan tweerichtingen verkeer (op hetzelfde stuk rails) begint, het komt altijd op hetzelfde neer in het leven: begin eenvoudig, doe ervaring op en maakt het dan langzaam ingewikkelder.

Groet, Anne W
Re: De baan van Falco; 29/12/2012 het geduld voor de baan raakt al langzaam op
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re: De baan van Falco; 29/12/2012 het geduld voor de baan raakt al langzaam op
Hoi Allemaal,

Dank jullie wel voor de reacties.
Ik zal het eens gaan bekijken in welke stappen ik de problemen gaan aanpakken.
Als ik het zo eens hoor over het koploperforum is het niks voor mij, ik kan niet zo goed tegen het 'beginner' zijn.
Verder moet ik vandaag werken dus zal het niet lukken om iets er aan te doen, morgen waarschijnlijk wel.

Mijn bezetmelders verschillen van een klein bochtje van 7 cm tot een R5 bocht van 30 cm.
Anders nodig ik graag een keer iemand uit om mij te helpen met alles goed aan te sluiten.

Met vriendelijke groeten,
Falco
Re: De baan van Falco; 29/12/2012 het geduld voor de baan raakt al langzaam op
Hallo Falco,

In de laatste berichtje staan voldoende tips in die je al kan uitvoeren.
Mijn treinen rijden via koploper 60 km/u en dat is hard zat.
Na een spookmelding heb ik ook wel eens dat een enkele trein door rijd en altijd net over de las met een as.
Maar je baan snelheid is wel belangrijk.
Heb er een lok tussen die uitzich zelf vrij hard rijd, maar dit is nu juist de lok die altijd op tijd stopt.
Je moet je blokken wel zo groot maken dat een trein kan stoppen.
Een inrijsectie van 7 cm is niet erg, maar om te stoppen is dit veel te weinig, dan heb je toch wel zeker 40 cm nodig.
En je moet wel zorgen dat een trein tussen de inrij sectie en de stopsectie kan staan of je moet het uitschakelen in koploper.
Heb je de lengte van je blokken al in koploper gezet en de lengte van je treinen.
En inderdaad ik zou als ik jou was eerst eens een paar maanden 1 kant op rijden.
Want koploper moet wel alle treinen leren stoppen in elk blok dus heb je bijv. 10 blokken en 9 treinen dan praat je toch al gauw over 90 bewegingen voor dat koploper 1 keer alles heeft opgenomen.
Dus hoe meer je rijd zal het ook beter gaan.
Lees de topic van Tilly/John die heeft ook maanden proef gereden voor dat alles goed ging en ik denk dat je in die topic karrevrachten met nuttige tips kunt lezen.
En weet je het niet PBtje naar John weet zeker als John je kan helpen met vragen dat hij het doet.

vr.gr. Günther werkse en veel rijplezier in 2013 :thumbup:
Re: De baan van Falco; 29/12/2012 het geduld voor de baan raakt al langzaam op
Hoi Falco,

Wat ook speelt, de loc remt tot aan de stopmelder naar zijn minimale snelheid. Op de stopmelder moet hij dan nog afremmen van de minimale snelheid naar 0. Als de stopmelder dan 7cm is, wordt dit erg krap. Dit kan je oplossen door de minimale snelheid in dat blok heel laag te maken.
Re: De baan van Falco; 29/12/2012 het geduld voor de baan raakt al langzaam op
Daar heb je wel gelijk in Wijbe.
Maar ook weer niet te laag want dan duurt het te lang en krijg je een melding van koploper dat het weer te lang duurt.
En staan je andere treinen te wachten voor ze verder kunnen.

grt.
Re: De baan van Falco; 29/12/2012 het geduld voor de baan raakt al langzaam op
Hoi Gunther,

In koploper stel je in hoe lang maximaal op de minimale snelheid mag worden gereden. Dus een melding zal je nooit krijgen, tenzij je insteld dat je over de 30 sec op de minimale snelheid mag rijden. Of je hebt de meldingstijd van koploper heel laag staan (Onder de 30 sec).

Zie -> Instellingen per database -> Remmen/Spooktrein/Massa.
Re: De baan van Falco; 29/12/2012 het geduld voor de baan raakt al langzaam op
Ja, daar heb je ook gelijk in.
Ik denk dat je de snelheden meer in de stappen bij het ijken moet zoeken.

grt.
Re: De baan van Falco; 29/12/2012 het geduld voor de baan raakt al langzaam op
Citaat van: falco1994 op zondag 30 december 2012, 12:45:18

Ik zal het eens gaan bekijken in welke stappen ik de problemen gaan aanpakken.


Veel is al gezegd. :)

* Ga eerst je snelheden van je lok's in de decoder terug brengen waarbij de hoogste stap je gewenste max. snelheid is. Je HK rijdt al 170 op stap 9. 8o :D
* Dan opnieuw ijken.
* Massa simulatie aanpassen in "treintype". Een te hoge waarde van 50 ---> 0 is vaak de oorzaak van door de stopmelder heen rijden.
* Eventueel remrecords per lok verwijderen en opnieuw gaan leren.
* Maak eens wat meer verschillende treintypen aan met daarbij behorende snelheden.
* Meldsecties van 7 cm zijn wat kort, zeker als stopsectie.

Wisselstraten:
* van 1 --> 23 staat een wissel in verkeerde stand.
* van 2 --> 4 is wissel 8 teveel geselecteerd.

Daswakzosnelzie.

Gr, Ben.
Re: De baan van Falco; 29/12/2012 het geduld voor de baan raakt al langzaam op
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re: De baan van Falco; 29/12/2012 het geduld voor de baan raakt al langzaam op
Hoi allemaal,

Dank jullie wel voor de reacties.
Als ik het zo eens bekijk, had ik iets beter moeten nadenken voor ik aan de baan begon hoe ik mijn melders in moest delen.
Nu is het helaas erg lastig deze op sommige punten te verlengen gezien de lengte van sommige blokken.
Ik ga deze week kijken wat mij al lukt om aan te passen en wat niet.
Ook zal ik Max A vragen dit te lezen, hij is de persoon die mijn koploper file gemaakt heeft en beheert.
Ik zal jullie laten weten wat ik ga doen.

Met vriendelijke groeten,
Falco
Re: De baan van Falco; 29/12/2012 het geduld voor de baan raakt al langzaam op
Falco veel suc6 in het nieuwe jaar er mee.

Günther.
Re: De baan van Falco; 29/12/2012 het geduld voor de baan raakt al langzaam op
Citaat van: falco1994 op maandag 31 december 2012, 00:28:40

Ook zal ik Max A vragen dit te lezen, hij is de persoon die mijn koploper file gemaakt heeft en beheert.


Hoi falco,

niet om je aan te vallen ofzo, maar zou het niet beter zijn als je zelf opnieuw je baan gaat maken in koploper.
Op die manier leer je een boel en kan je sommige fouten in koploper ook beter snappen en oplossen.

Ik weet niet waar je woont, maar je zou een keer langs kunnen komen in Werkendam.
Als je dan je file meeneemt, kunnen we deze samen bekijken.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=38071.msg690985#msg690985

Je mag natuurlijk ook bij mij thuis langskomen.
Kunnen we hier alles nakijken en kan je ook zien hoe het bij mij werkt en rijdt.

Groeten Sander
Re: De baan van Falco; 29/12/2012 het geduld voor de baan raakt al langzaam op
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re: De baan van Falco; 29/12/2012 het geduld voor de baan raakt al langzaam op
Citaat van: Seinwezen op maandag 31 december 2012, 09:54:47
Citaat van: falco1994 op maandag 31 december 2012, 00:28:40

Ook zal ik Max A vragen dit te lezen, hij is de persoon die mijn koploper file gemaakt heeft en beheert.


Hoi falco,

niet om je aan te vallen ofzo, maar zou het niet beter zijn als je zelf opnieuw je baan gaat maken in koploper.
Op die manier leer je een boel en kan je sommige fouten in koploper ook beter snappen en oplossen.

Ik weet niet waar je woont, maar je zou een keer langs kunnen komen in Werkendam.
Als je dan je file meeneemt, kunnen we deze samen bekijken.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=38071.msg690985#msg690985

Je mag natuurlijk ook bij mij thuis langskomen.
Kunnen we hier alles nakijken en kan je ook zien hoe het bij mij werkt en rijdt.

Groeten Sander

Hoi Sander,

Dankjewel voor de uitnodiging.
Daar zal ik zeker wel een keer gebruik van maken om een keertje naar werkendam te rijden.
Is ongeveer 20 minuutjes rijden vanaf hier (Oosterhout NB).
Over 1,5 weken mag ik op voor mijn Rijbewijs en dan kan ik zelf rijden :)

Ik snap heel goed wat je zegt, maar mijn kennis betreft koploper is inderdaad minimaal.
Stel dat ik hem zelf op ga bouwen, zal hij toch moeten mee kijken hoe ik het moet doen.
Maar ik snap wat je bedoeld!

Rest mij iedereen een fijne jaarwisseling te wensen en het beste voor 2013!

Mvg,
Falco
Re: De baan van Falco; 29/12/2012 het geduld voor de baan raakt al langzaam op
Falco,

Je kan van een deel van je grote baan gewoon een testbaantje maken.
Als je een los baantje maakt en blok 20-25 gebruikt en werkt vanuit een beginnershandleiding moet je er wel uitkomen.
En anders zijn er binnenkort workshops om de hoek.(Hip)
De rest van de baan kun je dan later langzaam toevoegen.

Ik zou met die locs beginnen dat heeft bijna niets met Koploper te maken.
Behalve opnieuw ijken. Weet je wel hoe je dat in het programma moet doen?

Gr.Robin
Re: De baan van Falco; 29/12/2012 het geduld voor de baan raakt al langzaam op
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re: De baan van Falco; 29/12/2012 het geduld voor de baan raakt al langzaam op
Hallo Allemaal,

Dank jullie wel voor de overweldigende aantal reacties en tips.
Aanstaande zaterdag ga ik een sprongetje wagen want Max A is dan hier en ook komen Harald & Alex die voor mij de file hebben bekeken, getest en verbeterd.
Ook gaan we nog even naar de hardware techniek kijken of er niet iets verbeterd kan worden.
Hiervan ga ik natuurlijk een verslag maken en dat komen jullie dan allemaal te weten! :)

Met vriendelijke groet,
Falco
Re: De baan van Falco; 29/12/2012 het geduld voor de baan raakt al langzaam op
Nu komen de hoog gespannen verwachtingen.........Wij hebben inderdaad geprobeerd de database wat te verbeteren en in test werkte het allemaal.Maar Test of praktijk wil natuurlijk wel wat verschillen.Wat we zullen moeten doen is Locs ijken,treinen opmeten en de blokken opmeten en invoeren alvorens we werkelijk kunnen gaan rijden.

Er zijn misschien nog zaken die mensen zijn opgevallen die ook in de database gekeken hebben die misschien nog moeten gebeuren of anders nog tips hebben dan horen we het graag.Wij zijn ook niet DE experts op koplopergebied maar willen best een zaterdagmiddag er aan besteden om Falco verder te helpen.

Harald & Alex
Re: De baan van Falco; 29/12/2012 het geduld voor de baan raakt al langzaam op
om test te rijden hoeven deze dingen allemaal niet.Mijn baan rijdt hier gewoon met koploper zonder enige ijking van locs of invoeren van lengtes.Is wel ff bijhouden in het begin omdat de locs de eerste keren wel eens durven doorschieten over de stopsectie.Ik geef in mijn schaduwstation wel een max van gemiddelde snelheid op.Wat bij jou wel een groot probleem is dat zijn de te korte stopsecties.Hou deze bij ho op minstens 1 raillengte (18 cm) of beter 2 à 3 lengtes.Staat trouwens vermeld in de handleiding van koploper (en op het forum aangeraden).Zonder ijking moet je zelf de snelheid van de locs invullen aan de hand van manuele vaststelling.Er staat ook een mogelijkheid om een vinkje te zetten bij onmiddelijk remmen bij aankomst in stopsectie.
Re: De baan van Falco; 29/12/2012 het geduld voor de baan raakt al langzaam op
De stopsecties zullen we dan ook naar kijken.We kunnen altijd daarin wat aan gaan passen.Wel is het zo dat we wel willen proberen zover te komen dat Falco ermee verder kan.Dan is dat opmeten wel iets wat toch moet gebeuren uiteindelijk.We nemen niet aan dat Falco nog veel aan deze baan gaat veranderen.Dus is het eigenlijk geen "testbaantje" toch?

Harald & Alex
Re: De baan van Falco; 29/12/2012 het geduld voor de baan raakt al langzaam op
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De baan van Falco; 29/12/2012 het geduld voor de baan raakt al langzaam op
Beste Falco,

Je houdt ons toch wel op de hoogte of het allemaal lukt?

Groet, Anne W
Re: De baan van Falco; 29/12/2012 het geduld voor de baan raakt al langzaam op
Misschien ook iets doen met een loc afstellen? Kwa cv 3/4/5/6? ;)
Re: De baan van Falco; 29/12/2012 het geduld voor de baan raakt al langzaam op
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re: De baan van Falco; 29/12/2012 het geduld voor de baan raakt al langzaam op
Citaat van: Anne W op woensdag 02 januari 2013, 22:14:09
Beste Falco,

Je houdt ons toch wel op de hoogte of het allemaal lukt?

Groet, Anne W

Hoi Anne,

Natuurlijk houd ik jullie op de hoogte, de afgelopen dagen ben ik aan het werk geweest... maar vanaf vandaag kan ik weer iets doen.
Ik ga beginnen met het opmeten van de blokken vandaag.

Citaat van: Wijbe op woensdag 02 januari 2013, 23:13:27
Misschien ook iets doen met een loc afstellen? Kwa cv 3/4/5/6? ;)

Hoi Wijbe,

Ik neem hem mee aanstaande zaterdag :)

Mvg,
Falco
Re: De baan van Falco; 29/12/2012 het geduld voor de baan raakt al langzaam op
ik heb als beginneling jouw topic doorgelezen en ik vind het echt knap hoe je alles voor elkaar krijgt op dat kleine zoldertje
suc6 ik heb van jouw topic ook nog best veel geleerd dus bedankt

groet Rens
Re: De baan van Falco; 29/12/2012 het geduld voor de baan raakt al langzaam op
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re: De baan van Falco; 29/12/2012 het geduld voor de baan raakt al langzaam op
Citaat van: Rasbasket op donderdag 03 januari 2013, 21:42:13
ik heb als beginneling jouw topic doorgelezen en ik vind het echt knap hoe je alles voor elkaar krijgt op dat kleine zoldertje
suc6 ik heb van jouw topic ook nog best veel geleerd dus bedankt

groet Rens

Hoi Rens,

Dankjewel voor de complimenten.
Het is inderdaad erg lastig op dat zoldertje, klein is het ook omdat je geen grote bochten kunt maken.
Ook ik heb, ondanks dat ik al 9 jaar bezig ben met treinen, nog veel te leren.
Dus voor mij is dit forum een uit komst.

Mvg,
Falco
Re: De baan van Falco; 04/01/2013 Op zoek naar........ een update
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re: De baan van Falco; 04/01/2013 Op zoek naar........ een update
Beste allemaal,

Via mijn dealer ga ik binnenkort mijn CS1 naar ESU sturen voor de reloaded update 3.0 (officieel wordt de update niet meer gedaan, maar de aanvraag is al gedaan in november dus daarom kan het nog)
Nu moet ik eerst van 2.03 (van Märklin) naar 2.04 een update maken.
Zijn er mensen die mij aan die update kunnen helpen? Ik kan hem namelijk niet vinden.

Dan heb ik meteen de volgende vraag,
Als ik hem update, kan ik dan gewoon werken zoals ik nu doe? Met de AJ S88 decoders direct op de CS1 aangesloten en vanaf de CS1 een Cat6 kabel richting het netwerk?

Alvast hartelijk dank,

Mvg,
Falco
Re: De baan van Falco; 04/01/2013 Op zoek naar........ een update
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re: De baan van Falco; 04/01/2013 Op zoek naar........ een update
Update gevonden; deze staat nog op de Duitse Märklin site http://www.maerklin.de/de/produkte/modellbahnsteuerung/systems/downloads.html
De andere vraag over de S88 blijft staan, ik hoop dat iemand er een antwoord op heeft.

Mvg,
Falco
Re: De baan van Falco; 04/01/2013 Op zoek naar........ een update
Aan de S88 verandert niets.
Het is alleen een software update.

Dus je kan alles gewoon laten zoals het is.

Groeten Sander
Re: De baan van Falco; 04/01/2013 Op zoek naar........ een update
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re: De baan van Falco; 04/01/2013 Op zoek naar........ een update
Citaat van: Seinwezen op vrijdag 04 januari 2013, 14:30:50
Aan de S88 verandert niets.
Het is alleen een software update.

Dus je kan alles gewoon laten zoals het is.

Groeten Sander

Hoi Sander,

Dankjewel voor de snelle reactie.
Ben ik ook weer blij :)

Mvg,
Falco
Re: De baan van Falco; 05/01/2013 Harald en Alex op bezoek!
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re: De baan van Falco; 05/01/2013 Harald en Alex op bezoek!
Hallo allemaal,

Vandaag was het dan zover...
Harald en Alex kwamen op bezoek, samen met Max gingen we kijken wat er te verbeteren viel aan de baan.
Aller eerst hadden zij voor mij een aangepaste database meegenomen om in te laden in Koploper.
Ik had zelf gisteren al voorbereidend werk gedaan door alle blokken op te meten (exclusief wisselstraten lag er ongeveer 45 meter rails) en de treinen netjes terug in hun doosje te stoppen.

We begonnen met de wissels en bezetmelders te controleren, hier kwamen 17 problemen uit naar voren (zie foto 1).


Nadat we het grootste deel van deze problemen hadden opgelost gingen we eens test rijden.
Via Robin (Hero) had ik al wat CV aanpassingen gekregen om mijn loc's rond de 130 km/h geschaald laten rijden.
Iemand enig idee waar ik CV6 kan vinden op de CS1 (2.04 software)? Ik kon CV6 nergens vinden en aanpassen.
De IRM, Hondekoppen zijn nu aangepast.
Als iemand nog CV waarden heeft voor de V100, Mehano G2000, BR261, Koploper, 1800 serie (ICL), Plan V, Syntus en Roco DBAG 225 012-4 om rond de 130 km/h uit de komen wil ik ze graag.

Nadat we gingen proef rijden ontdekten we dat sommige stukken erg laat geremd werd, niet geremd of dat er spookmeldingen kwamen.
Ook schakelden wissels (die het goed deden) nu nog maar 1 kant op of niet! Motor's apart getest op een trafo hier schakelden ze op de baan echter niet met decoder (wat voorheen wel was).
Ook hebben we de wissels getest door ze via de CS te schakelen en direct aan de stroom te hangen, ook dit mocht niet baten. Iemand tips?

Ook had Alex het idee, omdat ik maar 1 keerlus heb om er een 2e bij te maken.
Deze hebben we gerealiseerd voor waar eerst Blok 24,25 was.
In de nieuwe bijgevoegde database kunnen jullie zien hoe het in Koploper veranderd is.
Hieronder de foto's van de situatie nu;




Na het eten van, hoe kan het ook anders, een frietje met een frikadel zijn we gaan test rijden.
Het leren remmen zal toch nog wel ff duren, maar het gaat langzamerhand steeds beter!

Gelukkig staan alle wissels nu in de juiste stand, werken alle bezetmeldpunten en kunnen we eindelijk rijden!
Ik ben erg blij dat Harald, Alex, Robin, Max en anderen die ik nu vergeet mij support wilden geven.
Ik hoop dat dit nog eens kan binnen kort, dan zal alles helemaal werken.

Toppie!

Met vriendelijke groeten,
Falco


Re: De baan van Falco; 05/01/2013 Harald en Alex op bezoek!
hey falco,

is het nog gelukt met die 3 wissels die niet wilde schakelen?

groeten
Re: De baan van Falco; 05/01/2013 Harald en Alex op bezoek!
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re: De baan van Falco; 05/01/2013 Harald en Alex op bezoek!
Citaat van: Max A op zondag 06 januari 2013, 00:23:24
hey falco,

is het nog gelukt met die 3 wissels die niet wilde schakelen?

groeten

Helaas Max,

We kregen het niet meer voor elkaar.
Ik ga nog proberen de eindschakeling weg te halen, misschien dat dat helpt.
Anders heb ik geen idee :(

Re: De baan van Falco; 05/01/2013 Harald en Alex op bezoek!
Schrijf eens duidelijk op wat het probleem met die wissels is.
Je kan decoder en aandrijving scheiden en uitwisselen.
Ik kreeg er door de telefoon niet veel hoogte van wat nu precies het probleem is.
En wat jullie aan het proberen waren. Van alles door elkaar dat kwam wel door. ;)

Cv6 is de waarde voor de gemiddelde snelheid.Ik zet deze altijd op een waarde van 1/3 van cv5.
Misschien kun je hier iets mee.

Maar kun je op de CS niet gewoon de cv's benaderen? (ik meen me iets te herinneren dat ze het registers noemen bij tante M)

Ik zie dat je nog een lijstje heb om weg te werken. Dus succes komende dagen.
En je decoders zijn hier voor inspectie welkom. Dus kom eens langs of gooi ze op de post.

Groeten Robin

Die het niet kon laten de nieuwe forumfunctie even uit te proberen.
Re: De baan van Falco; 05/01/2013 Harald en Alex op bezoek!
Goeiemorgen......... :D

Die wissels waar de losse decoders onder zaten gingen na de "verbouwing" dus niet meer om.Zelfs op een los stuk spoor niet aangesloten niet.Normaal hoor je de aandrijving nog wel een beweging willen maken maar dat was nu helemaal niet meer zo.

Het is inderdaad wel jammer dat we niet zover zijn gekomen als we wilden.We waren er om 13.30 uur en zijn om 21.00 uur weer vertrokken.We hadden inderdaad nog wat locs willen ijken en wat meer rijden om te kijken of het remmen goed zou gaan maar dat is er helaas niet van gekomen  :(  Ook de lengte van diverse stopmelders zijn we niet aan toegekomen naar te kijken.

Het beste is nu om al rijdende de resterende "fouten" er uit proberen te halen en de locs te leren remmen.Niet direct teveel locs op de baan zetten maar eens met twee beginnen??

Met de keerlus die op de foto staat ben je beter af als met het rondje wat er eerst lag  :thumbup: Rijdt het allemaal wel door nu zonder fouten?

Was in ieder geval een leuke dag waarin we allemaal weer wat bijgeleerd hebben  ;)

Harald & Alex
Re: De baan van Falco; 05/01/2013 Harald en Alex op bezoek!
mooi baantje heb je hier

ga je blijven volgen

greetz bart
Re: De baan van Falco; 05/01/2013 Harald en Alex op bezoek!
Goeie Morgen,

ik denk persoonlijk dat het de wissel motoren zijn, deze zijn wel "getest" door ze te laten schakelen met een oude trafo.
Maar als ik het me nog juist kan herinneren zijn ze al een keer onder andere wissels uitgehaald omdat ze der geen zin in hadden.
De decoders lijkt me sterk aangezien er eentje van een andere wissel afkomt en de andere twee op een wissel decoder van AJ zijn gemonteerd.

Max
Re: De baan van Falco; 05/01/2013 Harald en Alex op bezoek!
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re: De baan van Falco; 05/01/2013 Harald en Alex op bezoek!
Citaat van: Max A op zondag 06 januari 2013, 11:33:27
Goeie Morgen,

ik denk persoonlijk dat het de wissel motoren zijn, deze zijn wel "getest" door ze te laten schakelen met een oude trafo.
Maar als ik het me nog juist kan herinneren zijn ze al een keer onder andere wissels uitgehaald omdat ze der geen zin in hadden.
De decoders lijkt me sterk aangezien er eentje van een andere wissel afkomt en de andere twee op een wissel decoder van AJ zijn gemonteerd.

Max

Ja Max,

Ik ga me hier bij aansluiten.
Wanneer ik de decoder onder een wel werkende wissel monteer, schakelt de decoder netjes de wissel om.
Dus daar ligt het in ieder geval niet aan!

Mvg,
Falco
Re: De baan van Falco; 05/01/2013 Harald en Alex op bezoek!
Falco

Hoe gaat het nu met rijden?

Harald & Alex
Re: De baan van Falco; 05/01/2013 Harald en Alex op bezoek!
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re: De baan van Falco; 05/01/2013 Harald en Alex op bezoek!
Citaat van: harald en alex op maandag 07 januari 2013, 20:31:10
Falco

Hoe gaat het nu met rijden?

Harald & Alex

Ik heb zojuist mijn baan opgestart en ga met 1 treinstel rijden en kijken wat het doet. Gisteren ben ik de hele dag aan het werk geweest.
Ik zal zo nog even laten weten hoe het gaat :)

Mvg,
Falco
Re: De baan van Falco; 05/01/2013 Harald en Alex op bezoek!
Falco

Als alles verder qua melders goed werkt dan kan je er best twee op zetten zodat ze nog wat voor elkaar moeten remmen  ;)

Harald & Alex
Re: De baan van Falco; 05/01/2013 Harald en Alex op bezoek!
Hoi Falco,

Voor de CV waarden zul je moeten gaan spelen. Helaas kan je met motorola niet de CV's uitlezen. Dus beginnen met een waarde en vervolgens steeds aanpassen totdat je op ong de max snelheid van de loc in het echt zit. Vervolgens CV6 op circa 1/4 of 1/3 van de waarde van CV5, dan krijg je meer rijstappen in het lagere gedeelte -> Mooier optrekke/remmen.
Re: De baan van Falco; 05/01/2013 Harald en Alex op bezoek!
Wijbe,

Moet ie cv6 wel kunnen vinden. Dat is zijn probleem.
Ik weet alleen hoe een CS eruit ziet dus daar kan ik niet bij helpen.
En een handleiding erop na pluizen mag hij lekker zelf doen.Leer je een hoop van.

Groeten Robin
Re: De baan van Falco; 05/01/2013 Harald en Alex op bezoek!
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re: De baan van Falco; 05/01/2013 Harald en Alex op bezoek!
Citaat van: Hero op maandag 07 januari 2013, 20:50:38
Wijbe,

Moet ie cv6 wel kunnen vinden. Dat is zijn probleem.
Ik weet alleen hoe een CS eruit ziet dus daar kan ik niet bij helpen.
En een handleiding erop na pluizen mag hij lekker zelf doen.Leer je een hoop van.

Groeten Robin

Hoi Robin,

Dat blijft inderdaad erg lastig ja!
Ik krijg hem maar niet gevonden.
Ik zal even heel goed moeten uitzoeken hoe ik het in ga stellen.

@Harald en Alex...
Het blijft knap dat ik heel soms als de trein omhoog rijd in blok 1 een spookmelding in blok 27 krijg...
Toch best vreemd want dat zijn de 2e uiterste; 1.01 en 5.16

Mvg,
Falco
Re: De baan van Falco; 05/01/2013 Harald en Alex op bezoek!
Falco,

Ik weet wel een adresje voor je in Breda. ;)

En bij S88 komen de 2 uitersten met uitlezen na elkaar. Dus is dat niet zo heel gek.

Robin
Re: De baan van Falco; 05/01/2013 Harald en Alex op bezoek!
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re: De baan van Falco; 05/01/2013 Harald en Alex op bezoek!
Citaat van: harald en alex op maandag 07 januari 2013, 20:41:05
Falco

Als alles verder qua melders goed werkt dan kan je er best twee op zetten zodat ze nog wat voor elkaar moeten remmen  ;)

Harald & Alex

Hoi,

Ik heb net een tijdje met de hondekop gereden, dat ging op zich best wel goed.
Hier en daar 2 keer valse meldingen als je in blok 27 rijd gaat hij in blok 1 af. En daarnaast ook tussen blok 20 en blok 5 een.
Dus ik zal er nog even achteraan moeten.
Morgen weer een dag, maar eerst mijn rij-examen.

Groetjes,
Falco
Re: De baan van Falco; 05/01/2013 Harald en Alex op bezoek!
Citaat van: Hero op maandag 07 januari 2013, 21:35:49
Falco,

Ik weet wel een adresje voor je in Breda. ;)

En bij S88 komen de 2 uitersten met uitlezen na elkaar. Dus is dat niet zo heel gek.

Robin

Falco

Daar bedoeld ie ons mee  :P

Je mag gerust een keer langskomen met de treinen waar je niet mee uitkomt.

Voor die melders zou je toch eens aan AJ moeten vragen of je ipv die bandkabel een andere connector kan krijgen en dan die bandkabel voor UTP vervangen.Dat is een stuk bedrijfszekerder.Ook de draden die je in de melderkaart steekt van te voren even vertinnen en niet zo er in zetten wil nog wel eens helpen.Verder ligt alles natuurlijk los en is misschien in beweging'?Railstaven die tegen elkaar aan zitten of niet 100% goed gescheiden (Geknipt)

Harald & Alex
Re: De baan van Falco; 05/01/2013 Harald en Alex op bezoek!
Alex,

Op een stuk UTP kabel kun je gewoon deze pluggen solderen of knijpen.
Maar als alle rails nog los ligt is contact door verschuiven ook een mogelijkheid.

Robin
Re: De baan van Falco; 05/01/2013 Harald en Alex op bezoek!
Robin.

Op 1 melderkaart kwam toen wij er waren ook meldingen binnen.Bleek dat de draad niet vertint was en een beetje te lang gestript.Een heel dun draadje raakte de volgende melderkabel en dan weet jij het wel.........

Harald & Alex
Re: De baan van Falco; 05/01/2013 Harald en Alex op bezoek!
Ja , de meeste problemen zijn met zorgvuldig werken te voorkomen.
In je enthousiasme schiet dat er wel eens bij in.En de techniek krijgt dan de schuld.
Ik heb afgelopen vrijdag ook een set ledjes naar de eeuwige jachtvelden geholpen ,doordat na het inkorten van de draden de weerstanden ook in de vuilnis bak lagen.
Dat gebeurt soms gewoon.

Maar gelukkig zit er een loggingsfunctie in het programma om dit soort zaken op te sporen.Toeval gaat een paar keer op.Maar als steeds dezelfde nummertjes verschijnen moet er toch een lampje in de hersenpan oplichten.

Robin
Re: De baan van Falco; 05/01/2013 Harald en Alex op bezoek!
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re: De baan van Falco; 05/01/2013 Harald en Alex op bezoek!
Hallo allemaal,

Ik ga vandaag even kijken naar de draadjes en de aansluitingen daarvan.
Ik ben helaas gezakt voor mijn rijbewijs (ik keek te weinig in de spiegels en zo, en mijn rij-instructeur zei vrolijk ja als ik examinator was had je het gehaald!)
Verder ga ik de loging aan zetten.
Rest mij 1 vraag...
Mijn trein rijd soms niet weg met als reden; te weinig vervolgblokken bezet.
Waar kan dit aan liggen?

Mvg,
Falco
Re: De baan van Falco; 05/01/2013 Harald en Alex op bezoek!
Hallo Falco,

Jammer dat je gezakt ben, de volgende keer je spiegels iets meer verdraaien.
Zodat je overdreven in de spiegel moet kijken om het te kunnen zien, zo heb ik het geleerd van mijn rij instructuer.
Als je gewoon achter het stuur zit en je verdraaid je ogen alleen en je kan in je spiegels kijken staan ze niet goed probeer het maar een examinator wil dat je iets overdrijft dan weet hij dat je het begrijpt.

Te weinig vervolgblokken bezet, daar heb ik nog nooit van gehoord.
Wel dat er te weinig vervolgblokken vrij zijn en als er een volgende blok vrij is van 1mtr 40 cm en je trein is 1 mtr. 50 rijd hij er niet in.
dat heb ik ook wel eens maar als er dan twee blokken achter elkaar te kort zijn rijd hij er wel in want dat kan je aangeven in koploper.
Mijn Thalys kan in twee kort blokken staan omdat die samen net iets langer zijn als de Thalys hebben we aangegeven in koploper.

vr.gr. Günther. suc6 :thumbup: